PDA

Bekijk de volledige versie : ohm instellen receiver



sonsan
12-09-2013, 22:12
Ik heb een Sony ES reciever waar ik de Ohm kan instellen op 4-8 (16) ohm. Nu zijn mijn front, center, back surround te gebruiken op 4-8 ohm volgens de specificaties van de speakers. Echter de surrounds (dipole) zijn volgens het type plaatje 4 ohm. Wat is nu wijsheid? Het merendeel kan 8 ohm hebben, slechts de surrounds 4. Receiver nu instellen op 8 of op 4 ohm? Wat zou de consequentie zijn als ik de receiver op 8 Ohm zet?
Als ik goed gezocht heb op Google wordt de receiver minder warm bij 8 ohm omdat de receiver dan minder hoeft te ' leveren '.

Claudio Santulli
12-09-2013, 22:35
Hoi sonsan,

4 ohm en 8 ohm zijn de impendanties van luidsprekers en versterkers. Op 4 ohm kunnen versterkers meer leveren. Ohm is (heel kort door de bocht) de elektronische weerstand. 8 ohm is meer weerstand vandaar dat de versterker juist minder vermogen en stroom levert. Als je rears echt 4 Ohm zijn zal het verstandiger zijn de versterker op 4 Ohm te zetten. Dat warm worden vind ik negens terug!

Op internet vind je allerlei wilde theorieën, echter in de praktijk blijkt dit voordeel vaak nihil te zijn. Het is dus gewoon luisteren wat je mooier vind klinken. In de meeste gevallen is alles op 8 Ohm ingesteld, denk dat dit ook de default stand is geweest voor je versterker. Maar indien je rears dus 4 Ohm zijn lijkt dat de beste stand!

Gerco Stuivenberg
15-09-2013, 11:27
Het verhaal achter de mogelijkheid voor impedantie-keuze is ingewikkeld.

Aan de ene kant heeft het -zoals Claudio uitgelegd heeft- te maken met de weerstand en de stroomsterktes en de gevoeligheid van de beveiliging tegen overbelasting, maar aan de andere kant mogelijk ook met het aansturen van de eindtrappen. Wanneer de keuze invloed heeft op de aansturing van de eindtrappen, zal de receiver bij "4 Ohm" meer gaan functioneren als een 'klasse D' en bij "8 Ohm" meer als 'klasse A'. In de praktijk belekent 'klasse D' een hoger rendement en minder warmte en 'klasse A' wat grotere reserves en wat meer warmte.

De beste stand is dus die waarbij het geluid mooi blijft klinken en de boel heel blijft en die kun je dus alleen vinden door zelf te proberen. :cool: