PDA

Bekijk de volledige versie : Versterker met A/B knopjes



sallybelgium
18-09-2013, 08:42
Hallo,

Ik heb momenteel een surround versterker waar er vooraan 2 knopjes staan, A + B.
Met A schakel ik mijn gewoone surround luidsprekers in, met B schakel ik 2 extra luidsprekers in.
De beide knopjes ingeschakeld laten me toe de beide groepen samen te laten spelen.

Nu wil ik een nieuwe versterker kopen, maar ik weet niet hoe deze functionaliteit heet.... Dus het is moeilijk om te zoeken naar een versterker die dit ook heeft zonder de exacte naam van deze functionaliteit te weten.

Kan iemand mij hiermee helpen?

Groetjes
S.

Johan1967
18-09-2013, 10:12
Multi-Zone: http://www.avblog.nl/woordenboek/m/multizone-versterker/

Gerco Stuivenberg
18-09-2013, 21:55
Welkom op dit forum S.

Deze functie heeft niet echt een naam en wordt daarom vaak omschreven als "mogelijkheid voor het aansluiten van 2 paar hoofd-luidsprekers" of "Luidspreker A-B schakeling". Bij de meeste moderne receivers is deze vervangen door de 'Multi-zone', omdat paar B in de meeste gevallen werd gebruikt voor het schakelen van luidsprekers in een andere ruimte.

Met 'Multi-zone' heb je ook de mogelijkheden om naar 2 verschillende bronnen te luisteren via dezelfde versterker/receiver en evt. de geluidssterkte afzonderlijk te regelen. Dit betekent wel dat je daardoor 2 externe eindtrappen nodig hebt of dat je bij een 7.1 (of meer) receiver de eindtrappen voor de 'surround-backs' daarvoor kunt gebruiken. Ik gebruik zelf voor zone 2 (keuken) een draadloos aan te sturen luidsprekerset, waarvan ik de zender aangesloten heb op de 'zone 2 pre-out' van de receiver. Hierdoor kan ik in de keuken kieze welke bron ik wil horen en bij welke geluidssterkte

Hoe je dat (het beste) kunt gebruiken is afhankelijk van de rest van de opstelling die je in zone 1 wilt gebruiken. Als je ook post welke luidsprekers je aan wilt sluiten en waar die van paar B zijn geplaatst, kunnen wij je daarmee helpen en anders zou je in de gebruiksaanwijzing van de receiver moeten kijken voor meer informatie. :cool: