PDA

Bekijk de volledige versie : Twin Peaks vraagjes



Ronald Stiebolt
15-11-2002, 16:27
Sinds een paar dagen heb ik het 1e seizoen van Twin peaks op DVD. Nu zag ik ook in een winkel de film Twin peaks: fire walk with me liggen.

Mijn vraag: moet je de film voor, 'tijdens' of na de serie bekijken?

Andere vraag: de film is in 4:3 en 2.0 stereo (yuck). Is er een betere versie of was het een 'eenvoudige' tv-film?

Edit: ik heb nog nooit 1 minuut van Twin peaks gezien (film of serie) dus pas ajb een beetje op met mogelijke spoilers, zenks!

Rochan
15-11-2002, 16:56
[QUOTE]Originally posted by Ronald Stiebolt
[B]Sinds een paar dagen heb ik het 1e seizoen van Twin peaks op DVD. Nu zag ik ook in een winkel de film Twin peaks: fire walk with me liggen.

Mijn vraag: moet je de film voor, 'tijdens' of na de serie bekijken?

edit

Ronald het beste is dat je The Fire walk with me na de serie gaat bekijken. De film is ook pas na de serie uitgekomen, en ik vond dat in de film best wel veel verraden wat in de serie gebeurt. Dus de film lekker bewaren tot dat je de serie heb gezien.:D

Ronald Stiebolt
15-11-2002, 17:09
Geweldig, bedankt voor de uitleg!

Ghast
15-11-2002, 17:14
Das dan wel een gewaagde aankoop.

Na 3 afleveringen heb je het gevoel dat je naar de beste serie ooit aan het kijken bent, 5 afleveringen later wordt het al minder en halverwege is het niks meer aan (de mensen die hem gezien hebben weten waarom) en de rest is echt zo slecht als dikke stront.

En dan die bedragen, zo'n 60 euro voor BOX 1 en waarschijnlijk zo'n zelfde bedrag voor BOX 2, ruim 100 euro voor iets wat helemaal nergens over gaat.
Het wordt eens tijd dat ze de lynch gaan lynchen :)

Ronald Stiebolt
15-11-2002, 17:16
.....en de rest is echt zo slecht als dikke stront.

Weet jij trouwens het verschil tussen diarre en dikke stront?

Diarree kun je gorgelen, dikke stront niet.

Maarre, bedankt voor je verhaal!

Matt D
15-11-2002, 17:27
ikzelf ben wel een fan van twin peaks en ga dan ook zeker de hele serie kopen. Het is inderdaad zo dat het een serie is die niet door iedereen kan worden gesmaakt. Zelf heb ik er erg veel plezier aan beleeft ook al vond ik het einde nt echt geweldig. Wat mij betreft : geef deze serie zeker eens zijn kans. Wil je nt onmiddellijk tot aankoop overgaan : ik denk wel dat je hem ergens zal kunnen huren of lenen.

Ghast
15-11-2002, 18:30
Je hebt gelijk evil goblin, huren zou beter zijn.

Als je niet echt bekend bent met lynch zijn werk zou ik zeker niet meteen tot koop overgaan, de man maakt op zijn zachts gezegd WAZIGE films :)

Soms goed maar soms ook zeer slecht en vaak NIET te begrijpen.

Dane
15-11-2002, 18:52
Ik heb de box van Twin Peaks ook onlangs gekocht, maar heb de pilot "Fire walk with me" gewoon voor de eerste aflevering gekeken, omdat het op die volgorde op de dvd staat. Ik heb Twin Peaks nog nooit eerder gezien, heb er wel van gehoord enzo, maar ik heb nu dus de eerste 7 afleveringen gezien en ik vind het echt super. Maar ik heb begrepen dat seizoen 1 uit 15 afleveringen bestaat en dat je dan weet wie de moordenaar van Laura Palmer is, daarna heeft Lynch nog een 2e seizoen gemaakt, die uit 14 afleveringen bestaat, maar dat seizoen moet echt bagger zijn heb ik gehoord, vinden meer mensen dit?

Elwood.

Rochan
15-11-2002, 19:25
Ik heb de box van Twin Peaks ook onlangs gekocht, maar heb de pilot "Fire walk with me" gewoon voor de eerste aflevering gekeken, omdat het op die volgorde op de dvd staat. Ik heb Twin Peaks nog nooit eerder gezien, heb er wel van gehoord enzo, maar ik heb nu dus de eerste 7 afleveringen gezien en ik vind het echt super. Maar ik heb begrepen dat seizoen 1 uit 15 afleveringen bestaat en dat je dan weet wie de moordenaar van Laura Palmer is, daarna heeft Lynch nog een 2e seizoen gemaakt, die uit 14 afleveringen bestaat, maar dat seizoen moet echt bagger zijn heb ik gehoord, vinden meer mensen dit?

Elwood.

Elwood, is fire Walk with me als pilot bijgevoegd bij de box? Dacht dat dat de speelfilm was. Want volgens mij was Fire Walk with me niet de pilot, omdat deze na de serie is uitgekomen.
En over het 2e seizoen, kan ik maar een ding is ook goed, er worden dan meer characters uitgediept, alleen was het jammer dat het einde niet alle antwoorden heeft geven. Maar ik kan je het 2e seizoen ook aaanbevelen.:)

etterletter
15-11-2002, 19:39
De pilot die op de box van seizoen 1 staat is NIET de film Fire Walk With Me.

Dit is namelijk een prequel film die Lynch twee jaar nadat de serie afgelopen was heeft gemaakt.
Deze film wordt alleen niet door iedereen even goed gevonden.
Dus je zult moeten wachten tot de volgende box ook uit is en die eerst gaan kijken voordat je Fire Walk With Me gaat kijken.

Ik ben zelf net bezig met seizoen 1 en ik vind het fantastisch, maar ik vond Mulholland Drive en Blue Velvet ook geweldig.
Ik ben denk ik een Lynch fan dus, ik vond alleen Lost Highway onbegrijpelijk. Geen idee waar die over gaat.

VdB
15-11-2002, 19:42
Lost Highway vind ik dan weer persoonlijk z'n beste film.
Ongeloofelijke sfeer, prachtig stukje cinema.

Maar ook Mullholland Drive en The Straight Story behoren tot mijn favorieten.

Rochan
15-11-2002, 19:44
De pilot die op de box van seizoen 1 staat is NIET de film Fire Walk With Me.

Dit is namelijk een prequel film die Lynch twee jaar nadat de serie afgelopen was heeft gemaakt.
Deze film wordt alleen niet door iedereen even goed gevonden.
Dus je zult moeten wachten tot de volgende box ook uit is en die eerst gaan kijken voordat je Fire Walk With Me gaat kijken.
edikt

Dank je wel voor je uitleg Etterletter. Ik dacht ook het ook al van Fire Walk With Me. Daarom vond ik het ook al zo vreemd dat Elwood, die titel als pilot noemt:o

Richard B.
15-11-2002, 21:06
Ik heb de box van Twin Peaks ook onlangs gekocht, maar heb de pilot "Fire walk with me" gewoon voor de eerste aflevering gekeken, omdat het op die volgorde op de dvd staat. Ik heb Twin Peaks nog nooit eerder gezien, heb er wel van gehoord enzo, maar ik heb nu dus de eerste 7 afleveringen gezien en ik vind het echt super. Maar ik heb begrepen dat seizoen 1 uit 15 afleveringen bestaat en dat je dan weet wie de moordenaar van Laura Palmer is, daarna heeft Lynch nog een 2e seizoen gemaakt, die uit 14 afleveringen bestaat, maar dat seizoen moet echt bagger zijn heb ik gehoord, vinden meer mensen dit?


Seizoen 1 bestaat uit de pilot + 7 afleveringen die je in de box terugvindt. Het oplossen van de moord op Laura Palmer (midden in het tweede seizoen) loopt dus niet parallel met het verloop van de series. In de loop van het tweede seizoen worden allerlei sub-plots geintroduceert die het mysterie tot over het einde van het moordverhaal helpen. Om heel eerlijk te zijn vindt ik die verhaalontwikkeling NOG boeiender dan het Palmer-plot. Dat het tweede seizoen dus 'echte bagger' zou zijn is dus echt je reinste onzin: je leert de karakters beter kennen, er komen een paar erg boeiende verhaalontwikkelingen bij en de uiteindelijke ontknopping is buitengewoon intrigerend. Ook het tweede seizoen is dus erg de moeite waard.

Richard B.
15-11-2002, 21:10
Je hebt gelijk evil goblin, huren zou beter zijn.

Als je niet echt bekend bent met lynch zijn werk zou ik zeker niet meteen tot koop overgaan, de man maakt op zijn zachts gezegd WAZIGE films :)

Soms goed maar soms ook zeer slecht en vaak NIET te begrijpen.

In een van de documentaires in de box wordt uitgelegd waarom dat zo is. De manier van werken van Lynch is zo dat ie geen vragen steld over de ideeen die in zijn hoofd opkomen en de actie zich gewoon laat ontwikkelen zoals ie het gezien heeft, zonder te sturen. Of je je hier nu wel of niet in kunt vinden: het zorgt in ieder geval voor heel boeiende films..

Richard B.
15-11-2002, 21:15
Das dan wel een gewaagde aankoop.

Na 3 afleveringen heb je het gevoel dat je naar de beste serie ooit aan het kijken bent, 5 afleveringen later wordt het al minder en halverwege is het niks meer aan (de mensen die hem gezien hebben weten waarom) en de rest is echt zo slecht als dikke stront.

Hmm.. Ik WEET dat er zat mensen zijn die jou mening niet zullen delen. Ik durf rustig te zeggen dat er, naar mijn mening, in de afgelopen 10 jaar geen serie is geweest die zo boeiend, zo vernieuwend, zo grappig en zo spannend is geweest als Twin Peaks.

Btw: dat grapje van je heb ik maar even ge-edit om jezelf verdere schaamtegevoelens te besparen.

Serge
18-11-2002, 09:39
KNIP
Maar ik heb begrepen dat seizoen 1 uit 15 afleveringen bestaat en dat je dan weet wie de moordenaar van Laura Palmer is, daarna heeft Lynch nog een 2e seizoen gemaakt, die uit 14 afleveringen bestaat, maar dat seizoen moet echt bagger zijn heb ik gehoord, vinden meer mensen dit?

Het tweede seizoen is volgens dat ik me kan herinneren inderdaad minder goed, nogal ingewikkeld en aan de vele intriges komt maar geen einde. Al bij al toch wel de moeite om te bekijken, al steekt seizoen 1 er met kop en schouders boven uit.

Simon
18-11-2002, 10:02
Zit de pilot wel in de r2 box???
in de r1 die ik heb niet.... :-( da's balen.....

JeroenDeluxe
18-11-2002, 12:42
inderdaad! :(
ik zou zeggen, verkoop 'm en gebruik dat geld om de r2dvd aan te schaffen...

Richard B.
18-11-2002, 13:29
Zit de pilot wel in de r2 box???

Ja. Zie deze thread voor meer info:

http://www.dvd.nl/forum/showthread.php?s=&threadid=11149&perpage=25&pagenumber=1

Theo B
18-11-2002, 16:12
Voor mensen die de serie voor het eerst zien zou ik aanraden het audiocommentaar van deel zes (Peyton en Deschanel) en de Introduction To David Lynch niet te luisteren/kijken. Hier zitten spoilers in m.b.t. gebeurtenissen in seizoen 1 en de eerste helft van seizoen 2. Niet echt opvallend, maar je bent gewaarschuwd!

Mark S
19-11-2002, 13:24
Na 3 afleveringen heb je het gevoel dat je naar de beste serie ooit aan het kijken bent, 5 afleveringen later wordt het al minder en halverwege is het niks meer aan (de mensen die hem gezien hebben weten waarom) en de rest is echt zo slecht als dikke stront.
Het wordt eens tijd dat ze de lynch gaan lynchen :)
Jouw mening over Lynch is langzamerhand wel bekend geloof ik.

Overigens heeft Lynch maar 6 episodes zelf geregisseerd, het merendeel was in handen van andere regisseurs.

Jaded
21-11-2002, 19:43
Ik heb sinds gisteren de box binnen en ben zeker niet te spreken over de verpakking!

Mooi is ze zeker wel, maar dat is niet genoeg...

De veel te stijve en nauwsluitende doorschijnende hoes haalt heel de box om zeep. Als je nog maar 2 keer de hoes eraf haalt, dan is je box al her en der beschadigd.

:(

:mad:!

Richard B.
21-11-2002, 23:12
Ik heb sinds gisteren de box binnen en ben zeker niet te spreken over de verpakking!

Mooi is ze zeker wel, maar dat is niet genoeg...

De veel te stijve en nauwsluitende doorschijnende hoes haalt heel de box om zeep. Als je nog maar 2 keer de hoes eraf haalt, dan is je box al her en der beschadigd.

:(

:mad:!

Yep. Inderdaad een vrij irritante box ja: ik heb er in een andere thread ook al over geklaagd. Onbegrijpelijk dat ze niet nadenken over dat soort dingen als ze zo'n set ontwerpen.

Elaine
24-11-2002, 21:32
Ik heb sinds gisteren de box binnen en ben zeker niet te spreken over de verpakking!

Mooi is ze zeker wel, maar dat is niet genoeg...

De veel te stijve en nauwsluitende doorschijnende hoes haalt heel de box om zeep. Als je nog maar 2 keer de hoes eraf haalt, dan is je box al her en der beschadigd.

:(

:mad:!

Vind ik ook, ik heb de plastichoes maar doorgesneden, anders shuurt ie zo door. En ik heb 'm als verboden uit te lenen bestempeld. Er zaten al wat vrienden te likkebaarden.;)

Sander Beekmans
30-07-2003, 16:39
ik heb de plastic hoes er maar afgehaald, en deze prijkt nu in m'n kast

maar de box ziet er wel super goed uit..


wanneer komt nu het 2e seizoen?? Hij zou dit jaar al lang uitgekomen moeten zijn, maar ik hoorde dat het werd verplaatst tot 2004... :(


btw: net nu ik de dvd TP:FWWM uit america heb gehaald, komt hij hier ook in een goede versie uit.... hmmmmmm

bard
22-03-2004, 16:56
Kreeg net bericht van paramount. De release staat volgens hen gepland in september 2004. Maar dit is onder voorbehoud, dus...

JFC_
31-08-2004, 19:18
En is er iemand die die september release kan bevestigen/ontkennen inmiddels?

Gils
31-08-2004, 19:55
En is er iemand die die september release kan bevestigen/ontkennen inmiddels?

nieuwe releasedatum: 23 maart 2005

http://www.dvd-home.nl/release/nieuw.asp

Richard B.
31-08-2004, 19:55
En is er iemand die die september release kan bevestigen/ontkennen inmiddels?
Zie http://www.dvd.nl/forum/showthread.php?t=8192&start=105 . Beide boxen van seizoen 2 zijn uitgesteld tot maart volgend jaar.

JFC_
31-08-2004, 20:49
Zucht....

Als van uitstel nou maar geen afstel komt...

Richard B.
31-08-2004, 21:34
Zucht....

Als van uitstel nou maar geen afstel komt...
Nou dit lijkt vrij zeker te zijn. Wees niet ongerust: ze komen er OOIT in ieder geval. :wink:

MaimProblem
01-09-2004, 14:45
voor de mesen die het einde niet goed vinden, keep in mind dat twin peaks normalieter nog moest doorgaan.
Dus het is moeilijk om te zeggen dat er sub plots zijn die nergen heengaan enzo, wie weet waar gingen ze heen, maarja, Lynch heeft geen goede ervaringen met tv.
Niet alleen Twin Peaks, maar ook het geniale On the Air zijn gecancelled.
Om nog maar te zijgen dat geen enkel station de pilot van Mulholland Drive wilde aannemen, algoed dat hij de film erna heeft gemaakt.
Lynch heeft ook gezegd dat hij nooit nog terug zou keren naar twin peaks, of naar een ander televisie format.
sad but true

MP

stijn
18-09-2004, 15:42
nu snap ik nog steeds iets niet, geeft de film spoilers weg over seizoen 2 of alleen over seizoen 1?
met andere woorden: kan ik de film zien voordat ik seizoen 2 zie (wat dus maart volgend jaar word) of zitten daar al te veel spoilers in.
(het is zo lang wachten :( )

Richard B.
18-09-2004, 16:00
nu snap ik nog steeds iets niet, geeft de film spoilers weg over seizoen 2 of alleen over seizoen 1?
met andere woorden: kan ik de film zien voordat ik seizoen 2 zie (wat dus maart volgend jaar word) of zitten daar al te veel spoilers in.
(het is zo lang wachten :( )
Ja, er zitten HELE duidelijke spoilers in.

stijn
18-09-2004, 18:40
:(
we gaan hem met m'n studie kijken (media en cultuur) en dat beteknd dat ik dan al de spoilers weet voordat ik aan seizoen 2 kan beginnen
:(

Richard B.
18-09-2004, 19:07
:(
we gaan hem met m'n studie kijken (media en cultuur) en dat beteknd dat ik dan al de spoilers weet voordat ik aan seizoen 2 kan beginnen
:(
:lol:

Kun je niet gewoon spijbelen op die dag?
Of je ziek melden?
Of gewoon zeggen dat je die film niet mag zien wegens (film)religieuze redenen? ;)

Als je gedwongen wordt om die film te zien dan mogen ze ook wel de tv-serie eerst laten zien vindt ik. IMO is de film trouwens sowieso niet zo goed dus waarom laten ze nou juist die film zien?

stijn
18-09-2004, 23:28
:(
we gaan hem met m'n studie kijken (media en cultuur) en dat beteknd dat ik dan al de spoilers weet voordat ik aan seizoen 2 kan beginnen
:(
:lol:

Kun je niet gewoon spijbelen op die dag?
Of je ziek melden?
Of gewoon zeggen dat je die film niet mag zien wegens (film)religieuze redenen? ;)

Als je gedwongen wordt om die film te zien dan mogen ze ook wel de tv-serie eerst laten zien vindt ik. IMO is de film trouwens sowieso niet zo goed dus waarom laten ze nou juist die film zien?

misschien maar i.d.d. niet gaan, of halverwege weg gaan :)
ik zie wel tegen die tijd, pas over 2 maanden of zo.

ben nu net begonnen aan de eerste serie. pilot en E1 gezien.
supervette intro van de log-lady. ze zegt daar precies waar het om gaat in alle lynch films.

ben nu al geboeid. ik merk dat ik niet benieuwd ben wie de moordenaar is. ik zit op zich al ongelooflijk te genieten van alle scenes en dialogen en beelden die echt geweldig zijn.

The_Cure
19-09-2004, 11:55
:(
we gaan hem met m'n studie kijken (media en cultuur) en dat beteknd dat ik dan al de spoilers weet voordat ik aan seizoen 2 kan beginnen
:(

Gewoon uitleggen van de spoilers, en zeggen we kunnen ook seizoen 1 gaan kijken :D ben je ten eerste van het spoilerverhaal af en ten tweede lekker een flink aantal lessen Twin Peaks op school kijken 8)

Salaman
19-09-2004, 14:18
:(
we gaan hem met m'n studie kijken (media en cultuur) en dat beteknd dat ik dan al de spoilers weet voordat ik aan seizoen 2 kan beginnen
:(

Dan zeg je tegen die docent/professor dat je hem niet kijkt, het is toch niet verplicht... En anders verslaap je je die dag.

stijn
19-09-2004, 18:32
ik denk dank dat ik me i.d.d. maar ga verslapen. haal ik wel in na serie 2 gezien te hebben 8)

Gabriƫl de Rop
20-09-2004, 00:31
:(
we gaan hem met m'n studie kijken (media en cultuur) en dat beteknd dat ik dan al de spoilers weet voordat ik aan seizoen 2 kan beginnen
:(

off-topic:
welk jaar is dat dan van je studie....eerste jaars ?

stijn
20-09-2004, 09:48
:(
we gaan hem met m'n studie kijken (media en cultuur) en dat beteknd dat ik dan al de spoilers weet voordat ik aan seizoen 2 kan beginnen
:(

off-topic:
welk jaar is dat dan van je studie....eerste jaars ?

jep, ben pas net begonnen. aan de UvA