PDA

Bekijk de volledige versie : Subwoofer midden voor het projectiebeeld ?



Ad van Wijk_
28-10-2002, 17:31
Vraagje,
Mijn subwoofer heb ik op de grond geplaatst, midden onder het
projectiebeeld, daarachter staat iets hoger, net onder de zwarte
lijst de centerspeker. Ik weet dat de woofer best ergens anders kan staan, maar is deze plaats met de opening naar de muur
niet de beste ? Ook lees ik dat sommige er twee hebben, waar
plaats je die dan, en is dat geluidstechnisch wel mooi ?

GREETINGS AD.

JCL
28-10-2002, 17:47
Als je een goede subwoofer hebt dan maakt de plaatsing geen bal uit.

doei Sonyman

Jaap Poot
28-10-2002, 18:12
als sonyman bedoelt dat de subwoofer op elke plaats in de woonkamer kan staan, dan moet die eens een aantal threads van de forums lezen. De subwoofer moet in ieder geval tussen de voorspeakers staan, het is echter niet zo belangrijk of die dan precies in het midden staat

JCL
28-10-2002, 18:18
De subwoofer moet toch een druk opbouwen in de lucht???? Als die trilling/ druk eenmaal ontstaat dan zou het toch niet meer uitmaken waar hij staat is mij altijd vertel. En ik ben hier ook nog niet ZO lang dus zou je dan ff een paar van die threads kunnen opnoemen?

doei Sonyman

JCL
28-10-2002, 18:25
De subwoofer moet toch een druk opbouwen in de lucht???? Als die trilling/ druk eenmaal ontstaat dan zou het toch niet meer uitmaken waar hij staat is mij altijd vertel. Maar meestal staat hij idd vooraan.

doei Sonyman

Jaap Poot
28-10-2002, 18:42
IK heb pas op een thread meegepraat over het aanschaffen van subs. Ik draai nu zelf reeds 4 jaar met een rel storm. Een subwoofer MOET aan de voorzijde tussen de frontspeakers worden geplaatst. Op elke ander plaats zal er toch een rare situatie ontstaan. Een groot gedeelte van de lage bassen is inderdaad meer gevoel dan echt horen. Echter een bepaald gedeelte kun je toch met je gehoor plaatsen en dan is het belangrijk dat de sub de frontspeakers aanvult. De frontspeakers geven altijd (ook in een dolby opname) het grootste gedeelte van het geluid weer. Dan moet de sub dus die frontspeakers aanvullen. Komt de bas echter vanaf de zijkant of nog erger van achteren dan krijg je een onbalans in het geluid. Ik kan verder een heleboel gaan vertellen, ik denk echter dat je het zelf eens moet proberen. groetjes

Wouter_D
28-10-2002, 18:53
Bedankt voor de info; dat wist ik ook niet... :D

Maar nu heb ik nog een bijkomend vraagje; ik heb namelijk een "klassieke opstellin" in die zin dat ik men tv op een rek heb staan en op de schappen eronder staat men dvd/versterker/video en dan op kastjes naast het rek staan de frontspeakers. Maar als ik die subwoofer volgens jou vooraan tussen men speakers moet zetten is de enige plaats mogelijk eigenlijk achter dat rekje. Maar stoort dit niet voor de dvd-speler zelf indien er een te grote bas is die daar steeds tegen staat te beuken? En wordt de bas dan niet gehinderd door het rekje (is wel open langs achter) en wat er op ligt/staat?!

Bedankt voor de info!

Jaap Poot
28-10-2002, 19:40
Je apparatuur mag natuurlijk niet acoustisch gekoppeld zijn met je speakers. Dit houdt in dat je je sub dan inderdaad voorin zet maar dan naast de kast, je fronts kunnen je speler beinvloeden via de kast, dus dit is ook niet goed. Je kunt dan beter je fronts met speciale beugels aan de muur vastmaken. Daarnaast moet je apparatuur ontkoppelen d.m.v. rubber matten en eventueel spikes op de vloer. Ik weet het, het klink allemaal erg heavy maar het is wel het uitproberen waard. groetjes en veel succes.

Johan van den D.
28-10-2002, 20:04
Als je een goede subwoofer hebt dan maakt de plaatsing geen bal uit.
fout
de plaatsing maak wel degelijk uit
dit is dus een fout die vaak gemaakt word maar als je met een goede sub en juiste plaatsing zoek in je kamer dan zal je toch echt meer uit je sub halen
denk hier dus niet te gemakkelijk over het komt kritischer dan je denkhttp://www.plauder-smilies.de/person/cheering.gif

Johan van den D.
28-10-2002, 20:14
Maar als ik die subwoofer volgens jou vooraan tussen men speakers moet zetten is de enige plaats mogelijk eigenlijk achter dat rekje. Maar stoort dit niet voor de dvd-speler zelf indien er een te grote bas is die daar steeds tegen staat te beuken? En wordt de bas dan niet gehinderd door het rekje (is wel open langs achter) en wat er op ligt/staat?!zet je sub niet vlakbij de rest van je apparatuur en zeker niet achter rekjes,bankjes of kasten of wat dan ook
je sub moet best wel vrij staan zonder allerlei belemmeringen
de sub aan de linker kant of rechterkant van je kamer maak niet zoveel uit,hier moet je dus ff kijken waar ie beter klink
tussen de speakers of ernaast aan de buitenzijde zijn de meningen nogal over verdeeld
ook dit is een kwestie van proberen
het ene merk adviseer dus om m tussen de speakers te zetten en de andere adviseer dus weer om m aan de buitenzijde te plaatsen
maar nogmaals,links of rechts van je kamer moet je dus ff proberen maar zet m niet pal in een hoek
dit versterk het laag min of meer en is meestal een nadeel voor het geluid
kom dan misschien wel heftig over maar dan verkracht je de kwaliteit van de subwoofer,niet doen dus in die hoek
hou m vrij van de kanten en zet m rondom een beetje vrij dus
zou de sub wel aan de voorkant van de kamer houden dus aan de kant waar het beeld ook ishttp://www.plauder-smilies.de/person/phone.gif

Ad van Wijk_
28-10-2002, 21:05
Bedankt allemaal, hier heb ik wat aan, de opstelling zoals ik hem
had was dus goed,ik heb een rel Q 50. Moet deze dan ook met de
luidsprekerkant naar de muur staan ? zo,n 50 cm los ?
Is dit trouwens een goed type, hij bevalt mij best wel, maar iets
zwaarder heb ik liever, budget is ongeveer €. 500,-
greetings , Ad.

Johan van den D.
28-10-2002, 21:09
een sub moer naar mijn idee zo zwaar mogelijk zijn
letterlijk en figuurlijk
beter dus wat power over dan tekort maar rel is gewoon heel goed , daar kunnen we het wel over eens zijn
maar waarom met de woofer naar de muur gericht??http://www.plauder-smilies.de/tales/lsvader.gif

thijs colpa
28-10-2002, 21:21
Wat bedoel je met letterlijk en figuurlijk? een REL is letterlijk niet zo zwaar hoor (Quake II 7,4 Kg) maar figuurlijk een zware sub. Ik denk niet dat het fysieke gewicht iets zegt over de kwaliteiten van de sub.

Patrick vdB
28-10-2002, 21:34
Het gewicht van een sub is weldegelijk een belangrijk aspect. Een goede sub behoort een flinke kaststijfheid te hebben (een sub met een zwakke kaststijfheid zal troebel en minder strak klinken) en dit betekend bij de vierkante subs zoals wij ze kennen automatisch een flink gewicht (uitzonderingen zijn bv de svs subs welke cylindrisch van vorm zijn en hun stijfheid dus danken aan de vorm).

Mvrgr

Patrick

Johan van den D.
28-10-2002, 21:39
Wat bedoel je met letterlijk en figuurlijk? een REL is letterlijk niet zo zwaar hoor (Quake II 7,4 Kg) maar figuurlijk een zware sub. Ik denk niet dat het fysieke gewicht iets zegt over de kwaliteiten van de sub.
dat klop gedeeltelijk maar met een rel kom de kwaliteit vanzelf wel goed uit de doeken
maar in 90% van de gevallen is een lichte subwoofer reden om te twijfelen aan de kwaliteit en het geluid wat ie zal produceren
met een zware behuizing heb je als het ware als een goede basis
en die rel quake II is in principe voor rel een kleine(baby)woofer
kijk ook maar eens naar de gewichten van de overige rel,s
voor sommigen heb je dus echt minimaal twee man nodig om zo,n ding in je kamer te dragenhttp://www.plauder-smilies.de/kopfpatsch.gif

thijs colpa
28-10-2002, 21:59
Ik kan best begrijpen dat de stijfheid van de behuizing en het gebruikte materiaal van de behuizing de kwaliteit mede bepaald. Ik probeerde alleen duidelijk te maken dat niet alleen het gewicht van de sub bepalend moet zijn. M.a.w. een sub van 30 Kg is per definitie niet beter als een sub van 15 Kg, ik denk dat er wel meer factoren meespelen welke de kwaliteit bepalen.

Patrick vdB
28-10-2002, 22:09
Ik probeerde alleen duidelijk te maken dat niet alleen het gewicht van de sub bepalend moet zijn.

Hierin moet ik je volledig gelijk geven. Het uiteindelijke resultaat is altijd de som der delen en in dit geval is het gewicht dus een van de delen (en alleen niet bepalend voor de uiteindelijke kwaliteit).

Mvrgr

Patrick

Nathan Strik
28-10-2002, 22:12
Aangezien het menselijk oor niet goed kan bepalen waar lage tonen vandaan komen maakt de plaatsing ook vaak niet zoveel uit, zolang je hem maar niet achter de ijskast zet. ;)

Patrick vdB
28-10-2002, 22:39
Aangezien het menselijk oor niet goed kan bepalen waar lage tonen vandaan komen maakt de plaatsing ook vaak niet zoveel uit, zolang je hem maar niet achter de ijskast zet. ;)

Ik zou het vermogen tot plaatsing van lage tonen toch niet zozeer onderschatten;) Het is inderdaad waar dat het menselijk oor ongevoeliger is voor de richting en bron van het geluid naarmate de toon lager wordt maar omdat we ook nog te maken hebben met de akoestische eigenschap van de kamer (muren die als bounderies gaan werken en de reflectie versterken) is een goede plaatsing weldegelijk belangrijk.

In veel gevallen levert een plaatsing van de sub in de frontstage het beste resultaat (helemaal wanneer de opstelling in de lengte-richting van de kamer staat). Beter is om te experimenteren met de plaatsing totdat je de optimale plek in jouwn kamer gevonden hebt.

Mvrgr

Patrick

PM
29-10-2002, 08:17
Inderdaad.. plaatsing maakt wel degelijk uit.. als je meer bass wil kun je hem b.v. beter in een hoek plaatsen (is alleen misschien niet mogelijk?) De afstand tot de muur is ook bepalend..
Verder heb je een redelijk grote ruimte en kan inderdaad een grote sub geen kwaad.. maar ik denk dat deze Q50 het ook best goed zal doen.. voor 500 euro zal je niet een veel betere sub kunnen kopen.
Verder geloof ik er niet in dat hij tussen de fronts moet staan ofzo.. gewoon een goede plek zoeken in de buurt van je fronts (evt. er achter, er naast, er tussen o.i.d.)
Het beste is verplaatsen, afstellen met DB-meter, dan luisteren. Daarna weer verplaatsen enz. totdat je de beste plek gevonden hebt.. Als je hem gaat verplaatsen hoor je vanzelf wel of het beter wordt of slechter.. en dan kom je er wel achter waar hij het beste kan staan.. maar afstelling is wel belangrijk!

Christiaan Sauer
29-10-2002, 09:41
Mijn woonkamer is ongeveer 7 bij 4, waarbij de tv (en front/center) tegen de muur staan, en ik zelf op ongeveer 3 meter van mijn tv zit, dan staat op ongeveer 2/3 hiervan mijn subwoofer. Dit is dus alles behalve goed? En hij staat tussen een boekenkast en tussen mijn bureau. Is het dus veel beter om hem ergens anders te zetten?

PM
29-10-2002, 09:48
Zoiezo is het beter om de meeste fronts en centers niet strak tegen de muur te zetten maar minimaal 30cm vrij aan de achterkant (check de boekjes die bij je speakers zaten eens, of probeer het).

Verder wordt de sub meestal in een hoek of tegen de muur geplaatst om wat meer power te hebben... dus speel daar eens wat mee en post je bevindingen !

Eric van Ballegoie
29-10-2002, 10:03
In tegenstelling tot wat fabrikanten willen doen geloven (Volgens Bose kan de sub mooi onder de bank) is de plaatsing inderdaad wel belangrijk. Geluid werkt met golven en aangezien die tegen de muren, vloer en plafond plafond weerkaatsen krijg je last van zogenaamde 'nul' plaatsen. Op deze plekken in de kamer wordt het effect van de sub vrijwel opgeheven doordat terugkaatsende golven het effect ongedaan maken. Hoe stel je je sub correct op?

Dit is vrij simpel, maar wel redelijk bewerkelijk:

Zet je sub op de plaats waar JIJ tijdens de film zit, op de plaats van je bank of stoel dus. Hierbij is het belangrijk dat de subwoofer op jouw hoofdhoogte (tijdens het zitten uiteraard) wordt geplaatst dit is meestal op zo'n 90 cm hoogte. Hoe je dit precies voor elkaar moet krijgen laat ik aan jullie over, wees creatief ;)

Wat je hierna doet is een stuk muziek met veel bas weergeven (b.v. rap of techno) viade sub. Ga nu met je hoofd bij de grond (waar de sub komt) luisteren op verschillende plekken in de kamer, te beginnen tussen de voorspeakers. Je zal duidelijk merken dat de sub op sommige plaatsen beter hoorbaar is dan op andere plaatsen. Je zet de sub nu neer op de plek waar het basgeluid het best hoorbaar was. (op deze manier wissel je dus tijdelijk te plek van jouw hoofd en de sub om).

Op deze manier is redelijk gemakkelijk de 'ideale' plaats voor de sub te vinden.

Christiaan Sauer
29-10-2002, 11:36
Bedankt voor het advies. Zal ik idd nog wel een keertje uitproberen, maar dan moet ik eerst even wat xtra subwooferkabel kopen. Maakt het voor dit grapje nog uit of je de zelfde kabel gebruikt als je tijdens het filmkijken/muziek luisteren gebruikt? Gezien de kabel ook nog wel verschil kan uitmaken? Of kan ik gewoon een simpele tulp-tulp kabel kopen voor een paar euro? De kabel die ik heb is namelijk maar 3 meter terwijl ik 4/5 nodig denk te hebben.
Trouwens nog een leuk klusje voor mijn vriendin: of ze houdt de sub vast op oorhoogte (het ding weegt namelijk slechts 17 kg:D ), en ik kruip rond over de grond, of ik hou vast, en zij kruipt rond. Voor beide is wat te zeggen:D .

Eric van Ballegoie
29-10-2002, 11:38
Maakt het voor dit grapje nog uit of je de zelfde kabel gebruikt als je tijdens het filmkijken/muziek luisteren gebruikt?

Deze test is om het volume van de sub te bepalen bij plaatsing op verschillende plekken, de kwaliteit van het geluid maakt dus nix uit. Je kan voor deze test dus gewoon een zo goedkoop mogelijke kabel gebruiken!

Christiaan Sauer
29-10-2002, 11:38
Wat je hierna doet is een stuk muziek met veel bas weergeven (b.v. rap of techno) viade sub.

nog ff leuke suggesties (zorg dan wel dat je buren niet thuis zijn :D ):
Marcel Woods - The Bomb
Three Six Maffia - maakt niet uit: zowieso hele vette nummers met hele vette beat
Da Boy Tommy - Canyman/Halloween/Joden (sorry, kan er ook nix aan doen, zo heet het nummer nou eenmaal:( ).
Zijn vette platen om je sub mee te testen :D

Johan van den D.
29-10-2002, 16:37
Op deze manier is redelijk gemakkelijk de 'ideale' plaats voor de sub te vinden.
dit is inderdaad een juiste manier maar het kan nog net ietsje simpeler
zelfde manier in principe alleen laat je de sub staan waar ie nu in je kamer staat
dan ga je dus ook over de grond met je hoofd op zoek naar de plek waar ie het lekkerst klink
op die plaats zal je de subwoofer moeten plaatsen en dat zou dan goed moeten zijn
daarna gewoon ff luisteren of het inderdaad de juiste plaats is
is in principe hetzelfde als wat eric al zei alleen hoef je nu die sub niet op te tillen
en meestal gaat het prima op deze manierhttp://www.plauder-smilies.de/rough/tank.gif

Christiaan Sauer
29-10-2002, 18:15
is in principe hetzelfde als wat eric al zei alleen hoef je nu die sub niet op te tillen
en meestal gaat het prima op deze manierhttp://www.plauder-smilies.de/rough/tank.gif

Jammer:D Kan ik mijn vrienin niet over de grond laten gaan:D :D .
Maar ff serieus: als ik em strax ga afstellen, op welk volume moet die dan staan? Moet die dan blijven op het niveau waar die nu op staat, of moet ik em helemaal open danwel helemaal dicht draaien (weet het: werkt geen van beide). Maar iig: hoe moet het precies?
Thanx alvast.

PM
29-10-2002, 19:12
Welk volume?
zoek maar even op 'db-meter' dan vindt je daar vast veel info over..
(kort: ruistoon van testdvd opzetten en met db-meter het geluidsniveau overeenkomstig met je andere speakers afstellen, db-meter kost 30 euro en is bij b.v. conrad en itc te koop)

Johan van den D.
29-10-2002, 20:00
als ik em strax ga afstellen, op welk volume moet die dan staan?B]
als je het over de juiste plaats zoeken heb dan moet je m gewoon op het volume zetten waar je m normaal ook op heb
voor de rest heeft pm al het advies gegeven van die db meterhttp://www.plauder-smilies.de/square/squarecycle.gif

Christiaan Sauer
30-10-2002, 17:53
Kijk, nu kan ik vanavond (tis er gister niet meer van gekomen) eens een betere plek zoeken voor mijn sub. Het kabeltje heb ik al, dus das lekker makkelijk. Ff een printer fixen, en daarna lekker mijn bovenburen gek gaan maken:D .
ps. j.vandendool: waar haal je al die leuke smilies vandaan?

JCL
30-10-2002, 18:03
ps. j.vandendool: waar haal je al die leuke smilies vandaan?

dat wil ik ook weten!

Sander Dubbeldam
30-10-2002, 18:26
jullie weten toch wel hoe internet werkt?

als je op die smiley gaat staan en je drukt op je rechtermuis knop en dan eigenschappen dan komt er dit te staan http://www.plauder-smilies.de/square/squarecycle.gif

dus dat wordt dan: http://www.plauder-smilies.de

http://www.plauder-smilies.de/lach.gif

Christiaan Sauer
30-10-2002, 18:59
oeps. beetje vergeten dat dat kon, maar ik heb hem door nu http://www.plauder-smilies.de/party/dance.gif

Johan van den D.
30-10-2002, 19:33
oeps. beetje vergeten dat dat kon, maar ik heb hem door nu http://www.plauder-smilies.de/party/dance.gif
nu gaat is lekker vrolijk worden
beetje kleur erbij toch
ps. wel lekker off topic nuhttp://www.plauder-smilies.de/devil/saeek.gif

Olivier vd D.
03-03-2005, 09:13
Ik haal dit topic ff uit het stof daar ik momenteel ook bezig ben met een juiste plaatsing van mijn sub (REL Q201E).

Op mijn HT zolder heb ik een wat vreemde opstelling. Mijn receiver en dvd-speler zijn vanuit mijn zitpositie schuinrechts achter mij vanwege een zo kort mogelijke verbinding naar mijn toekomstige projector (DVI). De subkabel van Monster is echter te kort (2,5m) om mijn sub tussen of naast de frontspeakers te plaatsen. Momenteel staat mijn sub dus noodgedwongen naast mijn stoel richting de frontspeakers te stralen. Ik kan je zeggen dat dat echt behoorlijk beroerd klinkt. Hiermee wil ik aangeven dat de plaatsing van je sub zeker heel veel uitmaakt. Bij bijvoorbeeld Reservoir Dogs gaven de sub en de frontspeakers niet 1 geluid. Ik hoorde duidelijk dat het sublaag van een andere kant af kwam. En dat klonk echt slecht.

Kortom, zodra ik mooie speakerkabels ga aanschaffen voor de hele set, dan gaat de Monsterkabel de deur uit en neem ik een langere zodat de sub tussen, achter of naast de frontspeakers geplaatst kan worden.