PDA

Bekijk de volledige versie : subwoofer crash



Dante
15-10-2002, 16:58
is het mogelijk dat je een subwoofer bij een te hoog volume opblaast of beschadigd? waar merk je dit dan aan? ik heb namelijk muziek gedraaid bij een vrij hoog volume en nu heb ik het gevoel dat ik minder bas hoor. hoor je bij een dergelijke beschadiging (overbelasting ) ook minder bas, of doet de hele woofer het helemaal niet meer?

ik hoop een beetje op het laatste, want dat betekend dat het aan mij ligt en niet aan mijn sub.

Johan van den D.
15-10-2002, 17:21
is het mogelijk dat je een subwoofer bij een te hoog volume opblaast of beschadigd?


zijn het niet je oren in plaats van die subwoofer:D

ToolkiT
16-10-2002, 07:20
Subwoofers zijn natuurlijk gewoon veredelde boxen en het is theoretisch dus goed mogelijk ze op te blazen...

Laat een onafhankelijk iemand die je set wel eens gehoord heeft eens luisteren of de bas ook echt minder is... het kan natuurlijk ook gewoon TUSSEN de oren zitten...

Mark S
16-10-2002, 07:46
Een sub opblazen kan op 2 manieren:
opblazen van de eindversterker: er komt helemaal geen tot een heel zacht vervormd geluid uit. Misschien is het alleen een zekering die er uit is geklapt. Tenminste, ik ga er van uit dat ook de eindtrap in een sub beveiligd is met een zekering. In dat geval hoor je helemaal niets. (maar in jouw geval is dat dus kennelijk niet zo)
beschadigen van een speaker (door te grote uitslag van de conus): een sterke afname van het volume, een ratelig en vervormd geluid.
opblazen van een speaker: meestal is de spoel doorgebrand. Ook dan een ratelig "pfrfft" geluid met een zeer laag volume.

In bovenstaande gevallen is het effect toch duidelijk hoorbaar en een stuk dramatischer dan " en nu hoor ik wat minder bas"...

Of je hebt zo hard gedraaid dat de woonkamer bijna als baskast functioneerde en mee resoneerde. Als je dan vervolgens een normaal volume luistert kan ik me voorstellen dat de bas dan "minder" is

Jaap Poot
16-10-2002, 08:25
Wat ik niet weet, is het een actieve of een passieve sub.
In het geval dat het gaat om een actieve sub, zou ik de fabrikant aansprakelijk stellen, daar hij er voor te zorgen heeft dat de combinatie versterker/speaker in de sub ten alle tijden niet overbelast kan worden. Dit klinkt mischien raar, maar in het geval van een passieve sub is de gebruiker verantwoordelijk voor de hoeveelheid vermogen die je een speaker instuurt. Bij een actieve sub stuur je alleen maar een audiosignaal van je subuitgang en hier staat geen vermogen achter. groetjes

Dante
17-10-2002, 14:36
het is een actieve sub. tja, ik heb nu een aantal dagen niet geprobeerd, dus ik ga het straks nog eens bekijken. in ieder geval bedankt voor jullie reacties, dat helpt weer een hoop onrust weg! als je begrijpt wat ik bedoel. heb er namelijk echt wel even van wakker gelegen.

hoe het gebeurde?

als ik een film kijk moet moet mijn volume veel hoger staan. toen er een dag later een cd in deed, ben ik helemaal vergeten het volume aan te passen. vandaar...........

inmiddels 1 uur later:

heb net geluisterd en volgens mij valt het wel mee. denk dat het mijn trommelvliesen waren die het op dat moment niet meer zo goed deden.