PDA

Bekijk de volledige versie : Van lege zolder tot home-'cinema'



dimitriC
10-09-2013, 19:13
Hallo iedereen

Mij even kort voorstellen ik ben Dimitri, ik ben 25 jaar. Tot voor kort woonde ik thuis en keek ik in de garage met mijn beamer op een wit stuk stof. Maar toch droomde ik er van om later een eigen home cinema te hebben.

Nu hebben mijn vrouw en ik 2,5 jaar geleden een huisje gekocht met een grote zolder en daar ben ik nu al 2 jaar aan bezig. (plannen, uittekenen, isoleren, en bouwen) Aangezien ik met een beperkt budget zit, en mijn vrouw niet zo'n grote fan van het cinema gebeuren is... Heb alles zelf moeten doen en dat was met vallen en opstaan omdat ik eigenlijk nog nooit echt verbouwd had, maar al bij al mag ik trots zijn op wat ik heb bereikt. Hier een foto van de zolder toen we het huis gekocht hadden:

3873

Momenteel ben ik bijna klaar met de verbouwing aan de home cinema . Nu enkel nog de basic apparatuur updaten. Maar dit zal toch nog enkele jaartjes moeten wachten aangezien we ook nog wat andere verbouwingen in ons huisje hebben en je weet, degelijk materiaal kost veel geld…
Voorlopig ben tevreden met mijn acer H7530D projector, wel jammer dat ik geen 3d kan projecteren met dit model.
De versterker die ik momenteel gebruik is de onkyo TX-sr507 en de luidsprekers komen uit een set van JBL de SCS200.5. waarvan ik 2 satelliet speakers heb bijgekocht om later 7.1 te kunnen gebruiken. Binnenkort zal ik wel gaan uitkijken voor een bijhorende 7.1 of 7.2 versterker.
Geen grote speakers, maar voor deze kleine ruimte zijn ze voldoende, ook omdat we in een rijhuis wonen. Al is de kamer geïsoleerd, de buren kunnen de bas horen trillen. Zeker als er een leuke actiefilm speelt.

Het scherm is 122 inch en gemaakt uit vaste panelen waar nog een schermverf moet opkomen.
De stoeltjes heb ik via het internet kunnen kopen en komen uit een oud theater wat gesloopt moest worden. Ze zitten niet zo comfortabel als een nieuwe moderne stoel, maar ze zijn echt authentiek.
De bedoeling was om een redelijk strakke ruimte te creëren maar met een vleugje 50-ties stijl.
Ook het logo is daar naar ontworpen.

Omdat de cinema op zolder is, hebben we hem omgedoopt tot Ciné-Attic

Deze foto is bij het naar boven gaan met de zolderladder; Ik wilde een soort van buiten maken met lichtreclame en poster.
3872

Aan de andere kant is er een mini-bar, met frigo en diepvries en schermpje waar je kan op tonen welke film zal spelen.
3871

En links daarvan is het zaaltje met 7stoelen, volledig in tapijt.
38693870

(achter de zaal zit nog een ruimte om te projecteren, zo zit ik niet met het zoemende geluid van de projector en kan ik al de films op bergen...)

Voila, dit is het...
Laat me zeker weten van je er van vindt... (y)

jamiev
10-09-2013, 21:53
Chappo,ziet er goed uit.
Je apparatuur kan natuurlijk beter zeker voor een dedicated ht kun je hier veel meer winst uit behalen.
Je ruimte heb je goed gedaan,echt een bios gevoel.
Enjoy it.

Claudio Santulli
11-09-2013, 00:00
Ziet er heel goed uit. (y)

Kefke96
11-09-2013, 13:08
Wauw, echt fantastisch!

StefaanD
11-09-2013, 13:14
Wow Dimitri, gewoon bij mij om de hoek dit. Knap gedaan hoor, zeker als je alles zelf gedaan hebt (y)

Benieuwd hoe die JBL set eigenlijk klinkt. Hoe groot is je ruimte eigenlijk, dat heb 'k nergens meteen gezien of moet er grandioos overheen gekeken hebben :grin:

dimitriC
11-09-2013, 15:28
De zaal zelf is ongeveer 3,5 meter op 3,5 meter
Hier is een plannetje van de zolder, de maten zijn wel bij benadering omdat dit gemaakt is voor ik er aan begon, en sommige dingen zijn wat aangepast. Maar je kan wel een algemeen beeld vormen van waar alles is.
(ja, het scherm is groot voor de ruimte. ik weet het. maar vanop de 2de rij gaat dat wel redelijk.

3880

over de JBL set ben ik wel tevreden, maar ik heb niet echt iets om mee te vergelijken... dus kan ik er niet zoveel over zeggen.

Stephan Nobelen
11-09-2013, 16:43
Geweldig man! Echt heel erg mooi. Geniet ervan!

jamiev
11-09-2013, 22:04
De zaal zelf is ongeveer 3,5 meter op 3,5 meter
Hier is een plannetje van de zolder, de maten zijn wel bij benadering omdat dit gemaakt is voor ik er aan begon, en sommige dingen zijn wat aangepast. Maar je kan wel een algemeen beeld vormen van waar alles is.
(ja, het scherm is groot voor de ruimte. ik weet het. maar vanop de 2de rij gaat dat wel redelijk.

3880

over de JBL set ben ik wel tevreden, maar ik heb niet echt iets om mee te vergelijken... dus kan ik er niet zoveel over zeggen.

Op de foto lijkt het groter.
3,5 bij 3,5 is natuurlijk niet echt groot,
Is de tweede rij stoelen en het grote scherm dan niet een beetje overkill.
Voor deze afstand wordt een 2 meter scherm aangeraden om nog enig detail te kunnen zien,
Als je op de eerste rij zit blijft hier denk ik weinig meer van over.
Ik had het persoonlijk dan bij 1 rij stoelen gelaten om het optimale uit de ruimte te halen.
Niettemin een leuke ruimte.

dimitriC
12-09-2013, 04:07
Wel van op de eerste rij is het net doenbaar hoor, maar de 2de rij is comfortabeler. ook het feit dat ik een 5-tal vrienden heb die regelmatig langskomen om een filmpje te bekijken, dus moest er wel een 2de rij komen. Persoonlijk oogt het ook wel mooier zo vind ik.


En dit valt nog mee, want bij ons in de bioscoop hebben we in zaal 6 een scène van ongeveer 5 meter met dan een scherm dat zeker 8 tot 9 meter breed is. Geloof me, als je daar op de eerste rij zit, dan zit je pas in de film nog niet te spreken over eventuele nekklachten van het naar boven te moeten kijken...

DVDProfilersFilmgek
13-09-2013, 16:45
Complimenten, ziet er zeer geslaagd uit(y)

skank
22-09-2013, 10:15
Super! Vooral die mini bar :)
Ook welkom op ons Vlaams HT forum trouwens (www.home-theater.be)

Esteban
23-09-2013, 11:33
Zowel de binnen als 'buiten' inkom zijn schitterend, echt een plaatje. Het oogt niets minder dan ronduit fantastisch. De bioscoopzaal zelf zou ik persoonlijk anders ingekleed hebben en staat wat in contrast met de rest, maar dat is natuurlijk een kwestie van persoonlijke smaak. Knap project!