PDA

Bekijk de volledige versie : Hardware review: LG OLED65E6V



Pagina's : 1 2 3 4 [5]

Michael Hamers
28-08-2018, 14:44
Wow! Goed om te lezen. Nu weer genieten!

Raymon
29-08-2018, 12:38
Helemaal top, geniet van je nieuwe paneel!

Mijn 55C7 heeft sinds afgelopen weekend een stuck pixel. In het midden van het scherm, fel wit. Niet om aan te zien, dus heb er maar een ieniemiene stukje duct tape opgeplakt xD Volgende week woensdag komen ze een nieuw paneel monteren. Dat wordt dan al "mijn" 7e paneel, nadat ze vorig jaar 5 maal met een krom scherm aangekomen zijn. Hopelijk lukt het ze nu wel om met een foetsoenlijk paneel aan te komen!

korenjw
29-08-2018, 18:40
Komt goed. Het is vast garantiewerk, maar ik hoop ook voor je dat ze nu met een goed paneel aankomen. Het wordt wel vervelend als het elke keer maar niet opgelost wordt.

Raymon
29-08-2018, 19:50
Gelukkig valt het wel allemaal onder garantie ja, maar het is heel vervelend als je steeds thuis moet blijven voor een reparatie die niet slaagt.
Vorig jaar (was een ander probleem met het paneel) was de winkeleigenaar waar ik de tv gekocht heb het op een gegeven moment ook zat met het reparatiebedrijf, en zijn ze me persoonlijk een compleet nieuwe tv komen brengen. Top service! :)

rogue
29-08-2018, 19:58
Net 2 monteurs op bezoek gehad en die hebben binnen een half uurtje het scherm vervangen met een nieuw paneel. Het scherm was inderdaad ingebrand met teletekst. Dat kwam volgens één van hen ook, doordat er nog tape aan de achterkant van de televisie zat, welke ik niet opgemerkt heb. De ventilatie-openingen waren wel vrij, maar de televisie geeft ook gewoon warmte af over het hele scherm. Maar binnen een week hebben ze dus het paneel vervangen en ik kan weer zonder ergernis kijken. De televisie was in januari 2017 gekocht. Het scherm werd als faulty display aangemerkt en alles is dus kosteloos vervangen.

Ik ben in ieder geval zeer te spreken over de service van LG. Gaat het altijd maar zo snel en gemakkelijk.
Mooi om te horen dat het goed afgelopen is (y)!

Pieter Kleine
16-02-2019, 23:59
Binnenkort komt Bohemian Rhapsody uit met HDR 10 plus. Krijgen de LG tv's hiervoor een update?

Raymon
17-02-2019, 07:11
Nee, LG TVs krijgen (vooralsnog) geen HDR10+ ondersteuning.

rogue
06-03-2019, 21:13
Toevallig iemand anders ook last dat netflix niet meer opstart (zwart beeld)? Andere zoals amazon prime en videoland doen het wel. Er staat ook geen update in de lg content store.

Johan1967
06-03-2019, 22:04
Toevallig iemand anders ook last dat netflix niet meer opstart (zwart beeld)? Andere zoals amazon prime en videoland doen het wel. Er staat ook geen update in de lg content store.

Bij mij doet Netflix het gewoon (55" versie).

rogue
07-03-2019, 06:56
Bij mij doet Netflix het gewoon (55" versie).

Bedankt voor je reactie!
Ik heb de app verwijderd en via de lg content store opnieuw geinstalleerd. Nu werkt het weer. Vreemd, nog nooit gehad.

Pieter Kleine
02-05-2019, 17:51
Er is een update van de software.

Michael Hamers
02-05-2019, 19:43
Welke software? De firmware? Ik zie op de LG site niks terug. Dadelijk eens checken...

Johan1967
02-05-2019, 20:21
Welke software? De firmware? Ik zie op de LG site niks terug. Dadelijk eens checken...

Security Update. Zie: https://allesoverfilm.nl/forum/showthread.php?95801-Lg-oled-55e6v/page2

Michael Hamers
02-05-2019, 20:32
Ik heb versie 5.30.30 en krijg ook geen nieuwe aangeboden. Ach ja...

rvvnr1
12-05-2019, 17:42
Kreeg gisteren te zien dat er nieuwe software beschikbaar was en dat deze geinstalleerd zou worden als ik de tv zou herstarten.
Na dat herstarten, zag nu een keertje even WebOS in beeld maar verder niets, kreeg ik nog een melding dat de software voor de magic remote geinstalleerd ging worden?!?
Vage boel...

Krijg overigens al weken te zien dat de batterijen van de afstandsbediening vervangen moeten worden.
Sinds de update nog niet gezien. Toeval??

IgWo
15-05-2019, 19:45
Ik heb mijn 65E6V al weer bijna 3 jaar tot volle tevredenheid. Er zijn echter op het scherm twee horizontale evenwijdige lijnen aan de bovenzijde en aan de onderzijde zichtbaar onder bepaalde omstandigheden zoals bij vuur(explosies) en roodtinten. Anders vallen ze niet of nauwelijks op. Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn of kunnen veroorzaken?

Nielss
12-08-2019, 07:43
Momenteel heb ik mijn OLED65E6V naar alle tevredenheid, echt een fantastische TV, elke av ons genieten we ervan. Echter gaan we binnen 5 maanden verhuizen naar een kleiner huis en de TV is daar té groot. We gaan dus voor een nieuwe en een maatje kleiner. Wat is dan de beste optie? LG OLED is denk ik nog steeds het beste wat er te koop is? Volgens mij is de OLED55C9PLA of de OLED55E9PLA een perfecte vervanger? Het enige verschil tussen deze modellen is volgens mij audio? En ik zie bij de ene picture on glass en de ander cinema screen. De OLED65E6V Picture on Glass als ik me niet vergis? Of misschien toch voor een ander merk? Sony KD-55AG9? Benieuwd naar jullie mening.

Mark van L.
12-08-2019, 09:42
PM

Marcel Hoeve
12-08-2019, 10:56
"Of misschien toch voor een ander merk?" Als IK nu een nieuwe TV zou moeten kopen zou de Samsung Q90 QLED (https://www.wired.co.uk/article/samsung-g90-tv-review)-serie een hele grote kans maken...

Claudio Santulli
12-08-2019, 18:41
Qled v OLED is een letter verschil, maar best groot. Ik zou nooit meer voor een veredelde LCD gaan. :mrgreen:

peptalk
13-08-2019, 05:54
TV te groot bestaat ook niet, lekker die 65" houden!!

raymen
13-08-2019, 07:34
Heb de LG 65e6 weg gedaan en heb daarvoor in de plaats
de LG 77c8 gekocht

ik kwam erachter dat ik bijna geen 3d keek, en toch groter wilde
nog geen seconde spijt,want de kwaliteit van de hdr en dolby vision is toch wel een stuk beter op de c8
en daarbij 77 inch is een stuk imponerender

zeer tevreden

rogue
13-08-2019, 16:03
Heb de LG 65e6 weg gedaan en heb daarvoor in de plaats
de LG 77c8 gekocht

ik kwam erachter dat ik bijna geen 3d keek, en toch groter wilde
nog geen seconde spijt,want de kwaliteit van de hdr en dolby vision is toch wel een stuk beter op de c8
en daarbij 77 inch is een stuk imponerender

zeer tevreden

HDR ook echt beter? Ik kan het mij bijna niet voorstellen als ik titels als Lucy of Billy Lynn kijk. Zelf geniet ik nog teveel van 3D om nu al te gaan vernieuwen.

Misschien even je berichten lezen Nielss? Ik heb een vraag voor iemand anders gesteld.

Claudio Santulli
14-08-2019, 10:51
Datzelfde heb ik ook. Zo had ik laatst weer ff een 3D-revival en dat beviel prima. Zo vond ik Captain Marvel 3D met IMAX-scènes indrukwekkender dan 4K zonder. Ik wacht toch nog even tot hij stuk gaat... Maar wel een tikje jaloers... :mrgreen:

rogue
14-08-2019, 12:51
Datzelfde heb ik ook. Zo had ik laatst weer ff een 3D-revival en dat beviel prima. Zo vond ik Captain Marvel 3D met IMAX-scènes indrukwekkender dan 4K zonder. Ik wacht toch nog even tot hij stuk gaat... Maar wel een tikje jaloers... :mrgreen:

Goed voorbeeld hoor, als het beeld dan "opent", dan is het genieten. Laatst Journey 2: The Mysterious Island 3D met de kinderen zitten kijken en die behoort qua 3D toch ook bij de top....

raymen
14-08-2019, 13:33
Ja 3d blijft we mooi

maar aquaman uhd hdr imax op een 77 inch oled deed mij meer smullen

raymen
14-08-2019, 14:28
Dat zeg ik

Claudio Santulli
15-08-2019, 17:04
Dat geloof ik graag. Ik ga dat ook (ooit) eens doen. Kan me niet groot genoeg... Maar liever met 3D. :mrgreen:

raymen
16-08-2019, 11:35
Haha ja ik vind 3d wel heel erg aan het doodbloeden
daarom ook wweer een oled maar dan wat groter,en de aanbieding kon ik niet afslaan

pretorian22
17-09-2019, 12:18
Ik ben zo dom geweest te verhuizen naar een huis met een 1m bredere woonkamer eind vorig jaar hahaha. Mijn 65 inch OLED leek ineens wel een stuk kleiner.
Probleem is dat ik veel 3D kijk, een grotere OLED is dus helaas geen optie :(

Claudio Santulli
17-09-2019, 12:22
Gewoon hopen dat ie stuk gaat of je houdt een project-X-feest... :mrgreen:
Thought crossed my mind... :-)

rogue
18-09-2019, 09:58
Ik zit al ruim een jaar te kijken of ik ergens een 77" model van de E6 kan vinden, maar dat is nog niet gelukt...

raymen
18-09-2019, 10:35
Er heeft er 1 in eindhoven een tijdje gestaan
maar of die er nog is

rogue
18-09-2019, 18:59
Er heeft er 1 in eindhoven een tijdje gestaan
maar of die er nog is

Mediamarkt bedoel je?

raymen
18-09-2019, 19:42
(y)

Claudio Santulli
18-09-2019, 22:25
Ik blijf gewoon hopen dat ze straks - voor de grap - nog een grote 3D-OLED uitbrengen... After the Nit War... :mrgreen:

Nee, wacht... Ultra Wide

Driekus
19-09-2019, 07:39
Vandaag mijn Pioneer CLD-D925 eens afgestoft en aangesloten na jaren niet gebruikt te hebben.
En heb genoten van de onaangepaste Return of the Jedi uit de Definitive Laserdisc Collection!

Had daarvoor eerder deze week dit apparaatje van de Duitse Amazon (https://www.amazon.de/Energenie-dsc-svideo-hdmi-Konverter-Video-Video-Konverter-schwarz/dp/B005KT01UA/ref=sr_1_fkmr0_1?ie=UTF8&qid=1534281373&sr=8-1-fkmr0&keywords=Energenie+dsc-svideo-hdmi-Konverter+Video) ontvangen:
https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/31B7SicnMjL.jpg
i.c.m. met deze kabel (https://www.amazon.de/All4u-BBV-Videokabel-Scartstecker-Vollmetallstecker/dp/B002SEWLFS/ref=sr_1_1?s=ce-de&ie=UTF8&qid=1534281921&sr=1-1&keywords=All4u+BBV+75+Videokabel+%28Scartstecker+-+3x+Cinchstecker).

En het resultaat verbaasde me toch wel, had niet verwacht dat een Laserdisc nog zoveel detail kon laten zien.
Moet toegeven dat ik in al die tijd zelfs nog geen DVD heb gekeken op de E6 dus dit was mijn eerste ervaring met lage kwaliteit SD materiaal.
Van Laserdisc kan je geen wonderen verwachten, maar toch ben ik aangenaam verrast.

Het beeld bevat zo nu en dan wel aardig wat ruis en is regelmatig wat onrustig, dus t is zeker anno nu niet voor iedereen weggelegd ;-)
Maar mocht je ook nog een speler hebben staan dan kan je er dus wel degelijk nog wat lol aan beleven.

Heb overigens speciaal voor dit kastje gekozen vanwege niet al te beste reviews bij de overige.
Daarnaast heeft deze een metalen behuizing en was hij bovenal niet duur.
Heb er twee tientjes voor betaald, maar vreemd genoeg is ie nu ruim een tientje duurder.


Ik wil je hierbij bedanken dat je dit hebt gedeeld.
Heb nu het zelfde gekocht en wat een verschil...op mijn Sony 4K tv
Laserdiscs zien er veel beter uit met deze aansluiting.
Bedankt RVVNR1

rvvnr1
19-09-2019, 08:55
Ik wil je hierbij bedanken dat je dit hebt gedeeld.
Heb nu het zelfde gekocht en wat een verschil...op mijn Sony 4K tv
Laserdiscs zien er veel beter uit met deze aansluiting.
Bedankt RVVNR1
Leuk te horen, graag gedaan!

raymen
19-09-2019, 08:57
Nou dank je dat wij ook meegedeeld worden
en volgende keer in het goede topic:-P

rvvnr1
19-09-2019, 08:59
Nou dank je dat wij ook meegedeeld worden
en volgende keer in het goede topic:-P
Blijf jij dan uit deze want je hebt helemaal geen E6! 8-)

raymen
19-09-2019, 09:43
Haha jawel
alleen niet meer beneden.

:twisted:

Claudio Santulli
19-09-2019, 22:58
Haha jawel
alleen niet meer beneden.

:twisted:
Tsss.... :mrgreen:

RHK
21-09-2019, 07:56
Bij mijn LG is na het indienen van een klacht, het paneel een maand geleden vervangen. Betrof het inbranden van het zenderlogo, o.a. RTL4 logo. Echter, het bleek dat voor de 65E6V geen 3D panelen meer waren en ook niet meer gemaakt werden, Dus een nieuw paneel erin, maar geen 3D meer. Daarvoor wel een financiele compensatie van LG gehad. Uiteraard heeft dit plaatsgevonden binnen de garantietermijn van 2 jaar. Uiteindelijk keek ik niet zo vaak 3D, maar toch jammer. Wel een topservice van LG!

Marcel Hoeve
21-09-2019, 10:32
Ik dacht dat inbranden bij OLED's geen probleem meer was? Vind ik toch wel zorgwekkend, zo binnen twee jaar al. Ik heb zelf tien jaar lang een plasma gehad en alle TV-zenders daarop bekeken, maar nog nooit een ingebrand scherm of 'image retention' meegemaakt. Terwijl de achterliggende techniek toch vergelijkbaar is.

Johan1967
21-09-2019, 11:10
Ik dacht dat inbranden bij OLED's geen probleem meer was? Vind ik toch wel zorgwekkend, zo binnen twee jaar al. Ik heb zelf tien jaar lang een plasma gehad en alle TV-zenders daarop bekeken, maar nog nooit een ingebrand scherm of 'image retention' meegemaakt. Terwijl de achterliggende techniek toch vergelijkbaar is.

Zelf heb ik hier geen last van. Als je de TV uitzet komt hij in de standby stand. In die stand wordt het beeld ‘gewassen’. Als je net als mij een schakelaar hebt, om de TV daarna van de 220V te halen, moet je dit dus niet gelijk na het uitzetten van de TV doen, maar even een paar minuutjes wachten. Je hoort de TV dan ook 'klikken'.

RHK
21-09-2019, 13:49
Ik dacht dat inbranden bij OLED's geen probleem meer was? Vind ik toch wel zorgwekkend, zo binnen twee jaar al. Ik heb zelf tien jaar lang een plasma gehad en alle TV-zenders daarop bekeken, maar nog nooit een ingebrand scherm of 'image retention' meegemaakt. Terwijl de achterliggende techniek toch vergelijkbaar is.

In principe heb je gelijk. Echter, de praktijk wijst anders uit, zoals bij mij dus. De LG monteur vertelde mij dat de zenders de kleur en felheid van de zenderlogo's hebben aangepast. Dit zou al moeten schelen dan. Ook vertelde hij dat het inbranden zo nu en dan toch wel voorkomt. Moet wel zeggen dat ik een 2016 productie oled heb, wellicht komt het bij de nieuwere modellen niet meer voor. Daar kunnen de 77 inch gelukkigen:lol: misschien over oordelen.

IgWo
22-09-2019, 14:17
Ook bij mij is het scherm van mijn 65E6V ingebrand. Eerst dacht ik dat er een soort van storingsstrepen te zien waren en dit alleen bij gele en oranje achtergronden zoals vuur explosies. Na nadere bestudering blijkt het een ingebrande teletekst pagina te zijn omdat het "ghost" beeld overeenkomt met een teletekst pagina. Op zich wel vreemd want ik kijk zelden teletekst en dan nog maar hooguit enkele minuten en mijn zoon kijkt nooit teletekst en is verder de enige gebruiker van de tv. Ik zou denken dat een teletekst pagina toch minstens verscheidene uren zoniet een hele dag continu aan moet hebben gestaan voordat deze überhaupt in zou kunnen branden. En helaas, ik heb geen garantie meer, de tv is in juli 2016 gekocht dus ik zal er mee moeten leren leven. Maar zoals gezegd, het is alleen zichtbaar bij gele en oranje beelden. Maar toch jammer van zo'n dure tv, voor dat geld verwacht ik wel iets duurzamers.

rogue
22-09-2019, 16:22
Ook bij mij is het scherm van mijn 65E6V ingebrand. Eerst dacht ik dat er een soort van storingsstrepen te zien waren en dit alleen bij gele en oranje achtergronden zoals vuur explosies. Na nadere bestudering blijkt het een ingebrande teletekst pagina te zijn omdat het "ghost" beeld overeenkomt met een teletekst pagina. Op zich wel vreemd want ik kijk zelden teletekst en dan nog maar hooguit enkele minuten en mijn zoon kijkt nooit teletekst en is verder de enige gebruiker van de tv. Ik zou denken dat een teletekst pagina toch minstens verscheidene uren zoniet een hele dag continu aan moet hebben gestaan voordat deze überhaupt in zou kunnen branden. En helaas, ik heb geen garantie meer, de tv is in juli 2016 gekocht dus ik zal er mee moeten leren leven. Maar zoals gezegd, het is alleen zichtbaar bij gele en oranje beelden. Maar toch jammer van zo'n dure tv, voor dat geld verwacht ik wel iets duurzamers.

Ik zou toch even contact opnemen met LG, in principe moet een tv langer meegaan dan 3 jaar en ze hebben (wat ik gelezen heb) best een goede service.

RHK
22-09-2019, 18:46
Zoals voorgesteld, kontakt opnemen met de LG servicedesk. Ook al ben je de 24 maanden gepasseerd, zal, afhankelijk van de reparatie, een soort coulance/middeling worden voorgelegd verwacht ik. Nooit geschoten, altijd mis.

IgWo
26-09-2019, 08:44
Heb kontakt opgenomen met de LG servicedesk en werd doorverwezen naar hun reparatieservice die mij, na het sturen van foto's met de klacht, een coulance voorstel deden. LG zou uit coulance een deel van de kosten op zich nemen en de resterende kosten zouden voor mij zijn. Ik zou dan 52.77% van de kosten op mij moeten nemen waarna er nog BTW bij kwam. Ik zou dan €1059,53 moeten betalen en bovendien dan geen 3D scherm meer hebben. Je zou inderdaad toch van een tv mogen verwachten dat deze beduidend langer dan 3 jaar meegaat zonder defecten! Zeker bij zo'n dure tv. Terwijl in de tijd van het verschijnen van dit model gesproken werd dat inbranden niet meer voor zou komen bij deze generatie. Dus geen reparatie voor mij zoals jullie zullen begrijpen.

Claudio Santulli
26-09-2019, 11:36
Dat zou ik inderdaad ook niet doen. Ben wel benieuwd welke schermgeneratie je dan zou krijgen. Een 6e generatie of nieuwer. Anders kun je voor iets erbij een compleet nieuwe(re) tv kopen. Gelukkig heb ik nul last van inbranden en gebruik mijn scherm ook vaak als pc-monitor waar toch wel langdurig statische beelden wordt weergegeven. Waarschijnlijk gaat het meestal goed en soms dus niet.

korenjw
26-09-2019, 13:27
Toen mijn E6 ingebrand was (ook Teletekst), werd die gelukkig kosteloos vervangen. Volgens de monteur kon de tv de warmte niet kwijt, omdat de gehele achterkant nog voorzien was van plakfolie. Soort streepjespatroon was dat. Dus misschien dat dat bij IgWo ook het geval is. Dan kun je het in ieder geval nog verwijderen om verdere inbranding te voorkomen.

Mark van L.
26-09-2019, 13:52
Volgens consumentenbond, is de verkoper verantwoordelijk voor het leveren van en deugdelijk product. De fabrikant is eigenlijk geen partij in je overeenkomst.
Je mag verwachten dat een tv toch wel 7 of 8 jaar zonder problemen mee gaat.
Ga naar de winkel en uit je ontevredenheid. Je staat in je recht.

rogue
27-09-2019, 10:25
Volgens consumentenbond, is de verkoper verantwoordelijk voor het leveren van en deugdelijk product. De fabrikant is eigenlijk geen partij in je overeenkomst.
Je mag verwachten dat een tv toch wel 7 of 8 jaar zonder problemen mee gaat.
Ga naar de winkel en uit je ontevredenheid. Je staat in je recht.
Inderdaad, niet opgeven maar doorzetten. Een tv mag niet binnen zo'n korte tijd zo'n probleem hebben, punt.

raymen
27-09-2019, 11:29
Heb zon 10 jaar terug een thomson 61sz610 gehad projectietv

Tv ging kapot en gelijk ging ook thomson failliet ,geen onderdelen meer te krijgen

na lang op en neer bellen, en een lieve buurmeid die advocaat was erachter gekomen dat de winkel waar hij vandaan komt verantwoordelijk blijft voor jouw toestel
toen zij een zeer nette maar duidelijk brief schreef hoe het echt werkte(ik werd zeer netjes afgescheept met dat is niet aan ons) kreeg ik een zeer groot deel van mijn geld terug,waarna ik een mooie nieuw tv bij diezelfde winkel heb gekocht

dus voor de duidelijkheid jouw verkoper moet met iets voor de dag komen

Claudio Santulli
23-02-2020, 14:25
Ondanks 3D toch wel een belangrijk punt was om niet up te graden, lijkt langzaamaan toch die tijd aangebroken.

Eerste reden was dat ik toch echt groter wou. Minimaal 77", maar dat houdt in dat het voortreffelijke 3D, wat na dit model, het daglicht niet meer zal gaan zien. Daarmee is mijn gehele 3D-collectie min of meer rijp voor de schroot...

Reden twee is dat mijn scherm nu toch aan het 'inbranden' is. Nou ja, het is geen inbranden, maar OLED is organisch, dat houd in dat sommige kleuren minder fel licht geven op plekken waar het veel gebruikt is dan andere. Het grootste probleem is rood en dan met name van LG eigen Netflix app. Kijk je iets met rood of opgebouwd uit rood, dan zie je het duidelijk en soms dus helemaal niet; afhankelijk van het beeld. Het heeft dus niks te maken met langdurig een statisch beeld tonen, maar meer hoe vaak. Ik gebruik mijn scherm dagelijks als pc-monitor en dat zie ik totaal niet terug. Alleen rood is dus op sommige plekken minder fel en dat zie je als donkere vlekken of in mijn geval de tekst 'Netfilx' wat je ziet als je browsed door de catalogus. Nogmaals, het is in 90% van de gevallen niet eens te zien en als je soms online kijkt kan het echt veel erger. Het treft ook vooral de oudere 6- en 7-series. De nieuwe zijn daar veel minder gevoelig voor, maar aangezien het organisch is zal het altijd een issue zijn. Wil je testen of jouw scherm ook aangetast is geef dan een volledig rood plaatje weer en check of je wat ziet.

Nu heb ik meestal maar een klein excuus nodig en was 3D de reden waarom ik niet eerder van slag ging. Nu was ik al aan het kijken voor zo'n wallpaper-OLED, maar die immense, onnodige soundbar houdt me tegen, naast de prijs. maar op de CES 2020 werden LG's nieuwe schermen getoond; zo ook de Gallery-versie, de LG OLED GX, waar de 'x' voor 10 staat. Geen wallpaper, maar extreem dun, ondanks dat alle hardware en de zelfs innovatieve ophangbeugel in het scherm verwerkt zijn. De beugel zorgt er tevens voor dat het scherm echt volledig vlak tegen de muur hangt. Daarnaast is het scherm ook minimalitisch, dus geen speakers of grote bezels die het scherm ontsieren. Hij staat in pre-order en wordt naar verwachting begin mei geleverd. De LG OLED 77GX.

Op de CES 2020 waren ook al enkele Microled's te zien, maar die zijn momenteel nog niet echt voor de consument en tergend duur, maar over een paar jaar zal deze OLED vast wel weer vervangen worden voor een MIcroled, want die combineren de voordelen van OLED en LCD en zijn zelfs modulair. Je kunt al een scherm opbouwen tot 219", als je een bank berooft. Dat is het nadeel van OLED, ze zijn uitontwikkeld. En omdat LG displays (niet te verwarren met LG electronics) een monopolie heeft, maar niet veel productie-mogelijkheden, zal er weinig ontwikkeling zijn. Microled wordt inmiddels omarmd door meerdere merken. Daarnaast snakken landen als Korea naar een alternatief voor LCD, aangezien ze daar geen geld meer mee kunnen verdienen. Het zou daarom snel kunnen gaan met Microled voor de consument tegen betaalbare prijzen.

pretorian22
24-02-2020, 15:30
Ondanks 3D toch wel een belangrijk punt was om niet up te graden, lijkt langzaamaan toch die tijd aangebroken.

Eerste reden was dat ik toch echt groter wou. Minimaal 77", maar dat houdt in dat het voortreffelijke 3D, wat na dit model, het daglicht niet meer zal gaan zien. Daarmee is mijn gehele 3D-collectie min of meer rijp voor de schroot...

Reden twee is dat mijn scherm nu toch aan het 'inbranden' is. Nou ja, het is geen inbranden, maar OLED is organisch, dat houd in dat sommige kleuren minder fel licht geven op plekken waar het veel gebruikt is dan andere. Het grootste probleem is rood en dan met name van LG eigen Netflix app. Kijk je iets met rood of opgebouwd uit rood, dan zie je het duidelijk en soms dus helemaal niet; afhankelijk van het beeld. Het heeft dus niks te maken met langdurig een statisch beeld tonen, maar meer hoe vaak. Ik gebruik mijn scherm dagelijks als pc-monitor en dat zie ik totaal niet terug. Alleen rood is dus op sommige plekken minder fel en dat zie je als donkere vlekken of in mijn geval de tekst 'Netfilx' wat je ziet als je browsed door de catalogus. Nogmaals, het is in 90% van de gevallen niet eens te zien en als je soms online kijkt kan het echt veel erger. Het treft ook vooral de oudere 6- en 7-series. De nieuwe zijn daar veel minder gevoelig voor, maar aangezien het organisch is zal het altijd een issue zijn. Wil je testen of jouw scherm ook aangetast is geef dan een volledig rood plaatje weer en check of je wat ziet.

Nu heb ik meestal maar een klein excuus nodig en was 3D de reden waarom ik niet eerder van slag ging. Nu was ik al aan het kijken voor zo'n wallpaper-OLED, maar die immense, onnodige soundbar houdt me tegen, naast de prijs. maar op de CES 2020 werden LG's nieuwe schermen getoond; zo ook de Gallery-versie, de LG OLED GX, waar de 'x' voor 10 staat. Geen wallpaper, maar extreem dun, ondanks dat alle hardware en de zelfs de innovatieve ophangbeugel in het scherm verwerkt zijn. De beugel zorgt er tevens voor dat het scherm echt volledig vlak tegen de muur hangt. Daarnaast is het scherm ook minimalitisch, dus geen speakers of grote bezels die het scherm ontsieren. Hij staat in pre-order en wordt naar verwachting begin mei geleverd. De LG OLED 77GX.

Op de CES 2020 waren ook al enkele Microled's te zien, maar die zijn momenteel nog niet echt voor de consument en tergend duur, maar over een paar jaar zal deze OLED vast wel weer vervangen worden voor een MIcroled, want die combineren de voordelen van OLED en LCD en zijn zelfs modulair. Je kunt al een scherm opbouwen tot 219", als je een bank berooft. Dat is het nadeel van OLED, ze zijn uitontwikkeld. En omdat LG displays (niet te verwarren met LG electronics) een monopolie heeft, maar niet veel productie-mogelijkheden, zal er weinig ontwikkeling zijn. Microled wordt inmiddels omarmd door meerdere merken. Daarnaast snakken landen als Korea naar een alternatief voor LCD, aangezien ze daar geen geld meer mee kunnen verdienen. Het zou daarom snel kunnen gaan met Microled voor de consument tegen betaalbare prijzen.



3D is vooralsnog de enige rede dat ik mijn scherm niet wegdoe. Ik zou het verschrikkelijk vinden dit te moeten missen, want vind het een zeer grote toevoeging.

Maar 1 ding is wel een probleem idd. Heb een 65 inch, maar ben eind 2018 verhuist naar een huis met een 1m bredere woonkamer. Sindsdien doet het dus al stiekem pijn dat mijn scherm voor mijn gevoel "kleiner" is geworden door de grotere afstand hahaha

maar ik hak de knoop nog niet door voorlopig...

RHK
24-02-2020, 16:20
Zie mijn bericht #1046 op de vorige pagina van dit topic. LG heeft het inbranden (ook de rode kleur) netjes opgelost met een nieuw scherm. Maar ik kan je beslissing helemaal volgen, 3D wordt niet meer gemaakt en een 77 inch scherm geeft een nog beter bioscoopgevoel. Wellicht ga ik er ook eens aan geloven. Ben benieuwd naar je bevindingen.

Marcel Hoeve
24-02-2020, 16:23
3D is vooralsnog de enige rede dat ik mijn scherm niet wegdoe. Ik zou het verschrikkelijk vinden dit te moeten missen, want vind het een zeer grote toevoeging.

Maar 1 ding is wel een probleem idd. Heb een 65 inch, maar ben eind 2018 verhuist naar een huis met een 1m bredere woonkamer. Sindsdien doet het dus al stiekem pijn dat mijn scherm voor mijn gevoel "kleiner" is geworden door de grotere afstand hahaha

maar ik hak de knoop nog niet door voorlopig...

Gewoon dichterbij gaan zitten. Bankstel (of wat dan ook waar je op zit) niet meer standaard tegen de muur maar midden in de woonkamer. Doen wij ook al jaren.

Claudio Santulli
24-02-2020, 16:29
Mijn oude tv gaat naar mijn vader, dus misschien laat ik er alsnog een nieuw scherm inzetten, maar de man ziet en hoort niet eens zo goed meer, dus of hij er voordeel aan heeft..? :-) 3D zal ik zeker missen, maar ik merk dat ik dat toch steeds minder kijk, steeds meer ertegenop zie om die brillen op te zetten en te dubbeldippen. Het is een beetje als een groot bubbelbad hebben, maar er nooit meer in zitten, maar in theorie is het heerlijk. Daarnaast wil ik al sinds dag en douw alleen de allerbeste kwaliteit en ik merk dat ik steeds blijer ben met UHD met HDR of DV. DVD was al snel niet goed genoeg meer, en BD begint die kant op te gaan. Koop alleen nog UHD dus.

RHK
24-02-2020, 16:33
Ja en toch zou het veel beter moeten zijn, dat is het ook, maar toch wel korrelig (grain) en dat valt mij tegen, ondanks dat dat volgens beweringen de keuze van de maker is.

raymen
24-02-2020, 16:38
Hee claudio

gefeliciteerd alvast

de nieuwere modellen hebben ook meer helderheid dan de 2016 modellen

er zit tonemapping op en dat scheeld al veel

ik vind de vooruitgang van de lg 65e6 naar lg 77c8 een zeer grote stap
ik ben ook helemaal niet verdrietig om de 3d die ik nu mis
de grote die je terugkrijgt maakt zoveel goed

Claudio Santulli
24-02-2020, 17:49
3D is vooralsnog de enige rede dat ik mijn scherm niet wegdoe. Ik zou het verschrikkelijk vinden dit te moeten missen, want vind het een zeer grote toevoeging.

Maar 1 ding is wel een probleem idd. Heb een 65 inch, maar ben eind 2018 verhuist naar een huis met een 1m bredere woonkamer. Sindsdien doet het dus al stiekem pijn dat mijn scherm voor mijn gevoel "kleiner" is geworden door de grotere afstand hahaha

maar ik hak de knoop nog niet door voorlopig...

Mijn kamer is - gelukkig - niet klein, integendeel en dan staat mijn bank inderdaad nog meer in de kamer. Ook fijn voor de surroundbubble en op best een prima kijkafstand. 1.78:1 is dan best indrukwekkend, maar 2.35:1 weer minder. Daar verwacht ik meer cinema-effect. Het kan mij niet groot genoeg.

Claudio Santulli
24-02-2020, 17:55
Hee claudio

gefeliciteerd alvast

de nieuwere modellen hebben ook meer helderheid dan de 2016 modellen

er zit tonemapping op en dat scheeld al veel

ik vind de vooruitgang van de lg 65e6 naar lg 77c8 een zeer grote stap
ik ben ook helemaal niet verdrietig om de 3d die ik nu mis
de grote die je terugkrijgt maakt zoveel goed

Thanks, ik hoop ook wel op wat verbetering in beeldkwaliteit en vooral groter. Nu moeten mijn speakers die mooi (met in de muur verwerkte kabels) naast de tv hangen wel verkassen. Maar ja, na de komst van plafondspeakers ging het mooi weggewerken van de speakersnoeren toch al niet meer op. Ben wel blij dat er geen speakers meer aan de tv hangen die ik toch niet gebruik, hang hij effectief toch weer iets lager, wat ik beter vind, zeker nu het scherm groter wordt.

rogue
25-02-2020, 19:23
Mijn kamer is - gelukkig - niet klein, integendeel en dan staat mijn bank inderdaad nog meer in de kamer. Ook fijn voor de surroundbubble en op best een prima kijkafstand. 1.78:1 is dan best indrukwekkend, maar 2.35:1 weer minder. Daar verwacht ik meer cinema-effect. Het kan mij niet groot genoeg.

Overloper.

Grapje hoor Claudio ;), gefeliciteerd! Knap dat je de knop kon doorhakken. Zoals ergens op het forum vermeld, heb ik al ook in de (sterke) verleiding gestaan vanwege het grotere formaat, maar 3D houdt mij echt nog tegen. Als ik weer een stukje van zo'n Jungle Book in 3D zie.... Ik ben zelfs een tijdje actief op zoek geweest naar een 77' E6, maar niets kunnen vinden.

Hoe lang ik de verleiding nog kan weerstaan, weet ik nog niet. Ik zie wel dat mijn koopgedrag anders is dan die van jou. Ik koop nog heel veel op blu-ray omdat die films niet (en waarschijnlijk nooit) op UHD uit zijn. Ik koop zelfs af en toe nog een DVD, omdat dat dan het beste formaat is waarop die specifieke film uit is gekomen. Alleen UHD's kopen; ik zou het nog niet kunnen.

Het is aan jou wel toevertrouwd om straks een nieuw topic aan te maken van je nieuwe tv, met daarin je bevindingen (y).

Claudio Santulli
25-02-2020, 19:57
Dank je. Ik koop überhaupt niet zo heel veel meer, dus dan is het makkelijker. Ik ga vast nog wat 3D-titels opnieuw kijken, maar ook met smart uitkijken naar de nieuwe tv en wie weet een recensie schrijven. Voor 3D dan maar wat vaker naar de bioscoop. Ach ja, ik heb het 3D-homecinema-hoogtepunt in ieder geval meegemaakt.

rogue
26-02-2020, 14:32
Waar heb je 'm in preorder staan Claudio? Ik zit te zoeken, maar zie nog nergens iets van een preorder.

Claudio Santulli
26-02-2020, 17:22
Bij PlatteTV via email-correspondentie. ;-) Is weer eens wat anders dan Whatsapp. :mrgreen: Die hadden inside information. Amerikaanse LG site heeft wel al specs en zo. Nederlandse site (nog) niet. Maar standaard komen ze rond die tijd ook steevast uit.

Marcel Hoeve
26-02-2020, 19:45
Als je zo graag thuis een bioscoopervaring wil hebben, waarom koop je dan geen projector? Lijkt me een stuk goedkoper.

Claudio Santulli
27-02-2020, 08:42
Omdat dat niet in de buurt komt van OLED. Dus wel groter, maar zonder concessies.

rogue
28-02-2020, 13:17
Bij PlatteTV via email-correspondentie. ;-) Is weer eens wat anders dan Whatsapp. :mrgreen: Die hadden inside information. Amerikaanse LG site heeft wel al specs en zo. Nederlandse site (nog) niet. Maar standaard komen ze rond die tijd ook steevast uit.
Apart, die had ik van de week al via de chat benaderd, maar toen wist degene die mij hielp van niets. Nou ja, we zullen het zien.

Hombre
01-03-2020, 13:51
@ Claudio, jammer dat je tegen een de van de organische problemen van W-OLED aanloopt.
Maar van niveau om te kunnen constateren dat W-OLED net als PDP een tussen oplossing is, die ook de “way of the doddo” zal volgen op een niet al te lange termijn.
Je krijgt met de nieuwe reeks door het ontbreken van het 3D filter en de betere beeldprocessor wel wat meer helderheid iets beter beeld. Als je voor een beterbeeld gaat kun je beter een Sony of Panasonic nemen, want hun beeldprocessoren staan op een veel hoger niveau.
Jammer dat je toch weer voor een W-OLED gaat, want er zijn andere opties die je o.a. 3D snel doen vergeten ;-)
En ja “size does matter”, maar pas op want een groter scherm went erg snel en werkt verslavend L
(heb ik ook onlangs weer gemerkt, alhoewel het dit keer maar 2”was)

Succes met je aankoop en geniet ervan:lol:.



Ondanks 3D toch wel een belangrijk punt was om niet up te graden, lijkt langzaamaan toch die tijd aangebroken.

Eerste reden was dat ik toch echt groter wou. Minimaal 77", maar dat houdt in dat het voortreffelijke 3D, wat na dit model, het daglicht niet meer zal gaan zien. Daarmee is mijn gehele 3D-collectie min of meer rijp voor de schroot...

Reden twee is dat mijn scherm nu toch aan het 'inbranden' is. Nou ja, het is geen inbranden, maar OLED is organisch, dat houd in dat sommige kleuren minder fel licht geven op plekken waar het veel gebruikt is dan andere. Het grootste probleem is rood en dan met name van LG eigen Netflix app. Kijk je iets met rood of opgebouwd uit rood, dan zie je het duidelijk en soms dus helemaal niet; afhankelijk van het beeld. Het heeft dus niks te maken met langdurig een statisch beeld tonen, maar meer hoe vaak. Ik gebruik mijn scherm dagelijks als pc-monitor en dat zie ik totaal niet terug. Alleen rood is dus op sommige plekken minder fel en dat zie je als donkere vlekken of in mijn geval de tekst 'Netfilx' wat je ziet als je browsed door de catalogus. Nogmaals, het is in 90% van de gevallen niet eens te zien en als je soms online kijkt kan het echt veel erger. Het treft ook vooral de oudere 6- en 7-series. De nieuwe zijn daar veel minder gevoelig voor, maar aangezien het organisch is zal het altijd een issue zijn. Wil je testen of jouw scherm ook aangetast is geef dan een volledig rood plaatje weer en check of je wat ziet.

Nu heb ik meestal maar een klein excuus nodig en was 3D de reden waarom ik niet eerder van slag ging. Nu was ik al aan het kijken voor zo'n wallpaper-OLED, maar die immense, onnodige soundbar houdt me tegen, naast de prijs. maar op de CES 2020 werden LG's nieuwe schermen getoond; zo ook de Gallery-versie, de LG OLED GX, waar de 'x' voor 10 staat. Geen wallpaper, maar extreem dun, ondanks dat alle hardware en de zelfs innovatieve ophangbeugel in het scherm verwerkt zijn. De beugel zorgt er tevens voor dat het scherm echt volledig vlak tegen de muur hangt. Daarnaast is het scherm ook minimalitisch, dus geen speakers of grote bezels die het scherm ontsieren. Hij staat in pre-order en wordt naar verwachting begin mei geleverd. De LG OLED 77GX.

Op de CES 2020 waren ook al enkele Microled's te zien, maar die zijn momenteel nog niet echt voor de consument en tergend duur, maar over een paar jaar zal deze OLED vast wel weer vervangen worden voor een MIcroled, want die combineren de voordelen van OLED en LCD en zijn zelfs modulair. Je kunt al een scherm opbouwen tot 219", als je een bank berooft. Dat is het nadeel van OLED, ze zijn uitontwikkeld. En omdat LG displays (niet te verwarren met LG electronics) een monopolie heeft, maar niet veel productie-mogelijkheden, zal er weinig ontwikkeling zijn. Microled wordt inmiddels omarmd door meerdere merken. Daarnaast snakken landen als Korea naar een alternatief voor LCD, aangezien ze daar geen geld meer mee kunnen verdienen. Het zou daarom snel kunnen gaan met Microled voor de consument tegen betaalbare prijzen.

rogue
01-03-2020, 15:28
@ Claudio, jammer dat je tegen een de van de organische problemen van W-OLED aanloopt.
Maar van niveau om te kunnen constateren dat W-OLED net als PDP een tussen oplossing is, die ook de “way of the doddo” zal volgen op een niet al te lange termijn.
Je krijgt met de nieuwe reeks door het ontbreken van het 3D filter en de betere beeldprocessor wel wat meer helderheid iets beter beeld. Als je voor een beterbeeld gaat kun je beter een Sony of Panasonic nemen, want hun beeldprocessoren staan op een veel hoger niveau.
Jammer dat je toch weer voor een W-OLED gaat, want er zijn andere opties die je o.a. 3D snel doen vergeten ;-)
En ja “size does matter”, maar pas op want een groter scherm went erg snel en werkt verslavend L
(heb ik ook onlangs weer gemerkt, alhoewel het dit keer maar 2”was)

Succes met je aankoop en geniet ervan:lol:.

Welke scherm heb je zelf Hombre? Een Sony of Pana OLED?

Claudio Santulli
01-03-2020, 20:16
@ Claudio, jammer dat je tegen een de van de organische problemen van W-OLED aanloopt.
Maar van niveau om te kunnen constateren dat W-OLED net als PDP een tussen oplossing is, die ook de “way of the doddo” zal volgen op een niet al te lange termijn.
Je krijgt met de nieuwe reeks door het ontbreken van het 3D filter en de betere beeldprocessor wel wat meer helderheid iets beter beeld. Als je voor een beterbeeld gaat kun je beter een Sony of Panasonic nemen, want hun beeldprocessoren staan op een veel hoger niveau.
Jammer dat je toch weer voor een W-OLED gaat, want er zijn andere opties die je o.a. 3D snel doen vergeten ;-)
En ja “size does matter”, maar pas op want een groter scherm went erg snel en werkt verslavend L
(heb ik ook onlangs weer gemerkt, alhoewel het dit keer maar 2”was)

Succes met je aankoop en geniet ervan:lol:.
Dank je wel. ;-)

Als je een scherm wilt kopn waar je nog jarenlang plezier van wilt hebben, dan is de OLED-techniek wellicht geen goede keus, ondanks dat het wel verbeterd is. Hij zal waarschijnlijk iets langer mee gaan. Dit zal wel de laatste OLED zijn die ik koop. In mijn geval niet erg, want meestal vervang ik hem relatief snel. Nu was groter al een paar jaar een wens, maar ik hoop op een goede, snelle ontwikkeling van Microled. Voor als het weer tijd is. Of het weer - door verslaving - groter moet... :mrgreen:

Ik vind daarnaast de software en gebruiksvriendelijk van LG erg fijn. Panasonic en Sony gebruiken uiteraard LG-schermen, waarvan de Panasonic geen HDMI 2.1 biedt en geen 77". Sony heb ik, maar vind ik niet erg fijn in gebruik. De kwaliteitsverschillen zijn dus minimaal. Dan komt voorkeur om de hoek kijken.

Nu maar hopen dat Corona geen roet in de levertijd gooit .:-)

Hombre
02-03-2020, 14:57
Welke scherm heb je zelf Hombre? Een Sony of Pana OLED?

Nee geen OLED :lol:

Maar wel HDMI 2.1 op de CB ;)
https://www.homecinemamagazine.nl/2019/04/hdmi-2-1-op-welke-televisies-zit-het-en-heb-je-het-nodig/

rogue
02-03-2020, 17:04
Nee geen OLED :lol:

Maar wel HDMI 2.1 op de CB ;)
https://www.homecinemamagazine.nl/2019/04/hdmi-2-1-op-welke-televisies-zit-het-en-heb-je-het-nodig/

Je moet iets duidelijker zijn, ik snap het niet? Wat bedoel je met CB? En heb je dan iets wat beter is dan OLED?

StefaanD
03-03-2020, 09:59
Ah ik was dus niet de enige die in het haar aan het krabben was (wat er van over is ;) ) bij de afkorting CB :grin:

Hombre
03-03-2020, 11:14
Ah ik was dus niet de enige die in het haar aan het krabben was (wat er van over is ;) ) bij de afkorting CB :grin:

Oke dan.
Dit is een LG –OLED topic en ik denk dat je die schoon moet houden.(y)

Want als ik mijn display hier vermeld krijg je daar onnodige discussies/opmerkingen over doorOLED gelovigen in deze topic...
En zoals je weetis het bij religieuze zaken staan OLED gelovigen niet open voor anders denkendenen voelen zij de noodzaak
om hun keuze voorOLED te rechtvaardigen, alsmede de ongelovigen te bekeren en zoveel mogelijkmede gelovigen te krijgen.:rolleyes:

Oké, nu weerserieus. :grin:
Het antwoord op CBis…..????? (drum drum)

CB staat voor Connect Box (wsl is de volledige benaming One Connect Box)
Oftewel z’n zwartedoos met diverse inputs/slots en 1 draadje naar het display.
En 1 van de 4 HDMIinputs is 2.1

rogue
03-03-2020, 13:59
Oke dan.
Dit is een LG –OLED topic en ik denk dat je die schoon moet houden.(y)

Want als ik mijdisplay hier vermeld krijg je daar onnodige discussies/opmerkingen over doorOLED gelovigen in deze topic...
En zoals je weetis het bij religieuze zaken staan OLED gelovigen niet open voor anders denkendenen voelen zij de noodzaak
om hun keuze voorOLED te rechtvaardigen, alsmede de ongelovigen te bekeren en zoveel mogelijkmede gelovigen te krijgen.:rolleyes:

Oké, nu weerserieus. :grin:
Het antwoord op CBis…..????? (drum drum)

CB staat voor Connect Box (wsl is de volledige benaming One Connect Box)
Oftewel z’n zwartedoos met diverse inputs/slots en 1 draadje naar het display.
En 1 van de 4 HDMIinputs is 2.1

Aha, dat is wat duidelijker, bedankt!
Mijn broer heeft ook zo'n box voor zijn Samsung QLED (en is daar heel tevreden mee), dus waarschijnlijk zal je dus ook een QLED hebben. Ik kan nu ook beter je eerdere onderstaande reactie (die ik best negatief vond overkomen, maar dat kan absoluut aan mij liggen) plaatsen. Je hebt het over OLED gelovigen, maar QLED gelovigen kunnen er ook wat van ;).

Iedere techniek heeft zijn voordelen, het is waar je voor kiest. OLED liefhebbers (die vaak van plasma-tv's komen) hechten veel waarde aan zwartwaardes en een zo groot mogelijk contrast. En als je eenmaal dat gewend bent, dan zal je op die gebieden niet zo snel met minder genoegen nemen en overstappen. Niets mis mee toch? Ieder zijn ding.



@ Claudio, jammer dat je tegen een de van de organische problemen van W-OLED aanloopt.
Maar van niveau om te kunnen constateren dat W-OLED net als PDP een tussen oplossing is, die ook de “way of the doddo” zal volgen op een niet al te lange termijn.
Je krijgt met de nieuwe reeks door het ontbreken van het 3D filter en de betere beeldprocessor wel wat meer helderheid iets beter beeld. Als je voor een beterbeeld gaat kun je beter een Sony of Panasonic nemen, want hun beeldprocessoren staan op een veel hoger niveau.
Jammer dat je toch weer voor een W-OLED gaat, want er zijn andere opties die je o.a. 3D snel doen vergeten ;-)
En ja “size does matter”, maar pas op want een groter scherm went erg snel en werkt verslavend L
(heb ik ook onlangs weer gemerkt, alhoewel het dit keer maar 2”was)

Succes met je aankoop en geniet ervan:lol:.

Hombre
09-03-2020, 11:17
Aha, dat is wat duidelijker, bedankt!
Mijn broer heeft ook zo'n box voor zijn Samsung QLED (en is daar heel tevreden mee), dus waarschijnlijk zal je dus ook een QLED hebben. Ik kan nu ook beter je eerdere onderstaande reactie (die ik best negatief vond overkomen, maar dat kan absoluut aan mij liggen) plaatsen. Je hebt het over OLED gelovigen, maar QLED gelovigen kunnen er ook wat van ;).

Iedere techniek heeft zijn voordelen, het is waar je voor kiest. OLED liefhebbers (die vaak van plasma-tv's komen) hechten veel waarde aan zwartwaardes en een zo groot mogelijk contrast. En als je eenmaal dat gewend bent, dan zal je op die gebieden niet zo snel met minder genoegen nemen en overstappen. Niets mis mee toch? Ieder zijn ding.


Helaas is dat ene voordeel wat je noemt ook gelijk een onderdeel die voor mijn een zwakke plek in de beleving/kwaliteit voor mij is.


En inderdaad, ieder zijn ding en laten we daarvan genieten (y)

Claudio Santulli
25-06-2020, 17:02
Ondanks in februari al gepreorderd bleek dat Plattetv mijn tv op zijn vroegst pas eind augustus kon leveren. Dat schiet niet op zo. Ik preorderde juist omdat hun LG dealer zijn en hoopte hoger in de pikorde. Helaas, het scherm is wereldwijd zo schaars en komt maar mondjesmaat binnen en al helemaal in Nederland. Omdat er ook niks over verteld kon worden, hield ik zelf maar de meeste electronicawinkels in de gaten, wellicht wist de ene wat meer dan de andere... De firma Botman in Hoorn had bijvoorbeeld op de website 2 dagen staan, maar telefonisch gaf men toch aan eind augustus. Bedankt, maar nee bedankt. Tot ik vandaag een berichtje kreeg; "dit is geen grap, maar opeens kreeg ik er vandaag een binnen, zal ik die reserveren voor u?" Nadat ik Plattetv helaas het bos instuurde, antwoordde ik volmondig, "Hell yes.." In eerste instantie volgende week zaterdag, maar later bleek het ook overmorgen te kunnen. Nou, nu kan mijn dag helemaal niet meer stuk. Van uitzichtloos, naar anderhalve dag. En eerder bleek al dat Botman Sound & Vision een meer dan prima speciaalzaak is, dus dubbelblij. Weer later werd ik gebeld dat hij de factuur op juli zet, omdat de cashbackactie - die al verlopen was voordat de tv geleverd kon worden, verlengt werd. Scheelt toch weer 300 euro. Zo blijkt nu al; prima zaak, maar dat gaven hun recensies ook al aan. Dat wordt waarschijnlijk weer een review... ;-)

RHK
25-06-2020, 18:39
Gefeliciteerd, wellicht ben je een van de eerste Nederlandse consumenten die deze primeur heeft. Dat wordt genieten, ben ik van overtuigd. Over pikorde, mogelijk staat Botman daarin hoger bij LG dan Plattetv.

Claudio Santulli
25-06-2020, 23:47
Dank je wel. In ieder geval in deze maat, want kleiner zijn ze al een tijdje gewoon leverbaar. Wellicht heeft Plattetv er wel al een paar verkocht, grote keten. Wat dat betreft ben ik ook wel blij weer eens bij een kleine speciaalzaak te shoppen. Ze reageren bij Plattetv in ieder geval een heel stuk vlotter als je wat bij ze koopt, dan als je om leveringsinformatie vraagt, maar wellicht is dat ook wel weer logisch.

RHK
26-06-2020, 06:54
Er is regen opgegeven voor het weekend, een goede reden om dat Oled Billboard eens uitgebreid te testen.(y)

Claudio Santulli
26-06-2020, 08:20
Precies... ;-) Mijn pa ook blij maken met mijn oude. Zal nog een klus worden die te verhuizen.

Marcel Hoeve
26-06-2020, 08:28
Zeg Claudio, waarom nu toch weer voor OLED gekozen, terwijl die techniek uitontwikkeld is en er bij jouw huidige TV al naar een paar luttele jaren toch problemen met het beeld waren, zo begrijp ik? En waarom LG en geen Panasonic, Sony of Philips? Of maken die niet zulke giga mega schermen?

Claudio Santulli
26-06-2020, 10:47
Eigenlijk heb ik dat op de vorige pagina (https://allesoverfilm.nl/forum/showthread.php?94105-Hardware-review-LG-OLED65E6V&p=2074818&viewfull=1#post2074818)al verteld, maar in de basis, omdat er niks beters is en inderdaad niet zo groot. Daarnaast zijn alle OLED-schermen afkomstig van LG displays. Alleen de software is anders, maar vooral zo'n echt plat aan de muur scherm kan alleen met de GX-serie. Dit zal wel het laatste OLED-scherm worden. Volgende wordt hopelijk een Microled. Alle voordelen en praktisch geen nadelen - als de prijs straks ook meewerkt. Mijn huidige scherm is 4 jaar. Niet heel oud, echter maar heel licht ingebrandt. Je ziet het pas als je het weet en dan alleen bij rood. Ik kan hem waarschijnlijk zelfs onder garantie laten repareren, maar dan verlies ik 3D en dat wou ik niet.

RHK
26-06-2020, 17:08
Eigenlijk heb ik dat op de vorige pagina (https://allesoverfilm.nl/forum/showthread.php?94105-Hardware-review-LG-OLED65E6V&p=2074818&viewfull=1#post2074818)al verteld, maar in de basis, omdat er niks beters is en inderdaad niet zo groot. Daarnaast zijn alle OLED-schermen afkomstig van LG displays. Alleen de software is anders, maar vooral zo'n echt plat aan de muur scherm kan alleen met de GX-serie. Dit zal wel het laatste OLED-scherm worden. Volgende wordt hopelijk een Microled. Alle voordelen en praktisch geen nadelen - als de prijs straks ook meewerkt. Mijn huidige scherm is 4 jaar. Niet heel oud, echter maar heel licht ingebrandt. Je ziet het pas als je het weet en dan alleen bij rood. Ik kan hem waarschijnlijk zelfs onder garantie laten repareren, maar dan verlies ik 3D en dat wou ik niet.


In ieder geval is de service van LG uitstekend, zie mijn eerder commentaar. Ook mijn scherm is onder garantie vervangen vanwege (rood) inbranden van het RTL 4 logo. Alhoewel daar door de desbetreffende zenders al iets aan gedaan is. ( witte logo) Inderdaad ben je dan je 3D kwjt, die panelen worden niet meer gemaakt. Ik weet niet hoe die service bij de andere merken is. Maar LG geniet ook bij mij wel de voorkeur.

navarone
26-06-2020, 18:19
Ook mijn scherm is pas (kosteloos) vervangen door inbranden, was 3 jaar oud (had 5 jaar garantie). Helaas ook geen 3D meer.
Een moeilijke afweging, maar hoe ver gevorderd is de inbranding over een jaar? Misschien niet meer om aan te zien? Dus toch maar voor zekerheid gekozen.

Claudio Santulli
03-07-2020, 23:33
Addio 65E6V

Mijn oude tv heeft inmiddels een nieuw thuis gevonden. Beetje spannend, want zo kwetsbaar en groot als hij is, pastte hij echt maar net achterin. Samen met mijn zoon gingen we op weg naar mijn vaders huis. Krent als hij is, zat hij al een tijdje achter mijn tv aan. Hij was bijna ongeduldiger dan ik... Nou ja, het moment was eindelijk daar. Pa blij en ik dus ook blij. Ophangen was eigenlijk een fluitje van een cent, maar dan komen de dillema's. Oude apparatuur met veelal scart-aansluitingen, zoals een videorecorder, dvdspelertje van net na de oorlog en het allerbelangrijkst, de satellietdecoder voor zijn Italiaanse zenders. Tja, dat noodzakelijke verloopstekertje was ik natuurlijk kwijt. "Pa, video kan echt niet meer, weg dat ding. Krijg je van mij een nieuw Blu-ray spelertje voor 3D en regelen we wat voor de satelliet.Trouwens je kijkt toch meer Netflix" Enfin, ik dook het internet op voor een oplossing. Hé, een scart naar HDMI-omvormer en dat voor maar een paar tientjes! Zal wel niet veel wezen, maar ja, de kwaliteit van het oude decodertje is ook niet hoogstaands, zal wel goed genoeg zijn? Maar ik was echt verbaasd over de kwaliteit. Oké, SD in 1080p, maar eigenlijk deed de omvormer dat buitengewoon goed. Prima apparaatje dus. En nog steeds een meer dan prima tv. Ik had natuurlijk ook een nieuwe satellietdecoder kunnen regelen, maar ze zijn op leeftijd. Hoe gebruiksvriendelijk de LG ook is, elke verandering is niet makkelijk. Leg maar eens uit dat zappen niet opeens anders is, omdat je een nieuwe tv hebt, dat doe je nog steeds met de upc afstandsbediening, waarop hij steevast antwoord, "moet wel ff wennen" Liever 15 bekende knoppen dan alles met 3 nieuwe en een cursor. "Ja pa, het is ff wennen, maar dat komt goed", maar uiteindelijk was hij wel heel erg blij... Daar geniet ik van. We werken ook met ze drieën samen (ja, de beste man is 86 en weet van geen wijken), maar dit was toch wel weer heel bijzonder om 3 generaties met een gemeenschappelijke passie aan het werk te zien. De zoon wordt de vader en de vader de zoon.

peter smits
04-07-2020, 08:39
Geweldig Claudio hoe je het beschrijft....zo herkenbaar !
Schoonvader van 83 die ook nog pienter genoeg is om met de hedendaagse techniek mee te gaan, maar dan wel inclusief alle oude apparatuur...…
VHS heb je toch niet meer nodig?...…...Jawel, want ik heb hier nog videobanden die ik misschien nog wil kijken :)
Enfin, laten we dankbaar zijn voor het feit dat we ze nog in ons midden hebben en we ze kunnen helpen...hebben ze immers voor ons ook hun hele leven gedaan !

Claudio Santulli
04-07-2020, 09:44
Zo is het maar net. ;-)

RHK
04-07-2020, 10:35
En als in de toekomst de 77 inch naar je vader gaat, zal je toch echt een busje moeten nemen. Zijn generatie wordt meestal echt oud. Dat is in ieder geval te hopen.

rogue
04-07-2020, 11:55
Prachtig stukje Claudio, mooi om te lezen dat de 65E6V toch in de familie blijft (y).

Ludo Keeris
04-07-2020, 12:50
Leuk en goed van je Claudio! Ik had er wat van langs zien komen, maar tof dat je vader nog een upgrade doet van z'n TV. Mijn vader is ongeveer net zo oud, maar doet het 'gewoon' met een 32" TV. Hoe graag ik hem ook naar iets groter wil gaan, het lukt me niet ;)
Wat dat betreft gaat jouw vader meer met z'n tijd mee dan de mijne :-P

Marcel Hoeve
04-07-2020, 14:39
... Krijg je van mij een nieuw Blu-ray spelertje voor 3D...
En gaan al jouw 3D Blu-rays nu ook naar hem? Dan denk ik dat je nog vaak bij je vader langs gaat om (samen) een 3D blu-ray te kijken :lol:

Claudio Santulli
04-07-2020, 17:16
Dank jullie wel heren. Ik heb inderdaad een paar 3D-films meegegeven, maar of hij daar echt veel gebruik van zal maken? De meeste hou ik zelf in de stille hoop dat het ooit weer eens terugkomt en anders ga ik even bij pa langs. Toch wat ik nu heb is ook heel leuk. ;-)

korenjw
19-08-2020, 10:30
Misschien het verkeerde topic ervoor, maar omdat ik weet dat veel mensen deze televisie hier op het forum (nog) in bezit hebben wil ik graag het volgende vragen:

hebben er meer mensen last van het feit dat de app op de tv van Amazon Prime geen HDR meer weergeeft? Ik heb het idee dat dat voorheen namelijk nog wel het geval was. Ik heb de laatste versie (opnieuw) geïnstalleerd, ook de tv een tijdje van stroom gehad en ook de app op de PlayStation 4 blijft gewoon SDR weergeven. Hoop dat iemand het zou kunnen testen, zodat ik weet waar ik verder moet zoeken. Bedankt alvast.

Johan1967
19-08-2020, 11:08
Misschien het verkeerde topic ervoor, maar omdat ik weet dat veel mensen deze televisie hier op het forum (nog) in bezit hebben wil ik graag het volgende vragen:

hebben er meer mensen last van het feit dat de app op de tv van Amazon Prime geen HDR meer weergeeft? Ik heb het idee dat dat voorheen namelijk nog wel het geval was. Ik heb de laatste versie (opnieuw) geïnstalleerd, ook de tv een tijdje van stroom gehad en ook de app op de PlayStation 4 blijft gewoon SDR weergeven. Hoop dat iemand het zou kunnen testen, zodat ik weet waar ik verder moet zoeken. Bedankt alvast.

Heb het even geprobeerd bij Joker en Doctor Sleep, volgens Amazon beide met HDR, maar krijg de HDR melding niet in beeld.

korenjw
19-08-2020, 11:38
Ok, bedankt voor het testen! Bij mij blijft die inderdaad ook op de normale beeldinstellingen staan. Dan ga ik er vanuit dat er iets bij Amazon zelf verkeerd is, aangezien de app op tv en PS4 HDR allebei niet weergeven.

Pieter Kleine
19-08-2020, 15:13
Ok, bedankt voor het testen! Bij mij blijft die inderdaad ook op de normale beeldinstellingen staan. Dan ga ik er vanuit dat er iets bij Amazon zelf verkeerd is, aangezien de app op tv en PS4 HDR allebei niet weergeven.

Hier getest met Apple TV, ook geen HDR-merldingt. Ook andere films. Maar de serie 7500 geeft wel HDR aan.

Mark van L.
19-08-2020, 16:19
Misschien het verkeerde topic ervoor, maar omdat ik weet dat veel mensen deze televisie hier op het forum (nog) in bezit hebben wil ik graag het volgende vragen:

hebben er meer mensen last van het feit dat de app op de tv van Amazon Prime geen HDR meer weergeeft? Ik heb het idee dat dat voorheen namelijk nog wel het geval was. Ik heb de laatste versie (opnieuw) geïnstalleerd, ook de tv een tijdje van stroom gehad en ook de app op de PlayStation 4 blijft gewoon SDR weergeven. Hoop dat iemand het zou kunnen testen, zodat ik weet waar ik verder moet zoeken. Bedankt alvast.

Vorige week met Amazon prime contact opgenomen hierover. Ze zijn nog steeds niet terug op HDR vanwege Corona.......voor films. Wel voor eigen series, maar dat was steeds.

Claudio Santulli
19-08-2020, 18:32
Ik denk dat dit op oudere schermen ook nooit gaat komen. De 65E6V kan prima Atmos weergeven bij Netflix en Disney, maar dat blijft voorbehouden aan nieuwere schermen of wel hun apps.

korenjw
19-08-2020, 19:13
Vorige week met Amazon prime contact opgenomen hierover. Ze zijn nog steeds niet terug op HDR vanwege Corona.......voor films. Wel voor eigen series, maar dat was steeds.

Ik wil juist hun eigen serie The Man In The High Castle bekijken met HDR, maar die wil het ook niet doen. Hoop dat het het in ieder geval wel weer gaat doen op de E6. In ieder geval bedankt voor de reacties allemaal.

Misschien dat ze HDR10+ gebruiken ipv HDR10 en dat dit niet ondersteunt wordt door de E6?? Als dat niet backwards compatible is dan....

Mark van L.
19-08-2020, 19:42
Ik wil juist hun eigen serie The Man In The High Castle bekijken met HDR, maar die wil het ook niet doen. Hoop dat het het in ieder geval wel weer gaat doen op de E6. In ieder geval bedankt voor de reacties allemaal.

Misschien dat ze HDR10+ gebruiken ipv HDR10 en dat dit niet ondersteunt wordt door de E6?? Als dat niet backwards compatible is dan....

Ik kijk op de E6 via Apple TV 4K. Dat werkt wel :twisted:. Maar alleen series voorlopig.

rvvnr1
19-08-2020, 22:21
Hoe zit t met jullie en Disney+?
Maak er eigenlijk niet zo heel veel gebruik van maar van de week eens Artemis Fowl gekeken en vandaag met m'n jongste nichtje o.a. Frozen II.
En bij alles had ik last van haperingen, stilstaande beelden, verstoringen.
T kan een tijdje prima gaan maar zeker om t kwartier is t even mis en dan loopt ie daarna weer verder.
Een aantal maanden geleden had ik dit ook met de eerste X-Men.
Daarna o.a. The Mandalorian zonder enkel probleem kunnen kijken.
Met Netflix en Youtube nooit problemen en ben bekabeld aangesloten.

Iemand die dit herkent?

korenjw
19-08-2020, 22:37
Vreemd, bij mij werkt de Disney+ app perfect op de E6. Misschien een enkele hapering bij het starten van een stream, maar verder perfect beeld (vaak Dolby Vision). Netflix werkt ook prime in 4k, Dolby Vision. Alleen Amazon Prime hier dus niet.

Edit: vandaag wel weer HDR bij The Man In The High Castle en The Boys. Geen HDR nog bij The Expansie en de film Yesterday. Komt uiteindelijk vanzelf weer goed lijkt het.

rvvnr1
21-08-2020, 10:51
Heb m al verwijderd en opnieuw geïnstalleerd maar probleem blijft :-(

rogue
28-08-2020, 09:25
Hier getest en ook geen probleem.

rvvnr1
28-08-2020, 17:28
Bedankt. Ga binnenkort maar eens contact met ze opnemen.
Heb alles al geprobeerd. Ook een tijdje volledig de stroom eraf.
Hij blijft om de 10 a 15 minuten even stilstaan. Soms met ronddraaiend wieltje in beeld.
Heel vreemd want zoals ik al zei werken andere apps prima, ook op de hoogst mogelijke kwaliteit (dus aan internetverbinding ligt het zeker niet).

RHK
28-08-2020, 18:44
Amazon Prime werkt via de app op de E6 bij mij ook prima. Geluid ook goed. Misschien de app eens verwijderen en opnieuw installeren? Voorzover je dat nog niet geprobeerd hebt. 8-)

rvvnr1
04-09-2020, 09:08
Gisteravond hele avond zonder problemen kunnen kijken.
Kan t niet volgen maar goed.
Vanavond nog maar eens een filmpje opzetten en even afkloppen! ;-)

Frenkel
11-09-2020, 19:12
Dit zal wel het laatste OLED-scherm worden. Volgende wordt hopelijk een Microled. Alle voordelen en praktisch geen nadelen - als de prijs straks ook meewerkt.

Ben bang, maar eigenlijk niet verbaast, dat we Microled voorlopig wel kunnen vergeten als "betaalbaar" alternatief.
Deze video van Vincemt Teoh https://www.youtube.com/watch?v=g2eBansSScM maakt wel duidelijk wat de stand van zaken is op dit moment.

Grappig ook dat het filmpje Uitleg geeft waarom Samsung de pers en het publiek door middel van linten zo op afstand hield van hun "The Wall" Microled.
Zeker voor de komende 5 jaar ,maar waarschijnlijk 10 jaar of meer, kunnen we Microled voor thuis wel uit ons hoofd zetten. Er gaan al lang geruchten dat Samsung met een eigen Oled techniek bezig is en dat doen ze natuurlijk ook niet voor niets.

Claudio Santulli
12-09-2020, 08:28
Ja, dat gaf ik min of meer ook in mijn artikel aan. Veel info haalde ik uit zijn (en stop the FOMO - Fear Of Missing Out :-)) filmpjes. Lage resolutie, losse panelen, death pixels en slechte yields. Erg informatief en beiden hebben veel kennis van zaken.
Enige reden dat het wellicht toch wat sneller gaat is omdat in productielanden zoals Korea en China naarstig op zoek zijn naar een alternatief voor LCD. Wellicht daarom dat OLED nu langzaamaan ook door anderen wordt geproduceerd. TCL brengt namelijk al een goedkopere OLED. Vijf jaar gaan we niet halen, maar 10 jaar ontwikkelen gaan ze denk ik ook niet doen. Dan komt er vast wel een andere techniek. Ben benieuwd of Samsung ook verder gaat met hun eigen OLED met blauwe OLED's. Voor OLED is het in ieder geval goed nieuws. Dat schreeuwt om concurrentie.

rogue
22-10-2020, 15:54
Ik krijg van LG door dat ik geen verdere contact hoef te zoeken, maar dat er later een pop up op je scherm verschijnt dat je contact moet zoeken, en de monteur dan binnen een week langs kan komen.

Claudio Santulli
22-10-2020, 16:16
Dat verhaal hoorde ik ook van een ander forumlid. Werd er bij jou ook gevraagd om erbij te vermelden of het scherm ingebrand was?

rogue
23-10-2020, 08:45
Dat verhaal hoorde ik ook van een ander forumlid. Werd er bij jou ook gevraagd om erbij te vermelden of het scherm ingebrand was?

Nee, dat niet. En zoals ik eerder zei: onwetendheid is dit geval goed, anders ga ik er echt ook letten. En om sommige gerust te stellen, stond er ook nog dit in:

Aangezien LG Electronics alleen niet ontvlambare materialen gebruikt die voldoen aan de internationale veiligheids regels voor commercieel verkochte televisies, is het zeer onwaarschijnlijk dat dit zal leiden tot brand of enige ongelukken.

Hombre
23-10-2020, 08:57
Ja, dat gaf ik min of meer ook in mijn artikel aan. Veel info haalde ik uit zijn (en stop the FOMO - Fear Of Missing Out :-)) filmpjes. Lage resolutie, losse panelen, death pixels en slechte yields. Erg informatief en beiden hebben veel kennis van zaken.
Enige reden dat het wellicht toch wat sneller gaat is omdat in productielanden zoals Korea en China naarstig op zoek zijn naar een alternatief voor LCD. Wellicht daarom dat OLED nu langzaamaan ook door anderen wordt geproduceerd. TCL brengt namelijk al een goedkopere OLED. Vijf jaar gaan we niet halen, maar 10 jaar ontwikkelen gaan ze denk ik ook niet doen. Dan komt er vast wel een andere techniek. Ben benieuwd of Samsung ook verder gaat met hun eigen OLED met blauwe OLED's. Voor OLED is het in ieder geval goed nieuws. Dat schreeuwt om concurrentie.

Het lijkt dat Samsung nu dichtbij komt om i.p.v. een LED backlight een Quantum Dot in de toekomst kan inzetten als zelf lichtgevende pixel.
Lijkt op een variant tussen OLED en Micro LED
https://news.samsung.com/global/samsung-electronics-develops-industry-leading-blue-qled-technology

De tech race en concurrentie die je zoekt vind dus plaats...

Marcel Hoeve
23-10-2020, 09:03
Jullie hebben het o.a. over (de kans op) het inbranden van zenderlogo's e.d. Hoe zit dat bij het bekijken van films met zwarte balken boven en onder resp. links en rechts? De meeste speelfilms zijn namelijk niet in 1.78:1-formaat, dus je hebt bijna altijd zwarte balken in beeld. Blijven daarvan ook sporen achter, bijv. als je eerst een film in 2.39:1-formaat en daarna in 1.85:1-formaat bekijkt?

peptalk
23-10-2020, 09:16
Bij zwart wordt er niets weergegeven bij een OLED.

Claudio Santulli
24-10-2020, 12:14
In theorie verbruikt de rest van het scherm dan meer dan waar de zwarte balken worden weergegeven, waardoor verschil in intensiteit en helderheid mogelijk is. Maar ik heb nooit ergens gelezen dat dit is gebeurd.

Johan1967
15-11-2021, 05:35
Kreeg vandaag de melding dat de Apple TV+ app te downloaden is op mijn TV (55").

RHK
07-03-2023, 20:04
Artikel over de nieuwe LG Oled's. Hierin wordt ook aandacht over het inbranden van de schermen gegeven. https://techfi.nl/2023-lg-tv-introductie

Marcel Hoeve
08-03-2023, 08:30
Mocht ik ooit een nieuwe TV moeten aanschaffen dan zal dat nog steeds geen OLED zijn, niet van LG, maar ook niet van Panasonic, Sony of Philips, hoe mooi het beeld in een (verduisterde) kamer ook mag zijn. De voordelen van deze techniek wegen voor mij nog steeds niet op tegen de (mogelijke) nadelen: nagloeien van beelden, kans op inbranden, kleuren die in de loop van de tijd vervagen, een nog steeds lagere helderheid dan LED-schermen, 'black crush', matige coating tegen reflecties, om een paar te noemen).

Mark van L.
08-03-2023, 08:50
Mocht ik ooit een nieuwe TV moeten aanschaffen dan zal dat nog steeds geen OLED zijn, niet van LG, maar ook niet van Panasonic, Sony of Philips, hoe mooi het beeld in een (verduisterde) kamer ook mag zijn. De voordelen van deze techniek wegen voor mij nog steeds niet op tegen de (mogelijke) nadelen: nagloeien van beelden, kans op inbranden, kleuren die in de loop van de tijd vervagen, een nog steeds lagere helderheid dan LED-schermen, 'black crush', matige coating tegen reflecties, om een paar te noemen).

Bij mij brand er niks in, en ik heb schriftelijk 5 jaar garantie daar op

Claudio Santulli
08-03-2023, 11:57
Ik ook op mijn recente (5 jaar fabrieksgarantie), maar mijn oude Topicstarter tv doet het bij mijn vader nog perfect. Ik had zelf het Netflix logo iets te veel uren gegeven, maar naast dat is de kwaliteit na 7 jaar niet meer verergerd en doet het apparaat het nog steeds, inclusief 3D.

Voor elke lading potentiële nadelen huist een Mount Everest aan voordelen. Verwachten dat tegenwoordig een huidige tv net zo lang meegaat als vroeger is sowieso utopie, welk type hardware je ook koopt. Ik vind het een beetje als vasthouden aan kleurpotloden, omdat stiften na verloop van tijd nu eenmaal opdrogen. :mrgreen:

Maar hé, dat is natuurlijk wel puur persoonlijk en geen overtuigingsrede... ;-)

PS: neemt niet weg dat elke oled gaat 'inbranden', want de organische oleds verliezen kracht naar gelang ze gebruikt worden, welke trukendoos ze ook bedenken.

Claudio Santulli
10-03-2023, 12:35
https://www.rtings.com/tv/learn/longevity-investigations-update-3-month

Test van alle OLED's. Zelfs het nieuwe QD-OLED komt er niet erg goed vanaf. Dusdanig dat ze de helderheid aan het terugschroeven zijn.

pretorian22
14-03-2023, 08:21
Mocht ik ooit een nieuwe TV moeten aanschaffen dan zal dat nog steeds geen OLED zijn, niet van LG, maar ook niet van Panasonic, Sony of Philips, hoe mooi het beeld in een (verduisterde) kamer ook mag zijn. De voordelen van deze techniek wegen voor mij nog steeds niet op tegen de (mogelijke) nadelen: nagloeien van beelden, kans op inbranden, kleuren die in de loop van de tijd vervagen, een nog steeds lagere helderheid dan LED-schermen, 'black crush', matige coating tegen reflecties, om een paar te noemen).

Dat zijn echt redenen die 10 jaar geleden misschien een soort van opgingen maar al tig generaties geleden opgelost zijn. Valt me een beetje tegen dat zelfs liefhebbers nog denken dat dit waar is omdat ze dat ergens hebben horen roepen.

Heb 5 jaar lang een oled gehad en nu 2 jaar ondertussen mijn 2e. Totaal geen last van inbranden gehad en gebruik hem voornamelijk voor youtube, PC (gaming) en console gaming. Hij staat ook geeneens volledig helder omdat het anders te fel is. Nagloeien? Is geen plasma hoor.

Mijn buren hadden een gloednieuwe 8K Qled, top of the line van Samsung. Ik ging hem instellen en wist meteen weer waarom ik zelf geen qled hoef. De oled heeft veel mooiere kleuren en beelden zijn een stuk vloeiender ook.

Marcel Hoeve
14-03-2023, 08:47
Dat zijn echt redenen die 10 jaar geleden misschien een soort van opgingen maar al tig generaties geleden opgelost zijn. Valt me een beetje tegen dat zelfs liefhebbers nog denken dat dit waar is omdat ze dat ergens hebben horen roepen.

Heb 5 jaar lang een oled gehad en nu 2 jaar ondertussen mijn 2e. Totaal geen last van inbranden gehad en gebruik hem voornamelijk voor youtube, PC (gaming) en console gaming. Hij staat ook geeneens volledig helder omdat het anders te fel is. Nagloeien? Is geen plasma hoor.

Mijn buren hadden een gloednieuwe 8K Qled, top of the line van Samsung. Ik ging hem instellen en wist meteen weer waarom ik zelf geen qled hoef. De oled heeft veel mooiere kleuren en beelden zijn een stuk vloeiender ook.

Maar waarom dan na slechts drie jaar al weer een nieuwe OLED gekocht? En waarom horen we dan nog steeds verhalen over inbranden e.d. bij OLED? Als je, zoals ik, een LED-TV gewend bent, dan is OLED gewoon veel te donker en in gewone verlichte huiskamers niet de eerste keuze. Ik heb twee Samsung LED-TV's uit de wat duurdere series en ik ben daar nog steeds super tevreden mee. Zwart, zoals de balken bij een aspect ratio van 2.39:1 zijn ook echt zwart, en alleen bij een zeer donker beeld worden sommige delen dan wel niet zo zwart als bij een OLED, maar je ziet wel alle lichtschakeringen en details. En de kleuren en scherpte van mijn LED vind ik fenomenaal: zeer natuurlijk, met name ook de huidtinten. En over vloeiende bewegingsweergave heb ik niets te klagen. Wat wel minder is, is de wat beperkte kijkhoek, maar dat schijnt bij de recente topmodellen ook opgelost te zijn. Het is gewoon een probleemloze TV zonder technische mankementen, en dat na 8 jaar.
Onlangs las ik dat Apple van plan is om in nieuwe iPads OLED-schermen te gaan gebruiken. Ik hoop echt dat ze dat onzalige plan weer laten varen. Ik heb een Apple Watch met een OLED-scherm en die heeft al last van nagloeien. In het donker ziet het er prima uit, maar zodra je naar buiten gaat en met name in de volle zon, is de cijferplaat nauwelijks nog te zien. Maar ja, dat is een bekend nadeel van OLED-techniek. Ik vertik het om thuis in een volledige donkere kamer naar de TV te kjiken omdat je dan het mooiste beeld krijgt. Dat vind ik zo armoedig. Mini-LED en met name Micro-LED zijn in mijn ogen veelbelovender als beeldtechniek dan OLED-schermen waaraan steeds maar van alles geknutseld wordt om deze helderder te maken. Je hoort het: ik ben geen fan van OLED, maar er zijn er genoeg - zoals jij - die een geheel andere mening toegedaan zijn. En dat mag.

pretorian22
14-03-2023, 15:14
Maar waarom dan na slechts drie jaar al weer een nieuwe OLED gekocht? En waarom horen we dan nog steeds verhalen over inbranden e.d. bij OLED? Als je, zoals ik, een LED-TV gewend bent, dan is OLED gewoon veel te donker en in gewone verlichte huiskamers niet de eerste keuze. Ik heb twee Samsung LED-TV's uit de wat duurdere series en ik ben daar nog steeds super tevreden mee. Zwart, zoals de balken bij een aspect ratio van 2.39:1 zijn ook echt zwart, en alleen bij een zeer donker beeld worden sommige delen dan wel niet zo zwart als bij een OLED, maar je ziet wel alle lichtschakeringen en details. En de kleuren en scherpte van mijn LED vind ik fenomenaal: zeer natuurlijk, met name ook de huidtinten. En over vloeiende bewegingsweergave heb ik niets te klagen. Wat wel minder is, is de wat beperkte kijkhoek, maar dat schijnt bij de recente topmodellen ook opgelost te zijn. Het is gewoon een probleemloze TV zonder technische mankementen, en dat na 8 jaar.
Onlangs las ik dat Apple van plan is om in nieuwe iPads OLED-schermen te gaan gebruiken. Ik hoop echt dat ze dat onzalige plan weer laten varen. Ik heb een Apple Watch met een OLED-scherm en die heeft al last van nagloeien. In het donker ziet het er prima uit, maar zodra je naar buiten gaat en met name in de volle zon, is de cijferplaat nauwelijks nog te zien. Maar ja, dat is een bekend nadeel van OLED-techniek. Ik vertik het om thuis in een volledige donkere kamer naar de TV te kjiken omdat je dan het mooiste beeld krijgt. Dat vind ik zo armoedig. Mini-LED en met name Micro-LED zijn in mijn ogen veelbelovender als beeldtechniek dan OLED-schermen waaraan steeds maar van alles geknutseld wordt om deze helderder te maken. Je hoort het: ik ben geen fan van OLED, maar er zijn er genoeg - zoals jij - die een geheel andere mening toegedaan zijn. En dat mag.


Ik heb de andere 5 jaar bijna gehad, de enige rede dat ik die verving, is omdat ik naar een ander huis ben gegaan waar de woonkamer breder is en ik dus van een 65inch naar een 77inch ging. Tevens wilde ik 120hz voor gamen op mijn PS5 en Xbox Series X. Was dus puur als upgrade voor nieuwe technieken.

Zwart zijn ze in game mode niet omdat er dan bepaalde functies uitgaan en je een grijze waas krijgt. Anders heb je lag als je dit niet uitzet met gamen. Telefoons hebben overigens al jaren amoled schermen en totaal geen last van inbranden. begrijp die fobie niet. Heb totaal niet.

Oled is veel kleurechter en een stuk vloeiender. En ja ook de dure LED toestellen hebben hier gewoon last van. Erger me kapot binnen 2 secs... De enige die beetje ok zijn dat zijn de Qled 9 series.

Claudio Santulli
14-03-2023, 18:04
Bij mij ook puur een luxe probleem. Ik ben inmiddels al 2 keer groter gegaan. Niet omdat het moest, maar omdat het kon. Je leeft maar 1 keer en ik werk er keihard voor. Corona gaf hier en daar ook wel een duwtje als je dan toch net iets vaker thuiszit... ;-) Wat mij betreft is het een investering waar ik heel blij van wordt. (y)

Maar hé, genieten doe je vooral met je eigen persoonlijke voorkeur en dat is gewoon verder prima toch..? ;-)

Marcel Hoeve
15-03-2023, 09:26
Telefoons hebben overigens al jaren amoled schermen en totaal geen last van inbranden. begrijp die fobie niet. Heb totaal niet.
Dat komt omdat je je telefoon niet voortdurend gebruikt, tenminste ik niet. Mijn iPhone heeft ook een OLED-scherm, maar dat gaat na 30 seconden inactiviteit gewoon uit. En bij mijn Apple Watch is dat nog veel korter. De Always On-functie heb ik uitgezet, want is nergens voor nodig.

Claudio Santulli
15-03-2023, 18:13
Het gaat bij inbranden nooit over hoe lang, maar hoe vaak een bepaalde kleur/oled wordt gebruikt/ verbruikt. Het maakt dus niet uit of hij een hele dag aan staat of 1000 x 30 seconden. Het kan hoogstens wat retentie geven, maar dat is tijdelijk en geen inbranden.