PDA

Bekijk de volledige versie : Terug van BB naar 4:3, wat is een goede tv?



Dick van Drie
09-11-2002, 21:16
Voor mij was breedbeeld met 100hz niet zo'n goede keuze. Heb nu nog een Thomson 28wx410s tv net 5 dagen oud, maar kan er niet aan wennen. Best wel goed beeld, maar ik kijk veel meer naar tv-uitzendingen dan ik hem gebruik voor dvd films (+/- 90/10). Er zijn voor mij (nu althans) meer nadelen dan voordelen te bedenken om een bb 100hz tv te bezitten. Als ik meer geld zou hebben zou het ideaal zijn om 2 tv's te hebben, een bb 100hz voor dvd films en een andere (die ik nu denk ik ga aanschaffen) met 50hz en 4:3 om gewoon tv te kijken.

Wat is een goede nieuwe 50hz 4:3 70 cm tv met een goed beeld? Er moet wel teletekst op zitten en stereo kunnen weergeven. Liefst Philips.

Niels Simons
09-11-2002, 21:20
geef t een week of 3 en je wil niks anders meer

ik heb een grootbeeld boven,en een breedbeeld beneden
en ik heb echt spijt van mijn tv

t is een 50 hz philips,en die mag je kopen voor 350 euro ?

je mot em dan wel in tilburg komen halen....

niels

rveldhuizen
09-11-2002, 21:38
Ruil hem om voor een Loewe Xelos BB tv... Dat is ongeveer de enige bb tv die 4:3 perfect weergeeft door Panorama view... (tussen bb en 4:3 in zonder dat het opvalt)...Echt!

Niels Simons
09-11-2002, 21:41
alle loewe tvs hebben dit,die ik hier heb staan ook.
niels

Jaak
09-11-2002, 21:42
Bij mij is er ook geen haar op m'n hoofd dat er aan denkt ooit nog een 4:3 tv te kopen.
Zelfs als zouden ze alles op tv terug in 4:3 gaan uitzenden dan nog kies ik voor een 16:9. (en niet alleen voor dvd)
Misschien is het een kwestie van gewoonte...
(heb trouwens een 32 inch BB Philips 100hz)

Jaak

Dick van Drie
09-11-2002, 21:43
Enkele nadelen die ik niet genoemd heb: kromtrekken van beelden bij 4:3 stand (vooral donkere gedeelte, waarschijnlijk voor fabrikanten binnen de grenzen?!), constant lichte (digitale?) ruis die je altijd blijft zien (zag ik niet bij mijn 4:3 tv), kleuring van het beeld die wat blauwpaars lijkt (ook weer binnen de grenzen waarschijnlijk), balken links en rechts bij 4:3 stand en beeld wordt op deze 70 cm beduidend kleiner (waarom 4:3? ik hou niet van brede gezichten etc). En het beeld doet altijd wat grauw aan en korrelig bij tv-uitzendingen (kan aan thomson liggen) bij welke instelling dan ook (licht/donker, ruisonderdrukking etc).

En ik vond het beeld van mijn oude tv prettig om naar te kijken, van deze bb niet echt.

Loewe zou misschien wel mooi zijn, maar die tv's zijn voor mij (nu nog) te duur.

(klein vraagje tussendoor, heeft een thomson tv ook een servicemenu?)

Jaak
09-11-2002, 21:45
Enkele nadelen die ik niet genoemd heb: kromtrekken van beelden bij 4:3 stand (vooral donkere gedeelte, waarschijnlijk voor fabrikanten binnen de grenzen?!), constant lichte (digitale?) ruis die je altijd blijft zien (zag ik niet bij mijn 4:3 tv), kleuring van het beeld die wat blauwpaars lijkt (ook weer binnen de grenzen waarschijnlijk), balken links en rechts bij 4:3 stand (waarom 4:3? ik hou niet van brede gezichten etc). En het beeld doet altijd wat grauw aan en korrelig bij tv-uitzendingen (kan aan thomson liggen) bij welke instelling dan ook (licht/donker, ruisonderdrukking etc).

En ik vond het beeld van mijn oude tv prettig om naar te kijken, van deze bb niet echt.

Zal volgens mij toch een de tv/merk liggen.
Ben perfect tevreden met m'n BB. Zelfs na 7 jaar nog een beeld dat staat als een huis ...

Jaak

tm030614
09-11-2002, 21:59
JVC heeft ook een nieuw type tv. Wel BB maar deze heeft geen 100Hz maar ook geen 50Hz hij maakt gebruik van 75Hz omdat Jvc merkte dat veel mensen voor dvd 100Hz niet goed vonden en terug gingen naar 50Hz. Met 75Hz heb je altijd perfect beeld (zegt men!). Schijnt een mooie tv te zijn. Ook sony heeft pas wat nieuwe tv op de markt gebracht. Met een eigen (maar vele malen beter van die van Philips) vorm van PixelPlus. Ook de jvc maakt gebruik van z'n eigen PixelPlus namelijk D.I.S.T (Digital Image Scaling Technology)

Kijk maar eens op jvc.nl en sony.nl waarschijnlijk is er wel al wat info te vinden.

Dick van Drie
09-11-2002, 22:02
Ruil hem om voor een Loewe Xelos BB tv... Dat is ongeveer de enige bb tv die 4:3 perfect weergeeft door Panorama view... (tussen bb en 4:3 in zonder dat het opvalt)...Echt!
Dat is mooi :) Bij deze is dat wat minder, er zijn drie standen: zoom 0 (4:3), zoom 1 (keuze onderkant stuk eraf of bovenkant een stuk eraf) en volledig breedbeeld (waarvan onder en bovenkant ook een klein stukje af lijkt te zijn in vergelijk met zoom 0).
Omruilen kan niet, bij de BCC waar ik hem gekocht heb verkopen ze geloof ik geen Loewe en wordt te duur voor mij.

rveldhuizen
09-11-2002, 22:16
alle loewe tvs hebben dit,die ik hier heb staan ook.
niels

Uiteraard :) Heb zelf de Xelos, vandaar...

rveldhuizen
09-11-2002, 22:17
Omruilen kan niet, bij de BCC waar ik hem gekocht heb verkopen ze geloof ik geen Loewe en wordt te duur voor mij.

Geld terug? Zou echt zonde zijn... En een 2ehands loewe moet ook mogelijk zijn

Dick van Drie
09-11-2002, 22:21
JVC heeft ook een nieuw type tv. Wel BB maar deze heeft geen 100Hz maar ook geen 50Hz hij maakt gebruik van 75Hz omdat Jvc merkte dat veel mensen voor dvd 100Hz niet goed vonden en terug gingen naar 50Hz. Met 75Hz heb je altijd perfect beeld (zegt men!). Schijnt een mooie tv te zijn. Ook sony heeft pas wat nieuwe tv op de markt gebracht. Met een eigen (maar vele malen beter van die van Philips) vorm van PixelPlus. Ook de jvc maakt gebruik van z'n eigen PixelPlus namelijk D.I.S.T (Digital Image Scaling Technology)

Kijk maar eens op jvc.nl en sony.nl waarschijnlijk is er wel al wat info te vinden.
Ik weet ervan. Heb nog zitten dubben over deze thomson of jvc 28x25 (en dan een goedkopere voorganger dan die jij bedoeld). Heb hier een folder liggen waar dat nieuwe type in staat. Dat is de HV-32D25, prijs in folder 2419 euro. Ook weer te duur voor mij helaas.

Dick van Drie
09-11-2002, 22:31
Ik denk er nog even over na, alvast bedankt voor de reacties.

(heb ook even de ruisonderdrukking uitgezet, lijkt ergens wat prettiger. Lijkt nu veel meer ruis dan op mijn oude tv die had geen ruisonderdrukking. Met dezelfde kabel. Toch raar.)

Dennis Veldhuizen
09-11-2002, 22:38
Omruilen kan niet, bij de BCC waar ik hem gekocht heb verkopen ze geloof ik geen Loewe en wordt te duur voor mij.

Welke BCC?
ik werk ook bij de BCC namelijk

Dick van Drie
09-11-2002, 22:43
Welke BCC?
ik werk ook bij de BCC namelijk
Eindhoven, ik heb er geen Loewe gezien. Misschien heb ik 'm gemist bij de grote wand met tv's. Dat kan.

Eric van Ballegoie
09-11-2002, 22:54
d3all: Begin eens met het HELEMAAL terugdraaien van de 'sharpness' en draai ook het contrast een stuk terug. Zet tevens alle 100 Hz 'speeltjes' en ruisonderdrukking uit en je zal zien dat het beeld er een stuk beter uitziet.

GerardH
10-11-2002, 02:09
Ik heb zelf ook een Thomson 32" versie. Op dit model zijn er toch wat meer 'zoom' mogelijkheden. Je hebt 4:3, een tussenmaat die ik nu even niet weet..., zoom 16x9 waarbij je zelf het gedeelte kan selecteren wat je full-screen wilt zien, cinerama mode (een smart zoom optie) en 16x9

Voor tv uitzendingen heb ik 'em op die cinerama mode staan. Er valt dan iets van de boven- en onderkant weg, maar daar staat normaal gesproken toch niets interessants. Het uitrekken wordt dan ook wat slimmer aangepakt.

Ik ben er tevreden mee. Ik kan overigens schakelen tussen 50Hz en 100 Hz dus dat is ook geen probleem.

Johan van den D.
10-11-2002, 08:48
geef t een week of 3 en je wil niks anders meer
dit denk ikzelf ook ja
vrijwel altijd als je dan bij iemand weer eens een 4:3 ziet val het altijd tegen
verder lijken me de tips van eric inderdaad wel iets om even te proberen
zal zonde zijn om zo,n mooie tv weer weg te doen tochhttp://216.40.249.192/mysmilies/ups/DeNiro/eeyore.gif

Dick van Drie
10-11-2002, 11:18
d3all: Begin eens met het HELEMAAL terugdraaien van de 'sharpness' en draai ook het contrast een stuk terug. Zet tevens alle 100 Hz 'speeltjes' en ruisonderdrukking uit en je zal zien dat het beeld er een stuk beter uitziet.
Dat had ik al gedaan (dankzij info van J.A.F. Doorhof), ziet er dan beter uit. Ruisonderdrukking ook al uitgezet, 100hz speeltjes zitten er bij dit type dacht ik niet op (helaas). Toch bedankt voor je info.

Dick van Drie
10-11-2002, 11:24
dit denk ikzelf ook ja
vrijwel altijd als je dan bij iemand weer eens een 4:3 ziet val het altijd tegen
verder lijken me de tips van eric inderdaad wel iets om even te proberen
zal zonde zijn om zo,n mooie tv weer weg te doen tochhttp://216.40.249.192/mysmilies/ups/DeNiro/eeyore.gif
De tips had ik al eerder wat meegedaan (daar ligt het niet aan).
Zonde? Misschien wel ja.

Dick van Drie
10-11-2002, 11:27
Voor tv uitzendingen heb ik 'em op die cinerama mode staan. Er valt dan iets van de boven- en onderkant weg, maar daar staat normaal gesproken toch niets interessants. Het uitrekken wordt dan ook wat slimmer aangepakt.

Ik ben er tevreden mee. Ik kan overigens schakelen tussen 50Hz en 100 Hz dus dat is ook geen probleem.
zoommode: Das mooi, dat heb ik er niet allemaal opzitten helaas.
100/50hz: ik kan niet kiezen, heb alleen 100hz.

Bij Thomson staat de kleur eigenlijk ook veel te hoog (standaard in middenstand), heb ik gisteren flink terugedraaid. De kleur lijkt op zich heel mooi in de standaard stand maar gaat (bij mij althans) op den duur vermoeien (kleuren gaan overheersen, vooral rode kleuren gaan bloomen) en erg natuurlijk is het dan niet.

The Scratcher
10-11-2002, 11:43
Misschien wel wat laat nu maar heb je je wel de moeite genomen voordat je hem kocht eerst eens recencies en testverslagen te lezen? Of heb je hem in een opwelling gekocht omdat ie misschien goedkoop was en je niet langer kon wachten?

Wat ik hiermee wil zeggen is dat je je de tijd moet nemen en eerst eens rustig om je heen moet kijken wat er allemaal te koop is. Het is tenslotte een apparaat waar je normaal zo`n 8 - 10 jaar mee doet! Zelf ben ik wel een half jaar bezig geweest voordat ik m`n Philips 36PW9767 Pixel Plus aanschafte! Ik heb een hoop magazines gekocht met test verslagen en ook op forums rond gekeken. Ik had dus een héél goed beeld van de tv toen ik hem kocht en wist dus precies wat ik wel en niet kon verwachten. Het is tenslotte een behoorlijke investering dus dan wil ik ook zeker weten dat ik iets goed koop.

Kijk dus eerst eens goed rond voordat je een besluit neemt en laat je niet misleiden door "goedkope" prijzen, spaar dan liever iets door en je hebt wat je wilt...

Niels Simons
10-11-2002, 12:01
Wat is een goede nieuwe 50hz 4:3 70 cm tv met een goed beeld? Er moet wel teletekst op zitten en stereo kunnen weergeven. Liefst Philips.

deze heb ik eentje staan,4 maanden geleden gekocht bij de makro.vandaar dat ik er 350 euro voor wil hebben,en je kan hem dan in itlburg ophalen.

ik wil zelf een 100hz breedbeeld omdat ik niet vaak genoeg beneden tv kan kijken(woon nog thuis)

misschien dat je geinteresseerd bent,stuur me hier dan effe een pm over,dan zoek ik de specificaties voor je op.

groeten,niels

Dick van Drie
10-11-2002, 12:02
Misschien wel wat laat nu maar heb je je wel de moeite genomen voordat je hem kocht eerst eens recencies en testverslagen te lezen? Of heb je hem in een opwelling gekocht omdat ie misschien goedkoop was en je niet langer kon wachten?

Wat ik hiermee wil zeggen is dat je je de tijd moet nemen en eerst eens rustig om je heen moet kijken wat er allemaal te koop is...
(dit bericht is veranderd met edit)
Ik HEB er de tijd en veel moeite voor genomen (meer dan een half jaar). Meer zeg ik er niet over.

Advies aan de hand van een vooroordeel zit ik niet op te wachten.

The Scratcher
10-11-2002, 12:16
ik wil maar zo zeggen: Advies aan de hand van een vooroordeel is niet altijd welkom.

Sorry, maar zo was het niet bedoeld meer als tip voor een volgende aanschaf.


Over de tijd ervoor nemen, denk ik dat ik jou met gemak overtref.

Tja, dat denk ik ook wel dan :D
Ik vraag me dan alleen af hoe het kan dat je alsnog teleurgesteld bent? Mij persoonlijk stoort het 4:3 kijken op een breedbeeld tv totaal niet. Maar als ik het zo hoor dan heb je dus veel last van ruis enzo wat je eerst niet had. Dit probleem heb ik ook (nog). Ben echter met een paar dingetjes bezig om dit te verhelpen. Als je dus tijdens dvd kijken wel perfect beeld hebt en tijdens tv kijken niet ligt het dus zeer waarschijnlijk aan je inkomend antenne signaal. Kijk eens na of hier wel alles goed is en of je er niet iets aan verbeteren kan.



Het zelf bekijken van tv's in diverse winkels heb ik dan ook de meeste tijd in gestoken.

Dit had ikzelf ook nog gedaan ja. Maar ben er snel mee opgehouden omdat de meest hifi zaken de tv`s zo slecht hebben afgesteld dat je je er nauwelijks een oordeel over kunt vellen

Dick van Drie
10-11-2002, 13:04
Als je dus tijdens dvd kijken wel perfect beeld hebt en tijdens tv kijken niet ligt het dus zeer waarschijnlijk aan je inkomend antenne signaal. Kijk eens na of hier wel alles goed is en of je er niet iets aan verbeteren kan.
Nou ja perect, nog niet (qua kleuren). Kabel is wel goed voor tv uitzendingen (via mijn oude tv had ik geen klagen hierover), dikke grijze kabel. Al hangt er wel een verloop tussen naar kabelmodem.

over diverse winkels tv's bekijken:
Dit had ikzelf ook nog gedaan ja. Maar ben er snel mee opgehouden omdat de meest hifi zaken de tv`s zo slecht hebben afgesteld dat je je er nauwelijks een oordeel over kunt vellen
Diverse keren heb ik ook gevraagd om bv de digitale snufjes uit te zetten, de kleuren of contrast te veranderen etc in verschillende winkels. Alleen hebben ze meestal geen directe kabel naar een tv, dat kon ik dus niet beoordelen. Maar over het algemeen kan ik goed inschatten hoe het beeld van een tv is in de winkel zelf. Het is nou niet dat je thuis 100% een ander beeld krijgt. Ik wist wat ik zo'n beetje kon verwachten.

En iedere tv heeft zo zijn voor en nadelen. De bb tv's zijn op dit moment nog niet echt perfect (al zullen sommige dat wel beweren). Ik heb er voor gekozen om de meest aantrekkelijke qua prijs en prestatie eruit te kiezen (vooral voor dvd). Al gebruik ik dvd nu te weinig en beoordeel ik de tv vooral om het beeld bij gewone tv-uitzendingen en dan merk je dat bb niet altijd de juiste keuze is.

Dick van Drie
11-11-2002, 00:29
Als ik hem eventueel toch ga houden, is er een mogelijkheid in een bepaald service menu (thomson tv) de kleur aan te passen? Dan bedoel ik iets minder blauwpaars (met neutraal/warm/koud instelling gaat dit niet). En de breedte van het 4:3 is iets te smal (zou ik dan ook willen aanpassen.).

Graag had ik ook het liefst een goede test dvd om lijnen, cirkels en kleuren etc te testen. Laatst vroeg ik bij van leest om zo'n test dvd maar die hadden ze niet. Waar verkopen ze zulke test dvd's vooral voor beeld. Liefst in een gewone winkel, creditcard om bij een online winkel te kopen heb ik niet. Dit is vooral om de tv die ik nu (nog) heb te testen.

-------------------aangepast 12 nov
servicemenu heb ik nu gevonden.

NKDVD
13-11-2002, 19:06
Als je echt een mooie televisie wilt qua beeld en zeker qua geluid dan moet je eens naar de nieuwe Bang & Olufsen BeoVision MX-8000 kijken! Dit is een 4:3 - 70 cm toestel met heel veel mogelijkheden zoals Dolby Digital/DTS. Maar heeft van zichzelf actieve luidsprekers! Ik heb zelf een breedbeeld van B&O met ingebouwde DVD-speler en die is echt geweldig!

mradem
13-11-2002, 20:00
Heb je weleens je BB laten ISF calibreren door de voor jou bekende J.A.F. Doorhof. Dit is echt super en haalt het beste uit je beeld. Ik ben er dik tevreden over en zit echt helemaal niet aan te denken om een 4:3 te kopen. Ik heb een Philips 100hz BB 70cm volledig gecalibreert.

Dick van Drie
14-11-2002, 09:14
Als je echt een mooie televisie wilt qua beeld en zeker qua geluid dan moet je eens naar de nieuwe Bang & Olufsen BeoVision MX-8000 kijken! Dit is een 4:3 - 70 cm toestel met heel veel mogelijkheden zoals Dolby Digital/DTS. Maar heeft van zichzelf actieve luidsprekers! Ik heb zelf een breedbeeld van B&O met ingebouwde DVD-speler en die is echt geweldig!
Dat zijn ook mooie tv's, bedankt voor de tip.

Dick van Drie
14-11-2002, 09:18
Heb je weleens je BB laten ISF calibreren door de voor jou bekende J.A.F. Doorhof. Dit is echt super en haalt het beste uit je beeld. Ik ben er dik tevreden over en zit echt helemaal niet aan te denken om een 4:3 te kopen. Ik heb een Philips 100hz BB 70cm volledig gecalibreert.
Ik ben niet zo technisch, wat houdt calibreren precies in? En gaat me dat veel geld kosten? En moet je hem dan opsturen? etc...

-----------------
Ik denk dat het ook iets te maken heeft met het contrast wat ik niet goed krijg. Het beeld blijft erg intensief om naar te kijken, wat me vooral opvalt en stoorde bij de dvd Monsters en Co. Das jammer want ik vind het normaal een van de mooiste dvd's die ik heb.

(div instellingen al geprobeerd, ook met laag contrast/scherpte)

Dick van Drie
14-11-2002, 18:32
Wat gelezen over calibratie van tv's. Ik denk dat het grootste probleem is de felheid waarmee de buis het licht schijnt (wellicht grayscale?). Dat zou een stuk minder kunnen. Maar het kan ook aan de beeldbuis zelf liggen. JVC (28x25) die ik net langdurig bekeken heb in de winkel, vind ik een stuk prettiger voor mijn ogen.

Morgen maak ik een afspraak met callcenter van BCC en laat hem nakijken door een monteur van hun. Als dat nog niks oplevert ruil ik hem direct om.

(Heb ook ervaringen met monitors. 3 verschillende merken/types gehad en zag meteen dat ik met de laatste, IIyama, pas goed zat.)