PDA

Bekijk de volledige versie : filmdiscussie: Red Dragon (spoilers)



Dave
03-11-2002, 10:23
Ik heb gisteren deze schoonheid mogen aanschouwen op het grootte witte doek en deze heeft echt weer een enorme indruk op me achtergelaten vandaar dat ik deze discussie thread open voor alle leifhebbers van deze prachtfilm.

Dus plaats hier alles wat je wilt weten of kwijt wilt over Red Dragon ;)

Harry B.
03-11-2002, 14:08
Dus plaats hier alles wat je wilt weten of kwijt wilt over Red Dragon ;)

In zoverre zou ik wel eens willen weten wat het verhaal is. Als ik me niet vergis speelt Red Dragon zich af voor SOTL en is het wederom een verfilming naar een boek van Thomas Harris. Was Manhunter trouwens niet een verfilming van hetzelfde boek?

Buscemi
03-11-2002, 19:09
Manhunter is inderdaad eveneens een verfilming van Thomas Harris' boek Rode Draak. Ik heb gisteren de film voor de tweede maal gezien (binnen een week) en vond hem nog beter dan de eerste keer. Hij wordt elders op dit forum door enkele leden afgekraakt (nou ja, een beetje dan) maar in mijn ogen is het een topper die toch wel dicht in de buurt komt van het niveau van Silence of the Lambs. Het verhaal speelt zich af vóór laatstgenoemde film.
Hij opent met prachtig camerawerk en je zit gelijk op het puntje van je stoel. Je komt er achter hoe Hannibal in het gevang terecht komt....smullen deze scene.
Daarna springt de film enkele jaren naar voren en er blijkt weer een gruwelijke seriemoordenaar (Ralph Fiennes) aan het werk te zijn. Crawford (Harvey Keitel) haalt ex-FBI-agent Will Graham (Edward Norton) erbij met de bedoeling om de zaak sneller tot een oplossing te brengen. Deze Will Graham heeft reeds twee seriemoordenaars "gepakt", waarvan Lecter de laatste was.... maar toch raadpleegt hij Lecter veelvuldig over deze nieuwe moorden.
Hetgeen veel indruk op me maakte was het karakter van Emily Watson. Zij speelt de rol van Reba McClane, een blinde collega van moordenaar Francis Dolarhyde. Prachtig acteerwerk van deze actrice.
Regisseur Brett Ratner die "slechts" films als Rush Hour, Family Man en Money Talks op zijn naam had staan, en die je eigenlijk zo'n ambitieuze film als Red Dragon niet zou toevertrouwen, levert met Red Dragon toch een puik stukje vakwerk. Hij levert geen overdreven horror en aktie zoals in "Hannibal", maar maakt op prachtige wijze gebruik van de karakters Lecter en Graham, de eerste met zijn typische humor en de tweede met zijn rustige, intense vaardigheden voor het opsporen van seriemoordenaars. Hij creëert een nieuwe slechterik en brengt de nodige humor in de film door de persoon van Freddy Lounds (Philip Seymour Hoffman), de journalist van het roddelblad de Telegraaf, sorry, The Tattler....

Jason Bourne
03-11-2002, 19:22
Ik heb de film vrijdag gezien en ik vond hem echt heel goed. Vooral het einde vond ik erg cool gevonden
vond het trouwens erg fijn dat Tattler het loodje legde op de manier als het gebeurde want ik vind die Philip Seymour Hoffman maar een vervelende vent :D

Groetjes,

J.

Robert F.
17-01-2003, 10:52
Voor de geintereseerde, de regio 1 versie komt op 1 april uit. Weet niet of dit onder voorbehoud is?

Gabriel B.
17-01-2003, 12:24
Ik heb heel recent Manhunter gezien en heb er niets dan lof over.
Dit is ineens ook de reden waarom ik wacht om Red Dragon te bekijken. Ik vrees teveel vergelijkingen te gaan trekken met MH om echt van de film te kunnen genieten.

rkrijger
22-10-2004, 20:01
Hele goeie film! Wil hem tzt nog eens hebben als ik hem ergens goedkoop zie...

Wizz-Art
22-10-2004, 20:25
Ik vind Manhunter en Red Dragon niet veel op elkaar lijken eigenlijk.

martini
22-10-2004, 20:28
Hele goeie film! Wil hem tzt nog eens hebben als ik hem ergens goedkoop zie...

Hij is al erg goedkoop. Ik geloof onder de 15 euro al.

rkrijger
09-05-2006, 11:02
Daarna springt de film enkele jaren naar voren en er blijkt weer een gruwelijke seriemoordenaar (Ralph Fiennes) aan het werk te zijn.

Gisteren het eerste uur gezien (tot aan de aanval [spoiler:fc2cb46bcf]op het huis van Edward Norton[/spoiler:fc2cb46bcf]).

Vraag waar ik mee bleef zitten: waar komt [spoiler:fc2cb46bcf]het contact tussen Hannibal en die andere moordenaar nu vandaan (via dat WC-papier)? Wie neemt nou contact op met wie [/spoiler:fc2cb46bcf]en waarom?

Roy Langeveld
09-05-2006, 17:10
Vraag waar ik mee bleef zitten: waar komt [spoiler:9713bd304a]het contact tussen Hannibal en die andere moordenaar nu vandaan (via dat WC-papier)? Wie neemt nou contact op met wie [/spoiler:9713bd304a]en waarom?
Simpel: [spoiler:9713bd304a]De Tooth Fairy stuurde Lecter een brief op een stuk WC papier. Zeer praktisch gedacht, want de bewakers van Lecter mogen diens post niet openen, enkel van buiten controleren op harde delen, explosieven, etc. Een stuk WC papier valt derhalve niet op en is makkelijk te verstoppen in een hele rol pleepapier. En mocht Lecter snel van de brief af willen (bv. als zijn cel doorzocht dreigt te worden), dan kan hij die snel opeten of doorspoelen. Hannibal mag wekelijks een telefoontje plegen, en daarmee belt hij naar de Tattler. Vervolgens reageert hij op de Tooth Fairy door een annonce te plaatsen met daarin een verborgen code.[/spoiler:9713bd304a] Simpel doch briljant.

rkrijger
11-05-2006, 16:17
Gisteravond het laatste uur gekeken... En, verdorie, toch nog een leuke verassing op het eind ([spoiler:af8f90447c]de verbrande persoon blijkt niet degene te zijn die je denkt[/spoiler:af8f90447c]), ook is de verwijzing naar Clarice Starling natuurlijk leuk!

Aloys
11-05-2006, 18:21
ook is de verwijzing naar Clarice Starling natuurlijk leuk!

Wat was dat ook alweer?

Wouter van Dis
11-05-2006, 18:27
ook is de verwijzing naar Clarice Starling natuurlijk leuk!

Wat was dat ook alweer?

Als ik het goed heb op het allerlaatst.. Dan zit hopkins weer in zijn cel, en wordt er gezegd dat er een bezoekster is.. Op dezelfde manier als in SOTL.. Maar kan er ook naast zitten, lang geleden!

Exxon
11-05-2006, 18:55
Goeie film, krijg hem deze maand bij Filmvalley zodat ik hem nog vaker kan kijken...

rkrijger
11-05-2006, 21:07
ook is de verwijzing naar Clarice Starling natuurlijk leuk!

Wat was dat ook alweer?

Als ik het goed heb op het allerlaatst.. Dan zit hopkins weer in zijn cel, en wordt er gezegd dat er een bezoekster is.. Op dezelfde manier als in SOTL.. Maar kan er ook naast zitten, lang geleden!

Nee, je zit er niet naast...