PDA

Bekijk de volledige versie : Van inpandige garage naar inpandig bioscoop// LOW COST!!



Robertiko
27-07-2013, 10:51
Hallo allemaal,

Om mij even voor te stellen: Ik ben Tico. Ik ben 28 jaar. Mijn hobby's zijn American Football en Veel films kijken. Ik heb altijd een bioscoop in mijn woning willen bouwen. Echter had ik daar nooit de ruimte voor. Sinds een jaar heb ik een drive-in woning gekocht met een inpandige garage. Tijdens de verbouwing van mijn woning heb ik al rekening gehouden met mijn wens om een bioscoop te bouwen. De garagedeur heb ik laten vervangen door een pui.

Ongeveer 3 weken geleden zijn wij begonnen met het bouwen van.. je raad het al... de bioscoop in mijn garage. Let op! ik ben zeer onhandig en vrij A-technisch. Echter wilde ik het low budget houden en heb mijn handige zwager gevraagd om te helpen. Hij is student elektrotechniek aan de ROC te Tilburg. Maar geloof me, Die man kan bijna alles. Mijn schoonvader hielp mee met het bouwen van de frame.

Om te beginnen zal ik uitleggen wat wij gedaan hebben. Ik probeer zoveel mogelijk foto's erbij te doen. Daarna zal ik een opgaaf van de prijzen doorgeven, een to do list maken en de minpunten aanhalen..

1.
3646
Zo zag de garage eruit. De afmetingen zijn: 5.15 meter x 3,25. een gedeelte is 2,67 breed daar komen de stoelen.

2.
3647
Wij hebben de linkermuren eerst geschilderd met antraciet/zwart structuurverf. Dit is wel het voorwerk. de muren worden later nog eens over gedaan. Verder zijn wij... lees mijn zwager... begonnen aan het bouwen van de frame aan de plafond. Hierin worden de kabels en spotjes weggewerkt. De frame is is versterkt met verticale latten die tussen de horizontale latten geplaatst worden.

3.
3648
Na het bouwen van de frame voor de plafond. Hebben wij een frame gebouwd om 3 stoelen te kunnen verhogen. De verhoging is 20 cm. Na het bouwen van de vloerframe, moest er een kast gebouwd worden om de apparatuur in kwijt te kunnen en de kabels in te laten eindigen. Om de frame af te kunnen maken, hebben wij alles dicht gezet met mdf-platen. Op de foto zie je, dat er al een frame is opgehangen om de beamer te kunnen bevestigen. De frame is gemaakt door mijn zwager als opdracht voor school. Ook hebben wij 3 mdf-platen van 1,00 x 0.70 opgehangen. Hier komen posters te hangen.

4.
3649
Nu zijn we op het punt beland, dat alles geschilderd moet worden. Na het schilderen van de linker muren en plafond, hebben wij de plafondframe bekleed met baby rib doeken. De rechtermuur is bekleed met isolatie noppen schuim. Dit is om geluid te absorberen, te isoleren en natuurlijk om het een mooi aanzicht te geven. De zichtbare verwarmingsbuizen zijn ook met isolatiemateriaal bekleed.

5.
3650
na foto 4 is alles in vogelvlucht gegaan. Wij hebben de vloer bekleed met 5mm dik tapijt om de ruimte voor de winter te isoleren. Verder ziet dat er mooier uit dan laminaat of vinyl. We hebben niet voor authentiek rood gekozen omdat zwart hier het beste past. Verder hebben wij de stoelen bevestigd. Dit was nogal een klust. Wij hebben voor de voorste stoelen gekozen voor een plaat van 1 centimeter hoog. van restant platen mdf, hebben wij plinten gemaakt. Deze zijn wit geschilderd. spotjes zijn erin gezet en het geluidsmateriaal is bevestigd. Mijn zwager heeft van een 5.1 een 7.1 surround systeem gemaakt. Deze wordt mogelijk uitgebreid naar een 9.2. de twee zichtbare speakers zijn van Bang&Olufson. Wij hebben 2 zuilen naast het scherm gemonteerd en 2 speakers in de plafondframe verwerkt. deze zie je wel, maar niet duidelijk.

6.
3639
Dit is mijn scherm. Afmeting van de scherm is 2m x 2m. De scherm heeft een 4:3 mogelijkheid. Zoals eerder gezegd hebben wij de frame rondom de plafond gebouwd. Dus als de scherm dicht is, is hij niet te zien. over het overige wat te zien is op deze foto ga ik er later verder op in.

7.
3645
Dit is de kast waar alle hardware in komt. je ziet nu een aantal dingen, maar het wordt vrijwel zeker uitgebreid. Over het apparatuur ga ik straks meer vertellen.

Dit is eigenlijk in vogelvlucht een impressie van mijn project en een van mijn dromen in werkelijkheid. In totaliteit heeft dit project niet meer dan 3 weken geduurd. Hoewel het niet helemaal af is en er nog aan getweaked moet worden. Echter betreft het de fine tuning en niets meer dan dat. Nu is het tijd om een kostenopgaaf te geven, zodat jullie ook daadwerkelijk zien dat het low budget is gebleven.

Kostenopgaaf:

Materiaal:

MDF, lijm, verf, spijkers en schroeven, kwasten, spotjes, bevestigingsmateriaal etc
bij de bekende bouwmarkten gekocht.

totale kosten 550, -

Hardware:

- sony blurry 3d 5.1 home cinema set, gekocht bij saturn voor 199,-
- samsung speakers, deze heb ik al 4 jaar en kost mij dus niets.
- Bang&Olufson speakers, gekocht op de rommelmarkt voor 8,-
- sony playstation 3, had ik al dus geen extra kosten
- apple tv, nieuw gekocht van een familielid voor 5, - ( zonder jailbreak, kan hij niets met de 3rd gen )
- macbook pro i7 core als computer, deze had ik ook al en er waren dus geen extra kosten.

totale kosten 212, -

Beeld:

Scherm elektrisch, gekocht via marktplaats voor 75, -
beamer, gekregen van een vriend. Hij heeft minder dan 30 lamp uren gedraaid en is dus z.g.a.n. ( prijs was 800 )

totale kosten 75, -

Kabels:

optische kabel, gekocht bij saturn voor 25, -
hdmi kabel gekocht bij saturn voor 20, -
geluidskabels gekocht bij de bouwmarkt voor 24, -
geaarde stroomkabels gekocht bij de bouwmarkt voor 15, -

totale kosten 84, -

Bekleding:

baby rib doek voor de frame, gekocht als restant op internet. 12m bij 1,40 voor 12, -
noppen schuim gekocht via marktplaats 2,50 per plaat in totaal 60, -
vloer gekocht bij kwantum in de sale voor 144, -
isolatie voor de verwarmingsbuizen 1,50

totale kosten 217,50

Stoelen:

3 stoelen komen uit de Pathe uit Helmond. Ze zijn gekocht voor 25,-
3 stoelen gevonden op marktplaats voor 60, -

totale kosten 85, -

Totaal heb ik 1223,50 betaald om dit allemaal te realiseren.

To do list:

dit zijn de dingen die nog gedaan moeten worden:

onder het scherm plinten maken, schilderen en bevestigen;
rolgordijnen vervangen door zwarte verduisterende gordijnen;
enkele kabels wegwerken met koven;
kabels in de apparatuurkast wegwerken;
posters ophangen;
deur schilderen;
plaatje met THX logo maken om op de apparatuurkast deur te zetten.


Minpunten:

door de rolgordijnen laten nu nog wat licht door. in donker is het wel echt pikkedonker, maar bij daglicht zie je nog wel iets van licht.
Verder willen de noppen platen niet overal goed plakken. Dit wordt echter opgelost met een ander component om ze te bevestigen.

Verder loop ik vooruit op de kritieken die zullen komen op de ligging van de stoelen t.o.v. mijn scherm. Ik heb de scherm uit noodzakelijk bij het raam moeten plaatsen. Dit komt o.a. door de breedte van de kamer. Als ik alles zou verwisselen zou ik de verhoging niet mooi kunnen maken en verdeel ik de ruimte niet goed genoeg. De ruimte onder het scherm is een stuk breder dan de ruimte bij de stoelen.

Zo dat was mijn relaas.

Hebben jullie opmerkingen of tip? Dan hoor ik het graag. Voor meer foto's, advies en vragen om ons in te huren;-) kun je altijd een bericht posten.

Ik zie de reacties graag verschijnen.

M.v.g.

Tico

Kefke96
27-07-2013, 11:37
Wauw, heel mooi!

peptalk
27-07-2013, 12:32
Echt mooi voor weinig geld, helaas zijn de laatste 2 foto's niet te zien, volgens mij kun je er maar 5 per bericht bijvoegen op deze manier.
Ik zie je nog wel een keer het upgrade virus krijgen, want je hardware is ook low cost, maar dat kan natuurlijk stukken beter zodra er financiën voor beschikbaar zijn;-)

Robertiko
27-07-2013, 14:30
Dag,

het klopt dat je de laatste foto's niet te zien krijgt. daar wilde ik je i.i.g. mijn scherm en apparatuur laten zien. Upgraden kan ik nu al hoor. Financieel is het gelukkig geen
probleem. Ik kan op voldoende plaatsten dure apparatuur voor weinig halen. Echter wil ik dit nu nog niet. Als ik nu al alles in een keer goed doe naar het ultieme, heb ik later niets meer te doen. hihi.

Op den duur zal ik de volgende dingen veranderen:

Mijn home cinema wordt een omgezet naar losse componenten. Ik denk dan aan Onkyo, Denon Harman Kardon, maar ook aan B&O en Bose; HEB JE NOG WAT TIPS?
Mijn plafond, wat nu geverfd is, zal een sterrenhemel worden;
scherm wordt een 16:9 scherm

hier de twee foto's die niet openden

36513652

Smooth-J
27-07-2013, 14:45
NIceeeeee, snel een keertje een film avondje doen Tico ;-)

Robertiko
27-07-2013, 15:11
Zeker weten james

jamiev
27-07-2013, 17:17
Top man.
Ziet er goed uit en de kosten heb je mooi laag gehouden.
De apparatuur kan natuurlijk beter maar je wilt ook gaan vervangen zo te lezen.
Mooie ruimte heb je in ieder geval en dit vind ik belangrijker dan de apparatuur,dat kun je altijd nog vervangen.
Je hebt een fijne dedicated ht gemaakt waar de meesten toch van dromen.
Zou als eerste zorgen om het lichtinval achter het scherm weg te krijgen en het scherm wat je nu hebt meteen gaan vervangen voor een 16.9 Scherm.

DVDProfilersFilmgek
27-07-2013, 22:55
Dag,

het klopt dat je de laatste foto's niet te zien krijgt. daar wilde ik je i.i.g. mijn scherm en apparatuur laten zien. Upgraden kan ik nu al hoor. Financieel is het gelukkig geen
probleem. Ik kan op voldoende plaatsten dure apparatuur voor weinig halen. Echter wil ik dit nu nog niet. Als ik nu al alles in een keer goed doe naar het ultieme, heb ik later niets meer te doen. hihi.

Op den duur zal ik de volgende dingen veranderen:

Mijn home cinema wordt een omgezet naar losse componenten. Ik denk dan aan Onkyo, Denon Harman Kardon, maar ook aan B&O en Bose; HEB JE NOG WAT TIPS?
Mijn plafond, wat nu geverfd is, zal een sterrenhemel worden;
scherm wordt een 16:9 scherm



Al met al een heel leuk resultaat voor weinig geld(y)

Zoals met alles, alle waar voor zijn geld, maar als je mij een PM kan doen waar ik ook dure apparatuur voor weinig kan krijgen,
dan houd ik mij aanbevolen:grin:, doch als het inhoud dat de waar niet van zuivere afkomst is, dan mag je mijn verzoek als niet
gedaan beschouwen.

Een gratis beamer, dat is toch wel een heel goede vriend en dan nog maar 30 lampuren, eerste of 2e lamp? Met 30 lampuren is
het dan waarschijnlijk geen liefhebber geweest:???: Heb zelf mijn beamer ongeveer een halfjaartje en daar staan nu zo
rond de 850 lampuren op, vind het dan ook echt een genot om naar te kijken8-)

Toch maakt het mij dan nieuwsgierig welke beamer je dan hebt, kun je merk en model vermelden:?:

Je bent voortvarend begonnen, kijk uit voor het virus, als dat je te pakken krijgt en je smaak voor kwaliteit
de kop gaat opsteken, dan kan het allemaal wel behoorlijk in de papieren gaan lopen en als die smaak gaat komen.....
praat dan niet over Bose(een wijfjes merk) of B&O (meer design, en dat zie je toch niet in het donker van een thuisbioscoop)

Wel, zoals jamiev ook al opmerkt, een verduisterend scherm achter je scherm ophangen als je net als ik ook overdag
wel een beetje genieten wilt van je beamer, voor de rest...... voor wat je er in totaal voor uitgegeven hebt zit je naar
mijn mening niet echt slecht, maar als het virus gaat komen......

Oh..... als je in de toekomst gaat upgraden..... wel alle speakers van 1 modellijn, wat je nu hebt zal wel geluid
geven, maar blijf dan wel even uit de buurt van de echte liefhebbers..... dat virus weet je wel;)

Veel plezier met het genieten van films, want daar heb je het uiteindelijk toch allemaal voor gedaan(y)

Robertiko
27-07-2013, 23:21
Dag,

Bedankt voor je post. De verduisterende rolgordijnen komen next week. Dus dat zal goed komen.

Ivm met mijn werk kan ik geen spullen halen die niet van zuivere afkomst zijn. Je kunt (vooral nu) op bva-auctions.com kijken. Winkelketen Block is failliet en ze verkopen veel pioneer, onkyo en Harman Kardon apparatuur. Let wel op, dat je niet meegaat in argeloze biedingen. Je bent dan beter af met de normale prijzen.

Voor wat betreft het geluid moet ik je zeggen, dat ik geen last heb van twee verschillende lijnen. Geluid is mooi en zuiver. De geïnfecteerden hoeven niet te komen. ik kon ook high end apparatuur kopen. Maar wil mijn project dynamisch houden.

de beamer is een Optoma HD65. Ik heb gekozen om deze te nemen ( tis gratis ben niet gek) Ik wil toch wel het gevoel van een bioscoop en DLP zit daar het dichtst bij in de buurt. Later wil ik wel naar full hd 3d overstappen. Maar het gratis krijgen is niet zomaar hoor. Ik heb m ook belangeloos uit de brand geholpen. Hij keek er bijna niet mee en wist dat ik een zou kopen. toen wilde hij iets terug doen.

Al met al, bedankt voor je reactie..

p.s. heb je trouwens een tip over een goede merk voor mijn geluid naast onkyo, denon en pioneer?

DVDProfilersFilmgek
28-07-2013, 19:10
Dank voor je aanvullende info, fijn dat je ook goederen van duistere afkomst mijd, houd daar zelf in het geheel niet van(y)

Je hebt geen "last" van verschillende "lijnen" , maar als je eenmaal hebt leren luisteren komt dat toch wel om de hoek kijken;)

Je vraagt om andere merken receivers, geen probleem, Yamaha is toch ook 1 van de betere en maakt nog steeds enigszins de
betere apparatuur op het gebied van bouwkwaliteit, daar waar de andere fabrikanten steeds lichtgewichtiger worden en dat in negatieve
zin. Een andere goede fabrikant is Marantz.

Overigens, het zijn niet alleen de receivers die de klank bepalen, die wordt voor het grootste deel bepaald door de speakers, helaas
voor velen het stiefkindje bij de aanschaf van een set, terwijl zij eigenlijk het belangrijkste onderdeel zijn. Goed gekozen speakers kunnen,
als zij netjes behandeld worden, heel lang meegaan en vrienden voor het leven worden, daar mag je dan ook best wat kapitaal instoppen en
moeite voor doen bij de aanschaf, het is dan ook de beste tip die ik je kan geven....... ga voor goede speakers en voordat je ze gaat aanschaffen:

Leer luisteren, want dat kunnen de meeste niet, alles klink al snel goed....... terwijl dat toch vaak niet het geval is. Leren luisteren doe je door
heel veel speakers met elkaar te vergelijken, dat doe je dan wel steeds met dezelfde door jezelf gekozen CD's en daar een enkel nummer van.


Voorlopig eerst maar eens genieten van je huidige setup, wens je er heel veel plezier mee, want het genieten van films is toch
het uiteindelijke doel(y)

Houd van dynamische projecten, zal je dan ook wel blijven volgen8-)

Edgar Smit
29-07-2013, 06:38
Dit vind ik dus gewoon echt gaaf. Voor zo min mogelijk zoiets voor elkaar krijgen is volgens mij ook wel een beetje sport voor jou als ik het zo lees.
Respect hoor. En verder kan ik alleen maar aansluiten bij de andere adviezen, speakers, subwoofer(s?) en betere versterking gaan je nog veel meer laten genieten van deze ruimte.
En ook daar kun je jagen op koopjes hoor, diverse hifi fora waar gebruikte maar nog steeds goede speakers worden aangeboden, zelfbouw speakers, mogelijkheden te over.
Ik blijf dit even volgen voorlopig!

Stephan Nobelen
04-08-2013, 12:47
Ziet er heel erg leuk uit! Houd er zelf ook van om voor weinig geld het maximale eruit te halen :).

Misschien een tip voor in het vervolg: HDMI kabels en optische kabels hoef je echt maar heel weinig geld aan te besteden. Kwaliteitsverschil tussen een kabel van 2 euro en 200 euro is er niet of nauwelijks. Eventueel ebay in combinatie met paypal kan dan ook leuk zijn om dingen goedkoop in China te bestellen.

Ook speakerkabel wordt door sommige overgewaardeerd. Ik meen ergens eens een artikel te hebben gelezen waar iemand met kledinghangers een zelfde geluid uit zijn speakers kreeg als met een dure monster kabel.
(ook nog de bron gevonden: http://consumerist.com/2008/03/03/do-coat-hangers-sound-as-good-monster-cables/)

Maar goed ook dit is natuurlijk allemaal persoonlijk.

Veel plezier met de set!

DVDProfilersFilmgek
04-08-2013, 17:46
Ziet er heel erg leuk uit! Houd er zelf ook van om voor weinig geld het maximale eruit te halen :).

Misschien een tip voor in het vervolg: HDMI kabels en optische kabels hoef je echt maar heel weinig geld aan te besteden. Kwaliteitsverschil tussen een kabel van 2 euro en 200 euro is er niet of nauwelijks. Eventueel ebay in combinatie met paypal kan dan ook leuk zijn om dingen goedkoop in China te bestellen.

Ook speakerkabel wordt door sommige overgewaardeerd. Ik meen ergens eens een artikel te hebben gelezen waar iemand met kledinghangers een zelfde geluid uit zijn speakers kreeg als met een dure monster kabel.
(ook nog de bron gevonden: http://consumerist.com/2008/03/03/do-coat-hangers-sound-as-good-monster-cables/)

Maar goed ook dit is natuurlijk allemaal persoonlijk.

Veel plezier met de set!

Je voorbeeld mbt de speakerkabels komt niet erg uit de verf;), maar ik ben wel met je eens dat koper is koper en of je daar nu Monster of een ander duur merk op plakt, het blijft koper.

Als je een mooi koper kabeltje gebruikt maakt het ook echt niet uit welke naam men daar op plakt, koper is koper en zou dus in alle gevallen hetzelfde moeten klinken, heb dan ook nergens
een fabrikant zien claimen dat ze beter koper zouden hebben dan hun concurrent en waarom hun koper dan beter zou zijn als dat van hun concurrent.

Bij gebruik van de juiste dikte bij de juiste afstand zou er niets aan de hand mogen zijn en als de kabel iets dikker is dan nodig is....... dan is er niets aan de hand, beter iets te dik gekocht
dan te dun, zeker als er in de toekomst gehoopte updates in de planning staan:grin:

Nette schone uiteinden kunnen al een verschil maken en niemand wil een dikke onhandelbare kabel uit 1 stuk....... er blijft dus wel verschil bestaan in de afwerking van de kabel, doch koper
is en blijft koper....... maar als de kabel soepel is en er netjes uitziet, dan wil je daar best wat meer voor betalen toch?...... enkel en alleen voor een merknaam doe ik dat zelf ook niet, merkloos
en een beetje netjes afgewerkt zijn goed genoeg voor mij(y)