PDA

Bekijk de volledige versie : Aansluiten speakers op versterker...kabels even lang?



Peedeepee
15-11-2002, 22:49
Ik had even een vraagje...

Ik heb vandaag de pioneer 811 versterker gehaald en een speakerset. Nu vroeg ik me af, voor de aanschaf van speakerkabel of de lengte van dezelfde soort (fronts of rears) even lang moeten zijn? Geeft dit de beste kwaliteit?
Bijvoorbeeld met de rears is het zo dat beide kabels langs dezelfde muur naar 'achteren' lopen...dus dat zo normaal betekenen dat de 'laatste' de langste kabel nodig heeft... is het dan beter om de 'eerste' rear dezelfde lengte te geven?

Ik hoop dat jullie me een beetje begrijpen....


Alvast hartstikke thanx!:D

Johan van den D.
16-11-2002, 07:27
Ik hoop dat jullie me een beetje begrijpen....begrijpen doen we het wel
in theorie zouden de kabels even lang moeten zijn maar in de praktijk maak dit dus niet veel uit
het verschil ga je zeker niet horen en zo,n stuk opgerolde kabel naast je speaker is ook weer niks
het lengte verschil is gewoon te kort om die verschillen te horen dus naar mijn idee niet doen, scheelt namelijk ook weer in de kosten(bij de duurdere kabels)http://smilies.networkessence.net/s/contrib/duckman/stop.gif

Patrick vdB
16-11-2002, 12:52
Ideaal is wanneer alle kabels even lang zijn maar in de praktijk wegen de kosten veelal niet op tegen de baten. Ik zou wel de lengtes voor beide surrounds even lang houden net zoals ik ook de lengtes voor de fronts en center even lang zou houden.

Mvrgr

Patrick

Johan van den D.
16-11-2002, 14:05
net zoals ik ook de lengtes voor de fronts en center even lang zou houden.
is de lengte van je center even lang als de fronts??
hoeveel zou het verschil anders zijn ?
de frontkabels zijn bij mij zo,n 2 meter langer (per speaker) dan die van de center

Patrick vdB
16-11-2002, 22:37
is de lengte van je center even lang als de fronts??

De lengte van de LS-kabel naar de center is bij mij inderdaad even lang als de lengte naar de fronts. De lengte van de surrounds zijn niet even lang als die van de LCR maar onderling wel weer even lang;)

LS-kabels is een vrij lastige materie waaraan je meestal geen touw kunt vastknopen. De ene kabel reageert anders als de andere kabel. Neem daarbij nog eens de invloed van je set-up kamer-akoestiek etc dan begrijp je wel dat je al nauwelijks conclusies kunt trekken aan verschillen die je eventueel hoort.

Het zekere voor het onzekere houd ik lengtes van luidsprekerparen (LCR en surrounds) gelijk. Ik snap best dat dit betekend dat je wat extra meters kabel moet aanschaffen en dat dit het kostenplaatje weer duurder maakt. Of dat het waard is moet iedereen voor zijn eigen uitmaken (kan ik niet over oordelen).

Mvrgr

Patrick