PDA

Bekijk de volledige versie : Directors, Producers....???



FrenkieB
13-11-2002, 13:22
Ik snap er helemaal niks meer van. Hoe zit het nou met functies zoals producer, director, executive producer....

Steven Spielberg is bijv vaak de director..maar soms ook producer. Director snap ik..maar wat doet hij dan als hij producer is...wat houd die functie in? (en executive producer)

netfox
13-11-2002, 13:32
Producer: je zorgt ervoor dat er geld verdient gaat worden; en stelt hiervoor geld beschikbaar. De producer heeft de cast en crew in dienst van het bedrijf. Steven Spielberg = Dreamworks.

Executive producer: deze zorgt voor de daadwerkelijke uitvoering. Deze mag met het geld strooien, en houdt de productie in het oog; daarnaast zorgt deze ook voor het meeste administratieve werk van een film.

Ronald Stiebolt
13-11-2002, 13:33
Hier kun je alles terugvinden op trefwoord:

http://us.imdb.com/Glossary/

FrenkieB
13-11-2002, 14:13
Thanx..ga ik het daar even nalezen...

Gabriel B.
09-12-2002, 23:22
Ik heb me laten vertellen dat sommige directors af en toe de job van producer aannemen omdat (naar het schijnt) er vakbondsregels bestaan over het tegelijkertijd aan meerdere films werken.
Op deze manier kan een director, onder de taak van producer, toch een andere film mee regisseren.
Dit verklaart wel waarom bijvoorbeeld een film, niet geregisseerd, maar geproduced door Luc Besson, wel heel sterk lijkt op een film geregisseerd door Luc Besson.

Ik wil echter nogmaals herhalen dat ik van deze theorie geen concreet bewijs heb, enkel de beweringen van twee van elkaar onafhankelijke filmliefhebbers.

Mike Philippens
09-12-2002, 23:26
Soms zie je ook wel eens bij populaire tv-series dat de hoofdrolspelers ineens (tweede seizoen bijvoorbeeld) ook producer zijn geworden. Ik heb me laten vertellen (overigens door een Nederlandse producer) dat ze dat doen om te voorkomen dat de hoofdrolspeler tussentijds opstapt. Wel slim: het is zijn eigen productie...

Marco
10-12-2002, 00:50
Soms zie je ook wel eens bij populaire tv-series dat de hoofdrolspelers ineens (tweede seizoen bijvoorbeeld) ook producer zijn geworden.Dat is mij alleen met Stargate SG-1 opgevallen. Richard Dean Anderson (zijn naam begint in de credits voor de naam Stargate SG-1) is naast hoofdrol speler ook nog eens executive producer.

Renny Collard
10-12-2002, 15:18
Ik heb me laten vertellen dat sommige directors af en toe de job van producer aannemen omdat (naar het schijnt) er vakbondsregels bestaan over het tegelijkertijd aan meerdere films werken.
Op deze manier kan een director, onder de taak van producer, toch een andere film mee regisseren.
Dit verklaart wel waarom bijvoorbeeld een film, niet geregisseerd, maar geproduced door Luc Besson, wel heel sterk lijkt op een film geregisseerd door Luc Besson.

Ik wil echter nogmaals herhalen dat ik van deze theorie geen concreet bewijs heb, enkel de beweringen van twee van elkaar onafhankelijke filmliefhebbers.


Een andere voorbeeld is Poltergeist. Schijnt Spielberg ook stiekem meegeregisseerd te hebben.
Ik zeg altijd een regisseur regisseert een film, een producer regisseert de regisseur. Je hoort vaak dat een regisseur opstapt door onenigheid met de producer omdat hij de film niet mag maken zoals hij dat wilt. Dit bewijst dat de producer de touwtjes in handen heeft. Alleen de hele grote regisseurs kunnen een film exact maken zoals ze dat zelf willen, maar dan gaan ze ook vaak zelf produceren.(produced and directed buy....). Je ziet ook bij de uitreiking van de oscars bij de categorie beste film, gaat de prijs naar de producers en niet naar de regisseur. :)

Mike Philippens
10-12-2002, 21:04
Dit bewijst dat de producer de touwtjes in handen heeft.
Dat is in feite overal zo, want de producer zorgt ervoor dat het hele gedoe überhaupt plaatsvindt... Hij heeft de $$$. Op papier zou het zo moeten zijn dat de regisseur de creatieve zaken regelt, en in de praktijk zal doorgaans wel het geval zijn. Maar ja...de geldschieter heeft de ultieme macht om de kraan dicht te draaien als het niet gaat zoals ie wil. Ik denk dat het ideaal zou zijn als ze elkaar een beetje in evenwicht houden. Als je de creatievelingen gewoon hun gang laat gaan heb je grote kans dat het te duur wordt.

Maarten van Krimpen
10-01-2006, 08:56
Hier kun je alles terugvinden op trefwoord:

http://us.imdb.com/Glossary/

Leuke site. Allemaal eens op mn gemak nalezen.

Roy Langeveld
10-01-2006, 22:12
De broers Joel en Ethan Coen werken ook al jaren samen, waarbij Ethan meestal genoteerd staat als producer, en Joel als regisseur (die laatste was voor Fargo ook in die categorie genomineerd). Maar de twee schijnen alles samen te doen en de twee taken netjes te verdelen.

En niet elke producer is hetzelfde. Zo weten Jerry Bruckheimer en Steven Spielberg als producers altijd wel hun stempel op een film te drukken. Terwijl je bij een door Spielberg geregisseerde film weinig invloed merkt van invloeden van andere producers.

Maar een regisseur kan meestal niet alle taken zelf uitvoeren. Dus in die zin is de producer er vaak om ervoor te zorgen dat de regisseur zijn werk goed kan doen, bv. bij Rick McCallum en George Lucas. Lucas wilde aanvankelijk na SW Episode I: The Phantom Menace de regie van de andere twee films weer uitbesteden om zelf de productie te doen, maar had met McCallum de juiste man om toch zelf te blijven regisseren.