PDA

Bekijk de volledige versie : Filmdiscussie: Donnie Darko



Tossie
07-11-2002, 21:49
Zojuist heb ik deze film gezien!
Leuke film, maar zit toch wel met een vraagteken in mijn hoofd.

Zeker het einde.

Kan iemand het (proberen) uit te leggen?
Of moet ik gewoon een tweede keer kijken....:D

Nathan Strik
07-11-2002, 22:19
Allereerst ben ik niet zo´n voorstander van het uitleggen van deze film. Het mooie van dit soort films is vaak dat iedereen er zijn eigen betekenis aan kan geven.

Maar een mogelijke verklaring van het einde volgens mij is dit:
Tijdens de film worden verschillende keren verwijzingen gemaakt naar tijdreizen en parallelle universa (ook een leuke verwijzing naar Back to the Future).
Het kan dus zijn dat de film zich in twee parallelle universa afspeelt die met elkaar verbonden zijn door middel van een "wormhole".
Donnie weet dat als hij niet sterft dat dan uiteindelijk zijn vriendin de klos zal zijn en heeft dankzij dat boek van die oude vrouw ontdekt hoe hij naar die andere dimensie kan reizen. Hij sterft omdat hij op de noodlottige nacht nu wél thuis is als de vliegtuigmotor in zijn kamer valt.
Daardoor redt hij zijn vriendin van de ondergang terwijl ze elkaar in die dimensie technisch gezien nooit hebben ontmoet.
Het verhaal kan dus over opoffering gaan, ook omdat er in de film verschillende verwijzingen naar Jezus zitten (The Last Temptation of Christ draait in de bios, en in die film komt trouwens ook een parallel universum voor.)

Een andere verklaring (die in op internet heb gelezen) is , dat de hele film een droom is, of een flashback van Donnie op het moment dat de vliegtuigmotor in zijn kamer beland. (Je hoort weleens dat je leven aan je voorbij flitst vlak voor je sterft, misschien zag Donnie in plaats daarvan hoe zijn leven had kunnen zijn.)
Hij bedenkt zich dus vlak voor hij sterft hoe het had kunnen gaan als hij had overleefd. Dit zou best kunnen, ook doordat een regel uit de songtekst van het nummer Mad World wat aan het eind gespeeld wordt luidt "the dreams in which I´m dying are the best I´ve ever had."
Dit zou hier op kunnen slaan.

Maar dit zijn slechts theoriëen, kijk vooral de film een tweede, derde keer, etc. En probeer je eigen theorie samen te stellen.

Ik ben benieuwd hoe de andere leden tegen dit verhaal aankijken. Ik ben er zelf (na 1 keer kijken) nog niet helemaal uit. Dit is echt een film om keer op keer te zien. :)

Tossie
07-11-2002, 22:45
Leuke theorieen. Vind het wel leuk om erover na te denken.
De tweede vind ik wat minder omdat bij zo'n bijna dood ervaring je verleden leven voorbijtrekt en niet wat er allemaal gebeurt.


De eerste uitleg vind ik mooi en hadden wij ook al een beetje bedacht Dat hij heeft gekozen om iets anders te doen. Raar alleen is dat zijn vriendinnetje zwaait naar de moeder. Wij dachten dat de mensen wel alles hadden meegemaakt en herinneren, maar dat ze de tijd opnieuw beleven. Nu zonder Donnie.

Rochan
07-11-2002, 23:16
Heb deze film ook pas geleden gezien. en ik had ook nog wat vraagtekens, zeker over het einde. Maar net als Nathan zei, is een film die je meerdere keren moet zien om het helemaal te begrijpen. dus alssie uitkomt, zal ik het zker aanschaffen en dan. Vind het ook een toppertje(y)

Nathan Strik
07-11-2002, 23:19
De tweede vind ik wat minder omdat bij zo'n bijna dood ervaring je verleden leven voorbijtrekt en niet wat er allemaal gebeurt.
Het zou kunnen dat dit bij Donnie anders is natuurlijk. Maar ik blijf de tweede ook een zwakke theorie vinden. Het zou nog wel kunnen dat het gewoon allemaal een droom is die hij heeft vlak voordat die motor door het dak komt zetten..

En een mogelijke verklaring voor de scène dat Donnie´s vriendinnetje (een prachtige rol van Jena Malone btw.) naar de moeder van Donnie zwaait kan zijn dat ze toch een verbinding hebben ergens in hun onderbewustzijn.
Dat bijvoorbeeld de twee dimensies toch een beetje invloed op elkaar hebben. Je hebt weleens dat je mensen ontmoet waarbij je het gevoel hebt dat je ze al heel lang kent. Nou, misschien zijn ze wel je beste vriend/vriendin, maar dan in een andere dimensie. ;) Maar goed, het blijft vaag natuurlijk.
Zodra ik de Regio 1 DVD heb ga ik meteen bij de extra´s de "Philosophy of Time Travel" lezen die op de schijf staat. Het schijnt dat heel veel vragen hierin beantwoord worden.

Tossie
07-11-2002, 23:24
En een mogelijke verklaring voor de scène dat Donnie´s vriendinnetje (een prachtige rol van Jena Malone btw.) naar de moeder van Donnie zwaait kan zijn dat ze toch een verbinding hebben ergens in hun onderbewustzijn.
Dat bijvoorbeeld de twee dimensies toch een beetje invloed op elkaar hebben. Je hebt weleens dat je mensen ontmoet waarbij je het gevoel hebt dat je ze al heel lang kent. Nou, misschien zijn ze wel je beste vriend/vriendin, maar dan in een andere dimensie. ;) Maar goed, het blijft vaag natuurlijk.
Zodra ik de Regio 1 DVD heb ga ik meteen bij de extra´s de "Philosophy of Time Travel" lezen die op de schijf staat. Het schijnt dat heel veel vragen hierin beantwoord worden.

Dat is dus dat ik ook dacht Ze hebben wel alles meegemaakt wat je in het begin ziet en ook (bewust/onbewust) herinneren. Donnie kiest er alleen voor de gebeurtenissen anders te laten gebeuren (door zelf in bed te blijven liggen). Zoiets komt ook in de film voor. Er wordt iets gezegd in de trant van waarom je iets zou willen veranderen --> alleen wanneer je de gebeurtenissen ten goede kunt vernanderen.

Blijft de vraag waarom of door wie hij in die bewuste nacht naar buiten wordt gelokt.

R1 versie is al uit?

Tossie
07-11-2002, 23:32
Allemaal spoilers én info:

http://www.kuro5hin.org/story/2002/4/6/115722/8814

Nathan Strik
08-11-2002, 02:36
Blijft de vraag waarom of door wie hij in die bewuste nacht naar buiten wordt gelokt.

R1 versie is al uit? Waarom die vent in dat konijnenpak hem precies naar buiten lokt weet ik niet, maar ik denk dat, omdat die vent in dat pak diezelfde is die later over Donnie´s vriendin heen rijdt en dan door Donnie in zijn oog geschoten wordt, dat hij ook zijn lot wil veranderen. Maar ja, dan zou hij Donnie juist in zijn nest hebben moeten laten liggen. Of misschien was dit bedoeld als levensles voor Donnie ofzo... wow... verwarrend :D zodra ik de film nog een keer zie ga ik extra op dit soort dingen letten.

En de R1 versie is inderdaad al uit. Kijk bijvoorbeeld hier (http://www.dvdboxoffice.com/description.asp?id=E7871A45-1780-4E1E-9B82-C8A09698753E&Class=mvi&wh=MAIN&s=gg&rate=CAD+%2D+1%2E0000&pid=90015937). Regisseurscommentaar en wat leuke extra´s (waaronder dus die "Philosophy of Time Travel").

Tossie
08-11-2002, 09:14
Kortom, een boeiende film!

Nathan Strik
08-11-2002, 14:08
Kortom, een boeiende film! Zekers. :) En sinds gisteren staat de R1 DVD in bestelling. :D :D

Brian De Vore
10-11-2002, 21:34
Hallo iedereen,

Op de site van Donnie Darko kun je op een gegeven moment toegang krijgen tot het boek dat Donnie in handen krijgt: The Philosophy Of Time Travel.

Het volgende beschrijft plotwendingen, waarop sommige verklaringen uit het boek op toepasbaar zijn:

Ik weet niet of het einde nog bij mensen is bijgebleven, maar daar zien we het meisje (dat hij inderdaad heeft gered door zich zelf indirect te doden) door de buurt fietsen, en als ze het huis van Donnie passeert en z'n moeder ziet, die huilt om haar overleden zoon, is er een herkenning tussen de twee mensen, terwijl ze in deze (gewijzigde) realiteit niets met elkaar te maken hebben (of ooit hebben gehad). Deze herkenning wordt veroorzaakt omdat de personen waar Donnie Darko mee te maken kreeg nadat hij z'n lot heeft onlopen en in een andere realiteit is beland, samen met hem in die realiteit terecht kwamen. Deze twee verschillende demensies zijn inderdaad met elkaar verbonden door een soort wormhole.

De verklaring voor de schotwond die Frank (het konijn) vanaf het begin al in zijn gezicht heeft is dat mensen die sterven in de alternatieve realiteit zich vrij kunnen bewegen door de tijd, vandaar dat hij er net zo uitziet als nadat Donnie hem schoot.

Nou goed, dit is ongeveer waar ik op uitkwam.

Mark van Voorthuizen
01-12-2002, 14:15
Ik heb Donnie Darko gisteren bekeken, en het is voor mij een topper.
Overigens is de regisseur favoriete film : 12 Monkey's.:)

Mark van Voorthuizen
01-12-2002, 17:04
Hier een link naar cinama.nl waar de regisseur Richard Kelly uitleg geeft, ze hebben ook een review van de regio 1 versie, en opnamen van Stardust.

http://www.cinema.nl/cinema/magazines/news/index.jsp?portals=3142294&news=7404282&magazines=5268514

Jaap22
30-12-2002, 21:01
Ik heb Donnie Darko net gekeken en ik vind hem niet zo super, enkel om de reden dat het voor mij te vaag blijft.

Memento bijvoorbeeld. Daar begint de film ook vaag, maar op het eind is die te begrijpen en dat mis ik een beetje bij Donnie Darko. Ja een SPOILER!

zwart gat of een droom, ik had zelf gehoopt dat het antwoord wat duidelijker werd, maar dat is mijn mening.

SPOILER!

Ik vind de film niet slecht, maar ik zal hem niet zelf aanschaffen.

John
09-01-2003, 17:04
Ik heb hem vanmiddag bekeken, en ik vind hem erg vaag, zoals Memento, maar wel goed.
Alleen... er zit veel meer in de film dan jullie allemaal proberen uit te leggen. Wat precies weet ik niet, daar ben ik nog niet achter.


BTW: Erg leuk om de film te laten beginnen met Killing Moon van Echo and the Bunnymen ....... :)

De muziek deed mij sowieso weer taajmtrevellen naar de eejties.
(Joy Division, Tears for Fears, etc...)

Pepijn Wildbret
09-01-2003, 17:47
Weet iemand of er erg grote verschillen zijn tussen de R1 en de R2?
Weet alleen iets over het ontbreken van een boekje bij de R2. Wil de film graag aanschaffen, maar wel de "beste" versie :D

Mark van Voorthuizen
09-01-2003, 18:10
De r2 heeft een DTStrack.
Recensie over de r1 en r2 dvd kun je vinden op www.cinema.nl (zie thuisbioscoop)

Nathan Strik
09-01-2003, 18:27
De r2 heeft een DTStrack. En de R1 heeft een stuk betere beeldkwaliteit, dus die DTS die mis ik graag... heel graag. Bovendien is de Dolby track ook geweldig. :)

Maar goed, deze discussie hoort hier eigenlijk niet thuis, want dit is het filmdiscussie gedeelte...

Patrick Deckard
10-01-2003, 10:29
veranderen --> alleen wanneer je de gebeurtenissen ten goede kunt vernanderen.



Ja, maar denk ook aan dat verhaal van Graham Green: vernietigen is ook opbouwen!

btw, op mijn versie (R2, A-film) heb ik vruchteloos gezocht naar "the philosophy...". Heeft iemand deze versie? en kan hij/zij die ff nakijken...
Oh ja, het viel mij ook op dat de nl subs soms te vroeg kwamen, en in een flits weer weg waren -zeer storend!

Bas de Jong
10-01-2003, 10:51
Ja, maar denk ook aan dat verhaal van Graham Green: vernietigen is ook opbouwen!

btw, op mijn versie (R2, A-film) heb ik vruchteloos gezocht naar "the philosophy...". Heeft iemand deze versie? en kan hij/zij die ff nakijken...
Oh ja, het viel mij ook op dat de nl subs soms te vroeg kwamen, en in een flits weer weg waren -zeer storend!

Moet je eens in deze Thread (http://www.dvd.nl/forum/showthread.php?s=&threadid=16300) kijken ;)

Patrick Deckard
10-01-2003, 11:05
Moet je eens in deze Thread (http://www.dvd.nl/forum/showthread.php?s=&threadid=16300) kijken ;)

THANX MAN!!!

Edwin V
11-01-2003, 13:51
Dit is een film om meerdere keren te zien om alles nog eens op een rijtje te zetten. Overigens hoor ik een keer of 6 harde tikken uit de surroundluidsprekers komen (een soort statische tikken) bij de DTS track.

Ik denk overigens het volgende van de film.
De parallele realiteit die ontstaat doordat Donnie niet in zijn bed ligt als de vliegtuigmotor in zijn slaapkamer valt, hoort eigenlijk niet te gebeuren. De natuurwetten zorgen er echter voor dat die parallele realiteit niet kan voortbestaan maar dat die in de werkelijkheid terugkeert zodat er uiteindelijk altijd maar één realiteit is. Wel is het zo dat de gevolgen van zo'n dubbele realiteit zijn sporen nalaat in de werkelijkheid, vandaar de herkenning tussen het meisje en de moeder van Donnie. Als namelijk paralelle werelden zouden kunnen voortbestaan en ook elkaar beïnvloeden dan zou het heel snel een zootje worden. Maar gelukkig corrigeert de natuur zichzelf

John
11-01-2003, 16:54
Dit is een film om meerdere keren te zien om alles nog eens op een rijtje te zetten. Overigens hoor ik een keer of 6 harde tikken uit de surroundluidsprekers komen (een soort statische tikken) bij de DTS track.


irritant heh?
ik hoorde ze ook...

MaxxMark
11-01-2003, 17:13
Ik heb de film enkele maanden geleden in de bioscoop gezien. Hij liet bij mij een erg goede indruk achter..

Ik deel alleen niet de mening: "Ik moet hem nog een paar keer zien zodat ik alles rustig op een rijtje kan zetten"

Ik denk juist doordat je hem met "voorkennis" gezien hebt het effect van de film er af is. Ik vind het zon film van 1x zien en dan een hele tijd niet meer kijken!

Een duidelijke conclusie van het verhaal is er misschien niet, maar ik denk dat het doel juist net iets anders ligt; je gaat namelijk heel erg nadenken over wat je nou gezien hebt en hoe het in elkaar steekt. De discussie over WAT het nou precies zegt is waarschijnlijk interessanter dan het antwoord! Waarom? Het antwoord zal ongetwijfeld geen voldoening geven aan je eigen bedachte theorieën.

Dat is mijn mening dan.

Al met al was het een film die ZEKER de moeite waard was, en waarvan ik blij ben dat ik hem in de bioscoop heb gezien

JFC
12-01-2003, 16:40
Zou het niet gewoon kunnen dat zijn vriendinnetje naar zijn moeder zwaait uit medelijden?
Gewoon een soort steunbetuiging ipv dat er allerlei ingewikkelde theorieën achter zitten?
Lijkt mij niet zo vreemd dat als je zoiets aanschouwt, je te doen hebt met de nabestaanden.
Net zo goed als dat dat buurknulletje naar Donnies moeder zwaait.

Je kan het ook overdrijven en door al die theorieën de simpele dingen des levens uit het oog verleizen.
Kortom, mijn inziens wordt er wel erg krampachtig naar vanalles gezocht...

Joost v.d. Ham
16-01-2003, 22:02
prachtige film die mij nu al zeker 24 uur bezighoud...

echt ik blijf er over denken
ook leuk om jullie meningen te lezen :)

Ik denk:

Aan het einde van de film wanneer Donnie vanaf een afstand de vliegtuig motor ziet vallen en een moment laten weer in zn bed ligt houdt mij het meest bezig.
Ok hoe die motor terug in de tijd is gegaan is nu duidelijk, maar hoe is Donnie teruggegaan? Je ziet hem lachen in zn bed dus hij weet wat hem gaat gebeuren...
De enige oplossing (lijkt mij) is dat alles een droom geweest moet zijn (dat verklaard ook waarom zijn vriendin hem nog niet kent na zn dood).
Wat dan alleen vreemd is is de passage waarin je de main-characters nogmaals ziet als ze wakker worden van een nachtmerrie. Hebben zij dezelfde droom gehad????
Ik ga deze film binnenkort nog eens kijken en misschien is het me dan wel allemaal duidelijk...:)

Al met al een zeer boeiende film...:o

Gerry
20-01-2003, 22:49
irritant heh?
ik hoorde ze ook...

ik heb deze film zojuist ook gezien en ik snap er nog steeds geen hol van. ik hoorde idd ook deze geluiden ik dacht eerst dat het aaan me speakers lag, gelukkig dus niet.

immz0r
21-01-2003, 10:04
Deze vond ik ergens op internet, klonk wel plausibel (then again, met zo'n film als dit is niks eigenlijk plausibel :))



spoilers ahead dus... (http://www.tonystuff.co.uk/darko-spoilers.htm)

Mike Philippens
25-01-2003, 23:26
Ik heb 'm net gezien en ik ben best onder de indruk van deze prent. Erg goed geacteerd en een boeiend verhaal. Net als Memento is dit inderdaad een 'bit of a mind-fuck'. Er is niet één sluitende verklaring voor hetgeen er allemaal gebeurt omdat de maker deze film zo gemaakt heeft. Zo kan iedereen lekker nadenken over wat er gebeurt en waarom dit gebeurt en wat er echt is en wat niet (als dat überhaubt aan de orde is).
De vreemde/verwarde blikken in de ogen van de hoofdrolspelers aan het einde nadat Donnie de toekomst heeft veranderd komen denk ik door de sterke emotionele band die hij met deze mensen had. De dingen die zijn gebeurd zijn in principe ook echt gebeurd maar Don heeft de klok in feite weer teruggedraaid. Nu kom ik niet zo vaak in paralelle universa, maar ik kan me voorstellen dat er wellicht resten van een toekomstige herinnering zijn blijven hangen in je onderbewustzijn. De mensen hebben dan een onbestendig gevoel dat ze niet kunnen thuisbrengen maar ze 'voelen' wel dat het iets met Donnie te maken zou hebben. Puur speculatie hoor, maar je hoort wel eens dat mensen een vreemd gevoel hebben, en dan blijkt dat er bijvoorbeeld iemand op dat moment (heel ver weg) overleden is.
Verder wil ik de film nog wel een keer zien. Weet niet of ik 'm koop, maar ik mag 'm een week houden van Videoland, dus ik schuif 'm er nog wel een keer in deze week... Zeer interessante film.

Niels Simons
25-01-2003, 23:28
net maar besteld voor 7 euro,nu toch wel erg benieuwd!

dvdsoon.

mazzel,niels

Mark de Jong
25-01-2003, 23:34
net maar besteld voor 7 euro,nu toch wel erg benieuwd!

dvdsoon.

mazzel,niels

Nu pas Niels ? Dat kan natuurlijk niet he ? :D

Nathan Strik
25-01-2003, 23:50
Nu kom ik niet zo vaak in paralelle universa, maar ik kan me voorstellen dat er wellicht resten van een toekomstige herinnering zijn blijven hangen in je onderbewustzijn. De mensen hebben dan een onbestendig gevoel dat ze niet kunnen thuisbrengen maar ze 'voelen' wel dat het iets met Donnie te maken zou hebben. Ben allereerst blij dat deze film je bevalt en ik moet zeggen dat je hem behoorlijk in de roos geschoten hebt met deze analyse.

De "Philosophy of Time Travel" (die trouwens nog steeds hier (http://members.chello.nl/aa.pistoor/dvd/The Philosophy of Time Travel.zip) te downen is) zegt hier het volgende over:

When the Manipulated awaken from their Journey into the Tangent Universe, they are often haunted by the experience in their dreams.

Many of them will not remember.

Those who do remember the Journey are often overcome with profound remorse for the regretful actions buried within their Dreams, the only physical evidence buried within the Artifact itself (de vliegtuigmotor), all that remains from the lost world.

Mike Philippens
26-01-2003, 08:57
Ben allereerst blij dat deze film je bevalt en ik moet zeggen dat je hem behoorlijk in de roos geschoten hebt met deze analyse.
Donnie Darko past bij mij wel in het rijtje van 12 Monkeys, Magnolia en Memento. Films waarbij je de hele tijd je zit af te vragen wat er allemaal aan de hand is en waar het heen gaat. Het leuke aan de film is dat als je 'm nog een keer gaat bekijken, je op andere dingen gaat letten. Waarschijnlijk zie je dan ineens overal aanwijzingen die je voorheen niet waren opgevallen.
Wel moet je oppassen dat ie niet dood wordt geanalyseerd. Een beetje filosoferen is best leuk, maar in denk gewoon dat de maker expres een aantal zaken aan de kijker zelf overlaat. En dan is het net als bij andere kunst: je vormt een beeld dat beïnvloed wordt door persoonlijke ervaringen/gedachten enzo.

Nathan Strik
26-01-2003, 14:40
Donnie Darko past bij mij wel in het rijtje van 12 Monkeys, Magnolia en Memento.
<gum>
Een beetje filosoferen is best leuk, maar in denk gewoon dat de maker expres een aantal zaken aan de kijker zelf overlaat. En dan is het net als bij andere kunst: je vormt een beeld dat beïnvloed wordt door persoonlijke ervaringen/gedachten enzo. Ja, hij past bij mij ook zeker in het rijtje Magnolia etc. (die ik nog steeds op DVD moet hebben trouwens... :o). By the way, ik vond het laatste stuk van de film waarin je dat nummer "Mad World" hoort en alle hoofdpersonages hun herinneringen aan het 'tangent universe' hebben. wel een beetje lijken op een soortgelijke scène in Magnolia waarin je alle personages ook voorbij ziet komen, begeleidt door dat nummer van Aimee Mann. En dat bedoel ik als een compliment. :)

En zoals ik aan het begin van deze thread ook al zei hou ik ook niet van oeverloos ge-analyseer, vooral niet bij deze film, die ik liever kijk voor de sfeer en het gevoel dat je iets unieks aan het kijken bent dan dat ik iedere scène persé verklaard wil hebben.

Lex v/d Moolen
08-02-2003, 23:21
Wel moet je oppassen dat ie niet dood wordt geanalyseerd. Een beetje filosoferen is best leuk, maar in denk gewoon dat de maker expres een aantal zaken aan de kijker zelf overlaat.Inderdaad heeft iedereen zijn eigen interpretatie denk ik, en er zal bij dit soort filmdiscussies nooit 100% overeenstemming zijn. Je denkt dat je hem doorhebt op het einde, maar dan zwaait het meisje naar de moeder en dan ga tioch weer verder over peinzen. Deze zal wel in mijn collectie blijven, ik zal hem alleen nog een keer moeten omruilen, want de beloofde extra zat er dus niet op.

killik
09-02-2003, 21:02
Wat ik me afvraag:

SPOILER

aan het einde van de film, als Donny lachend in zijn bed zit omdat hij weet dat hij Gretchen zal redden...waarom is zijn opoffering de enige manier? Hij had net zo goed weer uit zijn bed kunnen stappen, zijn dood kunnen vermijden, de liefde van zijn leven Gretchen kunnen ontmoeten, en gewoon de plek waar Gretchen eigelijk zou omkomen die desbetreffende avond kunnen vermijden! Als hij haar die avond gewoon zou hebben meegenomen naar de bios ofzo, leefde ze allebij nog.

Any thoughts?

Lex v/d Moolen
09-02-2003, 21:09
Wat ik me afvraag:

SPOILER

aan het einde van de film, als Donny lachend in zijn bed zit omdat hij weet dat hij Gretchen zal redden...waarom is zijn opoffering de enige manier?Ik denk dat ie dat niet meer weet, omdat ie door het wormgat is gegaan?

immz0r
10-02-2003, 10:24
Ik denk dat ie dat niet meer weet, omdat ie door het wormgat is gegaan?

en toch lacht ie met een opluchting.. maarja, vaag dus =)

Mark_vdH
10-02-2003, 11:50
Wat ik me afvraag:

SPOILER

aan het einde van de film, als Donny lachend in zijn bed zit omdat hij weet dat hij Gretchen zal redden...waarom is zijn opoffering de enige manier? Hij had net zo goed weer uit zijn bed kunnen stappen, zijn dood kunnen vermijden, de liefde van zijn leven Gretchen kunnen ontmoeten, en gewoon de plek waar Gretchen eigelijk zou omkomen die desbetreffende avond kunnen vermijden! Als hij haar die avond gewoon zou hebben meegenomen naar de bios ofzo, leefde ze allebij nog.

Any thoughts? Lichte spoilers
Die dingen die gebeuren in het paralelle universum zouden in het 'normale' universum nooit gebeurd zijn, ook niet als Donnie uit bed was gestapt.
De dingen gebeuren juist in het paralelle universum om de boel in de normale wereld weer op orde te krijgen; een soort manipulatie van gebeurtenissen om alles weer op het juiste spoor te krijgen dus....

Het kan zijn dat Donnie in bed blijft liggen en lacht omdat hij denkt dat alles een droom is geweest; en dat Frank (de vriend van Donnies zus!) zo wild toetert om Donnie te waarschuwen en niet om zijn zusje te groeten.
Het klinkt niet erg logisch (volgens mij toetert Frank in het begin net zo hard), maar het wordt door de regisseur zelf op het commentaarspoor genoemd. ;)

Het feit dat Gretchen naar de moeder van Donnie zwaait, lijkt me inderdaad een 'onbewuste herkenning' als gevolg van het paralelle universum. Een mooi voorbeeld daarvan is bijvoorbeeld ook Frank, die onder "Mad World" aan zijn (gezonde) oog voelt, alsof hij weet dat daar zijn schotwond zat.

madelon
10-02-2003, 18:37
vond het een baggerfilm om zacht uit te drukken sorry!!!!

Nathan Strik
10-02-2003, 19:33
vond het een baggerfilm om zacht uit te drukken sorry!!!! Daar hebben we niet zoveel aan. Heb je nog argumenten waarom?

Ieder zijn mening, maar we zijn wel nieuwsgierig waarom... :)

Gabriel B.
10-02-2003, 19:53
Donnie Darko valt bij mij in de categorie waaronder ik ook Lost Highway geklasseerd heb : een intrigerende film waar ik weinig van gesnapt en enorm van genoten heb.

Mike Philippens
10-02-2003, 21:05
een intrigerende film waar ik weinig van gesnapt en enorm van genoten heb.
Meestal helpt het dan om 'm nog een keer te bekijken. Threads als deze kunnen ook wel wat helpen. Sowieso zie je een tweede keer dingen anders omdat je de afloop kent. Ook zullen ineens andere dingen gaan opvallen die eerst onbelangrijk leken. Als je de film intrigerend vindt is het wel de moeite waard denk ik.

Gabriel B.
10-02-2003, 22:56
Originally posted by Mike Philippens
[B]Meestal helpt het dan om 'm nog een keer te bekijken.
Dat zal ik dan zeker eens doen. :)

killik
10-02-2003, 23:17
tnx voor je uitleg mark.

Maar toch snap ik nog niet het motief voor Donny's dood. Want heeft hij niet al de wereld gered door simpelweg de tijd terug te draaien? Zijn dood lijkt nutteloos (voor mij dan)

Wat ik me ook nog afvroeg: HOE gaat donny terug in de tijd? In de film wordt steeds gezegd dat je slechts met een vliegend voorwerp door een wormhole kan gaan, donny stond op een heuvel een het wormhole was kilometers verder?

the Movie Brothers
10-02-2003, 23:51
Ik vond het mooie en intrigerende film. Ik heb er al een tijdje over na gedacht wat het precies betekende en dat is ook het mooiste van deze film, dat mensen erover nadenken.

Wat mij opvalt is dat niemand het over het begin van de film heeft. Daar zie je Donnie Darko op de grond liggen en pakt daarna zijn fiets en fietst weg. Volgens mij ligt daar al iets van de sleutel in verborgen.

Leuke thread trouwens.

madelon
11-02-2003, 06:57
Echt beargumenteren kan ik het niet. Ik weet het omdat ik deze film heb gehuurd. En hem nu al totaal vergeten ben. Sterker nog ik dacht eigenlijk dat het ging om Donny Brasco. Veel films die vaag zijn daar denk ik nog dagen aan. Bijvoorbeeld fight club vind ik een waanzinnig goede film. Hij raakte mij totaal niet. Meer kan ik er niet van maken.

Nathan Strik
11-02-2003, 08:55
Wat ik me ook nog afvroeg: HOE gaat donny terug in de tijd? In de film wordt steeds gezegd dat je slechts met een vliegend voorwerp door een wormhole kan gaan, donny stond op een heuvel een het wormhole was kilometers verder? Als je "The Philosophy of Time Travel" leest snap je het denk ik.

Het is niet de bedoeling dat Donnie door die wormhole gaat, het is de bedoeling dat hij het "artefact" (in dit geval de vliegtuigmotor) terugstuurt. Dan zal het parallelle universum zichzelf weer opheffen en wordt de wereld om alle personen weer zoals hij was vlak voordat het parallelle universum begon.

Donnie gaat dus niet terug, Donnie gebruikt zijn krachten om die motor terug te sturen. ;)

Gretchen: "Donnie Darko? What the hell kind of name is that? It's like some sort of superhero or something."
Donnie: "What makes you think I'm not?"

Mark_vdH
11-02-2003, 15:28
Maar toch snap ik nog niet het motief voor Donny's dood. Want heeft hij niet al de wereld gered door simpelweg de tijd terug te draaien? Zijn dood lijkt nutteloos (voor mij dan)
Hij had inderdaad niet dood gehoeven, nee. Het universum was al "gered".

Wat ik zelf totaal niet snap is het feit waarom Donnies moeder en zusje op het vliegtuig moeten zitten. Zonder die twee vliegt het vliegtuig toch ook gewoon dezelfde route en kan de motor "verstuurd" worden? Toch zet Donnie de school onder water en Jims huis in de fik, (onbewust) om ze op het vliegtuig te krijgen.

Bart
28-02-2003, 16:19
Ben nog altijd op zoek naar om deze film aan mijn collectie te kunnen toevoegen. Kan iemand mij aan een goed adres helpen, waar ik deze film kan kopen (met NL subs) :lol:

heb deze film dan ook nog steeds niet gezien...shame on me! :oops:


Greetzzz

Mark de Jong
28-02-2003, 17:06
Ben nog altijd op zoek naar om deze film aan mijn collectie te kunnen toevoegen. Kan iemand mij aan een goed adres helpen, waar ik deze film kan kopen (met NL subs) :lol:

heb deze film dan ook nog steeds niet gezien...shame on me! :oops:


Greetzzz

Ik zou zeggen, loop naar de FRS (wel met chipskorting) en koop 'em daar. Heb je 'em voor €16. Mooi prijsje voor een mooie film 8)

Lex v/d Moolen
28-02-2003, 17:09
Ben nog altijd op zoek naar om deze film aan mijn collectie te kunnen toevoegen. Kan iemand mij aan een goed adres helpen, waar ik deze film kan kopen (met NL subs) :lol:

heb deze film dan ook nog steeds niet gezien...shame on me! :oops:


GreetzzzMisschien verkoopt Luther er nog wel eentje :wink:

Luther Hartog
01-03-2003, 13:40
Ben nog altijd op zoek naar om deze film aan mijn collectie te kunnen toevoegen. Kan iemand mij aan een goed adres helpen, waar ik deze film kan kopen (met NL subs) :lol:

heb deze film dan ook nog steeds niet gezien...shame on me! :oops:


GreetzzzMisschien verkoopt Luther er nog wel eentje :wink:Ik heb er nog 1 ja, maar ik ruil liever hoor.

Ik heb net de thread in z'n geheel gelezen...en al die theoriën roepen nog meer vragen op, ik moet hem binnenkort maar weer eens gaan kijken en die Philosophy-extra gaan bekijken :)

se7en
02-03-2003, 14:01
nou
ik heb wel mn eigen idee hoe de film is gegan enzo ..
maar het is echt te lang ... dan ziet ik hier een uurtje te typen (denk ik)

maar waar kan ik die The Philosophy of Time Travel lezen dan ..??

i ben op de site ..level 3 en kan nie verder ... na die telefoon gesprekje en ziet ie vast ...

{MEGA SPOEILER} die vliegteug motor kom uit de zelfde motor van de vliegteug waar donnies moeder in zat in het eind ... en komt die vliegteug in dat tornado .. en die motor vliegt in dat wormhole (te star trek achtig) en komt op zijn kamer terecht ... aan het eind ziet hij in de auto en denk hij na over wat zijn vriendin zei van "konnen we maar soms tijd teug draaien en goede tijden maken an die slechte tijden en het beter maken .."
dus besluit hij treug te gaan met die motor en bijven lichen terweil Frank hem roept van wakker worden je moet uit die bed .. dus lacht hij en blijft lichen ..en hij weet als ie dood is kan niemand anders gewond raken ..nie zijn vriendin niet de school en ook niet die "ANTI-CHRIST" gast ....

dus dat is wat ik denk dat er gebeurt is ... en die konijn is de zelde gast wat over donnies vriendin gereden heeft ... maaar hoe is ie treug gereisd om dat te doen ... zonder die konijn zou HIJ niet geschoten zijn ...
over die konijn snap ik nog steeds niet ...{/MEGA SPOEILER}

anyway .. als iemand weet waar die The Philosophy of Time Travel is ..laat mij het waten want ik moet het gewoon lezen ..

ciao[/i]

se7en
02-03-2003, 14:07
btw ik ga sowieso de DVD van (dohh) donnie darko kopen ..

maar welke Region is beter ..(mijn DVD kan alle Regions afspelen)
plz raad me het aan of als iemand weet een site met meer info over die film met R1 en R2 info ..??

plz let me know...

ciao (again)

Mark de Jong
02-03-2003, 14:22
Het lijkt erop dat de regio 1 versie iets meer extra's heeft:

DVD Compare (http://www.dvdcompare.org.uk/comparisons/film_results_page.php?fid=2543)

se7en
02-03-2003, 14:39
is R1 in nederlands te koop ergens ..??
en er is geen Nederlands subtitle bij R1 he ..

thnx btw

Mark de Jong
02-03-2003, 14:45
en er is geen Nederlands subtitle bij R1 he ..

Nee, dat klopt.

se7en
02-03-2003, 15:40
ik was net de lietje Mad Wolrd aan het luisteren met songtext ..
en ik weet niet waar het nou op de film lijkt ..
allen die "THE DREAMS IN WHICH I´M DYING ARE THE BEST I´VE EVER HAD"

maar voor de rest find ik nergens op slaat ...
ohh jah als je goed na denkt weet je nog dat die konijn tegen donnie zei "I can do everything i want ....so can you, donnie!"

dus hij kan in tijd treug en voor .... dus kan donnie ook denk ik .!!!!!

se7en
02-03-2003, 16:57
oke jongens ..

ik heb net van iemand gehoord dat die boek The Philosophy of Time Travel echt bestaat ..(nee ik denk niet dat de film in het echt is ofzo)

ik heb het gehoort dus ...dont blame me :D

ciao

Nathan Strik
02-03-2003, 17:38
Dat konijn is makkelijk te verklaren met The Philosphy of Time Travel. Daar staat in dat iedereen die doodgaat in het paralelle universum vrij kan bewegen door tijd en ruimte.
Dus vandaar dat Frank Donnie kan helpen... dat doet je trouwens wel afvragen waar de dode versie van Gretchen is... ;)

se7en
02-03-2003, 17:41
oke cool ...
kan niet wachten tot ik dood ben dan .... :P:P




(geintje hoor :wink: )

Nathan Strik
02-03-2003, 17:49
oke cool ...
kan niet wachten tot ik dood ben dan .... :P:P
Moet je wel zorgen dat je dood gaat in een parallele dimensie, anders werkt het niet. ;)

se7en
02-03-2003, 19:25
haha leuk ..

wtf is parallele dimensie ..??
sorry dat ik de newb ben in DEZE forum maar ... ik kan niet alles weten .. :?

se7en
02-03-2003, 19:57
ik kon niet tegen en heb maar paar screenshots gemaakt :)

http://members.lycos.nl/rawandd/movies/bscap40.jpg
http://members.lycos.nl/rawandd/movies/bscap25.jpg
http://members.lycos.nl/rawandd/movies/bscap29.jpg
http://members.lycos.nl/rawandd/bscap17.jpg
wie is die dikke gast eigenlijk ..??:P

Mark de Jong
02-03-2003, 20:06
Die dikke gast is van de FAA en houdt Donnie in de gaten.

Nathan Strik
02-03-2003, 22:08
Die dikke gast is van de FAA en houdt Donnie in de gaten.
Ja, je ziet hem in het begin ook in een zwart pak als de FAA met Donnie´s ouders praat.

se7en
03-03-2003, 15:12
Dat konijn is makkelijk te verklaren met The Philosphy of Time Travel. Daar staat in dat iedereen die doodgaat in het paralelle universum vrij kan bewegen door tijd en ruimte.
Dus vandaar dat Frank Donnie kan helpen ;)

maar als die konijn er niet was was HIJ zelf niet dood ......
dus ... :?: :?: :?:
http://members.lycos.nl/rawandd/movies/bscap38.jpg

Nathan Strik
03-03-2003, 16:00
maar als die konijn er niet was was HIJ zelf niet dood ......
dus ... :?: :?: :?:
Klopt, lekkere "mind-fucks" zijn die tijd-paradoxen toch altijd... ;)

Lex v/d Moolen
24-12-2003, 00:29
In Duitsland komt volgende maand een prachtige Collector Edition in tinbox uit:
http://images-eu.amazon.com/images/P/B000100CDE.03.LZZZZZZZ.jpg

http://www.amazon.de/exec/obidos/ASIN/B000100CDE/qid=1072225638/sr=1-1/ref=sr_1_10_1/028-1256756-6686941

Jammer dat zoiets niet in de Benelux uitkomt, of wel ?

Jaap22
24-12-2003, 08:55
Nou idd, wat een mooie box!

frankieboy
29-12-2003, 08:26
Toch nog even een linkje opgezocht over die philosophy of time travel
http://www.tangent-universe.org/dump/time_travel.html

D'r staat in feite dat dit verzonnen is door de makers. Is ook wel overduidelijk want het past precies bij de film. Ook wel grappig dat stukje over water en vuur. (waterleiding bij de school, huis van Swayze).

Ook het konijn wordt min of meer verklaart, Omdat Frank dood is gegaan in de parallele dimensie is het zijn taak geworden om zaken recht te zetten en ervoor te zorgen dat de fouten die onstaan zijn in de paralelle diemsie rechtgetrokken worden.

P@rick
18-02-2004, 08:44
Ik had gisteren een vers topic geopend met de vraag naar niet speculatieve sites over het verhaal van Donnie Darko. Deze vraag moet schijnbaar in een topic waar ooit de vraag werdt gesteld over het eind van de film :? .

Bij deze dan...is er zo een site :?: Ik kan alleen speculatieve sites vinden :( . Ik ben wel wijzer geworden na het lezen van een beknopte uitleg over "philosophy of time travel". Eigenlijk snap ik nu hoe de vork in de steel zit en veel vragen zijn beantwoordt, maar eentje blijft mij nog over:
Had het ontslag van de docente Karen Pomeroy (Drew Barrymore) nog ergens iets mee te maken.

Jaap22
18-02-2004, 08:48
http://www.tonystuff.co.uk/darko-spoilers.htm

Misschien helpt deze, maar ik blijf erbij. Donnie Darko blijft op sommige punten te speculeren.

Zoals de website ook zegt:

The main issue is that "Donnie Darko" is one of those movies where opinions differ from viewer to viewer.

Nathan Strik
18-02-2004, 08:53
Een film hoeft ook niet één uitleg te hebben toch? Het is juist veel interessanter als iedereen er weer wat anders in ziet.

Er schijnt trouwens een Director's Cut aan te komen van Donnie Darko. Ben benieuwd...

P@rick
18-02-2004, 09:03
Een film hoeft ook niet één uitleg te hebben toch? Het is juist veel interessanter als iedereen er weer wat anders in ziet.

Er schijnt trouwens een Director's Cut aan te komen van Donnie Darko. Ben benieuwd...

Ik moet wel zeggen dat enige eigen fantasie welkom is, anders kunnen we beter naar een of andere popcornfilm gaan kijken. Die films zijn voor mij zo nu en dan ook wel welkom :lol: , maar toch wil ik altijd zo goed mogelijk een film begrijpen en dat is dan toch altijd op de manier hoe de regiseur het bedoeld heeft.

Mark de Jong
18-02-2004, 09:30
Een film hoeft ook niet één uitleg te hebben toch? Het is juist veel interessanter als iedereen er weer wat anders in ziet.

Er schijnt trouwens een Director's Cut aan te komen van Donnie Darko. Ben benieuwd...

Ik had het ook ergens gelezen. We zullen zien :)

P@rick
18-02-2004, 10:39
Er schijnt trouwens een Director's Cut aan te komen van Donnie Darko. Ben benieuwd...

Is dat met gesproken toelichting door de regiseur of met een inlay van 20 pagina's dik met toelichting over de film :lol:

Ettepet
18-02-2004, 11:25
Verbazingwekkend dat zelfs volwassen mensen in staat zijn diepgaande filosofische discussies op te zetten na het zien van dit soort baggerfilms. Hetzelfde geldt voor de Matrix-trilogie, al is deel 1 daarvan nog van redelijke kwaliteit. En ik maar denken dat dat vooral pubers zijn die nog niet zoveel van de wereld hebben gezien.. :twisted:

Nathan Strik
18-02-2004, 11:50
Is dat met gesproken toelichting door de regiseur of met een inlay van 20 pagina's dik met toelichting over de film :lol:
Volgens de regisseur zal deze versie een aantal vragen beantwoorden, maar ook weer nieuwe vragen oproepen. :mrgreen:

P@rick
18-02-2004, 12:31
Verbazingwekkend dat zelfs volwassen mensen in staat zijn diepgaande filosofische discussies op te zetten na het zien van dit soort baggerfilms. Hetzelfde geldt voor de Matrix-trilogie, al is deel 1 daarvan nog van redelijke kwaliteit. En ik maar denken dat dat vooral pubers zijn die nog niet zoveel van de wereld hebben gezien.. :twisted:

Kijk jij uberhaubt nog films :roll: . Wordt eens volwassen en lees een boek :wink:

Ettepet
18-02-2004, 14:29
Kijk jij uberhaubt nog films. Wordt eens volwassen en lees een boek
Kijk, daar heb je zo'n forum nou voor, handige tips! :lol: :wink:

R Klemkerk
18-02-2004, 17:26
Verbazingwekkend dat zelfs volwassen mensen in staat zijn diepgaande filosofische discussies op te zetten na het zien van dit soort baggerfilms. Hetzelfde geldt voor de Matrix-trilogie, al is deel 1 daarvan nog van redelijke kwaliteit. En ik maar denken dat dat vooral pubers zijn die nog niet zoveel van de wereld hebben gezien.. :twisted:

ik wil niet heel vervelend zijn, maar als jij die film gezien hebt, roept dat bij jou toch ook vragen op?! zoniet, dan heb je de film niet goed bekeken, of kijk je films niet goed. Ook al is dit een film boven jouw caliber, ga dan niet zo zitten te mekkeren.

Ik vind deze discussies wel leuk om te lezen, trouwens, mocht je er niks aan vinden, reageer dan niet, of start je eigen klaagbaak topic :twisted:

Nathan Strik
18-02-2004, 18:08
Jongens, laat mensen als Ettepet toch lekker kletsen, geen welles/nietes spelletjes beginnen, maar gewoon gezellig kletsen over deze geweldige film. ;)

Ettepet
19-02-2004, 16:14
Mensen zoals ik? :roll: Iedereen heeft recht op een eigen mening, Nathan. Als je mensen negeert om het "gezellig" te hebben hou je dat maar voor je.

Dat ik niet "gezellig" mee praat is omdat dit een algemeen discussie topic is over de film, dus mensen die de film niks vonden horen dat hier ook te kunnen zeggen. Ik heb me toendertijd ook door de eenzijdig positieve geluiden over laten halen om de film te gaan zien, en was blij geweest met mensen die voortijdig een ander geluid hadden laten horen.
--

Sorry voor deze afdwaling,

En ja Daklem, ik heb 'em redelijk goed bekeken, en vond de hele film maar matig boeiend. Het meest bijzondere aan de film waren die tijdslussen of tijdssplitsing. Er klopte niet veel van, zo met die vallende motor uit een andere tijdsvertakking. Het kan zijn dat ik een detail gemist heb wat dat weer "verklaart", maar dan niet iets wat het opeens wel interessant maakt.

En misschien komt een groot deel van de teleurstelling ook wel omdat er weinig echt nieuws in zat. Ik verwachtte dan ook dat, net als bij "The Matrix" vooral pubers geïnspireerd raken van zoiets.

maximus
19-02-2004, 16:30
Mensen zoals ik? :roll: Iedereen heeft recht op een eigen mening, Nathan. Als je mensen negeert om het "gezellig" te hebben hou je dat maar voor je.

Dat ik niet "gezellig" mee praat is omdat dit een algemeen discussie topic is over de film, dus mensen die de film niks vonden horen dat hier ook te kunnen zeggen. Ik heb me toendertijd ook door de eenzijdig positieve geluiden over laten halen om de film te gaan zien, en was blij geweest met mensen die voortijdig een ander geluid hadden laten horen.
--

Sorry voor deze afdwaling,

En ja Daklem, ik heb 'em redelijk goed bekeken, en vond de hele film maar matig boeiend. Het meest bijzondere aan de film waren die tijdslussen of tijdssplitsing. Er klopte niet veel van, zo met die vallende motor uit een andere tijdsvertakking. Het kan zijn dat ik een detail gemist heb wat dat weer "verklaart", maar dan niet iets wat het opeens wel interessant maakt.

En misschien komt een groot deel van de teleurstelling ook wel omdat er weinig echt nieuws in zat. Ik verwachtte dan ook dat, net als bij "The Matrix" vooral pubers geïnspireerd raken van zoiets.

over meningen gesproken, volgens mij ben jij zelf nooit uit de puber tijd gekomen. :roll: :lol:

Nathan Strik
19-02-2004, 18:24
Dat ik niet "gezellig" mee praat is omdat dit een algemeen discussie topic is over de film
Natuurlijk hoef je niet gezellig mee te praten, liever niet zelfs. Ga dus gerust de discussie aan.
Maar sorry hoor, wat jij doet noem ik geen discussie aangaan, maar gewoon zonder argumenten beweren dat het een baggerfilm was.

Laat je ons dus nog even weten wát je nu precies zo slecht vond aan deze film of kun je alleen maar boos worden op mensen die je aanspreken op je manier van reageren? Ben ik intussen wel benieuwd naar geworden. ;)

Marcel Rinia
19-02-2004, 19:48
Mensen zoals ik? :roll: Iedereen heeft recht op een eigen mening, Nathan. Als je mensen negeert om het "gezellig" te hebben hou je dat maar voor je.

Dat ik niet "gezellig" mee praat is omdat dit een algemeen discussie topic is over de film, dus mensen die de film niks vonden horen dat hier ook te kunnen zeggen. Ik heb me toendertijd ook door de eenzijdig positieve geluiden over laten halen om de film te gaan zien, en was blij geweest met mensen die voortijdig een ander geluid hadden laten horen.
--

Sorry voor deze afdwaling,

En ja Daklem, ik heb 'em redelijk goed bekeken, en vond de hele film maar matig boeiend. Het meest bijzondere aan de film waren die tijdslussen of tijdssplitsing. Er klopte niet veel van, zo met die vallende motor uit een andere tijdsvertakking. Het kan zijn dat ik een detail gemist heb wat dat weer "verklaart", maar dan niet iets wat het opeens wel interessant maakt.

En misschien komt een groot deel van de teleurstelling ook wel omdat er weinig echt nieuws in zat. Ik verwachtte dan ook dat, net als bij "The Matrix" vooral pubers geïnspireerd raken van zoiets.

Natuurlijk heeft iedereen recht op een eigen mening. Ook als die negatief is. Wat het goed vinden van Donnie Darko echter met de "pubertijd" te maken heeft is mij een raadsel. Heb je iets tegen pubers in het algemeen? Of ben jij wellicht degene die andermans mening niet respecteert?

jorrie
19-02-2004, 20:27
Ettepet mag het een baggerfilm vinden, maar dat geeft hem natuurlijk niet het recht om meteen ook het nadenken over deze film af te schilderen als een stom iets. Juist het feit dat een film tot nadenken aanzet maakt het voor een deel al een gede film, los van de vorm en inhoud.
Dus Ettepet je kunt je maar beter richten op discussies die je wel interesseren want reacties zoals deze zijn zinloos, voegen niets toe en lijken haast respectloos naar andere toe.

Roberto G
20-02-2004, 01:07
Heb hem vorige week gehuurd en ik vindt het een TOP Film echt heel apart , gah em ook zeker kopen !!!!
(en dat konijn is best freaky, coole stem trouwens ook !!)

Eddie
20-02-2004, 13:29
gah em ook zeker kopen !!!!

Het is de DVD van de week:
http://www.vanleest.nl/pages/productview.asp?ProductID=243063

Roberto G
22-02-2004, 22:45
gah em ook zeker kopen !!!!

Het is de DVD van de week:
http://www.vanleest.nl/pages/productview.asp?ProductID=243063

Thanks voor de de tip ! , ga morgen ff kijken of ze hem morgen nog steeds voor 12.99 hebben liggen.

Greetzz

MisterMe
22-02-2004, 23:08
Heb hem vanavond gehuurd maar nog niet gekeken :s Ga ik dus maar morgen kijken :) Lijkt me een zeer mooie film...

Nancy
01-03-2004, 21:19
Net de film gekeken,
Echt heel erg gaaf, ik moest erna echt goed nadenken hoe het nou allemaal in elkaar zit, en heb dan ook mijn eigen interpetatie erover.
Ik denk ook dat dat de hele bedoeling van deze film is.
Ik vind hem ijzersterk, zeker een film die ik ga kopen.
Ook Donnie ( Jack Gyllenhaal) vind ik geweldig spelen.
Kortom deze film krijgt van mij zeker een hoog cijfer in mijn favoriete films.

koudstaal
14-04-2004, 15:55
WOW :shock:

Heb hem net zitten kijken maar er zijn een hoop dingen die me niet duidelijk zijn zeg. Heb alles hier een beetje door zitten leze en er word me wel meer duidelijk maar ik ga er een nachie over slapen en hem nog een keer kijken want..... WOW :shock:

Kikke film

quarter
11-05-2004, 20:59
Net voor de derde keer opnieuw gekeken en blijft een fantastische film.
Ook het nummer Mad Word,....kippevel.

Wat mij verbaasd is dat iedereen het over het einde van de film heeft. Wat mij intrigeert is juist het begin van de film [spoiler:db22f4fd7d]als hij midden op de weg ligt te slapen en bij zijn fiets wakker wordt volgens mij op de plek waar de film eindigt.[/spoiler:db22f4fd7d]. Blijf mij maar afvragen hoe hij daar komt ?

Heeft iemand hier een mening over ?

Balou2518
11-05-2004, 21:12
Speciale Director's Cut ... In juli in de USA in de bios.\

Teaser Poster: Dirrectoer's Cut (http://nl.msnusers.com/_Secure/0UACFGbIYuvHmTAZEQWFfQVBRFEdMLgc526yVG31*jhqh957gD O9a*cxtTW5XFyW2try4kW7g66Wul2SJYWsDTd06M61tdSUlw2F pbXcf9M93MG6NCgoy0!kDAABmAAIA/Donnie-axe-500.jpeg?dc=4675471788008026093)

Nathan Strik
11-05-2004, 22:23
Blijf mij maar afvragen hoe hij daar komt ?

Heeft iemand hier een mening over ?Donnie slaapwandelt, dus da´s niet zo moeilijk te verklaren.

Dat hij juist op die plek wakker wordt is volgens mij een rare speling van het lot.

Martin Stanneveld
15-05-2004, 12:43
Misschien toeval, of toch niet?

De film speelt zich af in 88, waarom? Als ik de tijd die nog te gaan is optel, 28 dagen, 6 uur, 42 min en 12 seconden, kom je op 28+6+42+12=88

Is het toeval?

Wizz-Art
15-05-2004, 12:54
Misschien toeval, of toch niet?

De film speelt zich af in 88, waarom? Als ik de tijd die nog te gaan is optel, 28 dagen, 6 uur, 42 min en 12 seconden, kom je op 28+6+42+12=88

Is het toeval?

:? Waar heb je het over, volg je niet meer :?:

Martin Stanneveld
15-05-2004, 13:54
:? Waar heb je het over, volg je niet meer :?:

Zo moeilijk is het sommetje toch niet? :?

Wizz-Art
15-05-2004, 14:03
:? Waar heb je het over, volg je niet meer :?:

Zo moeilijk is het sommetje toch niet? :?

Nee, maar ik bedoel waar heb je die tijd die nog te gaan is vandaan en het jaar 88?

Lex v/d Moolen
15-05-2004, 14:10
:? Waar heb je het over, volg je niet meer :?:

Zo moeilijk is het sommetje toch niet? :?

Nee, maar ik bedoel waar heb je die tijd die nog te gaan is vandaan en het jaar 88?Die tijd wordt hem verteld door Frank en die schrijft hij ook met stift op zijn onderarm. En die datums zie je volgens mij in beeld verschijnen.

Wizz-Art
15-05-2004, 14:14
:lol: Owkee dan..word weer eens tijd dat ik deze nog maar eens ga zien dan!

The_Cure
16-06-2004, 21:44
Zo...

*stunned*

Wat een dijk van een film zeg! In the blind aangeschaft toen ik de kans kreeg om de Duitse versie te bemachtigen (thnx Daklem) en vandaag dan eindelijk voor het eerst :oops: gezien. De film blijft rondspoken in je hoofd, maar na het lezen van dit topic ben ik zeker wat wijzer geworden, hopelijk draait de directors cut ook in de NL bios van de zomer!!

ZoekenDVD
31-08-2004, 12:19
Ik heb aandachtig alle verhalen gelezen over deze film, en je kan inderdaad je eigen interpretatie aan deze film geven.

Wat me opvalt is dat bijna niemand het heeft over de Engelse lerares (Drew BarryMore) Natuurkunde leraar en degene die over Angst en Liefde praat(Patrick Swayze)

Die Engelse lerares probeert de kinderen les te geven op een bepaalde manier wat indruist tegen de principies van het hoofd van die school. Belangrijk punt: Zei vertelt Donny over de CellarDoor.
Je ziet dan ook dat ze heel hard F*CK roept wanneer ze de school verlaat en verrast is door het SHUT UP meisje. Als je kijkt wanneer de toneelvoorstelling begint dan lijkt het wel of ze ook iets weet van dit parallele universum

Aan de andere kant zie je dat die man gespeelt door Patrick Swayze ook een bepaalde manier zijn woord wil verkondigen waar wel veel mensen naar luisteren. Je kan dit symboliseren als het onderliggende kwaad, of een man in schaapskleren. Frank vraagt ook aan Donny om zijn huis in de fik te steken waarna hij wordt ontmaskert en wordt afgevoert.

Dan heb je nog de natuurkundige die eerst behulpzaam is met het vertellen van informatie. Belangrijk punt:Hij was tenslotte degene die Donny het boek gaf van Moeder Graftak (101 jaar) Nadat Donny weer komt bij hem lijkt het opeens of hij schrikt van de vragen die Donny stelt of betrapt voelt door het SHUT UP meisje en verder geen informatie meer geeft bang dat hij net zoals de Engelse lerares de laan uit wordt gestuurd.

Martin Stanneveld
31-08-2004, 15:53
Ooit van spoilers gehoord? :?

Henk van der Weerdt
18-09-2004, 15:30
Heb zelf de film afgelopen maand gekocht en voor het eerst gekeken... niet echt van te voren in verdiept...

Mijn eerste reactie was vaag.... maar nu ik dit zo voorzichtig doorlees valt alles langzaam op zijn plaats. Vanavond nog maar een keertje kijken en op wat meer details letten.

BrownB
18-09-2004, 19:20
Ik was na het kopen van de dvd vooral verrast door het commentaar van de regiseur. Hij had een hele andere (vage) beredenering dan mijn vage theorie. :?

Ook heel bijzonder dat de film voor zo weinig geld is gemaakt en dat zoveel acteurs er voor vrijwel niets aan meegewerkt hebben.

Henk van der Weerdt
19-09-2004, 13:32
Zal wel oud nieuws zijn:

http://www.play.com/play247.asp?page=title&r=R2&title=168847
Donnie Darko - Director's Cut - (Limited Edition 3D Packaging) (2 Discs) (5.1/DTS)
Op 5 oktober 2004
Film gaat 2 uur en 13 minuten beslaan.. dus heel wat extra shots!!

BrownB
19-09-2004, 13:37
Waarom zit Kevin Smith bij het audiocommentaar?

Mathieu Ghekiere
19-09-2004, 21:38
Zal wel oud nieuws zijn:

http://www.play.com/play247.asp?page=title&r=R2&title=168847
Donnie Darko - Director's Cut - (Limited Edition 3D Packaging) (2 Discs) (5.1/DTS)
Op 5 oktober 2004
Film gaat 2 uur en 13 minuten beslaan.. dus heel wat extra shots!!

Ik heb gelezen over die Director's Cut, nog niet gezien, maar ik heb gemengde gevoelens.

De meeste scenes zijn verwijderde scenes uit de dvd.
Dan zijn er nog enkele andere kleine dingen bijgevoegd, vooral ook digitale shots van Donnie's oog ofzo, het is een tijdje geleden dat ik het las.


Maar waarom ik met gemengde gevoelens zit is (MOGELIJKE SPOILERS) niet omdat ze info bijgevoegd hebben, maar omdat ze ook enkele dingen gesneden hebben. wat allemaal weet ik niet juist, je kan het opzoeken op internet, maar wat ik hééééél jammer vind is dat ze dit geknipt hebben:
de zin van Frank in de bioscoop tegen Donnie dat hij zegt: "I'm sorry.'
Dat is ZOOO belangrijke zin in die film, die eigenlijk een (op dat moment) onbewuste flashforward geeft, of een verwijzing is naar het einde, maar dat knippen ze dan? terwijl het een van de beste zinnetjes uit de film was?
Ook hebben ze andere cuts van Frank in de bioscoop, en als hij dat zegt van zijn vaders die ook Frank heetten, zegt hij het niet meer zo mysterieus, maar eerder al lichtjes lachend (heb ik gelezen).
Terwijl heel dat mysterieuze doen van Frank net een hoogtepunt was!!

Daarom dus... ik ben nieuwsgierig naar die Director's Cut, maar sommige dingen weet ik nu al dat ik het spijtig ga vinden dat ze ze veranderd hebben.

Oscar van Sambeek
02-10-2004, 23:31
Net de film bekeken, heb hem geleend en dat is maar goed ook.
Wat ben ik blij dat deze film niet in mijn collectie zit zeg, ben al helemaal niet zo'n voorstander van dit genre. Geef mij maar een lekker realistische film en niet een film waarin na 10 minuten een paashaas tevoorschijn komt. Sorry voor de mensen die hier wel van houden maar hoger dan een 2,0 komt deze film echt niet! :twisted: :twisted: :twisted:


en dat ene extra punt wat hij krijgt is voor het o zo bekende nummer "madworld"

Henk van der Weerdt
03-10-2004, 08:02
Net de film bekeken, heb hem geleend en dat is maar goed ook.
Wat ben ik blij dat deze film niet in mijn collectie zit zeg, ben al helemaal niet zo'n voorstander van dit genre. Geef mij maar een lekker realistische film en niet een film waarin na 10 minuten een paashaas tevoorschijn komt. Sorry voor de mensen die hier wel van houden maar hoger dan een 2,0 komt deze film echt niet! :twisted: :twisted: :twisted:


en dat ene extra punt wat hij krijgt is voor het o zo bekende nummer "madworld"
dat het een haas is is gewoon puur toeval (?) had ook een vent in een berenpak kunnen zijn of iets anders... of zit er toch meer achter het feit dat het een konijn is.. toch maar eens vanmiddag nogmaals opzetten :wink:

BrownB
03-10-2004, 10:15
Net de film bekeken, heb hem geleend en dat is maar goed ook.
Wat ben ik blij dat deze film niet in mijn collectie zit zeg, ben al helemaal niet zo'n voorstander van dit genre. Geef mij maar een lekker realistische film en niet een film waarin na 10 minuten een paashaas tevoorschijn komt. Sorry voor de mensen die hier wel van houden maar hoger dan een 2,0 komt deze film echt niet! :twisted: :twisted: :twisted:


en dat ene extra punt wat hij krijgt is voor het o zo bekende nummer "madworld"
dat het een haas is is gewoon puur toeval (?) had ook een vent in een berenpak kunnen zijn of iets anders... of zit er toch meer achter het feit dat het een konijn is.. toch maar eens vanmiddag nogmaals opzetten :wink:

Konijnen worden geassocieerd met sex.

Cyrus the Virus
30-04-2005, 21:17
Ik heb 'm ook net weer gezien. Erg goede film, maar zoals al vaker gezegd, wel erg vaag. Ben er ook nog niet helemaal over uit, maar heb dit topic even doorgelezen en zag wel een aantal leuke theorieën, maar vat het einde nog steeds niet helemaal. Ik weet dat overanalyseren niet echt leuk is, maar ik heb toch liever dat ik een film goed snap.

Nandor
01-05-2005, 08:35
Ik heb hem gisteren voor het eerst gezien, echt een heel mooie film. Vaagheid ruleert...

Cyrus the Virus
01-05-2005, 08:46
Zat er net nog een beetje over na te denken, maar ik snap iets helemaal nog niet. Want die moeder en dat dochtertje zitten in dat vliegtuig wanneer de motor er vanaf valt (aan het einde van de film). Maar dat kan niet omdat hun veel later pas in dat vliegtuig horen te zitten, omdat ze van dat optreden met Sparkle Motion vandaan komen. En dat optreden van Sparkle Motion was pas eind oktober. En op dat punt dat die straalmotor eraf valt moet het dus 2 oktober zijn.

Wat ik er tot nu toe van heb kunnen maken is dat hij op 2 oktober dan door Frank naar buiten gelokt werd zodat ie die crash overleefd. En dan die 28 dagen, 6 uur, 42 minuten en 12 seconden voordat de wereld vergaat betekend niet dat de hele wereld vergaat, maar dat alleen Donnie's wereld vergaat omdat hij dan, na die zoveel dagen, doodgaat.

En dat hij dan, op een of andere vage manier, terug in de tijd gaat waar hij weet dat hij doodgaat, en dat ook laat gebeuren dan. Maar dan krijg je dus dat stuk wat ik hierboven beschreef over Sparkle Motion, dat het niet klopt dat die straalmotor van het vliegtuig afvalt waar die moeder en de dochter inzitten. En je ziet die straalmotor ook door zo'n slurf gaan, zo'n ding waar je ziet waar die in de toekomst naar toegaat. Wat ik dus niet helemaal snap.

Of zou die straalmotor door die slurf die 28 dagen, 6 uur, 42 minuten en 12 seconden terug in de tijd reizen d.m.v. zo'n portaal waar in de film over gesproken wordt? :?

Graag jullie mening hierover. :)

Bambu
01-05-2005, 09:01
Zat er net nog een beetje over na te denken, maar ik snap iets helemaal nog niet. Want die moeder en dat dochtertje zitten in dat vliegtuig wanneer de motor er vanaf valt (aan het einde van de film). Maar dat kan niet omdat hun veel later pas in dat vliegtuig horen te zitten, omdat ze van dat optreden met Sparkle Motion vandaan komen. En dat optreden van Sparkle Motion was pas eind oktober.

Wat ik er tot nu toe van heb kunnen maken is dat hij op 2 oktober dan door Frank naar buiten gelokt werd zodat ie die crash overleefd [sic]. En dan die 28 dagen, 6 uur, 42 minuten en 12 seconden voordat de wereld vergaat betekend [sic] niet dat de hele wereld vergaat, maar dat alleen Donnie's wereld vergaat omdat hij dan, na die zoveel dagen, doodgaat. En dat hij dan, op een of andere vage manier, terug in de tijd gaat waar hij weet dat hij doodgaat, en dat ook laat gebeuren dan. Maar dan krijg je dus dat stuk wat ik hierboven beschreef over Sparkle Motion, dat het niet klopt dat die straalmotor van het vliegtuig afvalt waar die moeder en de dochter inzitten.

Graag jullie mening hierover. :)

In het begin van de film komt die motor uit de lucht vallen doordat er een fout optreedt in de tijd of zo. Aan het eind van de film stuurt Donnie die motor terug naar 2 oktober via een wormhole.
Het is idd een film waar je lang over na kan denken, maar het is ook een prima film om gewoon te bekijken en te genieten van de goede sfeer, muziek en acteerprestaties :wink:

Cyrus the Virus
01-05-2005, 09:04
Ohw he, dan had ik het dus toch goed. Want ik heb


Of zou die straalmotor door die slurf die 28 dagen, 6 uur, 42 minuten en 12 seconden terug in de tijd reizen d.m.v. zo'n portaal waar in de film over gesproken wordt?

Er, voordat ik jouw bericht las, nog bij geëdit. :)

sliver
01-05-2005, 17:32
Ik heb zelf de eerder genoemde Director's Cut uit de UK. Het commentaar wat hierbij zit is niet alleen erg droog (lees grappig) maar ook erg informatief. Ze gaan daadwerkelijk in op de verhaallijn. Bijna alles wordt behandeld. Wat ik eruit kon opmaken is, opvallend genoeg, dat de schrijver en regisseur eigenlijk een wat simpeler verhaal vertelt dan wat iedereen in de film ziet. Dat is ook wel mooi denk ik. Je kunt eindeloos filosoferen over allerlei aspecten van deze film zonder overal een definitief antwoord op te vinden.

Ik heb weinig gemerkt van geknipte stukjes in deze versie, enige echte minpunt imho is dat ze het liedje uit de eerste scene (ontwaken langs kant vd weg) hebben omgeruild voor een ander nummer wat hier minder goed bij past. De extra scenes maken het verhaal iets makkelijker te volgen maar hebben wel een uitwerking op het tempo De relaties tussen DD en familie enz. worden beter uitgewerkt maar het verhaal blijft een mindfuck. De toegevoegde special effects zijn erg mooi en het is duidelijk dat hier wat geld in is gestopt. Jammer dat er (nog) geen review van de DC-versie op de site staat (tip?).

edit: wil geen reclame maken maar zag net dat de Director's Cut op de site van Van Leest (nog) te bestellen is. Misschien leuk om te weten voor de liefhebbers van deze film.

Frank
01-05-2005, 17:45
Jammer dat er (nog) geen review van de DC-versie op de site staat (tip?).

Dan zal de DC eerst in Nederland moeten worden uitgebracht. Recensies van DVD's uit het buitenland zijn hier zeer schaars.

Nathan Strik
01-05-2005, 22:22
Jammer dat er (nog) geen review van de DC-versie op de site staat (tip?).

Dan zal de DC eerst in Nederland moeten worden uitgebracht. Recensies van DVD's uit het buitenland zijn hier zeer schaars.
Sterker nog, recensies van DVD's uit het buitenland doen we helemaal nooit. Tenzij de rechten ook voor Nederland bij een buitenlandse fabrikant liggen (zoals Eraserhead en The Short Films of David Lynch), maar verder zul je hier geen DVD's uit andere landen aantreffen.

Dus tenzij de DC hier officieel wordt uitgebracht, en onder de voorwaarde dat de bewuste uitgever ons een exemplaar ter recensie aanbiedt, zul je hier geen recensie van de DC vinden.

sliver
01-05-2005, 22:42
k, mij maakt het niks uit, dacht dat het mogelijk interessant was voor anderen.

kerry1984
23-05-2005, 01:51
ik heb de film al 5 keer gezien en vind em nog steeds heel interesant.

MrEd
02-08-2005, 18:34
Ik had deze film een tijdje geleden al een keer gezien en zaterdag dan uiteindelijk gekocht. Gisteravond had ik ff zin om hem te kijken en ik vond hem weer geweldig! Wat een heerlijk vage film. Ik heb hem nog steeds niet helemaal door, maar begin er te komen. Vet!

Sander Haarmans
28-09-2005, 19:45
Heb vanmiddag de D.C. gekeken en ik moet eerlijk zeggen dat het heel erg goed in elkaar zit. Het is wel een super vage film maar boeiend van begin tot einde. Moest wel aan het einde van de film wel enige puzzelstukjes op z'n plaats zetten en ook ik denk dus eigenlijk dat[spoiler:f9fabdb5e4] het een droom is, vooral omdat aan het einde Donnie z'n vriendin hem eigenlijk helemaal niet kent [/spoiler:f9fabdb5e4] maar ja ik kan het mis hebben.
Wat ik trouwens wel heel erg grappig vond is het stukje dat [spoiler:f9fabdb5e4]vrienden onder elkaar over smurfin beginnen te praten, en wat ze allemaal wel niet doet [/spoiler:f9fabdb5e4] ,erg komisch.
Al met al een erg goede film die het meerdere malen kijken zeker waard is en ik denk dat je dan ook steeds meer gaat ontdekken.

Gi1337
28-09-2005, 20:18
Ik denk niet dat het een droom is, ze heeft hem gewoon nog nooit gezien... want wat daarvoor allemaal gebeurt in die film, is nog nooit gebeurt omdat hij aan het eind trug gaat in de tijd... Toch?

Sander Haarmans
29-09-2005, 13:59
Ik denk niet dat het een droom is, ze heeft hem gewoon nog nooit gezien... want wat daarvoor allemaal gebeurt in die film, is nog nooit gebeurt omdat hij aan het eind trug gaat in de tijd... Toch?
Wat het ook is, het blijft een fantastische film.
Heb gister ook een aantal extra's gekeken en daar zijn zelfs de meningen verdeeld dus laat het maar aan je fantasie over dan zit het altijd goed :wink:

Cyrus the Virus
11-12-2006, 20:05
Heb de film weer gezien, en nu heb ik weer een vraag. :P Klopt het dat die tangent universe ontstaat doordat Donnie uit z'n kamer gelokt wordt door Frank. Of ontstaat die tangent universe gewoon zomaar (wat is dan de reden?) en omdat Donnie het dichtste bij het artefact is, wordt hij naar buiten gelokt door Frank?

Dus waar ik nog niet helemaal achter ben is waarom die tangent universe onstaat. En waarom het dan precies het vliegtuig is waar de moeder en zusje van Donnie inzitten waar de motor vanaf breekt. Het had net zo goed een ander vliegtuig kunnen zijn.

Aloys
11-12-2006, 20:35
Heb de film weer gezien, en nu heb ik weer een vraag. :P Klopt het dat die tangent universe ontstaat doordat Donnie uit z'n kamer gelokt wordt door Frank. Of ontstaat die tangent universe gewoon zomaar (wat is dan de reden?) en omdat Donnie het dichtste bij het artefact is, wordt hij naar buiten gelokt door Frank?

Volgens mij maakt Frank de Tangent Universe, hij kan tenslotte ook tijdreizen


Dus waar ik nog niet helemaal achter ben is waarom die tangent universe onstaat. En waarom het dan precies het vliegtuig is waar de moeder en zusje van Donnie inzitten waar de motor vanaf breekt. Het had net zo goed een ander vliegtuig kunnen zijn.

En Frank had net zo goed Dr. Monitoff kunnen wakker maken.. :roll:

mercapto
11-12-2006, 20:46
Is de vraag niet eerder, waarom reset de tangent universe en begint alles opnieuw ? Is er een kip en een ei ? :P

Aloys
11-12-2006, 21:06
Is de vraag niet eerder, waarom reset de tangent universe en begint alles opnieuw ? Is er een kip en een ei ? :P

Het metalen object in het Wormhole zorgt daarvoor

Rotterdam5314
11-12-2006, 21:59
Pas gezien. Nadat ik zoveel positieve reacties hier heb gelezen wou ik em ook graag zien. Maar wat een teleurstelling deze film zeg. Waarom wordt deze film zo goed gevonden. :? Ik vondt dit echt een @#@!# film. Gelukkig weer snel kunnen ruilen via het forum

Bas Reuver
11-12-2006, 22:29
Zo'n reactie zie ik toch als onbegrip. Kan in mijn ogen alleen maar van mensen komen die de film niet snappen of niet willen snappen. Maar ja, over smaak valt niet te twisten.

Ik vind Donnie Darko een geniale film. Kijk alleen al naar de vele discussies die er ontstaan na het zien van deze film. Het verhaal blijft hangen en je gaat er over nadenken. Dat was ook precies de bedoeling.

Daarnaast staan de verschillende delen van de film allemaal ergens voor en hebben de acties van Donnie een diepere betekenis dan op het eerste oog lijkt.

Tot slot vond ik vooral de soundtrack van de film erg goed. De gekozen muziek sloot perfect aan bij de film en het verhaal.

Voor mij persoonlijk echt top 10 materiaal!!!
(Dit mede omdat ik niet echt kan genieten van de erg oude en trage zwart/wit films uit de jaren 40/50).

Rotterdam5314
11-12-2006, 22:38
Zo'n reactie zie ik toch als onbegrip. Kan in mijn ogen alleen maar van mensen komen die de film niet snappen of niet willen snappen. Maar ja, over smaak valt niet te twisten.

Ik vind Donnie Darko een geniale film. Kijk alleen al naar de vele discussies die er ontstaan na het zien van deze film. Het verhaal blijft hangen en je gaat er over nadenken. Dat was ook precies de bedoeling.

Daarnaast staan de verschillende delen van de film allemaal ergens voor en hebben de acties van Donnie een diepere betekenis dan op het eerste oog lijkt.

Tot slot vond ik vooral de soundtrack van de film erg goed. De gekozen muziek sloot perfect aan bij de film en het verhaal.

Voor mij persoonlijk echt top 10 materiaal!!!
(Dit mede omdat ik niet echt kan genieten van de erg oude en trage zwart/wit films uit de jaren 40/50).


Het is geen onbegrip hoor. Ik vind het gewoon geen goede film. Ik vind het zelfs een slechte film. Dat anderen er over discuseren wil niet zeggen dat een film dan goed gevonden moet worden toch. zoals je zelf al zegt smaken verschillen. Dat de acties een van donnie een diepere betekenis hebben zal mij een worst wezen. Ik heb er gewoon niet van genoten.

Met het zinnetje wat onderaan tussen haakjes staat ben ik het trouwens wel 100% met je eens :wink: alleen voeg ik er alles onder de 40 ook aan toe.

Erik Hagen
11-12-2006, 22:48
Pas gezien. Nadat ik zoveel positieve reacties hier heb gelezen wou ik em ook graag zien. Maar wat een teleurstelling deze film zeg. Waarom wordt deze film zo goed gevonden. :? Ik vondt dit echt een @#@!# film. Gelukkig weer snel kunnen ruilen via het forum
Haha, jij hebt echt geen smaak, Rob. :twisted: ;)

Grapje hoor. :P

Rotterdam5314
11-12-2006, 22:50
Pas gezien. Nadat ik zoveel positieve reacties hier heb gelezen wou ik em ook graag zien. Maar wat een teleurstelling deze film zeg. Waarom wordt deze film zo goed gevonden. :? Ik vondt dit echt een @#@!# film. Gelukkig weer snel kunnen ruilen via het forum
Haha, jij hebt echt geen smaak, Rob. :twisted: ;)

Grapje hoor. :P

Wat is smaak tegenwoordig :lol:

mercapto
11-12-2006, 23:09
Pas gezien. Nadat ik zoveel positieve reacties hier heb gelezen wou ik em ook graag zien. Maar wat een teleurstelling deze film zeg. Waarom wordt deze film zo goed gevonden. :? Ik vondt dit echt een @#@!# film. Gelukkig weer snel kunnen ruilen via het forum
Haha, jij hebt echt geen smaak, Rob. :twisted: ;)

Grapje hoor. :P

Grapje zeker ?

PvdS
12-12-2006, 23:46
Pas gezien. Nadat ik zoveel positieve reacties hier heb gelezen wou ik em ook graag zien. Maar wat een teleurstelling deze film zeg. Waarom wordt deze film zo goed gevonden. :? Ik vondt dit echt een @#@!# film. Gelukkig weer snel kunnen ruilen via het forum
Als je er zo heftig op reageert, dan geeft dat al aan dat het eigenlijk een goede film is, maar dan bedoel ik met goed niet wat je nu denkt. Een goede film is voor mij ook een film die heftige reacties weet te ontlokken, zowel positief als negatief.

Laat ik een voorbeeld geven die op mijzelf betrekking heeft: Salo vind ik een walgelijke film, maar daardoor dus wel een goede film, omdat het een sterke emotie bij mij los maakte.

Een slechte film is voor mij een film waar ik na afloop op reageer met "mwah", vervolgens overga tot de orde van de dag, meteen de film vergeet en niet de behoefte voel om welke reactie, waar dan ook, te geven. Een film waar je na afloop wel de behoefte voelt om een reactie op te geven, in welke vorm dan ook, is dus in mijn ogen een goede film.

Filosofisch geouwehoer? Misschien. Maar wel een filosofie waar ik helemaal achter sta en het past op zich wel bij wat Donnie Darko ook wil zeggen in mijn ogen: Zwart is soms toch wit.

Rotterdam5314
13-12-2006, 00:01
Pas gezien. Nadat ik zoveel positieve reacties hier heb gelezen wou ik em ook graag zien. Maar wat een teleurstelling deze film zeg. Waarom wordt deze film zo goed gevonden. :? Ik vondt dit echt een @#@!# film. Gelukkig weer snel kunnen ruilen via het forum
Als je er zo heftig op reageert, dan geeft dat al aan dat het eigenlijk een goede film is, maar dan bedoel ik met goed niet wat je nu denkt. Een goede film is voor mij ook een film die heftige reacties weet te ontlokken, zowel positief als negatief.

Laat ik een voorbeeld geven die op mijzelf betrekking heeft: Salo vind ik een walgelijke film, maar daardoor dus wel een goede film, omdat het een sterke emotie bij mij los maakte.

Een slechte film is voor mij een film waar ik na afloop op reageer met "mwah", vervolgens overga tot de orde van de dag, meteen de film vergeet en niet de behoefte voel om welke reactie, waar dan ook, te geven. Een film waar je na afloop wel de behoefte voelt om een reactie op te geven, in welke vorm dan ook, is dus in mijn ogen een goede film.

Filosofisch geouwehoer? Misschien. Maar wel een filosofie waar ik helemaal achter sta en het past op zich wel bij wat Donnie Darko ook wil zeggen in mijn ogen: Zwart is soms toch wit.

Dan heb jij een andere denkwijze als mij. Dus omdat een film reacties oplevert is hij goed?? Dat volg ik niet helemaal. Voor mij is een film pas goed als ik er van heb genoten tijdens het kijken ervan. als ik erin wordt gezogen. als ik na afloop kan zeggen.. He ben blij dat ik deze film heb gezien. Maar goed ieder z'n eigen denkwijze van wat hij of zij een goede film vindt :wink: Gr, R

Clover
14-12-2006, 22:02
Donnie Darko.. wat een prachtige film was dat toch! Die film was het zeker waard om te kopen en nog vaak te bekijken, iets wat ik in de toekomst hopelijk ook nog veel mag doen 8)

Dennis Oosterhuis
14-01-2007, 11:12
Ik heb deze film gisteren dus voor het eerst gezien:

Een zeer intrigerende en vage film. Wat dat betreft past "Donnie Darko" dan in het rijtje "Memento" en "Magnolia". De film zette mij aan het denken, en goed ook! Dit is mijn filosofie:
[spoiler:5b26916eb8]Ik denk dat de karakters, na de dood van Donnie, toch een soort van herinnering in hun onderbewustzijn aan het paralelle universum hebben overgehouden. Die subtiele herinnering die je opmerkt bij Gretchen en Donnie's moeder en bijvoorbeeld ook wanneer Frank in één van de eindshots aan zijn oog voelt, alsof hij wist of voelde dat hij daar door de kogel was geraakt.[/spoiler:5b26916eb8]
De kracht van de film ligt bij het feit dat het zoveel verschillende meningen en theoriën oproept bij zijn kijkers. Verder zijn ook de acteerprestaties erg goed (vooral Jake Gyllenhaal -Donnie- en Jena Malone -Gretchen-) en de soundtrack is uitstekend. De muziek past prachtig in het geheel. Het feit dat ik na afloop in mijn bed nog een tijdlang door zat te filosoferen (en nú ook nog...), geeft nog maar eens aan, hoe goed de film eigenlijk is.

mercapto
14-01-2007, 13:23
Uhm.

[spoiler:0ac2919cd6]Kogel, eerst ging er nog een mes in z'n oog, via de spiegel. Poke poke poke. Vandaar al dat je het in de lege bioscoop ziet.[/spoiler:0ac2919cd6]

Martin Z.
14-01-2007, 15:32
Hmmm,

[spoiler:e8df04913b]ik dacht altijd dat Frank aan dat mes niets over hield (ze zaten volgens mij allebei nog in een andere wereld op dat moment) maar dat hij in de bios zat doordat hij terug in de tijd was gereisd. Dus wat je in de bios aan zijn oog zag was een voorbode van wat komen zou (de kogel aan het einde van de film)... Maar goed, ik snap bv. nog steeds niet de verhouding / het verschil tussen de Frank aan het einde van de film (die uit de auto stapte) en de Frank van het tijdreizen...[/spoiler:e8df04913b]

:wink:

abyssus
15-01-2007, 00:29
Is het niet zo dat als je eenmaal antwoord hebt op die vragen, dat er dan niets meer te filosoferen valt?

Bas Reuver
15-01-2007, 00:38
Is het niet zo dat als je eenmaal antwoord hebt op die vragen, dat er dan niets meer te filosoferen valt?

Nee, denk het niet. Want er zijn geen 100% goede antwoorden. Er zijn meer theorieen mogelijk.

mercapto
15-01-2007, 00:50
Hmmm,

[spoiler:a7220749fc]ik dacht altijd dat Frank aan dat mes niets over hield (ze zaten volgens mij allebei nog in een andere wereld op dat moment) maar dat hij in de bios zat doordat hij terug in de tijd was gereisd. Dus wat je in de bios aan zijn oog zag was een voorbode van wat komen zou (de kogel aan het einde van de film)... Maar goed, ik snap bv. nog steeds niet de verhouding / het verschil tussen de Frank aan het einde van de film (die uit de auto stapte) en de Frank van het tijdreizen...[/spoiler:a7220749fc]

:wink:

[spoiler:a7220749fc]Je ziet tijdens het messteken Frank's oog oplichten, de entiteit die Frank gebruikt als referentie raakt daar gewond, wanneer het masker later afgaat creeert ie pas Frank's gezicht, met masker was dat niet nodig, en bloede hij dus licht. [/spoiler:a7220749fc] Uhm, of niet natuurlijk ;)

Dennis Oosterhuis
15-01-2007, 01:21
Is het niet zo dat als je eenmaal antwoord hebt op die vragen, dat er dan niets meer te filosoferen valt?

Nee, denk het niet. Want er zijn geen 100% goede antwoorden. Er zijn meer theorieen mogelijk.
Inderdaad. Volgens mij kun je hier eindeloos over doorfilosoferen... :)

Bas Reuver
15-01-2007, 12:43
Is het niet zo dat als je eenmaal antwoord hebt op die vragen, dat er dan niets meer te filosoferen valt?

Nee, denk het niet. Want er zijn geen 100% goede antwoorden. Er zijn meer theorieen mogelijk.
Inderdaad. Volgens mij kun je hier eindeloos over doorfilosoferen... :)

En dat maakt deze film in mijn ogen ook zo goed. (Bijna) iedereen die de film gezien heeft zit nadien met vragen en gaat er over discussieren met anderen.

Dennis Oosterhuis
03-06-2007, 09:11
Donnie Darko:

Ik moet zeggen; ik vind hem nog beter dan de eerste keer dat ik hem zag, eerder dit jaar. Ik had toen voor mezelf een filosofie n.a.v. de film gemaakt en heb de tweede kijkbeurt gebruikt om, gezien mijn filosofie, meer kleine details waar te kunnen nemen. Na deze kijkbeurt is Donnie Darko weer een stukje verhelderd...

9.5/10

RobinB
10-02-2009, 19:07
Deze film blijft zo goed, pas weer gezien!

Cyrus the Virus
11-05-2010, 12:32
Ik heb vandaag deze film weer gekeken, en elke blijf ik hem weer interessant en verwarrend vinden. Ook deze keer ging ik na het kijken weer even op internet kijken naar uitleg/theorieën etc. Ik snap de film nu wel, en deze uitleg vertelt het prima, maar 1 ding zit me nog dwars.


WHAT HAPPENS, AND WHEN?
October 1, 1988. Donnie is on the hill, looking at the sky, laughing. He rides his bike home and goes to sleep.

October 2, After midnight, Donnie is woken up by Frank-Bunny, saving him from a jet-engine crashing into his room. The jet-engine is actually from October 30, disappearing through a time corruption 28 days into the past. This catastrophic event distorts spacetime and creates a Tangent universe (TU). In the Tangent Universe, Frank-Bunny guides Donnie Darko on a 28 day journey through this alternate tangent dimension to save the universe:

October 30, Tangent universe: After his journey through the TU, which we witness in the movie, the jet-engine breaks off the plane (that his mother and sister are coincidentally on), and from the Tangent universe, Donnie using a wormhole sends it back to the Primary universe (PU), giving it a reason for being. The only object that went back in time from the tangent universe to the primary universe was the jet-engine. In doing so the tangent universe and everything in it is replaced by the primary universe, and time is reset to:

October 2, Primary universe: Jet-engine appears in the Primary Universe (without explanation to everyone but the viewer), Donnie and everyone else are reset and repositioned. Primary-Donnie, back in bed, is killed by the Jet Engine.

Donnie stuurt de jet-engine dan op 30 oktober weer terug naar 2 oktober via een wormgat. Maar is dat niet in principe het zelfde wat er gebeurd op het begin van de film? Daar komt ook die jet-engine via een wormgat terug in de tijd waardoor die tangent universe ontstaat. Is het dan zo dat aan het einde van de film deze TU niet ontstaat omdat Donnie dood is? Dit bleef me een beetje verwarrend. :roll:


En dus wilde ik even weten wat jullie ervan vonden. :)