PDA

Bekijk de volledige versie : Centerspeaker vaak zacht



suprguard
18-11-2002, 07:49
Ligt het nu aan mij of wordt de centerspeaker in films altijd maar slecht gebruikt. Ik moet bijna altijd de centerspeaker een stuk harder zetten bij films anders versta ik geen moer van de dialogen. Komt er dan een actie stuk dan wordt ik weggeblazen. Ik heb alles afgesteld met een DB meter, dus het lijkt me dat de geluidnivos wel goed zitten. Hebben anderen hier ook last van??

Volgens mij wordt de centerspeaker nog steeds een beetje ondergewaardeerd.

graag hoor ik jullie mening hierover.

ed boerrigter
18-11-2002, 08:07
ja dat heb ik ook, iedereen denk ik....
de ene keer komt ie hard over, en bij de andere film een stuk zachter.

Suykertje
18-11-2002, 12:59
verschilt een beetje per film. De ene keer is i te hard de andere keer te zacht. Ik heb er ook last van en in het begin was ik zo naief om bij iedere film even de instellingen te veranderen van mijn versterker. Dat stadium ben ik dan nu wel voorbij en moet het helaas maar accepteren dat er zulke verschillen zijn

ps

of iemand moet iets weten wat ik niet weet

Mike Philippens
18-11-2002, 13:10
Feitelijk moet je de zaak afregelen met een Db meter en een test-DVD. De volumenivo's van de afzonderlijke speakers moeten natuurlijk wél apart af te regelen zijn. Op het gehoor lukt dit niet. Er zijn een paar threads hierover. Zo kun je je set afstellen zodat het voor jouw opstelling optimaal zal klinken (qua volume in relatie tot jouw luisterplek dan). Hoor je dan nog bepaalde kanalen overdreven hard of zacht, is de DVD in kwestie anders opgenomen als normaal.
Het is vaak ook een kwestie van verwachtingen. Veel mensen verwachten bijvoorbeeld dat bij een surround-opstelling de helft van het geluid van achter moet komen. Dat is dus niet persé zo, want bij bijvoorbeeld een concert zal je van achter hooguit wat publiek horen klappen/juichen en wat zaalecho , meer niet. Het zou ook onnatuurlijk zijn om (net als bij Hell Freezes over) ineens een percussie instrument van achter te horen terwijl de man vóór je staat.
Mocht het echter zo zijn dat je de conversatie niet goed kunt horen bij een bepaalde film, dan is waarschijnlijk het volume echt een beetje zacht. Mijn advies: gewoon een Db metertje kopen en de boel goed afregelen. Kleine moeite, heel groot plezier!

Martin van Tuijl
18-11-2002, 13:19
Ik moet bijna altijd de centerspeaker een stuk harder zetten bij films anders versta ik geen moer van de dialogen. Komt er dan een actie stuk dan wordt ik weggeblazen. Dit is helemaal niet vreemd. Mijn systeem is naar mijn bescheiden mening vrij goed afgesteld. Het is nu eenmaal zo dat er vaak, afhankelijk van de DVD, er verschil zit tussen dialoog en actie. Ik moet ook vaak snel naar de ab grijpen als de actie losbarst. Hoe goed je de boel ook afstelt, het ligt daar vaak niet aan maar puur aan de DVD.
My 2 cents...

suprguard
18-11-2002, 13:20
Ik heb alles dus al afgesteld met een db meter. Ik weet dus dat het door de dvd komt en niet door mijn versterker /boxen of wat dan ook. Ik vraag me alleen af waarom die filmmakers dat centerkanaal zo slecht benutten. Pas we were soldiers gekeken en daar heb je gewoon dat de dialogen overstemd worden door de muziek. Vind ik wazig..

Martin van Tuijl
18-11-2002, 13:29
Ik vraag me alleen af waarom die filmmakers dat centerkanaal zo slecht benutten. Pas we were soldiers gekeken en daar heb je gewoon dat de dialogen overstemd worden door de muziek. Vind ik wazig.. Hmmm, weet je wel zeker dat je center goed afgesteld staat? In mijn geval (Pioneer Receiver) heb ik de center standaard op +2 staan en dat geeft in mijn situatie een prima geluidsbeeld.

suprguard
18-11-2002, 13:45
Uhm, ik ben er vrij zeker van. Een DB meter liegt niet. En er zijn uiteraard films die wel goed geluid uit de center speaker weergeven. Training day bijvoorbeeld is wel goed. Ik vind het gewoon raar dat er zoveel films zijn met een te zachte weergaven van het centerchannel, terwijl als er actie komt je weggeblazen wordt.

Jeroen Driessen
18-11-2002, 13:59
Ik vind het gewoon raar dat er zoveel films zijn met een te zachte weergaven van het centerchannel, terwijl als er actie komt je weggeblazen wordt. In principe klopt het wel dat je door explosies, overvliegende heli's etc. wordt weggeblazen, is in het echt ook zo. Misschien zijn we zo gewend aan het monotome volume bij TV uitzendingen, dat we gewoon schrikken van hetgeen Surround ons biedt. Ik heb zelf mijn center ook wat harder staan, maar probeer eigenlijk nooit het volume omlaag te zetten als er stevige actie komt. Juist het "schrik"effect is erg natuurgetrouw, dus vind ik het zonde om hem zacht te zetten.
Toen ik voor het eerst U-571 keek - bij m'n ouders toen nog - baalde ik toen ze het volume tijdens de dieptebommen omlaag gooiden. Het klopt gewoon niet dat bommen net zo hard klinken als dialoog...

Dus misschien is een verandering in opvatting over geluid een optie :)

En dat ware mijn centjes...

Martin van Tuijl
18-11-2002, 14:03
Dus misschien is een verandering in opvatting over geluid een optie :)

En dat ware mijn centjes... Daar sluit ik mij bij aan :)

Jeroen Driessen
18-11-2002, 14:34
Daar sluit ik mij bij aan :) Cool...nog meer volgelingen :D

Moet er wel bij zeggen dat ik het wel belangrijk vind dat dialogen duidelijk te verstaan zijn, wat idd bij veel films erg ondermaats is. Dit is echter weer een ander issue dan knallende actiescenes die je wegblazen...

Eric van Ballegoie
18-11-2002, 15:15
Ik moet bijna altijd de centerspeaker een stuk harder zetten bij films anders versta ik geen moer van de dialogen. Komt er dan een actie stuk dan wordt ik weggeblazen. Dat klopt helemaal! DVD heeft namelijk een erg groot 'dynamisch bereik'. Dat wil zeggen dat het verschil tussen zacht (spraak) en hard (actie) veel groter is dan wat je van TV of VHS gewend bent.

Als je je set netjes met een DB-meter afstelt en je zet het geluid zo dat de spraak goedhoorbaar is, dan wordt je inderdaad je stoel uitgeblazen bij actiescenes. Dat heeft dus niets te maken met een 'zacht' opgenomen centerkanaal, je moet het meer zien als dat de actie erg 'hard' is opgenomen.

Wil je hier wat aan doen dan moet je het dynamisch bereik verkleinen. Vaak heeft de receiver daar een optie voor, soms kan het op de DVD-speler. Ik heb zelf een Yamaha versterker en daar heb ik het dynamisch bereik meestal op 'normal, andere opties op mijn versterker zijn 'max' en 'min'. Hoe lager je het dynamisch bereik instelt, hoe kleiner het verschil tussen hard en zacht.

Johan van den D.
18-11-2002, 15:32
voor mijn gevoel zijn de verhoudingen bij mij wel goed
natuurlijk zit er een behoorlijk verschil tussen de dialogen en actie,s maar niet zo dat ik het als echt hinderlijk ervaar
ook bij mij is alles met een db-meter gedaan dus ook dat klop wel
het verschil is dus niet zo dat het hinderlijk wordt maar gewoon lekker voor m,n gevoel
mijn vrouw vind het overigens wel dat die actie,s te hard zijn maar goed

Jeroen Driessen
18-11-2002, 15:34
Wil je hier wat aan doen dan moet je het dynamisch bereik verkleinen. Vaak heeft de receiver daar een optie voor, soms kan het op de DVD-speler. Ik heb zelf een Yamaha versterker en daar heb ik het dynamisch bereik meestal op 'normal, andere opties op mijn versterker zijn 'max' en 'min'. Hoe lager je het dynamisch bereik instelt, hoe kleiner het verschil tussen hard en zacht. Ik neem aan dat als je het dynamisch bereik heel laag zet je dus eigenlijk niet luisterd naar de film zoals ie bedoeld is, correct? Ik vind enorm harde actiescenes juist de filmbeleving enorm vergroten en daarom raak ik ook snel verveeld door TV geluid, wat er monotoom is qua dynamiek (volumeverschil).
Mijn keuze is dus om alles lekker te laten zoals het is, aangezien het ook zo bedoeld is. Je hebt niet voor niks een HT hè :cool:

Martin van Tuijl
18-11-2002, 15:42
Wil je hier wat aan doen dan moet je het dynamisch bereik verkleinen. Vaak heeft de receiver daar een optie voor, soms kan het op de DVD-speler. Ik heb zelf een Yamaha versterker en daar heb ik het dynamisch bereik meestal op 'normal, andere opties op mijn versterker zijn 'max' en 'min'. Hoe lager je het dynamisch bereik instelt, hoe kleiner het verschil tussen hard en zacht. Dat is natuurlijk een optie, maar wil je dat? Het blijft natuurlijk een persoonlijke smaak, maar zoals Jeroen Driessen
ook al aangaf, ik vind die verschillen ook wel zijn charme hebben. Ik mag graag eens van schrik boven op de bank staan ;)

Guest-06
18-11-2002, 17:40
Ligt het nu aan mij of wordt de centerspeaker in films altijd maar slecht gebruikt. Ik moet bijna altijd de centerspeaker een stuk harder zetten bij films anders versta ik geen moer van de dialogen. Komt er dan een actie stuk dan wordt ik weggeblazen. Ik heb alles afgesteld met een DB meter, dus het lijkt me dat de geluidnivos wel goed zitten. Hebben anderen hier ook last van??

Volgens mij wordt de centerspeaker nog steeds een beetje ondergewaardeerd.

graag hoor ik jullie mening hierover. Bij de ene film zijn de dialogen harder opgenomen dan bij de andere, jammer, maar waar.
Maar eh, acties komen toch uit je front en rear speakers ?
Ik denk dat er alleen dialogen uit je center komen.

suprguard
18-11-2002, 19:03
zozo, hoop nuttige reacties moet ik zeggen. Het klopt inderdaad wel dat de dynamiek van een dvd heel hoog ligt. Nog ff voorbeeld. Als ik U-571 gewoon op normaal niveau zet zodat ik de spraak goed kan horen dan is het bij die dieptebommen behoorlijk hard moet ik zeggen. Althans dat zeggen mijn buren :D
Maar misschien is het gewoon een kwestie van wennen.
Had niemand anders het gevoel dat de center bij we were soldiers gewoon bizar zacht was? Anders moet ik toch die decibel meter maar weer ff zoeken en alles opnieuw afstellen.

StrayDog
18-11-2002, 20:08
Het klopt idd wat je zegt, ik vind zelf ook dat ik het volume vaak te hoog moet zetten om de dialogen goed weer te geven.

Het viel me wel op dat bij Star Wars Episode II het centerkanaal qua volume wel perfect is.
Ik vind dat veel prettiger film kijken dan om de haverklap het volume bij te moeten stellen.

suprguard
19-11-2002, 09:45
Klopt ja, SW 2 was heel goed. vond ik ook. Daar kan nog van geleerd worden mijn inziens.