PDA

Bekijk de volledige versie : Wat is jou favorite Star Wars film?



JCL
13-11-2002, 17:40
Hoi Allemaal,

Sorry als deze thead al eens is geweest maar ik kon met de zoek functie niets vinden dus d8 ik dat ik er maar eens een topic over kon openen, zeker nu de DVD realise van EP 2 Attac of the Clones een feit is.

Dus wat is jou favoriet??????

Die van mij is EP II. De oude films zijn zeker door de verminderde kwaliteit net iets minder te beleven en daardoor komt Return of the Jedi ook niet op 1. The Phantom Manice vond ik de minste (lees minst goede) omdat er toch wel heeeeeel veel uit de hogte werd gegrepen en omdat er weinig echt actie in zat.

Doei Sonyman

Philippe
13-11-2002, 17:49
Return Of The Jedi vind ik het beste deel.

Rob Technoid
13-11-2002, 17:49
1 - The Empire Strikes Back
2 - Attack Of The Clones (ondanks 'The Sound of Music')
3 - A New Hope
4 - The Phantom Menace
5 - Return Of The Jedi

...waarbij ik wil toevoegen dat het slechts een voorkeurslijst is, niet dat ik Return Of The Jedi slecht vind...

Ghast
13-11-2002, 17:53
1: The Empire strikes back
2: Return of the Jedi
3: A new hope
.
.
.
.
.
.
.
1020233: A Phantom menace
.
.
.
.
.
.
222342342: Attack of the nerds

John Anderton
13-11-2002, 18:15
1 The Empire Strikes Back
2 Attack Of the Clones
3 A New Hope
4 The Phantom Menace
5 Return Of The Jedi

xxxMaverick
13-11-2002, 18:20
1: The Empire strikes back
2: Return of the Jedi
3: A new hope
.
.
.
.
.
.
.
1020233: A Phantom menace
.
.
.
.
.
.
222342342: Attack of the nerds


hier sluit ik me bij aan, behalve attack of the clones. Ik vond the phantom menace zo slecht dat ik aotc niet eens ben gaan kijken

Enric Batista
13-11-2002, 18:27
1. Star Wars Episode IV: A new Hope.
(Originaliteit van het verhaal en het feit dat het iets nieuws was ...niemand had dit ooit gedurfd)

2. Star Wars Episode V: The Empire Stickes Back
(De actie, special effects en lange duur van de film)

3. Star Wars Episode II: Attack of the Clones
(De actie scenes in Coruscant en de Clone Wars, ook betere actie dan episode I)

4. Star Wars Episode I: The Phantom Menace
(De Podrace!)

5. Star Wars Episode VI: Return of the Jedi
(Ondanks de mooie finale vind ik dit de minste vanwege de trage opbouw van het verhaal en de Ewoks!!!)

Ik denk dat Episode III tussen Empire en Attack zal komen te staan maar daar moeten we helaas nog even op wachten!!!!!

Rochan
13-11-2002, 18:59
1. Empire Strikes Back
2. Attack of the Clones
3. A new hope
4. Return of the Jedi
5. Phantom Menace.

En ik verwacht heel van deel 3:D :)

Ghast
13-11-2002, 19:04
hier sluit ik me bij aan, behalve attack of the clones. Ik vond the phantom menace zo slecht dat ik aotc niet eens ben gaan kijken

Helemaal mee eens maar ik liet me overhalen hem toch te gaan zien in de bios, ik heb denk nog nooit zo slecht mijn geld besteed :(

Hans Bergshoeff
13-11-2002, 19:15
1. The empire strikes back
2. A new hope
3. Return of the Jedi (3x niks)

Over the phantom menace en attack of the clones heb ik geen
mening aangezien ik ze nog niet gezien heb. Zal een dezer
dagen wel gebeuren.

grt

Hans

Tjerk
13-11-2002, 19:40
1: The Empire strikes back
2: Return of the Jedi
3: A new hope
.
.
.
.
.
.
.
1020233: A Phantom menace
.
.
.
.
.
.
222342342: Attack of the nerds

Attack of the nerds op 222342342????
Krijgen we dan nog zo veel Star Wars delen? ;)

Mijn nummer 1 = The empire strikes back

P.C.M. SCHOUTEN
13-11-2002, 19:46
als jarenlange star wars fan hier mijn volgorde:


1:return of the jedi
2:atoc
3:the empire strikes back
4:a new hope
5:tfm

p.s atoc gekocht voor 25 eurotjes bij mm a,dam
(lotr 4disc set voor 35,--)

groetjes patrick



Who is more foolish?the fool or the fool that follows him (sw1)

T. van Keeken
13-11-2002, 19:47
1 Star Wars - Episode V: The Empire Strikes Back
2 Star Wars - Episode II: Attack Of the Clones
3 Star Wars - Episode IV: A New Hope
4 Star Wars - Episode I: The Phantom Menace
5 Star Wars - Episode VI: Return Of The Jedi

Anxious for Ep III! We'll see............... Natuurlijk wordt het wel heel moeilijk om The Empire Strikes Bike te toppen.....

Joey Lindeman
13-11-2002, 20:17
1. Attack of the clones
2. The Empire Strikes Back
3. A New Hope
4. The Phantom Menace
5. Return of the Jedi.

Attack of the clones met stip op 1. Die film heeft echt alles wat een StarWars fan begeert!!! :D

Richard B.
13-11-2002, 20:46
1: The Empire strikes back
2: Return of the Jedi
3: A new hope
.
.
.
.
.
.
.
1020233: A Phantom menace
.
.
.
.
.
.
222342342: Attack of the nerds

Kenner! Ik sluit me volledig aan bij dit lijstje. Beide 'nieuwe' delen zijn nauwelijks te pruimen en Star Wars-onwaardig.

Psykomike
13-11-2002, 20:48
The Empire Strikes Back

Jordé den Tenter
13-11-2002, 20:54
1)Empire Strikes Back (lekker veel aktie en gevechten).
2)A new Hope (Blijft toch geweldig)
3)Attack of the clones (Had ik eigenlijk niet verwacht aangezien Ep.1 ook niks was).
4)Return of the Jedi (minste van de 3 oude).
5)The Phantom Menace (Slecht eerste deel had er veel van verwacht maar helaas deel 2 maakt toch wel weer een hoep goed maar dat maakt niet echt veel uit).

Joey Lindeman
13-11-2002, 22:55
Wat is dat toch met al die kritieken op deel 1 en 2 van de Starwars serie. Het is toch prachtig dat we met z'n allen eindelijk eens het achterliggende verhaal van de originele Starwars delen te zien krijgen. Daarnaast zijn de special effects om van te watertanden. Er is geen enkele film die kan tippen aan de Special Effects van Starwars 1 en 2. (persoonlijk vind ik specialeffects in een film nogal belangrijk). Is dat dan werkelijk niets waard.
Ik vind AotC een wereld film. En ook TPM vind ik nog steeds leuk om te zien.
Ik zal toch zeker niet de enige zijn???

Rob Technoid
13-11-2002, 23:16
Ik vind AotC een wereld film. En ook TPM vind ik nog steeds leuk om te zien.
Ik zal toch zeker niet de enige zijn???

Nee, jij bent niet de enige. Alle vijf zijn leuk.

Threepio
13-11-2002, 23:20
Originally posted by Joey Lindeman
[b]Wat is dat toch met al die kritieken op deel 1 en 2 van de Starwars serie

Ze zijn qua regie en script zeer zeker slechter dan de eerste drie. Wat de rest betreft heb je gelijk.

1 - Empire Strikes Back
2 - A new hope
3 - Return of the Jedi
4 - Attack of the clones
5 - Phantom Menace

ik hou m'n hart vast voor Ep III .... ik verwacht er desondanks nog erg veel van.

Danny Woensdregt
13-11-2002, 23:31
The empire strikes back is en blijft mijn all-time favoriet! (zal waarschijnlijk wel door de indruk zijn die de film op me gemaakt heeft als 12-jarig jochie)
Uiteraard zijn de andere SW-films ook toppertjes!

Niels Simons
13-11-2002, 23:33
heb net de dvds binnen van 4,5 en 6.geen superkopieen,maar toch heel aanvaardbaar,had ze hiervoor alleen opgenomen van tv staan.

als ik me goed herinner vond ik empire strikes back de allerbeste,net als velen van jullie.

ik verwacht over een week,als ook ik SW2 binnen heb(en belangrijker,bekeken) een lijstje neer te kunnen zetten.in de bioscoop vond ik deel 2 nogal tegenvallen,die love scenes,wat een shit. star wars is aktie en avontuur!!

update volgt....

niels


applesauce bitch!

Joost v.d. Ham
13-11-2002, 23:40
ik heb slechts 1 SW film gezien, namelijk the phantom menace.
Wat een k*t film, ik denk niet dat ik ooit nog een SW film ga kijken. Wat hier leuk aan is zal ik nooit begrijpen, echt een over ge-hypte film ......:(

xxxMaverick
13-11-2002, 23:42
ik heb slechts 1 SW film gezien, namelijk the phantom menace.
Wat een k*t film, ik denk niet dat ik ooit nog een SW film ga kijken. Wat hier leuk aan is zal ik nooit begrijpen, echt een over ge-hypte film ......:(


ga aub snel deel 4/6 kijken, en vergeet die troep van een deel 1

WitteGijt?
13-11-2002, 23:58
1. Empire Strikes Back
2. Attack of the Clones
3. A new hope
4. Return of the Jedi
5. Phantom Menace.

En ik verwacht heel van deel 3:D :)

Mijn rijtje ziet er het zelfde uit, en ook ik verwacht veel van 3.

Jelger
14-11-2002, 00:01
ik moet zeggen dat ik de twee nieuwe delen nog niet gezien heb. Van de eerste drie films vond ik het origineel het beste, a new hope dus.

Threepio
14-11-2002, 00:03
[b]ik heb slechts 1 SW film gezien, namelijk the phantom menace.

Sorry, maar mensen die de originele drie delen nog (steeds) niet hebben gezien moesten zich maar eens flink schamen!
cultuurbarbaren.

Lex v/d Moolen
14-11-2002, 00:36
A New Hope
Toch de orginaliteit, de Death Star, Alec Guiness en Han Solo is nog de coolest guy in the universe.

Empire Strikes Back
Han Solo wordt al wat softer, maar de mysterieuze planeten en de introductie van Yoda.

Attack of the Clones
Spetterende acties, de langzame transformatie naar Darth Vader en Christopher Lee.

Return of the Jedi
Deze had ik op drie gezet, ware het niet dat het verpest wordt door de Ewoks. Wel een schitterende ruimtebattle met duizenden schepen.

The Phantom Menace
Darth Maul was wel overtuigend, maar met afstand de minste, met name door JarJar en Jake Lloyd.

Enric Batista
14-11-2002, 01:27
Hou toch op met het afzeiken van Episode I en II!! Andere generatie, andere tijden, ander publiek!!!!! Het is een nadeel om de eerste drie bewust meegemaakt te hebben want die zijn toch niet te overtreffen. Die films riepen toendertijd een gevoel van verbazing en vermaak omdat ze zeldzaam en niet te evenaren waren. Tegenwoordig worden wij verwend met de mooiste special effects die je maar kunt wensen (minority report, spiderman, x-men, jurassic park, fifth element, lord of the rings, the matrix enz enz enz). Star Wars is allang geen fenomeen meer...en dat is het verschil. Hoewel ik sommige kritiek terecht vind...vind ik het ook onzin om te zeggen dat het k*t- of slechte films zijn!!!!!!!!!!!

Zo...dat lucht op....:)

Rob Technoid
14-11-2002, 07:17
Hou toch op met het afzeiken van Episode I en II!! Andere generatie, andere tijden, ander publiek!!!!! Het is een nadeel om de eerste drie bewust meegemaakt te hebben want die zijn toch niet te overtreffen. Die films riepen toendertijd een gevoel van verbazing en vermaak omdat ze zeldzaam en niet te evenaren waren. Tegenwoordig worden wij verwend met de mooiste special effects die je maar kunt wensen (minority report, spiderman, x-men, jurassic park, fifth element, lord of the rings, the matrix enz enz enz). Star Wars is allang geen fenomeen meer...en dat is het verschil. Hoewel ik sommige kritiek terecht vind...vind ik het ook onzin om te zeggen dat het k*t- of slechte films zijn!!!!!!!!!!!

*applaus*

Bas van Dijk
14-11-2002, 08:05
Ik zal toch zeker niet de enige zijn???

Nee hoor !!
Ik kan nog steeds van alle Star Wars delen genieten... Ook van TPM.

1. The Empire Strikes Back
2. Attack of the Clones
3. A New Hope
4. The Phantom Menace
5. Return of the Jedi

gr,

Bas

JeroenDeluxe
14-11-2002, 08:32
the empire strikes back!

the probleem van the phantom menace is jar jar binks, maar in attack of the clones hebben ze hem gelukkig behoorlijk de mond gesnoerd... :D

Charley Baak
14-11-2002, 08:48
Wat is dat toch met al die kritieken op deel 1 en 2 van de Starwars serie. Het is toch prachtig dat we met z'n allen eindelijk eens het achterliggende verhaal van de originele Starwars delen te zien krijgen. Daarnaast zijn de special effects om van te watertanden. Er is geen enkele film die kan tippen aan de Special Effects van Starwars 1 en 2. (persoonlijk vind ik specialeffects in een film nogal belangrijk). Is dat dan werkelijk niets waard.
Ik vind AotC een wereld film. En ook TPM vind ik nog steeds leuk om te zien.
Ik zal toch zeker niet de enige zijn??? Je bent zeker niet te enige. Ik vind het wel apart dat sommige mensen nog steeds deel 4 t/m 6 nog niet gezien hebben. Daar kan ik met mijn pet niet bij.

Danielle Gerards
14-11-2002, 21:49
Tsja, mijn favourite blijft toch Star Whores: The Empire Licks Crack; eem hilarische film:D

Enric Batista
14-11-2002, 21:58
Tsja, mijn favourite blijft toch Star Whores: The Empire Licks Crack; eem hilarische film:D



Iz this for real?....or is it a joke?:eek:

Danielle Gerards
14-11-2002, 22:04
Iz this for real?....or is it a joke?:eek:

Jaaa, t'is een bestaande film

Richard B.
14-11-2002, 22:09
Jaaa, t'is een bestaande film

...maar wel van een ander genre. Tenminste: dat heb ik ergens gelezen.

Martin Zuidervliet
14-11-2002, 23:46
Mijn favoriet: Episode III - The Return of the King!

netfox
15-11-2002, 00:40
1) ANH
De eerste!

2) AOTC
Spetterende actie, prachtige muziek, prachtig digitale Yoda.

3) TESB
Beetje langdradig, maar geweldige dialogen van 3CPO. Ook de scenes met Yoda zijn gewoon geweldig.

4) ROTJ
Prachtig einde, maar helaas... die Ewoks he.

5)TPM
Dat enorme grasveld... die veldslag.... verschrikkelijk!

Martijn Veldhuizen
15-11-2002, 01:31
Voor mij ook :
1. Empire Strikes Back
2. Attack of the Clones
3. A new hope
4. Return of the Jedi
5. Phantom Menace.

Return of the Jedi verliest een hoop punten door die teddy beren in de film, afschuwelijk !

Michiel Aptroot
15-11-2002, 02:33
1. The Empire Strikes Back
2. A New Hope
3. Attack of the Clones
4. Return of the Jedi
5. The Phantom Menace

Maar om heel eerlijk te zijn....ze gaan mij nooit vervelen. Zodra dat prachtige gele Star Wars logo verschijnt staat het kippenvel op mijn armen.

Matt D
15-11-2002, 17:36
1 ) empire strikes back (9,5 op 10)
2) a new hope (9 op 10)
3 ) return of the jedi (8,5)
4 ) attack of the clones (7 op 10)
5 ) a phantom mencace (5 op 10)

vond de special effects van de eerste films veel cooler, bij deze films leek alles echt (of allemaal even fake), nu zit ik te denken van wat is er echt (fysiek ) en fake (computer effecten)

ook de personages van vroeger waren 100 x cooler

wat mij betreft had men beter de serie met rust gelaten want op geen enkel vlak komen de nieuwe films tot aan de enkels van de oude

GalO
15-11-2002, 17:42
1. Attack of the Clones (Ik heb altijd een echte WAR willen zien in STAR WARS ;))

2. Return of The Jedi (Het einde die echt perfect was :D)

3. A New Hope (ik vind nogsteeds de Death Star battle de beste space battle ooit)

4. The phantom Menace (ik vond deze film ook zeer vermakelijk en ook vanwege de podrace en end lightsaber battle met DUEL OF FATES op de achtergrond...)

5. Empire Strikes Back (ik vond deze de minste omdat het toch niet echt te langdradig was)


en toch vind ik dit de beste saga ooit gemaakt!
ik vind geen een film slecht uit deze saga...

Xin
15-11-2002, 17:50
1: The Empire strikes back
2: Return of the Jedi
3: A new hope
.
.
.
.
.
.
.
1020233: A Phantom menace
.
.
.
.
.
.
222342342: Attack of the nerds

Ik sluit mij ook hier bij aan.

GalO
15-11-2002, 17:53
edit

Obi-Wan Kenobi
17-11-2002, 09:03
1 - The Empire Strikes Back
2 - Attack Of The Clones (ondanks 'The Sound of Music')
3 - A New Hope
4 - The Phantom Menace
5 - Return Of The Jedi

...waarbij ik wil toevoegen dat het slechts een voorkeurslijst is, niet dat ik Return Of The Jedi slecht vind...

In reviews stond veel geschreven over het Sound of music theme, maar dat is gewoon een edit op Across The Stars, het liefdesthema van SW EP2 AOTC

Dit is mijn voorkeur:

1: AOTC
2: TPM (verhaal is wat minder, maar de rest is uitstekend)
3: ROTJ
4: TESB
5: ANH.

Ik heb elke hiervan al duizenden keren gezien (hyperbool!!!) en AOTC is tot nu voor mij de beste, en TPM is helemaal niet slecht, maar het verhaal is wel wat minder.... Je moet er wel aan denken dat George W. Lucas veel moet vertellen in 2 uur en een kwartier

Trouwens, Episode III speelt zich 3 jaar na AOTC af, en de Clone Wars zullen dan net eindigen. (vandaar de Animated series)

rrrick
17-11-2002, 09:41
1. ESB
2. AOTC
3. ANH
4. RTJ
5. TPM

Ik had als liefhebber van de eerste trilogie (heb A New Hope als 12-jarige in 1978 in de bioscoop gezien - die film was helemaal voor mij gemaakt; -) erg veel moeite met Phantom Menace. Grote problemen in die film voor mij waren Jake Lloyd en JarJar B.
Jake Lloyd werkt voor mij nog steeds niet, maar ik ben er wel achter dat het vooral Jar Jar's stem is die verschrikkelijk op de zenuwen werkt, en niet zozeer het karakter JarJar zelf. Geloof me, Laat JarJar door een andere acteur inspreken en die hele discussie was anders afgelopen.

Maar AOTC is binnen de Star Wars kaders een fantastische film. Ik heb recentelijk op IMDB.com een user comment gelezen die deze film een compleet nieuwe dimensie gaf. (Voor de liefhebbers zoek naar een user comment van 4 oktober door iemand genaamd littleblackduck en je zult AOTC nooit meer op dezelfde manier bekijken. Een korte quote: 'There are numerous visual references to the Nuremberg Rallies and a cinematic nod to Leni Riefenstahl's Triumph of the Will (1934). The dialogue is pure 1940s and the production design is a glorious reworking of Bauhaus, Art Deco, Frank Lloyd Wright, De Chirico and even The Trigan Empire comics')

Degenen die zeggen dat de 'nieuwe' delen in vergelijking met de oorspronkelijke delen zoveel slechter zijn, wil ik wel eens horen uitleggen waarom ze dat denken.

xxxMaverick
17-11-2002, 12:07
1. ESB
2. AOTC
3. ANH
4. RTJ
5. TPM

Ik had als liefhebber van de eerste trilogie (heb A New Hope als 12-jarige in 1978 in de bioscoop gezien - die film was helemaal voor mij gemaakt; -) erg veel moeite met Phantom Menace. Grote problemen in die film voor mij waren Jake Lloyd en JarJar B.
Jake Lloyd werkt voor mij nog steeds niet, maar ik ben er wel achter dat het vooral Jar Jar's stem is die verschrikkelijk op de zenuwen werkt, en niet zozeer het karakter JarJar zelf. Geloof me, Laat JarJar door een andere acteur inspreken en die hele discussie was anders afgelopen.

Maar AOTC is binnen de Star Wars kaders een fantastische film. Ik heb recentelijk op IMDB.com een user comment gelezen die deze film een compleet nieuwe dimensie gaf. (Voor de liefhebbers zoek naar een user comment van 4 oktober door iemand genaamd littleblackduck en je zult AOTC nooit meer op dezelfde manier bekijken. Een korte quote: 'There are numerous visual references to the Nuremberg Rallies and a cinematic nod to Leni Riefenstahl's Triumph of the Will (1934). The dialogue is pure 1940s and the production design is a glorious reworking of Bauhaus, Art Deco, Frank Lloyd Wright, De Chirico and even The Trigan Empire comics')

Degenen die zeggen dat de 'nieuwe' delen in vergelijking met de oorspronkelijke delen zoveel slechter zijn, wil ik wel eens horen uitleggen waarom ze dat denken.


heel simpel (maar ik heb het 2e deel dus niet gezien). Het eerst deel was gewoon een kinderachtig sprookje. Het enige waarom de film nog starwars was , was r2d2 en de jedi. Het miste totaal de 'donkere' sfeer van 4 5 en 6. Het was luchtig enz. Maar het acteren van dat joch! walgelijk gewoon, ik kan zo een film niet serieus nemen. jar jar was ook erg slecht, en ik weet niet of dit anders zou zijn met een andere acteur

Sebastiaan
17-11-2002, 12:23
1. Ep. VI Return Of The Jedi
(Geweldig ruimte gevecht en het stuk met de achtervolging door de bomen met die zweefmotors!)
2. Ep. II Attack Of The Clones
(Geweldige veldslag en special effects!)
3. Ep. IV A New Hope
(Ook zeer goede aktie en tja het is toch de eerste waar het mee begon)
4. Ep. V The Empire Strikes Back
(Vooral het stuk dat de rebellen de AT-AT's verslaan is geweldig)
5. Ep. I The Phantom Menace
(Vooral dankzij Jar-Jar, de Podrace is wel zeer goed)

Dick van Drie
17-11-2002, 12:43
Liever de eerste serie films dan de nieuwe

1. The Empire Strikes Back, A New Hope, Return of the Jedi

dan pas
2. The Phantom Menace, Attack of the Clones

En waarom, weinig humor of totaal ontbreken daarvan en het acteren is zo stijf in laatste 2 sw films. De karakters (of acteurs) waren ook veel interessanter bij de eerste delen.

Op visueel gebied valt er weinig op aan te merken.

Rob Technoid
17-11-2002, 12:59
Het miste totaal de 'donkere' sfeer van 4 5 en 6. Het was luchtig enz.

Dit is ook als zodanig bedoeld, de deel 1 en in mindere mate deel 2 spelen zich af tijdens de hoogtijdagen van de republiek. Delen 4 t/m 6 spelen zich af tijdens het bewind van een totalitair regime. De sfeer in de films en ook het design van schepen en omgevingen geven dit contrast weer.

xxxMaverick
17-11-2002, 13:14
Dit is ook als zodanig bedoeld, de deel 1 en in mindere mate deel 2 spelen zich af tijdens de hoogtijdagen van de republiek. Delen 4 t/m 6 spelen zich af tijdens het bewind van een totalitair regime. De sfeer in de films en ook het design van schepen en omgevingen geven dit contrast weer.


dat snap ik, maar daarmee was ik het complete starwars gevoel kwijt. Maar ja, ik heb die films gezien als 12jarige jochie, logisch dat dit nu veel minder indruk maakt. Ik had deel 1 nooit moeten gaan kijken :)

Rob Technoid
17-11-2002, 13:27
dat snap ik, maar daarmee was ik het complete starwars gevoel kwijt. Maar ja, ik heb die films gezien als 12jarige jochie, logisch dat dit nu veel minder indruk maakt. Ik had deel 1 nooit moeten gaan kijken :)

Nou ja, deel 3 schijnt de donkerste van het geheel te gaan worden, dus wat dat betreft kijk ik er ook naar uit...

mark t
17-11-2002, 19:16
Originally posted by rrrick [B]Degenen die zeggen dat de 'nieuwe' delen in vergelijking met de oorspronkelijke delen zoveel slechter zijn, wil ik wel eens horen uitleggen waarom ze dat denken. Ok, maar daar heb ik wel een paar woorden voor nodig:
1. Ten opzichte van de originele trilogie zitten in Episode 1 en 2 een paar matige, houterige acteerprestaties. Deels is dit te wijten aan een paar non-acteurs (de vreselijk irritante Jake Lloyd), deels aan slechte regie. Nathalie Portman kan acteren, maar het komt in deze films niet uit de verf. Voorbeeld: Als je uit een ruimteschip dondert en je krabbelt overeind, ren dan vervolgens niet fris achter een clone-trooper aan. Waarom grijpt de regisseur hier niet in? Ik heb het idee dat de acteurs in de Episode 1 en 2 veel strakker aan het lijntje werden gehouden door Lucas. Of ze zijn zo onder de indruk van Lucas, dat ze zich uit zichzelf geen enkele vrijheid permiteren t.o.v. script en aanwijzingen van regisseurs. Of misschien wekt het acteren met een blue screen gewoon te weinig inspiratie op bij de acteurs. Het acteren in de Episodes 4 t/m 6 is in ieder geval veel levendiger.
2. Meer dan het acteren, zijn de dialogen bij vlagen van een erbarmelijk niveau. Zeg nou zelf, als jij bij iedere zin expliciet met 'my very young padawan' werd aangesproken, dan zou je toch ook overlopen naar de vijand? (Huur in godsnaam een dialoog-schrijver in voor Episode 3!) In de originele trilogie zat meer vaart (en venijn) in de dialogen. Denk maar eens aan het gekibbel tussen Han en Leia in The Empire Strikes Back.
3. Het script laat overigens in het algemeen een paar steken vallen. Het hele stuk op Naboo in Attack of the Clones haalt eigenlijk de vaart uit de film. Bovendien vindt hier de Sound of Music-scène plaats -het dieptepunt in de film. Daarnaast had je in de originele trilogie meer het idee dat de personages ook met de gevolgen van wat hen overkwam in hun maag zaten -al dan niet schuldgevoel. Vooral in Attack of the Clones lijkt dat helemaal niet het geval. Vlak nadat Anakin in een emotionele scène bij het graf van zijn moeder een paar woorden zegt, lacht hij weer vrolijk naar Padmé als ze besluit Obi Wan te hulp te schieten. Hetzelfde geldt uiteraard voor de reacties van iedereen op het afslachten van een Tusken Raider-dorp: niks dus (misschien dat dit nog een rol in Episode 3 gaat spelen).
4. Die wetenschappelijke onderbouwing van The Force!!! Wat nou midochlorians?! Hou het gewoon als iets mystieks, dan blijft het interessant.
5. Het liefdesverhaal is wel erg gekunsteld. Ik heb echt het idee dat Padmé Anakin eerst als een puber ziet (die nota bene een heel dorp Tusken Raiders afslacht), en als donderslag bij heldere hemel -zonder verdere verklaring of ontwikkeling- is ze smoorverliefd op hem. Het liefdesverhaal in de originele trilogie (Han en Leia) wint het op dit punt ook ruimschoots.
6. De nogal uit de hand gelopen pogingen tot humor. Op zich hoort er wel wat humor in Star Wars. In de originele trilogie zaten ook een paar grappen en knipogen naar andere films (de Tarzan-kreet van Chewbakka). Ook in de nieuwe trilogie zitten een aantal aardige verwijzingen. Bijvoorbeeld de opmerking van Obi Wan tegen Anakin: 'I have a feeling that one day you'll be the death of me' (of zoiets, niet letterlijk geciteerd), of de Robocop-grap met Bobba Fett. Maar met name in Episode 1 neemt de humor wel erg groteske vormen aan in de slapstick-achtige verwikkelingen rondom Jar-Jar op het slagveld. Een beetje te veel van het goeie.
7. Over Jar-Jar gesproken: Jar-Jar is wat mij betreft een mislukte poging om een grappige side-kick in de nieuwe trilogie te introduceren. Ik kan zo snel geen figuur in de originele trilogie bedenken die zo nadrukkelijk irritant was als Jar-Jar in Episode 2. (Overigens is het wel weer ironisch dat uitgerekend deze stumper degene is die in de senaat pleit voor een vrijwillig dictatorschap onder Palpatine).
8. Jeugdsentiment. In alle redelijkheid, is het misschien wel onmogelijk om de nieuwe trilogie objectief te bekijken als je de originele trilogie eerst hebt gezien. Ik zie in de nieuwe trilogie nu eenmaal (vooralsnog) geen interessant personage als Han Solo of Chewbakka.

Is de nieuwe trilogie daarom slecht? Nee, dat niet. er zijn een paar erg sterke punten:
1. Graaf Dooku en kanselier Palpatine zijn als schurk doortrapter en gevaarlijker dan Darth Vader en keizer Palpatine. In de originele trilogie is het meer recht-toe-rechtaan goed versus slecht, met twee duidelijke slechterikken. De schurken in de nieuwe trilogie zijn ogenschijnlijk zelfs 'zuiverder' dan de goeden. De republiek is corrupt en bestaat alleen nog maar bij de gratie van de bescherming van de jedi -die bij gebrek aan openlijke tegenstand een tikkeltje arrogant is geworden. Dooku hekelde dit en is daarom uit de jedi-order gestapt. Palpatine lijkt als enige in staat om er iets van te maken, maar hij veinst een zekere mate van tegenzin. Zo hoeft hij de macht niet te grijpen, hij krijgt ze opgedrongen. En Ian McDiarmid en Christopher Lee zijn uitermate geschikt voor dit soort rollen.
2. Het budget in het algemeen en de special effects in het bijzonder bieden meer mogelijkheden dan pakweg 25 jaren geleden. De actiescènes zijn daarom een stuk spectaculairder, met name de laatste 30-45 minuten van zowel Phantom Menace als Attack of the Clones. Bovendien zijn we voor het eerst steden in hun volle glorie. En we zien waarom Yoda de 'opper-jedi' is.:)
3. In principe weet je al hoe Episode 3 afloopt. Voordat ik Episode 1 zag, dacht ik dat dit de spanning eruit zou halen. Maar vooral na het zien van Episode 2 blijkt dat dit juist een extra tragische lading geeft aan de films.

Al met al, kom ik tot de volgende volgorde:
1. The Empire Strikes Back
2. A New Hope / Attack of the Clones
3. Return of the Jedi
4. The Phantom Menace

Enric Batista
17-11-2002, 23:27
Wat een lang verhaal Mark. Ik kan me vinden met bepaalde punten van jou diagnose....
De humor van Episode I & II vind ik het meest irritante aan deze twee films. Jar Jar had geen jamaicaan moeten zijn....en de hoofdwisseltruuk van C3PO heeft mij echt erg teleurgesteld! Hoe kun je zoiets in godsnaam in een Star Wars film stoppen.

Let wel op jongens!!!!!IK WAS 7 JAAR TOEN IK A NEW HOPE ZAG!!!!!Als ik vandaag als zevenjarige jongentje Attack of the Clones zou zien, zou de film mij waarschijnlijk ook enorm imponeren!

Daarmee bedoel ik dat we opgegroeid zijn met de eerste drie films en daardoor onmogelijk een onpartijdige kijk op de nieuwe films kunnen hebben. We zullen blijven vergelijken met new hope, empire en return....maar wat ik belangrijk vind is dat we op één of andere manier toch opnieuw kunnen genieten van het star wars universum. En je hebt gelijk Mark....een Harrison Ford, Carrie Fisher en Mark Hamill kun je toch niet meer overtreffen....

De kans bestaat dat George Lucas de oorspronkelijke trilogie op dvd gaat zetten wanneer episode III klaar is...kijk dat vind ik nou een positieve kijk op het gehele gebeuren!!!!!

Nu stop ik want anders wordt mijn verhaal net zo lang als dat van jou Mark.....

mark t
18-11-2002, 07:40
Nu stop ik want anders wordt mijn verhaal net zo lang als dat van jou Mark..... Och, voel je door mij niet geremd. Het is per slot van rekening een discussie-thread.;)

rrrick
18-11-2002, 11:07
[QUOTE]Originally posted by mark t

--------- Allemaal goeie punten. Een paar dingen...

[B]Ok, maar daar heb ik wel een paar woorden voor nodig:
1. Ten opzichte van de originele trilogie zitten in Episode 1 en 2 een paar matige, houterige acteerprestaties.

--------- Ik vind het acteren nogal meevallen. De acteurs dienen de film, en niet andersom. De enige die er ooit is uitgesprongen is Harrison Ford. Ooit nog wel eens een goeie film met Mark Hamill, Carrie Fisher of Iain McDermid gezien? Wat mij betreft zet Hayden C. een zeer goede prestatie neer. In de scene waarin hij uithaalt naar de Tusken Raiders spat de haat van zijn gezicht.

2. Meer dan het acteren, zijn de dialogen bij vlagen van een erbarmelijk niveau. In de originele trilogie zat meer vaart (en venijn) in de dialogen. Denk maar eens aan het gekibbel tussen Han en Leia in The Empire Strikes Back.

----- Volgens mij is dat iets dat moet groeien. En ook hier geldt weer dat over het algemeen alleen de beste stukjes uit de oorspronkelijke trilogie als maatstaf worden genomen. Ik ben er intussen achter dat Lucas een groot deel van de dialogen gebaseerd heeft op dialogen uit andere films. De monoloog van Anakin na de slachtpartij is vrijwel een letterlijke kopie van een monoloog uit de film The Searchers, een western van John Ford. Dit past in het beeld dat Lucas de films ondermeer bedoeld heeft als een eerbetoon aan klassieke films uit de vorige eeuw.


3. Het script laat overigens in het algemeen een paar steken vallen. Het hele stuk op Naboo in Attack of the Clones haalt eigenlijk de vaart uit de film. Bovendien vindt hier de Sound of Music-scène plaats -het dieptepunt in de film.

------- Bij die scene moet ik ook drie keer slikken, vooral het stukje waar Anakin op die koe loopt te dollen. Dat lijkt technisch gezien gewoon heel matig gedaan. Maar ook hier zeg ik met nadruk 'lijkt', want volgens mij is hier sprake van een referentie/eerbetoon naar de stop-motion technieken uit films als Jason and the Argonauts en The 7 voyages of Sindbad (en zelfs de Wampa scenes uit ESB). Maar dan nog is het een scene waar ik met de nodige twijfels naar kijk.


Daarnaast had je in de originele trilogie meer het idee dat de personages ook met de gevolgen van wat hen overkwam in hun maag zaten -al dan niet schuldgevoel. Vooral in Attack of the Clones lijkt dat helemaal niet het geval. Vlak nadat Anakin in een emotionele scène bij het graf van zijn moeder een paar woorden zegt, lacht hij weer vrolijk naar Padmé als ze besluit Obi Wan te hulp te schieten.

---- Leia heeft ook niet zo gek veel rouwverwerking nodig nadat haar complete thuisplaneet Alderaan voor haar ogen aan gruis wordt geschoten.

4. Die wetenschappelijke onderbouwing van The Force!!! Wat nou midochlorians?! Hou het gewoon als iets mystieks, dan blijft het interessant.

---------- eens! Grote fout van Lucas.

5. Het liefdesverhaal is wel erg gekunsteld. Ik heb echt het idee dat Padmé Anakin eerst als een puber ziet (die nota bene een heel dorp Tusken Raiders afslacht), en als donderslag bij heldere hemel -zonder verdere verklaring of ontwikkeling- is ze smoorverliefd op hem. Het liefdesverhaal in de originele trilogie (Han en Leia) wint het op dit punt ook ruimschoots.

------------ Anankin *is* een onhandige puber. Onmogelijk dat hij al met dezelfde flair als Han Solo een vrouw zou veroveren. De verklaring voor Padme's plotselinge 180 graden draai is wat lastiger. Er zijn er die zeggen dat Anakin domweg de Force gebruikt om haar zover te krijgen. Lijkt me niet, maar goed... Het geflirt tussen Han en Leia was wederom vooral Han die het spel weet te spelen. Leia komt in de meeste gevallen niet verder dan wat onnozel tegenspartelen ('you...you... Nerfherder!)



7. Over Jar-Jar gesproken: Jar-Jar is wat mij betreft een mislukte poging om een grappige side-kick in de nieuwe trilogie te introduceren. Ik kan zo snel geen figuur in de originele trilogie bedenken die zo nadrukkelijk irritant was als Jar-Jar in Episode 2.

----- Ik denk dat hij de 3-CPO had moeten worden van deze trilogie. Da's overduidelijk niet gelukt. Voor velen is 3CPO ook behoorlijk op het randje...

8. Jeugdsentiment. In alle redelijkheid, is het misschien wel onmogelijk om de nieuwe trilogie objectief te bekijken als je de originele trilogie eerst hebt gezien. Ik zie in de nieuwe trilogie nu eenmaal (vooralsnog) geen interessant personage als Han Solo of Chewbakka.

------ Ik vind vooral in AOTC Obi-Wan ijzersterk. Ewan McGregor zet hier echt iets heel goeds neer. Daarnaast denk ik dat we in III nog leuke dingen met Anakin gaan beleven, die met terugwerkende kracht ook zijn aanwezigheid in I en II versterken.

Is de nieuwe trilogie daarom slecht? Nee, dat niet. er zijn een paar erg sterke punten:

----- Allemaal volledig mee eens.

mark t
18-11-2002, 18:39
Tof, discussie!


Originally posted by rrrick [B]
--------- Ik vind het acteren nogal meevallen. De acteurs dienen de film, en niet andersom. De enige die er ooit is uitgesprongen is Harrison Ford. Ooit nog wel eens een goeie film met Mark Hamill, Carrie Fisher of Iain McDermid gezien?Op zich klopt het wel dat voor veel acteurs uit de originele trilogie Star Wars een hoogtepunt in hun carrière was (uitzonderingen zijn Harrison Ford en (uiteraard) Alec McGuiness). Maar mijn kritiek heeft uitsluitend betrekking op hun acteerwerk in de Star Wars-films. Dit vond ik in de originele trilogie veel levendiger dan in de prequels. Sterker nog, het feit dat in tegenstelling tot in de originele trilogie in de prequels nogal wat gevestigde namen voorkwamen maakt het des te schrijnender dat het acteerwerk nu minder is dan in de originele trilogie. Met name het houten klaas-niveau van Nathalie Portman in Phantom Menace en het schrijnend gebrek aan acteertalent bij de miscaste Jake Lloyd.

[B](m.b.t. mijn blabla-verhaal over de dialogen)----- Volgens mij is dat iets dat moet groeien. En ook hier geldt weer dat over het algemeen alleen de beste stukjes uit de oorspronkelijke trilogie als maatstaf worden genomen. Ik ben er intussen achter dat Lucas een groot deel van de dialogen gebaseerd heeft op dialogen uit andere films.Dialogen zijn goed of niet. Ze 'groeien' m.i. niet. Voor de rest hou ik het op de kritiek die ik in m'n originele post t.a.v. dialogen heb getypt.
Mijn mening heeft overigens betrekking op de dialogen in het algemeen -niet op een paar memorabele momenten uit de originele trilogie. Deze was over het algemeen levendiger (hetgeen een kwestie van smaak is), maar werd ook minder ontsierd door echte ontsporingen zoals het te pas en onpas gebruikte 'my (very) young padawan'.
Laat ik het zo zeggen: Films als Star Wars zijn een illusie, escapisme. Je wilt gewoon 2 uur opgaan in die illusie. En bij ieder zwak acteermoment en zwakke stuk dialoog wordt die illusie verstoord. In de originele trilogie had ik dit nergens (zelfs niet bij de Ewoks), in beide prequels regelmatig.
[b]
(m.b.t. mijn opmerkingen over het script en over het liefdesverhaaltje)------- Bij die scene moet ik ook drie keer slikken, vooral het stukje waar Anakin op die koe loopt te dollen. ... en ... De verklaring voor Padme's plotselinge 180 graden draai is wat lastiger.Het hele stuk op Naboo was overbodig -niet alleen het Sound of Music-fragment. Het haalt onnodig de vaart uit het verhaal. Er ontwikkelt zich hier nauwelijks iets, behalve dan dat Anakin z'n moeder mist. Hier had eigenlijk de liefde van Padmé voor Anakin moeten ontluiken, maar nogmaals, dit kwam in de film niet uit de verf. Dat Anakin een puber moet zijn weet ik, daar heb ik ook geen kritiek op. Maar ik weet als kijker niet waarom een ervaren vrouw (ze is nota bene ex-Koningin en diplomate)Padmé verliefd wordt op een opstandige puber als Anakin. Maar misschien hebben de dames daar een andere kijk op.
In de originele trilogie wordt dit juist fantastisch gespeeld. Leia voelt zich van meet af aan aangetrokken door flierefluiter Han Solo. Hij weet dit, zij weet dat hij dit weet en de kijker voelt het ook meteen aan. Zij wil zich echter niet laten kennen, hetgeen haar in de loop van The Empire Strikes Back steeds slechter afgaat. In Phantom Menace had ik nergens het idee dat Padmé langzaam zwichtte voor Anakin. Er was geen ontwikkeling.
[b]
(m.b.t. emotionele verwerking van gebeurtenissen)---- Leia heeft ook niet zo gek veel rouwverwerking nodig nadat haar complete thuisplaneet Alderaan voor haar ogen aan gruis wordt geschoten.Ze heeft hier ook weinig tijd voor, aangezien het verhaal meteen verder gaat (mede het gevolg van het betere script). In Episode 2 zit juist een rustpunt na de slachtpartij. Dit had ofwel moeten worden opgelost door een beter script (geen rustpunt, maar meteen een gedwongen vertrek naar Genosis), of door het rustpunt te gebruiken om ietwat beter in te gaan op de emotionele impact van de gebeurtenissen. Met name bij Padmé. Het is niet niks als je te horen krijgt dat je beschermer zojuist een dorp heeft uitgeroeid. Ze vergeeft hem echter meteen (en zeg nou niet dat ze dat doet omdat ze verliefd op hem is). Hetzelfde geldt voor de glimlach van Anakin een paar minuten na z'n speech bij het graf van z'n moeder (en zeg ook hier nou niet dat dit is omdat hij verliefd op Padmé is).
Over de rest zijn we het redelijk eens.:)

Al met al gaat het vooral om verschillen van mening, maar je merkt dat de fans van de oude trilogie niet zomaar iets roepen als ze de oude trilogie prefereren boven de prequels. En daar was het je toch om te doen?

JCL
18-11-2002, 18:56
Ik was al groot fan van de OT. Maar de PT vind ik ook erg goed. Er word al veel gesproken dat Jake Loyd niet kan acteren, daar ben ik het niet mee eens. Een jonge van 9 (!) die je laat acteren en die zoveel moet verwerken dan ben ik toch wel een van de weinige die dit waardeerd?

Het moment dat hij in TPM afscheid moet nemen van zijn moeder gaat mij door merg en been. Een erg goede scene vind ik dan. Misschien dat hij later wel een beetje kinderachtig word in de space battje en hij neemt het dan ook niet serieus. Daar kan ik mij dan ook weer niet aan ergeren want hij is "nog maar een kind".

Ik erger me nooit zo snel aan slechte acteer prestaties en daarom kan ik ook denk ik meer genieten van film's omdat ik me niet zit te ergeren aan een film.

Er werd ook nog geschreven dat het moment op Naboo in het huis van Padmeé eigelijk geen inhoud heeft. Dit heeft het natuurlijk wel degelijk want daar zoenen ze voor het eerst en later volgt daar de discusie over wel of niet een relatie beginnen.

Wat ik dank weer nep vind is de hand die Aniken heeft op het eind van de film. Dat goude ding kan mij nou net betoveren, hij ziet er erg nep uit en ze hadden er wel heel wat beters wasn kunnen maken.

doei Sonyman

Lex v/d Moolen
18-11-2002, 19:17
Wat ik dank weer nep vind is de hand die Aniken heeft op het eind van de film. Dat goude ding kan mij nou net betoveren, hij ziet er erg nep uit en ze hadden er wel heel wat beters wasn kunnen maken.

doei Sonyman Vind ik ook. Pakweg 30 jaar later in de tijd zie je Luke lopen met een volmaakte hand-prothese.

bobby d
18-11-2002, 20:22
Vind ik ook. Pakweg 30 jaar later in de tijd zie je Luke lopen met een volmaakte hand-prothese.

Nou in dertig jaar kan er een hoop veranderen toch, dertig jaar geleden had je nog geen computers met internet in je huis staan.
Er zit wel degelijk een technische achterstand van machines in Episode I en II ten opzichte van IV, V en VI. (ondanks dat alles er veel gelikter uit ziet in I en II)

Dit kan je bijvoorbeeld zien aan de jedi starfighter (externe hyperspace ring),
dit was duidelijk niet het geval bij de X-wing van Luke.

En mischien hadden Anakin en Padme zo'n haast om te trouwen dat hij een volmaakte hand-prothese uitstelde tot na zijn huwelijksreis en dat gouden ding er snel aanzette.

Verder ben ik het eens de meesten dat het acteerwerk niet al best is in de prequels, op Dooku en Obi Wan na dan.
Maar om eerlijk te zijn gaf Mark Hamill ook geen wereld prestaties.
De huidige Anakin speelt welliswaar ook niet zo sterk,(wel goede woede aanvallen, dat belooft wat voor III) maar wel stukken beter dan Jake Loyd, die de film naar beneden haalt.
(Ik had de TPM wel met Haley Joel Osment willen zien, betere film waarschijnlijk.)

De nieuwe films kun je eigenlijk inderdaad niet met de oude vergelijken. De oude films stammen uit de jaren zeventig toen werden dit soort films compleet anders gemaakt, logisch dus dat die in nostalgisch opzicht heel anders beleeft worden.
Het voordeel is dat de nieuwe films met moderne technieken er visueel briljant uit zien (vooral ATOC), en het visuele aspect is altijd al heel belangrijk geweest bij Star Wars film.

Enfin, hier mijn volgorde,

1. Empire
2. Clones
3. Hope
4. Jedi
5. Menace (ondanks de Podrace)

Hopelijk wordt Episode III een combinatie van de beste punten van alle delen. en mijn nieuwe nummer 1.

Flame Child
18-11-2002, 20:43
1. Empire Strikes Back
2. Attack of the Clones
3. A new hope
4. Return of the Jedi
5. Phantom Menace.

En ik verwacht heel van deel 3:D :)

hier van helemaal nix aan toe te voegen. dit is de volgorde

Richard B.
18-11-2002, 22:10
hier van helemaal nix aan toe te voegen. dit is de volgorde

Ja? Oh?

Lex v/d Moolen
18-11-2002, 22:19
Nou in dertig jaar kan er een hoop veranderen toch, dertig jaar geleden had je nog geen computers met internet in je huis staan.Klopt, maar gezien de technologie die te zien is in AOTC moet zo'n hand toch mogelijk zijn, maar laten we het er maar op houden dat er weinig tijd was omdat ze moesten trouwen.



Dit kan je bijvoorbeeld zien aan de jedi starfighter (externe hyperspace ring),
dit was duidelijk niet het geval bij de X-wing van Luke.Luke's X-Wing heb ik volgens mij nooit in hyperspace zien gaan, maar in TROTJ zie je wel X-Wings in hyperspace gaan.

rrrick
19-11-2002, 11:32
Tof, discussie!

Ja! helemaal goed. Kan er daaaaaaagen mee zoet zijn.



[B]Al met al gaat het vooral om verschillen van mening, maar je merkt dat de fans van de oude trilogie niet zomaar iets roepen als ze de oude trilogie prefereren boven de prequels. En daar was het je toch om te doen?

Klopt. Reden is dat het tegenwoordig erg populair lijkt te zijn om Lucas en de Prequels volledig met de grond gelijk te maken. Kijk maar eens op de forums van IMDB waar het er behoorlijk bruut aan toe kan gaan. In 90% van de gevallen gaat het om meelopers die totale onzin uitkramen. Daarom blij dat er eindelijk iemand is die met een goed onderbouwd betoog zijn bezwaren tegen de nieuwe trilogie duidelijk maakt.

Rob Technoid
19-11-2002, 13:03
Daarom blij dat er eindelijk iemand is die met een goed onderbouwd betoog zijn bezwaren tegen de nieuwe trilogie duidelijk maakt.

Op zich sluit ik me hierbij aan. Alleen voor mijn gevoel zijn heel veel van de bezwaren die hier en op andere webpages worden geuit net zo hard van toepassing op de oude trilogie als op de nieuwe. Zoals al de reeds genoemde acteerprestaties, die zijn in de OT ook niet altijd even goed. Sowieso vind ik de acteerprestaties niet zo matig als beweerd wordt.

Verder vind ik dat ANH net als AOTC te lijden heeft van enorme schommelingen in het tempo van het verhaal, vooral in de eerste helft van de film. Zoals R2 en 3PO die door het woestijn lopen en de Jawa's tegenkomen. Ook het stuk in de afvalcontainer kan mij weinig boeien; die scene wordt met name door enkele leuke dialoog lijnen gered.

Ook is in ESB en ROTJ een beetje onduidelijk waarom ze Lando opeens wel vertrouwen (iemand ideeen?). Tenslotte had hij ze (weliswaar niet geheel bedoeld) reeds verraden.

Mijn punt is: als je lang genoeg zoekt kun je talloze gebreken in beide trilogieen ontdekken. Voor mijn gevoel wordt door veel mensen kritischer naar de NT dan naar de OT gekeken, en wordt er niet altijd stilgestaan dat gebreken vaak persoonlijk bepaald zijn.

Ik probeer iedere SW film afzonderlijk te beoordelen, zonder er direct een predikaat OT of NT op te gooien.

Kevin Baeckelandt
19-11-2002, 13:19
1. The Empires Strikes Back
2. Return of the Jedi
3. Attack of the Clones
4. A New Hope
5. The Phantom Menace

Ik vond dat Attack of the Clones mij aangenaam heeft verrast, ik bedoel daarmee dat hij van een stuk hoger niveau is dan The Phantom Menace, maar kan natuurlijk niet tippen aan Star Wars V en VI

Timothy
19-11-2002, 13:32
1. A New Hope (Geweldige opbouw, zonder deze film geen trilogieën)
2. Attack Of The Clones (Yoda!!!, en zeer mooi: the Rise of the Empire)
3. Return Of The Jedi (Ewoks wél cool, zeker de battle op Endor)
4. The Empire Strikes Back
5. The Phantom Menace
6. Holiday Special (Heeft iemand deze gezien, djeezus, wat slecht!!! Terecht verboden door Lucas)

Hierbij de noot, dat ik alle SW-films tot de leukste films allertijden vind horen (m.u.v. Holiday Special dan).
Jammer dat Darth Maul geen betere film heeft gehad (toen ik hoorde dat II Attack of the Clones ging heten, koesterde ik stille hoop...).

rrrick
19-11-2002, 13:47
Sowieso vind ik de acteerprestaties niet zo matig als beweerd wordt.

Idem.


[B]
Ook het stuk in de afvalcontainer kan mij weinig boeien; die scene wordt met name door enkele leuke dialoog lijnen gered.


Da's wel grappig, want ik kan me herinneren dat toen ik deze film voor het eerst zag in '78 ik deze scene ontzettend spannend vond. Ik zou deze scene dan ook absoluut niet willen missen. Ik had echter wel weer veel moeite met het gepruts met de Ewoks in RTOJ, vooral het gedeelte waar C-3PO tot hun god wordt gebombardeerd.



[B]
Ik probeer iedere SW film afzonderlijk te beoordelen, zonder er direct een predikaat OT of NT op te gooien.

Wederom grappig dat je het zo zegt, want ik realiseer me dat ik ook alle films afzonderlijk beoordeel. Ondanks dat ze deel uitmaken van dezelfde serie zit er wat mij betreft bijvoorbeeld een enorm verschil tussen ESB en RoTJ. Na de klapper die ESB was kwam ROTJ voor mij als een lichte teleurstelling. Ik heb zoals al eerder opgemerkt altijd moeite gehad met de Ewoks, maar vond ik ook de bosplaneet Endor (toch?) weinig origineel, niet exotisch genoeg. Het zag er domweg gewoon teveel uit als het bos bij mij om de hoek (wel een waanzinnige speeder chase overigens).

Overigens om terug te komen op de vraag of er dan nooit slechte Star Wars films zijn gemaakt. Heeft iemand de Star Wars Holiday special wel eens gezien? Een 2 uur durende TV film naar aanleiding van het succes van Star Wars in 1978. Deze 'film' is echt slecht. Echt heel slecht. Zelfs zo slecht dat George Lucas naar verluidt heeft geprobeerd alle kopieën van deze film te pakken te krijgen en te vernietigen.

Rob Technoid
19-11-2002, 14:00
Ik had echter wel weer veel moeite met het gepruts met de Ewoks in RTOJ, vooral het gedeelte waar C-3PO tot hun god wordt gebombardeerd.

Mee eens. Ik vind dit stuk ook niet geslaagd.


[B]Na de klapper die ESB was kwam ROTJ voor mij als een lichte teleurstelling. Ik heb zoals al eerder opgemerkt altijd moeite gehad met de Ewoks, maar vond ik ook de bosplaneet Endor (toch?) weinig origineel, niet exotisch genoeg. Het zag er domweg gewoon teveel uit als het bos bij mij om de hoek (wel een waanzinnige speeder chase overigens).

Ik was in 1983 te jong om ROTJ kritisch te beoordelen, maar hij is bij mij gezakt tot mijn minst favoriete SW film. Wat niet wil zeggen dat ik hem slecht vind, vind bijvoorbeeld de scene's met Vader, Luke en Palpatine op het eind ijzersterk. Overigens waren de locatie's in de OT sowieso vrijwel allemaal minder exotisch, met uitzondering van Bespin.


[B]Overigens om terug te komen op de vraag of er dan nooit slechte Star Wars films zijn gemaakt. Heeft iemand de Star Wars Holiday special wel eens gezien? Een 2 uur durende TV film naar aanleiding van het succes van Star Wars in 1978. Deze 'film' is echt slecht. Echt heel slecht. Zelfs zo slecht dat George Lucas naar verluidt heeft geprobeerd alle kopieën van deze film te pakken te krijgen en te vernietigen.

Ik heb geprobeerd om deze wel eens te pakken te krijgen en ben niet verder gekomen dan wat beschrijvingen en recensies ervan. Moet zeggen dat ik na het lezen van de recensies ik ook de zin heb verloren om die holiday special te kijken. Alleen schijnt er halverwege een tekenfilm te zitten met de eerste verschijning van Boba Fett, en die schijnt wel okee te zijn.

Timothy
19-11-2002, 14:01
Dus als de deurbel gaat in het Impirial March deuntje, dan kan ik maar beter niet opendoen... Misschien is het Lucas, die mijn kopietje komt ophalen.

Maar je hebt gelijk, Lucas heeft er voor gezorgd dat alle videokopieën uit de videotheken zijn verdwenen, maar via internet werd hem toch iets te moeilijk.

rrrick
19-11-2002, 14:24
Je bedoelt dat ie via Internet via een p-to-p netwerk zo maar te vinden zou zijn ? ;) tsk, tsk, tsk.

Maar hij is echt ernstig slecht, behalve dan inderdaad de tekenfilm waarin Boba Fett wordt geïntroduceerd, die is wel redelijk. Maar na 15 minuten alleen maar Wookies in het Wookienees te horen 'praten' had ik het echt al helemaal gehad, om nog maar te zwijgen over de scene waarin Leia in gezang uitbarst om met het hele spul Life Day te vieren. Bi-zar, anders valt het niet te omschrijven.

Jaded
19-11-2002, 14:38
Ik kan hier lullen zoveel ik wil ... waar het uiteindelijk op neerkomt is dat SW 1: TPM één van de meestbekeken dvd's uit mijn collectie is.
En ook al vind ik JL's en Liam Neeson's prestatie zeker niets om over naar huis te schrijven, het blijft een onderhoudende film.
SW 1 is dan misschien niet het gewenste begin van de sexologie (???), maar ik vind het toch een redelijke aanloop.

Xin
19-11-2002, 14:47
1. Ten opzichte van de originele trilogie zitten in Episode 1 en 2 een paar matige, houterige acteerprestaties.

Ik denk dat de mindere acteerprestaties te maken hebben met alle nieuwe CGI technieken die in de prequels gebruikt zijn. De acteur kan zich naar mijn idee moeilijk in leven in de situaties want alles om hen heen is blauw. Ik ben absoluut geen voorstander van CGI. Ik hou van echte natuurlijke omgevingen en niet van computer omgevingen. In AOTC kun je precies zien wat met de computer is gemaakt en wat niet. Bij LOTR is dat veel minder het geval. De omgevingen van Nieuw Zeeland zijn ook een waardevolle toevoeging van de film. Iets wat ik mis bij AOTC. De computer heeft een hoofdrol gekregen in de prequels en dat is jammer. In LOTR heeft de computer natuurlijk ook een belangrijke rol maar naar mijn mening is het geen hoofdrol. Tevens mis ik gewoon een echte vette space battle.

Rob Technoid
19-11-2002, 15:08
Een beetje acteur zou geen last moeten hebben van blue screen, tenslotte heb je bij toneel op de buhne vaak ook nauwelijks een decor. Je merkt ook dat Ewan M in AOTC ondanks alle blue screen werkelijk goed in zijn rol zit.

In any case: it's Star Wars, not Shakespeare (ik weet helaas niet meer van wie ik dit citaat heb gejat...)

Wat betreft SW en slechte acteerprestaties, je zou eens de fanfiction moeten zien die je hier en daar kan krijgen (http://theforce.net bijvoorbeeld).

rrrick
19-11-2002, 15:31
Tevens mis ik gewoon een echte vette space battle.

Kan ik me ook voorstellen. De reden voor het ontbreken van die Space Battle (tot nog toe!) is dat er domweg nog geen imperial fleet en rebel fleet bestaan. Vergeet niet, dat in deze periode in het Star Wars tijdperk er helemaal geen aanleiding bestond voor het hebben van grote massa's oorlogsschepen. Kun je nagaan hoe George Lucas zich heeft moeten inhouden, want hij is natuurlijk ook niet gek en weet dat Space Battles er bij het overgrote deel van zijn publiek als zoete koek in gaan. Het ontbreken hiervan werd wat mij betreft meer dan goed gemaakt door de Land Battle op het eind van AOTC. Mijn hemel, wat een spektakel :D

Ik realiseer me trouwens dat één van de dingen die me het meest stoorde in Phantom Menace was dat Anakin/Vader de maker is van C-3PO. Ik vond dat ontzettend vergezocht.

Rob Technoid
19-11-2002, 15:38
Ik realiseer me trouwens dat één van de dingen die me het meest stoorde in Phantom Menace was dat Anakin/Vader de maker is van C-3PO. Ik vond dat ontzettend vergezocht.

Heb sowieso nooit begrepen waarom 3PO en R2 er persé in moesten, zeker als ze straks toch gememorywiped(?) zijn...

Xin
19-11-2002, 15:50
rrick daar heb je wel gelijk in, maar in EP1 was het maar erg kort en space battle zijn gewoon gaaf. En de laatste tijd zijn er maar bar weinig space battle te zien geweest. Het einde van EPII was zeker gaaf maar ik mis het gewoon.

3PO en R2 hebben een lange geschiedenis achter zich wordt in EPIV gezegd door 3PO. Die zijn dus te zien in de eerste drie delen.

Op Ewan M heb ook weinig aan te merken eerlijk gezegd.

rrrick
19-11-2002, 16:45
Heb sowieso nooit begrepen waarom 3PO en R2 er persé in moesten, zeker als ze straks toch gememorywiped(?) zijn...

Omdat niet Han Solo, niet Luke, niet Obi-Wan, niet Padme etc, maar R2D2 de echte held is van Star Wars. Ga maar na, in elke scene waarin het bijna, maar net niet, verkeerd afloopt is R2D2 degene die het levensreddende schroefje aan/losdraait of het universumreddende elektrische circuit aan/kortsluit ;)

Ik zeg je, daar zit iets achter. Als ooit deel 7 t/m 9 nog gemaakt worden ben ik ervan overtuigd dat R2D2 zijn blikken huid afgooit om te laten zien wie hij echt is en dat dat nog een grotere klapper wordt dan 'de onthulling' in ESB. Is jullie wel eens opgevallen dat Yoda en R2D2 nooit tegelijkertijd in dezelfde ruimte zijn? nou? nou? Ik zwijg veelbetekenend.... :D

Martijn Beunk
19-11-2002, 16:57
Op zich sluit ik me hierbij aan. Alleen voor mijn gevoel zijn heel veel van de bezwaren die hier en op andere webpages worden geuit net zo hard van toepassing op de oude trilogie als op de nieuwe. Zoals al de reeds genoemde acteerprestaties, die zijn in de OT ook niet altijd even goed. Sowieso vind ik de acteerprestaties niet zo matig als beweerd wordt.

Verder vind ik dat ANH net als AOTC te lijden heeft van enorme schommelingen in het tempo van het verhaal, vooral in de eerste helft van de film. Zoals R2 en 3PO die door het woestijn lopen en de Jawa's tegenkomen. Ook het stuk in de afvalcontainer kan mij weinig boeien; die scene wordt met name door enkele leuke dialoog lijnen gered.

Ook is in ESB en ROTJ een beetje onduidelijk waarom ze Lando opeens wel vertrouwen (iemand ideeen?). Tenslotte had hij ze (weliswaar niet geheel bedoeld) reeds verraden.

Mijn punt is: als je lang genoeg zoekt kun je talloze gebreken in beide trilogieen ontdekken. Voor mijn gevoel wordt door veel mensen kritischer naar de NT dan naar de OT gekeken, en wordt er niet altijd stilgestaan dat gebreken vaak persoonlijk bepaald zijn.

Ik probeer iedere SW film afzonderlijk te beoordelen, zonder er direct een predikaat OT of NT op te gooien.

Ja hier sluit ik mij nou bij aan!!

In A New Hope vind ik het verhaal ook zeer traag op gang komen, maar om de een nou met de ander te vergelijken nee, dat doe ik ook niet.

Je kan lullen wat je wilt, maar qua actie is AOTC toch echt de beste.
Ook zal ik ik het bij de eerste trilogie niet hebben over de opgepoetste versie, want ook die viel mij tegen. Vooral Jabba The Hutt met Han Solo in A New Hope, dit hadden zij niet moeten doen. Het einde van Return of the..... in de opgepoetste versie is daareentegen wel weer een goede aanvulling en verbetering.
Ok, Hayden Christensen was geen sterke, maar Nathalie Portman daareentegen was toch een kanjer in AOTC?

Lex v/d Moolen
19-11-2002, 17:34
Omdat niet Han Solo, niet Luke, niet Obi-Wan, niet Padme etc, maar R2D2 de echte held is van Star Wars. Ga maar na, in elke scene waarin het bijna, maar net niet, verkeerd afloopt is R2D2 degene die het levensreddende schroefje aan/losdraait of het universumreddende elektrische circuit aan/kortsluit ;)

Ik zeg je, daar zit iets achter. Als ooit deel 7 t/m 9 nog gemaakt worden ben ik ervan overtuigd dat R2D2 zijn blikken huid afgooit om te laten zien wie hij echt is en dat dat nog een grotere klapper wordt dan 'de onthulling' in ESB. Is jullie wel eens opgevallen dat Yoda en R2D2 nooit tegelijkertijd in dezelfde ruimte zijn? nou? nou? Ik zwijg veelbetekenend.... :D Dat is niet waar, want in Empire Strikes Back tijdens de training van Luke zie je ze wel samen. Maar R2D2 is min of meer wel een rode draad in de film.

Overigens gaan de zes delen in principe over Anakin Skywalker.
The rise, the fall and the redemption of Anakin Skywalker wordt wel gezegd.

En deel 7 t/m 9 komt er niet, iig niet van de hand van Lucas.

Rob Technoid
19-11-2002, 17:40
Ook zal ik ik het bij de eerste trilogie niet hebben over de opgepoetste versie, want ook die viel mij tegen. Vooral Jabba The Hutt met Han Solo in A New Hope, dit hadden zij niet moeten doen. Het einde van Return of the..... in de opgepoetste versie is daareentegen wel weer een goede aanvulling en verbetering.
Ok, Hayden Christensen was geen sterke, maar Nathalie Portman daareentegen was toch een kanjer in AOTC?

Ik vond de scene met Jabba The Hutt in ANH een leuke aanvulling en dat maakte het verhaal van waarom Han en Chewie dat geld nodig hadden wat 'tastbaarder' en sloot het allemaal wat beter aan op ROTJ. Ik vond alleen dat de CGI wat beter kon...

In eerste instantie was ik niet kapot van Hayden C maar ach, alles went...

JCL
19-11-2002, 17:40
Het is toch geweldig om 2 robotjes te hebben die in iedere film weer terug komen!
Geen R2D2 geen C3PO geen star wars. Dat hoort er gewoon bij. Als je kijkt naar de star wars site staat daar een documantaire over R2D2 als je die bekijkt dan zie je ook waarom hij zo onmisbaar is ;)

De docu is wel nep Benith the dome heet hij ERG gaaf
ik zal nog even zoeken nar de URL dan zou ik die zeker posten.

doei Sonyman

Rob Technoid
19-11-2002, 17:43
Het is toch geweldig om 2 robotjes te hebben die in iedere film weer terug komen!
Geen R2D2 geen C3PO geen star wars. Dat hoort er gewoon bij. Als je kijkt naar de star wars site staat daar een documantaire over R2D2 als je die bekijkt dan zie je ook waarom hij zo onmisbaar is ;)


Ik heb me anders flink gestoord aan de 'grappen' van 3PO in AOTC. Zelfs Jar Jar was niet zo irritant in TPM. Het enige wat ik Jar Jar kan verwijten is dat dat personage misschien iets te nadrukkelijk aanwezig was in TPM.

Xin
19-11-2002, 17:44
Toch vind het een beetje vreemd dat R2 ineens kan vliegen.

JCL
19-11-2002, 17:46
Hier de link (http://www.starwars.com/episode-ii/video/r2_btd/r2_btd1.html) van www.StarWars.com

doei Sonyman

Rob Technoid
19-11-2002, 17:48
Hier de link (http://www.starwars.com/episode-ii/video/r2_btd/r2_btd1.html) van www.StarWars.com


He bah je moet je registreren :(

mark t
19-11-2002, 18:39
Vergeet niet dat George Lucas een trucje heeft afgekeken van The Hidden Fortress van Akira Kurosawa (hetgeen hijzelf ook ruiterlijk toegeeft). In The Hidden Fortress wordt het verhaal niet verteld aan de hand van de held, maar aan de hand van twee nogal laffe boeren die toevallig bij het verhaal betrokken raakten. R2D2 en C3PO zijn gebaseerd op deze boeren. Ze zijn per slot van rekening (in de originele trilogie althans) per toeval bij het hele avontuur betrokken. Eigenlijk moesten ze alleen maar 'even' een boodschap overbrengen naar Obi Wan Kenobi, maar in de rest van het verhaal spelen ze op sommige momenten een cruciale rol.

JCL
19-11-2002, 19:45
He bah je moet je registreren :(

Nou en dan doe je dat toch?? Heb ik ook gedaan toen ik de trailer wou zien.

doei Sonyman

Rob Technoid
19-11-2002, 19:49
Nou en dan doe je dat toch?? Heb ik ook gedaan toen ik de trailer wou zien.

doei Sonyman

sja zou ik kunnen doen...
moet al zoveel passwords onthouden

mark t
19-11-2002, 22:58
Een beetje acteur zou geen last moeten hebben van blue screen, tenslotte heb je bij toneel op de buhne vaak ook nauwelijks een decor. Deze redenering gaat niet helemaal op. Op het toneel wordt aan één stuk door gespeeld, waardoor acteurs beter de gelegenheid krijgen zich in hun rol in te leven. Bovendien weten ze meteen wat zich om hen heen afspeelt. Bij blue screen en overige CGI-grappen worden steeds maar 'flitsen' gespeeld, terwijl de acteurs vaak geen idee hebben waar ze op moeten inspelen. Kijk maar eens op de documentaires bij Attack of the Clones. Hier zit een hilarisch stuk bij over de opnames van Nathalie Portman op de lopende band (je weet wel, dat road-runner stuk in de film:D). Ze bukt en springt op een blauwe lopende band en is er heilig van overtuigd dat ze in de maling wordt genomen.

Rob Technoid
19-11-2002, 23:04
Deze redenering gaat niet helemaal op. Op het toneel wordt aan één stuk door gespeeld, waardoor acteurs beter de gelegenheid krijgen zich in hun rol in te leven. Bovendien weten ze meteen wat zich om hen heen afspeelt. Bij blue screen en overige CGI-grappen worden steeds maar 'flitsen' gespeeld, terwijl de acteurs vaak geen idee hebben waar ze op moeten inspelen.

I admit, you have a point (wat betreft CGI/BlueScreen vs toneel). Toch ben ik van mening dat goede acteurs zich ongeacht de omgeving goed moeten kunnen inleven in hun rol. Ik vind dit intrinsiek aan het vak. Dit staat dus los van de vraag of de acteurs in Star Wars goede acteurs zijn.

Maar dat is slechts mijn bescheiden mening. :cool:

Lex v/d Moolen
19-11-2002, 23:28
I admit, you have a point (wat betreft CGI/BlueScreen vs toneel). Toch ben ik van mening dat goede acteurs zich ongeacht de omgeving goed moeten kunnen inleven in hun rol. Ik vind dit intrinsiek aan het vak. Ik ben hier mee eens. In LOTR wordt ook behoorlijk veel met blue-screen gewerkt en de acteerprestaties zijn daar gewoon goed te noemen.

rrrick
20-11-2002, 09:20
Ik ben hier mee eens. In LOTR wordt ook behoorlijk veel met blue-screen gewerkt en de acteerprestaties zijn daar gewoon goed te noemen.

Vooraf: Ik vind beide films geweldig, dus ik hoop niet een strijd tussen LOTR en AOTC te krijgen, maar de acteerstijlen in beide films zijn niet te vergelijken. Naar mijn mening is in LOTR sprake van een toneelmatige aanpak met grootse gebaren en meer 'gedragen' spreekstijlen.
Waar er bij AOTC regelmatig gesproken wordt van een wat vlakke acteerprestatie denk ik dat er in LOTR momenten zijn waar het wel heel zwaar wordt aangezet (vooral de constant tragische gezichtsuitdrukking van Frodo bij vrijwel alles wat ie zegt). In AOTC staan de acteurs heel duidelijk in dienst van het verhaal (met uitzondering misschien van Anakin), terwijl in LOTR veel meer naar de impact van de ontwikkelingen op de karakters wordt gekeken. Nogmaals, geen specifieke voorkeur voor een van de twee (hoewel, AOTC kan mij een ietsiepietsie meer bekoren).


Oftewel twee wereldfilms met allebei hun eigen aanpak.

Rob Technoid
20-11-2002, 11:04
Vooraf: Ik vind beide films geweldig, dus ik hoop niet een strijd tussen LOTR en AOTC te krijgen, maar de acteerstijlen in beide films zijn niet te vergelijken. Naar mijn mening is in LOTR sprake van een toneelmatige aanpak met grootse gebaren en meer 'gedragen' spreekstijlen.


Ik geloof dat Lex niet zozeer de stijlen vergeleek. Ik ben het met je eens dat er sprake is van twee verschillende acteerstijlen, maar het punt is dat, ongeacht de stijl, het gebruik van CGI en Blue Screen niet automatisch moet lijden tot slecht acteerwerk.

Overigens, toen ik LOTR zag was ik eigenlijk verrast door de overeenkomsten tussen de wereld van LOTR en die van SW. Nu is George Lucas ongetwijfeld door de boeken van LOTR geinspireerd, alleen ikzelf had de boeken nooit gelezen dus heb als LOTR-maagd naar die film gekeken.

JCL
20-11-2002, 12:49
Wat George lucas al zij:" Star Wars is not based at the dialog's but on the illusions created mij the CGI and the other storry ellements". Dit zegt hij in 1 van de web docu's die op disk 2 van de DVD staan.

doei Sonyman

Xin
21-11-2002, 15:07
Price Set for R2-D2 Beneath The Dome DVD
Tue, Nov 19, 02 11:22:51 PM EST

As previously reported (click here), "R2-D2: Beneath the Dome" will be released on DVD on December 26th. Darth Napolean informs us that it will have a suggested retail price of $7.99 and will be available at all stores in the Best Buy group, not just Suncoast as previously thought. You can check out the trailer for the mocumentary on the Attack of the Clones DVD.

http://www.theforce.net/episode2/index.shtml#18798

Patrick Deckard
21-11-2002, 15:14
Hoe zit het eigenlijk met deel 7, 8 en 9?
Toen deel 4 uitkwam, zei Lucas dat de reeks uit 9 delen zou bestaan. Iemand er al iets van gehoord???

Rob Technoid
21-11-2002, 15:47
Hoe zit het eigenlijk met deel 7, 8 en 9?
Toen deel 4 uitkwam, zei Lucas dat de reeks uit 9 delen zou bestaan. Iemand er al iets van gehoord???

Volgens George Lucas komen die er niet. Na ep3 houdt het feest op, althans wat nieuwe films betreft. Ik voorzie dat GL regelmatig aan de bestaande films zal sleutelen en regelmatig nieuwe releases ervan zal uitbrengen, al dan niet op DVD...

rrrick
21-11-2002, 16:00
Ik denk dat ze wel komen. Lucas stopt er na deel III weer een jaar of 10 mee, en dan kan ie het toch niet laten als in 'zijn laatste kunstje'.

Dit, of iemand anders gaat het werk van Lucas afmaken. Het is gewoon (ook financieel) te verleidelijk om te laten liggen...

Ook al zal Lucas er alles aan doen om het juridisch na deel III helemaal dicht te timmeren, ze komen er.

Het zou me ook niks verbazen als we op niet al te lange termijn (maar denk dan wel in jaren) een Boba/Jango Fett film mogen verwachten. Ik zou dat in ieder geval niet erg vinden. Ik zie het egenlijk stiekem al voor me...

Rob Technoid
21-11-2002, 17:39
Vooralsnog zegt ie zich te gaan richten op anderssoortige films. Misschien een Howard The Duck 2 of Even More American Graffiti.

Ikzelf denk dat er uiteindelijk wel spin-offs komen ja...

Lex v/d Moolen
21-11-2002, 17:48
Ik geloof dat Lex niet zozeer de stijlen vergeleek. Ik ben het met je eens dat er sprake is van twee verschillende acteerstijlen, maar het punt is dat, ongeacht de stijl, het gebruik van CGI en Blue Screen niet automatisch moet lijden tot slecht acteerwerk. Klopt, ik vind gewoon het acteren op zich, het inleven van de rol (die voor beide films fantasie nodig heeft) en de manier van praten.

Bij LOTR heb ik het idee dat het echt is gebeurd, bij AOTC niet. Bij Episode IV t/m VI overigens weer wel, maar dat heeft denk ik dus met dat blue-screen te maken. Ewan McGregor is een fantastisch acteur, maar hij heeft ook hulp nodig van de regisseur, screenwriter e.d.

Ik heb het gevoel dat de cast&crew van LOTR veel meer een team is geweest, maar dat is mijn impressie.

Rob Technoid
21-11-2002, 18:03
Klopt, ik vind gewoon het acteren op zich, het inleven van de rol (die voor beide films fantasie nodig heeft) en de manier van praten.

Bij LOTR heb ik het idee dat het echt is gebeurd, bij AOTC niet. Bij Episode IV t/m VI overigens weer wel, maar dat heeft denk ik dus met dat blue-screen te maken. Ewan McGregor is een fantastisch acteur, maar hij heeft ook hulp nodig van de regisseur, screenwriter e.d.

Ik heb het gevoel dat de cast&crew van LOTR veel meer een team is geweest, maar dat is mijn impressie.

Ik lees ook regelmatig op SW fan pages dat Lucas met SW de oude pulp serials ('flash gordon' e.d.) van de jaren 30 wilde benaderen. Tegelijkertijd wil hij een toch redelijk serieuze SciFi neerzetten, waardoor de 'pulpheid' eigenlijk weer teniet wordt gedaan en het geheel als slecht acteerwerk overkomt.
Iets waar de Flash Gordon film van Dino De Laurentiis overigens wel in slaagt naar mijn mening.

Bij LOTR heb ik sowieso meer het gevoel dat cast & crew zich hebben ingespannen om de fans (en ander publiek) niet teleur te stellen en een film te maken die de naam LOTR waardig is. Bij SW denk ik dat dat minder speelt, omdat er al een fanbase is, en feitelijk de naam gevestigd is...

Lex v/d Moolen
21-11-2002, 18:23
Bij LOTR heb ik sowieso meer het gevoel dat cast & crew zich hebben ingespannen om de fans (en ander publiek) niet teleur te stellen en een film te maken die de naam LOTR waardig is. Bij SW denk ik dat dat minder speelt, omdat er al een fanbase is, en feitelijk de naam gevestigd is... Ze zijn idd in dat opzicht ook niet te vergelijken. Peter Jackson moet min of meer het boek aanhouden terwijl Lucas alles zelf moet verzinnen of moet goed keuren wat anderen voor hem hebben verzonnen. De dialogen zijn wat LOTR betreft ook veel interessanter denk ik.

Rob Technoid
21-11-2002, 18:31
Ze zijn idd in dat opzicht ook niet te vergelijken. Peter Jackson moet min of meer het boek aanhouden terwijl Lucas alles zelf moet verzinnen of moet goed keuren wat anderen voor hem hebben verzonnen. De dialogen zijn wat LOTR betreft ook veel interessanter denk ik.

Heb het boek van LOTR niet gelezen dus ik weet niet in hoeverre LOTR daadwerkelijk dicht bij de boeken blijft, dat heb ik allemaal uit 2e hand. Uit de film kreeg ik wel veel meer het gevoel dat het verhaal door de dialogen wordt gedragen en daadwerkelijk wat aan de beelden toevoegen. Of beter andersom dan: de beelden voegen wat toe aan de dialogen. Gezien het feit dat LOTR juist zijn oorsprong in boekformaat heeft lijkt het me logisch.

Maar uiteindelijk gegeven de keuze prefereer ik toch SW, waarschijnlijk uitr jeugdsentiment...

Lex v/d Moolen
21-11-2002, 19:08
Heb het boek van LOTR niet gelezen dus ik weet niet in hoeverre LOTR daadwerkelijk dicht bij de boeken blijft, dat heb ik allemaal uit 2e hand. Uit de film kreeg ik wel veel meer het gevoel dat het verhaal door de dialogen wordt gedragen en daadwerkelijk wat aan de beelden toevoegen. Of beter andersom dan: de beelden voegen wat toe aan de dialogen. Gezien het feit dat LOTR juist zijn oorsprong in boekformaat heeft lijkt het me logisch.

Maar uiteindelijk gegeven de keuze prefereer ik toch SW, waarschijnlijk uitr jeugdsentiment... Mijn favoriete boek was altijd al LOTR en heel lang was SW mijn favoriete films. Maar nu is toch LOTR mijn favoriete film en SW meer een jeugd-sentiment. Desondanks kijk ik beide met veel plezier, en elk jaar wel weer een keer denk ik.

Rob Technoid
21-11-2002, 19:53
Mijn favoriete boek was altijd al LOTR en heel lang was SW mijn favoriete films. Maar nu is toch LOTR mijn favoriete film en SW meer een jeugd-sentiment. Desondanks kijk ik beide met veel plezier, en elk jaar wel weer een keer denk ik.

Ik heb iedere SW al meerdere keren gezien, LOTR pas twee keer. Zit nog op mijn LOTR extended box te wachten (die is nog steeds niet binnen :( ). Ik moet zeggen dat ik ook heel erg uitkijk naar de nieuwe LOTR :) Moet al kwijlen bij de gedachte dat ook hiervan een hele mooie dvd release komt...

Winand
26-11-2002, 16:09
a new hope

Jelger
21-06-2003, 00:37
Ik heb ze EINDELIJK allemaal gezien. Ga toch voor the empire strikes back, voornamelijk vanwege de training met Yoda. (y)

A new hope is ook goed om te kijken, mist af en toe wat snelheid vind ik. The return of the jedi is het verhaal net iets minder sterk, dus ik kies voor deel 2 (sorry, deel 5 :roll:)

Laat ik het over de nieuwste twee delen maar niet hebben, leuke films hoor maar niet te vergelijken qua kwaliteit :(

Laurens-Jan
21-06-2003, 00:58
The Empire Strikes Back is mijn favoriet.
Mijn volgorde:
5 - 2 - 6 - 4 - 1

Philippe
21-06-2003, 09:30
The Emire Strikes Back, kort gevolgd door A New Hope.

Jessye
21-06-2003, 11:43
A new hope; jeugdsentiment!

R. Schaap
21-06-2003, 15:48
Ik ken alleen maar de 2 nieuwste films. Ik ben pas sinds The Phantome Menace geinteresseerd geraakt in Star Wars.

Ik heb dus het grote geluk om ze in de volgorde 123456 te zien. Het lijkt me fantastisch om straks A New Hope te mogen aanschouwen.

Tot nu toe moet ik mezelf echt in bedwang houden om ze niet een keertje te huren die 456. Ze lijken me echt heel goed.

Nog twee jaar wachten.........

Daan de G.
21-06-2003, 21:59
ik ben er mee opgegroeid , mijn vader was echt zo'n grote fan!! dus tja , heb ze allemaal zo vaak gezien
de beste vind ik deel 5, deel 3 vind ik mooi door de geweldige actie , daarna deel 1 de laatste actie scene is zo mooi! deel 2 gaf het oude gevoel een beetje terug, en deel 1 is nog steeds zo'n teleurstelling!
Planet hoth OWNZ :D

Peefie
21-06-2003, 22:12
1) ANH
De eerste!

2) AOTC
Spetterende actie, prachtige muziek, prachtig digitale Yoda.

3) TESB
Beetje langdradig, maar geweldige dialogen van 3CPO. Ook de scenes met Yoda zijn gewoon geweldig.

4) ROTJ
Prachtig einde, maar helaas... die Ewoks he.

5)TPM
Dat enorme grasveld... die veldslag.... verschrikkelijk!

Goh hier ben ik het voor de verandering eens helemaal mee eens :D. Ik voelde me al een uitzondering die A New Hope het leukste vind....het geluid van de TIE Fighters geeft me nog steeds kippenvel, net als 'Ullaaaaaaaa' uit de War of the Worlds 2 CD :D .

Schop de Ewoks naar Teletubbieland en voor mijn part ook Jar Jar Binks... :oops:.

Elessar
22-06-2003, 01:27
1: Return Of The Jedi
2: The Empire Strikes Back
3: A New Hope
4: Attack of The Clones
5: The Phantom Menace

Ik denk dat ik een van de weinigen ben die ROTJ op 1 zet. Ik weet niet hoe t komt. Ik ben gewoon heel erg met Star Wars opgegroeit. Kwerd altijd gepest op de basisschool dus dan zoek je tog iets waar je je helemaal op kunt richten zonder problemen denk ik. Het komt gewoon door de special effects dat ik die t beste vind. Dat ruimtegevecht is gewoon zo spectaculair. Gewoon kippenvel op je armen. En ook de andere scenes bij bv Jabba en Endor zijn goed. Kheb eigenlijk nix tegen de Ewoks. OK ze waren goed voor de marketing maar ik ben er als kind mee opgegroeit en ik vond ze wel leuk altijd. Maar t einde is ook prachtig. Luke en Vader, het feest op het einde, het prachtige shot van de 3 geesten naast elkaar en luke die toekijkt. Prachtig. Als kind kreeg ik waterige ogen en ook nu is het gewoon nog ontroerend. Het ''yupyup'' liedje maakte het allemaal vrolijker maar helaas is die in de SE vervangen. Egt zonde.

Empire en A New Hope waren lastig om op 2 en 3 te zetten. Ik zet ze liever bijde op 2 en laat 3 open. A New Hope was gewoon de film die me wegblaasde toen ik m voor t eerst zag. De effecten, de wereld van starwars, de humor, de emoties, het verhaal. Gewoon prachtig. Een van mn favoriete scenes is nog altijd de scene waar Ben zich opoffert voor Luke en de rest. ''NO!'' en dan de muziek, Luke's woede en verdriet, Han en Leia die m roepen om te gaan, de muziek, Vader die onderweg was naar de Falcon en tenslotte Ben's stem ''Run Luke! Run!'' zo mooi.

Empire had t meeste drama en bracht veel coole nieuwe personages aan bod. Bobo Fett, Lando, Yoda en de eerste beelden van de Keizer. Het gevecht op Hoth was prachtig. En er zaten zoveel spannende scenes is. De asteroiden, Han's invriezing, de saber gevechten en natuurlijk de onthulling van Vader aan Luke... De mooiste scenes waren voor mij de invriezing, Lando die Han, Leia en Chewie naar Vader brengt (en Han die op Vader schiet hoe cool was dat!), en boven alles de onthulling van Vader! Bij het einde wil ik gewoon ROTJ er gelijk achteraan zien.

TPM en AOTC zijn goed. Maar zoals bijna iedereen vind ik dat ze de magie missen. De effecten zijn natuurlijk prachtig maar het mist gewoon wat. AOTC was al heel wat beter dan TPM maar het haalt gewoon de oude films niet. En ik denk ook niet dat EPIII dat zal halen.

Luther Hartog
22-06-2003, 02:59
ik heb laatst weer de 1e drie bekeken, maar ik kan er maar niet van onder de indruk raken. Geef mij LOTR maar!

Lex v/d Moolen
22-06-2003, 11:34
ik heb laatst weer de 1e drie bekeken, maar ik kan er maar niet van onder de indruk raken. Geef mij LOTR maar!LOTR geniet ook mijn voorkeur, maar ik vind het nog steeds iets speciaals om naar Eps IV-V-VI te kijken, ondanks ik ze zo vaak al heb gezien. Helaas heb ik dat gevoel bij I en II helemaal niet. Zal wel jeugdsentiment zijn. Ik vrees ook dat ik bij Indy IV hetzelfde zal ervaren.

maximus
22-06-2003, 11:46
1: The Empire strikes back
2: Return of the Jedi
3: A new hope
.
.
.
.
.
.
.
1020233: A Phantom menace
.
.
.
.
.
.
222342342: Attack of the nerds

helemaal goed ik had alleen attack of de nerds nog een paar miljard plaatsen naar beneden gezet.

Oudgebruiker3
22-06-2003, 16:08
1: The Empire strikes back
2: Return of the Jedi
3: A new hope
.
.
.
.
.
.
.
1020233: A Phantom menace
.
.
.
.
.
.
222342342: Attack of the nerds
Dat vind ik erg knap, gezien het feit dat er maar vijf Star Wars-films zijn verschenen... maar ik zal niet zeuren ;)

Tom van Abeelen
22-06-2003, 16:36
Mijn top 5 is

1.Return of the jedi

gewoon de laaste film als komt op zijn pootjes terecht en de geweldige gevecht en ik vind de ewoks wel vet waarom is die nog niet op dvd :x

2.Attack of the clones

Het begin van the empire een geweldige yoda en natuurlijk de geweldige scene in de area als je overal die lightsaber ziet oplichten

3. A new hope

Han solo Milenium falcon death star moet ik nog meer zeggen

4. The empire strikes back

Ik vind dit niet de beste weet niet waarom heb er het minst mee ik weet niet waarom maar natuurlijk het is gewoon een top film

5. The phanton mance

ook een goede film maar gewoon de minste ik vind jar jar niet iritant hij is gewoon grappig de podrace is geweldig en ik vind het jammer dat we niet meer zien van darth maul

groetjes tom

P.s ik ga maar weer ff star wars kijken want daar heb ik nou echt zin in na al het lezen van deze dingen ook toevallig dat mijn honderste post gaat over een van mijn lievelings saga's

Edwin V
22-06-2003, 16:45
1 Empire strikes back
2 A new hope
3 Return of the Jedi
4 Phantom Menace
5 Attack of the clones

Joost v.d. Ham
22-06-2003, 21:59
ik heb slechts 1 SW film gezien, namelijk the phantom menace.


eindelijk deel 4 t/m 6 gezien (yorin) :)

en vond deel 5 de beste! 8)

Lex v/d Moolen
16-08-2003, 13:24
Voor de liefhebbers, morgenochtend om 11.00 op RTL 5 wordt er een docu van een uur uitgezonden; From Star Wars to Star Wars


bron: tvgids.nl


From Star Wars to Star Wars Zender: RTL 5 Tijdstip: 17-8-2003
11:00-12:00 Genre: Informatief Presentatie: Samuel L. Jackson Inhoud: Reportage
van achter de schermen van de succesvolle filmcyclus Star Wars. Interviews met de producer George Lucas en acteurs als Ewan McGregor en Liam Neeson worden afgewisseld met voorbeelden van de meest indrukwekkende special effects

Uitgave: Programmabladen AKN Digital Services © 2003 | Alle rechten voorbehouden | Colofon

madelon
16-08-2003, 16:13
eh helemaal geen een.(sorry)

richard voskamp
16-08-2003, 16:34
A new hope dat vind ik de beste deel van starwars

Cinemaniac
18-08-2003, 16:24
1: A New Hope
2: The Empire Strikes Back
3: Attack of the Clones
4: Return of the Jedi
5: The Phantom Menace

Max Davidse
18-08-2003, 16:30
5,4,6,1,2 en dan met de kanttekening dat ik deel 1 en 2 werkelijk niets meer met Star Wars te maken vind hebben...

DvD AaP
19-08-2003, 21:36
5,4,6,1,2 en dan met de kanttekening dat ik deel 1 en 2 werkelijk niets meer met Star Wars te maken vind hebben...

heel kort uitleggen.. hoe is anikin skywalker darth vader geworden..

heeft niet veel met star wars te maken..??
ga dan alsjeblieft star trekker kijken

Rob Technoid
19-08-2003, 21:52
met de kanttekening dat ik deel 1 en 2 werkelijk niets meer met Star Wars te maken vind hebben...

Bedoel je misschien dat het niets te maken heeft met jou idee wat Star Wars zou moeten zijn te maken heeft? :twisted:

Max Davidse
20-08-2003, 07:22
met de kanttekening dat ik deel 1 en 2 werkelijk niets meer met Star Wars te maken vind hebben...

Bedoel je misschien dat het niets te maken heeft met jou idee wat Star Wars zou moeten zijn te maken heeft? :twisted:

Ja dat bedoel ik, buiten dat de verhaallijn met elkaar klopt, is het gewoon niet de Star Wars zoals in 4,5, en 6...dat is mijn persoonlijke mening, en nogal raar dat je daar dan op zo'n manier voor wordt aangevallen...he DvD AaP? :roll:

michelvanduivenbode
20-08-2003, 08:38
the empire strikes back........
zeker weten