PDA

Bekijk de volledige versie : Basmanagement



thijs colpa
29-10-2002, 18:28
Ik weet dat er een aantal vragen zijn gesteld omtrent dit onderwerp, graag zou ik een kort (indien mogelijk) antwoord ontvangen op de instelling van een subwoofer. De versterker heeft de mogelijkheid om het basmanagement te regelen (80-100-120 Hz), ik heb begrepen dat indien ik de crossover op 80 Hz instel de versterker alle frequenties onder de 80 Hz naar de subwoofer stuurt en naar de speakers welke op Large staan ingesteld. Is het in dit geval niet beter om alle speakers op Small in te stellen, dus ook de grotere frontspeakers (zuilen) zodat alles naar de subwoofer wordt gestuurd? Zo ja moet de crossover van de subwoofer dan helemaal open staan (150 Hz?

Johan van den D.
29-10-2002, 20:16
je kunt je sub zelf ook regelen neem ik aan
in dit geval de speakers op large zetten zodat ze alles krijgen,in ieder geval je fronts en de subwoofer zal ik niet boven de 80 Hz laten komen
hoe laag gaat de subwoofer eigenlijk?
dan even luisteren of er een gat val tussen de sub en de speakers wat het laag betref
neem de sub het mooi over van de fronts dan is die 80 dus goed en zoniet moet je die omhoog brengen naar 100 of 120 hz, afhankelijk wanneer het wel goed overloop
hoe dan ook zal ik de sub niet te hoog afstellen, niet meer dan nodig is
misschien dat iemand anders hier nog een ander idee over heefthttp://www.plauder-smilies.de/tales/elf.gif

thijs colpa
29-10-2002, 20:33
Ik heb eerder gelezen dat om je sub makkelijker af te stellen je het basmanagement van de versterker kan gebruiken. Als je deze insteld op 80 Hz stuurt hij alles onder de 80 Hz naar de sub en naar de overige speakers welke op Large staan. De crossover van de sub zet je dan op maximaal (loopt dan tot 150 Hz). Ik vroeg mij alleen af of het dan niet zinvol is om alle speakers op Small te zetten zodat alles onder de 80 Hz alleen naar de sub gaat en niet naar de andere speakers (alhoewel de fronts niet echt klein zijn). De sub gaat tot 18 Hz volgens de specificaties. M.a.w. is het zinvol om toch een deel van de lage frquenties ook door de frontspeakers te laten weergeven, of alleen de sub hiervoor te gebruiken.

Johan van den D.
29-10-2002, 20:48
is het zinvol om toch een deel van de lage frquenties ook door de frontspeakers te laten weergeven, of alleen de sub hiervoor te gebruiken.
ik zal je speakers gewoon zover laten gaan als ze kunnen, dus niet op small zetten
en de sub zou ik gewoon met de crossover van de sub zelf regelen
heb je een aparte sub uitgang op je receiver?
een sub is bedoelt voor de laagste tonen dus vandaar zou ik deze niet te hoog afstellen
gewoon nemen wat je nodig heb maar niet meer dus, 150 hz is naar mijn idee veelste hoog
je beperk het dan wel met de receiver op 80 hz maar dat is niet mijn voorkeur om het zo te doen
speakers niet op small, alle hz naar sub sturen(tenzij apart subkanaal) en met sub crossover de hz afstellen en volume van de sub
je speakers dus laten doen wat ze aankunnenhttp://www.plauder-smilies.de/tales/grdmartien.gif

thijs colpa
29-10-2002, 21:06
Er zit inderdaad een sub-out op de versterker (LFE), indien je de front speakers op Large laat staan is het waarschijnlijk wel lastiger om het juiste overname punt in te stellen. Vandaar er waarschijnlijk de optie is om alles door het bas management op de versterker te laten regelen, en alle overige speakers op Small te zetten. Ik denk dat ik beide mogelijkheden maar ga uitproberen, is er nog een methode om het overname punt tussen de front speakers en de sub goed in te stellen? Ik heb danwel de crossover van de sub op 150 Hz gezet, maar hij krijgt waarschijnlijk niet meer toegestuurd dan 80 Hz deze staat immers op de versterker zo ingesteld. Ik begrijp dat de bas management methode niet jou voorkeur verdient.

Johan van den D.
29-10-2002, 21:29
Ik begrijp dat de bas management methode niet jou voorkeur verdient.
klopt
mijn voorkeur is dus nogmaals
de speakers niet op small(indien mogelijk met surround speakers)
sub via LFE en dan afstellen met subcrossover
maar is het niet zo dat wanneer het via een LFE gaat dat ie zo en zo al niet te hoge hz krijg toebedeeld, ik durf alleen ff niet te zeggen tot hoever ie dan gaat
denk dat je inderdaad eens beide manieren moet uitproberen tenzij er nog iemand met een andere mening komhttp://www.plauder-smilies.de/tales/lsabre.gif

thijs colpa
29-10-2002, 21:47
OK, bedankt ik ga beide mogelijkheden nog uitproberen. Wat er standaard uit het LFE kanaal gestuurd wordt weet ik ook niet, maar ik denk tot ongeveer 200 Hz. Ik denk dat het meest lastige onderdeel het vinden van de juiste kantelfrequenties is.

Johan van den D.
29-10-2002, 21:55
Ik denk dat het meest lastige onderdeel het vinden van de juiste kantelfrequenties is.
inderdaad, hier moet je gewoon ff de tijd voor nemen
ikzelf had m helemaal dichtgedraaid en vanuit die stand ben ik stapje voor stapje omhoog gegaan totdat ik m goed vond klinken in combinatie met de speakers
daarna heb ik het volume van de sub aangepast
ben ieder geval zeer tevreden nuhttp://www.plauder-smilies.de/bounce/funny.gif

PM
30-10-2002, 08:12
Ik zou wel het bassmanagement van je processor gebruiken.. en dan de crossover van je sub helemaal open..

Patrick vdB
30-10-2002, 08:16
Persoonlijk zou ik ook het voorstel van PM volgen. Het bassmanagemt van je versterker gebruiken (afhankelijk van het frequentie-bereik van je speakers 80 100 of 120Hz instellen) en de kantelfrequentie van de sub helemaal open. Het dichtdraaien van de kantelfrequentie op de sub heeft te vaak gevolgen voor het LFE-kanaal welke dan niet meer volledig wordt weergegeven (omdat de kantelfrequentie deze afkapt). Wanneer je het bassmanagement van de versterker gebruikt zou ik de speakers (allen) op small zetten. Echte full-range speakers zijn er nauwelijks en heeft dan ook weinig zin om er een full-range signaal naar toe te zenden;)

Mvrgr

Patrick

thijs colpa
30-10-2002, 11:16
Bedankt voor de info, gebruikmakend van bas-management op de receiver en de crossover van de sub helemaal open is waarschijnlijk ook de meest eenvoudige wijze van afstellen.

Johan van den D.
30-10-2002, 15:55
Originally posted by Patrick vdB
[BHet dichtdraaien van de kantelfrequentie op de sub heeft te vaak gevolgen voor het LFE-kanaal welke dan niet meer volledig wordt weergegeven (omdat de kantelfrequentie deze afkapt).

ok maar wat maak het dan uit of je via je receiver niet verder gaat dan bijvoorbeeld 80 Hz of gewoon je sub niet verder laten gaan dan diezelfde 80 Hz
in beide gevallen geeft de subwoofer niet hoger dan die 80 Hz weer
of zie ik het nu verkeerdhttp://www.plauder-smilies.de/person/pirate.gif

Patrick vdB
30-10-2002, 22:15
of zie ik het nu verkeerd

Je verwart eerder twee dingen met elkaar. Het instellen van de kantelfrequentie (Cross-over) op de sub zelf heeft invloed op elk signaal dat de sub binnenkomt (dus ook het LFE-kanaal). Wanneer je echter het bassmanagement van de versterker gebruikt dan heeft dat alleen effect op de speakers welke als small worden geselecteerd (alle informatie onder bv 80Hz van dit kanaal wordt doorgestuurd naar de sub) en heeft dus geen effect op het LFE-kanaal.

Omdat het LFE-kanaal informatie bevat tot zo'n 120Hz kan het betekenen dat wanneer je de kantelfrequentie van de sub instelt op 80Hz je de resterende 40Hz niet hoort (en dus mist).

Wanneer het bassmanagement van de versterker is geactiveert worden alle signalen onder bv 80Hz van de 5 (of 6) discrete kanalen naar de sub gestuurd naast het LFE-kanaal (.1) welke gewoon zijn volledig frequentie-bereik blijft behouden.

Mvrgr

Patrick

Johan van den D.
31-10-2002, 06:05
als je het zo bekijk heb je helemaal gelijk patrick
ik dacht even dat je alles ,,onder,, de 80 Hz bedoelde maar had even geen erg in het resterende dus hetgene boven de 80 Hz en tot de 120 Hz zoals je aangeeft
ieder geval weer een misverstand de wereld uithttp://www.plauder-smilies.de/yellows/unhappy.gif

Marcel Hoeve
01-11-2002, 20:12
Thijs geeft aan dat zijn versterker de mogelijkheid heeft om het basmanagement te regelen (80-100-120 Hz). Nu heb ik zelf een Sony STR-DB930 AV Receiver, maar ik kan nergens iets vinden in de gebruikershandleiding over basmanagement en hoe ik deze op bepaalde frequenties kan instellen. Wel kan ik mijn luidsprekers op SMALL of LARGE zetten; of komt SMALL overeen met 80 Hz en LARGE met 120 Hz?

Patrick vdB
02-11-2002, 22:01
Marcel

In principe is het selecteren van "small" en "large" al een vorm van bass-management. Wanneer je de speakers op "small" selecteerd (let wel dat de benaming small en large niet duidt op het formaat van de speaker maar op de mogelijkheid om full-range te kunnen uitsturen) herleid je de bassen (meestal onder 80Hz maar op sommige versterkers ook onder 90Hz) welke voor de fronts center en surrounds bestemd zijn naar de sub (naast het LFE-kanaal krijgt de sub dus een dubbele taak namelijk ook het weergeven van de lage frequenties van de overige kanalen). Bij de nieuwere generatie versterkers (maar nog lang niet allemaal) kun je tevens zelf bepalen of dit cross-over gebied op danwel 80 of 90 of 100Hz komt te liggen.

Wanneer je "large" selecteerd dan elk kanaal gewoon full-range uitgestuurd worden en worden er geen lage tonen van je fronts center of surrounds naar de sub herleidt.

Mvrgr

Patrick

wrcveen
03-11-2002, 12:43
Bedankt voor de info, gebruikmakend van bas-management op de receiver en de crossover van de sub helemaal open is waarschijnlijk ook de meest eenvoudige wijze van afstellen.

Op mijn JBL PB10 subwoofer zit wel een knop voor de crossover maar deze schijnt niet te werken/uitgeschakeld als je de subwoofer via de LFE aasnluiting hebt aangesloten. Is het bij jullie dit allemaal niet het geval? Ik kan dus alleen op mijn receiver wat instellen.

http://www.xs4all.nl/~wrcveen/temp/pb10.jpg
JBL PB10

Johan van den D.
03-11-2002, 13:16
Is het bij jullie dit allemaal niet het geval?
nee bij mij werkt het gewoonhttp://216.40.249.192/mysmilies/contrib/blackeye/linkeekMIR.gif