PDA

Bekijk de volledige versie : Geluidsverschil LotR



Lesley
12-11-2002, 15:51
Oeiiii, ik hoor mensen denken... g%$#@%domme nog een Lord of the Rings Thread.

Helaas wel.

Ik las in een paar van de andere threads dat er verschil zat in geluidstracks in de verschillende regio's.

Aangezien veel mensen deze vraag stellen, en er wel duidelijkheid over zouden willen, kunnen jullie hier de verschillen plaatsen tussen de geluidstracks van R1 en R2.

Ik zelf ben hier ook heel nieuwschierig naar. en door de vele threads zie ik door de bomen het bos niet meer. (en dan maak ik zelf helaas ook nog maar eens een thread aan :eek:)

Jeroen Driessen
12-11-2002, 17:48
Yes...weer een LOTR thread om in te posten ;)
Maar denk dat deze wel goed is, want ik hoor ook al verschillende klachten. Heb gisteren even wat geluisterd en het klonk in ieder geval al stukke beter dan de 2-disc (achter elkaar de intro geluisterd). Zometeen ga ik de hele film zien (in DTS) en dan hoor ik wel ofter gekke dingen zijn. Mocht straks blijken dat het verschil écht erg groot is, dan ben ik eens benieuwd of New Line (A-film) iets met die klachten gaat doen. Blijkbaar is het toch wel erg gesteld met het verschil tussen R2 (en 4) en R1...
Mocht niks helpen, dan haal ik mooi de R1 versie....die R2 kan ik dan wel weer aan iemand kwijt...

stefan
12-11-2002, 17:57
Dit ga je niet menen he mensen....Heb ik net 60 euro uitgegeven aan LOFTR en nu blijkt het geluid weer te wensen over te laten :mad: !!!

Lesley
13-11-2002, 08:43
ja... daarom hoop ik ook dat er een paar mensen die hun R1 met de R2 kunnen vergelijken, want voor zo'n dure set vindt ik het stom als ze niet een zelfde soundtrack hebben...

Ik hoorde mensen ook klagen over dit verschil tussen de 2disc versie (R1 - R2) Ik hoop dat iemand een post kan maken met een paar van de verschillen? hier ben ik wel heel benieuwd naar...

Jeroen Driessen
13-11-2002, 08:58
Dit ga je niet menen he mensen....Heb ik net 60 euro uitgegeven aan LOFTR en nu blijkt het geluid weer te wensen over te laten :mad: !!! Daarom wil ik ook een vergelijk, voor ik me ga ergeren. Ik vond het namelijk een zeer goeie track, dus ik verwacht dat dit meer een probleem is voor de "zeer goedhorende". Hoor zelf namelijk niks van gekke verspringingen o.i.d.
Ik hoop dus dat mensen met verstand dit gaan onderzoeken en eventueel ook kijken of er stappen ondernomen kunnen worden, mochten we echt tekort zijn gedaan. Kan me namelijk moeilijk voorstellen dat dit een dramatische geluidstrack is, aangezien hij totaal niet zo klinkt...

RaymonE
13-11-2002, 09:08
vanmorgen,.... 06:15,.... (sorry buren,...)

lotr 4 disc R2 geplaatst in de speler,.... intro in DTS 6.1 geluisterd,... kippevel,... (of was dat de kou ?)....

Daarna in DD 5.1 ES,... klonk naar mijn mening ook goed alleen iets minder nadrukkelijk.

Mijn conclusie is dat de DTS versie beter is dan de DD 5.1,... net iets mooier geluid,...

Daarna nog de lotr 2 disc R2 versie geplaatst,.... (mischien toch de reden dat de buren nu gaan verhuizen,... ;-)

en het verschil tussen de beide DD tracks geluisterd,.... dus eerst de R2 2 disc DD track en toen de DD

hierbij kwam ik tot de conclusie dat de DD track van de R2 4 disc versie "voller" is en nadrukkelijker aanwezig dan de 2 disc.

Ik weet dat het allemaal vage begrippen zijn zoals voller, nadrukkelijker aanwezig etc. Maar zoals ik het kon horen met mijn menselijke gehoor vond ik de R2 4 disc dus echt een verbetering tov de 2 disc.

Helaas kan ik de R1 niet testen,... zijn er mensen die dit hebben gedaan ?

ferry8
13-11-2002, 09:54
vanmorgen,.... 06:15,.... (sorry buren,...)

lotr 4 disc R2 geplaatst in de speler,.... intro in DTS 6.1 geluisterd,... kippevel,... (of was dat de kou ?)....

Daarna in DD 5.1 ES,... klonk naar mijn mening ook goed alleen iets minder nadrukkelijk.

Mijn conclusie is dat de DTS versie beter is dan de DD 5.1,... net iets mooier geluid,...

Daarna nog de lotr 2 disc R2 versie geplaatst,.... (mischien toch de reden dat de buren nu gaan verhuizen,... ;-)

en het verschil tussen de beide DD tracks geluisterd,.... dus eerst de R2 2 disc DD track en toen de DD

hierbij kwam ik tot de conclusie dat de DD track van de R2 4 disc versie "voller" is en nadrukkelijker aanwezig dan de 2 disc.

Ik weet dat het allemaal vage begrippen zijn zoals voller, nadrukkelijker aanwezig etc. Maar zoals ik het kon horen met mijn menselijke gehoor vond ik de R2 4 disc dus echt een verbetering tov de 2 disc.

Helaas kan ik de R1 niet testen,... zijn er mensen die dit hebben gedaan ?

met 'voller' bedoel je gewoon dat alle kanalen duidelijker te horen zijn of zo ?

KnightWhoSayNi
13-11-2002, 10:28
Het verschil is dus ENORM.

De Dolby Digital 5.1 track van de Regio 1 2-disc versie klink veel en veel beter dan de DTS-track van de Regio 2 Collector's Edition.

De (oude) regio 1 dvd van LOTR klinkt veel mooier van de (nieuwe) regio 2 LOTR C.E.

Of de regio 2 DTS-track beter klinkt dan de vorige regio 2 DD5.1 track, weet ik niet, ...want ik heb dus niet de regio 2 2-disc versie.

Het grootste verschil zit hem in de spatiering van het geluid. Op de regio 2 DTS track hoor je veel door de centerspeaker komen, terwijl je bij de (vorige) regio 1 DD5.1 track ......letterlijk IN de film zat.

In het begin bij die vrouwenstem hoor je het al direct overduidelijk.
Na die scene zie je dat de ring in 't vuru gesmeed wordt. Bij de regio 2 DTS-track klinkt het leuk, maar bij de (vorige) regio 1 DD 5.1 track kreeg ik echt kippenvel bij die scene.

Kortom: DIEP en DIEP teleurgesteld in het geluid.
Al moet ik wel zeggen dat de Regio 1 DD5.1 track écht ontzettend goed was. Maarja......je verwacht dan toch dat A-Film het ook kan. Maarja....dat kunnen ze dus niet !!!!!!!!!! Ze hebben nu 2 pogingen gedaan en beiden zijn finaal mislukt om maar in de buurt te komen van de Regio 1 release.

Dusssss
- als je voorheen de 2-disc regio 2 versie had, zal deze DTS track wellicht beter klinken.
- als je voorheen de 2-disc regio 1 versie had, raad ik je af om de regio 2 C.E. aan te schaffen. ...om diepe teleurstellingen te voorkomen.

Ik heb mijn 4-disc regio 2 inmiddels al verkocht....en de 4-disc regio 1 besteld.

Tossie
13-11-2002, 10:37
Wordt in elke land de geluidstrack dan opnieuw gemixt?
Dat is toch raar. DD 5.1 is toch DD5.1. Dat kun je toch 1 keer goed doen en dan voor iedereen te gebruiken?

Ik snap dat niet.

Charley Baak
13-11-2002, 10:37
Ik weet van mezelf dat ik geen "supergehoor" heb, ik heb dus ook niets kunnen ontdekken wat mij irriteerde aan het geluid. Ik vond zelf het geluid TOP! Ik heb hem tot nu toe alleen beluisterd met DTS. Ik had juist wel het gevoel dat ik er helemaal in zat...

Jeroen Driessen
13-11-2002, 10:52
Ik had juist wel het gevoel dat ik er helemaal in zat... Dat gevoel had ik dus ook, dat ik constant omringd was door geluiden. Erg mooi!
En anders koop ik de R1 er gewoon bij, voor alleen de dilm. Heb ik extra's en commentaar evengoed ondertiteld, want dat vind ik toch wat prettiger...

Haay1971
13-11-2002, 12:11
Wordt in elke land de geluidstrack dan opnieuw gemixt?
Dat is toch raar. DD 5.1 is toch DD5.1. Dat kun je toch 1 keer goed doen en dan voor iedereen te gebruiken?

Ik snap dat niet.
Volgens mij is het niet A-Film's fout. Die krijgen ook gewoon de PAL master van New Line. Lijkt me stug dat er een verschil is tussen de Regio 2 en de Regio 4 versies (allebei PAL).

Volgens Michael van MichaelDVD Australie hebben de door hem gehoorde plops en drop outs te maken met de Pitch-correctie. Ik neem dus aan dat New Line geprobeerd heeft om voor PAL de toonhoogte te corrigeren wat verband houdt met de 4% snellere speelsnelheid en daarbij komende verhoogde toonhoogte. Misschien dat hierbij zoveel aan de soundtrack veranderd (verknoeid?) is dat de Regio 1 ongewijzigde versie gewoon beter klinkt dan de Regio 2 met pitch correctie? Lijkt mij een aannemelijke verklaring.

Ik heb in ieder geval hierdoor besloten toch de Regio 1 versie te bestellen. Dan maar Engelse ondertitels ipv. Nederlandse. Zit ik echt niet mee. Maar voor deze uitgave wil ik wel gewoon de best mogelijke versie hebben qua geluidskwaliteit!

Pietje
13-11-2002, 13:07
Als de regio 1 2dvd beter klinkt dan de regio 2 4dvd, dan wil dat toch helemaal niet zeggen dat de regio 1 4dvd ook beter klinkt dan de regio 2 4dvd? De regio 1 4dvd heeft ook een nieuwe mix, dus dikke kans dat die hetzelfde is als de regio 2 4dvd, lijkt mij (op die PAL-correctie na dan).

Nathan Strik
13-11-2002, 13:52
Volgens Michael van MichaelDVD Australie hebben de door hem gehoorde plops en drop outs te maken met de Pitch-correctie. Ik neem dus aan dat New Line geprobeerd heeft om voor PAL de toonhoogte te corrigeren wat verband houdt met de 4% snellere speelsnelheid en daarbij komende verhoogde toonhoogte. Hmm, als dit goed gebeurt, dan hoeft het geen problemen te veroorzaken met het geluid.
Maar zodra ik de box heb zal ik het geluid even vergelijken met de Regio 1 versie om te checken of ze de pitch inderdaad hebben gecorrigeerd.

Pieter
13-11-2002, 13:59
Waar kun je die Regio 1 special edition dan bestellen, heb er ook wel oor naar gezien deze veel beter klinkt.

Nathan Strik
13-11-2002, 17:22
Waar kun je die Regio 1 special edition dan bestellen, heb er ook wel oor naar gezien deze veel beter klinkt. Probeer het eens bij DVD Boxoffice (http://www.dvdboxoffice.com).

Voor de duidelijkheid trouwens, ik heb alleen de R1 van de originele 2-disc. Van de 4-disc ga ik gewoon de NL release kopen. Zodra ik die heb leg ik even twee scènes naast elkaar om te kijken of er pitch-correctie op de PAL DVD is toegepast.

BrianB
13-11-2002, 19:42
Zulke goede oren heb ik niet, dus bij mij zal het meevallen, denk ik.

Dennis
13-11-2002, 19:55
Ik zou er dan toch nog maar is goed over nadenken. De DTS track komt zeer schel over alles klinkt best goed hoor zolang ze maar geen woorden gebruiken waar een "S" in voorkomt (en dat isssss heel vaak) want dan heb je dus wel een ssssslissend geluid wat toch wel is irritant is.

Sander Haarmans
13-11-2002, 21:53
De DTS track komt zeer schel over alles klinkt best goed hoor zolang ze maar geen woorden gebruiken waar een "S" in voorkomt (en dat isssss heel vaak) want dan heb je dus wel een ssssslissend geluid wat toch wel is irritant is.

Nergens last van gehad, heb 3 uur en 20 minuten op het puntje van m'n bank gezeten en heb echt volop genoten van de film en vooral het geluid, echt prachtig hoe de DTS ES effecten door al je 7 (8) speakers te horen zijn, echt elk kanaal was goed te horen, werd heel goed van het split surround gebruik gemaakt.
Persoonlijk vond ik het geluid echt heel erg goed, zeer prettig om aan te horen.

Charley Baak
14-11-2002, 08:04
Nergens last van gehad, heb 3 uur en 20 minuten op het puntje van m'n bank gezeten en heb echt volop genoten van de film en vooral het geluid, echt prachtig hoe de DTS ES effecten door al je 7 (8) speakers te horen zijn, echt elk kanaal was goed te horen, werd heel goed van het split surround gebruik gemaakt.
Persoonlijk vond ik het geluid echt heel erg goed, zeer prettig om aan te horen. Hier heb ik dus niets aan toe te voegen. Bij mij dus idem, ook al heb ik maar 6 speakers ipv 7(8)

Tremor
14-11-2002, 08:41
Zou wel leuk zijn als de eigenaar van een R1 LOTR DVD de DD track die zou goed klinkt zou kunnen rippen als WAV en dan even posten.
Dus alleen het geluid, niet het beeld.

Waarschijnlijk is dit niet helemaal legaal vanwege copyright maar als het alleen het eerste stukje met vrouwenstem is waar je het verschil dus al moet kunnen horen dan moet dat toch wel kunnen.

Eens kijken of ik straks de DD track van de 4 DVD R2 versie kan rippen.
Dan kun je het verschil zelf horen.
Achter elkaar fikken op een CD-RW en in je DVD speler afspelen.

Lesley
14-11-2002, 08:47
quote:
------------------------------------------------------
De DTS track komt zeer schel over alles klinkt best goed hoor zolang ze maar geen woorden gebruiken waar een "S" in voorkomt (en dat isssss heel vaak) want dan heb je dus wel een ssssslissend geluid wat toch wel is irritant is.
-----------------------------------------------------


-----------------------------------------------------
Nergens last van gehad, heb 3 uur en 20 minuten op het puntje van m'n bank gezeten en heb echt volop genoten van de film en vooral het geluid, echt prachtig hoe de DTS ES effecten door al je 7 (8) speakers te horen zijn, echt elk kanaal was goed te horen, werd heel goed van het split surround gebruik gemaakt.
Persoonlijk vond ik het geluid echt heel erg goed, zeer prettig om aan te horen.
----------------------------------------------------


Ik heb dit probleem ok niet gehad... en mijn speakers zijn nieuw :D

EVO
14-11-2002, 09:45
volgens mij kan dennis beter een nieuwe ht kopen....(6)
bij mij klinkt ie werelds...:)...ik ben er zeeer content mee.

Leon van Stijn
14-11-2002, 09:54
Ik heb ook geen aanmerkingen; hij klinkt fantastisch! Ik heb wel alleen nog de DTS-track beluisterd, de DD-track ga ik dit weekend nog beluisteren. Als de mensen die problemen hebben met het geluid eens hun configuratie posten, waarop ze de problemen met het geluid ondervinden???

Lesley
14-11-2002, 10:25
Wat bij MichaelDVD werd geschreven klopt volgens mij ook wel... want ik bespeurde bij 1 scene ook een paar van die zachte "plopjes" in mijn rearspeakers (DTS) maar ik vond dit niet storend...

Ik snap dan ook niet goed waar de rest over klaagt (maar ik heb de regio 1 nooit gezien dus heb nix om het te vergelijken) Ik vind deze track ook een stuk beter dan die op de 2disc versie.

Wat ik wel tegen kwam waren 2 krasjes op het negatief, dus dat zie je als witte streepjes. hier heb ik verder niets over gehoord... Ik neem aan dat ik niet de enige ben die dit heeft gezien?

1 herrinner ik me nog zo uit mij hoofd, als Frodo en Sam in het bos zijn. bij een extended stuk is het, dan is het net onder Sam' neus... het is niet echt opvallend... maar het sprong bij mij toch in het oog... dit vond ik overigens veel storender als die "plopjes" die ik waar heb kunnen nemen...

Dennis
14-11-2002, 12:05
Ha ha ja wie weet. Ik ben dat toch al van plan maar het model van Denon die ik wil hebben komt pas in December/Januari uit.

Ik heb de 2e disc beluisterd en daar heb ik dus geen problemen mee deze klinkt echt perfect. Vreemd he, ik denk dat ik maar is ga kijken of ik niet van iemand de 1e disc kan uitproberen voor referentie.

Is deze editie ook te huur?

RaymonE
14-11-2002, 12:50
Zodra ik die heb leg ik even twee scènes naast elkaar om te kijken of er pitch-correctie op de PAL DVD is toegepast.

Nathan, kan jij mij in normaal Nederlands uitleggen hoe je dit gaat controleren ? Is dit puur op het gehoor of iets anders ?

Lesley
14-11-2002, 12:58
gewoon van elk een even lang stuk audio opnemen, dan kun je aan de tijd zien of het zelfde tempo hebben, en of de toonhoogtes kloppen, als dit hetzelfde is tussen PAL en NTSC dan is de pitch het zelfde.

RaymonE
14-11-2002, 14:01
gewoon van elk een even lang stuk audio opnemen

1 - Hoe ga je de audio opnemen ?
2 - Ik neem aan dat je dan wel 2 gelijkwaardige scenes neemt,..



[B]dan kun je aan de tijd zien of het zelfde tempo hebben, en of de toonhoogtes kloppen, als dit hetzelfde is tussen PAL en NTSC dan is de pitch het zelfde.

3 - En hoe zie je dat dan ?
4 - En wie is er zo gek / gelukkig om zowel de R1 als de R2 versie in bezit te hebben ?

Nathan Strik
14-11-2002, 14:10
1 - Hoe ga je de audio opnemen ?
2 - Ik neem aan dat je dan wel 2 gelijkwaardige scenes neemt,..
3 - En hoe zie je dat dan ?
4 - En wie is er zo gek / gelukkig om zowel de R1 als de R2 versie in bezit te hebben ? 1 - Gewoon van DVD halen met een ripper.
2 - Ja, dat spreekt voor zich, een scène met muziek is het meest logische, aangezien je bij muziek eerder verschil hoort.
3 - Op het gehoor.
4 - Ik wil best een fragment van mijn R1 rippen, maar welk fragment moet ik nog ff uitzoeken.

Misschien een seconde of 10 van de spectaculaire muziek die je hoort zodra The Fellowship voor het eerst op stap gaat? Dat lijkt me wel een goede testkandidaat.

Maar wie kan datzelfde stuk dan even van de 4-disc PAL versie rippen?

Tremor
14-11-2002, 14:28
Waarschijnlijk kan ik die PAL wel even rippen.
Even kijken op www.vcdhelper.com welke software ik daarvoor moet hebben.
Dan kan ik die wel ter download op mijn site zetten.

Alleen welk stuk?
Gewoon 1e 30 seconden van DVD 1

Ben ook wel benieuwd of er nu echt verschil te horen is.

Of zet even de procedure en gebruikte software hier neer dan doe ik precies hetzelfde.
Heb al gezien dat het mogelijk moet zijn om een DTS of DD track te rippen naar WAV file. Als je die fikt als muziek CD dan ziet je DVD speler dat het een DD of DTS track is.
Alleen ben ik benieuwd wat er gebeurd met het backchannel.

RaymonE
14-11-2002, 14:35
Gezien alle HEISA rond deze release (ik vind hem zelf overigens wel OK klinken) wacht ik met spanning op de tests ! Ik verwacht zelf dat het meevalt,...

Pietje
14-11-2002, 15:20
Nathan, die R1 van jou, dat is de 2disc? Veel interessanter is volgens mij of er verschil is tussen de R1 4disc en de R2 4disc.

Pietje
14-11-2002, 15:25
Waarschijnlijk kan ik die PAL wel even rippen.
Even kijken op www.vcdhelper.com welke software ik daarvoor moet hebben.
Dan kan ik die wel ter download op mijn site zetten.

Alleen welk stuk?
Gewoon 1e 30 seconden van DVD 1

Ben ook wel benieuwd of er nu echt verschil te horen is.

Of zet even de procedure en gebruikte software hier neer dan doe ik precies hetzelfde.
Heb al gezien dat het mogelijk moet zijn om een DTS of DD track te rippen naar WAV file. Als je die fikt als muziek CD dan ziet je DVD speler dat het een DD of DTS track is.
Alleen ben ik benieuwd wat er gebeurd met het backchannel.

Je kunt heel eenvoudig de AC3 track rippen. Je moet eerst de DVD rippen naar je harde schijf met bijvoorbeeld smartripper. Vervolgens open je de vob's met dvd2avi. Daarmee rip je dan de AC3-track. Deze track kun je afspelen met bijvoorbeeld PowerDVD.

Tremor
14-11-2002, 15:39
Ik hoop toch niet dat ik de hele DVD moet rippen of wel ?
Kan ik niet gewoon tijdstip selecteren van ... tot en dat rippen ?
Of kan dit pas nadat ik de hele dvd geript heb ?
En hoe weet ik welke geluidstrack ik moet hebben aangezien er meer op staan?

Die AC3 is natuurlijk niet te fikken op een CD of wel ?
Daar zul je toch een WAV van moeten maken zodat Nero het snapt en je DVD speler.

Lijkt me leuk als we beide exact dezelfde file maken die iedereen kan branden met standaard CD-R fikker en dan gewoon op zijn stand alone DVD speler kan afspelen.

Als ik straks thuis kom ga ik er eens mee aan de slag. Dit lijkt me inderdaad een leuke test.

Pietje
14-11-2002, 15:48
Je kunt ook gewoon 1 vob-bestand rippen en dan met dvd2avi een klein stukje van de AC3 track saven. Die track kun je inderdaad niet met je dvd-speler afspelen. Maar als je er een wav-bestand vanmaakt verlies je de 5.1

Dane
14-11-2002, 16:05
Het kan misschien wel zo zijn dat de r1 versie met dd5.1 heel erg goed is, maar die heb ik nooit gehoord dus naar mijn mening is er niets mis met deze DTS 6.1 ES track, ik moet wel zeggen dat het zeker niet het beste geluidsspoor is dat ik ooit heb gehoord de DTS track van Pearl Harbor vind ik bijvoorbeeld beter klinken, maar deze is ook echt wel goed hoor. Kan me haast niet voorstellen dat dit echt zoveel slechter klinkt dan de r1 dd5.1 track.

Bijvoorbeeld de scene met de balrog op de brug van Khazad-Dum (fuck de leestekens) als de Balrog brult, dat geluid is echt extreem super, superlaag en indrukwekkend.

Ik denk dus, dat, zeker als je de r1 versie nooit hebt gehoord, er absoluut helemaal niets mis is met het geluid van de Extended versie van LotR.

Elwood.

Nathan Strik
14-11-2002, 16:13
Nathan, die R1 van jou, dat is de 2disc? Veel interessanter is volgens mij of er verschil is tussen de R1 4disc en de R2 4disc. Dat zie ik niet zo... de bedoeling is om te checken of er pitch-correctie is toegepast. En of je dat nu tussen de 2 disc en 4 disc, of tussen twee 4 disc versies doet maakt in principe niks uit.

Ook het verloren gaan van 5.1 info maakt in dit geval niks uit omdat het alleen om het vergelijken van de pitch gaat en dan maak ik er meestal gewoon een Mp3-tje van. Wel zo handig.

Ik zal straks even een stukje rippen van de NTSC 2-disc. Dan kan iemand die de PAL 4-disc heeft hetzelfde stukje rippen.

Je hoeft inderdaad niet de hele film te doen, je kunt met SmartRipper ook alleen een hoofdstukje doen.

Pietje
14-11-2002, 18:50
Dat zie ik niet zo... de bedoeling is om te checken of er pitch-correctie is toegepast. En of je dat nu tussen de 2 disc en 4 disc, of tussen twee 4 disc versies doet maakt in principe niks uit.

Ook het verloren gaan van 5.1 info maakt in dit geval niks uit omdat het alleen om het vergelijken van de pitch gaat en dan maak ik er meestal gewoon een Mp3-tje van. Wel zo handig.

Ik zal straks even een stukje rippen van de NTSC 2-disc. Dan kan iemand die de PAL 4-disc heeft hetzelfde stukje rippen.

Je hoeft inderdaad niet de hele film te doen, je kunt met SmartRipper ook alleen een hoofdstukje doen.

Ok. Die pitch interesseert mij dan weer niet zoveel. Ben alleen benieuwt of de track in z'n geheel veel verschilt. Bijvoorbeeld of die stem in het begin veel meer surround is op de R1 dan op de R2. Die paar plopjes boeit me niet echt.

Tremor
14-11-2002, 19:05
Inderdaad ik wil ook de DTS track vergelijken.
Alleen weet ik nog niet hoe ik van VOB of AC3 naar WAV kan.

Tossie
15-11-2002, 13:12
Zojuist heb ik de 4 disc ook opgehaald (echt de moeiste dvd uitgave die ik gezien heb) en het geluid vergeleken met de 'oude' 2 disc versie.
Ik heb het idee dat in de 4 disc DTS versie minder bas zit dan in de 2 disc versie. In de eerste scene met het gevecht met Mordor 'dreunt' het in heel mijn woonkamer met de 2 disc. De 4 disc heeft daar veel minder 'last' van.

Waar kan dat verschil in zitten en heeft iemand anders deze ervaring ook?

Bas van Dijk
15-11-2002, 13:19
Zojuist heb ik de 4 disc ook opgehaald (echt de moeiste dvd uitgave die ik gezien heb) en het geluid vergeleken met de 'oude' 2 disc versie.
Ik heb het idee dat in de 4 disc DTS versie minder bas zit dan in de 2 disc versie. In de eerste scene met het gevecht met Mordor 'dreunt' het in heel mijn woonkamer met de 2 disc. De 4 disc heeft daar veel minder 'last' van.

Waar kan dat verschil in zitten en heeft iemand anders deze ervaring ook?

Ik heb juist het idee dat het andersom is... bij mij klinkt de 4 disc juist veel dieper en gaat verder door in het laag. Het eerste dat opviel was dat het geluid op de 2 disc veel zachter is. Om op een zelfde geluidsniveau te komen moet de 2 disc minstens 10 dB harder dan de 4 disc.
Ik ben zeer tevreden over de DTS track op de 4 disc

gr,

Bas


P.S. mijn beide versies zijn de nl R2.

Tossie
15-11-2002, 13:22
Ik heb juist het idee dat het andersom is... bij mij klinkt de 4 disc juist veel dieper en gaat verder door in het laag. Het eerste dat opviel was dat het geluid op de 2 disc veel zachter is. Om op een zelfde geluidsniveau te komen moet de 2 disc minstens 10 dB harder dan de 4 disc.
Ik ben zeer tevreden over de DTS track op de 4 disc

gr,

Bas
P.S. mijn beide versies zijn de nl R2.

Die van mij ook!
Bij mij dreunt 2 disc versie echt (vind ik niet echt leuk). De 4 disc klinkt bij mij veel minder laag..
Raar:confused:

John Tak
16-12-2002, 01:42
Vorige week zaterdag met vrienden eens lekker gaan zitten voor de nieuwe DTS-versie. We hebben een dolle avond gehad, met een overrompelende presentatie qua beeld en geluid. Vind dit werkelijk een utlieme demoschijf.

Enkele plopjes waren me inderdaad opgevallen, die ik hier op het forum bevestigd heb gekregen.

Met een vriend van me - die via internet de Regio 1 versie heeft besteld (en daar #$@$% uiteindelijk nog minder voor heeft betaald dan ik) - hebben we vlak daarvoor de proloog eens vergeleken, en we konden eigenlijk allebei weinig verschil horen....!
Zo zit er in de proloog, als al die soldaten omver worden gekegeld door die - ehhh - nou krachtbron zeg maar echt een onwijs lage dreun, die we in allebei de versies identiek vonden. De vertelstem in het begin komt uit het midden, maar heeft een prettige ruimtelijke spreiding op links en rechts. Ook hier hoorden wij geen verschil tussen R1 en R2...

Over laag geluid gesproken: ik vond de trailer van The Two Towers - die easteregg op schijf II - ook erg vet klinken! Zitten een paar klappen in, man daar komt het behang mee van de muren...!!

DaniL
03-01-2003, 01:45
hmmm, ik wil ook de lotr 4disc gaan kopen alleen ik zit nu nog steeds te twijfelen tussen de R2 of R1... kan iemand mij vertellen of de R1 4disc DTS nou echt beter is dan de R2 4disc? en hoe zat het ook alweer precies met die subtitles, zijn de R1 extra's ook gewoon, net als de film zelf, engels gesubtitled? van de R2 weet ik dat de extra's nederlands zijn gesubt.

John Tak
03-01-2003, 01:51
kan iemand mij vertellen of de R1 4disc DTS nou echt beter is dan de R2 4disc? Hoi! Ik denk dat je dan deze discussie nog eens moet teruglezen... Ik heb mijn R2-versie vergeleken met de R1-versie van een vriend van me, en we kwamen eigenlijk tot de conclusie dat onze DVD's niet voor elkaar onder deden...

Raskel
03-01-2003, 07:30
Welke apparatuur gebruiken de mensen hier die de DTS track super vinden klinken? Daar ben ik wel benieuwd naar.

John Tak
03-01-2003, 12:51
Welke apparatuur gebruiken de mensen hier die de DTS track super vinden klinken? Daar ben ik wel benieuwd naar. [/B] Ik heb een Sony SACD / DVD speler DSP-900V en een Pioneer DVD-speler DV 515 (die regiovrij is gemaakt), luisteren doe ik via de Yamaha DSP 1 en een reeks JBL speakers waaronder twee grote LX1000 boxen.

DaniL
03-01-2003, 18:56
Hoi! Ik denk dat je dan deze discussie nog eens moet teruglezen... Ik heb mijn R2-versie vergeleken met de R1-versie van een vriend van me, en we kwamen eigenlijk tot de conclusie dat onze DVD's niet voor elkaar onder deden...

hmm, ik heb op andere fora gehoord dat er een enorm verschil tussen de R1 4disc en de R2 4disc bestaat. de R1 zou een heel stuk beter zijn. maarja, ik ga denk ik sowieso voor de R1 omdat ik hem voor 28 euro al bij DVDSoon.com kan krijgen. alleen het is jammer dat de commentaartrack en de extra's niet zijn gesubtitled, alleen dat maakt eigelijk niet zoveel uit, ik versta het wel.

Digi-gek
12-01-2003, 10:10
Het enige wat ik erg storend vind is de pitch-correctie van beide tracks. Dit is dus het vertragen van het geluid i.v.b. de PAL versnelling. Het geluid klinkt dan meer zoals het bedoelt is, maar er zitten kinkjes in het geluid. Deze hoor je vooral in de wat rustigere scenes bv wanneer de mot naar Gandalf vliegt als ie op Orthanc zit.

Edwin V
13-01-2003, 07:17
Het enige wat ik erg storend vind is de pitch-correctie van beide tracks. Dit is dus het vertragen van het geluid i.v.b. de PAL versnelling. Het geluid klinkt dan meer zoals het bedoelt is, maar er zitten kinkjes in het geluid. Deze hoor je vooral in de wat rustigere scenes bv wanneer de mot naar Gandalf vliegt als ie op Orthanc zit. De PAL 2 disk en 4 disk zijn wat dat betreft gelijk. Bij allebei hoor ik de kinkjes in de zang. Ik heb ze tegelijkertijd opgezet (op twee spelers) en dan heb ik ze om en om geluisterd.

Dimitri
17-01-2003, 00:05
Heb de r2 4 disc versie en ben er erg gelukkig mee.Vooral het verschil tussen de dd en DTS versie is overduidelijk in het voordeel van de laatstgenoemde. Zeker als je de centerback channels gebruikt.Bij de scene in de mijnen van Moria, waar het skelet in de put valt hoor je heel goed meer detail bij de 7.1 versie van DTS. Van de zogenaamde ploppen heb ik geen last gehad.Alleen bij de layer wisselingen.Maar deze vonden bij beide tracks plaats.Al met al ben ik dus heel content met deze uitvoering.Gebruik als decoder de rsp-1066 van Rotel.Ook niet enige overmatige schelheid in het geluid bespeurd.Ergens anders werd er in het forum gesproken over een zachtere DTS track in vergelijk met DD.Geen last van.