PDA

Bekijk de volledige versie : star trek DS9 goed of niet?



Simon
15-10-2002, 10:37
ik ben een redelijke star trek fan, maar DS9 heb ik nog nooit gezien. ik heb het idee dat de serie ook heel anders is dan bv TNG of VOY.

ik zou graag willen weten of DS9 inderdaad anders is en wat jullie van de serie vonden. hot or not?

alvast bedankt
simon

Mycroft
15-10-2002, 11:19
In het begin vondt ik DS9 een verademing ten opzichte van TNG. Het had niet die "perfecte" uitstraling waar ik bij TNG een hekel aan heb: het altijd precies weten wat te moeten doen, alles even keurig en netjes. DS9 daarentegen was een zooitje vanwege de bezetting, veel kapot, onderlinge ruzies. Het kwam op mij wat realistischer (als je daar al van kunt spreken bij SF) over dan TNG.

Vooral de pilot Emissary blijft voor mij een van de beste ST aflevering ooit, vanwege het verhaal.

Helaas is de serie later vervallen to niet meer dan een soap in SF verpakking (wie doet het met wie en welke persoonlijke problemen heeft die), en de latere jaargangen heb ik dan ook niet meer gezien.

Maar dat is maar mijn bescheiden mening als SF-fan (maar geen ST-fan). Ze hadden het bij captain Kirk moeten laten.

Gerrit
15-10-2002, 13:55
TNG is een typische jaren eind jaren '80 - begin '90 serie waarbij teamwork en overleg centraal stonden in tegenstelling tot The Original Series. Het draaide bij The Next Generation ook net iets meer om fundamentale en ethische, morele kwesies, en het achterwege laten van hiërarchie en good-guy-bad-guy stereotypen. Om op je vraag terug te komen: Deep Space Nine begon als een wat minder serieus vervolg op TNG bestaande uit veel losstaande en niet met elkaar verbonden gebeurtenissen. In de latere seizoenen (vanaf seizoen 3-4) kwam daar verandering in en kreeg de serie een meer grootser karakter. Het kreeg de vorm van een space opera vol van intrige en verraad en draaide niet langer om kleinigheden. Voor het eerst in de Star Trek geschiedenis kreeg de serie ook onderliggend verhaal dat zich gedurende de latere seizoenen continu manifesteerde. Verwacht qua plotwendingen geen Babylon 5, maar wat de drang om te blijven kijken betreft, hoeft DS9 er toch zeker niet voor onder te doen. Aangezien de latere seizoenen de eerdere drie ruimschoots overschaduwen hoef je de serie zeker niet links te laten liggen wanneer het je gaat om grootschalige interstellaire conflicten maar ook persoonlijke ontwikkelingen en motieven van de spelers.

EVO
15-10-2002, 15:35
hoef ik als trekkie eigenlijk niets aan toe te voegen.
heb ze gezien, zal ze ook aanschaffen.
ze zijn naar mijn bescheiden mening de moeite van het bekijken waard.
het is net ff een ander slag verhaal(zoals boven beschreven) wat soaperig karakter...

Tremor
15-10-2002, 15:49
DS9 sla ik over.
Het begon inderdaad wel goed maar na een tijdje was het gewoon niet meer interessant om naar te kijken.

Hopelijk duurt het niet te lang voordat ze Voyager op DVD gaan zetten.

Digi-gek
17-10-2002, 20:35
Ik sluit me volledig aan bij Gerrit. Alhoewel Star Trek The Next Generation mijn favoriete serie blijft en ik groot fan ben van Voyager kan ik niet ontkennen dat Deep space Nine in 7 jaar zich ontwikkelde in een van de beste drama series ooit. De nadruk bij de serie lag inderdaad meer bij aktie, avontuur, oorlog, romantiek en drama, maar science fiction onderwerpen werden niet geschuwd. Waar deze serie in uitblonk waren de geweldige verhaallijnen die verwoven werden door de seizoenen heen en de geweldige karakters, zowel de vaste cast als een legioen aan terugkerende karakters. En het verassende is dat ookal was de cast vele maal groter dan bij welke Trek serie dan ook, elke karakter werd goed ontwikkeld. In tegenstelling tot de andere Trek series draaide deze serie om de conflicten tussen deze karakters. Uiteraard waren er ook vriendschappen, maar zodra er conflict onstond was het smullen geblazen.

Star Trek Deep Space Nine is een aanrader. De serie is inderdaad duisterder dan TNG, VOY of ENT. De serie is naar mijn mening niet slechter, integendeel. De makers durfden risico's te nemen wat deze serie interessanter en spannender maakte. De uitgediepte karakters zijn onvergetelijk en ookal was de helft buitenaards, menselijker dan in welke Trek serie dan ook. De verwozen verhaallijnen over politiek, misdaad, intrige, geloof en intergalactische oorlog zijn brilliant en indrukwekkend. De aktiescenes in de seizoensopeners en cliffhangers zijn adembenemend (gigantische vloten van sterrenschepen die in gevecht raken). De cast is brilliant, de scripts intelligent en de productie fantastisch. Dit is geen ruimte-soap en iedereen die dit beweert heeft nooit goed naar de serie gekeken. Dit is een fantastische, futuristische, avontuurlijke dramaserie en een kroonjuweel van de Trek franchise.

Ik ga deze boxsets zeker kopen.

Mike Philippens
17-10-2002, 21:14
Ik vind alle ST series tot nu toe best leuk, ook de nieuwe Enterprise. Ze zijn alleen allemaal erg moeilijk te vergelijken. Het zijn gewoon allemaal aparte series met eigen setting, crew en verhaallijnen. Wel wordt er hevig van elkaar geleend qua plots en sommige dingen worden nogal vaak herhaald in andere afleveringen.
Ik denk niet dat ik ze ga kopen. Niet omdat ik ze niet leuk genoeg vind, maar omdat ik bijvoorbeeld TNG al 6x gezien heb. Het is gewoon continue in de herhaling ergens. Natuurlijk niet 16:9 en 5.1 maar ja... Bovendien slaat zo'n doosie een te groot gat in mijn 'DVD budget'. Voor dat geld kan ik een klein stapeltje andere films kopen. Misschien als ik een keer een stapel geld ergens mee binnenhark...

Er zijn trouwens wel een paar dingen in Star Trek (alle series) die me mateloos irriteren en die ze tóch zo af en toe weer de kop op laten steken:
* een beetje moraliseren kan geen kwaad, maar soms gaan ze echt veel te ver. Vooral als je je realiseert dat Starfleet natuurlijk gewoon de US voorstelt die de hele wereld wel even beschermt. Het lijkt erop dat bij bepaalde afleveringen het moraliserende vingertje steeds in beeld is.
* Als ik Starfleet was en ik had een Androïde (Data) die bij vlagen in storing springt en de hele crew/Starfleet in gevaar brengt, zou ik 'm uitzetten en uit elkaar halen. Veel te gevaarlijk. Dat geldt ook voor technologieën als Holodecks die om de 10 afleveringen on the blink gaan en chaos veroorzaken. Uitzetten die hap...
* Waarom moeten vrouwen altijd in strakke jumpsuits? Ik zie het graag hoor, maar het is een beetje sexistisch, to put it mildly...
* Geen probleem zo moeilijk, of onze helden lossen het in 10 minuten op. De grootste geesten van het heelal hebben zich de koppen erover gebroken, maar de Boys from Starfleet kraken het in no time... Soms een beetje irri en niet 'realistisch'.

mjlfadriaans
17-10-2002, 22:48
Hi,

Ikzelf vond het de beste Star Trek serie. De reden waarom .... in tegenstelling tot de andere series vond ik dat hier naast losse afleveringen een grootse verhaallijn op poten werd gezet. Het enige nadeel is dat de allerlaatste aflevering een van de grootste anti-climaxen geweest is, TNG en Voyager hadden beiden laatste afleveringen van wereldformaat, terwijl DS9 een afknapper was .... Sisko was en is mijn favoriete 'Captain'. Natuurlijk had de serie ook minder goede afleveringen, maar ikzelf vond Voyager's laatste seizoen of het begin en eind na echt dramatisch slecht, ja het moesten er weer 7 worden blijkbaar .... maar 6 was echt genoeg geweest.

Marco

Mike Philippens
17-10-2002, 23:42
TNG en Voyager hadden beiden laatste afleveringen van wereldformaat, terwijl DS9 een afknapper was
Hmmm...het is maar hoe je het bekijkt. Het einde van Voyager vond ik weer ronduit teleurstellend. De hele reeks wordt er gepraat over wat er gaat gebeuren als ze thuis komen. En dan is het zover, komt de fucking aftiteling... En de miraculeuze ontsnapping aan de Borg was ook weer een staaltje 'ik weet niet hoe het moet...we doen maar wat' gepruts. Het zag er misschien wel spectaculair uit, maar het stelde geen reet voor. Dat plaagde overigens het hele laatste seizoen. Normaal wordt bij Star Trek altijd de techniek en oplossing van een probleem centraal gesteld, maar je zag op een gegeven moment steeds meer dat ze 'ineens' uit de penarie waren zonder dat er precies uit de doeken gedaan werd hoe. Dus...ik was een beetje teleurgesteld.

Daarentegen vond ik het einde van Deep Shit weer gaaf. Daar gebeurde nou precies waar 7 seizoenen op gespeculeerd is. Dat is tenminste een einde dat consistent is met de serie. Maar misschien kijk ik te diep.

Noot: uit mijn commentaar lijkt het of ik het allemaal niet leuk vind. Dat is niet zo. Ik keek en kijk nog steeds met veel plezier, alleen word ik steeds kritischer en kan me ergeren aan domme inconsistentie-fouten. In Enterprise hebben ze bijvoorbeeld een Vulcan die (als het uitkomt) wel heel menselijk overkomt... Wel leuk (want leuke dame) maar het klopt niet.

Simon
18-10-2002, 09:22
ik merk dat de meningen voor DS9 veel meer verdeeld zijn dan over TNG of VOY...
ik denk dat ik het maar ga proberen. het 1e seizoen van TNG was ook niet echt super, maar toch leuk genoeg. slechter dan dat zal DS9 wel niet zijn.

ik hoop wel dat TOS ook een mooie release krijgt....

dat DS9 meer 1 groot vervolg verhaal is vind ik wel beter. niet dat ik dat bij TNG mis, maar ik vind et daardoor toch leuker worden. het is iets dat ik zeker bij the x-files mis, en ik denk ook dat ik daar maar mee ga stoppen na het 5e seizoen. dan is de film een mooie final episode....

Gerrit
18-10-2002, 09:38
De nadruk ligt inderdaad nogal eens op fiction en wat minder op science. Zo lijken bijvorbeeld de ruimtelijke afstanden wel eens lichtelijk inconsistent. Zo duurt een reis van 5 lichtjaar soms wel eens meerdere dagen terwijl deze afstand op andere momenten in een fractie van een seconde wordt overbrugd. Maar sinds de komst van Voyager let ik hier al niet meer op. Je zou anders net zo goed criticus van beroep kunnen worden :)

Ook ik stoorde me vroeger wel eens aan het op het eerste gezicht 'onbegrijpelijk' gedrag van de bemanningsleden: Waarom wordt er gewandeld en niet gerend wanneer de tijd dringt? het meest opvallende voorbeeld is misschien wel Voyager: Blink of an Eye (http://www.startrek.com/library/voy_episodes/episodes_voy_detail_110468.asp). Als je deze hebt gezien, dan weet je wat ik bedoel. Je zou in een noodgeval toch gebruik kunnen maken van site-to-site transport? Of desnoods laat men zich door een shuttle beamen die een eigen energievoorziening heeft?
Om de een of andere curieuze reden maakt men in het geval van een vijandelijke blokkade geen gebruik van de vrijheid die de ruimte biedt. Zie bijvoorbeeld TNG: Redemption (http://www.startrek.com/library/tng_episodes/episodes_tng_detail_68506.asp) en DS9: Sacrifice of Angels (http://www.startrek.com/library/ds9_episodes/episodes_ds9_detail_71447.asp). Je kunt dergelijke obstakels toch gewoon ontwijken (en al helemaal als je een cloaking device aan boord hebt?
Waar haalt Voyager zijn shuttles vandaan? Aan het eind van de serie zijn er in totaal minstens 13 total loss en 23 beschadigd - bron (http://www.coffeenebula.com/scoreboards/shuttlecraft.php). Tom Paris heeft trouwens behoorlijk talent in huis wat betreft het ontwerpen van ultra-moderne shuttles zoals de Delta Flyer ;)De serie staat natuurlijk geheel in het teken van entertainment en dienovereenkomstig moet men zich gezien de aard van de serie zich zo nu en dan inschikkelijk opstellen. Zo zou bijvoorbeeld mevrouw T'Poll aan behoorlijk wat sympatie moeten inboeten zou zij zich als een echte Vulcan gedragen. En een feilloze captain (a la Picard) zou in de huidige tijd toch minder geloofwaardig zijn dan vroeger. En zo zijn er nog een hele reeks 'onvolkomenheden' waaraan de Trekkie (http://members.tripod.com/~spacefreak/stjokes/trekkieVStrekker.html) zich zal blijven ergeren terwijl de Trekker (http://members.tripod.com/~spacefreak/stjokes/trekkieVStrekker.html) er de luchtigheid van inziet en ongestoord van Star Trek kan genieten. (y)

"A Trekker knows that there are gaping holes in the technology, but ignores them and enjoys the show"