PDA

Bekijk de volledige versie : Wat zijn de meest populaire drugsfilms van de 21e eeuw?



Esther de Haas
15-04-2020, 08:52
Dag filmliefhebbers en filmkenners. Graag jullie hulp!

Voor een studieproject zoek ik de meest succesvolle publieksfilms van de afgelopen 20 jaar die gaan over DRUGS. Voorwaarden:

- Gemaakt voor het grote publiek;
- Geproduceerd in de 21e eeuw;
- Representeert een actueel tijdsbeeld;
- Heeft een verhaallijn (narrative), dus geen documentaire;
- Heeft drugs als onderwerp.

Wie weet het?

Vriendelijke groet,
Esther

Marcccc
15-04-2020, 09:31
Requiem For A Dream. Briljante film.

Rogier Burghout
15-04-2020, 10:09
Trainspotting
Christiane F.
Traffic
Sicario
Blow
Fear and Loathing in Las Vegas

BigLebowski
15-04-2020, 11:13
Recentelijk uit het filmhuiscircuit:

Heaven Knows What (2014, Benny en Josh Safdie)
Beautiful Boy (2018, Felix van Groeningen)

Ludo Keeris
15-04-2020, 11:18
Trainspotting
Christiane F.
Traffic
Sicario
Blow
Fear and Loathing in Las Vegas

Niet echt 21e eeuw, deze films, maar Christiane F. is eigenlijk wel de ultieme drugs-film als je het over het gebruik ervan hebt.

Things We Lost in the Fire
A Street Cat Named Bob

Rogier Burghout
15-04-2020, 11:50
Niet echt 21e eeuw, deze films, maar Christiane F. is eigenlijk wel de ultieme drugs-film als je het over het gebruik ervan hebt.


Klopt, ik heb deze film in de klas gezien op de Havo en ik was erg onder de indruk ervan, vooral over het cold-turkey afkickdeel waarbij ze werd opgesloten op haar kamer. Dat staat nog steeds gebrand op mn netvlies. En dat terwijl ik sindsdien de film nooit meer heb gekeken.

Ludo Keeris
15-04-2020, 12:14
Klopt, ik heb deze film in de klas gezien op de Havo en ik was erg onder de indruk ervan, vooral over het cold-turkey afkickdeel waarbij ze werd opgesloten op haar kamer. Dat staat nog steeds gebrand op mn netvlies. En dat terwijl ik sindsdien de film nooit meer heb gekeken.
Same here. Ik heb 'm nog wel op DVD, maar 'm na de eerste keer niet meer herkeken. Juist omdat het zo'n diepe indruk maakt dat je 'm niet hoeft te zien, je weet het gewoon nog allemaal...

rogue
15-04-2020, 15:09
Je hebt ook nog een heel genre van stoner movies, zoals Pineapple Express, Niet mijn ding, maar qua $$ redelijke succesvolle films.

Pastichio Rocker
15-04-2020, 16:58
American Gangster
Dallas Buyers Club
Savages

Als je er zo over nadenkt zijn er vrij weinig 'nieuwe' films gemaakt die expliciet over drugs gaan.

Werner
15-04-2020, 17:34
Dallas Buyers Club gaat eigenlijk niet over (recreatieve) drugs maar over niet goedgekeurde medicijnen. In het Engels en dan meer bepaald in Amerikaans slang noemt men medicijnen ook drugs.
Het is dat het alleen films moeten zijn zeker, want dé referentie is natuurlijk Breaking Bad.

Esther de Haas
15-04-2020, 17:45
Ha, dank. Weet je toevallig waar ik kan zien wat de meest succesvolle films zijn? Bezoekersaantallen, omzet e.d.Bestaat er ergens een site waarop deze informatie terug te vinden is?

rogue
15-04-2020, 19:55
Je zou ze kunnen opzoeken bij boxofficemojo, daar staat vaak het budget en de omzet. Let op dat je wel wereldwijde omzet bekijkt en kosten zoals reclame er niet bij zitten.

BigLebowski
15-04-2020, 20:08
Ha, dank. Weet je toevallig waar ik kan zien wat de meest succesvolle films zijn? Bezoekersaantallen, omzet e.d.Bestaat er ergens een site waarop deze informatie terug te vinden is?

Voor de Nederlandse markt: http://www.boxofficenl.net/

En deze site is er ook nog:

https://nvpi.nl/fdn/

Rogier Burghout
15-04-2020, 20:18
IMDB is ook een website waar dusdanige cijfers vermeld staan.