PDA

Bekijk de volledige versie : Dance-films.



Henk Heideveld
22-10-2002, 11:33
De dance-films volgen elkaar in snel tempo op.
Grease, Save the last Dance, Saterday Night Fever, Staying Alive, Footloose, Dirty Dancing, Flashdance, noem maar op.
Als je er eentje zou moeten kiezen, welke wordt het dan????
Als je er eentje zou moeten missen, welke wordt het dan????

Ik zal de aftrap doen:
Voorkeur voor Staying Alive, dynamisch gevuld met dans, prachtige vertraagde beelden van topdans, bovendien mooie minder bekende fraaie songs van de Bee Gees. De DVD is ook fraai uitgevoerd, met gaaf beeld en geluid, zeker voor deze al wat oudere film.
Als ik er eentje zou moeten missen ging Flashdance er uit, te weinig verhaal, en het kleine beetje verhaal is een herhaling van een herhaling.

Oakey
22-10-2002, 11:41
Oei, zo zie je maar dat smaken heel erg kunnen verschillen. Ik zou definitely Staying Alive eruit gooien, omdat deze film met gemak mijn top 100 van allerbelabberdste films ooit gemaakt haalt! Maarja, wat wil je ook met Sly Stallone als regissseur :D Mijns inziens een goedkope poging om het succes van Travolta in Grease en Saturday Night Fever zolang mogelijk uit te melken.

Ik geef toe, Flashdance is qua verhaal niet veel soeps, maar heeft tenminste nog een fraaie Moroder-soundtrack. De topper blijft toch evenwel Saturday Night Fever, alleen al voor de muziek.

Henk Heideveld
22-10-2002, 11:51
Oei, zo zie je maar dat smaken heel erg kunnen verschillen.

Mooi toch, blijf gerust allemaal komen met afwijkende meningen.
saterday Night Fever is bij mij ook zeker op de 2e plaats, de grote voorganger van Staying Alive. Misschien dat ik juist door de overgrote bekendheid van deze film net even naar de andere ga neigen. Maar toegegeven, ligt dicht bij elkaar voor mij.

Mark S
22-10-2002, 12:11
Mooi toch, blijf gerust allemaal komen met afwijkende meningen.

At your service :D
Geen van alle. Ik heb werkelijk een bloedhekel aan (blije) dansfilms. IMO veel te klef en waardeloos verhaal, matige acteerprestaties, en overbekende muziek die ongewild de hele dag in je kop blijft hangen. Niet mijn pakkie an dus...
(nb: er zal wel weer als reactie een gloedvol betoog van ene Louis Bouduin volgen over de pracht van een of andere obscure titel of onvergetelijke klassieker... no offense Louis...:D)

Henk Heideveld
22-10-2002, 12:16
(nb: er zal wel weer als reactie een gloedvol betoog van ene Louis Bouduin volgen over de pracht van een of andere obscure titel of onvergetelijke klassieker... no offense Louis...:D)
Ja, wij zuiderlingen houden wel van "ongecompliceerd"

Mark S
22-10-2002, 12:17
Maar desalniettemin een genot om steeds te lezen...

Johan van den D.
22-10-2002, 12:20
footloose is wel een favoriet van me
deze heb ik vroeger best vaak gezien en was er best wel blij mee
opzich vind ik ze allemaal wel leuk om te kijken maar of ik er ook daadwerkelijk eentje ga kopen............dat weet ik dus zonet nog niet

Henk Heideveld
22-10-2002, 12:22
footloose is wel een favoriet van me
deze heb ik vroeger best vaak gezien en was er best wel blij mee
opzich vind ik ze allemaal wel leuk om te kijken maar of ik er ook daadwerkelijk eentje ga kopen............dat weet ik dus zonet nog niet
Ben benieuwd wat je aan Footloose beter vindt dan aan de andere soortgelijke films.

Louis Bouduin
22-10-2002, 13:56
Niet dat ik me aangesproken voel :) maar indeed, mijn favoriete dansfilm is er eentje uit 1948, van het ongeevenaarde duo der kwaliteitsfilms: Michael Powell en Emeric Pressburger. En als het dan toch dans moet zijn waarom dan niet meteen een prent over de moeder van alle dansen: het ballet.
Titel: The Red Shoes. Of hoe onder de autoritaire leiding van een genadeloze impressario een danseresje de hoogste topper op haar tenen scheert.
Dit alles en nog veel meer naar een sprookje van Hans Christian Andersen.
En vergeet nooit: "There's is much more to The Red Shoes than dancing." Maar voor wie dit voldoende is, moet het surrealistisch stukje ballet ongeveer in de helft maar eens bekijken.

Richard B.
22-10-2002, 14:03
Als er nou EEN genre is waar ik niets mee heb... Musicals: ok, maar dit genre boeit me absoluut niet. Tenzij films als Dancing in the Rain en An American in Paris er ook onder vallen?

Louis Bouduin
22-10-2002, 14:09
Als er nou EEN genre is waar ik niets mee heb... Musicals: ok, maar dit genre boeit me absoluut niet. Tenzij films als Dancing in the Rain en An American in Paris er ook onder vallen?

Eerder andersom vermoed ik. Dansfilms worden gewoonlijk onder musicals gerangschikt. :)

Ludo Keeris
22-10-2002, 14:17
overbekende muziek die ongewild de hele dag in je kop blijft hangen. Niet mijn pakkie an dus...


Dat is toch de kracht van zo'n artiest? Je kunt nl niet weten dat op het moment dat je de film uitbrengt, het liedje "overbekend" wordt. Juist door de kwaliteit van zo'n song wordt het een hit. Tegenwoordig is dat wel anders met al die kruiwagens c.q. platenbonzen in Hilversum...

Mark S
22-10-2002, 14:17
Laat ik er dan toch eentje noemen, hoewel geen dansfilm in de categorie waarmee deze thread begon: Billy Elliot.

Henk Heideveld
22-10-2002, 14:19
Als er nou EEN genre is waar ik niets mee heb... Musicals: ok, maar dit genre boeit me absoluut niet. Tenzij films als Dancing in the Rain en An American in Paris er ook onder vallen?
Ik heb maar een paar willekeurige genoemd, die momenteel actueel zijn. Maar je mag ook West Side Story en van alles meer er bij betrekken. Strictly Ballroom vind ik zelf ook een fraaie dansfilm.

Mark S
22-10-2002, 14:21
Dat is toch de kracht van zo'n artiest? Je kunt nl niet weten dat op het moment dat je de film uitbrengt, het liedje "overbekend" wordt. Juist door de kwaliteit van zo'n song wordt het een hit. Tegenwoordig is dat wel anders met al die kruiwagens c.q. platenbonzen in Hilversum...

Reken maar dat van de Dirty Dancing songtitel mijn nekharen nog steeds overeind gaan staan. Dat was in het begin al zo, en nog steeds.

Henk Heideveld
22-10-2002, 14:22
Dat is toch de kracht van zo'n artiest? Je kunt nl niet weten dat op het moment dat je de film uitbrengt, het liedje "overbekend" wordt. Juist door de kwaliteit van zo'n song wordt het een hit. Tegenwoordig is dat wel anders met al die kruiwagens c.q. platenbonzen in Hilversum...
Echt goeie muziek komt er toch wel!!!!!!!!!!!!!!!Blijft toch niet onopgemerkt, da's vaak de kracht van goeie muziek. Heeft geen plug nodig.

Philippe
22-10-2002, 16:28
Ik ga voor flashdance, puur voor de schitterende soundtrack en dat heerlijke 80's sfeertje.

Johan van den D.
22-10-2002, 16:44
Ben benieuwd wat je aan Footloose beter vindt dan aan de andere soortgelijke films.
zeg niet dat footloose beter is maar is een soort van oude bekende zeg maar
deze sprak me toen meer aan en heb ik dus vaker gezien dan de rest
zo had ik toendertijd mijn eigen(zelf betaalde)eerste tv op mijn slaapkamer waar ik echt heel erg blij mee was
en het toeval wil dat je gelijk de eerste de beste avond footloose op tv had
nu had ik deze al gezien maar ook gelijk die eerste avond
en omdat zulke dingen me wel bij blijven hangen heb ik nu een lichte voorkeur voor footloose
vandaar;)

Louis Bouduin
22-10-2002, 17:36
Komaan mensen, laten we nu maar met zijn allen samen zingen: De titel van het liedje is: You're The One That I Want

I got chills.
They're multiplyin'.
And I'm losin' control.
'Cause the power
you're suplyin',
it's electrifyin'!

You better shape up,
'cause I need a man
and my heart is set on you.
You better shape up;
you better understand
to my heart I must be true.

Nothin' left, nothin' left for me to do.

You're the one that I want.
(you are the one i want), o,o, oo, honey.
The one that I want.
(you are the one i want), o,o,oo, honey.
The one that I want
You, o,o, oo
are what I need.
Oh, yes indeed.

If you're filled
with affection
you're to shy to convey,
meditate in my direction.
Feel your way.

I better shape up,
'cause you need a man
i need a man
who can keep me satisfied.
I better shape up
if I'm gonna prove
oh you better prove
that my faith is justified.

Are you sure? Yes, I'm sure down deep inside.

You're the one that I want.
You, o,o, oo, honey.
The one that I want.
You, o,o,oo, honey.
The one that I want
You, oo, oo
are what I need.
Oh, yes indeed.

Berry vd Pluijm
22-10-2002, 17:49
Njah.. Dans-TV-series.. mogen die ook?

FAME!! I'M GONNA LIVE FOREVER!!! :)

Daniv
22-10-2002, 18:07
I ga voor Save The Last Dance, vooral vanwege Julia Stiles en de slamming muziek.

De andere ken ik niet zo.

Ernest Hamstra
22-10-2002, 19:43
Wat mij betreft steken Grease en Saturday Night Fever er toch wel bovenuit.

Grease, mede omdat ik die als 8-jarige in de bioscoop mocht bewonderen en die herinnering mij altijd is bijgebleven. De soundtrack was ook mijn eerste LP.

Saturday Night Fever met name door de fantastische soundtrack: The Beegees, The Trammps en Yvonne Elliman met name...

Rochan
22-10-2002, 21:26
Njah.. Dans-TV-series.. mogen die ook?

FAME!! I'M GONNA LIVE FOREVER!!! :)
Fame is volgens mij is eerst als speelfilm uitgekomen en is daarna een serie geworden:rolleyes:

Rochan
22-10-2002, 21:30
Mijj absolute toppers zijn toch wel Grease, Saturday Night Fever Dirty Dancing en Strictly Ballroom. Ook een veel films van Elvis vindt ik leuk met de zang en dans.
En dan heb ik ook nog een andere categorie film en dat zijn de Bollywood films. Bijna iedere film is overgoten met zang en dans.
(y)

Johan van den D.
22-10-2002, 21:46
Fame is volgens mij is eerst als speelfilm uitgekomen en is daarna een serie geworden:rolleyes:
klopt(y)

Ludo Keeris
22-10-2002, 22:39
Echt goeie muziek komt er toch wel!!!!!!!!!!!!!!!Blijft toch niet onopgemerkt, da's vaak de kracht van goeie muziek. Heeft geen plug nodig.

Dat klopt wel en dat hoop ik ook, maar op dit moment is meer het omgekeerde aan de orde in radioland. Wat voor bagger je tegenwoordig hoog in de "hit"-parade ziet staan is werkelijk om te janken. De echt goeie songs hoor je tegenwoordig niet meer op de radio, dat is meer mond-op-mond reclame.

Werner
23-10-2002, 12:56
Sorry, al die Travolta-pulp is aan mij niet besteed. Doe mij maar Dancer In The Dark.

Louis Bouduin
23-10-2002, 13:55
Ik zal wel weer zo ongeveer de enige zijn, maar mij kunnen die ouwe dans- en musicalfilms met bijvoorbeeld het magische duo Fred Astaire & Ginger Rogers of films met Fred en andere dames, nog uitermate bekoren.
They're Dancing Cheek-To-Cheek.

The Gay Divorcee
Top Hat
Flying down to Rio
Broadway Melodie
Royal Wedding
Silk Stockings

Of de schitterende choreografieen van Busby Burkeley in films als:

Bird of Paradise
Footlight Parade
Girl Crazy
Get into the Dance
Stars over Broadway.

Henk Heideveld
23-10-2002, 14:28
Sorry, al die Travolta-pulp is aan mij niet besteed. Doe mij maar Dancer In The Dark.
Dancer in the Dark heb ik ook. Eh....toch niet echt een dansfilm.??

Henk Heideveld
23-10-2002, 14:30
Dat klopt wel en dat hoop ik ook, maar op dit moment is meer het omgekeerde aan de orde in radioland. Wat voor bagger je tegenwoordig hoog in de "hit"-parade ziet staan is werkelijk om te janken. De echt goeie songs hoor je tegenwoordig niet meer op de radio, dat is meer mond-op-mond reclame.
Ja, maar dat geldt ook voor onze scorelijst van films. Ik verbaas me nog steeds wat ik in de top-50 aantref en welke geweldige films daar niet in staan.
Ach, veelal kijkt men slechts hoe het in de kassa rolt, da's kennelijk bepalend. Kwantitiet in plaats van kwaliteit zal'k maar zeggen.

Henk Heideveld
23-10-2002, 14:32
Ik ga voor flashdance, puur voor de schitterende soundtrack en dat heerlijke 80's sfeertje.
Zie je hoe smaken kunnen verschillen, ik heb Flashdance in de verkoop staan. 1x gekeken en gezien!!! Helaas!!!!

Henk Heideveld
23-10-2002, 14:33
Njah.. Dans-TV-series.. mogen die ook?

FAME!! I'M GONNA LIVE FOREVER!!! :)
Fame vond ik qua dance een prachtserie. Is die trouwens op DVD????

Henk Heideveld
23-10-2002, 14:37
Sorry, al die Travolta-pulp is aan mij niet besteed. Doe mij maar Dancer In The Dark.
Nou, dat vind ik wat denigrerend. Bedenk wel dat door deze films het disco-gebeuren uit de keldertjes kwam en daarna een enorme bloei doormaakte tot hedentendage toe. Plaats ze ook in die tijd. Want in jouw redenering zou dan West Side Story in diezelfde pulpcategorie thuishoren.

rkrijger
14-04-2005, 17:16
De dance-films volgen elkaar in snel tempo op.
Grease, Save the last Dance, Saterday Night Fever, Staying Alive, Footloose, Dirty Dancing, Flashdance, noem maar op.
Als je er eentje zou moeten kiezen, welke wordt het dan????
Als je er eentje zou moeten missen, welke wordt het dan????

Grease is the word...

chimera01
14-04-2005, 18:30
In de strikte bedoeling van Dansfilm vond ik Grease niet zozeer een dansfilm alswel een musical. SNF met Travolta was meer een sociaal document dan een dansfilm.

Dansfilms/musicals die maken ze nog maar weinig en dat is omdat er weinig publiek voor lijkt te zijn. De Astaire/Roger films kan ik mnog steeds genieten, zowiezo de hele reutel van musicals en dansfilm uit de jaren veertig/vijftig en zestig.

Mijn absolute topper: West Side story

Eddy
16-03-2006, 14:30
Als je er eentje zou moeten missen, welke wordt het dan????

Hoewel Singin' In The Rain eenzaam bovenaan staat in mijn favoriete dance/musicalfilms, heb ik net een paar heerlijke dagen gehad met vijf geweldige Busby Berkeleyfilms. De Busby Berkeley Collection, met 42nd Street, Gold Diggers Of 1933, Footlights Parade, Dames & Gold Diggers Of 1935, is net door Warner uitgebracht en is als gebruikelijk prima door Warner onder handen genomen met veel extra's (zowel nieuw als 'vintage' featurettes, de nodige cartoons en een bonusdisc met 21 Berkeley-nummers).

Het draait natuurlijk om de dansnummers in deze films en die zijn werkelijk fantastisch. De man had zelf nooit een dansles gevolgd maar wist met veel fantasie en creativiteit enorme spektakelstukken tevoorschijn te toveren met grote groepen dansers, indrukwekkende decors en schitterende kostuums. Hij had bovendien oog voor de visuele mogelijkheden van cameravoering en laat die camera dan ook zweven en draaien naar alle uithoeken van de gigantische studioruimte, met als doel ons als kijker te doen duizelen. En duizelen doe je na geweldige nummers als Shuffle Of To Buffalo, 42nd Street, The Shadow Waltz en I Only Have Eyes For You.

Zoals gezegd is Singin' In The Rain mijn nummer één qua dansfilm, maar mijn persoonlijke hoogtepunt wat dansnummers betreft, kan toch echt niets anders zijn dan het overrompelende By A Waterfall uit Footlights Parade.

rrrick
16-03-2006, 15:29
De Busby Berkeley Collection, met 42nd Street, Gold Diggers Of 1933, Footlights Parade, Dames & Gold Diggers Of 1935, is net door Warner uitgebracht en is als gebruikelijk prima door Warner onder handen genomen met veel extra's (zowel nieuw als 'vintage' featurettes, de nodige cartoons en een bonusdisc met 21 Berkeley-nummers).

.

Ik vrees dat dit een regio 1 release is? Zoniet, waar heb je hem vandaan?

Eddy
16-03-2006, 15:56
De Busby Berkeley Collection, met 42nd Street, Gold Diggers Of 1933, Footlights Parade, Dames & Gold Diggers Of 1935, is net door Warner uitgebracht en is als gebruikelijk prima door Warner onder handen genomen met veel extra's (zowel nieuw als 'vintage' featurettes, de nodige cartoons en een bonusdisc met 21 Berkeley-nummers).

Ik vrees dat dit een regio 1 release is? Zoniet, waar heb je hem vandaan?
Het is inderdaad een regio 1 versie. Voor zover ik weet is er (nog) geen regio 2 versie uitgebracht. Om een idee te krijgen van deze boxset moet je anders even kijken op DVD Beaver (http://www.dvdbeaver.com/film/DVDReviews20/Busby_Berkeley_Collection_DVD_Review.htm). Naast een recensie van de vijf films kan je screenshots zien en heb je een mooi overzicht van alle extra's die op de disc's te vinden zijn.

rrrick
16-03-2006, 18:18
Ja, ik had de box al op Amazon gezien, helemaal prachtig. Maar ik kan geen regio 1 aan :( Dus ook (nog) geen On the Town, Anchors Aweigh en Damn Yankees voor mij.