PDA

Bekijk de volledige versie : vissegraateffect op tv



Mark van Voorthuizen
09-11-2002, 20:45
Op mijn Panasonic tv heb ik soms last van het zogenaamde vissegraateffect, dat je in de beeldbuis soms samengetokken lijnen ziet in de vorm van een soort vissegraat.
Wie weet hier meer over, en bij welke tv komt dit wel of niet voor ?

Overigens heb ik een Panasonic TX-28DK20F

Wouter_D
10-11-2002, 08:28
Hmm.. interessant, ik dacht net hetzelfde te vragen! Ik zit namelijk ook met hetzelfde! Is vooral bij grote vlakken van dezelfde kleur.. Ik heb al wat met de instellingen van het beeld van men tv geprutst maar het blijft net hetzelfde! Ik heb een Philips Smart///line breedbeeld...
Bedankt voor de info!

Johan van den D.
10-11-2002, 08:42
staat er niet iets vlakbij de tv wat een storing kan geven
niet afgeschermde speakers af iets dergelijks of andere apparatuur
zo het ook niet weten hoor maar het is misschien een optiehttp://216.40.249.192/mysmilies/ups/DeNiro/jawa.gif

Mark van L.
10-11-2002, 08:48
zijn het lijnen die ongeveer op de 4:3 lopen, verticaal?
ik heb last van dergelijke lijnen bij grote, vooral donkere, vlakken
echter alleen via scart, daarom nu voortaan via s-vhs aan het kijken.

Wouter_D
10-11-2002, 18:38
zijn het lijnen die ongeveer op de 4:3 lopen, verticaal?
ik heb last van dergelijke lijnen bij grote, vooral donkere, vlakken
echter alleen via scart, daarom nu voortaan via s-vhs aan het kijken.
Nee, het zijn gewoon lijnen die het beeld volgen. Meestal rond, omdat zo de kleurschakeringen lopen. Als er bijvoorbeeld een lamp brand dat je "dikke lijnen" ziet van de kleuren; maar heb dit ook bij gewoon donkere of lichte vlakken (veelal muren) bij men dvd's. Het is me eigenlijk nooit bij tv opgevallen, maar zou kunnen dat het daar ook wel bij is. Ik heb men dvd-speler (jvc xv-n5) wel via scart verbonden... Weet niet of het daarmee te maken heeft, ik zal is een keer testen (als ik ergens nog een s-vhs-kabel vind...)

Wouter

Mark van Voorthuizen
10-11-2002, 19:50
Ik ben er al achter hoe het zit, zelfs een nieuwe Bang & Olufsen tv heeft er last van.
Ik las namelijk een test in Video uit & Thuis (maart 2002) over de B&O BeoVision 3.
Hier een gedeelte

Van een Comb Filter, waarmee tijdens het decoderen van het Pal singaal kleur en helderheid zoveel mogelijk uit elkaar worden gehouden, is ons niets gebleken. Net als CTI kent ook Comb Filter schaduwzijden, maar de voordelen wegen ons inziens ruimschoots op tegen de nadelen. Die mening wordt door de ingenieurs van B&O blijkbaar niet gedeeld, met als gevolg dat lijnpatronen in beeld niet vrij zijn van kleurwaaiers (cross colour) en dat er op de scheiding van twee kleurvlakken regelmatig visgraatvormige stoorpatronen te zien zijn (cross luma).

Het probleem heet dus cross luma, en heeft te maken met de Comb filter.
Bij mijn Panasonic is die Comb Filter wel aanwezig, alleen blijkt niet altijd te werken, gelukkig niet vaak.
Overigens hebben duurdere typen tv´s van Panasonic een verbeterde Comb Filter.
Bij Philips zit de CF in Crystal Clear, JVC Digi Pure enz...

Tot zover

Wouter_D
10-11-2002, 22:12
Hmmm.. bedankt... weinig aan te doen dus als ik het goed begrijp. :(
Maar ja, gelukkig stoort het meestal niet erg, enkel bij "rustige" scenes met grote kleurvlakken, en veel komt dit niet echt voor.
Zal er op letten bij aankoop van een volgende tv (of projecor) indien ik het geld heb (binnen een jaar of 5 dus ;))


Merci voor de info!
Wouter