PDA

Bekijk de volledige versie : DVD en Film nieuws uit Belgie



Paul Ranft
19-10-2002, 23:01
DVD en Film nieuws uit Belgie



Lees dit artikel (http://www.dvd.nl/nieuws.php?id=595)

Kaplan
20-10-2002, 08:03
Ik heb alleen de man die zijn haar kort liet knippen ooit gezien. En daarvan kan ik me niet meer herinneren of het een goede verfilming was. Maar al met al vind ik het een prachtig initiatief dat ook in Nederland navolging zou moeten vinden met films van Bert Haanstra, Joris Ivens etc. Die bridge uitgaves van Nederlandse films zijn namelijk een aanfluiting.

Louis Bouduin
20-10-2002, 09:30
En het kan nog mooier. De maatschappij A-film Home Entertainment brengt in samenwerking met het filmmuseum in het voorjaar van 2003 een DVD box uit met alle 11 films van Fons Rademakers.
De box omvat de volgende prenten:

Het dorp aan de rivier (1958)
Makkers, staakt uw wild geraas (1960)
Het Mes (1961)
Als Twee Druppels Water (1963)
De Dans Van De Reiger (1966)
Mira (1971)
Because Of The Cats (1973)
Max Havelaar (1976)
Mijn Vriend (1979)
De Aanslag (1986)
The Rose Garden (1989)

Verder werd nog gemeld dat de DVD’s zowel los als in een mooie Collectors Box te verkrijgen zullen zijn.
Op de DVD’s zullen archiefmateriaal, televisie-interviews, trailers, affiches (uit de collectie van het filmmuseum), documentaires en journaalbeelden te bewonderen zijn.

Louis Bouduin
20-10-2002, 09:47
Kort voor de mensen die deze prent niet kennen. De volledige titel is:
Mira, of de teleurgang van de Waterhoek.
De film is gebaseerd op de roman van Stijn Streuvels en gaat over dorpsbewoners die zich hevig verzetten tegen het bouwen van een brug over de Schelde.
Na een aanval op de landmeters wordt een van hun leiders (Jan Decleir) opgepakt door de politie, terwijl zijn mooie vriendin, (een fantastische, ongelooflijk sexy) Willeke van Ammerooy verliefd wordt op de ingenieur die de brug moet bouwen.
Naar mijn bescheiden mening is dit niet alleen een van de beste films van Fons Rademakers, maar ook een van de betere films uit onze geschiedenis, met een stevig verhaal, uitstekend acteren, een strakke, knap uitgekiende regie en prachtig camerawerk van Eddy van der Enden. Minpuntje zijn wel de stroeve dialogen van scenarist Hugo Claus.
Maar dat mag de pret niet drukken.

Mark-S
20-10-2002, 19:05
Leuk weetje over deze prent :
De oorspronkelijke titel van het boek van Stijn Streuvels was "de teleurgang van de waterhoek", maar daar het om een Belgisch-Nederlandse productie ging werd voor de titel Mira gekozen, daar waterhoek in Nederland nog een andere betekenins heeft .... :D

Matt D
23-10-2002, 09:44
ik ga (indien de specs ok zijn) zeker crazy love kopen van deruddere

Mac Hammer Fan
17-09-2005, 09:46
MALPERTUIS stond hoog op mijn verlanglijstje. Maar nu ik hoor dat de extended version in het Nederlands is, en dat de prachtige sfeerscheppende muziek van Georges Delerue uit de orginele versie niet opnieuw is toegevoegd ben ik diep ontgoocheld. De Benelux dvd bevat weliswaar beide versies, maar de Cannes versie is niet digitaal gereastaureerd, heeft geen ondertitels en geen hoofdstukindeling.
Die Cannes versie is nochtans stukken beter dan de Nederlandse, wat Kumel ook mag beweren. Kun je je indenken dat in horrorklassiekers als Psycho, silence of the Lambs enz... in spannende sekwensen de muziek wordt weggelaten? Zouden die scenes daardoor niet veel aan overuigingskracht inboeten? Dat is wat er gebeurde in de in de Nederlandse versie. Waar de Cannes versie een gotische griezelfilm is (het boek is toch ook een horrorroman) is die Nederlandse versie een eerder bloedloze prent die mij koud laat, terwijl de Cannes versie mij kippenvel bezorgde. Bovendien is Malpertuis geschreven in het Frans, en is een cruciale uitspraak in de film "Promettez" onvertaalbaar...
Ik raad iedereen aan eens beide versies te bekijken en te vergelijken. Het was een monumentale blunder van die schitterende soundtrack weg te laten...