PDA

Bekijk de volledige versie : Nieuwe LG :)



bastianvandergraaff
24-02-2015, 10:38
Ik heb eindelijk een nieuw OLED scherm besteld bij http://www.plasma-discounter.nl weet iemand of de juiste instellingen al ergens online staan? het gaat om de LG 55EC930V! OLED :) :)

Marcel Hoeve
26-02-2015, 10:03
De juiste instellingen bestaan niet, geloof me. Anders had de fabrikant die wel zo ingesteld. Ik stel mijn TV zo in dat er een beeld ontstaat wat ik zelf prettig en natuurlijk kijken vind. Ik heb wel eens instellingen uit reviews geprobeerd, maar a) verschillen die per review en b) leveren die vaak een plaatje op dat erg donker en kleurloos is. Kalibreren zou kunnen helpen, maar ik lees ook genoeg verhalen van mensen die teleurgesteld zijn over het uiteindelijk resultaat. Ja, het kost wat tijd om met de instellingen te experimenteren, maar uiteindelijk kom je er wel uit. Geen TV is perfect, ook jouw OLED niet, las ik recent. Bovendien zitten filmmakers zoveel te sleutelen aan kleuren dat er nauwelijks een film te noemen valt die een normale kleurweergave kent. Ook het contrast en de helderheid worden in films vaak om artistieke redenen omhoog of omlaag geschroefd. Het belangrijkste vind ik nog altijd de natuurlijke weergave van huidtinten, al is dat om de hierboven genoemde redenen (ik ben een filmkijker) ook heel lastig. Te vaak zijn huidtinten te bruin, te oranje of te rood of zelfs te blauw. Kijk maar eens een aantal films achter elkaar en vergelijk de weergave van huidtinten eens. Je schrikt je rot.
In bijna alle reviews wordt aangeraden om mijn Samsung bij de kleurinstelling op Warm2 in te stellen. Want dat zou het dichtst bij de natuurgetrouwe weergave komen. Echt niet. Wit krijgt dan een gele kleurzweem, zoals het hele beeld wat geliger (warmer)?) en onnatuurlijker wordt. Ik gebruik liever de Standaard-instelling. Die geeft de meest neutrale kleurweergave.
Ik kan alleen maar adviseren om de winkelinstellingen te vermijden en bij voorkeur de Movie/Film-stand te gebruiken. Dan kun je zelf vervolgens wat experimenteren met contrast, helderheid en scherpte, waarbij ik de scherpte zo laag mogelijk zou instellen (het liefst op 0), contrast mag best wel hoog zijn (maar niet maximaal) en helderheid iets voorbij het midden. Maar zoals gezegd: gewoon wat proberen en kijken bij welke instelling het beeld voor jou het prettigst kijkt.

peptalk
26-02-2015, 13:37
Sorry dat ik het zeg Marcel, maar bijna alles wat je hier boven typt is onzin. Je trekt duidelijk de verkeerde conclusies of je verbindt uitspraken van anderen verkeerd aan elkaar...

Claudio Santulli
26-02-2015, 18:12
Denk ik ook, soms hebben je hersenen ook tijd nodig om aan het nieuw ingestelde beeld te wennen. Als je een hele tijd alles op showroomshine heb gekeken, wil zo'n 'betere' stand wat dof overkomen, toch geeft het uiteindelijk een rustiger beeld. Ik ben daarentegen wel erg van WYSIWYG. En iedereen moet doen wat hij of zij mooi vindt. Echter zomaar instellingen overnemen van anderen is ook niet helemaal de juiste weg. Elke tv heeft een - iets - andere instelling, dus je hebt geen garantie dat dit ook op jouw scherm de perfecte instellingen zijn. Kortom: zoek op de AVSforums het gebruikerstopic van jouw scherm en probeer het een en ander uit. Ook al is het niet de ideale instelling, dan nog leer je een hoop van wat theoretisch de perfecte instelling is en jouw vergulden middenweg.

PS: Let bij de LG op inbranden, want dat schijnt toch wel weer een issue te zijn bij de eerste generatie OLED-schermen, maar ook daar lees je genoeg over als je in zo'n gebruikerstopic duikt.

Marcel Hoeve
26-02-2015, 19:06
Sorry dat ik het zeg Marcel, maar bijna alles wat je hier boven typt is onzin. Je trekt duidelijk de verkeerde conclusies of je verbindt uitspraken van anderen verkeerd aan elkaar...
Dat mag je vinden, maar in mijn optiek moet wit wit zijn, en niet een geelzweem hebben. Natuurlijk, de een houdt van een wat pittiger, contrastrijker, kleurrijker en (super)scherp beeld, de ander prefereert een normaal contrast met natuurlijk overkomende kleuren. Ik reken mijzelf tot de laatste categorie. Ik heb tal van instellingen van AVForums en andere reviewsites geprobeerd , maar geen instelling kon mij bekoren. Natuurlijk moet je eraan wennen, maar hoe lang? Toch geen weken, niet waar? En ik moet er uiteindelijk naar kijken, dus ik bepaal of ik iets mooi vind of niet. De winkelinstellingen gebruik ik al helemaal niet, ik heb de TV op Movie/Film ingesteld. En daarmee ben ik zeer tevreden.

peptalk
26-02-2015, 22:01
Jij moet zelf naar je eigen instellingen kijken, maar je loopt gewoon dingen te aan elkaar te linken die niet kloppen, daar zit het probleem. Overigens doe je dat in bovenstaand stuk gelukkig niet, maar een advies moet wel kloppen, vandaar.

rogue
26-02-2015, 23:52
Ik snap niet waarom iemand wel duizenden euro's uitgeeft aan een tv, maar dan niet die paar honderd voor een professionele kalibratie. Zoals al aangegeven, elke tv is anders.
Ik heb het bij mijn huidige tv gedaan en bij mijn vorige, en het maakt heel veel uit. Je kan urenlang met je instellingen spelen (wat natuurlijk ook wel leuk is), maar je krijgt het nooit zo goed; het gaat ook wel een heel stuk dieper dan even het contrast, helderheid en scherpte afstellen.

Marcel, je opmerkingen over de artistieke keuzes van filmmakers hebben toch helemaal niets met de afstelling van je tv te maken? Voor mij is het doel van je tv afstellen (al dan niet met professionele kalibratie) een zo goed mogelijke weergave van het bronmateriaal. Dat zal er bij een film van Michael Bay nu eenmaal anders uitzien dan bij een film van Spielberg ;).
Ook ik ben een voorstander van een zo natuurlijk mogelijke weergave en in mijn optiek is een professionele kalibratie dan de beste oplossing.

DVDProfilersFilmgek
12-03-2015, 01:30
Ik kijk zelf ook zoals ik het zelf het mooist vind, inderdaad het liefst ook zo natuurlijk mogelijk en dan ook niet overdreven in de kleuren zoals je bij de meesten ziet, wat overigens iedereen ook zelf moet weten;)

Als ik ons beesie uitlaat en zo hier en daar de schreeuwende TVbeelden zie, die ik op de wandeling tegenkom, dan denk ik dat velen hun TV op demo stand hebben staan, ach ieder hun meug denk ik dan maar,
als je maar gelukkig bent, jammer dat ze niet weten dat je het knap kunt instellen denk ik dan.... of weten ze het wel en vinden ze dat mooi:mrgreen:

Je moet zelf weten of je het geld er voor over hebt om iemand aan je TV te laten prutsen, maar ik steek dat geld liever in mijn eigen zak. Stel audio en video af zoals ik dat zelf mooi vind, helemaal naar
mijn eigen omstandigheden en dan moet ik op audiogebied toch heel erg rekening houden met de buren, mijn setup kan veel natuurlijker weergeven dan de buren en het gebouw kan verdragen, het beeld gaat niet
door de wanden, dus daar kan ik mij vol op uitleven:grin:

Kan me dan ook heel goed vinden in de uitspraken van Marcel, ik verschuil mij dan ook niet achter een geloof of fabrieksinstellingen, ik durf ook gewoon lekker zelf wat in te stellen8-)

Oh.... ik geloof niet zo in die "professionele" instellingen, die werken enkel in de afgestelde combinatie, verandering van zender of aangesloten apparaat doet veel teniet.... misschien iet wat
zwart wit, maar dat vond ik de reactie op Marcel zijn schrijven door sommigen ook.

Houd meer een beetje van Maggie en een beetje van Mijzelf;)