PDA

Bekijk de volledige versie : Citizen Kane Special Edition



Ishpuini
27-09-2001, 20:20
Weet iemand of de special edition van Citizen Kane (recent uit in regio 1 bij Warner) ook te verwachten valt in regio 2? Of moeten we het blijven stellen met de versie uit 1999, waarover de reviews nogal negatief uitvallen? 't Is maar dat die special edition eruit ziet om duimen en vingers bij af te likken.

Nathan Strik
27-09-2001, 20:26
Weet ik. Ik heb hem al besteld. Verwacht hem ieder moment binnen. Naar mijn informatie zijn er trouwens geen plannen voor een regio 2 release.

Jelger
28-10-2002, 22:23
Ik heb verder gezocht, maar kon het niet vinden. Is er inmiddels al wat bekend of er een speciale editie uitkomt op regio2?

Louis Bouduin
28-10-2002, 23:24
Voor wie nog even geduld heeft komt Creative Design binnenkort met een Collectors Edition.
Een 3 disc set, met twee audio kommentaren. Een van filmmaker en Welles biograaf Peter Bogdanovich, de ander van de criticus Roger Ebert, een trailer; Production Stills, storyboards, call sheets en nog meer prullaria. Bovendien zit er de The Battle Over Citizen Kane bij.

Gerben van der Leun
29-10-2002, 06:12
Voor wie nog even geduld heeft komt Creative Design binnenkort met een Collectors Edition.
Een 3 disc set, met twee audio kommentaren. Een van filmmaker en Welles biograaf Peter Bogdanovich, de ander van de criticus Roger Ebert, een trailer; Production Stills, storyboards, call sheets en nog meer prullaria. Bovendien zit er de The Battle Over Citizen Kane bij.

Hulde!

Ishpuini
29-10-2002, 06:53
Voor wie nog even geduld heeft komt Creative Design binnenkort met een Collectors Edition.

Net even rondgeneust op het net, en daar lees ik dat dit eigenlijk dezelfde editie is als de SE, maar met een hele trits extra materiaal erbij. Dus ook weer enkel R1?

Jeroen Verleun
23-11-2002, 17:38
Is er inmiddels al iets meer bekend over de 3 disc SE die eraan zat te komen?

Richard B.
24-11-2002, 00:04
De 2-disc (zie http://www.dvdjournal.com/reviews/c/citizenkane.shtml) klinkt me eigenlijk al heel prachtig in de oren. Ben benieuwd wat ze er nog aan toe kunnen voegen middels zo'n extra schijf.

Ik heb de policy dat ik momenteel even geen dvd's vervang dus ik hou het voorlopig nog even bij mijn regio 2 versie (die nog best wel aardig is hoor).

Daniel1974
24-11-2002, 09:58
Ik heb de R1 al een tijdje. Ik begrijp zelf niet echt goed waarom Warner deze prachtige DVD nooit heeft uitgebracht in Europa, want het is inderdaan een juweeltje. Voor wat genoemd wordt de meest invloedrijke film allertijden, is dat zeer vreemd.

Kaplan
24-11-2002, 17:32
Ik heb de regio 1 (twee discs) Duurt het nu zo lang met die regio 2 omdat er een derde disc bijkomt?
Het audio commentaar van Bogdanovich is zeker de moeite waard. Net als zijn biografie over Welles overigens.

Daniel1974
24-11-2002, 17:33
Nou ja biografie, collectie van interviews, als het ten minste over This Is Orson Welles hebt.

Kaplan
24-11-2002, 17:45
Een collectie van interviews geeft naar mijn mening de beste biografie. Zoals ook Truffauts interviews met Hitchcock. Misschien mag je het geen biografie noemen maar het is volgens mij de beste methode om tot het werk van een regiseur door te dringen. Ik heb menig wel biografie over regiseurs gelezen die me alles over hun leven vertelden maar geen snars over hun werk.

Eddy
24-11-2002, 17:46
Ik heb een beetje rondgekeken op internet, maar volgens mij is de Creative Design versie niet voor regio 2, maar voor regio 1. Dus in Amerika krijgen ze inmiddels al een tweede goede versie van Citizen Kane, terwijl wij het hier in Europa nog steeds moeten doen met een zeer matige Universal uitgave.

Eddy
24-11-2002, 17:56
Wat die Creative Design versie betreft, het lijkt er op dat ie identiek is aan de al eerder uitgebrachte 2-discversie van Warner, maar nu verder uitgebreid is met 'RKO 281', een speelfilm over het maken van Citizen Kane. Dit zou de derde schijf zijn in deze box. Verder zit er een senitype bij en een boekje van 16 pagina's. De adviesprijs is ongeveer $99,99. Maar voor zover ik kan zien helaas weer alleen voor regio 1.

Daniel1974
24-11-2002, 17:58
Erg vaak ben je het verleden veen persoon nodig om het werk van een persoon te begrijpen. Dit geld vooral erg sterk in filosofie, probeer jij Rousseau maar eens te begrijpen zonder zijn achtergrond, of Plato, met regiseurs zal dat wel niet veel anders zijn. Ook achtergrond kan soms heel erg nuttige informatie zijn. Ik begreep na de documantaire van Battle Royale erg goed waarom de regiseur zoveel geweld in zijn film verwerkte.

Kaplan
24-11-2002, 18:16
Erg vaak ben je het verleden veen persoon nodig om het werk van een persoon te begrijpen. Dit geld vooral erg sterk in filosofie, probeer jij Rousseau maar eens te begrijpen zonder zijn achtergrond, of Plato, met regiseurs zal dat wel niet veel anders zijn. Ook achtergrond kan soms heel erg nuttige informatie zijn. Ik begreep na de documantaire van Battle Royale erg goed waarom de regiseur zoveel geweld in zijn film verwerkte.

Daar heb je gelijk in. Als je leest over de jeugd van Polanksi of Spielberg dan geeft dat zeker ook een beter inzicht in de keuzes die een regisseur maakt in zijn werk. Maar het verleden van een regisseur kan ook in een interview ter sprake komen. Mijn punt is vooral dat een interview directer is. Tevens denk ik dat als de interviewer ook nog eens een collegae is hij ook nog eens de juiste vragen weet te stellen.

Kaplan
24-11-2002, 18:19
Wat die Creative Design versie betreft, het lijkt er op dat ie identiek is aan de al eerder uitgebrachte 2-discversie van Warner, maar nu verder uitgebreid is met 'RKO 281', een speelfilm over het maken van Citizen Kane. Dit zou de derde schijf zijn in deze box. Verder zit er een senitype bij en een boekje van 16 pagina's. De adviesprijs is ongeveer ,99. Maar voor zover ik kan zien helaas weer alleen voor regio 1.

$99,99 vind wel erg prijzig.
Wat is een senitype?

Eddy
24-11-2002, 18:42
Een senitype is een stukje celluloid met daarop een frame van de film. Ik weet niet of de afbeelding negatief of positief is. De luxe editie van 2001: Space Odyssey bevatte geloof ik ook een senitype.

Richard B.
24-11-2002, 22:32
Bij mijn E.T. giftset kreeg ik ook zo'n senitype. Ok, ik heb nu wel een beetje een beeld van wat voor soort set dit gaat worden. Ik denk dat het een beter idee is om de 2-disc te kopen en dan misschien RKO 281 er los bij te kopen (die is zelfs op regio 2 uit geloof ik). Op dat soort boxen zit ik eigenlijk niet zo te wachten, tenzij er ook andere interessante dingen bij zouden zitten (een echt goed boek ofzo).

Jeroen Verleun
24-11-2002, 23:36
Ligt er echt nergens een R2 versie met NL ondertiteling in de winkel of op Inet verkrijgbaar? Dat het een wat matige versie is, neem ik op dit moment wel genoegen mee.

Eddy
24-11-2002, 23:52
Er is geen versie met Nederlandse ondertiteling verkrijgbaar. Als je genoegen neemt met een UK versie van matige kwaliteit kan je terecht bij diverse websites voor de uitgave van Universal. Deze is onder andere verkijgbaar bij Play (http://www.playserver2.com/play247.asp?page=search&adudisc=y) voor £9,99 dus ongeveer 16 euro. De beeld- en geluidskwaliteit is echter niet al te best op deze versie. Zelf heb ik hem destijds wel aangeschaft omdat ik het nog altijd beter vond om een slechte versie te hebben dan géén versie van deze klassieker. Maar net als velen hoop ik toch dat er binnenkort toch een kwalitatief goede versie komt voor regio 2, al dan niet Nederlands ondertiteld.

Daniel1974
25-11-2002, 08:34
Mmm moet ik tock eens op zoek naar die RKO 281, daar heb ik eigenlijk nog nooit van gehoord, is er iemand die hier meer van weet, if waar ik em kan kopen, zal de volgende keer eens vragen bij de speciaalzaak hier !!!

In het algemeen zou je kunnen stellen dat er van Welles meer werk moet uitkomen op DVD, op regio 1`heb ik ook Touch Of Evil en is Lady Fron Shang-Hai ook al uit, maar naar mijn weten heeft Welles nog wel wat meer films gemaakt.

Overigens moet eens Citizen Kane kijken (en dan vooral letten op de cinematografie) en direct daarna Panic Room, Of ook nog tussendoor Rear Window.

Richard B.
25-11-2002, 12:28
Mmm moet ik tock eens op zoek naar die RKO 281, daar heb ik eigenlijk nog nooit van gehoord, is er iemand die hier meer van weet, if waar ik em kan kopen, zal de volgende keer eens vragen bij de speciaalzaak hier !!!

Hier in Zwolle heb ik hem bij zowel FRS als Van Leest in de schappen zien liggen. Wat betreft de film: is een vertelling van de ontstaansgeschiedenis van Citizen Kane en verder weet ik er eerlijk gezegd niet zo heel veel over.

Richard B.
25-11-2002, 12:29
Er is geen versie met Nederlandse ondertiteling verkrijgbaar. Als je genoegen neemt met een UK versie van matige kwaliteit kan je terecht bij diverse websites voor de uitgave van Universal. Deze is onder andere verkijgbaar bij Play (http://www.playserver2.com/play247.asp?page=search&adudisc=y) voor £9,99 dus ongeveer 16 euro. De beeld- en geluidskwaliteit is echter niet al te best op deze versie. Zelf heb ik hem destijds wel aangeschaft omdat ik het nog altijd beter vond om een slechte versie te hebben dan géén versie van deze klassieker. Maar net als velen hoop ik toch dat er binnenkort toch een kwalitatief goede versie komt voor regio 2, al dan niet Nederlands ondertiteld.

Ik denk dat het gewoon een kwestie van tijd is voordat ze de Regio 1 versie ook als Regio 2 gaan uitbrengen. Bij een film als deze kan ik me gewoon niet voorstellen dat ze dat niet zouden doen.

Eddy
25-11-2002, 12:52
Het zou erg mooi zijn als de regio 1 versie uiteindelijk ook wordt uitgebracht voor regio 2. Ik vraag me echter af hoe het zit met de rechten. In Amerika is de film namelijk uitgebracht door Warner en in Europa door Universal.

Daniel1974
25-11-2002, 18:05
Richartd, wat een toeval ik kom uit Raatle, dat is niet zover van Zwolle weg. Wat is de wereld soms klein. Wanneer je echt niet kunt wachten zou je kunnen overwegen om eens te informeren bij The Movie Store, daar kunnen ze hem vast wel voor je bestellen. En import is meestal erg snel binnen.

Over die DVD over Citizen Kane, ik zal eens op zoek gaan bij de door jou genoemde zaken. Ik heb via IMDB gezocht en eens gelezen wat men er van dacht, en daar stond dat ie alleen in de VS leverbaar was. Jou bericht verbaasde me dus nogal, maar goed bericht overigens.

hitch_fan
25-11-2002, 18:06
Het zou erg mooi zijn als de regio 1 versie uiteindelijk ook wordt uitgebracht voor regio 2. Ik vraag me echter af hoe het zit met de rechten. In Amerika is de film namelijk uitgebracht door Warner en in Europa door Universal.

Citizen Kane is een RKO titel. Warner heeft op dit moment de rechten op alle oude RKO titels in het R1 gebied.
In Europa ligt het wat ingewikkelder. Universal heeft de rechten op oude RKO titels in ieder geval in de Benelux en in de UK; in Frankrijk worden ze door Editions Montparnasse uitgebracht; in Duitsland door Kinowelt en in bv Spanje door Manga Films.

De kans dat de R1 Warner versie ooit als R2 zal verschijnen is nihil (ze hebben de rechten dus niet voor Europa; de digitale restauratie is door Warner betaald; alle extra's zijn eigendom van Warner ).

Daniel1974
25-11-2002, 18:09
Ik had al een soort van vermoeden dat het hier op vast zat, ben ik toch blij dat ik em al een tijd geleden heb aangeschaft.

Richard B.
25-11-2002, 22:11
Citizen Kane is een RKO titel. Warner heeft op dit moment de rechten op alle oude RKO titels in het R1 gebied.
In Europa ligt het wat ingewikkelder. Universal heeft de rechten op oude RKO titels in ieder geval in de Benelux en in de UK; in Frankrijk worden ze door Editions Montparnasse uitgebracht; in Duitsland door Kinowelt en in bv Spanje door Manga Films.

De kans dat de R1 Warner versie ooit als R2 zal verschijnen is nihil (ze hebben de rechten dus niet voor Europa; de digitale restauratie is door Warner betaald; alle extra's zijn eigendom van Warner ).

Dat hoeft geen bezwaar te zijn hoor. Licentiering van dvd-releases gebeurt vaak genoeg. Als beide partijen (Universal en Warner) inzien dat ze er geld mee kunnen verdienen dan komt zo'n regio 2 editie er vast.

Daniel1974
26-11-2002, 07:43
Of je wil de uniciteit van een titel in eigen handen houden. Immers jij hebt ervoor betaald, dus heeft een maatschappij er ook alle recht toe om zo te reageren, hoe beroerd dat voor ons filmfreaks ook is, maar sinds wij allemaal de weg kennen naar het regio 1 gebeuren hoeft ook dat geen probleem te zijn. Ik zie het echter niet als een groot probleem. En koop gweoon de best versie die op dat moment beschikbaar is. Wil gewoon goed geluid, beeld en vooral bij klassiekers extra's. Vind het soms nogal jammer dat een film wordt uitgebracht op nieuw geremasterd maar dat er dan geen extra's bijzitten. Nu snap ik ook wel dat ze afhankelijk zijn van wat er nog op de plank staat. Maar er wordt ook vaak genoeg de moeite genomen om extra docomantaires te maken voor de DVD release, kijk naar alle Bond films. Of wat Criterion doet.

hitch_fan
08-02-2003, 11:59
Voor de geinteresseerden ... Universal brengt later dit jaar een SE van Citizen Kane uit in de UK. Disc wordt geproduceerd door Ken Barnes van Laureate. Extra's zullen denk ik anders zijn dan de R1 maar ongetwijfeld wordt het een betere disc dan de huidige R2. Ken Barnes heeft namelijk al een aantal mooie SE's geproduceerd (oa Man With The Golden Arm, Holiday Inn, Meet John Doe, Suddenly).

Richard B.
08-02-2003, 13:35
Voor de geinteresseerden ... Universal brengt later dit jaar een SE van Citizen Kane uit in de UK. Disc wordt geproduceerd door Ken Barnes van Laureate. Extra's zullen denk ik anders zijn dan de R1 maar ongetwijfeld wordt het een betere disc dan de huidige R2. Ken Barnes heeft namelijk al een aantal mooie SE's geproduceerd (oa Man With The Golden Arm, Holiday Inn, Meet John Doe, Suddenly).

YES! Hij staat al op mijn lijstje..

Eddy
08-02-2003, 17:22
Geweldig nieuws! Kan ik eindelijk mijn slechte versie vervangen.