PDA

Bekijk de volledige versie : Extra Sub?



noXS21
29-09-2001, 18:55
Hoi ik heb een vraag. Ik zou graag nog veterre bas uit mijn set willen hebben. Zou dat mogelijk zijn met een sub van max. 1000,- toe te voegen?

Dit is mijn set:
t.v.-panasonic 28dk1
rec.-sony str-de 545
dvd-marantz dv4100
speakers-sony sa-ve505+bijbehorende sub

Ik heb dus al een sub van 100 Watt die ik bij mijn speakers kreeg
Ik zat zelf aan een magnat omega 300 te denken om toe te voegen?

Alvast bedankt:p

Nathan Strik
30-09-2001, 01:24
Heb je oorlog met de buren ofzo?

B-Molson
30-09-2001, 09:08
welnee... is een goedkope manier van verbouwen.. even richten... en de muur eruit blazen... heheh.. neej zonder dollen, die sub die je noemt is perfect daarvoor... maar verwacht niet nog op de verjaardag van de buren uitgenodigd te worden..

Groeten
B-Molson

www.filmbuster.nl

Nathan Strik
30-09-2001, 12:09
Ik gebruik altijd de subwoofer om het behang van de muren te trillen. Als ik de scène met de tank opzet van Saving Private Ryan hoef ik geen behang te krabben....

noXS21
30-09-2001, 12:21
Dit is geen grapje ik bedoel het series. Ik zou graag die bas krijgen zoals in de bios die lage voelbare zware bas. De sub die ik al heb heeft net te weinig pit. Maar is het kwaliteits verschil die 1000 pietermannen waard???:D

Joost
01-10-2001, 08:46
Ik kan maar één ding zeggen als je een goede en echt stevige sub wilt hebben. Namelijk: koop een REL. e bent waarschijnlijk iets meer kwijt dan 1000,- gulden maar als je goed zoekt dat hoef je echt niet meer te betalen dan 1100 of 1200 gulden.
Een andere aanrader is een Yamaha, die hebben ook een 2 tal goede sub in hun lijn zitten, deze zijn dan ook wel gelijk de duurste, maar dan heb je ook wat.
Maar REL, dat is absoluut top!!!

Léon Bolweg
01-10-2001, 11:50
Wat je naast een extra sub ook kan doen, dat is je subwoofer in de hoek van je kamer plaatsen. Dan krijg je (als je dit niet al gedaan heb) zo 20% meer bas. Of dit altijd geldt weet ik niet, maar bij mij hielp dit zeker.

noXS21
01-10-2001, 19:37
Ik heb hem al in de hoek staan. Maar ik wil ook nog lager mijn sub nu gaat tot 27Hz en ik wil eigenlijk wel naar iets van 18 of 20Hz toe. Ik moest maar eens gaan kijken voor een sub van REL daar heb ik ook al veel goeds over gehoord. Voor mij is het belangrijk dat hij goed klink voor films en niet zo zeer voor muziek. Ik heb nog wel een vraagje ik heb nu ook 5 micro speakers met een versterker van 5x100Watt staan, zouden 2 subs niet te zwaar zijn en teveel over de micro's heen gaan? :D

noXS21
01-10-2001, 19:58
?? Weet iemand wat je ongeveer voor een REL Q100E betaald en heeft er iemand ervaring met deze sub voor films ??

Alex van den Berg
02-10-2001, 01:31
Geluid, en dan vooral lage tonen, heeft een bepaalde afstand nodig om hoorbaar te kunnen zijn... Dit heeft te maken met de golflengte...

Een frequentie van b.v. 30 Hz betekent 30 trillingen per seconde.
Deze freq. heeft een periode (een complete sinus...) van 1/30 = 0,033 seconde ofwel 33 miliseconde...
Geluid heeft in lucht een gemiddelde snelheid van 335 meter per seconde, wat betekent dat die 30 Hz periode een golflengte heeft van 0,033 x 335 = 11,05 meter...

Als de luisterruimte niet minimaal deze lengte heeft, zal een toon van 30 Hz niet zuiver hoorbaar, maar met faseverschil (negatief voor bassen) hoorbaar zijn, of erger nog ...alleen voelbaar...
De zaak gaat dan dus resoneren als een gek... :(
Dit betekent dat in een te kleine ruimte alle lagere tonen min of meer vervormd worden!

Erger is het nog wanneer de luisterruimte precies 11.05 meter lang is, omdat we dan (bij 30 Herz) met een 'staande golf' te maken krijgen, wat wil zeggen de de golf tussen de muren heen en weer blijft kaatsen en daardoor voor resonantie zorgt.

Het beste is het dus wanneer de luisterruimte in ieder geval langer is dan de benodigde golflengte...
Wat dat betreft zat 'B-Molson' er voor het beste resultaat dus niet ver naast... muur eruit blazen... :D

Hierdoor is het misschien meteen duidelijk waarom lage tonen in een bios eigenlijk altijd beter klinken... Daar is gewoon veel meer ruimte! Thuis zit je vooral lucht te verplaatsen inplaats van het in trilling te brengen :)

forzavado
02-10-2001, 08:36
Ik zou zelf niet snel met twee verschillende sub's gaan werken aangezien je het zaakje dan wel heel erg goed moet gaan afstellen en opstellen (als het al zou werken). Twee dezelfde sub's kan ik me nog indenken, maar ook dan moet je het gigantisch goed afstellen mbt. fase en dergelijke en een grote ruimte tot je beschikking hebben.
Ik zou dan als je niet tevreden bent met je huidige sub gewoon één goede aanschaffen, bijv. die REL, of gaan verbouwen.

Joost
02-10-2001, 10:01
Er werd gevraagd naar de prijs van de REL Q100E. Nou een poosje gelden hielden ze bij de staffhorst in Utrecht, of eigenlijk gewoon RAF zoals het nu eigenlijk in heel Nederland genoemd word, opruiming. Hij was daar toen in de aanbieding voor de hele scherpe prijs van 1299,- gulden. Maar ik weet niet hoe groot je kamer is of hoe vaak je al ruzie gehad hebt met de buren maar dit ding is echt heel groot en heel zwaar.
REL heeft namelijk nog een type lager, het instapmodel is dat, namelijk de REL QUAKE. Dit model is beduidend kleiner kwa kast en geeft ook wel minder vermogen maar het is nog steeds ruim voldoende om een flinke slaapkamer in beweging te zetten.
Ik wou zelf ook graag de Q100E hebben, maar alle verkopers verklaarden me voor gek dat ik dat ding op m'n slaapkamer wou gaan zetten.
Ze hebben me toen de QUAKE aangesmeerd waar ik tot nu toe nog geen moment spijt van heb gehad. Het bespaarde me zelfs geld!!
De QUAKE is voor slaapkamers of normale huiskamers ruim voldoende. 20 m2 kan hij makkelijk aan. De Q100E ligt daar ruim boven.
Ook zal ik willen aanraden als je een nieuwe sub koopt de oude netjes aan de kant te schuiven, een goede actieve sub heeft echt geen ondersteuning van een andere sub nodig, zeker niet een REL.
En als je een REL koopt, lees dan heel goed de gebruiksaanwijzing, want je kan hem ook heel snel slopen als hij net nieuw is. Aansluiten dat is echt een makkie, hou er alleen rekening mee dat je minimaal 100,- uittreks voor een fatsoenlijke kabel, want dat maakt een hoop verschil.

Succes

forzavado
02-10-2001, 10:41
Waarom kijken jullie niet naar de Q50. Een tijdje geleden stond ik voor dezelfde keus als julie, toen kon ik voor de Quake of Q50 (wat REL betreft) gaan. Ik weet niet of die Q50 nog leverbaar is, maar hij zit wel precies tussen de Quake en de Q100, lijkt mij. (uiteindelijk heb ik voor de Digital 12 van JBL gekozen)

noXS21
02-10-2001, 18:39
Jullie hebben mij een hoop wijzer gemaakt. Vooral open mind bedankt voor je tech talk heel leerzaam. Maar jullie zeggen dat de Q100E te zwaar is maar ik heb nou die sony sub en die heeft ook 100Watt maar mag best wel meer pit hebben. Zit er verschil in 100Watt van sony en 100Watt van REL soms, deze vraag stel ik vooral aan open mind. Die zal wel antwoord weten als ik zo zijn berichten lees. Ben ik trouwens gek als ik de bas juist wil voelen. Dat geeft toch veel meer inpact in films? En wat de buren betreft we komen in een vrijstaand huis te wonen dus die zullen geen last van mij hebben, ik bedoel niet alleen de buren maar de hele buurt HAHAHAHA:D

noXS21
02-10-2001, 18:43
Ik laat mij gaan, maar ik houd het hier graag wel een beetje serieus:)

Matthijs M.
03-10-2001, 07:29
Wat betrefd advies sluit ik mij helemaal aan bij Joost.

Kijk eens op www.tannoy.nl. Daar vind, vreemd genoeg misschien, ook de prijzen van REL.

Joost
03-10-2001, 08:38
Ja, er zit wel degelijk verschil in de ene 100 watt en de andere 100 watt. Jouw sony sub kan lang zo laag niet komen als een sub van REL. Met andere woorden, de REL versterkt de lage tonen veel meer, omdat hij ook gevoeliger is voor lagere tonen.
En dat je de bas graag wilt voelen, dat is geen probleem, dat wil ik ook. En ik moet zeggen dat lukt aardig met mijn REL QUAKE.
In de handleiding van REL staat ook: The QUAKE is build to produce the tones that should be felt rather than heard. En dat klopt, wat je staat te schudden op benen als de dieptebommen in U-571 ontploffen.

Natuurlijk kan ik het allemaal niet zo heel technisch uitleggen als onze technicus het hiervoor deed met alle HZ, maar misschien heb je er toch wat aan.

noXS21
03-10-2001, 19:10
Joost wat is precies het verschil tussen de QAUKE en de Q50 op de site zie ik geen verschil. En wat heb jij betaald voor je QAUKE??

Alvast bedankt:p

Joost
04-10-2001, 08:38
Nou, om eerlijk te zijn weet ik het verschil niet helemaal precies. Ik weet alleen wel dat de QUAKE al vrij oud is. Van de verkoper mocht ik begrijpen dat het model QUAKE eruit gaat en daarvoor in de plaats komt de Q50. Maar of dit echt zo is weet ik niet.
Op de site zie ik ook niet echt een wezenlijk verschil, alleen dat de Q50 een grotere kast heeft, een grotere driver en een ander freq. bereik. Echter het vermogen is exact hetzelfde, namelijk 50 watt continu en 100 watt piek.

Ik heb voor mijn REL QUAKE net voor de afgelopen zomervakantie slechts FL 999,- betaald bij RAF / Staffhorst Utrecht. Niet duur dus. Omdat ik ook gelijk een nieuwe versterker kocht, kreeg ik de kabels er allemaal gratis bij. Netjes dus.

Als je nog meer wilt weten hoor ik het wel van je.

Joost

P.S. Kijk ook eens naar de Yamaha YST - SW320 Is ook zeker even het bekijken en beluisteren waard.

noXS21
04-10-2001, 19:01
Ga er niet van uit dat ik binnenkort een sub ga kopen ben alleen een beetje aan het rondkijken. Om er een te kopen moet is nog wat sparen. Want ja je wil ook wel eens uit toch? Ik ga ook maar eens op het net kijken voor die yst-sw320. Weet je trouwens een leuke buurs de komende tijd op het gebied van home cinema ik zat te denken om naar de dvd plus buurs te gaan ergens in november?

Ik hoor wel weer van je ;)

noXS21
04-10-2001, 19:22
Ik heb net ff gekeken op de site van yamaha maar is die yst-sw320 niet een beetje heel erg boven mijn budget???? Hij heeft 250Watt vermogen. Is die niet 2 of 3 duizend???:(

Joost
05-10-2001, 08:28
Om even terug te komen om de YAMAHA, ja hij heeft een versterker van 250 watt, maar hij kost slechts 1300 - tot 1400 gulden! (bij staffhorst / RAF dan) Nou moet ik gelijk zeggen dat de verkopers bij RAF heel verschillende meningen hadden over dit apparaat. De één was heel enthousiast, de ander zei echter dat vergleken de REL niet veel voorstelde. Je kan jezelf natuurlijk ook wel wat vragen stellen zoals REL 50 watt <=> YAMAHA 250 watt, en dat voor bijna dezelfde prijs. Bij de yamaha weet ik echter niet of 250 watt continu of piek vermogen is. Het uiterlijk van de Yamaha sprak me wel erg aan, hij is heel erg mooi afgewerkt. Vooral in het blanke hout (Ik heb namelijk ook mijn frontspeakers in die kleur van MISSION). Maar ik ben uiteindelijk maar gegaan voor de REL, die gaf mij de meest degelijke indruk, en dat was hij ook volgens de verkopers.

Ik hoor het wel van je.

Joost

forzavado
05-10-2001, 11:20
Ik zou dus nooit op die wattjes letten, hoe 'hard' ie gaat heeft met het rendement te makenen de ruimte waarin je hem zet. Let gewoon op de klank en laat die je voorkeur bepalen.

Alex van den Berg
05-10-2001, 13:35
Ik zou dus nooit op die wattjes letten
Het door de fabrikant opgegeven vermogen is absoluut afhankelijk van de norm die gehanteerd wordt!

Vroeger (jaren 70 en 80) werd er alleen gesproken over een 'continue- of sinusvermogen' en een 'Maximaal' vermogen.
Het sinusvermogen verteld welk vermogen een versterker (of luidspreker) voor onbepaalde tijd kan leveren (of ontvangen) zonder dat ie gaat vervormen of, erger nog, de vernieling ingaat!
Het maximaalvermogen is een indicatie voor pieken die in een zeer korte tijd verwerkt kunnen worden... b.v. een korte oorverdovende knal met veel dynamiek...

Uit dit verhaal blijkt dat het sinusvermogen het relevante getal voor de gebruiker is.

Tegenwoordig zie je b.v. ook PC-speakers waarbij een vermogen van soms wel 1000 Watt PMPO wordt genoemd...
Wat dit nu weer voor een norm is wil ik eigenlijk helemaal niet meer weten, omdat deze alleen bedacht is om de klant met veel grotere getallen te verleiden.
Dit is zeker geen 1000 Watt continue vermogen... je mag al blij zijn als het 10 ECHTE wattjes zijn... :)

Vermogen versus volume:
De verhouding tussen versterkervermogen en volume is logaritmisch... Dit betekent dat een versterker van 100 Watt slechts ongeveer 2x zo luid kan blazen dan een versterker van 10 Watt.... en .... 1000 Watt is dan weer 2x zo luid dan 100 Watt.

Waarom klinkt 'jouw' 150 Watter dan harder dan die van de buurman? Waarschijnlijk omdat 'jouw' speakers van betere kwaliteit zijn en een hoger rendement hebben...

Zelf luisteren op een flink opengedraaid volume blijft de beste test wanneer je geen complexe meetcomputer bij je hebt... :D

noXS21
05-10-2001, 19:39
Moet ik dan echt niet naar Watts kijken. Wat heb ik er dan aan om op internet te kijken voor subs en hoe weet ik dan naar wat voor modellen ik moet gaan kijken. Zo kan ik dus helemaal geen selectie maken van subs die me mooi lijken. Ik weet wel dat Watts niet alles zeggen maar ik wil in iedergeval de Vol. knop niet verder dan 50% open hoeven hebben om een vet geluid te hebben. Weet iemand hoe ik een selectie kan maken wat ik wil zien voor ik naar de winkel ga???

En allemaal bedankt voor alle aandacht:)

Alex van den Berg
05-10-2001, 20:39
Voor een goede subwoofer lijkt me in ieder geval 100 Watt genoeg voor een redelijke woonkamer... Hoe groter de ruimte des te meer vermogen heb je nodig voor een vol geluid.

Wat voor goede lage tonen wel belangrijk is, is de diameter van de gebruikte speaker.
Hoe groter de diameter, des te groter zal de conusbeweging zijn, wat betekent dat er meer lucht in beweging wordt gebracht.

Soms wordt dit principe benadert door b.v. 4 speakers met een diameter van 20 cm te gebruiken...
Maar 1 speaker met een diameter van 40 cm zou in principe beter zijn...

O ja... En als laatste en zeker niet het minst belangrijk... Hoe groter de inhoud (in liters) van een basbox, des te voller zijn de lage tonen...

forzavado
09-10-2001, 08:46
Open mind jij schreef dus precies wat ik bedoelde:


Dit is zeker geen 1000 Watt continue vermogen... je mag al blij zijn als het 10 ECHTE wattjes zijn...

Vermogen versus volume:
De verhouding tussen versterkervermogen en volume is logaritmisch... Dit betekent dat een versterker van 100 Watt slechts ongeveer 2x zo luid kan blazen dan een versterker van 10 Watt.... en .... 1000 Watt is dan weer 2x zo luid dan 100 Watt.


Het is dus maar hoeveel rendement (3db verschil is dus al weer 2× zoveel geluidsdruk bij hetzelfde geleverd vermogen door de versterker, als de rest gelijk blijft) een speaker heeft en welke norm gehanteerd wordt bij welke weerstand en welke frequentie (zo kunnen we nog wel even doorgaan)
Ga eens voor de gein technische gegevens van een Yamaha versterker vergelijken met die van een Denon. Er is altijd wel een variabele die bij de opgave verschilt. Je moet wel een expert zijn om hier nog een mooie eenduidige vergelijking van te maken van hoe hard 'ie nu gaat. (en dat ben ik dus niet)
Dus let niet op die watjes en ga gewoon luisteren bij het kopen van een sub (laat hem desnoods bij jou thuis aansluiten) en je weet of hij je ruimte aankan.