PDA

Bekijk de volledige versie : Gezocht: deskundige met DB meter



Niels Thijssen
03-11-2002, 02:11
Hallo allen,
als newbie in de DVD/HT wereld las ik diverse treads over het afregelen van de speakers met een DB-meter. Mijn HT-set bestaat uit een Marantz 4200 receiver en Canton speakers (movie MX5 meen ik zo uit mijn kop).
Echter, ik heb het gevoel dat eea niet naar gehoor is af te stellen, en stel bij deze aan jullie de vraag:
Wie van jullie (bij voorkeur afkomstig regio Noord-Limburg) is in bezit van een DB-meter en wil mij eens helpen met het afregelen van bovenstaande HT-set?

Indien je mij hiermee zou willen helpen, mail ff.
Alvast hartelijk dank.

Johan van den D.
03-11-2002, 09:10
niels dit afregelen kan jezelf ook doen want moeilijk is het niet alleen moet je er ff de tijd voor nemen
en zoals je misschien al heb gelezen kost zo,n db meter ook niet zoveel,zo,n 30 euro bij en is dus altijd makkelijk om in je bezit te hebben
ik woon niet echt bij je in de buurt anders had ik je gerust geholpen
koop dus gerust zo,n meter want je kunt het makkelijk zelf doen
het scheel inderdaad of je het op het gehoor doet of met zo,n meterhttp://smilies.networkessence.net/contrib/anym/olympic1.gif

Niels Thijssen
03-11-2002, 13:35
een Db-meter t.w.v. 30 Euro??? waar dan? bij Conrad.nl gekeken.... daar kon ik er een vinden die in de 300 euro prijsklasse zat.....................
Tips zijn welkom, 30 euro is idd nog te overzien.
Alvast dank voor je reactie op de tread!

Johan van den D.
03-11-2002, 14:52
een Db-meter t.w.v. 30 Euro??? waar dan? bij Conrad.nl gekeken.... daar kon ik er een vinden die in de 300 euro prijsklasse zat.....................
Tips zijn welkom, 30 euro is idd nog te overzien.
Alvast dank voor je reactie op de tread!
30 euro gewoon bij de conrad hoor
half nederland heeft m bij de conrad vandaan dus hij moet er zijn
hij is 29.50 en heeft bestelnummer 10 06 09-44 en staat op pag. 680 van de catalogus
dus kijk nog eens zou ik zeggenhttp://www.theenclave.net/smilies/ups/kamikaze/smilie_home.gif

Ronald Dassen
04-11-2002, 17:38
Ook ik heb hem voor 30 eurootjes gewoon bij Conrad ;)

Niels Thijssen
16-01-2003, 14:35
inmiddels gekocht, geleverd en afgesteld.... d'r zaten toch wel wat dB verschil tussen de div. speakers.
Echter....als ik alles op 75dB(C) afstem, kan ik de sub niet verder dan pak-em-beet 73dB tillen, terwijl er advies is van 79dB....
twordt dus ff doorsparen voor een zwaardere denk ik dan :(

Alvast bedankt voor alle adviezen!
nu nog wel gaan luisteren als ik hersteld ben van de griep, want ik schrok toch wel wat slechts 75dB in mijn kamer is (en vooral hoe ver de receiver open moet staan: normaal luister ik films af op -25dB nu moet ik voor 75dB geluidsdruk hem toch open schuiven naar +5dB op de receiver).......
Have mercy for my neighbours.... t' zijn helaas advocaten ;)

Frits Verhulst
16-01-2003, 16:15
Heb ook DB-meter van Conrad. Prima ding, hoor! Je merkt meteen dat je e.e.a. niet op het gehoor kan afregelen. Overigens wél een TIP: Gebruik eens testsignalen van een test-DVD. De ingebouwde test (ruis) van je receiver geeft niet altijd de verhoudingen exact zo weer als het geluid wat van DVD komt!

Niels Thijssen
16-01-2003, 18:36
Zojuist de eerste films ff bekeken / beluisterd. De dialogen zijn veel breder, eerst kon ik echt waarnemen dat ze alleen uit de Center speaker kwamen, nu lijkt het wel of ook de linker en rechter meedoen :D

Door ontbreken van een Test-DVD heb ik echter gewoon de interne test-toon gebruikt van Marantz. Wel viel het me op dat je de surround speakers nu "minder" waarneemt, wellicht doordat elke speaker nu (nagenoeg) gelijke bijdrage levert.

In elk geval, voorlopig is het effe opnieuw kijken en luisteren geblazen....

garmtz
16-01-2003, 20:02
Niels, je kunt waarschijnlijk je sub wel harder afregelen, als je het volume op de sub zelf wat harder zet... Maar 73 dB is juist de perfecte geluidsdruk, want de meter valt af in het laag met 2 dB. Zet het crossover van de sub wel maximaal.

Niels Thijssen
16-01-2003, 20:23
nou dan settle ik me maar met de huidige situatie ;)
de sub staat vol-open, evenals de cross over op de sub.
en uiteraard de surrounds als small ingesteld op de receiver....

de speakers op 75dB (volgens de meter), en de sub op 72dB... mwah.... nu alleen nog een plek vinden voor de sub want ie "bonkt" nogal zeg maar.... time to shuffle around ;)

Ik moet zeggen.....soms twijfel ik aan mezelf of ik uberhaupt nog wel wat "van achter" hoor, maar 't zal zoals altijd wel wennen zijn om deze setup als "okay" te bestempelen.

Bedankt allen voor jullie bijdragen, I am a happy HT-owner right about now :D :D :D

Dus wat mij betreft: slotje erop???

garmtz
17-01-2003, 08:05
Niks slotje... ;)

Als je je sub verschuift zul je wel weer opnieuw moeten calibreren he! En als je hem niet krijgt gecailbreerd op 75 dB, dan calibreer je toch alle speakers op 72 dB?!? Problem solved! :)

Het gaat erom dat de speakers onderling even hard staan, niet dat het precies 75 dB is. Meestal is de subwoofer richting hoek de beste plek. Niet echt IN de hoek, maar met de woofer niet verder dan 1 m van de wanden.

Christiaan Sauer
17-01-2003, 12:18
hoezo moet je je subwoofer dan richting de hoek zetten? Want voor mijn gevoel zou die dan juist harder moet gaan bonken, of hebben een of ander soort reflecties weer een positieve uitwerking op je geluid dan? Ik snap het niet helemaal :D

Raf van Bossum
17-01-2003, 13:29
Beste Niels,

Ik kan niet in jouw keuken kijken(bij wijze van spreken) en kan daarom jouw ervaring verkeerd uitleggen.
Maar meestal al je alle levels gelijk hebt, onstaat er een meer continu geluidsbeeld.
Eentje zonder gaten tussen de speakers.
Toch zou geluid wel plaatsbaar moeten zijn.
Geluiden zouden duidelijk vanuit een specifieke richting moeten komen en gaan, zonder dat je het in of uit de speakers hoort komen.
Blijft moelijk uit te leggen, zou er eigenlijk bij moeten zijn, maar ja.

"verdwijnen" van achterluidspeakers, is een zeer onduidelijke beschrijving.

Groetjes,

Raf.

Niels Thijssen
17-01-2003, 13:53
Ik denk dat dat die "gaten" zijn.... voorheen (ongecalibreerd zeg maar) kon ik exact aanwijzen en horen WAAR het geluid vandaan kwam.....NU niet meer.

ZOals ik al eerder aangaf: ik zal weer opnieuw moeten leren luisteren (gewennen) aan deze ingreep (en bevalt me prima).

Voorbeeld:
bij LOTR spreekt Gandalf in begin van de film een hartig woordje toe in het huis van ehhh... hoe heet die knakker die de verjaardag vierde in zijn dorp....
Je hoorde eerst het geluid van de frontspeakers overvloeien/schakelen naar de rear-surrounds.
Nu niet meer......

maar goed.... IK zal er wel aan moeten wennen, technisch gezien staat ie nu netjes alles (incl sub) op 72dB gelijkgesteld.

Raf van Bossum
17-01-2003, 15:12
Niels,

Heel fijn voor je:D
En heel erg goed gezegd, op leren luisteren:)
Iets wat meestal niet onderkent wordt.
Ik vind dat je films sowieso op een andere manier waarneemt, dan bv. muziek.
Het gebruiken van 5.1 kanalen en een rondom weergave komt meer overeen met hoe we gewoon in het dagelijkse leven de wereld om ons heen meemaken.
En ook al zijn we ons niet bewust van de vele geluiden die onze hersenen bereiken, het ontbreken zou zeer vreemd voorkomen.
Ook fantasie films als LOTR hebben geluiden die ons bewust of onbewust het idee moeten geven dat het allemaal echt is.
Dat maakt het voor onze hersenen makelijker, en geeft een gevoel van betrokkenheid.
En dit kan leiden tot het hebben van meer plezier in een film.
Wat je met 30 euro al niet kan doen. :D

Groetjes,

Raf.

Johan van den D.
17-01-2003, 17:45
hoezo moet je je subwoofer dan richting de hoek zetten? Want voor mijn gevoel zou die dan juist harder moet gaan bonken, of hebben een of ander soort reflecties weer een positieve uitwerking op je geluid dan? Ik snap het niet helemaal :D Hoe jij nu denk klop inderdaad
Die "hoek" gaat dan min of meer je sublaag versterken
Voor zover ik weet zal het meestal een negatief gevolg hebben
Maar zoals Gartmz al zei moet je m dus zeker niet te dicht in de hoek plaatsen
Het is dus gewoon een kwestie van een beetje spelen met de plaatsing van de sub
http://www.smilies.org/basesmilies/1042229657.gif