PDA

Bekijk de volledige versie : Vraagje over center & rear-speakers



scorpion69
03-11-2002, 14:39
Hey ppl,

Mijn ouders hebben het over verhuizen en ze hebben al een aantal woningen op het oog waardoor er voor mij misschien wel een grotere kamer inzit :D :D en ik ben nu ook hevig geinteresseerd om mijn speaker-collectie uit te breiden naar 5.0 (heb geen geld voor een dure subwoofer en ik denk ook dat mijn beide vloerstaanders het wel aankunnen).

De meeste mensen kiezen voor een set uit dezelfde serie omdat er anders eventueel verschil in klankkleur waargenomen kan worden. Nu heb ik echter een vraagje. In hoeverre is het hoorbaar als ik een center & rear-speakers uit een andere serie koop (wel hetzelfde merk)?

Greetz from a scorpion

Camille
03-11-2002, 14:45
Hoi,

Dat is heel moeilijk te zeggen wat en of er verschil is.
Maar is het is natuurlijk altijd beter om speakers te kopen uit dezelfde serie.

Je moet gewoon eens kijken of je met die combinatie van jou ergens kan luisteren.

Succes ermee!

P.S Correct me if I'm wrong

Johan van den D.
03-11-2002, 15:14
(heb geen geld voor een dure subwoofer en ik denk ook dat mijn beide vloerstaanders het wel aankunnen).

ten eerste is het laag van een vloerstaander niet te vergelijken met het laag wat een subwoofer produceert maar goed ,als je daar nu nog geen geld voor heb dan houd het op en moet je het zolang inderdaad met je vloerstaanders doenhttp://65.68.63.156/mysmilies/contrib/edoom/microwave.gif
dan de speakers zelf, waarom kan je niet dezelfde nemen als je nu al hebhttp://216.40.249.192/mysmilies/games/dbz/dragonball-goku2.gif

scorpion69
03-11-2002, 15:55
ten eerste is het laag van een vloerstaander niet te vergelijken met het laag wat een subwoofer produceert maar goed ,als je daar nu nog geen geld voor heb dan houd het op en moet je het zolang inderdaad met je vloerstaanders doenhttp://65.68.63.156/mysmilies/contrib/edoom/microwave.gif
dan de speakers zelf, waarom kan je niet dezelfde nemen als je nu al hebhttp://216.40.249.192/mysmilies/games/dbz/dragonball-goku2.gif

Ik weet dat er nix boven een subwoofer gaat maar de eventuele nieuwe kamer wordt hooguit 13 m2 en om daar en sub voor te kopen.. Lijkt me de kamer te klein voor of niet? Komt nog bij dat een goede sub een smak geld kost en dat heb ik als student helaas (nog) niet.

Verder is het zo dat de serie waar ik de frontspeakers uit heb recent helemaal vernieuwd is. Of zou dat geen probleem zijn? Ennuh.. die serie is weer vrij prijzig (voor mij dan).

Johan van den D.
03-11-2002, 16:40
Ik weet dat er nix boven een subwoofer gaat maar de eventuele nieuwe kamer wordt hooguit 13 m2 en om daar en sub voor te kopen.. Lijkt me de kamer te klein voor of niet? Komt nog bij dat een goede sub een smak geld kost en dat heb ik als student helaas (nog) niet.

Verder is het zo dat de serie waar ik de frontspeakers uit heb recent helemaal vernieuwd is. Of zou dat geen probleem zijn? Ennuh.. die serie is weer vrij prijzig (voor mij dan).
ik snap het helemaal
maar als je er geen geld voor heb kun je nu eenmaal ook niet teveel eisen lijk me
in dit geval koop je gewoon wat je nodig heb,zelfde serie of niet
je heb nu eenmaal niet veel keuze in dit geval
een klein subje zal in je kamer altijd wel gaan en hoeft dan ook niet zoveel te kosten
goede kwaliteit kost nu eenmaal een smak geld in onze hobby ,het is niet anders helaas
maar welk merk speakers waren hethttp://65.68.63.156/mysmilies/ups/kamikaze/smilie_mech.gif

scorpion69
03-11-2002, 16:51
ik snap het helemaal
maar als je er geen geld voor heb kun je nu eenmaal ook niet teveel eisen lijk me
in dit geval koop je gewoon wat je nodig heb,zelfde serie of niet
je heb nu eenmaal niet veel keuze in dit geval
een klein subje zal in je kamer altijd wel gaan en hoeft dan ook niet zoveel te kosten
goede kwaliteit kost nu eenmaal een smak geld in onze hobby ,het is niet anders helaas
maar welk merk speakers waren hethttp://65.68.63.156/mysmilies/ups/kamikaze/smilie_mech.gif

Ik heb nu de front-speakers uit de Symphony serie van Eltax. Om precies te zijn de Symphony 6.2. En nee, dit is niet de budget-serie die bij Wehkamp te koop is.. ;)

Johan van den D.
03-11-2002, 17:03
En nee, dit is niet de budget-serie die bij Wehkamp te koop is.. ;) dat had ik ook niet willen zeggen hoor maar het lijk me wel verstandig om dan ook de rest gewoon van eltax te nemen
zo hou je het nog een beetje bij elkaar en eltax is zo verkeert nog niet .dus hou het gewoon binnen eltax zou ik zeggen en een sub kan altijd nog

scorpion69
03-11-2002, 17:35
dat had ik ook niet willen zeggen hoor


Dat weet ik want ik volg dit forum regelmatig en van jou kan je altijd een eerlijk & verstandig antwoord verwachten. ;) Maar ik zei het erbij om er ff de nadruk op te leggen dat hoewel ik een beperkt budget heb, toch wel redelijk serieus ben op dit onderwerp. :bier:

Johan van den D.
03-11-2002, 18:01
Dat weet ik want ik volg dit forum regelmatig en van jou kan je altijd een eerlijk & verstandig antwoord verwachten. ;) Maar ik zei het erbij om er ff de nadruk op te leggen dat hoewel ik een beperkt budget heb, toch wel redelijk serieus ben op dit onderwerp. :bier:
dank je voor het compliment
verder beoordeel ik niemand op zijn budget maar je moet ook begrijpen dat iemand met een laag budget ook geen topkwaliteit kan verwachten
en daarom waardeer ik het des te meer dat iemand met een laag budget juist z,n best doet om een zo leuk mogelijke set bij elkaar te krijgen
is in principe leuker dan iemand die met 10.000 euro de winkel instap en zeg van dat daar wil ik hebben
zelf helemaal opbouwen is veel leuker maar dat val dan weer niet mee door de kosten die erbij komen kijken
verder zijn mijn antwoorden wel eerlijk,ik zeg wat ik ook echt vind,maar of ze verstandig zijn hang van de ander af
je weet immers dat het soms verstandiger zou zijn om te liegen in het leven maar zo werk ik dus niet
maar nogmaals, ik beoordeel dus niemand op zijn budget want het lig er ook maar net aan wat je kunt danwel wilt missen voor je hobby
en voor een eerlijk antwoord kun je dus altijd bij me terecht
ik heb er zelf ook een aantal jaren over gedaan voor ik zover was als nu en ik ben er nog lang niet ondanks dat ik het budget er wel voor heb
heb namelijk ook nog de nodige andere kostbare hobby,s en wil daarnaast ook nog gewoon lekker leven
maar ondanks alles komt mijn zoontje op de eerste plaats en dat is onbetaalbaar
en weet je wat...........in december krijg ik er nog een zoontje bij
maar goed ,al met al is het nu wel lekker off-topichttp://www.plauder-smilies.de/happy/invasion.gif

raampie
04-11-2002, 14:10
Als er geen speakers meer uit jouw serie verkrijgbaar zijn dan zou ik zelf twee dingen doen:

1. kijken welke speakers uit de huidige serie het beste passen bij jouw speakers. (als er een bepaalde lijn uit gaat, dan komt er meestal wel iets nieuws voor in de plaats wat qua kwaliteit en prijs in de buurt zit).

2. kijken of je geen 2e hands speakers kunt vinden. Kijk eens op sites als marktplaats.nl, daar kun je gemakkelijk zoeken en prijzen vergelijken en worden zowel oudere als nieuwere speakers aangeboden. Misschien moet je wel geduld hebben tot 'jouw' speakers er bij zitten, maar je bent dan ook nog goedkoper uit. (waarschijnlijk is er of de eltax website (of anders even google-en) nog wel info te vinden over de serie waar je huidige speakers toe behoren. Je kunt dan kijken welke speakers het beste als surround kunnen dienen)

Verder zou ik naar een goede audio zaak gaan en mijn probleem voor leggen. Goede raad kost niets en verplicht natuurlijk niet tot aankoop. Suc6!

PM
04-11-2002, 14:17
Een sub is geen overkill voor een ruimte van 13 m2 dat kan best..
Verder speakers uit dezelfde serie nemen (denk aan geluiden die van de ene naar de andere speaker over gaan... als de speakers een andere klank hebben dan klinkt dit heel vreemd..)