PDA

Bekijk de volledige versie : Ondertiteling extra's R1-versie LOTR 4-disc?



Luchtgordijn Bogey
18-11-2002, 02:26
Een van mijn afwegingen bij het kiezen van de versie (R1, R2 NL of R4) van Lord of the Rings is de prijs versus functionaliteit. Ik heb hierbij een vraag over ondertiteling.
Verder: gezien de gunstige US- en CND dollarkoersen en de agressievere concurrentie zijn de Noord-Amerikaanse aanbieders op dit moment de winnaars qua prijs. Ik ben daarom benieuwd naar positieve of negatieve ervaringen met bestellingen uit die hoek.

Wie heeft de R1-versie al in huis, en kan mij vertellen: Zijn de commentaartracks op op disc 1 en 2 Engelstalig ondertiteld?
Zijn de extra's op disc 3 en 4 Engelstalig ondertiteld?
Hoe was de ervaring met de bestelling? Welke leverancier en prijs inclusief verzending? Kwam het dikke pakket goed zonder BTW-aanslag door de douane bijvoorbeeld?
Extra info - What I've found so far....
Ik heb zelf wel het een en ander kunnen achterhalen over de diverse versies, maar mis nog een goed beeld over de ondertiteling van de R1-versie.

Volgens deze review van de Nederlandse (R2) versie (http://www.dvd-home.nl/review/r2/lotr4disc.htm) heeft de film Nederlandse en Engelse (mijn voorkeur) ondertitels. Verder zijn audiocommentaren en disc 3/4-extra's in het Nederlands ondertiteld (niet ook Engels, voor zover ik heb kunnen nagaan.)

Volgens de MichaelDVD-review van de R4/Griekse versie (http://www.dvd-home.nl/review/r2/lotr4disc.htm) is de Australische uitgave ook voorzien van Engelstalige ondertitels van alle audiocommentaren en extra's. Ondertiteling van de extra's op disc 3/4 worden expliciet genoemd: The featurettes also have English subtitling that is extremely accurate, ...
Conclusie: iemand heeft dus ergens wel de moeite genomen om Engelstalige ondertiteling van de extra's te regelen.

Er zijn diverse R1-reviews, waarbij deze van DVD Angle (http://www.dvdangle.com/reviews/review.php?Id=2779) alleen melding maakt van het gebruik van het ondertitelkanaal om aan te geven wie er spreekt, niet zozeer of de commentaren zelf ook ondertiteld zijn.
Ook de aanwezigheid van ondertiteling van de extra's op disc 3/4 heb ik nog nergens genoemd gezien in R1-reviews. Nu weet ik dat niet-dove Amerikanen helemaal niets ophebben met ondertitels, dus dat hoeft niet te betekenen dat deze ontbreken.

Mark_vdH
18-11-2002, 16:01
De R1 versies hebben alleen Engelse onderitels bij de film, niet bij de commentaren en extra's.
Wel wordt, als je een commentaar via het menu selecteert, met behulp van een ondertitelspoor aangegeven wie er aan het woord is.

Luchtgordijn Bogey
18-11-2002, 17:46
Bedankt voor de informatie, Mark!

Goede ervaringen gehad qua verzending en douane met deze titel?

Wel een beetje jammer dat het zo is. Immers, voor de Australische versie heeft men kennelijk wel het kostbare voetenwerk verricht om voor die vele uren aan extra's Engelse ondertiteling te regelen. Een Amerikaanse dove of slechthorende LOTR-fan kan dus maar beter gaan importeren uit Aussie-land!

Zelf ben ik niet doof o.i.d., vind ondertitels gewoon een plus hebben, hoef je minder bedacht te zijn op omgevingsgeluiden en het gekraak van je eigen chips. ;) Ook bij het passeren van eigennamen en onbekende woorden vind ik het een voordeel om het te kunnen lezen.

Al met al maakt dit de keuze voor mij persoonlijk er niet gemakkelijker op. Bij de huidige prijsniveaus zijn alle versies vrij goed in balans qua prijs en functionaliteit.

R1:
+ Originele speelduur (geen 6% versnelling voor PAL);
+ Goede berichten over geluid en per definitie geen pitch-correction probleem;
+ Gunstige prijs dankzij lagere basisprijs, betere concurrentie en dollarkoers;
- Alleen Engelse ondertitels bij de film, niet bij de extra's;
- Dik pakket bij verzending - douane kan roet in het eten gooien;

R2 NL:
+ Alle extra's Nederlands ondertiteld, ook de commentaren;
+ Gelukkig ook Engelse ondertiteling van film (de Nederlandse ondertiteling is bij LOTR wel erg afleidend met al die boekvertaalde namen, dus hulde aan A-Film);
+ Met lange termijn stabiele prijs van ca EUR 36 (40 - 10%) bij FRS niet overdreven duur;
+ Met PAL (iets) beter beeld dan NTSC
- Extra's alleen NL-ondertiteld (heb persoonlijke voorkeur voor Engels);
- Net als bij alle PAL-titels loopt de film 6% sneller;

R4 Australie
+ Extra's op disc 3/4 ondertiteld in Engels;
+ Met PAL (iets) beter beeld dan NTSC;
- Geen ondertiteling van commentaren, voor zover na te gaan;
- Pitch-correction problemen met geluid (zie review MichaelDVD);
- Duur door vergelijkbare basisprijs als NL, en hoge verzendkosten;
- Net als bij alle PAL-titels loopt de film 6% sneller;
- Dik pakket bij verzending - douane kan roet in het eten gooien;

Ik ben er voor mezelf nog niet uit:
Geluid en prijs spreken voor R1
Functionaliteit (ondertiteling) en redelijke prijs spreken voor R2 NL;
R4 is qua functionaliteit beter dan R1, maar minder qua geluid. Verder verreweg de duurste optie.

Ik denk dat ik nog even afwacht wat de prijs gaat doen in Nederland. De MM-actieprijs van EUR 35 (1 eurootje goedkoper dan FRS) hier en daar geeft me nog geen "nu-of-nooit"-gevoel.

Mark_vdH
19-11-2002, 09:34
Misshien is het iets draaglijker als ik je vertel dat de PAL-speedup slechts 4% is....;)

Ik heb drie versies van de Extended Edition besteld: De Canadese R1, De Amerikaanse R1, en de Amerikaanse R1 5-disc C.E..
Alleen de laatste is nog niet binnen, dus die zal wel bij de douane liggen......

Het goedkoopst is ie bij Amazon.ca (coupons (http://www.dvdtalk.com/forum/showthread.php?s=&threadid=217220)), maar dan krijg je wel een tweetalig boekje (het hoesje is gelukkig alleen Engels), en een Franse stereo-track i.p.v. de Engelse.

Rogier Burghout
19-11-2002, 14:50
Ik heb drie versies van de Extended Edition besteld:

Hoezo dat? ook voor anderen ofzo? de versies zijn toch gelijk?

Mark_vdH
19-11-2002, 15:18
Een onnozele fout: Bij Amazon kun je vaak leuke prijzen vóór de releasedatum krijgen, en met coupons en share the love nog leukere prijzen....
Omdat ik erg twijfelde (eventuele douaneproblemen, eventuele tweetaligheid van de Canadese (=goedkoopste) versie), had ik ze alledrie (De Amerikaanse 4-disc, De Canadese 4-disc en de Amerikaanse 5-disc) in de pre-order gezet.

Ik dacht dat ik ruim op tijd was om op 8 november (Amazon is doorgaans niet zo snel met pre-orders) de gift set en de Canadese 4-disc set te cancellen, maar ze waren alledrie al preparing for shipment! :o

Beide 4-disc sets zijn binnen, alleen de gift set ligt waarschijnlijk bij de douane (en is nu toch de versie die ik houd).
Wie nog wat leuks te ruil heeft voor de Canadese versie kan me dus altijd even mailen. :D

Rogier Burghout
19-11-2002, 15:23
aha, ik heb de R2 NL Collector´s Gift Pack al anders had ik je graag geholpen...:D

Marco Bentoni
27-11-2002, 17:48
Vanmorgen heb ik vol verwachting mijn R1 Lord of the rings in mijn dvd speler gestopt. De eerste disc was goed, echter disc 2 bevatte hetzelfde als disc 1 (ook al was de opdruk disc 2).

Direct gemailed naar absound.ca en een paar uur later reactie terug gehad. De misprint kan ik retour zenden. Voor de verzendkosten (CAD 5,95) wordt mijn creditcard gecrediteerd.
Daarna ontvang ik goede disc retour. Goede service dus.

De problemen waren al bekend bij absound. Zijn er meer mensen met soortgelijke problemen?

Groeten, Marco

StrayDog
27-11-2002, 18:02
Ik heb hem gisteren binnengekregen van Absound, en bij mij is disc 2 wel echt disc 2 ;)

Geen problemen dus.

Edge
02-12-2002, 16:21
Vanmorgen heb ik vol verwachting mijn R1 Lord of the rings in mijn dvd speler gestopt. De eerste disc was goed, echter disc 2 bevatte hetzelfde als disc 1 (ook al was de opdruk disc 2).

Direct gemailed naar absound.ca en een paar uur later reactie terug gehad. De misprint kan ik retour zenden. Voor de verzendkosten (CAD 5,95) wordt mijn creditcard gecrediteerd.
Daarna ontvang ik goede disc retour. Goede service dus.

De problemen waren al bekend bij absound. Zijn er meer mensen met soortgelijke problemen?

Groeten, Marco

Jammer zeg, dat je m terugstuurt, anders had je weer een mooie collector's item bijgekregen. Wie weet wordt dat net als met postzegels... Misprintpostzegels, zoals als ze bij de waardeaanduiding de "c" van cent zijn vergeten, worden na verloop van tijd ook veel waard ;) Maar ik kan je ook begrijpen dat je een van de spectaculairste films aller tijden ook eens graag verder wil zien dan halverwege.



Vervelend van de r1 is het tweetalige boekje. Voor mij was dat genoeg reden om de Canadese versie in de verkoop te gooien en de echte r1 (US) te kopen. Ik wil toch wel de beste versie hebben, maar tegen die tijd hoop ik stiekem op een 12 dvd box, of dat de trilogy achter elkaar is gezet op 1 dvd, met genoeg opslagcapaciteit dat de blueray daarin overtreft. Natuurlijk ook backwards compatible met bestaande spelers tegen die tijd, maar het zal wel niet ;)

mvg Edge

Jeroen Driessen
02-12-2002, 16:46
Direct gemailed naar absound.ca en een paar uur later reactie terug gehad. De misprint kan ik retour zenden. Voor de verzendkosten (CAD 5,95) wordt mijn creditcard gecrediteerd.
Daarna ontvang ik goede disc retour. Goede service dus.Slecht dat jíj moet betalen voor deze misprint, dat is bij Ezy wel anders geregeld. Daar had ik ook ooit eens een foute disc en zíj betaalde voor de verzendkosten.

Marco Bentoni
02-12-2002, 19:29
Nee, enfin het is een refund.
Dus goede zaak van absound.ca.

De vergelijking met postzegels vind ik wel grappig.
Die hard fans zouden de misprint wellicht hebben gehouden.
Voor mij is de film belangrijker.
Ik wacht in spanning op het tweede deel van de film.

Groeten, Marco

Jeroen Driessen
02-12-2002, 21:15
Nee, enfin het is een refund.
Dus goede zaak van absound.ca.Ach ja...crediteren is weer terugboeken....nooit mijn sterkstse vak geweest...
Komen misprints veel voor, want ik heb er nog nooit van gehoord? Je zou toch zeggen dat verschillende discs van verschillende productielijnen afkomen...

Rogier Burghout
04-12-2002, 14:14
met genoeg opslagcapaciteit dat de blueray daarin overtreft. Natuurlijk ook backwards compatible met bestaande spelers tegen die tijd, maar het zal wel niet ;)

mvg Edge

Nee, dat zal zeker niet! ;) wat juist zo nieuw is aande "blue Ray" (de naam zegt het al) is dat de nieuwe generatie spelers zijn uitgerust met ene blauwe laserstraal, die veel kleinre putjes kan waarnemen op de disc, waardoor er meer opslagcapaciteit op die disc beschikbaar is. De rode laserstraal (die nu stanaard is) kan dat niet. Dat is dus de reden dat we met Blue Ray met z´n allen weer een nieuwe (en vast veel duurdere) speler kunnen aanschaffen....:(