PDA

Bekijk de volledige versie : hoe sluit ik alle audio aan?



Pieter R.
18-02-2014, 14:24
Misschien dat iemand hier raad mee weet.

Ik heb een Philips 42pfl4208 tv. Die heb ik al enkele maanden maar ik krijg het niet voor elkaar om alles naar wens aan te sluiten qua audio. Alles geprobeerd qua gebruiksaanwijzing maar het lukt me niet.

Wat heb ik?
de tv natuurlijk
tvontvanger van Telfort
Versterker
bluray speler.

Wat wil ik NIET? Dat iedere keer als ik de tv of wat ook aanzet de hele boel aangaat.
Wel mag als ik een cd wil afspelen op de BR de versterker meteen aan.

Hoe heb ik de boel nu aangesloten?
tvontvanger met hdmi op tv en via optische kabel met de versterker.
Blurayspeler met hdmi op versterker
tv met hdmi op versterker

Pas was de hdmikabel van bluray naar versterker kapot. Nieuwe gekocht maar voor ik die erin stak bleek ineens alles goed te werken, behalve dan dat ik geen beeld had qua bluray (audio was toen even via een optische kabel die ik nog had).
Kortom: ik wissel die optische kabel voor de hdmi. Werkt in 1 keer 'niets' meer. Ik krijg zelfs geen beeld van de bluray, terwijl ik wel zie dat de tv de speler herkent. Kortom: ik wordt gek... :-)

Wat ik wil doen is alle kabels eruit trekken en 1 voor 1 alles aansluiten tot alles goed werkt. Ik heb nl, het idee dat de tv ergens op een bepaald moment bepaalde instellingen overruled oid. Wie kan mij daar doorheen praten, inclusief hoe de settings in de tv moeten staan?

Gerco Stuivenberg
18-02-2014, 22:00
Om de oorzaak vast te kunnen stellen, zal je zelf moeten testen wat wanneer wel en niet werkt. Dit kun je doen door een bron (rechtstreeks) met een andere ingang van de TV te verbinden of andere ingangen van de versterker te proberen. De GUI (setup-menu) van de receiver geldt hierbij ook als een bron.

Wanneer je in de menu's van de speler en de versterker kunt komen, zou je kunnen proberen of je alles wat gebruik maakt van de CEC-functionaliteit uit te schakelen zoals de 'Easy-Link' van de TV en de 'ARC'. Dit werkt vaak alleen goed als je alle toestellen van hetzelfde merk hebt en deze mogelijkheden hebben.

Wil je weten of de instellingen van de versterker en de speler goed zijn, dan is het verstandig ook daarvan de merken en types posten. :cool:

Edgar Smit
19-02-2014, 10:57
De tele2 ontvanger direct naar de TV zal je gedaan hebben omdat je ook normaal TV wil kijken zonder meteen de surround set aan te hoeven zetten.
Voor die gevallen dat er toch een leuke film is heb je dus een optische verbinding naar de receiver gelegd.
Dat werkt wel neem ik aan. AFhankelijk vand e je versterker zou je zelfs kunnen overwegen om de Tele2ontvanger met HDMI er naar toe aan te sluiten zodat je vanaf je versterker naar je TV maar 1 hdmi kabel hoeft te prikken. Dan zou alleen je receiver dat wel moeten kunnen (fungeren als HDMI switch, ook als hij niet aanstaat) en dat weet ik niet omdat ik niet weet wat voor receiver je gebruikt. Het kan lonen om even in de manual te zoeken of dat kan. Ik vermoed van niet omdat je al aangeeft dat de receiver niet aan mag gaan.

Waar je nu tegen aan loopt is dat je TV 2 signalen krijgt, van de tele2box op 1 HDMI ingang en via de versterker het BR signaal.
Dat betekend dat je om een BR te kijken dus wel je TV op het andere HDMI kanaal moet zetten

Dus zo zit het:
BR -> Receiver = HDMI
Receiver -> TV = HDMI
Tele2 -> TV = HDMI + tele2 -> receiver = optisch

Wat er denk ik gebeurd is dat je TV 2 HDMI signalen tegelijk krijgt bij het aanzetten van je BR speler (namelijk je BR signaal en je tele2signaal) en dat hij daardoor niet weet welk signaal hij moet weergeven. Heb je al geprobeerd handmatig je TV naar het juiste HDMI kanaal te zetten om te zien wat er dan gebeurd?
Zet je wel je tele2box uit als je hem niet gebruikt? Dat kan ook de oorzaak zijn.
Kortom, er zijn best wel wat mogelijkheden waardoor het niet werkt zoals je zou willen, probeer even wat ik hierboven aangeef aen laat even weten of het dan wel werkt.

Pieter R.
19-02-2014, 11:50
Ik ga vanavond eens puzzelen met wat jullie aangeven.

De versterker is trouwens een Sony STR DH510 (kan dus geen HDMAster enz aan, maar ik wil dan gewoon de best mogelijke DTS-track)

Ik heb die laatste combi van jou Edgar gisteren wel geprobeerd, maar ik kreeg toen om de paar seconden heel even geluid en op beeld kreeg is om de paar seconden 'sneeuw'.


Wil je weten of de instellingen van de versterker en de speler goed zijn, dan is het verstandig ook daarvan de merken en types posten.

Doe ik verdorie zelf niet waar ik in zulke topics altijd naar vraag :-)
Maar goed:
Ik heb een Samsung BD C6500 bluray speler
Versterker zoals ik zei: Sony STR DH510
tvontvanger van Telfort: Motorola VIP1835

Kabels die ik heb zijn 3x hdmi, 1 optische. Van die HDMI is de nieuwgekochte een 1.4 de rest dacht ik 1.3: misschien scheelt dat ook nog met die oudere apparatuur.

Ik heb trouwens zelf het gevoel dat het ergens bij de versterker fout gaat, want als ik met dezelfde kabel bijv de brspeler direcht op de tv aansluit heb ik geen probleem qua storend beeld en geluid.

Edgar Smit
19-02-2014, 14:12
Ben even voor je aan het googlen en lees dat dit vooral bij de vroegere modellen (van meer merken, dus niet alleen Sony) problemen geeft met het fungeren als switch voor HDMI.
Beste wat je kunt doen is dus je BR speler optisch aan je Sony hangen en met HDMI direct aan je TV.

2 opties dus:
tele2 -> Receiver = optisch + tele2 -> TV = HDMI
Samsung -> Sony = Hdmi naar HDMI in (op de Sony)
Sony -> TV = HDMI OUT op de Sony naar HDMI op je TV

of
tele2 -> Receiver = optisch + tele2 -> TV = HDMI
Samsung -> Sony = optisch + Samsung -> TV = HDMI
Vanuit je receiver hoeft er dan geen HDMI naar je TV, deze gebruik je dan echt alleen voor het geluid.

Pieter R.
19-02-2014, 18:57
Bedankt voor de hulp allebei!

Net even de laatste hand gelegd aan een oplossing:

Heb het nu zo opgelost:

BR op tv via HDMI
BR op versterker via optische kabel
tvontvanger op tv via HDMI
tvontvanger via optische kabel op versterker
TV op versterker via HDMI (op de ARC aansluiting) en dan met ARC aan. Heb het zonder geprobeerd en gewisseld met uitgangen en kabels, maar alleen dit werkt.

En dan natuurlijk Easylink uit.

Wat mij betreft mag er een slotje op...:-)

Edgar Smit
19-02-2014, 20:23
Slotjes doen we hier alleen op verkoop topics, alle andere blijven open.
Mara mooi dat het gelukt is en nog mooier dat je de oplossing hebt gemeld (y)

Gerco Stuivenberg
19-02-2014, 21:40
Bedankt voor de hulp allebei!

BR op tv via HDMI
BR op versterker via optische kabel
tvontvanger op tv via HDMI
tvontvanger via optische kabel op versterker
TV op versterker via HDMI (op de ARC aansluiting) en dan met ARC aan. Heb het zonder geprobeerd en gewisseld met uitgangen en kabels, maar alleen dit werkt.

En dan natuurlijk Easylink uit.

Wat mij betreft mag er een slotje op...:-)
De BD-speler heeft ook systemen die gebruik maken van CEC nl. 'AnyNet' en de 'BD-Wise'.

Heb je die ook uitgeschakeld?

Pieter R.
20-02-2014, 08:42
De BD-speler heeft ook systemen die gebruik maken van CEC nl. 'AnyNet' en de 'BD-Wise'.

Heb je die ook uitgeschakeld?

Ik heb op de Samsung en de Sony nu verder niets uitgeschakeld (Je moet het jezelf ook niet moeilijker maken dan nodig is als je hebt wat je wilt toch :-)? )
Maar stel dat ik ooit nog een versterker krijg die wel de HD geluidssporen aankan, dan moet de BR natuurlijk met HDMI op de versterker en dan kan wat jij zegt natuurlijk belangrijk zijn.

Pieter R.
20-02-2014, 08:46
O ja Edgar, wat betreft het melden van de oplossing. Dat lijkt me eigenlijk logisch. Ik vind het zelf zo irritant als je googled naar iets, je komt op een forum waar dezelfde vraag wordt gesteld en de TS geeft niet aan wat nu uiteindelijk de oplossing was...:-(
Mag hier best als 'regel' gesteld vind ik dat je even de oplossing post als je zelf ook geholpen bent. Help je toch op jouw beurt misschien weer iemand.

Edgar Smit
20-02-2014, 12:29
O ja Edgar, wat betreft het melden van de oplossing. Dat lijkt me eigenlijk logisch. Ik vind het zelf zo irritant als je googled naar iets, je komt op een forum waar dezelfde vraag wordt gesteld en de TS geeft niet aan wat nu uiteindelijk de oplossing was...:-(
Mag hier best als 'regel' gesteld vind ik dat je even de oplossing post als je zelf ook geholpen bent. Help je toch op jouw beurt misschien weer iemand.Dat vinden wij ook maar je kunt niemand verplichten dat te doen. Het forum wordt gedraaid en beheerd door vrijwilligers en is kosteloos voor de leden. Maar desalniettemin zijn we altijd blij als mensen uiteindelijk hun oplossing posten, of posten wat hun ervaringen zijn op basis van hun vragen.