PDA

Bekijk de volledige versie : Sunset Boulevard



Louis Bouduin
27-10-2002, 11:53
Omdat we ons binnenkort op een zone 1 release van Sunset Boulevard mogen verheugen (dus hopelijk ook al vlug op zone 2), leek het me een leuk idee eens te horen wat jullie vinden van de film. Daarbij heb ik het natuurlijk niet kunnen laten in het kort weer te geven wat ik er zelf van vind.

Ze maken geen films meer zoals vroeger. Dat hoor je weleens vaker. Vooral van mensen die al jaren geen cinemazaal meer van binnen gezien hebben.
Trouwens, dit is niets nieuws. Als de schrijver Gilles tegen Norma Desmond zegt: “You’re Norma Desmond. You used to be in silent pictures. You used to be big.”
Dan antwoord zij zonder aarzeling: “I am BIG. It’s the pictures that got small.”
Zo zie je maar dat waarheden van alle tijden zijn.
Bovendien heb je hiermee al meteen een van de fantastische dialogen uit Sunset Boulevard, Billy Wilders wit-zwart klassieker uit 1950. De film begint met een dode, die met zijn gelaat naar beneden vanuit het zwembad, zijn verhaal vertelt. (Een procede dat later nog weleens werd toegepast, zoals in American Beauty.)

De film gaat over een jonge, aan lager wal geraakte schrijver (William Holden), die op de vlucht voor een man die zijn wagen in beslag komt nemen (repo-man) zich verschuilt op de oprit van Norma Desmond (Gloria Swanson) een ouder wordende ster uit de stomme film, wiens carriere stil werd met de opkomst van het geluid.
Samen met haar voormalige echtgenoot, een voormalige filmregisseur, en nu haar trouwe butler, Max von Mayerling (Erich von Stroheim) bewoont zij een groot, oud huis (omschreven als a great white elephant of a place) in een van de heuvels van Hollywood.
De schrijver, Joe Gilles, vindt hier een schuiloord en als een combinatie tussen huisvriend en schoothond, werkt hij samen met Norma aan haar groots opgezet en onverfilmbaar scenario, waarvan zij overtuigd is dat dit Cecil B DeMille zal overhalen om haar oude glorie in eer te herstellen.
Dit is heel beknopt het verhaal achter deze sfeervolle, tragisch komische film die gaat over de tijden die voorbij zijn en nooit zullen wederkeren, over verval na de glorie, over obsessies, te veel tijd en te veel geld, illusies, waanzin en Hollywood

Billy Wilder, die eerder bekend stond als een schrijver-regisseur (iemand voor wie het verhaal primeerde en weinig fantasie had als regisseur), levert met deze film wel degelijk een prachtige en stijlvolle job.
Daarbovenop valt volop te genieten van het meeslepende verhaal, de eersteklas dialogen, de geweldige acteerprestaties (Gloria Swanson zet hier beslist een van de sterkste rollen neer uit de filmgeschiedenis) en de prachtige tonen van Franz Waxman oscarwinnende score.

Er zit een scene in de film waar Erich von Stroheim achter de projector staat en deze bedient voor Norma en Joe. De film waar ze naar kijken is von Stroheims eigen Queen Kelly, met in de hoofdol , juist ja, Gloria Swanson (de enige film die ze samen draaiden). Maar hij en Swanson konden niet met elkaar overweg. Het werd zo erg dat zij haar macht gebruikte om von Stroheim als regisseur te laten vervangen. Op zijn beurt gebruikte hij de rechten op de film, die in zijn bezit waren, om een release in Amerika tegen te houden en haar kinderachtige gedrag publiekelijk aan te klagen, met als gevolg dat het voor beiden zo’n beetje het einde van hun carriere was.
Verder zijn er een aantal beroemde lui in de film te bewonderen. Zoals Cecil B DeMille die zichzelf speelt, Buster Keaton en de toproddeljournaliste Hedda Hopper.

Iets meer dan een halve eeuw jong is dit onverwoestbare meesterwerk over het Hollywood van die dagen en sterren die niet langer schitteren.
Een film die je op zich minst een keer gezien moet hebben wil je je een ware filmfan noemen. Maar moest je er anders over denken, laat niet na om hierover in discussie te treden.

Alex van den Berg
27-10-2002, 15:55
Weer bedankt voor je uitermate interessante bijdrage! (y)

Een nadeel: Ik word na het lezen ongeduldiger wanneer ik aan de R2 release van "Sunset Boulevard" denk... :D

Matt D
27-10-2002, 21:34
Weer bedankt voor je uitermate interessante bijdrage! (y)

Een nadeel: Ik word na het lezen ongeduldiger wanneer ik aan de R2 release van "Sunset Boulevard" denk... :D

same here :-)


Sunset boulevard, The appartment en Some like it hot zijn de eerste drie films die ik nog wil aanschaffen van Billy Wilder, zijn eigenlijk must have classics voor elke cinefiel.
Ik vind ook nt alle zogenaamde klassiekers goed, bepaalde films van voor de jaren 60 / 70 vind ik te traag van opbouw maar dingen als Night of the hunter, The killing en Citizen Kane kunnen moeiteloos concurreren met hedendaagse films. Begrijp me niet verkeerd, een trage opbouw kan zeker zijn charmes hebben , maar er is trage opbouw en trage opbouw ;)

Kaplan
27-10-2002, 23:21
Deze veel geprezen film uit 1950 van het schrijvers duo Wilder en Bracket (hun laatste film samen) lijkt vol weemoed terug te kijken op het oude Holywood. Het is al weer een tijdje terug dat ik de film heb gezien. Om precies te zijn 11 februari 1995 op Nederland 1, (dat zegt tenminste mijn videoband me) Keurig ingeleid door iemand en zonder reclame.

William Holden brengt in het begin van de film de overeenkomst ter sprake tussen het huis waar hij met zijn auto is gestrand en het vervallen huis van miss Havisam uit Charles Dickens’ Great expectations. Sunset Boulevard doet me dan ook denken aan een andere drie jaar eerder gemaakte zwart-wit klassieker: Great Expectations van David Lean. William Holden(young master Pip) als gezelschaps jongetje bij Gloria Swanson (Miss Havisam) in een grote afgelegen villa. Beide vrouwen leven in de veilige omgeving van hun huis waar de tijd stil is blijven staan. De een achtergelaten bij het altaar op haar trouwdag, de ander vergeten door de komst van de geluidsfilm. Er is een mooi symbolisch moment in de film waarin Norma Desmond op de set een microfoon wegduwt welke haar in de weg zit.

Een ander leuk fragment dat ik nu ik de film opnieuw bekeek opmerkte is als William Holden een script aan een Paramount baas probeert te verkopen. De man is niet echt weg van het script over een baseball speler en zegt: “Wat als we er nou eens een dames softball-team van maken?”. Wie had toen kunnen bedenken dat Penny Marshall met dit idee nog eens een grote hit zou scoren. De prachtige zwart-wit fotografie is van John Seitz (7 maal een oscar nominatie gekregen maar nooit een oscar). Nog een filmweetje. Het zwembad is hetzelfde dat werd gebruikt in de film Rebel without a cause.

Het mooiste moment in de film vind toch wel als Swanson de trap afdaalt en met gedragen stem onder de zachte tonen (Salome) van Frans Waxman zegt:

“ You see this is my life....It always will be…there is nothing else just us, the camera’s and those wonderfull people out there in the dark.............Allright mister De Mille I’m ready for my close up.”

Het wordt trouwens hoog tijd dat de film op dvd uitkomt. Mijn videoband houdt er namelijk 10 minuten voor het einde van de film er mee op.

Buscemi
29-10-2002, 22:28
Het wordt tijd dat Louis Bouduin bij de crew wordt opgenomen en zich eventueel gaat belasten met het schrijven van recensies (mits hij dit natuurlijk zelf zou willen): prachtige positieve en prettig leesbare schrijfstijl, altijd boeiend en met grote kennis van zaken
(y)
Heb de film overigens recent nog gezien en tijdens een cursus filmanalyse met medecursisten besproken...De forumleden in deze thread geven hier een mooie aanvulling op.

Alex van den Berg
29-10-2002, 23:06
Het wordt tijd dat Louis Bouduin bij de crew wordt opgenomen en zich eventueel gaat belasten met het schrijven van recensies (mits hij dit natuurlijk zelf zou willen): prachtige positieve en prettig leesbare schrijfstijl, altijd boeiend en met grote kennis van zakenJe bent niet de eerste die op dit idee kwam... ;) :D

Richard B.
01-04-2003, 23:01
Deze thread is alweer wat ouder maar inmiddels is er een erg mooie regio 2 versie uitgekomen (nu voor heel weinig te krijgen: ik kocht heb bij Van Leest in hun '2 voor 25 euro' actie). Ik kan mezelf wel voor mijn kop slaan dat ik deze nog niet eerder gezien heb: wat een ongelovelijk geinige film! Iedereen die denkt dat The Player de ultieme Hollywood-satire is moet deze maar eens bekijken om te zien hoe geweldig bijtend ze dat al 40 jaar eerder deden! Heel intelligent geschreven, geweldig geacteerd en prachtig/bedachtzaam gefotografeerd: ik heb hem nog maar een keer gezien en het is nu al een van mijn favo satirische comedy's allertijden.

Btw: waarom hebben we nooit meer iets gehoord van Nancy Olson? Prachtige actrice..

riny
01-04-2003, 23:05
inderdaad.. prachtige film!
moet iedere filmfreak gewoon gezien hebben...

Kaplan
01-04-2003, 23:07
ik kocht heb bij Van Leest in hun '2 voor 25 euro' actie

En wat een prijs voor een SE :D

Richard B.
01-04-2003, 23:10
ik kocht heb bij Van Leest in hun '2 voor 25 euro' actie

En wat een prijs voor een SE :D

Ik kocht 'On the Waterfront' erbij. Als je het nou ECHT over een koopje hebt..

Buscemi
02-04-2003, 13:30
ik kocht heb bij Van Leest in hun '2 voor 25 euro' actie
En wat een prijs voor een SE :D
Ja, 13,99 bij vanLeest. Ik kocht hem vorige week ook. Stond en staat voor altijd in mijn top 10 van meest favoriete films.

YAH87
18-01-2013, 22:28
Sunset Boulevard (1950) (http://www.imdb.com/title/tt0043014/)

De onsuccesvolle filmschrijver Joe Gilles is op de vlucht voor zijn schuldeisers en vind per toeval onderdak bij Norma Desmond, een voormalige en vergeten ster op leeftijd uit de stomme film en één van de eerste definities van het woord diva. Desmond neemt de werkloze Gilles in dienst om haar te helpen met een script waar ze mee bezig is dat haar grote comeback moet gaan worden. Gilles raakt al gauw gewend aan het luxe leventje dat door Desmond mogelijk wordt gemaakt en leert de in waan verkerende ster beter en beter kennen.


http://www.filmreference.com/images/sjff_01_img0480.jpg


Billy Wilder
Sunset Boulevard is één van de bekendste films van de fenomenale regisseur Billy Wilder, ook bekend van films als The Seven Year Itch (1955), Some Like It Hot (1959) en The Appartment (1960). Wilder weet als geen ander hoe je als een boeiende en vermakelijke film moet regisseren dat een plezierige vaart kent en kan leunen op een geweldig verhaal. Ook in deze film stelt hij niet teleur en levert een geweldige film af. Sunset Boulevard wordt dan ook door sommigen als één van de beste films allertijden gezien. De film is geregeld hoog te vinden in de bekendere lijstjes (o.a. #32 op IMDB, 98% op de tomatenmeter en #12 volgens AFI).

Totale gekte
De film is een intrigerend verhaal over een wanhopige en gedesillusioneerde vrouw die maar al te graag weer in de schijnwerpers wilt staan. Dit wordt weergaloos neergezet door Gloria Swanson, die de emoties overtuigend overbrengt en waarvan de pure gekte van haar ogen afspat. William Holden als Gilles en ook de schone Nancy Olson leveren meer dan prima acteerprestaties af en zijn een genot om naar te kijken. Sunset Boulevard geeft tevens een mooi beeld van de periode waarin de stomme acteurs moeilijk aan de bak kwamen in Hollywood door de intrede van geluid in films en bevat gevatte verwijzingen naar “het filmwereldje”. Bekende namen uit de stomme films zoals Cecil B. DeMille en Buster Keaton komen ook voorbij in kleine rollen waarin zij zichzelf spelen. Wellicht zou je je kunnen afvragen of de voice-over daadwerkelijk nodig was en of de impact sterker zou zijn als de huidige beginscène achterwege was gelaten, maar dat mag het kijkplezier niet wegnemen in dit boeiend schouwspel.

Sunset Boulevard: Intrigerende film dankzij een subliem verhaal en prachtig acteerwerk.

rogue
19-01-2013, 20:31
4 februari (http://www.amazon.co.uk/Sunset-Boulevard-Blu-ray-Region-Free/dp/B00AC7PJDY/ref=sr_1_2?s=dvd&ie=UTF8&qid=1358623841&sr=1-2) komt de blu-ray in UK uit!