PDA

Bekijk de volledige versie : Muziek: Pro-Logic vs. Stereo



wagenveld
27-10-2002, 12:34
Wat is jullie mening hierover? Vinden jullie dat muziek-cd's moeten worden weergegeven zoals ze zijn opgenomen (stereo dus) of klinkt het volgens jullie hetzelfde als je em op surround laat staan? Er stond laatst een artikel in een dvd-blad (niet van deze site) dat surround hetzelfde geluid geeft als stereo bij een muziek-cd. Ik voor mij geloof dit niet, omdat de versterker dan in feite het signaal om moet zetten naar surround. Zijn hier verder nog technische verklaringen voor of heeft het gewoon te maken met je persoonlijke smaak op gebied van muziek?

JCL
27-10-2002, 12:42
Stereo,

Muziek over meer kanalen horen klink altijd beroerd alleen als je het GOED mixt zoals DVD-audio en / of SACD of Muziek DVD. Die klinken vaak goed, maar ik heb het zelf wel eens uitgeprobeert om dubbel stereo te luisteren op mijn PC setje. Het klinkt gewoon niet mooi om dan het geluid ook nog van achteren te horen.

doei Sonyman

Johan van den D.
27-10-2002, 13:11
naar mijn mening moet je muziek gewoon in normaal stereo beluisteren
zeker als dit ook in stereo is opgenomen
echter wanneer het in multi channel is opgenomen kan het wel goed en aardig klinken maar dan is het dus altijd nog een persoonlijke smaak
van mij hoef dat dus niet,muziek hoort gewoon in stereo,nu weet ik wel dat dit zo lijk omdat we het nu eenmaal zo gewend zijn
dvda en sacd zijn dus vaak ook niet multi channel en deze horen dus ook gewoon via twee speakers beluisterd te worden
wanneer je dit niet doet wordt je naar mijn mening heel snel luistermoe en dan luister het dus helemaal niet meer prettig
dus stereo heeft mijn voorkeur in het geval van muziekhttp://www.plauder-smilies.de/peepwall.gif

Donovan
27-10-2002, 13:20
Ik luister muziek zelf het liefst gewoon in stereo, maar dat komt vooral ook omdat ik nu nog een gewone pro logic versterker heb. Met dito surround- en frontspeakers. Alles wat ik qua muziek dus over pro logic doe (zelfs muziek dvd's) klinken gewoon een stuk blikkeriger dan over m'n twee normale speakers.

Je hoort de meeste mensen overigens wel heel enthousiast praten over muziek, beluisterd via Pro Logic II (de muziekstand). Kan volgens mij best heel mooi zijn, mar nogmaals als je center- en achterspeaker niet van goede kwaliteit zijn is het meestal zonde van de muziek.

Patrick vdB
27-10-2002, 22:20
Ik vind inderdaad dat je muziek dient te beluisteren op de manier zoals deze is opgenomen/gemixt. Stereo dus in stereo beluisteren en multi-channel muziek in multi-channel. Het bewerken van het signaal (hetzij stereo omzetten naar multi-channel of multi-channel downmixen naar stereo) doet meer schade dan goed.

Mvrgr

Patrick

Christiaan Sauer
28-10-2002, 12:26
Zelf laat ik em meestal ook wel op stereo staan, maar als ik naar bv TMF kijk wil ik em nog wel af en toe eens op prologic zetten. En de enige plaat die in prologic best goed (lees minder dramatisch) klonk was Boys van Britney Spears die net voorbij kwam blaten. Klonk op de een of andere manier toch beter dan op stereo. Voor de wiskundigen onder ons: min * min = plus? :D
(lees: slechte muziek * muziek via prologic = goed te overzien?:D )

Pieter
28-10-2002, 15:00
Stereo
waarom? omdat het zo opgenomen is, als een cd een mooi stereobeeld heeft of gewoon goed is opgenomen ga je dit verkloten als je er een pro logic decoder over heen zet, en buiten dat stereo luistert nog eens veel makkelijker. En daarbij komt ook nog een sdat ik hartstikke gek wordt als ik een piano recht voor me zie en linksachter me hoor!

Louis Bouduin
28-10-2002, 15:11
En daarbij komt ook nog een sdat ik hartstikke gek wordt als ik een piano recht voor me zie en linksachter me hoor!

Een kwartslag draaien en met een spiegeltje in de hand moet het beslist in orde komen. :)

Pieter
28-10-2002, 15:51
Een kwartslag draaien en met een spiegeltje in de hand moet het beslist in orde komen.

Sorry maar dan heb ik geen goed stereobeeld meer.

Hooked72
30-10-2002, 15:52
Ligt aan de CD. Somige cd's klinken ook goed in prologic.

Pieter
30-10-2002, 19:13
Somige cd's klinken ook goed in prologic.

Die ben ik nog niet tegengekomen

Sander Dubbeldam
30-10-2002, 19:40
dolby prologic 2 maakt meer gebruik van de achterspeaker qua muziek, dus dat zou denk ik beter uitpakken dan stereo.

Johan van den D.
30-10-2002, 20:02
dolby prologic 2 maakt meer gebruik van de achterspeaker qua muziek, dus dat zou denk ik beter uitpakken dan stereo.
mijn ervaring is dat dit dus niet mooier/beter is dan stereo
wat in stereo is opgenomen moet je echt niks aan veranderen
het geluidsbeeld word er erg onrustig en vermoeiend van vind ik persoonlijkhttp://www.plauder-smilies.de/dogrun.gif

Pieter
30-10-2002, 22:08
het geluidsbeeld word er erg onrustig en vermoeiend

daar ben ik het 100% mee eens

Reem
30-10-2002, 23:39
Gelukkig doet mijn receiver (yamaha 630) ook aan 6-channel stereo, dus wel gewoon stereo maar van meerdere kanten en dus toch om me heen. :D

Johan van den D.
31-10-2002, 06:09
Gelukkig doet mijn receiver (yamaha 630) ook aan 6-channel stereo, dus wel gewoon stereo maar van meerdere kanten en dus toch om me heen. :D
maar het geluidsbeeld blijft onrustig ,ook in dit gevalhttp://www.plauder-smilies.de/yellows/lick1.gif

wagenveld
31-10-2002, 07:38
Maar heeft dus meer te maken met persoonlijke smaak dan met technische tekortkomingen van pro-logic? Of is het wel zo dat het frequentie-bereik kleiner word? Van de surround kanalen is dit wel zo, namelijk (die gaan toch tot 7000Hz?) (Of was dit bij mono...) Mijn persoonlijke smaak ligt ieg ook bij stereo.

raampie
31-10-2002, 12:31
Ik weet dat de puristen zweren bij stereo en ik ben het hier bij het beluisteren van cd's ook wel mee eens. Maar als ik (wat ik regelmatig doe) Mp3's speel, dan klinkt dit bij mij toch wel heel erg lekker in surround.

De Philips Accoustic Edge geluidskaart in mijn pc is 5.0 op mijn stereo aangesloten. Als ik een muziekje opzet heb ik geen zin om telkens de settins van m'n geluidskaart aan te passen. De Accoustic Edge staat echter bekend om zijn goede audiochip en ik sta nog steeds regelmatig verheugd te luisteren hoe goed deze het geluid over de ruimte verdeeld.

Sjoerd V
02-11-2002, 01:30
hoi,

ik vind dat alles afhankelijk is van de situatie van het luisteren.
muziek cd 's zijn inderdaad gemixed voor 2-ch stereo en als je er goed voor gaat zitten meestal het best te beluisteren in stereo.
toch zijn ook dan sommige cd's de moeite waard in plII.bv Ray of light van Madonna.
Maar als ik (zoals meestal) ergens me bezig ben in huis of eens een keer visite heb staat mijn receiver altijd in all channel mode.

daarnaast luister ik als ik er echt voor ga zitten meestal muziek met m'n sennheiser HD 590(dan slaapt de vrouw en de kids ook net zoals nu :D

groet
Sjoerd