PDA

Bekijk de volledige versie : Coax voldoende ????



Robert Scheers
02-10-2001, 15:32
Gisteren heb ik een Marantz reciever aangeschaft en deze met een coax aangesloten op mijn Sony dvd 7700, volgens mij moet dit voldoende zijn voor de geluidsdoorgave of maak ik nu een zeer grove denkfout. In ieder geval werkt hij niet, het enige geluid wat ik er uit kan krijgen is FM en AM radio.
Wacht met ongeduld om te horen wat er fout gegaan is.

Nathan Strik
02-10-2001, 17:24
Coax?!?!?!? Are you out of your bloody mind?!?

Eric van Ballegoie
02-10-2001, 18:15
Robert,

Je moet de DVD speler inderdaad via de coaxiale digitale uitgang (meestal oranje van kleur) met een coaxkabel aansluiten op je receiver, en wel op de digitale coaxiale ingang. Zorg ervoor dat je deze ingang geselecteerd hebt, en probeer eerst eens gewoon een CD'tje af te spelen op je CD speler, en kijk eens of je dat te horen kan krijgen.

Eric

noXS21
02-10-2001, 18:17
Je moet je coax op je antenne ingang aansluiten en een enkele cinch kabel van de coax uit op je dvd naar de coax in op je versterker that's it;)

Eric van Ballegoie
02-10-2001, 19:41
Beste Mensen,

Je sluit je DVD speler dus WEL coaxiaal aan op je versterker. Wat jullie door elkaar halen is de coaxiale antenne aansluiting van het centraal antenne systeem en de coaxiale kabel die gebruikt wordt voor het doorsturen van digitale audio. Kabeltjes die je koopt voor digitale audio (enkele kabel met een beide kanten een cinch aansluiting) zijn namelijk wel degelijk coaxiaal.

PS: Voor alle duidelijkheid: 'coaxiaal' wil alleen maar zeggen dat de signaaldraad wordt omgeven door de nul, en dat nul dus als een mantel om het signaal heen ligt.

Robert Scheers
02-10-2001, 20:51
Hartelijk dank aan Eric voor het ophelderen van de coax kluwen.
In mijn onnozelheid dacht ik dat iedereen aan het woord coax genoeg zou hebben.Dus niet!!
Robert

Edwin V
03-10-2001, 07:59
Je moet gewoon een kabel met een tulp stekker gebruiken (zoiets als die rood/witte, maar dan één die uit een enkele draad bestaat).

Tristan
03-10-2001, 22:51
inderdaad via de coaxiale digitale uitgang (meestal oranje van kleur) met een coaxkabel aansluiten op je receiver, en wel op de digitale coaxiale ingang.
Eric

Beste Eric,

Klopt het ook dat de geluidskwaliteit via deze coaxiale verbinding beter klinkt of optimaler is dat de meer gebruikte optisch digitale verbinding?

Succes nog met je kamer trouwens,

Tristan.

Nathan Strik
03-10-2001, 23:15
Volgens mij treedt er bij een optische kabel minder verlies op dan bij een Coaxiale kabel, maar het zijn allebei verbindingen van zeer hoge kwaliteit. Volgens mij hangt het meer af van welke versterker je hebt en hoe de boxen zijn aangesloten.

Eric van Ballegoie
04-10-2001, 00:12
Er wordt beweerd dat coaxiaal beter zou zijn omdat er geen dubbele omzetting van electriciteit -> licht en van licht -> electriciteit gemaakt hoeft te worden. Er wordt beweerd dat de veel DVD spelers gebruik maken van veredelede leds voor het doorgeven van optische signalen wat fouten in de hand zou werken. Persoonlijk kan ik het verschil niet horen tussen optisch en coaxiaal, zelf gebruik ik trouwens wel coax, maar meer omdat dit minder gevoelig is voor schade.

forzavado
04-10-2001, 11:16
Wat ik laatst las (was het dit forum???) was dat het verschil tussen coax en optisch veelal bepaald wordt door de kwaliteit van de kabel. Met een optisch kabel van 50 gulden zou je denken dat je een goede kabel hebt in verhouding tot een goedkopere coax. Dat is dus niet zo. Een optische interlink is gewoon veel duurder (materiaalkosten), dus wil je zoveel mogelijk kwaliteit voor je geld neem dan een coax (zeker als je de keuze hebt).

Daarbovenop komt nog het verhaal van Eric dat een optische interlink meer omzetting van het signaal vereist dan een coaxiale.

Dus ik zou gewoon voor die coax gaan.

Emperor
18-10-2001, 10:15
Houd er wel rekening mee dat je geen standaar tulpkabeltje neemt om je dvd speler via de coaxiale ingang aan te sluiten op je receiver

gebruik een 75ohms kabel = veel minder verlies
wil je daar niet al te veel geld voor uitgeven koop dan een compoosite-video kabeltje die zijn ook 75 ohm