PDA

Bekijk de volledige versie : tv slaat op hol



Christiaan Sauer
03-11-2002, 14:05
OK peeepz,

weer een nieuw leuk probleem met mijn HT. In dit geval gaat het even over mijn tv. Tis al een ouwetje, en die staan erom bekend dat ze niet altijd doen waar ze voor aangenomen zijn :D .
Maar het nieuwste probleem is: als ik em aanzet staat die een tijdje normaal te werken, totdat hij beslist dat hij zijn eigen leventje wil leiden. Wat gebeurt er: mijn afstandsbediening begint de hele tijd signalen uit te zenden (tenminste, dat denk ik), waardoor mijn tv opeens op nederland 3 springt. Nix aan de hand als ik em gewoon terug kon zetten naar de zender waar die op stond. Maaaar..... druk een willekeurige toets op de ab in, en hij springt naar kanaal 33. Druk weer een willekeurige toets in, en hij gaat weer terug naar 3. Het maakt niet uit of je nu de teletextknop, de volumetoets, of zelfs de standby toets gebruikt, als je iets indrukt switched die de hele tijd tussen deze kanalen. Ik heb de ab van mijn receiver nodig om mijn tv uit te kunnen zetten, en dan weer aan te zetten. En steeds vaker begint het gezanik meteen opnieuw. (ps, ik heb het ook wel eens als ik alleen de ab van mijn receiver gebruik, en de ab van de tv niet in de buurt heb). Kan het zijn dat er bij de buren/bovenburen iets zo heftig aan het storen is dat dit het probleem kan zijn? of wil mijn arme tvtje gewoon niet meer? (ik hoop van wel, want ik ben pas over 2 weken jarig:()
Bv dank.

Wouter_D
03-11-2002, 14:28
Heb je al geprobeerd met een andere afstandsbediening te werken? Kan ook daar iets mis mee zijn?! En wat merk van tv/afstandsbediening is het?

Johan van den D.
03-11-2002, 14:38
want ik ben pas over 2 weken jarig:()
is precies genoeg om een nieuwe uit te zoeken toch
gewoon een lekkere hele grote vette breedbeeldhttp://216.40.249.192/mysmilies/contrib/drowned/magic.gif

Alex van den Berg
03-11-2002, 15:02
Wat gebeurt er: mijn afstandsbediening begint de hele tijd signalen uit te zenden (tenminste, dat denk ik), waardoor mijn tv opeens op nederland 3 springt. Nix aan de hand als ik em gewoon terug kon zetten naar de zender waar die op stond. Maaaar..... druk een willekeurige toets op de ab in, en hij springt naar kanaal 33. Druk weer een willekeurige toets in, en hij gaat weer terug naar 3. Het maakt niet uit of je nu de teletextknop, de volumetoets, of zelfs de standby toets gebruikt, als je iets indrukt switched die de hele tijd tussen deze kanalen.Ik zou in jou geval de AB openschroeven en ontdoen van alle inwendige bevuiling.
Zoals je het beschrijft lijkt het namelijk op een contactstoornis... en dan vooral onder de [3] toets...

Christiaan Sauer
03-11-2002, 16:27
Ik zou in jou geval de AB openschroeven en ontdoen van alle inwendige bevuiling.
Zoals je het beschrijft lijkt het namelijk op een contactstoornis... en dan vooral onder de [3] toets...

ab OPENSCHROEVEN? Denk niet dat dat nodig is :D Hoef alleen maar het plakband te verwijderen dat het ding bij elkaar houdt :D (oownee, toch niet, das alleen het batterijklepje dat iets tevaak met het parket in aanraking is geweest na al die jaren :( ).
Maar ik heb het dus ook al eens gedaan met de ab van mijn receiver, en ik zal het strax eens proberen met mijn eigen ab. (das een phillips, en de tv die ik nu in gebruik heb is een aristona).
Maar, het zou idd best kunnen dat dat ding helemaal smerig is van binnen. Zowel mijn moeder als ik zijn kettingrokers, de ab is ook al weer zo'n 10 jaar oud, en nooit schoongemaakt van binnen.
Kan ik dat gewoon een beetje afvegen, of is dat ook nogal gevoelig spul van binnen, moet dat met een (droog) zacht doekje?
Alvast bedankt.

Alex van den Berg
03-11-2002, 19:25
Kan ik dat gewoon een beetje afvegen, of is dat ook nogal gevoelig spul van binnen, moet dat met een (droog) zacht doekje?
Alvast bedankt. Een AB bevat de nodige micro-elektronica met miniscule soldeerpuntjes... Het is dus inderdaad aan te raden om niet echt te poetsen, maar te vegen... b.v. met een schone kwast/penseel.

Indien het aan vuil ligt, dan zit het probleem vooral bij de toetskontakten...
Wanneer je de AB open hebt, dan zul je onder de toetsen waarschijnlijk een (aantal) "matje(s)" van geleidend rubber aantreffen. Deze liggen op de print en zorgen voor het daadwerkelijke kontakt van de toetskontakten die op de print zijn ge-etst.
Wanneer je de "matjes" opbeurt, dan zul je op de print de (meestal cirkel/spiraal vormige) toetskontakten te zijn krijgen.
Reinig deze goed... Hierbij mag je best een lichtvochtig doekje gebruiken, maar oefen niet te veel kracht uit op de ge-etste printsporen... Veeg het geheel daarna droog en laat het nog even "uitdampen"
Veeg ondertussen de achterkant ("kuiltjes" kant) van de matjes goed schoon met een zachte borstel/kwast/penseel... frunnik daarbij gerust een beetje in de "kuiltjes".
Leg nu de kontaktmatjes weer op de juiste plek en schroef (plak :D )de zaak weer dicht...

Vervolgens... Testing one, two, three... ;)

b.t.w: Indien niet geheel duidelijk;
Print = het meestal groene plaatje met ge-etste koperbanen waarop de onderdelen zijn gemonteerd.
Heeft dus niets te maken met iets wat uit je printer komt... :D

forzavado
04-11-2002, 14:12
Met 'openschroeven' zou ik nog even wachten. Ik weet niet wat voor afstandsbediening het is, maar waarschijnlijk een met rubbere knoppen. Die willen namelijk weleens blijven hangen waardoor er maar één signaal uitgezonden wordt. Ookzaak: te hard ingedrukt. Oplossing: even die 3 een beetje op en neer bewegen zodat ie weer loskomt van de behuizing (komt waarschijnlijk aan één kant iets omhoog).

Ik weet niet of dit de oorzaak is, maar ik zou het altijd even proberen. Ik heb het zelf al eens met de ab van de cd-speler gehad, en dit was de (simpele) oorzaak.

Christiaan Sauer
04-11-2002, 17:22
ik zal het eens sterker vertellen: ik KAN mijn ab niet eens openschroeven. Strax ga ik maar eens kijken hoe ik em voorzichtig open kan klikken. Moet met een of ander klik mechanisme zijn gedaan, dus dat wordt even vogelen.
Maar, ik zal idd eerst even de drie op en neer bewegen, misschien dat dat ook al helpt.
Alvast bedankt. (en als het niet werkt: een kapotte ab is toch altijd weer een mooie reden om een nieuwe tv aan te schaffen :D )