PDA

Bekijk de volledige versie : Is subwoofer nodig ?



ton fabriek
22-10-2002, 22:06
Hallo ,

Ik ben van plan om een home-cinemaset aan te schaffen . Omdat ik ook graag mijn audio-kwaliteit wil handhaven , denk ik erover om een losse receiver ( bijv. Pioneer VSXD511) en een losse DVD-speler ( Pioneer DV-350) te kopen . Is het dan mogelijk om mijn eigen geluidsboxen ( Mission) hierop aan te sluiten en deze aan te vullen met een set van 3 surround-speakers ( 1 front en 2x rear) ? Kan ik op deze manier volledig profiteren van alle dolby-surroundmogelijkheden of heb ik hierbij beslist nog een subwoofer nodig ?

Gr.
Ton

Johan van den D.
22-10-2002, 22:18
ja,een sub is onmisbaar
zonder sub kijk je wel naar een film maar met een subwoofer dan beleef je echt diezelfde film
dus je speakers uitbreiden kan wel maar een sub is zeer zeker nodig
en als je een sub koop neem dan wel gelijk een goede
dit kom veel nauwkeuriger dan je zou denken
zie dat je nieuw ben dus als je bovenin bij de zoek functie ,,subwoofer,,intyp dan krijg je al genoeg te lezen over dit onderwerp
wellicht dat je er wat wijzer van word en een paar tips ziet
en mocht je nog vragen hebben omtrend dit,nou vraag het gerust
veel plezier nog op het forum en welkom
:bier: (y)

darth tyranus
22-10-2002, 23:00
ja en laat ik nou een goede subwoofer hebben een REL QUAKE
voor 350 euro dat is een leuk prijsje

Johan van den D.
22-10-2002, 23:10
ja en laat ik nou een goede subwoofer hebben een REL QUAKE
voor 350 euro dat is een leuk prijsje
nog steeds 350??:D

darth tyranus
22-10-2002, 23:59
ja ik heb de importeur gebeld en die zei dat ik dat nog steeds voor die woofer kan vragen

Ghast
23-10-2002, 01:04
ja vragen kan altijd, maar aangezien hij ook nieuw 350 euro in de winkel kost :)

darth tyranus
23-10-2002, 01:58
dat is gelul nieuw is hij 550

Ernest Hamstra
23-10-2002, 05:47
nog steeds 350??:D

Bij Stassen (http://www.stassen.nl/html/1111.html) € 406,=

Acinony
23-10-2002, 06:51
--- No Sub - No Sound --- (6)

Jochem Huijg
23-10-2002, 09:49
Ja, wat kun je zonder....ik heb zelf B&W 602 S2 speakers, waarvan men zegt dat deze een redelijk diepe bas geven, en nu ik een subwoofer heb aangeschaft moet ik zeggen (na +/- 1 maand afstellen) dat ik niet zonder had gekund.

Ik ben overtuigd, nu jij nog.. :-)

Johan van den D.
23-10-2002, 13:41
Ja, wat kun je zonder....ik heb zelf B&W 602 S2 speakers, waarvan men zegt dat deze een redelijk diepe bas geven, en nu ik een subwoofer heb aangeschaft moet ik zeggen (na +/- 1 maand afstellen) dat ik niet zonder had gekund.

Ik ben overtuigd, nu jij nog.. :-)
inderdaad ja
het laag van een sub is een heel ander laag dan van je gewone speakers
kwa Hz gaat ie veel lager maar vooral ook luider en strakker
dus inderdaad,je kan niet zonder sub want dan mis je gewoon een groot deel :)

Sjoerd V
24-10-2002, 07:18
kan alleen maar instemmen.

sinds vorige week mijn canton LE109 zuilspeakers na lang twijfelen toch aangevuld met een AS40.
Was echt het geld waard voor het filmkijken.
Godzilla was nu pas echt aanwezig!!

Groet
Sjoerd

Hans De Bisschop
24-10-2002, 08:21
Ja geen sub = geen filmbeleving.

En echt goed voorbeeld hiervan in mijn collectie is The Phantom Menace. meer bepaald de podrace, als de pods over je scherm vliegen dan voel je met de subwoofer echt ze bijna door je huiskamer daveren. Het zware geluid van de pod motoren komt dan pas echt tot zijn recht. Dit is trouwens een ideale scene om de volledige kracht van een Surround Sound Home Cinema te testen. Constante wisseling van locaties, pods die binnen en buiten je gezichtsbereik vliegen, er komt en gaat werkelijk geluid vanuit alle richtingen.

Jochem Huijg
26-10-2002, 12:58
Ja, wat kun je zonder....ik heb zelf B&W 602 S2 speakers, waarvan men zegt dat deze een redelijk diepe bas geven, en nu ik een subwoofer heb aangeschaft moet ik zeggen (na +/- 1 maand afstellen) dat ik niet zonder had gekund.

Ik ben overtuigd, nu jij nog.. :-)

O, ja, ff ter info, als je kijkt naar een subwoofer, let dan niet alleen op het filmgeluid, maar ook op het muziekgeluid. Ik heb gekozen voor een Chario SW1 (469 euro) en die is qua filmbeleving "goed", maar voor muziek SUPER (strak). Beslis dus goed voor jezelf wat je het meeste doet, films kijken of muziek luisteren!!.
Succes

noXS21
26-10-2002, 14:55
Ik hoop niet dat je nu meteen naar de winkel holt om een sub te gaan halen, een sub is zeker erg belangrijk om het bioscoop geluid in huis te halen maar een sub betekend niet automatisch een goede thuisbios. Maak verstandigge beslissingen, zorg eerst dat de luidsprekers (front, center, surround's) op niveau zijn en ga daarna pas voor een sub kijken, koop ook geen te goedkope sub. Er zit erg veel verschil in kwaliteit tussen verschillende subs mischien nog wel meer als "gewone" luidsprekers. Dus onthoud een goede sub kan een home theater maken maar een slechte sub kan een home theater breken!!

Tossie
26-10-2002, 16:03
Zelf zit ik ook te dubben over het wel of niet aanschaffen van een sub.
Ik vind zelf dat een sub nogal duur is in vergelijking met 'normale' front speakers en de surrounds.
Een sub is toch alleen maar voor de films? Of heb je er wat aan bij het luisteren naar een normale audio cd ? En merkbaar?

Ben benieuwd naar jullie mening.

Johan van den D.
26-10-2002, 16:18
.
Ik vind zelf dat een sub nogal duur is in vergelijking met 'normale' front speakers en de surrounds.
Een sub is toch alleen maar voor de films? Of heb je er wat aan bij het luisteren naar een normale audio cd ? En merkbaar?

Ben benieuwd naar jullie mening.
een goede sub is zeker duur te noemen
echter wanneer je op een redelijk kwaliteits nivo komt van de gehele set zal je zeker merken waarom een goede sub duur is
je kan dan ook de verschillen horen tussen een redelijk geprijsde en een duurdere(praat ik niet eens over goedkope subs)
deze veschillen zijn dus best enorm te noemen
zeker bij films is het een must en als het met muziek zonder kan doe dit dan zeker
een sub is meestal geen aanwinst als je het alleen voor stereo muziek gebruikt
hier ben je dan beter af met goede ,,fronts,,die dan vrij laag gaan
een sub is eenvoudigweg niet gemakkelijk te intregeren in een stereo set up
maar het kan echter wel
of het merkbaar is.............zeer zeker en flink ook maar dit kan positief zijn maar ook negatief
kortom,doe het dus goed of gewoon niet als je een sub wilt en neem hierbij geen halve maatregelen want het merendeel onderschat de sub en het effect ervan
ze denken dan van ff een sub erbij planten en klaar maar zo werk het dus echt niet,geloof me
:bier:

noXS21
26-10-2002, 16:35
Op de vraag of je iets hebt aan een sub voor muziek. Kan ik alleen antwoord geven uit de kennis die ik heb opgedaan door het lezen van bladen, internet enz. ik heb er dus geen echte ervaring mee. Ik heb heel vaak horen zeggen dat een subwoofer ervoor kan zorgen dat de muziek realistieser gaat klinken doordat er veel luchtverplaatsing ontstaat en dit ook het geval is bij live concerten, door deze luchtverplaatsing lijkt het of de luisterruimte veel grote is dan werkelijk het geval is. Erg belangrijk is wel dat de sub perfect op- en afgesteld staat is dit niet het geval dan kan het zijn dat je kunt horen waar de sub staat en dit is niet gewenst. In besprekingen lees ik vaak positieve verhalen over REL als het gaat om realistiese muziek weergaze. Zoals ik al zij heb ik weinig praktijk ervaring met een sub als toevoeging bij muziekweergave maar ik hoop dat je er toch iets aan hebt.

Hier zijn wat besprekingen van subs die getest zijn op muziekweergavekwaliteit. (het is heel wat leesvoer dus ga er maar eens goed voor zitten)
http://www.hifi.nl/recensies.php?id=1427 http://www.hifi.nl/recensies.php?id=1410
http://www.hifi.nl/recensies.php?id=1334
http://www.hifi.nl/recensies.php?id=1294

Johan van den D.
26-10-2002, 18:18
Op de vraag of je iets hebt aan een sub voor muziek. Kan ik alleen antwoord geven uit de kennis die ik heb opgedaan door het lezen van bladen, internet enz. ik heb er dus geen echte ervaring meeik heb er dus wel ervaring mee
ee sub kan zeker een positieve bijdrage leveren mits er heel subtiel mee omgegaan word
echter is de kans dat het een negatief effect heeft veel groter dus wanneer je dit gaat doen denk dan goed waar je mee bezig bent en wat je ervan verwacht
maar wanneer er dus een goede sub staat en het is zeer goed en subtiel afgesteld en geplaatst dan kan er zeker een positief effect bijkomen
zoals noxs21 al zei lijk het soms of het geluid over de lage subtonen word meegedragen wat inderdaad kan resulteren dat de ruimte groter lijk
de geluid lijkt breder te worden en met meer dynamiek,net of het wat meer gaat ,,leven,,
rel is inderdaad een goede sub
maar nogmaals zal ik hetzelf niet meer doen zo,n sub bij stereo weergave
beter is het om een stel goede vloerstaander te nemen,want die leveren in de meeste gevallen voldoende laag voor stereo weergave
dit is wat mijn ervaring ermee is
voor een ht setup is een sub echter een must:o

darth tyranus
26-10-2002, 20:12
nou wil iemand dan uitleggen hoe je het beste een rel Quake kan afstellen want hij geef toch heel soms echt heftige raake klappen en dat is niet goed en dan zet ik hem iets zachter maar dan voel ik mijn sub. niet meer

Johan van den D.
26-10-2002, 21:01
Originally posted by darth tyranus
[Bhij geef toch heel soms echt heftige raake klappen
is normaal hoor
maar gebruik je m voor ht of een stereo opstelling?

darth tyranus
26-10-2002, 21:39
ik begrijp niet wat je bedoeld ik gebruik hem voor films dus voor dolby digitaal

Christiaan Sauer
26-10-2002, 21:46
Tis misschien een beetje oftopic, maar sinds ik mijn Tannoy's aangesloten heb, en ik mijn fronts als Large laat aansturen, heb ik bij stereo geluid dus gewoon helemaal geen subwoofer activiteit meer. Het maakt geen ene klap uit of ik hem nu aan heb staan, of dat ie nou uitstaat, hij doet toch nix. (wel goedkoop: bespaar je je weer een heleboel stroomkosten:D ). Maar weet iemand misschien hoe dit kan? En ja, bij films, dus zowel DD als DTS doet ie het wel. Het gaat dus puur en alleen om stereo. Stuurt mijn receiver mijn lfe kanaal soms niet aan, of kan het ergens anders aan liggen?
BvD

Johan van den D.
26-10-2002, 21:54
ik begrijp niet wat je bedoeld ik gebruik hem voor films dus voor dolby digitaal
dan is het geen probleem
is juist prettig als je een flink tekeer hoort gaan toch
maar zoals ik al zei is het bij films dus wel een must om er een stevige sub erbij te hebben
maar stel je eens voor als ie bij een cd tje van bijvoorbeeld eros ramazotti ook zo tekeer staat te gaan
klink niet echt lijk me en dat bedoel ik dus met een stereo setup
maar dat is dus totaal anders dan bij films

darth tyranus
26-10-2002, 21:57
ja maar ik bedoel ik kan hem niet stabiel krijgen soms heeft hij echt de neiging om te klapperen dus hij staat dan te hard het zijn gewoon verschrikkelijke t....ing dingen om af te stellen

Johan van den D.
26-10-2002, 22:01
. Het gaat dus puur en alleen om stereo. Stuurt mijn receiver mijn lfe kanaal soms niet aan,
en zo hoort het toch
stereo is stereo en dus 2 kanalen en geen 2.1;)
op een gewone cd staat dus geen .1 kanaal opgenomen en daarom stuurt is je sub ook niet aan
ga je cd,s beluisteren in dolby prologic II dan zal er waarschijnlijk een signaal naar de sub gaan
en omdat je dus de instelling op large heb staan stuur is dus het laag naar de fronts en niet naar de sub

Point7
27-10-2002, 08:25
Tis misschien een beetje oftopic, maar sinds ik mijn Tannoy's aangesloten heb, en ik mijn fronts als Large laat aansturen, heb ik bij stereo geluid dus gewoon helemaal geen subwoofer activiteit meer. Het maakt geen ene klap uit of ik hem nu aan heb staan, of dat ie nou uitstaat, hij doet toch nix. (wel goedkoop: bespaar je je weer een heleboel stroomkosten:D ). Maar weet iemand misschien hoe dit kan? En ja, bij films, dus zowel DD als DTS doet ie het wel. Het gaat dus puur en alleen om stereo. Stuurt mijn receiver mijn lfe kanaal soms niet aan, of kan het ergens anders aan liggen?
BvD

Zoals al gezegd is. Dat is in feite normaal.
Echter je receiver kan toch de mogelijkheid geven om de sub ook te gebruiken bij stereo zelfs bij de instelling "large" van de main-speakers.

Hier op mijn Denon 3802 heb ik de instelling "main+LFE" bij de subwoofer instelling. Als ik nu mijn main-speakers op large zet, dan doet de sub nog altijd mee.

Jochem Huijg
27-10-2002, 09:59
Tis misschien een beetje oftopic, maar sinds ik mijn Tannoy's aangesloten heb, en ik mijn fronts als Large laat aansturen, heb ik bij stereo geluid dus gewoon helemaal geen subwoofer activiteit meer. Het maakt geen ene klap uit of ik hem nu aan heb staan, of dat ie nou uitstaat, hij doet toch nix. (wel goedkoop: bespaar je je weer een heleboel stroomkosten:D ). Maar weet iemand misschien hoe dit kan? En ja, bij films, dus zowel DD als DTS doet ie het wel. Het gaat dus puur en alleen om stereo. Stuurt mijn receiver mijn lfe kanaal soms niet aan, of kan het ergens anders aan liggen?
BvD

Dit probleem had ik ook, je moet je speakers dan ook op small zetten, hoe groot ze ook zijn.....dan doet ie het wel! Verder belangrijk (ligt aan jezelf) om de loudness functie uit te zetten. Zeker met films kan dit leiden tot te veel bas als je het volume hoog hebt staan!