PDA

Bekijk de volledige versie : 4 dezelfde speakers



Robert Scheers
27-09-2001, 20:43
Kan iemand mij vertellen wat voor groot voordeel het geeft om 4 dezelfde speakers te nemen voor front en rear. Dan bedoel ik grote floorstanding speakers.Bij de meeste speaker opstellingen die ik zie zijn de rear speakers meestal kleiner uitgevoerd dan de front.
Dank, Robert

Tristan
27-09-2001, 21:24
Robert,

Eigenlijk zou het op zich helemaal geen voordeel hebben als je vier dezelfde speakers zou nemen: Stel dat je twee zuilspeakers front hebt.... (die kunnen best prijzig zijn). Als je dan ook nog twee van die dingen rear hebt dan haal je er relatief niets nuttigs uit.

Bovendien is het sowieso juist aan te raden om voor de rear kanalen juist kleinere speakers te nemen aangezien het rear geluid relatief te dominant gaat klinken in de speaker opstelling. En dan is het geluid ook niet meer natuurgetrouw, aangezien je 'echte' geluiden om je heen ook het beste van voren hoort.

Groeten, Tristan.

p.s. het effectiefste is twee 'bescheiden' speakers achter, twee grotere/zwaardere speakers voor die ook goede hoge tonen kunnen weergeven, een aparte centerspeaker en een (active) subwoofer apart.... ($$$$)

bmateijsen
27-09-2001, 21:28
Eigenlijk denk ik dat je dit zelf ook kan bedenken.... maar als je dezelfde vloerstaande luidsprekers voor en achter neemt.... heb je eenheid oftewel timbermatching. Geen vervorming.... geen verzachting van geluiden die van voor naar achter gaan of van achter naar voren...

Maar in de huidige generatie achterspeakers... bijv. goede dipoles...evt. met THX keurmerk (liefst van hetzelfde bedrijf als je voorspeakers) is een vloerstaande speakers achter niet echt meer nodig..
Neem dan wel speakers die een groot frequentiebereik en impendantie hebben...

Natuurlijk spreekt voor zich dat een zware versterker het gevoel... want dat wordt het dan vele malen versterkt... zware speakers en een zware versterkere geeft power aan je home cinema....

groet bjorn

Tristan
27-09-2001, 21:38
Yeeah POWER!

Lekker bij een cinema setje lekker denderen en brullen.....

En hopen dat het contact goed blijft met de buren...

Nee ik woon helaas niet in een vrijstaand huis :p

Robert Scheers
28-09-2001, 16:49
Dank voor de reacties.
Even tegen Tristan in het bijzonder.Hard/zacht verschillen met grote achterspeakers is m.i niet aan de orde, omdat dat allemaal in te stellen is.Mijn vraag was eigenlijk bedoeld om te horen of er lezers van dit forum zijn die ervaring hebben met 4/5 dezelfde speakers front/rear.
In de betere hi-fi zaken hier in Den Haag hoor ik meer en meer dat men de voorkeur geeft aan 4 of 5 dezelfde speakers i.v.m de klankkleur.
Dus forumvrienden in het algemeen, laat even weten als je luister-ervaring hebt met 4/5 dezelfde speakers, grote vloerstaanders in relatie met verschillende.
Dank, Robert

Robert Scheers
28-09-2001, 16:51
Speciaal voor Tristan
Echte geluiden kunnen ook van achter je komen.
Robert

Martin van Tuijl
28-09-2001, 17:01
Yeeah POWER!
En hopen dat het contact goed blijft met de buren...



Grappig dat in de diverse threads 'onze' buren steeds genoemd worden. Ze moesten eens weten hoe ze hier over de tong gaan :D

gepebril
29-09-2001, 11:51
Hallo,

Ik gebruik 4 identieke speakers, en wel B&W601. en de bijpassende centerspeaker (op aanraden van de verkoper). Ik ben erg tevreden met m'n geluid. De meningen zijn over dit onderwerp een beetje verdeeld. Ik denk dat het aan de opname/mix studio ligt. Als die 5 identieke gebruiken zal het geluid ook beter thuis klinken met die zelfde set. Vorig jaar was ik op een professionele multimedia beurs en daar zag je enkel 5 x identiek. Dus ik denk dat dit de markt gaat worden. De thuis markt is namelijk groter aan het worden dan de biosmarkt

gr,

Albert

martin
29-09-2001, 18:21
Ik denk dat 4 of 5 de zelfde speakers het beste is voor het geluid.
maar heb je achter van deze grote speakers echt nodig, ik denk het niet, het meeste geluid komen toch uit je front speakers, achter is meestal subtiel effect geluiden, dus kan je met kleinere ook best wel af, wel liefst kleinere speakers van het zelfde merk en serie.
niet iedereen heeft de ruimte voor die grote jongens achter, als ik de ruimte ( eigenlijk me vrouw is de boosdoener :) ) voor zou hebben zou ik 4 magnat vintage 550 gekocht hebben.

Hou wel in de gaten dat je achter wel zodanig kleine speakers koopt dat ze wel full range zijn, dus niet teklein.

PM
26-10-2001, 16:13
ik heb mijn 5 speakers van hetzelfde merk (Dali) ... dit is een goede keuze... ik heb namelijk ook met wat andere achterspeakers geluisterd... maar dit klonk echt slecht... een heel ander geluid... en dat wil je echt niet, neem dat maar van mij aan..
Ik heb voor 2 vloerstaande speakers en achter 2 kleinere speakers.. maar wel uit dezelfde serie (belangrijk!)
Ik heb ook geluisterd met voor en achter dezelfde vloerstaande speakers.. maar het verschil met de kleine was niet redelijk te verwaarlozen. Buiten dat is het zo dat ik de achterspeakers (m.b.v. stands) makkelijker op oorhoogte kan plaatsen... Dat is met vloerstaande speakers wat lastiger... Liefst hang je ze nog hoger (evt. aan de muur..)

cancerman
26-10-2001, 19:13
Tip: plaats de rearspeakers op ongeveer 1.80m hoog aan de muur en richt ze op oorhoogte.