PDA

Bekijk de volledige versie : KEF-eitjes of sony eitjes



Mike Lowery
23-10-2002, 12:25
Hallo,

ff een vraagje over de KEF eitjes en de sony SSLA500ED speakers.
Ik ben opzoek naar nieuwe speakers voor mijn set en was benieuwd wat jullie mening is over deze speakers.
vooral over de sony speakers heb ik verder op dit Forum nog niet echt veel reacties gezien.
Ik wil ze gebruiken voor front, side en back voor de center wil ik iets anders en over de sub ben ik ook nog niet uit.

Ik gebruik me set eigenlijk groten deels voor dvd's kijken.

Mochten jullie ook nog goede suggesties hebben voor een bijpassende sub of center dan is ook die info. altijd welkom.

Greetz
Bas

Johan van den D.
23-10-2002, 13:34
Hallo,

ff een vraagje over de KEF eitjes en de sony SSLA500ED
deze zijn beide goed
is gewoon wat je persoonlijke voorleur heeft en welke jezelf beter vind klinken
uit deze twee zal ikzelf de kef nemen
die sony is zonder meer ook goed maar die klank vind ik iets te rauw/agressief
vandaar dus de voorkeur voor kef in dit geval
een tip..neem voor de center gewoon de bijbehorende speaker
waarom zou je iets anders nemen??
voor de sub zal ik eens bij yamaha of b&w kijken in combinatie met die kef of sony
naar mijn idee passen bij een denon ook heel goed speakers van b&)

Mike Lowery
23-10-2002, 14:04
Het scheelt ook een hoop geld de sony's zijn bijna 2x zo duur.
Maar ik ben zelf niet zo'n voorstander van een alles in 1 set:(
ik hoor daar nooit echt goede berichten over.

Ik vind zo'n eitje op je tv ook niet echt geweldig staan:rolleyes:
en ach het oog wil toch ook wat.

Wat zijn anders nog goede speakers, met ongeveer dit zelfde formaat?

Johan van den D.
23-10-2002, 15:23
Wat zijn anders nog goede speakers, met ongeveer dit zelfde formaat?
tja als je iets met dit formaat zoek val je toch in dit soort setjes
maar b&w,infinity,mission,tannoy,noem maar op
is maar net wat je zoek en dat is nu nog niet echt duidelijk
eerst vraag je wat we vinden van de kef,sony setjes
daarna zeg je weer dat je er niet zo weg van ben
had jezelf al iets anders in gedachten dan?

Mike Lowery
23-10-2002, 16:01
Omdat de speakers ook los te verkrijgen zijn.
( de sony speakers zijn er voor mijn weten ook niet als set )

Ik weet alleen niet of deze speakers ook genoeg vermogen hebben om als front speaker dienst te doen.

En ik hoor steeds meer over de eitjes van KEF dat mensen die gebruiken als surround speakers maar niet als front speakers.

En ik hoor vaak dat je dan moet gaan luisteren in een zaak maar ik zou graag ook jullie meening horen.
;)

JCL
23-10-2002, 16:57
Ja ach het is maar net wat je wilt he. Als je een soort sataliet speaker systeem wilt hebben zou je dus ook kunnen kaan voor de combinatie,

B&W 600 S3 4X a 175 euro per stuk (advies prijs)
LCR 60 S3 a 350 euro (advies prijs)
ASW 600 a 500 euro (advies prijs)

samen is dat 1550 euro

Je moet dan wel bedenken dat als je voor de sony's gaat je eigenlijk ook erg duur uit bent.

de sony's zijn:

SS-LA500ed 4X a 328 euro!!!!
SS-LA505ed a 372 euro!
Samen is dat (zonder sub) 1684 euro. Als je daar dan nog een ASW 600 bij koop zit je al DIK boven de 2000 euro!

Geen iede wat de kefjes kosten maar als het zo duur is zal ik zeker gaan voor B&W. Als je dan nog wat meer geld kan uitgeven zou je ook nog 4 602's kunnen kopen (250 euro advies) en als je echt veel meer wilt gaan besteden zou je kunnen gaan voor B&W 603 S3 of 604 S3 de eerste is 475 euro en de tweede is 650 euro (per stuk in euro's advies) toch hoorde ik laatst van forum bezoeker Speedy dat de 604's "maar" 900 euro (per paar) koste. dat is dus 450 euro perstuk. Als je na gaat dat er dna bij de 604 30% vanaf is kun je zelf wel uitrekenen want de rest dan zou zijn.

Doei Sonyman

Mike Philippens
23-10-2002, 17:19
Ik heb deze Sony's gehoord op VAD(?) dag in Valkenswaard in een luisterruimte. Nu moet ik zeggen dat ik nét uit een ruimte kwam waar ze een paar waanzinnige electrostaten hadden gedemonstreerd, maar ik was niet onder de indruk van de Sony's. Ik weet het niet, misschien is het wat Mr.van den Dool zegt, maar ik miste iets. Ik vond er weinig dynamiek in zitten. Het hoog klonk wel lekker zuiver, maar het geluid 'leefde' niet.
Nee...de Keffertjes heb ik nooit gehoord, maar ik heb andere Kef's en wat ik erover gehoord heb zijn ze volgens mij gewoon een stuk beter. Tenminste...voor mijn gevoel. Uiteindelijk moeten jouw oren het zeggen. Meningen van anderen kunnen helpen, maar jij moet er naar luisteren.

Johan van den D.
23-10-2002, 18:20
Omdat de speakers ook los te verkrijgen zijn.
( de sony speakers zijn er voor mijn weten ook niet als set )

Ik weet alleen niet of deze speakers ook genoeg vermogen hebben om als front speaker dienst te doen.

En ik hoor steeds meer over de eitjes van KEF dat mensen die gebruiken als surround speakers maar niet als front speakers.

En ik hoor vaak dat je dan moet gaan luisteren in een zaak maar ik zou graag ook jullie meening horen.
;)
oke
is maar hoe je het bekijk wat een set is
als je dus 5 dezelfde speakers neem is het voor mijn een set;)
die kef eitjes worden dus wel degelijk ook als front gebruikt en dat gaat ook prima mits je het geheel wel aanvult met een subwoofer
:)

Johan van den D.
23-10-2002, 18:23
B&W 600 S3 4X a 175 euro per stuk (advies prijs)
LCR 60 S3 a 350 euro (advies prijs)
ASW 600 a 500 euro (advies prijs)




zeer zeker een goede optie ja
dit is zeker aan te bevelen ;)
gezien je niet te grote speakers wilde
die kef eitjes zitten geloof ik tussen de 1000 en 1300 euro, afhangkelijk waar je ze koop

Johan van den D.
23-10-2002, 18:34
Ik weet het niet, maar ik miste iets. Ik vond er weinig dynamiek in zitten. Het hoog klonk wel lekker zuiver, maar het geluid 'leefde' niet.

dit kan je mijn inziens ook niet echt verwachten van zulk soort speakertjes
daar heb je gewoon kast volume voor nodig
zonder de nodige kastvolumes achter de speakers(woofers)gaat het gewoon niet leven
je zeg het zelf al een beetje,het hoog was wel aardig maar de rest daar ontbrak wat aan
dit is ook een reden waarom mijn volgende speakers waarschijnlijk allemaal flinke vloerstaanders worden van b&w(mits het niet de nautilus 805 wordt)
je heb dus helemaal gelijk als je zeg dat je iets mist in het geluid
maar als je opzich niet echt veel om de kwaliteit geeft maar gewoon een leuk geluid wil hebben dan heb je aan die kef/sony best wel goede speakers
(mike lowery,is je favoriete film toevallig bad boys);)

Bing Thio
23-10-2002, 18:58
Ik kan alleen zeggen dat ik de KEF-set heb met Marantz SR-6200 receiver en dat het met films zeer goed klinkt. Ik ben er tevreden mee. En ik vind ze persoonlijk mooier dan de Sony's, maar over smaak valt niet te twisten.

Michael.W
23-10-2002, 19:09
De SONY eitjes, heb ik bij de mediamarkt gehoord en helaas niet in een accoustische ruimte. Ik vind het dynamische bereik iets tekort schieten. Hij klinkt heel vreemd en niet echt zuiver, dit is overigens mijn mening. De kefjes heb ik nog niet gehoord, maar je kan beter voor een ordinaire boxen kiezen. Door de iets ruimere klankkast klinkt het geluid strakker. Maar goed aan jouw de keuze.

Groetjes,

Michael

Johan van den D.
23-10-2002, 19:14
ruimere klankkast klinkt het geluid strakker.


en warmer,voller,meer dynamiek in het geluid
inderdaad dus beter om voor flinke degelijke speaker ste kiezen
maar zoals al gezegd zijn die kefjes ook heel goed voor iemand die gewoon een leuke 5.1 geluid wil,niet meer niet minder
wil je ,,echte geluidkwaliteit,,dan moet je het toch in wat ruimer bemeten speakers zoeken:o

Mike Philippens
23-10-2002, 19:48
wil je ,,echte geluidkwaliteit,,dan moet je het toch in wat ruimer bemeten speakers zoeken:o
Toch lees je in reviews dat de Keffertjes ook voor audio erg goed bevonden worden. Tenminste...in vergelijk met anderen in dezelfde prijsklasse. Vandaar dat ze bijna overal een hele hoge waardering kregen. In feite moet je zulke eitjes hebben voor surround en twee zuilen voor stereo-audio. Maar dan krijgen de meesten onder ons problemen met de raad van bestuur...(ikke lekker niet)

Mike Lowery
23-10-2002, 19:57
Thanx voor jullie advies.
De sony's vallen voor mij in iedergeval af.
De lage tonen vind ik ook erg belangrijk en die moeten wel lekker klinken.
En ik twijfelde inderdaad al een beetje aan de maat van de speakers, hier kun je niet het geluid van verwachten van een (( vloer speaker ))

Ik ga ook maar is kijken naar de B&W speakers.
Heeft iemand een site of iets waar ik hier iets meer over te weten kan komen.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Gr.
Bas

PS: inderdaad Bad Boys vindt ik steen goed en ik kan h'm niet vaak genoeg zien.(y)

Johan van den D.
23-10-2002, 20:34
Maar dan krijgen de meesten onder ons problemen met de raad van bestuur...(ikke lekker niet)
en ik ook niet daar ik al 2 aparte speakers erbij heb staan voor audio weergave
sterker nog,ik heb een hele aparte set voor muziek weergave
dit was de voorkeur van mijn vrouw ook nog omdat ze die audioset makelijker kon bedienen als ik er niet bijwas
:(
ach,ze zeg het maar hoor:D :D
blijf toch een vreemd soort die vrouwen(6)

Johan van den D.
23-10-2002, 20:36
PS: inderdaad Bad Boys vindt ik steen goed en ik kan h'm niet vaak genoeg zien.(y)
dacht ik al mike

http://www.bwspeakers.com/index.cfm?fuseaction=products.models

bij deze een b&w site
;)

Tom Rood
24-10-2002, 14:47
Goh zou ie een will smit fan zijn ..of is ie gewoon gek van de bad boys film:p

Ik zou inderdaad ook kijken naar wat grotere speakers...en die sonys zijn erg duur voor wat het eigenlijk inhoud..
volgens mij meer de prijs van het deign!

Ik zou zeker kijken naar twee grotere front speakers ..en als je echt ruimte gebrek hebt kan je de rest wat kleiner laten..
Bij mij was het echt een wereld van verschil toen ik twee zuilen neerzette in de plaats van m'n oude kleinere speakers....

Succes

Ramon
24-10-2002, 15:41
Ik heb zelf de ss-la500ed speakers en de ss-lac505ed center speaker en ik ben er erg tevreden over.


Ik vind zo'n eitje op je tv ook niet echt geweldig staan
en ach het oog wil toch ook wat

ik neem aan dat je het over de ss-la500ed hebt, want er is in principe ook een center van die serie, nl.de ss-lac505ed en dat is geen eitje maar een mooie ovale speaker.De lage tonen vind ik ook erg belangrijk en die moeten wel lekker klinken.


De lage tonen vind ik ook erg belangrijk en die moeten wel lekker klinken.
En ik twijfelde inderdaad al een beetje aan de maat van de speakers, hier kun je niet het geluid van verwachten van een (( vloer speaker ))

Ik kan je zeggen dat het laag wel goed klinkt, maar natuurlijk moet er wel een subwoofer bij...

Maar ja, dit allemaal is natuurlijke erg qua persoonlijke voorkeur


:)

JCL
24-10-2002, 16:41
Als je dan niet voor de sony's gaat dank zou je dus kunnen gaan voor de KEF speakers, maar ook voor de B&W speakers. Als je zegt dat je ookal laag wilt horen uit een front speaker zou je ook de KEF's snel kunnen laten vallen. Dat zijn sataliet speakers en dus meestal ook zonder laag.

Als je dan gaat voor B&W speakers dan heb je 2 keuzen (als je het betaalbaar wilt houden).

Grote voor speaker 603 of 604

http://www.bwspeakers.com/images/SpeakerModel/images/DM603_S3/main.jpg

http://www.bwloudspeakers.com/images/SpeakerModel/images/DM604_S3/main.jpg

met de kleine achter speakers 602 of kleiner (plaatje = 602) de woofer onderin word steeds kleiner en bij de 600 is die weg

http://www.bwspeakers.com/images/SpeakerModel/images/DM602_S3/main.jpg

Of voor 602 en achter 601 of 600

met een LCR 60 center

http://www.bwloudspeakers.com/images/SpeakerModel/images/LCR60_S3/lcr60s3main.jpg

en een ASW 600 sub of 650 (uiterlijk het zelfde alleen meer vermogen)

http://www.bwspeakers.com/images/SpeakerModel/images/ASW_600/main.jpg

Vooral als je voor de 604 speakers gaat is een sterke sub aan te raden dan zou ik gaan voor de 650. Hier hangt wel een ERG groot prijs kaartje aan.

klikhier (http://home.pi.be/~nzc641/inhoudmenu/prijslijst/b&w.pdf)

:edit: Ik heb ff de plaatjes wat kleiner gemaakt omdat er ook mensen zijn met een wat langzamere internet verbinding.

Je woonkamer zou er dan ongeveer zo uit gaan zien :)

http://www.bwloudspeakers.com/images/SpeakerModel/images/LCR60_S3/detail_large_two.jpg

doei Sonyman

Ronald Dassen
24-10-2002, 17:50
Als je dan niet voor de sony's gaat dank zou je dus kunnen gaan voor de KEF speakers, maar ook voor de B&W speakers. Als je zegt dat je ookal laag wilt horen uit een front speaker zou je ook de KEF's snel kunnen laten vallen. Dat zijn sataliet speakers en dus meestal ook zonder laag.

Als je dan gaat voor B&W speakers dan heb je 2 keuzen (als je het betaalbaar wilt houden).

Grote voor speaker 603 of 604


klikhier (http://home.pi.be/~nzc641/inhoudmenu/prijslijst/b&w.pdf)

doei Sonyman

Zou je mij de exacte maten kunnen vertellen van de 603/604 S3 ?

Alvast vriendelijk bedankt,

Ronald

JCL
24-10-2002, 18:05
ja zeker dat zijn

910(h) x 204(w) x 287(d)mm

bron (http://www.homecinemachoice.com/testbench/SpeakerPackages/BandW/BandWDM600Series3.php)

doei Sonyman

Ronald Dassen
24-10-2002, 18:10
ja zeker dat zijn

910(h) x 204(w) x 287(d)mm

bron (http://www.homecinemachoice.com/testbench/SpeakerPackages/BandW/BandWDM600Series3.php)

doei Sonyman

Te gek, bedankt.

De grootte valt me dan toch nog wel mee.
Ook bedankt voor de vermelding van de bron (y)

JCL
24-10-2002, 18:11
Te gek, bedankt.

De grootte valt me dan toch nog wel mee.
Ook bedankt voor de vermelding van de bron (y)

heb je meteen een leuke revieuw om te lezen als je goed Engels kan :)

doei Sonyman

Ronald Dassen
24-10-2002, 18:17
heb je meteen een leuke revieuw om te lezen als je goed Engels kan :)

Ben al druk aan het lezen :D Weet je misschien ook een site voor me waar je prijzen kan vergelijken van deze speakers? of winkels die ze verkopen in de omgeving van Rotterdam?

JCL
24-10-2002, 18:36
pff gaan iede. Zit er geen RAF of staffhorst bij jou in de buurt?

doei Sonyman

Johan van den D.
24-10-2002, 20:08
of winkels die ze verkopen in de omgeving van Rotterdam?
correct misschien??
verder weet ik er wel in dordrecht,niet ver dus voor jou

Mike Philippens
24-10-2002, 21:41
Zou je mij de exacte maten kunnen vertellen van de 603/604 S3 ?
Op zich had deze boodschap ook al zat geweest zonder die 3 meter plaatjes te kwooten...

Topgunn
24-10-2002, 23:26
Ik heb misschien nog losse Sony eitjes voor je te koop, wel de Save 705 serie, maar uitstekend geschikt voor HT en zeer zeker als fronts (al is een sub wel onmisbaar) ik doe ze weg omdat ik ga upgraden.

Laat het maar ff weten.

JCL
25-10-2002, 09:17
Op zich had deze boodschap ook al zat geweest zonder die 3 meter plaatjes te kwooten...

Ja sorry als de plaatjes te groot waren, maar ik heb zelf kabel internet dus dan maak ik mij totaal geen zorgen hoe groot een tread word. Maar ik had er ff niet an gedacht dat er natuurlijk ook mensen een normale moden (56K) hebben.

Sorry hier voor.

:edit: ik heb inmiddels de kleine plaatjes van bwloudspeakers.com (http://www.bwloudspeakers.com) erop gezet maar de quote kan ik (helaas) niet bewerken

doei Sonyman

Mike Lowery
25-10-2002, 09:30
Bedankt voor alle ideeën.
Ik ben nu inderdaad een beetje meer wijzer geworden en ga waarschijnlijk voor het volgende.

Front: B&W DM603 S3
Center: B&W LCR60 S3
Back: B&W DM600 S3
SUB: B&W ASW 600

De maten vielen me ook erg mee en volgens mij moet dit toch bij elkaar wel goed klinken.

Aangezien het toch wel een aardig prijskaartje gaat worden zal het wel ff in een paar stappen gaan worden maar ach alles in 1 x heb je ook niets meer om naar uit te kijken:D

Wat kan een mens toch snel veranderen :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes:

nogmaals.
Thanx

JCL
25-10-2002, 10:34
misschien zou je (maar ik kan niet in jou portomonee kijken) voor een sterkere sub kunnen gaan. ookal heb ik het nooit gehoort (wat ik jou wel ten sterkste kan aanraden) ben ik bang dat de 600 niet sterk genoeg is om (genoeg) boven de 603 uit te komen. Het is natuurlijk JOU keuze en daarom zou ik maar gewoon ff gaan luisteren wat JIJ er van vind.

:edit: de ASW 650 is 800 euro advies en de 600 600euro (als ik mij niet vergis)

doei Sonyman

Guest-06
25-10-2002, 17:51
Ik vind zo'n eitje op je tv ook niet echt geweldig staan:rolleyes:
en ach het oog wil toch ook wat.Waarom niet ?
http://www.ass-ware.nl/some_pics_of_ali/117-1787_IMG.JPG

Johan van den D.
25-10-2002, 17:53
Front: B&W DM603 S3
Center: B&W LCR60 S3
Back: B&W DM600 S3
SUB: B&W ASW 600


hier krijg je dus geen spijt van en dus een verstandige stap die je ga maken;)

JCL
26-10-2002, 10:02
Waarom niet ?
http://www.ass-ware.nl/some_pics_of_ali/117-1787_IMG.JPG

Ik krijg de indruk dat het hier niet om het eitje gaat :bier:

doei Sonyman

Guest-06
26-10-2002, 12:09
Ik krijg de indruk dat het hier niet om het eitje gaat :bier:

doei Sonyman Sorry, ik had effe geen andere foto.

Ronald Dassen
26-10-2002, 12:16
correct misschien??
verder weet ik er wel in dordrecht,niet ver dus voor jou

Correct heeft ze geloof ik niet, maar welke hi-fi zaak is het in Dordt?

John
26-10-2002, 12:18
Correct heeft ze geloof ik niet, maar welke hi-fi zaak is het in Dordt?

ik heb geen zin om terug te lezen maar als het om die "sony eitjes" gaat: Correct heeft ze...

de keffies ook trouwens, maar veel te duur...

Ronald Dassen
26-10-2002, 12:20
Op zich had deze boodschap ook al zat geweest zonder die 3 meter plaatjes te kwooten...

Hier heb je absoluut gelijk in :o

Maar ik was zo opgewonden toen ik die plaatjes zag, dat ik zo snel mogelijk een quote wilde maken..

(heb de plaatjes ondertussen maar even verwijdert ;) )

Johan van den D.
26-10-2002, 12:27
maar welke hi-fi zaak is het in Dordt?
audiovision,its,en volgens mij ook de radiobeurs maar dat weet ik niet zeker,die hebben wel de kef eitjes staan iedergeval
is ieder geval wel de moeite om er een kijkje te nemen want die hebben werkelijk het mooiste spul staan in de showroom
ik weet niet waar je vandaan komt?:)

Patrick vdB
26-10-2002, 13:33
Bedankt voor alle ideeën.
Ik ben nu inderdaad een beetje meer wijzer geworden en ga waarschijnlijk voor het volgende.

Front: B&W DM603 S3
Center: B&W LCR60 S3
Back: B&W DM600 S3
SUB: B&W ASW 600



Mike

Aangezien je aangaf dat je de set voornamelijk voor HT gaat gebruiken en dat de versterker welke je momenteel hebt de Denon 2802 is zou ik je toch willen aanraden om ook eens naar de volgende opstelling van speakers te kijken (tenminste als je binnen de 600 serie van B&W wilt blijven en niet van plan bent om alleen maar zuilen te gaan plaatsen).

Fronts en Surrounds : B&W 602s3
Center : B&W LCR600s3
Sub : B&W ASW675

Waarom de 602s3 voor fronts en surrounds (ipv de 603 en 600)?

Om een mooi en homogeen geluidsbeeld te creeeren kun je vaak het beste identieke speakers in de set-up nemen (dus nog een stap verder gaan als speakers van hetzelfde merk of zelfde serie). De 603 en de 600 geven beide een behoorlijk andere klank (de 603 veel meer gefundeert in het laag als de 600) wat het totaalbeeld scheef gaat trekken. Ook vraagt de 603 een behoorlijke versterker (hij lust wel wat Wattjes;)) en de Denon 2802 zou wel eens net wat te licht kunnen zijn om de volle potentie van de 603 weer te geven (vat dit niet negatief op tov jouwn versterker want zo is het niet bedoelt). Tevens is het gebruik van zuilen als fronts (vaak neemt men juist zuilen vanwege de meer gefundeerde basweergave) niet echt noodzakelijk aangezien ook deze speakers niet full-range aan te drijven zijn en je waarschijnlijk toch gebruik gaat maken van het bass-management van de Denon (en dus geen lage tonen naar de zuilen zult uitsturen). De 602s3 is een mooie stand-mounted speaker met een goede weergave (en ook het mid- en upprbass weergave is lekker strak) en 4x deze speaker in je opstelling zal je waarschijnlijk een mooier en homogener geluidsbeeld geven als de 603 en 600 samen.

Waarom de LCR600s3 als Center en niet de LCR60?

De LCR60s3 combineert heel goed met zowel de 600 alsook de 601 en de 602. Waarom dan toch een LCR600s3 (welke eigenlijk bedoelt is voor gebruik met de 603 en 604)? De 602s3 speaker heeft een redelijk stevig klankbeeld en balanceert eigenlijk een beetje tussen de zuilen en de andere stand-mounted speakers in qua klank. De LCR60 is in tegenstelling tot de LCR600 een behoorlijk kleinere center-speaker en is heel erg geschikt voor de 600 en 601 speakertjes. Omdat de 602 echter tussen deze en de zuilen in balanceert zal de LCR600 als center samen de 602 voor een behoorlijk betere frontstage zorgen dan wanneer je de 602 gaar combineren met de LCR60. En omdat de Center ook nog eens een van de belangrijkere speakers is binnen een HT-opstelling (indien je kan spreken van een volgorde in belangrijkheid natuurlijk;) ) mag je best een kwalitatief wat betere Center aanschaffen. Dit zal je geluidservaring alleen maar ten goede komen.

Waarom niet de ASW600 maar meteen de grote broer ASW675?

Omdat je te maken hebt met niet full-range speakers zul je het bass-management gaan gebruiken van je versterker. Maw naast het LFE-kanaal krijgt de sub ook de lage tonen (meestal onder de 80Hz) welke eigenlijk voor de fronts surrounds en center bestemd waren voor zijn kiezen. Je snapt dus dat deze extra laagweergave een extra belasting zal zijn voor je sub (bovenop het al moeten weergeven van het LFE-kanaal). Hoe beter de sub hoe beter hij al die extra signalen kan verwerken hoe overtuigender het geheel klinkt.

Mvrgr

Patrick

Ronald Dassen
26-10-2002, 20:28
Aangezien je aangaf dat je de set voornamelijk voor HT gaat gebruiken en dat de versterker welke je momenteel hebt de Denon 2802 is zou ik je toch willen aanraden Mvrgr

Patrick

Ik zat eigenlijk te denken aan dezelfde set als Mike in z'n gedachten had. Ik ben van plan om, zodra hij uit is, de denon 3803 te kopen. Zou jij me dan hetzelfe aanraden als bij mike? Want ik zou toch wel heel graag de 603 S3 als fronts willen gebruiken.....daar ze zo mooi zijn :D

Ik wil de set ook voornamenlijk voor HT gebruiken, maar muziek, van een gewone cd, moet ook gewoon heel erg goed klinken.

Wat zou jij me adviseren?

Je mag het advies ook via PM sturen, daar deze thread over sony of Kef ging, maar meer is gaan lijken op een B&W thread :D

Alvast heel erg bedankt

Donovan
26-10-2002, 20:32
Je mag het advies ook via PM sturen, daar deze thread over sony of Kef ging, maar meer is gaan lijken op een B&W thread :D

Niet via PM, gewoon verder gaan in de gaan voor B&W speakers? (http://www.dvd.nl/forum/showthread.php?s=&threadid=10222&highlight=speakers) thread (y)

Ronald Dassen
26-10-2002, 20:55
Niet via PM, gewoon verder gaan in de gaan voor B&W speakers? (http://www.dvd.nl/forum/showthread.php?s=&threadid=10222&highlight=speakers) thread (y)

Natuurlijk, zo kan het ook.....dus Patrick, als je me antwoord kan geven, zet hem dan maar in bovengenoemde thread ;)

Patrick vdB
26-10-2002, 23:41
Want ik zou toch wel heel graag de 603 S3 als fronts willen gebruiken.....daar ze zo mooi zijn :D

Hoe een speaker uitziet zou eigenlijk geen argument om tot aanschaf over te gaan mogen zijn;)

Wat ik altijd het liefst aanraad is om eens zelf te gaan luisteren want jouwn eigen smaak moet natuurlijk bepalend zijn.

De 3802 (en dus ook de toekomstige 3803) is een stuk stabieler als de 2802. Deze receiver zal hierdoor dus beter in staat moeten zijn om de 603 aan te drijven. De 3802 zal echter vanwege zijn grotere stabiliteit ook nog beter in staat zijn om de 602 aan te drijven waarmee ik wil zeggen dat een zwaardere versterker niet meteen wilt zeggen dat je er ook zwaardere speakers aan moet hangen.

Puur voor HT-gebruik geloof ik in een identieke speaker set-up dus 5x dezelfde speakers voor zowel de fronts center alsook de surrounds (alhoewel het in sommige situaties lastig is om een identieke Center te nemen dan is een bijpassende Center uit dezelfde serie een veelal goed alternatief). Ik raad dus eigenlijk aan om voor de fronts en surrounds (en als het kan ook de Center) dezelfde speakers te nemen ipv allemaal andere (In een stereo-opstelling plaats je 2 identieke speakers waarom dan anders doen wanneer het HT betreft?). Als je de mogelijkheid hebt om 5x een 603 te plaatsen (en dan moet de kamer toch al behoorlijk groot zijn wil dit goed gaan klinken) dan is dat feitelijk hetzelfde als dat je 5x een 602 zult plaatsen.

In stereo zal een 602 aangevult met een goede sub ook heel behoorlijk klinken. De 603 zal voller klinken (meer basfundament) maar behoeft zeker niet beter te zijn. Ik snap ook wel dat een zuil indrukwekkender uitziet als zo'n speaker op een stand maar dit is slechts optisch bedrog en moet je eigenlijk niet laten meegelden in je keuzes.

Mvrgr

Patrick

Ronald Dassen
27-10-2002, 02:13
Als je de mogelijkheid hebt om 5x een 603 te plaatsen (en dan moet de kamer toch al behoorlijk groot zijn wil dit goed gaan klinken) dan is dat feitelijk hetzelfde als dat je 5x een 602 zult plaatsen.

In stereo zal een 602 aangevult met een goede sub ook heel behoorlijk klinken. De 603 zal voller klinken (meer basfundament) maar behoeft zeker niet beter te zijn. Ik snap ook wel dat een zuil indrukwekkender uitziet als zo'n speaker op een stand maar dit is slechts optisch bedrog en moet je eigenlijk niet laten meegelden in je keuzes.

Mvrgr

Patrick

Wij hebben niet zo'n grote woonkamer, daarom hebben we een paar jaar geleden voor een sateliet systeem van bose gekozen...in die tijd waren zij eigenlijk bijna de enige die kleine speakers hadden.

Ruimte voor 5x603 hebben we zeker niet.....het wordt zelfs al moeilijk om 5x 602 neer te zetten.....en daar komt ook nog bij dat we naar een 7.1 opstelling willen.

dus, al is het beter om 4x dezelfde speaker neer te zetten, zal het in ons geval wat lastiger worden om dit te realiseren bij een 7.1 opstelling. Daarom zat ik te denken om de fronts wat groter te nemen.

Als ik alles hetzelfde zou willen, dan ben ik bang dat ik zelfs bij de 601 uitkom.......of is dit misschien wel een aardige optie? of is het dan wel beter om de fronts wat groter te nemen?

Johan van den D.
27-10-2002, 07:19
Als ik alles hetzelfde zou willen, dan ben ik bang dat ik zelfs bij de 601 uitkom.......of is dit misschien wel een aardige optie? of is het dan wel beter om de fronts wat groter te nemen?
alleen 601 is zeker ook niet verkeerd
maar wat patrick voorstel/beschrijf is natuurlijk een perfecte situatie wat speakers betref
als je dit dus niet kan realiseren dan houd dat gewoon op en zul je dus even wat anders moeten
ik denk dat je in jouw geval ook goed opweg ben met(om even in b&w te blijven)de b&w 602.5 als fronts,602 voor de rest en center de 60 en dan een mooie sub erbij
gezien dat je een vrij kleine kamer heb,zoals je zelf aangeeft,zal dit zeker wel lekker gaan klinken
die 602.5 is namelijk hetzelfde als de 602 alleen dan als vloerstaander en dus een wat steviger/voller geluid
je benader dan toch een beetje het principe van patrick,alleen zijn het nu vrijwel dezelfde speakers
en zeker als je eerst eitjes van sony of kef in gedachten had zal dit zeker niet tegen vallen
dus het voorstel van patrick is zeker goed alleen als dat niet gaat bij jou probeer dat dus wel een beetje te benaderen,het principe van dat voorstel dan;)

Patrick vdB
27-10-2002, 08:42
Ruimte voor 5x603 hebben we zeker niet.....het wordt zelfs al moeilijk om 5x 602 neer te zetten.....en daar komt ook nog bij dat we naar een 7.1 opstelling willen.

Een zuil zoals de 603 neemt bijna evenveel plaats in beslag als de 602 of zelfs de 600 op zijn stand (de 602 op zijn stand zal alleen minder kamervullend lijken;) ).

Ik weet niet precies hoe groot de woonkamer is maar als deze niet al te groot is zoals je zelf beschrijft dan zou ik zeker uitkijken naar niet te grote speakers. Waarom eigenlijk perse een 7.1 opstelling? Zo'n opstelling vraagt nogal wat ruimte om het goed te doen (en een ideale 5.1 opstelling klinkt nog altijd beter als een mindere 7.1 opstelling) en mischien dat het plaatsgebrek debet is aan de keuze voor kleinere speakers?

De situatie zoals ik die voorstel is inderdaad de meest ideale situatie. 5 (of 7 in de 7.1 opstelling) identieke speakers leveren nu eenmaal een mooier en homogener totaal geluidsbeeld op als een aantal niet identieke speakers.
Wanneer ruimte het echter niet toelaat en muziek is tevens een belangrijk onderdeel voor jouw dan is de optie zuilen als fronts en stand-mounted speakers als surrounds zeker het overwegen waard (let wel dat bij multi-channel muziekweergave de identieke speaker set-up nog belangrijker gaat worden als bij HT. Ik weet niet of je de stap naar DVD-A of SACD wilt gaan zetten maar houd er alvast rekening mee indien dit wel zo is). Ook dit kan en zal mooie resultaten geven waarin je lekker ondergedompelt wordt in het surroundgebeuren.

Zuilen vragen meestal nogal wat ruimte om zich heen om echt goed te klinken dus een opstelling met ruime afstand van de muren en hoeken is zeker aan te raden (denk hierbij aan ongeveer 0.5M). Dus als je voor zuilen als fronts gaat let dan wel even op of je ze ook goed kunt plaatsen (niets is zo jammer om achteraf te ontdekken dat het plaatsen alsnog problemen oplevert).

Mvrgr

Patrick

ps. je mag me altijd een pm'tje of e-mail sturen (vdb_patrick@hotmail.com) als je nog specifieke vragen hebt

Johan van den D.
27-10-2002, 08:52
(let wel dat bij multi-channel muziekweergave de identieke speaker set-up nog belangrijker gaat worden als bij HT. Ik weet niet of je de stap naar DVD-A of SACD wilt gaan zetten maar houd er alvast rekening mee indien dit wel zo is)
hier ben ik het zeker wel mee eens maar wat ik me dus afvraag is of dat multi channel voor muziek weergave wel echt gaat doorbreken
dit gezien dat de meeste toch nog min of meer tegen zijn en toch de voorkeur geven voor een goede normale stereo set up,dus met niet meer dan twee speakers
http://www.plauder-smilies.de/bounce/bounce4.gif

Patrick vdB
27-10-2002, 08:57
hier ben ik het zeker wel mee eens maar wat ik me dus afvraag is of dat multi channel voor muziek weergave wel echt gaat doorbreken

De tijd zal het ons leren:D Er is momenteel inderdaad een stagnatie in de titels op zowel SACD alsook DVD-A maar uiteindelijk denk ik dat een van deze formaten toch echt gaat doorbreken. Of men die stap wilt zetten of liever bij stereo blijft voor hun muziek zal dan toch een persoonlijke overtuiging en keuze zijn.

Mvrgr

Patrick

Hoezo Off-topic:D

Johan van den D.
27-10-2002, 09:01
Hoezo Off-topic:D zo zie je maar hoe het allemaal kan lopen
http://www.plauder-smilies.de/tiere/sheep.gif

JCL
27-10-2002, 09:27
Ik hoorde jullie wel praten over 5 keer de zelfde speakers.

Maar klinkt het niet veel mooier bij een brede kamer (zoals wij hebben) en de meeste mensen hebben. Om het center kanaal te verspreiden door het door een horizontaal geplaatste speaker te laten verdelen. En als je de achterkanalen gebruikt dan is dat toch minder hard als dat je de gewonen voor kanalen gebruikt?? of heb ik dit nu mis? Bij film komt het meeste geluid uit de center. De andere 4 speakers worden gebruikt voor het ruimtelijk aspect van 5.1 waar het allemaal om draait! De gesprekken komen dan voor 80% uit de center en voor 20 % uit de front's, toch? Bij een dialoog worden dan toch de achter speakers niet zo heel veel aangesproken en dan zul je dan toch ook kunnen voldoen met een mindere speaker als achter speaker????????

Misschein likt het een beetje vaag verhaal.

Doei Sonyman,

P.S. j. vandendool hoe kom je aan dat schaap?

Patrick vdB
27-10-2002, 11:28
Bij film komt het meeste geluid uit de center. De andere 4 speakers worden gebruikt voor het ruimtelijk aspect van 5.1 waar het allemaal om draait! De gesprekken komen dan voor 80% uit de center en voor 20 % uit de front's, toch? Bij een dialoog worden dan toch de achter speakers niet zo heel veel aangesproken en dan zul je dan toch ook kunnen voldoen met een mindere speaker als achter speaker????????

Ik hoor deze beargumentie zeer vaak. Surrounds zijn slechts voor effecten etc en hoeven daarom niet hetzelfde of zo goed te zijn als de fronts. Mischien dat ten tijde van het prologic-gebeuren dit verhaaltje wel opging maar met de tegenwoordige surroundformaten vind ik het volkomen achterhaald.

Net zoals bij stereo de linker en rechterspeaker samen een interactie hebben zo hebben de fronts center en surrounds allen een interactie met elkaar. Wanneer een geluidsfragment zich van de linkersurround naar de rechterfront verplaatst dan zorgen beide speakers samen voor het verloop van het geluid (op dat moment zijn ze eigenlijk een stereo-paar). Wanneer beide speakers dan een ander klankbeeld hebben dan zal het geluid gedurende de verplaatsing van klank veranderen. Hoe beter alle speakers op elkaar zijn afgestemd hoe homogener het totale klankbeeld wordt des te overtuigender je set-up klinkt (en met identieke speakers is dit nu eenmaal het gemakkelijkste voor elkaar te krijgen).

Nog even terugkomende op de liggende centerspeaker (het bekende woofer-tweeter-woofer ontwerp). Een liggende centerspeaker heeft zijn afstraalgedrag breder op verticaal vlak dan op horizontaal vlak. Juist het horizontale afstraalgedrag is belangrijk voor bredere kamers waar je je niet alleen wilt beperken tot de sweetspot. Liggende centers met het w-t-w ontwerp hebben vaak last van een kamfilter-effect waarbij het geluid van uiterst rechts anders klinkt dan in het midden (beweeg je maar eens van links naar rechts bij zulke centers en hoor hoe de klank verandert). Voor de sweetspot is dit niet zo erg (immers je zit in het midden) maar voor de buitenste kanten kan de center vaak erg beperkt klinken.

Mvrgr

Patrick

Johan van den D.
27-10-2002, 13:00
of heb ik dit nu mis?
zoals je al gelezen heb bij patrick heb je het dus mis met jou opvatting wat betref de speakers
je onderschat de surround speakers zeer zeker als je er zo over denk
al zou het nu nog wel mee vallen maar ze gaan zeer zeker een steeds belangrijkere rol spelen in het geheel
voor de rest sluit ik me bij patrick aan kwa verhaal en duidelijke uitleg zodat ik dat niet meer hoef te plaatsen
dus mindere achterspeakers is zeker niet aan te bevelen
wat de meeste wel doen is kleinere speakers achter omdat ze met de ruimte zitten
vloerstanders voor kunnen de meeste nog wel redelijk makelijk plaatsen maar de speakers achter word toch voor de meeste wel een probleem
ook omdat de vrouw des huizes het allemaal maar niks vind al vind mijn vrouw het gelukkig niet erghttp://www.plauder-smilies.de/tales/men_ani.gif

Donovan
27-10-2002, 13:15
Hmmm, dilemma's dilemma's.........

Ik zit zelf te denken aan de B&W 604's als frontspeakers en de 601's (misschien de 602's) als rearspeakers. Niet allemaal hetzelfde, maar de alternatieven vind ik nou niet bepaald optimaal:

vijf gelijke speakers, de 604
Nog los van de kosten zou dit neerkomen op vier van die zuilen in m'n kamer en eentje (liggend?) voor de TV. Zelfs met vier zuilen en een normale centerspeaker niet echt haalbaar.

vijf maal de 602
Budgettair een stuk prettiger, en misschien ook wel makkelijker te plaatsen (aan de muur) dan twee zuilen als frontspeakers. Maar (hoewel ik ze nog geen van allen echt uitgebreid heb beluisterd) ben ik bang dat ik met de 602's als fronts toch kwaliteit ga missen bij normaal stereogebruik. Ik heb nu twee elac zuiltjes, en ik moet zeggen dat dat toch wel heel erg goed bevalt.

Bovendien moet ik het hier op m'n flat waarschijnlijk de eeste paar jaar zonder subwoofer doen, dus vind ik ook wat dat betreft het hebben van een paar goeie main speakers wel erg belangrijk.

Over het frontspeaker dilemma (of toch maar een echte speaker) gebruiken kan ik vrij kort zijn, zo lang normale speakers niet volledig magnetisch afgescherm zijn ga ik die niet op of onder m'n tv zetten :D

Johan van den D.
27-10-2002, 13:24
Hmmm, dilemma's dilemma's.........

Ik zit zelf te denken aan de B&W 604's als frontspeakers en de 601's (misschien de 602's) als rearspeakers. Niet allemaal hetzelfde, maar de alternatieven vind ik nou niet bepaald optimaal:
dan is het misschien beter om voor de 603 en 602 te gaan om de simpele reden dat deze wat dichter bij elkaar liggen kwa geluid
en wat de afmetingen betref verschil dit niet zoveel met de 604 en 601
een sub woofer is wel een must dus dat is heel jammer dat je die voorlopig moet missen
voor stereo kom je met die 603/602 ook een heel eind want het goede speakers,ook voor stereo
het is maar een tiphttp://www.plauder-smilies.de/user.gif

Donovan
27-10-2002, 13:33
dan is het misschien beter om voor de 603 en 602 te gaan om de simpele reden dat deze wat dichter bij elkaar liggen kwa geluid
en wat de afmetingen betref verschil dit niet zoveel met de 604 en 601
een sub woofer is wel een must dus dat is heel jammer dat je die voorlopig moet missen
voor stereo kom je met die 603/602 ook een heel eind want het goede speakers,ook voor stereo
het is maar een tip

Hmm, ik zal eens gaan luisteren naar het verschil tussen de 603 en de 604. Maar ik denk dat ik meer belang hecht aan goed geluid over de frontspeakers dan aan echt perfect bij elkaar passende front- en rearspeakers. En die 604's klonken echt heel lekker.....


PS: crew, misschien een idee om deze thread vanaf het moment dat het naar een B&W / speakeropstelling discussie gaat te verplaatsen naar de "gaan voor B&W speakers?" thread? Ben bang dat het al een hele tijd niet meer over sony of kef eitjes gaat.

Ronald Dassen
27-10-2002, 14:38
Met bovenstaande bericht ben ik het ook eens.....verplaatsen die hap ;)

Johan van den D.
27-10-2002, 14:54
Maar ik denk dat ik meer belang hecht aan goed geluid over de frontspeakers dan aan echt perfect bij elkaar passende front- en rearspeakers. En die 604's klonken echt heel lekker.....
dan is het zeker aan te raden om gewoon voor die lekkere 604 te gaan
zeker gezien je de fronts zoveel belangrijker vind dan de rest
zijn goede speakers dus daar ligt het niet aanhttp://www.plauder-smilies.de/tiere/popworm.gif

JCL
27-10-2002, 16:27
Ok point taken. Maar dan heb ik nog weer een andere opvatting die wel een beetje ansluit op het vorige. Stel dat ik de set gebruik voor HT en muziek. Ik luister muziek zuiver en alleen over de front speakers en luister weinig tot geen Muziek DVD's, DVD-audio of SACD's. Dan kan ik dus kiezen tussen (als ik de kostenplaatjes ff wegdenk) uit:

1. 604 voor, 602 achter LCR600 center

2. 5X 602
3. 5X 604

4. 4X602 + LCR 60 / 600
5. 4X604 + LCR 60 / 600

Als ik deze keuze zou moeten maken zou ik gewoon gaan luisteren maar optie 2 en 3 vallen voor bijna iedereen af. Sompelweg omdat je dan een zuil voor je TV moet zetten voor de iedeale plaatsing en dat kan simpelweg niet. Dan zou ik gaan voor b.v. optie 4. Ik neem 4 602's Maar ik wil ook muziek luisteren en daarom "ruil" ik 2 602's om voor 604's voor een EXTRA stukje stereo geluid.

Maar als er nu een effect is dat komt van links achter naar rechts voor dan word dus (bij een 5.1 opstelleng) eerst links achter gedeeltelijk center en voor een groot deel rechts. Dan zou dat dus ut evenwicht zijn omdat de voor speakers sterker zijn ofzo?

Wat ik mij dan afvraag wat hij jij dan j.vandendool want ik neem toch niet aan dat jij 5 zuilen hebt? Of 4. Het is ook gewoon het meest gangbare dat (als je zuilen hebt) dat je dan alleen de front's als zuil hebt. Ik heb in huis 3 DD instalaties. De eerste op mijn PC creative DTT 2200 die heeft 5 satalieten die identiek zijn. ten 2e De "huiskamerset" Sony SA-VE835ED speakers. Alle speakers zijn geijk alleen de center staat op een poot dat hij word gedraaid om horizontaal te liggen. De laatste is ook de best Dat is de set van mijn broer. Hij heeft 2 602-S2 speakers en een LCR60-S2 center en niet van die geweldige achter speakers. Van een merk dat ik niet ken maar jullie misschien wel het is het merk Solio. Hier hoor ik toch echt niet dat er een onbalas in. Luister in dan zo slecht of is er wat anders aan de hand.

doei Sonyman

Johan van den D.
27-10-2002, 17:34
ik heb ook een gewone center ja
ik heb alleen het verhaal van patrick bevestigd dat 5 indentieke het mooiste kwa geluid balans/klankleur zal zijn
ik snap zelf ook dat dit vrijwel onmogelijk is voor de meeste maar dat wil dus niet zeggen dat het niet klop
mijn set speakers die ik over een maand of 2 ga kopen zijn ook b&w speakers
de 600 s3 serie wel te verstaan,ik heb nog de cm en de nautilus serie overwogen maar na luisteren moet ik toegeven dat ze zeer zeker goed klinken
waarom ik dan toch voor de 600 s3 serie ga is dat deze zeer zeker voldoen aan mijn verwachting voor een ht setup
er word totaal geen muziek mee beluisterd dus dara hoefde ik niet op te letten
het worden de 604 als fronts, de 603 als surrounds,lcr 600 als center
moet ik alleen nog even beslissen over het 6de kanaal achter,of ik hiervoor een center neem of twee kleinere speakers
dus je ziet dat ikzelf ook niet voor indentieke speakers gaat omdat met de akoestiek van mijn woonkamer dat voordeel weer teniet gedaan zal worden
maar 4 zuilen worden het dus wel en een flinke center,voor de center achter moet ik nog beslissen wat ik doe
of je slecht luister weet ik niet maar als er andere speakers tussenstaan en dan zeker een ander merk is er toch verschil in klank
of je dit merk in de balans demk ik niet echt maar wel in klankkleur
dus de backs klinken scherper of warmer danwel killer dan de rest
of je dit bezwaarlijk vind is weer iets persoonlijks,vele zullen zich er niet aan storen vandaar
maar bij mij komen dus wel 4 zuilen te staan jahttp://www.plauder-smilies.de/basket.gif

Donovan
27-10-2002, 17:42
Maar als er nu een effect is dat komt van links achter naar rechts voor dan word dus (bij een 5.1 opstelleng) eerst links achter gedeeltelijk center en voor een groot deel rechts. Dan zou dat dus ut evenwicht zijn omdat de voor speakers sterker zijn ofzo?

Noot vooraf: het volgende is niet gebaseerd op ervaring van mij, maar meer van het "lijkt mij" type.

Volgens mij worden die centers iig qua midden-bereik afgestemd op de hoofdspeakers waarbij ze horen (zie ook B&W site). In het geval van de 602 achter en de 604 voor zal je lijkt mij merken dat de bas wat sterker doorkomt als het geluid naar voren schuift, omdat die 604's dat beter doorgeven.

Hoe veel je daarvan bij HT merkt zou ik echt niet weten. Ik denk dat het best meevalt, omdat volgens mij er nauwelijks geluiden zijn die precies hetzelfde blijven terwijl ze om je heen bewegen. Vliegtuigen die langs en overvliegen bijvoorbeeld veranderen hoe dan ook tijdens het langskomen van toon en van sterkte, idem dito met kogels, explosies en uiteraard achtergrondgeluiden.

Bovendien kun je in je receiver/versterker nog instellen of de speakers die je hebt 'groot' of 'klein' zijn. Geef je klein aan, dan wordt het laagste basbereik hoe dan ook over je fronts afgespeeld (of zelfs over je sub?).

Als je trouwens die foto ziet van de Lucasfilm sound studio (http://www.bwspeakers.com/images/newsarticle/skywalker.jpg) gebruiken ze daar wel vijf totaal identieke speakers, maar hebben ze natuurlijk weer niet die beperkingen die wij hebben (zoals ruimte, tv die niet tegen magnetisme kan en uiteraard ons budget dat een maximum heeft). Dus waar wij ons nog druk zitten te maken over hoe de 602 het zou doen als stereospeaker kwakken zij daar gewoon een nautilus 802 neer als surround... :(

Johan van den D.
27-10-2002, 18:12
Vliegtuigen die langs en overvliegen bijvoorbeeld veranderen hoe dan ook tijdens het langskomen van toon en van sterkte, idem dito met kogels, explosies en uiteraard achtergrondgeluiden.
dit klop gedeeltelijk wel maar dan is het ook zo bedoeld
echter wanneer de speakers zelf al een groot verschil vertonen zal dit effect(verschil)dus nog groter worden waardoor het ook onnatuurlijker gaat worden en daar zit het m dus in,de verhouding klop dan niet meer
en dit is dus wel behoorlijk merkbaar/hoorbaarhttp://www.plauder-smilies.de/brakelamp.gif

Patrick vdB
27-10-2002, 22:17
Ik heb blijkbaar wat teweeg gebracht met mijn stelling dat 5 identieke speakers het meest ideaal is binnen een HT-opstelling:D

Mischien dat het interessant discussie-voer is welke wij kunnen voortzetten in een nieuwe en algemene thread?

Mvrgr

Patrick

Edwin V
28-10-2002, 07:09
Ik heb blijkbaar wat teweeg gebracht met mijn stelling dat 5 identieke speakers het meest ideaal is binnen een HT-opstelling:D Dit lijkt me ook wel het meest ideale maar je moet het ook niet overschatten. Het filmgeluid op DVD, DTS of DD, is niet het beste geluid wat je hebben kunt (gecomprimeerd), bovendien hebben de gebruikte surroundgeluiden over het algemeen maar een beperkt frequentiebereik, dus hebben dure surroundluidsprekers alleen maar zin als je veel SACD of zo luistert.