PDA

Bekijk de volledige versie : Films met Intro en Intermezzo muziek?



starbuck
02-10-2001, 21:24
Vorige week "The Cowboys" aangeschaft aangezien de western 1 van de genre's is waar ik vrolijk van word.

Ik had "The Searchers" ook met John Wayne een poosje terug gekocht en vond hem fantastisch dus ook maar de cowboys gekocht...annyway......ik de dvd aangezet de film begint......zwart beeld met de letters ouverture en een waanzinnig stukje film muziek...dit alles een minuut of twee/drie....dan begint de film echt. Dit vond ik al fantastisch maar het was niet de enige verassing op deze dvd.

Zo halverwege de film..( voel je hem aankomen :) )...beeld gaat op zwart de letters intermission verschijnen in beeld even later gevolgd door de woorden entr'acte en weer een fraai stukje pauze muziek..dit alles een dikke twee minuten lang waarna de film weer verder gaat.

Ik vond het geweldig, ik had gewoon een flashback bioscoop ervaring, en dat voor 34,95.

De film zelf was ook erg goed met als bonus nog een fraaie soort van making of met erg leuke beelden uit die tijd.

Zijn er meer films met deze pauze ??
Zijn er mensen die dit niet leuk vinden ??

Kijk, in een moderne film past het natuurlijk niet maar bij deze vond ik het er echt tussen passen.

Alex van den Berg
02-10-2001, 23:50
Zijn er meer films met deze pauze ??
Ja! :)
Deze 'gewoonte' zul je vaker tegen komen bij grote oudere produkties... Ik heb van de volgende titels even de intro's gecheckt...

- The Ten Commandments (1956) - Niet op zwart, maar een rode fluwelen achtergrond met 'Ouverture' :)

-Spartacus (1960) - Foto met het woord Ouverture en muziek, gevolgd door zwart scherm, muziek gaat door...

-Lawrence of Arabia (1962) - Zwart scherm / Muziek... Geen tekst...

-2001: A Space Odyssey (1968) - Zwart scherm/Muziek/Space sounds...

-The King & I (1956) - Tekening/Ouverture/ Muziek

-West Side Story (1961) - Deze 'Opening Sequence' is ook niet te versmaden... :D

Nathan Strik
03-10-2001, 20:02
Ghandi heeft dit ook.

Ik vind het absoluut niet irritant trouwens, wel lekker eigenlijk. Zo kom je heel goed in de sfeer van de film.

Oh ja, ik geloof dat Lawrence of Arabia ook zo´n pauze heeft...

starbuck
03-10-2001, 20:30
*met het schaamrood op de kaken voor het beeldscherm*



Als ik inderdaad lawrence had gekeken ( die ik op de release dag gekocht heb ) had ik kunnen zien dat chapter 37 een pauzemuziekje is......

Ondanks dat Lawrence in verschillende lijsten van beste films ooit erg hoog staat kan ik me er niet toe zetten om hem te gaan bekijken, gek is dat, terwijl ik hem wel gelijk gekocht heb.

Ik ga hem dan toch maar 1 dezer dagen bekijken.

Alex van den Berg
03-10-2001, 20:36
Ik heb 'm ook alleen nog maar doorgezapt... net als een stuk of 30 andere films... :D
Heerlijk vooruitzicht voor de lange herfst- en winteravonden :)

Alex van den Berg
12-10-2001, 01:42
Ik heb er vandaag nog eentje met Intro en Intermission ontdekt.
Net gereleased: Funny Girl (1968), met Barbra Streisand en Omar Sharif (Niet verwarren met Funny Face met Audrey Hepburn en Fred Astaire...)

De film begint met een paar minuten zwart beeld en een muziekje... Halverwege verschijnt het woord Intermission en er klinkt weer een tijdje muziek

Henk Heideveld
15-10-2001, 13:33
Stanley Kubrick's 2001 Space Odyssee begint ook zonder beeld met een zwaar klassiek stuk muziek.
Patton heeft ook een intermission. Ik vind een intermission niet nodig. Ik bepaal zelf wel op welk punt ik even de pauseknop indruk om een nieuw pilsje te halen.

Henk Heideveld
15-10-2001, 13:39
Ondanks dat Lawrence in verschillende lijsten van beste films ooit erg hoog staat kan ik me er niet toe zetten om hem te gaan bekijken, gek is dat, terwijl ik hem wel gelijk gekocht heb.

Ik denk ook steeds dat ik er misschien op uitgekeken ben. Ik heb hem in het verleden al vaak gezien. Daarom heb ik hem nooit aangeschaft op DVD, bang dat hij als decorum in de kast komt te staan en daar zijn die rotschijfjes nog te duur voor.
Maar afgelopen weekend kocht ik de Godfather-collection. Ik verbaasde me hoe geboeid ik er dit weekend weer naar heb zitten kijken. Lag tamelijk laat in mijn nest. Een meesterwerk met een blijvend genieten van.

Alex van den Berg
18-10-2001, 01:40
De oorspronkelijke titel van deze threat was:
"The Cowboys"

Aangezien dit niet goed aangaf waar de threat eigenlijk over gaat, is de titel gewijzigd in:
"Films met Intro en Intermezzo muziek?"

Onze excuses als dit enig ongemak oplevert.

starbuck
19-04-2002, 10:06
geweldig

Star Trek: The motion picture begint met een plusminus 2 minuten durende overture. Op je scherm kijk je tijdens deze overture uit het achterraampje van de Enterprise.

Eric van Ballegoie
19-04-2002, 10:30
Ben Hur begint ook met een overture scherm met alleen muziek.

Louis Bouduin
19-04-2002, 11:12
Zelfde voor Doktor Zhivago.

Henk Heideveld
19-04-2002, 17:06
Spatacus, Cleopatra, Ben Hur kennen intro-muziek en intermezzo-muziek. Veelal kom ik het bij oudere films tegen. Ook bij opera's is een ouverture heel normaal.
Volgens mij komt het in nieuwere films nauwelijks nog voor.

Kaplan
20-04-2002, 00:17
Voorbeeld van een "nieuwe" film waar het in voor komt
Monty Phyton's Meaning of life geloof ik.

Ik heb net Spartacus gekeken. Dacht eerst dat er wat mis was.
Een plaatje van Kirk Douglas met de tekst overture en dan het beeld op zwart terwijl de muziek doorgaat. Heb dan toch iets van dit hoort meer thuis in de bioscoop dan thuis voor de buis.

BrianB
20-04-2002, 12:06
Ik Monty Python and the Holy Grail zit een spoof van die intermission, dan lopen ze over de brug des doods, heel spannend, opeens een kleurig scherm met 'intermission" en een vrolijk muziekje voor een paar seconden. Dat is de enige film die ik heb met zo'n pauze erin.

starbuck
20-04-2002, 12:09
Heb dan toch iets van dit hoort meer thuis in de bioscoop dan thuis voor de buis.

vreemd, iedereen is juist bezig om met een HT setje en breedbeeldjes een "thuisbioscoop" te creeren.

Ik vind zo'n begin geweldig, tijdens zo'n begin het geluid lekker hard, brengt me helemaal in de stemming, gauw nog wat drinken pakken voordat "hij" begint.

Ik heb nog net geen gordijnen voor mijn tv hangen:)

hitch_fan
20-04-2002, 15:24
Films met overture, intermission en exit muziek worden "Roadshow" films genoemd. Gone With The Wind was volgens mij de eerste film die deze behandeling kreeg, maar vooral in de vijftiger en zestiger jaren (vooral door de toegenomen concurrentie van TV) nam het fenomeen een hoge vlucht om het speciale van (een) film te benadrukken. Vooral 70MM produkties kregen een Roadshow behandeling en van vrijwel elke 70MM produktie uit deze tijd bestaat dan ook een 70MM Roadshow print (het fenomeen Roadshow was overigens niet louter voorbehouden aan 70MM produkties; er zijn ook Roadshow versies van een aantal 'grote' 35MM, Cinerama, Cinemascope en VistaVision produkties).
Een Roadshow voorstelling was een speciale belevenis - een echte galavoorstelling. Door de studio's geselecteerde bioscopen moesten aan bepaalde voorwaarden voldoen en kregen uitgebreide instructies om een Roadshow film te vertonen - alleen gereserveerde zitplaatsen; geen popcorn verkopen; minimaal 3 maanden vertonen; gordijn mocht pas open op een vooraf bepaalde tijd (ja, bioscopen hadden toen nog een gordijn voor het scherm); bezoekers werden op een vooraf bepaalde tijd naar hun zitplaats begeleid etc. Natuurlijk werd het publiek geacht in gepaste kleding te verschijnen en niet in spijkerboek ;).
Bioscopen die niet werden geselecteerd door de studio's om de speciale Roadshow versie van hun film te vertonen moesten het doen met een normale 35MM print van de desbetreffende film zonder overture, intermission en exit muziek.

Jammer genoeg zijn deze tijden voorbij :(. Eind jaren zestig, begin jaren zeventig kwam het einde van de Roadshow voorstellingen. Voor de studio's waren70MM produkties natuurlijk een stuk duurder dan normale 35MM produkties en ook de bioscopen veranderden - multiplexen waren in opkomst - tijd is geld dus weg met onnodige tijdverslindende muziek.
Ik kan me niet herinneren ooit een Roadshow voorstelling te hebben gezien. Wel kan ik me het gigantische 70MM scherm met gordijn in onze plaatselijke bioscoop herinneren en dat zag er een stuk indrukwekkender dan wat het nu is - de bioscoop met slechts 1 zaal met balkon en gigantisch scherm veranderde ongeveer 20 - 25 jaar geleden in een bioscoop met 5 zalen met relatief kleine schermen. Levert vast meer geld op maar geeft niet meer dat speciale "wow" gevoel van het grote 70MM scherm.
Gelukkig is er DVD en hoewel ik geen gigantisch 70MM scherm thuis heb (was het maar waar) geven films met overture, intermission en exit muziek me toch een beetje dat "wow" gevoel van destijds.

Naast de al genoemde films, zijn ook oa deze films in hun Roadshow versie op DVD uitgebracht:

Duel In The Sun
Gone With The Wind
For Whom The Bell Tolls
The Bible
My Fair Lady
The Sound Of Music
How The West Was Won
The Sand Pebbles
It's A Mad, Mad, Mad, Mad World (helaas is MGM wel de overture op de DVD vergeten :().
The Hallelujah Trail
The Greatest Story Ever Told

Nathan Strik
20-04-2002, 16:24
Ik vind het een geweldige manier om je in te leiden in een film, en om je wat rust te gunnen op gepaste momenten... van mij mogen ze dit wel weer invoeren, maar ik denk dat het gros van het "popcorn publiek" het wel weer niet eens zal zijn hiermee...

Alex van den Berg
20-04-2002, 20:27
Films met overture, intermission en exit muziek worden "Roadshow" films genoemd.Die Hitch geeft toch altijd weer erg interessante verhalen wanneer er iets over het klassieke cinema tijdperk te vertellen valt!! http://www.dvd.nl/forum/images/icons/icon14.gif

Trouwens... Was de eerste StarWars ook geen Roadshow productie... ?

Daarnaast kan ik me herinneren dat ik die in 1977 ook nog op een 70mm scherm heb mogen aanschouwen. (Rembrandt Theater, Arnhem)... In dit theater zat in die tijd zelfs nog een organist midden voor het gesloten gordijn te spelen wanneer het publiek binnenkwam... :D

hitch_fan
28-04-2002, 13:27
Trouwens... Was de eerste StarWars ook geen Roadshow productie... ?

Geen idee. Ik ben niet zo'n Star Wars fan maar volgens mij waren Roadshows toen al verleden tijd.

[B] Daarnaast kan ik me herinneren dat ik die in 1977 ook nog op een 70mm scherm heb mogen aanschouwen. (Rembrandt Theater, Arnhem)... In dit theater zat in die tijd zelfs nog een organist midden voor het gesloten gordijn te spelen wanneer het publiek binnenkwam... :D [/quote]

Denkende aan vroeger toen alles veel beter was :D, wanneer zijn eigenlijk de Polygoon journaals verdwenen uit de bioscoop?

Nog een paar Roadshow DVD's voor de liefhebber:

Fantasia
Patton
Jeremiah Johnson
Oliver!
Doctor Dolittle
The Happiest Millionaire
South Pacific
Oklahoma
Carousel

Alex van den Berg
28-04-2002, 15:47
Afgelopen week heb ik "Hello, Dolly!" aan mijn collectie toegevoegd...
Deze film bevat geen speciale introductie, maar wel een aantal minuten Intermezzo (zwart beeld met muziek...)

starbuck
26-07-2003, 09:48
wat een vreugde, de dvd "High Society" begint met een prachtige overture van ongeveer 4 minuten!!

hitch_fan
28-07-2003, 23:02
Recentelijk uitgebracht op R1 in hun volle Roadshow glorie (dus met overture, intermission, entr'acte en exit muziek):

King Of Kings - uitstekende epic van Nicholas Ray over het leven van Jezus. Beeldkwaliteit is spectaculair goed.
Is Paris Burning? - goede WOII film over de bevrijding van Parijs.
The Blue Max - zeer goede WOI film met de meest indrukwekkende beelden van vliegtuigen die ik ooit heb gezien. De vliegtuigen in de film zijn geen schaalmodellen maar nagebouwde Fokkers, Pfalzes en hoe ze verder mogen heten. Zie oa hier: http://rwebs.net/avhistory/bluemax/facbmpln.html