PDA

Bekijk de volledige versie : 5 kanalen bij bepaalde dts tracks ?



Matt D
15-10-2002, 09:12
ik heb bij verschillende dvds gemerkt dat mijn dvd speler aangeeft dat de dts track slechts 5 kanalen heeft , is hier een mogelijke verklaring voor, kan nt goed begrijpen dat ze de subwoofer zouden weglaten bij de dts track, en gaan jullie bij zo een dvd voor de gewone 5.1 track (6 kanalen)?

Ik hoor op eerst zicht weinig verschil

een vb van zo een dvd is deep in the woods (a-video)

Pieter
15-10-2002, 09:49
Heb ik ook een paar keer gehad, maar dat was meer een fout van het display van mijn receiver omdat wel alle 6 kanalen meededen (op het display gaf mijn receiver aan dat het subwoofer kanaal er niet was).

rsint
15-10-2002, 10:11
Dat van die 5 kanalen klopt volgens mij wel, want bioscoop DTS tracks hebben van origine geen .1 kanaal.
Deze wordt in de bios door het basmanagement geextrapoleerd.
Tegenwoordig wordt er voor de meeste dvd tracks een .1 toegoevoegd, maar het kan zijn dat de dvd producent ervoor gekozen heeft om gewoon de bios-mix op de dvd te zetten.
In dat geval moet je dus ook vertrouwen op je bass-management.

Roel

forzavado
18-10-2002, 10:02
Ik heb dit met name met muziek dvd's (dts en ook nog weleens dd). Die willen het .1 kanaal nog weleens missen. De lage tonen worden bij zo'n track misschien iets zachter weergegeven (qua karakter), dat is eigenlijk het enige wat ik ervan merk...

scorpion69
18-10-2002, 14:48
Stomme vraag misschien maar ik stel hem toch maar ff aan de experts hier. Jullie kennen me toch niet dus de afging zal dan ook wel meevallen.. :D

Stel dat je een DVD koopt waarop staat 6.1 DTS. Zelf heb ik echter alleen 2 frontspeakers. Kan ik deze optie dan toch kiezen zonder dat er details verloren gaan? Ik bedoel, ik heb dus maar 2 kanalen i.p.v. 7..

forzavado
18-10-2002, 15:02
Ik zal maar meteen binnenvallen met een teleurstellend antwoord: je zult het nooit weer kunnen geven zoals het bedoelt is. Om de simpele reden die je al aangaf 2 ipv 7 speakers. Let wel op dat als je dts selecteerd dat je een versterker hebt waar een dts-decoder inzit (te herkennen aan het dts logo). Heb je die niet, selecteer dan gewoon stereo. Doe je dit toch, dan komt er waarschijnlijk een flinke ruistoon uit je speakers die schade aan zou kunnen richten (op veel dvd's wordt deze waarschuwing overigens ook gegeven)

Je kunt dus beter een 2-kanaals geluid selecteren, omdat die al is aangepast op 2 speakers en dat waarschijnlijk het beste resultaat geeft.... maar pas op met lukraak dts selecteren (maakt overigens niet uit of dat 5.1 of 6.1 is voor het bovenstaande)

Belangrijkste is je reciever: welke heb je???? Dan is er concreter antwoord te geven.

Jeroen Driessen
18-10-2002, 15:03
Stomme vraag misschien maar ik stel hem toch maar ff aan de experts hier. Jullie kennen me toch niet dus de afging zal dan ook wel meevallen.. :D

Stel dat je een DVD koopt waarop staat 6.1 DTS. Zelf heb ik echter alleen 2 frontspeakers. Kan ik deze optie dan toch kiezen zonder dat er details verloren gaan? Ik bedoel, ik heb dus maar 2 kanalen i.p.v. 7.. Als je maar 2 uitgangen (stereo) op je versterker hebt, hoor je zover ik weet gewoon alles (had dit een tijd geleden ook nog, een stereo i.p.v. een HT versterker).
Als je wel 6 uitgangen hebt en maar 2 boxen aangelsoten zul je de andere uitgangen uit moeten zetten. Maar dit hoor je denk ik vrij snel, aangezien je bij de nieuwere (actie) films dan een hoop mist.

scorpion69
18-10-2002, 15:27
Als je maar 2 uitgangen (stereo) op je versterker hebt, hoor je zover ik weet gewoon alles (had dit een tijd geleden ook nog, een stereo i.p.v. een HT versterker).
Als je wel 6 uitgangen hebt en maar 2 boxen aangelsoten zul je de andere uitgangen uit moeten zetten. Maar dit hoor je denk ik vrij snel, aangezien je bij de nieuwere (actie) films dan een hoop mist.

Oh dan is het ok. Ik heb nl. wel 6 uitgangen maar 2 speakers. De overige heb ik uitgeschakeld maar ik dacht toch dat ik een heleboel informatie zou verliezen zo maar dat blijkt dus gelukkig niet zo te zijn. Thx for the answer!

Matt D
04-11-2002, 13:13
even nog eens deze topic vanonder het stof halen : ik heb nu vb ook gemerkt dat bij de dvds van a-video van lola rennt en the princess and the warrior maar 5 kanalen heeft bij de dts track, kiezen jullie dan voor de dts of de dolby digital 5.1?