PDA

Bekijk de volledige versie : commentaar regisseur: leuk of niet?



Patrick Deckard
27-10-2002, 15:55
Dear all,

Misschien kunnen we een leuke threat starten over de al dan niet meerwaarde van de commentaar van de regisseur tijdens de film...
Ik persoonlijk houd er wel van.
Misschien kun je erbij vermelden welke comment je tot nu toe de leukste vond. En naar welke comment je uitkijkt. En bij welke film er zeker één moet komen.
Ik zelf kijk uit naar de commentaar van Ridley Scott tijdens Blade runner!

Niels Simons
27-10-2002, 16:03
ik heb ooit een comment stukje geluisterd van terminator 2.
het is voor mij de least leuke extra,ik heb er geen geduld voor.
kvind t storend als er door de film heengepraat wordt.

ik heb nu 170 dvds(waarvan 155 "goeie"),en dus ontelbaar veel audiocommentaren,maar ik heb er eigenlijk nog nooit een geluisterd dus.

iemand die een hele goeie weet zeg t es,dan zal ik es luisteren wak ervan vind.

niels

Florus
27-10-2002, 16:15
iemand die een hele goeie weet zeg t es,dan zal ik es luisteren wak ervan vind.


Tja, geen idee of je de DVD in je collecie hebt, maar persoonlijk vind ik het audio commentaar bij Hudson Hawk erg goed en leuk om naar te luisteren. Het gemis aan andere extra's bij deze DVD maakt dit audio commentaar nog beter dan het al is. want je komt dingen te weten die zelfs een goede "making of" je meestal niet vertellen. :D
Volgens mij zijn er meer audio commentaren die de moeite waard zijn. De audio commentaren van Tim Burton (Sleepy Hollow,Edward Scissorhands) zijn ook erg leuk en informatief.
Er zijn er meer op te noemen, maar allemaal hebben ze gemeen, dat je er wel voor moet gaan zitten. Ze zijn niet zo makkelijk "verteerbaar" zeg maar als de andere bekende extra's.
Een goede "making of" kijkt zeker makkelijker weg, maar een goed audio commentaar geeft veel meer info!! :)

Jelger
27-10-2002, 16:20
ik hou niet van mensen die door de film heen praten:D , maar het enige commentaar dat ik nog wel een keer wil kijken is dat van de godfather. Over die film kan ik niet genoeg weten namelijk:)

Mich
27-10-2002, 16:32
ik heb ooit een comment stukje geluisterd van terminator 2.
het is voor mij de least leuke extra,ik heb er geen geduld voor.
kvind t storend als er door de film heengepraat wordt.

ik heb nu 170 dvds(waarvan 155 "goeie"),en dus ontelbaar veel audiocommentaren,maar ik heb er eigenlijk nog nooit een geluisterd dus.

iemand die een hele goeie weet zeg t es,dan zal ik es luisteren wak ervan vind.

niels

same here

Niels Simons
27-10-2002, 16:37
ik heb sleepy hollow liggen,ik zal eens proberen te luisteren binnenkort......

niels

Jason Bourne
27-10-2002, 16:38
een audiocommentaar-track is voor mij een van de belangrijkste (zo niet dé belangrijkste) 'extra' op een dvd. Ik luister deze dan ook meestal wel. Vooral de commentaartracks van Se7en, Fight Club en Basic Instinct vind ik erg goed.

Groetjes,

J.

Geert Jan Alsem
27-10-2002, 16:39
Ik vind denk ik audiocommentaar meestal wel de beste extra feature die een dvd kan hebben.

Nathan Strik
27-10-2002, 16:54
Ik vind audiocommentaar ook één van de belangrijkste features op een disc.

Een aantal aanraders zijn de tracks van:
- Se7en
- Fight Club
- Vanilla Sky
- Ghostbusters visueel commentaar ;)
- Monsters Inc.
- Speed
- Basic Instinct
- Starship Troopers

Een aantal afraders wat mij betreft:
- Sleepy Hollow (ik vind Tim Burton een genie, zolang hij zijn mond maar dicht houd)
- Independence Day, Stargate, The Patriot, (kortom alle tracks van Roland Emmerich)
- De oudere Bondfilms, interessant voor de die-hard fan, maar slaapverwekkend voor de meesten

Florus
27-10-2002, 17:03
Een aantal afraders wat mij betreft:
- Sleepy Hollow (ik vind Tim Burton een genie, zolang hij zijn mond maar dicht houd)
- Independence Day, Stargate, The Patriot, (kortom alle tracks van Roland Emmerich)

Zo zie je maar dat ook qua audio commentaar de smaken nogal kunnen verschillen. De Roland Emmerich commentaren (en Tim Burton) vind ikzelf nou juist leuk om naar te luisteren, al moet ik wel toegeven dat ik die op StarGate nog niet geluisterd heb :o
Die van StarShip Troopers vond ik nogal moeilijk te volgen vanwege het "Nederlandse" accent van Paul Verhoeven, maar is zeker leuk en informatief! :)

WitteGijt?
27-10-2002, 17:28
zelf luister ik niet vaak naar audio commentaries, diegene die ik wel geluisterd heb vond ik erg leuk, vooral de kevin smith commentaries. ook de commentary van Almost Famous vond ik geweldig, 'n mindere vond ik die van Monty python & the holy grail, omdat ze bij deze de acteurs afzonderlijk commentaar hebben laten leveren en dit bij elkaar hebben gevoegd. waardoor de interactie tussen de acteurs onderling weg is, wat naar mijn mening nog leukere anecdotes had op kunnnen leveren zeker met de heren van Monty Python.

ook commentaries waar je de acteurs en regisseurs in beeld ziet vind ik erg leuk bijv. the Goonies en Mallrats.

Nathan Strik
27-10-2002, 19:31
Zo zie je maar dat ook qua audio commentaar de smaken nogal kunnen verschillen. De Roland Emmerich commentaren (en Tim Burton) vind ikzelf nou juist leuk om naar te luisteren Het heeft ook meer te maken met mijn smaak. Ik vind dat Engels van Emmerich vreselijk om aan te horen. Hij zegt wel 100x het woordje "like" in een zin. "You know, like, we filmed this with, like, a long lens to get this, you know, this, like, special effect..." afijn, you get the point. ;)
Zijn commentaren zijn ook zeker niet slecht, maar qua persoonlijke voorkeur vind ik het dus niet prettig om naar te luisteren.

Paul Verhoeven´s Engels is ook niet al te best, maar hij heeft tenminste niet van die irritante stopwoordjes... ach, smaken verschillen. :D ;)

Remco Out
27-10-2002, 19:38
Ik heb op dit moment naar nog niet al te veel commentaar tracks geluisterd. Op dit moment heb ik alleen geluisterd naar commentaar tracks van:

- Gladiator
- Star Wars: TPM
- Speed
- Ocean's Eleven ( commentaar acteurs )

Tot nu toe is het bij deze 4 gebleven. De eerste 3 vond ik bijzonder interessante commentaar tracks. De laatste was eigenlijk meer humoristisch commentaar. Was ook wel leuk, maar minder interessant.

R. Schaap
27-10-2002, 19:40
Ik vind commentaar tracks ook 1 vd belangrijkste extra's, het is vaak het meest informatieve deel vd extra's. Het voegt zeer veel toe aan je kennis over desbetreffende film.

Ik vind het commentaar van Fincher goed, het commentaar van Ocean's Eleven vind ik leuk. Gladiator vind ik zeer nuttig commentaar, er wordt veel symboliek in uitgelegd enzovoorts.

Er zijn er nog velen in mijn collectie die ik nog graag wil beluisteren, puur het feit dat ik steeds nieuwe mooie films wil zien zorgt ervoor dat ik ze nog niet beluisterd heb.

Mark S
27-10-2002, 19:49
Yep, ook voor mij is een audiocommentaar 1 van de belangrijkste extra's.
Een grote tegenvaller vond ik het audiocommentaar op An American Werewolf in London, niet ingesproken door de regisseur John Landis (die volgens mij hardstikke geschift is) , maar door de 2 acteurs.
Beide heren hadden weinig zinvols te melden, en het had meer weg van een avondje bijkletsen terwijl ze naar de film keken.

Matt D
27-10-2002, 20:29
bepaalde regisseurs of critici slagen erin om erg coole audicommentaren af te leveren, ik vind het één van de meest interessante extra's, deze week nog genoten van coole audiocommentaren van Bey Logan bij 'The killer' en Ruchy Kitamura en de producer tijdens 'Versus'

M Balje
27-10-2002, 20:55
Ik zou graag bij het verschijnen van Harry Potter and the Chamber of secrets op dvd (20 Mei 2003) een audiocommentaar track willen horen van oa Chris Columbus met Nederlandse ondertiteling.

Marcel A. de Vrije
27-10-2002, 21:09
Paul Verhoevens commentaar en discussie bij Starship Troopers is om te smullen!!! Op een gegeven moment zie je niets meer van de film, maar luister je ademloos naar wat deze man over USA in het algemeen en Holywood in het bijzonder te zeggen heeft, heerlijk!!! Aanrader!!!

Thijssie
27-10-2002, 21:23
Eerlijk gezegd heb ik het nog nooit beluisterd. Maar zo te lezen zitten er wel interessante tussen. Misschien toch maar binnenkort ff proberen.:D

MAD
27-10-2002, 21:38
Ik kom er jammer genoeg bijna nooit aan toe. Ben blij dat ik 90% vna de films die ik nu bezit in zijn geheel gezien heb, incl. eventueel de (visuele) extra's op de DVD. Als ik er aan toe kom om een film nogmaals te bekijken, dan doe ik dat om de film nogmaals te zien. Als ik het commentaar bij elke DVD moet beluisteren dan kom ik gewoon niet aan de nieuw gekochte DVD's toe.
Ik kan natuurlijk ook gaan minderen in de aankoop en mijn collectie eens wat vaker en uitgebreider (incl. audiocommentaar) bekijken... Maar hier dacht ik meer aan als ik met pensioen ging of zo over een jaar of 30... (6)
Maar zou graag nog eens als ik tijd had de commentaren op mijn David Fincher en Christopher Nolan DVD's willen beluisteren. Pffff... Se7en heeft er geloof alleen al 4!!! Het handige overigens bij Insomnia is dat je ook het commentaar van 1 bepaalde persoon / acteur kan beluisteren. Je krijgt dan alleen de scenes met zijn / haar commentaar achter elkaar. Je kan er ook voor kiezen om de gehele film met commentaar van verschillende personen af te spelen (gemixt dus). Zouden ze meer moeten doen...

Mark_vdH
27-10-2002, 21:56
Naar een audiocommentaar van Terry Gilliam is het altijd prettig luisteren. Eerlijk, grappig, informatief en zonder lange stiltes. Zijn commentaren bij 12 Monkeys, Brazil, Life Of Brian en Monty Python And The Holy Grail zijn allemaal aanraders, en mijn pas binnengekomen Time Bandits wordt ook binnenkort beluisterd.....

Kaplan
27-10-2002, 22:46
Ik heb nog maar een paar commentaar tracks beluisterd. Die van Vertigo en die van Basic Instinct. Die van Vertigo viel me zwaar tegen want deze gaat bijna alleen maar over hoe de film is gerestaureerd. Na een kwartier uitleg over hoe mooi het geel er in de nieuwe versie van die bepaalde scene uit ziet heb je het wel gehoord. Toch heb ik hem helemaal afgeluisterd want soms werd er nog wel een annekdote verteld.

Bij Basic Instinct (vertigo revisited) ben ik na 5 minuten steenkool engels van Verhoeven overgeschakeld naar het commentaar van die feministe die een erg goede analyse van de film weergaf. Zo hoor ik het graag. Het is in ieder geval beter dan een commentaar waarbij je hoort: "Hier zie je hoe Michael Douglas een glas bourbon voor zichzelf inschenkt" ja haal je de koekoek dat kunnen we zelf ook nog wel zien.

Een commentaar waar ik me op verheug maar waar ik nog niet naar heb geluisterd is dat van Mike Nicols en Steven Soderbergh bij Catch 22.

bobeldijk
27-10-2002, 23:02
Zelf kan ik het audiocommentaar wel zeer waarderen. Je komt toch heel wat meer te weten over de film.
Wat ik nog meer kan waarderen is een commentaar stem alleen over de visuele effecten.
Aangezien ik zelf werkzaam ben in deze branche, vind ik het altijd erg opzienbarend wat voor een effecten ze allemaal toepassen.
Maar vooral hoe ze het maken!!

Berry vd Pluijm
27-10-2002, 23:08
Bij Basic Instinct (vertigo revisited) ben ik na 5 minuten steenkool engels van Verhoeven overgeschakeld naar het commentaar van die feministe die een erg goede analyse van de film weergaf.

Ik heb het net iets langer volgehouden... 10 minuten..
Nee... geef me dan maar de heerlijke vertel-stem van Ridley Scott op Gladiator! De enige commentaartrack die ik in 1 keer helemaal afgeluisterd heb.

Star Wars TPM heeft ook wel een goeie.. Ik wist namelijk voor het beluisteren van de commentaartrack niet van de E.T's af :)

Apollo 13 vind ik te saai, evenals Contact.

Ik heb er nog meer, maar ik moet er echt zin in hebben wil ik hem beluisteren. Tis toch vaak een lange zit.

The Godfather staat in ieder geval in mijn to-do-list.

Geert Jan Alsem
27-10-2002, 23:40
Zojuist Crouching Tiger Hidden Dragon met commentaar gekeken. Interessant maar ook grappig. :cool:

FrenkieB
28-10-2002, 07:48
Commentaar van de Coen brothers en Billy Bob bij 'The man who wasn't there' is ook wel okay. Alleen maken ze wel erg veel grappen en lachen dan ook heel veel tijdens het commentaar. Maar toch kom je nog wel veel te weten over de film. Dit is tot nu toe nog het enige commentaar wat de broertjes Coen hebben gedaan. Ik zou wel een versie van 'the Big Lebowski' met commentaar willen zien.

Ploeg
28-10-2002, 08:35
hmm... nu jullie het zeggen. Misschien binnenkort maar even The Usual Suspects met commentaar bekijken. Heb ik nog niet gedaan.

Charley Baak
28-10-2002, 08:58
Ík vind het zeker een welkome extra. Je komt zo nog meer te weten over een film. Soms zelfs meer dan met een making of.
Toevallig dit weekend Atlantis met visual commentary zitten kijken. Tijdens de film krijg je commentaar en af en toe wordt de film onderbroken door een stukje making of. Erg vermakelijk allemaal, al kan ik begrijpen dat het voor sommige mensen niet hoeft.

Een aanrader vind ik ook het visuele commentaar op MIB van oa Tommy Lee Jones. Onder in beeld zie je 2 figuurtjes, en af en toe wordt er ook in beeld pijlen en cirkels getrokken om je aandacht ergens op te vestigen.

Ik bedenk me opeens dat ik vooral de commentaartracks beluisterd heb van de comedy-films in mijn collectie. Van het serieuzere werk heb ik alleen de eerste paar minuten even geluisterd om te kijken wat ik kan verwachten. Ik heb dus nog een aantal te beluisteren.

De volgende ga ik zeker op korte termijn beluisteren:

- Se7en
- Fight Club
- Thir13en Ghosts
- Pitch Black
- Planet of the Apes
- Star Wars TPM (gedeelte geluisterd, erg interessant)
- The Usual Suspects
- Shrek
- The Mummy (al 1 geluisterd, was erg grappig)
- The Mummy returns
- U571

Richard B.
28-10-2002, 12:33
Audio-commentaren ruleren zwaar! Ik moet wel zeggen dat er maar weinig zijn die ik echt de moeite waard vindt, omdat ze meestal erg technisch en 'zwaar' zijn. Een goeie commentaartrack moet genoeg factoids bevatten om hem interessante te maken maar tegelijkertijd ook luchtig genoeg zijn om hem amusant te maken. Mijn keuzen:

- Chasing Amy, Criterion Edition met o.a. Kevin Smith en Ben Affleck (zwaar humoristisch en toch heel erg interessant)
- alle commentaartracks van Stephen Soderbergh (hij mengt humor en interessante facts heel goed)
- idem van Terry Gilliam (zie Stephen Soderbergh)
- idem van Ridley Scott (zie Stephen Soderbergh)
- Spartacus, Criterion Edition (fascinerend om al de filmlegendes die bij het maken van deze film betrokken waren er over te horen praten)
- Se7en en Fight Club (gewoon erg goed gebalanceerde tracks)
- commentaren bij gerestaureerde films zoals My fair Lady en Vertigo (filmrestauraties fascineren me gewoon)
- Airplane! (de meest melige commentaartrack die je ooit zult horen)
- Ghostbusters (ook heel luchtig en vermakelijk)
- Almost Famous (leuk verteld en heel interessant vanwege alle autobiografische elementen die naar voren komen)
- This is Spinal Tab (echt dolkomisch als je van dit soort humor houdt)
- Back to the future (is eigenlijk niet echt een commentaartrack, maar is toch erg amusant en interessant)
- commentaartracks van Mel Brooks (die gast verteld altijd heel enthousiast)

Btw, tegenvallende commentaren:
- die bij de Monty Python-films (ze vielen me erg tegen: het idee klinkt beter dan het in werkelijk is)
- de films van Tim Burton (ik vindt niet dat ie echt lekker kan vertellen)
- The Phantom Menace (te droog en afstandelijk)

GalO
28-10-2002, 13:25
Ik vind dat een DVD niet zonder Audio Commentaar kan...
Ik vind het nog belangrijker dan een Making oF...

De Audio Comments die ik TOPPIE!!! vind :

Men in Black LE : (Visueel Commentaar van Barry S. en Tommy Lee J.)
Ghostbusters : (Een keer gezien op de huurdvd en ik vereet hem steeds te kopen :) )
Rush hour 1 en 2 : (Zeer leuke comments.)
Oceans Eleven 2001 (Ik vond die van de Director en de cast Zeer goed...)

en zo kan ik er nog wel tientallen opnoemen die ik goed vond zoals : Shotime,Training Day,Bowfinger,The one,Back to the Future...

maar en zijn ook slechte...
Alle Rolland Emmerich films ... (Die gozer is IRRI)
Alle Tim Burton (Hem vind ik niks an maar zijn films wel :))
Braveheart (Mel Gibson doet het wel goed aar het is moelijk om te blijven praten bij zon lange film voor hem... te veel gaten in dat Audiocommentaar...)

Marc Raps
28-10-2002, 14:30
Het commentaar van Star Wars: Episode I -- The Phantom Menace is heel erg goed. Dat van The Discovery of Heaven, echter vond ik vele stukken minder. Er werd te veel door elkaar heen gepraat, zodat stukken die misschien interessant hadden kunnen zijn niet afgemaakt werden. Het hangt er voor mij dus vanaf of het goed gedaan is of niet, maar ik beluister het wel altijd helemaal.

BrianB
28-10-2002, 15:19
Een audiocommentaar vind ik wel gaaf, alleen heb ik liever dat het ondertitelt word, anders zit je naar een film te kijken, waar je niks van volgt en te luisteren naar een audiocommentaar die je ook niet echt goed kan volgen, dat schiet niet echt op.

WitteGijt?
28-10-2002, 15:33
Een audiocommentaar vind ik wel gaaf, alleen heb ik liever dat het ondertitelt word, anders zit je naar een film te kijken, waar je niks van volgt en te luisteren naar een audiocommentaar die je ook niet echt goed kan volgen, dat schiet niet echt op.

Je bedoelt als de Animated Anecdotes bij Back to the future? Hier ben ik het wel mee eens. Dan kan je nl lekker naar de film kijken en volgen terwijl er ondertussen leuke feitjes door het beeld komen.

Cenobite
28-10-2002, 16:30
Ik heb net mijn beleving van een audio commentary geplaatst in Regio 1 DVD's onder het kopje "fout widescreen". Een dubbelpost lijkt me niet gepast.

Rob P.
28-10-2002, 16:43
Ik heb net mijn beleving van een audio commentary geplaatst in Regio 1 DVD's onder het kopje "fout widescreen". Een dubbelpost lijkt me niet gepast.


Hoezo? Nu heb je toch evenveel gepost???

Ok mijn favorieten blijven toch Fight Club (Hoofdrolspelers en Fincher) Almost Famouse en de Omen. Erg complete commentaren.

Menno Hagendoorn
28-10-2002, 17:03
Paul Verhoevens commentaar en discussie bij Starship Troopers is om te smullen!!! Op een gegeven moment zie je niets meer van de film, maar luister je ademloos naar wat deze man over USA in het algemeen en Holywood in het bijzonder te zeggen heeft, heerlijk!!! Aanrader!!!
Helemaal mee eens!!!!!!
Andere aanraders zijn naar mijn mening:
Beauty & the beast s.e. (echt erg leuk en informatief)
Training day (veel nuttige info, bedoeling van de film wordt nog duidelijker)
Gladiator

Absolute afraders zijn alle films waarbij John mc tiernan en Tim Burton commentaar geven. Vooral van die mc Tiernan val ik in slaap!:D

Jeroen Groot
30-10-2002, 12:08
Nee... geef me dan maar de heerlijke vertel-stem van Ridley Scott op Gladiator! De enige commentaartrack die ik in 1 keer helemaal afgeluisterd heb.

Star Wars TPM heeft ook wel een goeie..
Hier ben ik het helemaal mee eens :D

Jeroen Groot
30-10-2002, 12:09
O,
De Visual Commentary van Berry Sonnenfeld en Tommy Lee Jones bij Men in Black vond ik ook erg grappig om te zien/horen :D

Dave
30-10-2002, 12:14
Zoals al eerder gezegd er zijn leuke en minder leuke goede en minder goede tracks.

De goede/leuke die ik vind:

Seven
Fight Club
Speed
Ocean's Eleven
The Simpsons
MIB

om er een paar te noemen...

BrianB
30-10-2002, 13:50
Je bedoelt als de Animated Anecdotes bij Back to the future? Hier ben ik het wel mee eens. Dan kan je nl lekker naar de film kijken en volgen terwijl er ondertussen leuke feitjes door het beeld komen.

Nou, ik bedoelde eigenlijk een normaal audiocommentaar die gewoon ondertitelt wordt, maar die animated anecdotes bij Back To The Future (jammer genoeg hebben ze in amerika dat bij alledrie de Back To The Future-films en hier niet) zijn ook wel gaaf, ja.

WitteGijt?
30-10-2002, 14:13
Nou, ik bedoelde eigenlijk een normaal audiocommentaar die gewoon ondertitelt wordt, maar die animated anecdotes bij Back To The Future (jammer genoeg hebben ze in amerika dat bij alledrie de Back To The Future-films en hier niet) zijn ook wel gaaf, ja.

Oh je bedoelt gewone ondertiteling, mogen ze ook wel op alle disc's doen, ik zit nl zelf vaak met 't probleem dat ik s'nachts 'n dvd'tje kijk. En audiocommentary zonder titels kan ik niet kijken, omdat ik ook rekening moet houden met mijn huisgenoten die dan wel slapen :D. dus het volume kan dan niet zo hoog.

Bas van Dijk
30-10-2002, 15:07
Hoi,

Ik heb een groot aantal DVD's met audiocommentaar, maar ik heb er nog nooit meer dan een minuutnaar geluisterd.
Ik ga ze zeker allemaal een keer beluisteren, en ik begin dan met de komende LotR 4 disc editie...

gr,

Bas

Gerben van der Leun
30-10-2002, 15:20
per film afhankelijk, als de regiseur een saaie *** is of niet uit zijn woorden kan komen schiet het niet op.

Rogier Burghout
30-10-2002, 15:33
Vooral van die mc Tiernan val ik in slaap!:D

Inderdaad! :D Alleen al als je naar de interviews kijkt....het duurt ZOOOOOOO lang voordat er iets uit die man z´n sm*el komt...

Menno Hagendoorn
30-10-2002, 18:55
Inderdaad! :D Alleen al als je naar de interviews kijkt....het duurt ZOOOOOOO lang voordat er iets uit die man z´n sm*el komt...
Raar eigenlijk dat deze man wel verantwoordelijk is voor een aantal erg opwindende en vlotte aktiefilms als Die Hard 1 en 3 en Predator.

mjlfadriaans
30-10-2002, 19:19
Ik heb nog nooit geluisterd naar dat commentaar. Een keer per ongeluk toen ik het Audioknopje op mijn afstandsbediening indrukte en ik moet zeggen dat ik het niet echt boeiend vond. Misschien komt dat ooit nog bij films waarbij ik het echt interessant vind, maar tot nu toe niet echt, de film zelf is wat voor mij telt.

Marco

Ohjajoh!?
31-10-2002, 08:06
De enige die ik tot nu toe gezien heb is die van de goonies.
Moet zeggen dat ik me hierbij erg vermaakt heb. De hoofdrolspelers zitten er allemaal bij en je ziet ze nog ook!

weststar
31-10-2002, 08:33
Ik luister niet zoveel naar audiocommentaar, maar degene die ik beluisterd heb, en ook zeer goed vond was die van Taylor Hackford bij Devil's Advocate. Dit commentaar heeft me 2 uur lang geboeid!

Harry B.
03-11-2002, 00:23
Heel soms is zo'n track wel interessant, maar vaak heb ik het idee dat alleen maar als opvulling van de DVD dient.

Mark S
26-11-2002, 07:31
Zojuist Crouching Tiger Hidden Dragon met commentaar gekeken. Interessant maar ook grappig. :cool:

Yep, heb ik van de week ook gedaan. Beide heren hebben duidelijk plezier, hebben zinnige dingen te melden, en zitten
elkaar regelmatig op een leuke manier in de zeik te nemen.

Rossi
26-11-2002, 07:36
Commentaar-tracks luister ik eigenlijk nooit naar. De enige leuke extra's op een disc zijn voor mij de extra's op de animatie-films, zoals de bloopers, mini-filmpjes etc. Maar commentaartracks, nee...

Johan van den D.
26-11-2002, 16:46
Maar commentaartracks, nee... voor mijn hoef dit ook niet nee
een keertje bekeken/beluisterd maar nee, dit kan mijn interesse niet wekken

Lex v/d Moolen
26-11-2002, 16:54
- De oudere Bondfilms, interessant voor de die-hard fan, maar slaapverwekkend voor de meesten Pfff, ik denk niet dat ik aan toekom om ook nog eens al die Bondfilms met commentaar te gaan bekijken.:o

Ik vond het commentaar bij LOTR wel erg interessant, maar dat is ook mijn favoriete film. Er zit wel een groot verschil tussen de vier verschillende tracks. De cast-track is gewoon erg leuk met grappige anekdotes. De Peter Jackson-track is ook heel interessant, de 2 andere zijn meer technisch en ook meer voor de die-hard fan.

Patrick Deckard
05-12-2002, 17:53
Tegen iedereen die ooit de commentaar van Paul Verhoeven bij Starship Troopers aanbevool: "jemig-de-pemig,, 't is nog waar ook!"

Sebastiaan
05-12-2002, 18:01
Ik heb eigenlijk nog nooit een film bekeken met audio commentaar. Toch maar een keertje proberen.

Deathnote
05-12-2002, 18:13
Zelf heb ik met veel plezier geluisterd naar de commentaartracks Van:
The Thing, From Dusk Till Dawn, Fight Club, El Mariachi, MIB, Starship Troopers en Se7en.

Ik kan er natuurlijk een paar vergeten zijn.

T. van Keeken
07-12-2002, 15:30
Over het algemeen is dit het enige onderdeel van een DVD waar ik geen aandacht aan zal besteden op enkele uitzonderingen na. De commentaartrack van Fight Club vond ik zeer informatief en ook bij Tim Burton films zit ik ze graag uit. Grotere films leveren vaak wat kleurijker commentaar op dan bijvoorbeeld films als Mercury Rising (de eerste commentaartrack die ik keek en die me totaal niet kon boeien). Vaak is het een zeer overbodige feature, maar goed, als je kunt kiezen als maker van de DVD voor nog een taaltrack (kantonees of zo...) of een regisseur die zelf wat dieper in wil gaan op het filmproces, lijkt me de keuze logisch.

rkrijger
14-08-2004, 20:08
Nooooiiiiit naar geluisterd dus...

BrownB
14-08-2004, 20:27
Nooooiiiiit naar geluisterd dus...

En dat is zonde, want het is ondertussen een belangrijk voordeel van het genre.

Ik kan het niet vaak genoeg zeggen mensen: luister het audiocommentaar van Big Fish. Hier wordt Burton aan de praat en vlot gehouden door een gespreksleider en dat is hoe ik graag alle commentaartracks met minder spreekzame regiseurs in de toekomst zou zien. (Ik snap dat mensen Tim Burton saai vinden vertellen, al heb ik daar zelf geen last van, maar ik vind het doodzonde dat er in enkele commentaren van hem stiltes vallen)

Caledonians
14-08-2004, 20:38
Zeker als ik een film erg goed vind dan vind ik het luisteren van een commentaar track erg leuk. Zo kom je meer dingen van de film te weten en wat de bedoelingen van de regisseur waren. Erg interessant!

Lex v/d Moolen
14-08-2004, 20:51
Apollo 13 heeft een interessant commentaar van de echte astronaut Jim Lovel, die in de film door Tom Hanks wordt vertolkt.

Evil Hobbit
14-08-2004, 22:43
De commentaartracks op de Extended Cuts van Lord of the Rings vind ik geweldig om te bekijken. En ik vind het schandalig dat de Passion of the Christ zonder op dvd verschijnt. Deze film vraagt om toelichting en uitleg van de regisseur. :evil:

Bambu
14-08-2004, 22:53
Ik luister ze zelden. Het lijkt me bij sommige films best interessant, maar met mijn type geheugen hoor ik dat commentaar de volgende keer als ik de film kijk weer, en dat wil ik niet

Eddy
15-08-2004, 00:00
Audiocommentaar (van een regisseur) vind ik nog altijd één van de leukste extra's die bij een dvd kunnen zitten. Ik vind het heerlijk om te horen waarom deze of die keuze is gemaakt om uiteindelijk het verhaal zo optimaal mogelijk te vertellen. Een aantal toppers:

- Se7en (vooral de commentaartrack met DP Darius Khondji)
- Thelma And Louise
- Spinal Tap (door de bandleden!)
- Citizen Kane
- The Passion Of Joan Of Arc
- de diverse commentaren op de Universal Monsterfilms

En zo zijn er nog veel meer. Ik vind het aan de andere kant wel prettig dat bij films die een open einde hebben of films die op meerdere manieren geïnterpreteerd kunnen worden dat een audicommentaar daar niet teveel inhoudelijke op ingaat. Het zou verschrikkelijk zijn als een film op die manier kapot gemaakt zou worden.

Henk van der Weerdt
15-08-2004, 10:12
Vindt die van LOTR EE leuk om te beluisteren. Zeker omdat het er een aantal zijn en je dus vanuit verschillende kanten ergens iets over te horen krijgt.

De beide StarWars films bevatten ook goed commentaar, zeker omdat George zich niet inhoudt om af en toe te wijzen op kleine foutjes.

Vince B
15-08-2004, 10:56
Ik ben dus ook een van de mensen die deze extra feature geweldig vind. Er is soms alleen een probleem. Andere regio's komen er vaak veel beter vanaf. :(

Om een klein voorbeeld te noemen: the Matrix. Waarom krijgen wij hier geen audiocommentaar van, heeft dit te maken met rechten? En zo ja, is dit zooo duur dan dat er daardoor afgezien wordt van het op een dvd zetten? Ik begrijp dat hij op de nieuwe box wel komt, maar er zijn veel meer films die in de vs wel een commentaar track meekrijgen, en wij niet....... :evil:

Na een speurtocht op internet kom je er echt geen een tegen... Hoe zou ik ooit aan deze commentaar tracks moeten komen, als ik echt toch maar een regio 2 speler heb? En zou ik anders de regio 1 moeten kopen, terwijl ik wel waarde hecht aan ned subs???

kan iemand hier iets meer over vertellen?

BrownB
15-08-2004, 11:09
Waarom hecht je dan ook waarde aan nederlandse subs? :roll:

Vince B
15-08-2004, 11:26
Tja,vind ned subs soms toch wel fijn, en zeker met het oog op de toekomst (kinderen leren bijvoorbeeld uitstekend engels als ze het in het engels horen, en in het nederland zien...)

Weet er iemand meer van het "rechten" verhaal, of een oplossing voor mijn probleem...?

noodles
15-08-2004, 11:31
Wat mij betreft is een commentaartrack niet meer dan een gemakkelijkheidsoplossing voor studios die niet al te veel geld en moeite willen steken in een degelijke documentaire.
Want ga maar na, het principe van een commentaar zou toch moeten zijn dat je bij belangrijke scenes extra uitleg krijgt over het maken ervan, eventuele belichtingsproblemen, ... . Een gesproken toelichting bij de verschillende scenes van de film kortom.

In de meeste gevallen echter heeft de commentaar in de verste verte niets te maken met wat er op het scherm gebeurt . Zo heb ik recent bv. de track van Rudy Behlmer bij Casablanca beluisterd. Zeer interressant, daar niets van, maar ik kon gewoon de TV afzetten en via de speakers van mijn radio zijn commentaar beluisteren. Ik geloof dat de man amper twee keer dieper is ingegaan op de begeleide beelden.

Toegegeven, misschien een drastisch voorbeeld maar elk commentaar heeft periodes waar de tekst niets met het beeld te maken heeft. Dan kan je dus toch beter een docu maken waarbij men zelf beelden kan selecteren die wel bij de gesproken tekst passen. Bovendien heb je dan de mogelijkheid om de belangrijke scenes nog eens extra te analyseren ( bv. nog een keer herhalen in slow motion met gesproken uitleg, wat bij een commentaartrack niet kan natuurlijk).

Mijn belangrijkste bezwaar tegen een audiocommentaar is echter dat het een deel van de magie van een film wegneemt, door enkel de beelden te tonen. Zonder de muziek en het verhaal ga je een film immers al gauw zien als een opeenvolging van plaatjes (wat het in wezen natuurlijk wel is natuurlijk, maar toch). Ik zal dan ook nooit een commentaartrack beluisteren van een film die ik nog maar 1 keer gezien heb.


Een audiocommentaar is natuurlijk beter dan niets, maar geef mij maar een goede documentaire over het maken van de film.

Edwin Smouter
15-08-2004, 11:42
de commentaar track van jeunet op de amelia ce dvd wond ik erg leuk de man verteld een aantal aardige anekdotes over de film

Wizz-Art
15-08-2004, 11:48
Ik vind de comentaartracks 1 van de leukste features.

Mask of Zorro
Urban Legend
Blade 2
Summer Catch
Simpsons

Zijn een paar die erg leuk zijn.

Worm
15-08-2004, 11:54
Heb al weinig tijd om veel films te kijken, laat staan om overal nog eens de commentaartrack van te luisteren. Als je bijvoorbeeld LotR aanzet, kijk ik liever de hele film opnieuw ipv dat ik bijna 4 uur naar commentaar ga zitten luisteren. Commentaartracks kijk ik eigenlijk alleen als een bepaald stukje uit een film me zo boeit, dat ik denk ff kijken wat ze over dat stukje allemaal te vertellen hebben.
Verder luister ik nooit de commentaartracks.

Mzzl!

Nandor
15-08-2004, 12:26
Ik vind commentaartracks altijd een leuke extra, en als ze op de dvd zitten, kijk ik ze (meestal) ook wel.

Gezien:

- LotR: FotR EE
- LotR: TTT EE
- Finding Nemo
- Shrek
- Nightmare Before Christmas
- Simpsons Season One

Moet ik nog zien:

- Star Wars: The Phantom Menace
- Rocky Horror Picture Show

HiddeH
15-08-2004, 12:28
De enige waar ik echt een stuk van heb gezien is van Evil dead 2 maar die was ook echt gewoon puur lachen :lol:

Paul H.
16-08-2004, 21:09
Ik kijk alleen soms favoriete scenes van films met de commentaartrack aan. Soms is de commentaartrack zekers wel informatief maar kan gewoon niet de hele film kijken met vaak saai gepraat en word afgeleid door de film zelf.

Harry stadman
16-08-2004, 21:27
Ik heb toch wel enige SE's en dergelijke met commentaar tracks.

echter heb ik tot op heden niet een daarvan beluisterd.

Ik vind het beeld en geluid van de hoofdfilm van primair belang en de rest (extra's e.d.) niet echt een prioriteit.

Kenneth
16-08-2004, 22:13
Ik kijk enkel naar de dvd met audiocommentaar als ik de film zelf bijna mee kan opzeggen.

De film én de commentaar te volgen is natuurlijk gekkenwerk.

Aanrader : El Mariachi & Desperado

Joost v.d. Ham
16-08-2004, 22:34
Alleen van Fight Club heb ik de commentaar track geluisterd.

martini
17-08-2004, 10:31
Eerlijk gezegd heb ik van al mijn dvd's (123) nog geen enkele commentaartrack geluisterd. Ik vind het afleidend als je de film zit te kijken.

BrownB
17-08-2004, 14:54
Je moet ook eerst de film kijken natuurlijk. Daarna kun je het audiocommentaar aanzetten.

Kees Hoekerd
18-08-2004, 10:05
Ik kijk er ook nooit naar,omdat ze meestal bijna niks zeggen,zodat je toch weer liever de film zelf kijkt.Ik heb ook nog nooit een commentaar track gezien,voor mij een compleet nutteloze extra.

Nandor
18-08-2004, 11:34
Hoe kan je weten dat er bijna nooit iets gezegd wordt, als je er nog geen hebt bekeken?

BrownB
18-08-2004, 11:41
Dat komt inderdaad niet al te intelligent over... :wink:

Jeroen vS
18-08-2004, 12:03
Ik luister niet altijd naar de commentaren, maar wel regelmatig. Ik vind het vaak toch de meest interessante informatie over een film. Wat extra informatie bij een scene, een leuke anekdote, een antwoord op een vraag die je misschien had (zo van, waarom is dat nu zo of zo gedaan en niet anders). Ik haal ook steeds vaker DVD's uit Engeland, omdat de uitgaves daar wel commentaartracks hebben en de Nederlandse niet (denk aan From Dusk Till Dawn of Armageddon).

Ik luister/kijk op de meeste DVD's liever naar de commentaartrack, dan dat ik een 'making of' kijk. Meestal zijn dat een soort halfzachte promotiefilmpjes met wat beelden van de set, maar echt interessant wordt het nooit (overigens met een grote uitzondering voor Star Wars: Episode 1, want daar staat wel een echte 'making of' op).

De leukste vind ik overigens de commentaartrack op The Two Towers: Extended Edition met de cast. Erg grappig.

Philippe
18-08-2004, 16:09
Ik vind commentaartracks veruit de interessantste extra op een dvd. Dikwijls krijg je heel boeiende informatie over het maken van de film en de visie van de regisseur.

Kees Hoekerd
18-08-2004, 19:35
Hoe kan je weten dat er bijna nooit iets gezegd wordt, als je er nog geen hebt bekeken?
omdat ik er nooit MEER naar kijk.

Soms zeggen ze gewoon helemaal niks,en dat is saai. :(

Eddy
18-08-2004, 20:29
Er zijn inderdaad audiocommentaren die weinig tot niets zeggen. Soms gaat het niet verder dan te vertellen wat je al ziet, anecdotes waar weinigen op zitten te wachten. Maar dat geldt natuurlijk ook voor making of-docu's. Die zijn soms ook niet om aan te zien omdat het slechts gaat om het promoten van een film of omdat men vooral bezig is elkaar lof toe te zingen. Maar op basis van een paar making-of's kan je ze natuurlijk niet allemaal van tafel vegen. Zo ook voor audiocommentaren.
Een audiocommentaar kan ook zeer informatief zijn, inzicht geven in het verhaal en de manier waarop een regisseur (of editor of director of photography bijvoorbeeld) zijn/haar keuzes heeft gemaakt met betrekking tot het verhaal.
De Criterions hebben bijvoorbeeld vaak erg boeiend en informatief audiocommentaar. Soms verzorgd door de regisseur, maar in het geval van klassiekers vaak ook door filmhistorici, deskundigen etc. Op die manier wordt de film in de context van de tijd geplaatst, gaat men inhoudelijk in op de film en nog veel meer. Voor mij krijgt een film daardoor een behoorlijke meerwaarde. Wat dat betreft is een audiocommentaar voor mij nog altijd één van de aangenaamste en informatiefste dvd-extra's.
Ik meende dat Criterion ook als eerste begonnen is met audiocommentaren in de tijd van de laserdiscs. Was het audiocommentaar van Michael Powell en Martin Scorsese op Black Narcissus de eerste? Er is vast wel iemand die dat kan vertellen...

Paul Tilburgs
18-08-2004, 22:28
Ik meende dat Criterion ook als eerste begonnen is met audiocommentaren in de tijd van de laserdiscs. Was het audiocommentaar van Michael Powell en Martin Scorsese op Black Narcissus de eerste? Er is vast wel iemand die dat kan vertellen...

Yep, Criterion is er inderdaad mee begonnen. Black Narcissus was zeker niet de eerste die er 1tje had : dat was hun laserdisc nummer 38. King Kong (nummertje 2) had al een audio commentaar door Ronald Haver (filmhistoricus). En 10 tegen 1 had Citizen Kane (nummer 1) er ook al 1, maar dat weet ik niet zeker...

Lex v/d Moolen
18-08-2004, 22:35
Het commentaar van verschillende personen bij Once upon a time in the West is ook erg boeiend moet ik zeggen. Heb ik met belangstelling naar zitten luisteren.

Ettepet
18-08-2004, 22:50
Vaak zijn commentaar-tracks interessant om naar te luisteren, al vond ik het na 2 van die tracks wel welletjes bij LOTR: TTT (te weinig nieuwe info).

Soms zijn deze tracks ook zeer ontluisterend, tenminste dat vond ik bij American Beauty en Harry Potter: De Steen der Wijzen. In allebei de gevallen een stelletje prutsers aan het woord. :?

Pasgeleden (helaas) Starship Troopers 2 gezien, en dan is het wel grappig om de eerste paar minuten commentaar aan te horen. Precies wat je al dacht: goedkoop jatwerk, zeer weinig budget, geen enkele trots. :)

Mathieu Ghekiere
18-08-2004, 23:36
Voor alle mensen die houden van Requiem For A Dream: zeker de commentaartrack beluisteren. Eerste film waar ik de commentaartrack in 1 stuk door heb beluisterd (hoewel ik het toch een hele interesssante extra vind, neemt het snel veel tijd in, en is het vaak een lange zit, hoewel dat zeer afhangt van regisseur per regisseur, Amelie vond ik ook heel boeiende commentaar).
Darren Aronofsky vertelt bij wijze van spreken bij élk shot waarom hij het zo geschoten heeft, en wat de betekenis er van is.
Doet je echt nadenken over hoe die man de mentale toestand van zijn personages naar beelden perfect weet te vertalen.
Je beseft echt hoe hij niet gewoon een trukendoos bovenhaalde, maar elk shot met een zeer duidelijke bedoeling gebruikte.

flexx123
19-08-2004, 00:47
ik heb het nog nooit gekeke,zie het nut er niet van

Dennis Kuijper
19-08-2004, 01:28
ik heb het nog nooit gekeke,zie het nut er niet van
Zitten er dan comentaar tracks bij Bassie en Adriaan ? :roll: :wink:

Er zijn nog zeker een aantal films waarvan ik de comentaar track wil horen o.a.The good,the bad and the ugly,Once upon a time in the west,Robocop,Natural born killers,Devils advocate,om er maar een paar te noemen.

sleepyhollow
19-08-2004, 08:51
ik heb het nog nooit gekeke,zie het nut er niet van
Commentaar bekijk je niet, maar beluister je.... Maar dat terzijde, ik vind commentaartracks, op (digitaal) beeld en geluid na, het mooiste van de DVD. Wat is er nu leuker dan van je favo film allemaal leuke weetjes en toelichtingen te krijgen? Er zijn overigens wel erg veel DVD's op de markt met CT's die erg slecht zijn; Vaak is de CT niet speciaal voor de DVD opgenomen maar is het een mengelmoes van oude interviews en dat is schandalig. Gelukkig zijn er wel regisseurs die er wél de tijd voor nemen zoals Ridley Scott, Tim Burton, David Fincher (ja, Mr. Spielberg!)

Mijn CT aanraders;

- Evil Dead 1-2-3
- Fight Club
- Basic Instinct (Jan de Bond/Paul Verhoeven)
- This is Spinal Tap
- Gladiator
- Seven Samurai (Criterion)
- Citizen Kane

Nicole
19-08-2004, 15:33
Vind het soms interessant, dat zijn uitzonderingen!

BrownB
19-08-2004, 17:55
Vind het soms interessant, dat zijn uitzonderingen! :rolleyes:

Ruud Linders
19-08-2004, 18:28
Ik heb net nog de commentarytrack van Miracles geluisterd. Veel commentarytracks zijn erg saai omdat de betreffende persoon vaak te weinig te melden heeft om de hele film vol te praten. Bey Logan (bij veel Hong Kong Legends dvd's) heeft echter zo verschrikkelijk veel te melden dat ie soms z'n verhaal niet af kan maken omdat hij weer wat op het scherm ziet waar hij wat over kwijt wil. Zijn commentaar is altijd superinformatief en vaak heeft hij ook nog insiderinformatie over de acteurs of over de film die je anders niet snel zou horen.

Alleen jammer dat bij Once Upon A Time In China deel 1 er een van de acteurs bij zit (bijrolletje) en deze gozer claimt nog nooooit een hele Hong Kong film gezien te hebben, zelfs al heeft hij er in 40 a 50 gespeeld. Hij zegt dan ook de hele tijd dat hij het zich niet meer kan herinneren of dat het hem niets interresseert als Bey Logan iets aan hem vraagt. Dit is zeer storend en werkt mij dan ook behoorlijk op de zenuwen. Ik vraag me af waarom ze zo'n idioot uitnodigen om de commentarytrack mee op te nemen.

SKMbeat
19-08-2004, 19:49
Soms zitten er ook grappige stukjes in die weinig met de film te maken hebben:

- Amadeus: Milos Forman (regisseur) die tegen Peter Schaffer (schrijver) zegt dat ie toch eens maar moet wat gaan zeggen, want mensen zullen misschien niet meer kijken naar de DVD en ze krijgen er immers voor betaald om de commentary te doen.
- Love Actually: Richard Curtis (regisseur,schrijver) die tegen Hugh Grant (acteur) zegt dat ie even zijn mond moet houden,omdat er een belangrijk stuk komt of zo. Hugh Grant reageert een beetje verontwaardigd zo vanne: maar de mensen hebben de film toch al gezien, maar besluit toch wijs om even zijn mond te houden.
- Wilde Mossels: Frank Lammers(acteur) die verontwaardigd reageert naar de regisseur waarom zijn broer niet in de credits vermeld staat, hij had toch een gastrolletje?
Bij de credits gaan ze op zoek naar de vermelding van de broer. Komt er op een gegeven moment een lijstje van namen, piepklein geschreven en dan zegt de regisseur dat ie daar ergens tussen moet staan. Ja dag (of zoiets) hoor je Frank dan zeggen.

D'r zijn natuurlijk wel leukere commentaren,maar deze schieten me even te binnen.

Bart de Rechter
21-08-2004, 15:11
Ik vind het meestal ook heel erg boeiend wat er wordt verteld bij een commentaar track.

Aanraders:
The Lord of the Ring; The Fellowship of The Ring en The Two Towers, Extended Edition
A Knights Tale is ook erug leuk.
El Mariachi en Desperado en Finding Nemo

cocico
21-08-2004, 17:25
de commentaar track van jeunet op de amelia ce dvd wond ik erg leuk de man verteld een aantal aardige anekdotes over de film

die commentaartrack heb ik al 2x beluisterd. Ik heb de Franse versie zonder subs, en 't was ook een goede training Frans. Van JP Jeunet is geweten dat hij verzot is op DVD's (hij vind de DVD van The Sixth Sense super) en zelf heeft hij dus met Amélie, Delicatessen & City of the Lost Children 3 ècht hele mooie en verzorgde DVD's afgeleverd!

MrPink
22-08-2004, 12:17
Love Actually gisteren met commentaar gekeken. Niet met commentaar-audio maar met commentaarondertitels, dat vind ik toch fijner en rustiger. Leuke opmerkingen en weetjes over de film. Zoals een fout van Hugh Grant in een scene (twee verschillende stropdassen), of waarom hij juist diegene heeft gecast voor de film. Verder prijzen ze elkaar niet constant de hemel in maar maken ze elkaar eerder belachelijk, dat is ook wel grappig.