PDA

Bekijk de volledige versie : Bruine prut op Blu-ray (Disc rot?)



baspls
08-09-2017, 12:28
Hallo allemaal,


Ik heb onlangs de Limited Editon van Phenomena gekocht. Hij deed het perfect in mijn bluray-speler. Nadat ik de firmware van mijn speler heb geupdate speelde hij ineens niet meer. Het duurde heel lang om de schrijf te lezen, echt heel lang en nadat hij eindelijk met de 'kan blu-ray niet lezen' kwam kon ik hem er pas weer uit halen.


Ik draaide de schijf om en zag ineens een aantal plekjes van een plakkerige bruine substantie op de disc (zie foto) die ik eerder niet gezien heb. Ik heb de disc met een heel klein beetje water op een brillendoekje schoongemaakt en het ging er makkelijk af, alleen zit er een donker onreflecterende plek onder iedere plek waar het bruine spul heeft gezeten (zie foto). De disc speelt nu wel gewoon weer, maar de plekjes gaan er niet af.


Is dit het beruchte disc rot? Of heeft mijn speler door een defect de schrijf aangetast? Wie heeft er meer ervaring met dit soort verschijnselen? Alvast bedankt.


Zie foto's: (sorry voor slechte kwaliteit, lastig scherpstellen door de reflectie)
90869087

Juvefan
08-09-2017, 12:50
Disc rot zou pas na een eeuw ongeveer moeten plaatsvinden. Natuurlijk is dat geen vaste regel. Is het er niet voorzichtig af te halen?

baspls
08-09-2017, 13:51
Disc rot zou pas na een eeuw ongeveer moeten plaatsvinden. Natuurlijk is dat geen vaste regel. Is het er niet voorzichtig af te halen?
De bruine prut heb ik er inderdaad afgehaald en is nu weg, maar de verkleuringen (zie 2e foto) gaan niet weg met water en een brillendoekje. Het oppervlak voelt ook vlak (geen gat in de disc of iets dat er op vast zit). Maar jij denkt dus niet aan disc rot?

rogue
08-09-2017, 14:25
Dis rot van zo'n recente titel lijkt mij heel sterk. Ik heb wel gelezen dat sommige van de eerste Criterions er last van kunnen hebben, maar Phenomena is net een paar maanden oud.
Gewoon retourneren waar je 'm gekocht hebt lijkt mij de beste oplossing.

baspls
08-09-2017, 14:46
Gewoon retourneren waar je 'm gekocht hebt lijkt mij de beste oplossing.
Ja, dat zal helaas moeilijk gaan gezien het een Limited edition is die al een tijdje is uitverkocht en ik hem heb gekocht bij een particuliere verkoper (wel nieuw in cellofaan).

rogue
08-09-2017, 15:08
Mmm, lees nu ook dat hij het eerst wel gewoon deed.
Heb je het nu ook met andere discs in je speler, of is dit de enige?

baspls
08-09-2017, 15:13
Mmm, lees nu ook dat hij het eerst wel gewoon deed.
Heb je het nu ook met andere discs in je speler, of is dit de enige?
Klopt hij deed het eerst gewoon en na het schoonmaken doet hij het nu ook weer. Geen enkele andere disc heeft er last van. Ik kan de disc vooralsnog gewoon bekijken, maar ik ben toch niet gerust op de verkleuringen omdat ik vrees dat de disc straks misschien onspeelbaar wordt (als het discrot zou zijn, maar dat is dus onwaarschijnlijk).

Richard B.
08-09-2017, 17:01
Disc rot was volgens mij meer een probleem met oxidatie van de reflecterende laag van de schijf door een productiefout van de schijf. In dit geval klinkt het alsof er vanuit een externe bron iets op de schijf terecht is gekomen wat (mogelijk) voor een beschadiging heeft gezorgd.

rvvnr1
08-09-2017, 18:04
Het lijkt me dat je hier te maken hebt met wat lijmresten van de verpakking of iets dergelijks.
Disc rot betreft idd aantasting van de reflecterende laag in het schijfje, die komt niet naar buiten zetten.
De speelzijde kan overigens wel wat hebben, de labelzijde daarentegen is een stuk kwetsbaarder (dichter bij de reflecterende en dus datalaag).

baspls
08-09-2017, 18:29
Het lijkt me dat je hier te maken hebt met wat lijmresten van de verpakking of iets dergelijks.
Disc rot betreft idd aantasting van de reflecterende laag in het schijfje, die komt niet naar buiten zetten.
De speelzijde kan overigens wel wat hebben, de labelzijde daarentegen is een stuk kwetsbaarder (dichter bij de reflecterende en dus datalaag).
Het kan dus niet gek veel kwaad begrijp ik? Dit verspreid zich niet en gaat mijn disc niet onleesbaar maken? Dan durf ik het denk ik wel aan zo. Als het klopt wat je zegt over de datalaag dan loopt de leesbaarheid niet veel gevaar (want het zit op de oppervlakte van de speelkant).

Het zou best een soort lijm kunnen zijn, al vraag ik me af hoe die daar terecht is gekomen. Maar je weet natuurlijk nooit wat er kan gebeuren in zo'n fabriek...

Richard B.
08-09-2017, 18:36
Voor de duidelijkheid: was het een nieuw exemplaar of was ie tweedehands? Ik kan dat niet precies uit het bericht halen.

baspls
08-09-2017, 18:43
Voor de duidelijkheid: was het een nieuw exemplaar of was ie tweedehands? Ik kan dat niet precies uit het bericht halen.
Nieuw in de zin van in cellofaan, maar wel al gekocht door iemand die hem aan mij heeft doorverkocht.

Overigens speelde de disc eerst wel goed. Dus in alle waarschijnlijkheid heb ik de vlekken zelf (onbewust) veroorzaakt.