PDA

Bekijk de volledige versie : LG OLED 77GX6LA Gallery Design - Review



Claudio Santulli
20-07-2020, 10:10
LG OLED 77GX6LA Gallery Design - Review

De nieuwe LG OLED 77GX6LA is een 10e generatie 4K-OLED-scherm met zelf oplichtende pixels in een resolutie van 3840x2160 beeldpunten, voorzien van de nieuwe Alpha 9 gen3-processor. Het is de vervanger van de E-serie en de terugkeer van de Gallery-serie. Dit keer in een wel heel innovatief concept. Maar is groter nu echt beter en mooier? Is de beeldkwaliteit verbeterd? Is dit dan het ultieme bioscoopgevoel?

Lees dit artikel (https://allesoverfilm.nl/hardware/lg-oled-77gx6la-gallery-design-review/)

rogue
20-07-2020, 16:51
Eindelijk de review :)!
Ga ik eens vanavond op mijn gemakje lezen Claudio.

peptalk
20-07-2020, 17:03
Nice Claudio, geniet er van!!

raymen
20-07-2020, 20:35
Veel plezier van je 77 inch tvtje

rogue
20-07-2020, 22:30
Weer een heerlijke eerlijke review Claudio! Ik schrok wel even dat er geen voet bij zit (dat zou niets voor mij zijn), maar er is dan blijkbaar een ander model die je kunt kiezen.

Ik zei eerlijk, omdat je aangeeft dat de verschillen met voorgaande modellen marginaal zijn qua beeld.
Wel nog een kanttekening: Netflix en Disney+ ondersteunen zelfs bij mijn tv (dus jouw oude) al Dobly Vision. Tonemapping zal ongetwijfeld beter zijn op jouw tv (daarvoor heb ik nu de Pana speler).

En ik moest natuurlijk wel lachen om dit zinnetje

en ben ik volledig genezen van het virus genaamd upgrade…
Want we weten allebei dat dat tijdelijk is :)....

jeroeni
20-07-2020, 23:19
1ms voor zo'n groot scherm is wel heel netjes.Veel plezier!

Claudio Santulli
21-07-2020, 00:00
Weer een heerlijke eerlijke review Claudio! Ik schrok wel even dat er geen voet bij zit (dat zou niets voor mij zijn), maar er is dan blijkbaar een ander model die je kunt kiezen.

Ik zei eerlijk, omdat je aangeeft dat de verschillen met voorgaande modellen marginaal zijn qua beeld.
Wel nog een kanttekening: Netflix en Disney+ ondersteunen zelfs bij mijn tv (dus jouw oude) al Dobly Vision. Tonemapping zal ongetwijfeld beter zijn op jouw tv (daarvoor heb ik nu de Pana speler).

En ik moest natuurlijk wel lachen om dit zinnetje

Want we weten allebei dat dat tijdelijk is :)....


Dank je wel. ;-)

Dolby Vision lukte inderdaad al prima, maar Dolby Atmos niet. Zal wel met het interne Atmos-gedoe te maken hebben. Zo ging het met Dolby Vision en Netflix ook op de 65E6V. Dat tonemapping staat overigens uit bij HDR10. Vond het niet een fijne verbetering. Eigenlijk staat zo'n beetje alles wel uit wat je uit kan zetten. :-)

Nee echt, ik ben inmiddels immuun. :mrgreen:

Claudio Santulli
21-07-2020, 00:03
1ms voor zo'n groot scherm is wel heel netjes.Veel plezier!
Ben benieuwd als de nieuwe consoles komen. Kon het overigens niet laten om even met Spider-Man door de stad te slingeren op dit mooie scherm. ;-)

Hombre
21-07-2020, 10:45
Weer een mooie Tv :-) (y)

Dolby Atmos zal je nu nog niet gaan lukken bij Di$ney+, want die hebben ze nog niet weer geactiveerd.
Netflix heeft inmiddels wel weer Dolby Atmos.

Misschien helpt dit een beetje.
Bij mijn Tv moet je wel nog in een expert menu DD+ kiezen ipv standaard DD en dan ook nog "Dolby Atmos compatible" aanvinken.
Op mijn Marantz processor geeft dan DD+ 7.1 aan.


Dank je wel. ;-)

Dolby Vision lukte inderdaad al prima, maar Dolby Atmos niet. Zal wel met het interne Atmos-gedoe te maken hebben. Zo ging het met Dolby Vision en Netflix ook op de 65E6V. Dat tonemapping staat overigens uit bij HDR10. Vond het niet een fijne verbetering. Eigenlijk staat zo'n beetje alles wel uit wat je uit kan zetten. :-)

Nee echt, ik ben inmiddels immuun. :mrgreen:

Claudio Santulli
21-07-2020, 11:21
Ik heb nu overal Dolby Atmos in DD+. Een paar dagen nadat ik mijn tv kreeg werden de bandbreedte restricties opgeheven en was alles Atmos. Perfecte timing. Bij de nieuwe apps zie je het in het fimmenu staan. Bij de andere staat er 5.1. Met eArc moet het straks mogelijk zijn om Dolby TrueHD te streamen I.p.v. DD+. Hopelijk gaat dat een keer gebeuren, maar voor nu is dat meer dan prima.

Hombre
21-07-2020, 14:25
Aha, goed om te horen dat overal Atmos werkt. Ik zal Disney+ weer eens checken, want die gebruik ik niet zoveel.

Quote: Voor de duidelijkheid; hij is écht best groot, maar tegelijk went het best snel.

Ja, vooral het laatste is absoluut waar, maar heeft ook een ander effect.
Mij vrouw maakte in het begin een aantal keer als we ergens weggingen de opmerking; jee die hebben we een klein Tv-tje… :lol:


Echter bij de laatste upgrade van 80” naar 82” de opmerking; hij lijkt wel kleiner, ik wat :roll:
Wel nu is het geval dat de 80” frameranden van 22mm had en op z’n lompe “Apple”-achtige voet stond en de 82” frameranden van 2mm heeft en op 2 hele slanke poten staat, waardoor hij lijkt te zweven. Toch maar even gemeten en ja de 58mm (2”) in diameter extra is er echt :lol:


Heerlijk genieten is het dan op onze schermen 8-)8-)





Ik heb nu overal Dolby Atmos in DD+. Een paar dagen nadat ik mijn tv kreeg werden de bandbreedte restricties opgeheven en was alles Atmos. Perfecte timing. Bij de nieuwe apps zie je het in het fimmenu staan. Bij de andere staat er 5.1. Met eArc moet het straks mogelijk zijn om Dolby TrueHD te streamen I.p.v. DD+. Hopelijk gaat dat een keer gebeuren, maar voor nu is dat meer dan prima.

RHK
21-07-2020, 21:33
Sowieso een prachtig scherm. Ik kan me voorstellen dat je een smoes verzint om hem aan te zetten met die omvang. En tevens ook klimaatvriendelijk, je kan de kachel denk ik wel wat lager zetten in de koude maanden met die warmte afgifte :lol:

Claudio Santulli
21-07-2020, 23:29
Aha, goed om te horen dat overal Atmos werkt. Ik zal Disney+ weer eens checken, want die gebruik ik niet zoveel.

Quote: Voor de duidelijkheid; hij is écht best groot, maar tegelijk went het best snel.

Ja, vooral het laatste is absoluut waar, maar heeft ook een ander effect.
Mij vrouw maakte in het begin een aantal keer als we ergens weggingen de opmerking; jee die hebben we een klein Tv-tje… :lol:


Echter bij de laatste upgrade van 80” naar 82” de opmerking; hij lijkt wel kleiner, ik wat :roll:
Wel nu is het geval dat de 80” frameranden van 22mm had en op z’n lompe “Apple”-achtige voet stond en de 82” frameranden van 2mm heeft en op 2 hele slanke poten staat, waardoor hij lijkt te zweven. Toch maar even gemeten en ja de 58mm (2”) in diameter extra is er echt :lol:


Heerlijk genieten is het dan op onze schermen 8-)8-)
Inderdaad, het went snel, maar ik zou niet meer anders willen :-)
Dat is inderdaad het mooie aan de nieuwste technieken, ze worden ranker en slanker en lijken bijna kleiner. Precies wat we willen. ;-)

Claudio Santulli
21-07-2020, 23:32
Sowieso een prachtig scherm. Ik kan me voorstellen dat je een smoes verzint om hem aan te zetten met die omvang. En tevens ook klimaatvriendelijk, je kan de kachel denk ik wel wat lager zetten in de koude maanden met die warmte afgifte :lol:

Ha ha, dank je.
Nou, mijn oude plasmaschermen; die werden pas écht warm. :-) ;-)

Frenkel
22-07-2020, 05:15
Ha ha, dank je.
Nou, mijn oude plasmaschermen; die werden pas écht warm. :-) ;-)

Plasma was vaak een probleem in de zomer, leiden al snel tot ondraaglijke warmte op hete dagen en naast hoge energie kosten van het scherm zelf ook tot hoge kosten voor de airco.
Gelukkig worden Oled schermen niet zo warm en zijn daardoor geen aanslag op je energie rekening.

Heb zelf ook wel zit om te upgraden van mijn huidige 55" naar 65"

Claudio Santulli
22-07-2020, 10:36
Ik zeg doen. :mrgreen:

We zitten momenteel in een rare fase waarin er een run is op bijvoorbeeld de C9 en oudere schermen. Voornamelijk door het gustigere prijsverhaal, maar ook door de minimale verschillen in de OLED's. Zeker bij de C-serie die er inderdaad echt exact hetzelfde uitziet en scheve online vergelijkingen de CX lager inschatten dan de C9. Gek genoeg doet dat de prijzen recentelijk weer flink stijgen tot wel honderden euro's. Prijzen die meestal pas weer zakken rond boxing day. Het lijkt wel slimme marketingtechniek van LG, want de C9 is praktisch niet meer te verkrijgen. Of is het simpelweg dat door corona letterlijk alles, maar dan ook alles duurder is geworden...

pretorian22
22-07-2020, 11:40
Veel plezier met je nieuwe scherm!

Ik hou het voor tv kijken voorlopig bij mijn oude C6. 3D vind ik een fijn iets. Hij is 65 inch, uiteraard te klein voor de 4.5m die ik er vanaf zit. Maar daarvoor gebruik ik een 4K beamer en 150inch scherm. Uiteraard niet de kwaliteit van de Oled (komt wel een eind met Dynamisch Iris) maar voor mij wel het bioscoop gevoel kwa grootte, dat heb je simpelweg niet met een TV.

Maar geen enkele TV benadert een OLED kwa contrast. Zou mijn tv ook niet wegdoen voor een andere techniek. (LED. QLED)

Marcel den Haan
23-07-2020, 11:58
Mooie review en wat een machtig mooi formaat. Helaas geen plek voor maar vond het ook wel tijd voor een upgrade. Mijn 55 inch E6 dan ook vorige week vervangen voor een 65 inch CX. Heb ook naar dit model gekeken maar ik ben geen fan van ophangen dus moest een model hebben met voet. Verder zit er ook alles op wat de GX heeft. Ben er weer zeer tevreden over, de lagere helderheid kan ik mij niet zo aan storen. Ik zal toch altijd Oled blijven kopen door de enorme voordelen ten opzichte van LCD.
Ook maar meteen een nieuwe Denon receiver gekocht en Atmos speakerset van Teufel, dus kan er weer wat jaartjes tegenaan :mrgreen:

Ben overigens ook wel benieuwd naar jouw beeldinstellingen en wat je vind van de Filmmaker modus. Ik zit zelf te twijfelen tussen ISf Dark Room, wat ik altijd aanhad op de E6 of de Moviemode.

Claudio Santulli
23-07-2020, 12:23
Dank je Marcel,

Ik ben ook net helemaal klaar met upgraden, versterker, subwoofer (https://allesoverfilm.nl/hardware/de-svs-sb-3000-hardware-review-en-gebruikerservaring/) en nu de tv. Zo nu en dan stoei ik nog wat met de instellingen, vooral omdat elk format een eigen instelling heeft, maar dik tevreden. Ik heb sowieso alles uit en dan scherpte op nul, kleur op 49, helderheid op 49, contrast schommelt tussen 90 en 100 evenals het OLED-lampje. ISF Dark of licht. De rest gebruik ik niet. De Filmmaker Mode heb ik af en toe eens geprobeerd en valt me niet tegen, maar eigenlijk met de 'juiste' instellingen kom je al in de buurt van die Mode. Waar ik nog het meeste mee stoei is het contrast, omdat (vooral bij gewone tv) ik daar een beetje het wauweffect miste). Hij staat daar nu tijdelijk op 95 en popt het wel echt.

De panelen en hardware zijn gewoon precies hetzelfde, alleen mis de CX de stembesturing en zou iets mindere speakers moeten hebben, omdat de G- eigenlijk de E-serie is, maar ik verwacht dat de CX beter klinkt, omdat de speakers gewoon meer ruimte hebben, maar zoals gezegd, is het sowieso een doodzonde om het tv-geluid te gebruiken. ;-)

Hombre
23-07-2020, 21:15
Misschien al oud nieuws..

LG Electronics is recalling around 60,000 OLED TVs that were sold in South Korea to replace their power boards due to possible overheating issues, the company said.
https://www.zdnet.com/article/lg-to-recall-some-oled-tvs-due-to-overheating-issue/

Claudio Santulli
23-07-2020, 23:05
Had het ook gelezen Het betreft gelukkig alleen modellen die in Zuid Korea op markt kwamen, maar met grijze importwinkels weet je het nooit. :-)

Claudio Santulli
23-07-2020, 23:47
De fabriek in de Chinese stad Guangzhou is weer opgestart. De productie lag stil vanwege laag rendement (opbrengst) en uiteraard het coronavirus. Hierdoor kan LG Display bijna twee keer zoveel OLED-schermen produceren. De opbrengst uit een plaat van een bepaald formaat is veel hoger, omdat ze meerdere resoluties in een plaat kunnen verwerken. Immers een kleiner scherm vergt kleinere pixels om tot dezelfde (4K-)resolutie te komen Het is nu mogelijk om zowel een 48" , een 55" en een 77"-scherm uit een plaat te halen, waarmee de opbrengst (yield) stijgt van zeer laag naar rond de 85%. Althans, zolang ze de boel niet weer stil moeten leggen, omdat de markt inmiddels verandert is...

Marcel den Haan
24-07-2020, 18:12
Moet zeggen, ik vind de CX stukken minder klinken dan de E6. Het geluid bij die was gewoon erg goed met de soundbar. Vooral op het gebied van het laag heeft de CX aardig wat in moeten leveren. Ik heb uiteraard ook alles via de receiver lopen maar toch even geluisterd hoe hij klonk via de speakers in de tv. Niet slecht maar wel minder goed dus.
Qua beeld komen we aardig overheen, alleen het Oled lampje heb ik wat lager staan omdat ik vooral in de avond in een erg donkere kamer kijk en game. Vond hem wat te fel.

Ik krijg alleen het geluid via het ARC kanaal niet voor elkaar. Had de tv aangesloten via dat kanaal naar het ARC kanaal (hdmi out) kaneel op de receiver, maar geen geluid. Geen idee wat het probleem is. Nu dus maar de HDMI in de decoder gedaan, maar dan heb ik geen geluid over de receiver bij Netflix, Prime en dergelijke.



Dank je Marcel,

Ik ben ook net helemaal klaar met upgraden, versterker, subwoofer (https://allesoverfilm.nl/hardware/de-svs-sb-3000-hardware-review-en-gebruikerservaring/) en nu de tv. Zo nu en dan stoei ik nog wat met de instellingen, vooral omdat elk format een eigen instelling heeft, maar dik tevreden. Ik heb sowieso alles uit en dan scherpte op nul, kleur op 49, helderheid op 49, contrast schommelt tussen 90 en 100 evenals het OLED-lampje. ISF Dark of licht. De rest gebruik ik niet. De Filmmaker Mode heb ik af en toe eens geprobeerd en valt me niet tegen, maar eigenlijk met de 'juiste' instellingen kom je al in de buurt van die Mode. Waar ik nog het meeste mee stoei is het contrast, omdat (vooral bij gewone tv) ik daar een beetje het wauweffect miste). Hij staat daar nu tijdelijk op 95 en popt het wel echt.

De panelen en hardware zijn gewoon precies hetzelfde, alleen mis de CX de stembesturing en zou iets mindere speakers moeten hebben, omdat de G- eigenlijk de E-serie is, maar ik verwacht dat de CX beter klinkt, omdat de speakers gewoon meer ruimte hebben, maar zoals gezegd, is het sowieso een doodzonde om het tv-geluid te gebruiken. ;-)

Claudio Santulli
25-07-2020, 10:05
Ik heb het OLED-lampje bij sommige bronnen ook lager staan (rond de 80), maar bij HDR en DV op 100.

Tja, dat eArc en Arc is altijd een beetje hit and miss. Ik neem aan dat je de goede HDMI-input hebt gebruikt (2)? Bij mij werkt het foutloos, maar dat deed het voorheen ook. Ik schakel in ieder geval alles handmatig met de Harmony, dus geen HDMI-CEC. De Harmony zet hem dan op tv-input op de versterker. Volgens mij helpt dat, maar soms kan het ook aan de HDMI-kabel liggen. Mijne was bijvoorbeeld beschadigd toen ik mijn nieuwe versterker installeerde. Dacht natuurlijk dat dit dus aan de nieuwe receiver lag, maar nee. Ik kreeg echter wel geluid, maar met dropouts. Een noodoplossing is een optisch kabeltje, dan werkt DD+ nog steeds, meer wordt toch nog niet aangeboden.

Claudio Santulli
27-07-2020, 21:04
LG komt met 4K 164" MicroLED.

https://www.flatpanelshd.com/news.php?subaction=showfull&id=1595841587

rogue
28-07-2020, 07:49
Je overdrijft wel een beetje met je 164" Claudio, het is maar 163" :).

Claudio Santulli
28-07-2020, 10:01
Oh, laat dan maar zitten... :mrgreen:

Hombre
28-07-2020, 15:01
LG antwoord op de opmars van Samsung, Barco en Sony.

https://www.digitalcinemareport.com/category/led-screens

Grappig is dat Samsung teamed met DTS en LG met Dolby.


LG komt met 4K 164" MicroLED.

https://www.flatpanelshd.com/news.php?subaction=showfull&id=1595841587

MicroLED word de toekomst voor de Bios en Thuis.

Overigens zet LG ook zwaar in op NanoLED.
Heerlijk om te zien hoe men tegen elkaar opdrijft in ontwikkelingen, kwaliteit en grote :-)

Claudio Santulli
28-07-2020, 16:30
Samsung wil denk ik alles in eigen huis houden. Geen OLED afnemen van LG-displays en geen geld uitgeven om Dolby Vision te ondersteunen. DTS is erbij gebaat om terrein te winnen en zal eerder Samsung betalen of anders niks vragen. Dat LG Nanotechnologie aanbiedt zal met markt in een bepaalde prijsklasse te maken hebben. OLED zit nu eenmaal in een hogere prijsklasse die niet voor iedereen is, alhoewel ze die slag altijd zullen verliezen.

MicroLED zal hoop ik de toekomst worden, maar ook daar gaat de productie - zoals in het artikel al gezegd - moeizaam (bad yield) en zijn vooralsnog alleen geschikt voor zakelijke doeleinden en grote schermen op afstand, aangezien de pixels nog veel te groot zijn. Overigens blijkt ook MicroLED niet vrij van inbranden te zijn, maar hopelijk wordt dat straks een non-issue. Ze hebben nog even. Wat mij betreft mogen ze daar een jaar of vier over doen... :-)

pretorian22
29-07-2020, 14:29
LG komt met 4K 164" MicroLED.

https://www.flatpanelshd.com/news.php?subaction=showfull&id=1595841587



Ben benieuwd wat dat gaat kosten dan. Mijn 65 inch tv is te klein op mijn kijkafstand. Vandaar nu weer een beamer in gebruik. Alleen 165inch kunnen veel mensen niet plaatsen gok ik hahahaha :) maar is niet overdreven. Ik kijk op 4/4.5m naar een 150inch scherm op de beamer en is niet overdreven.

Claudio Santulli
29-07-2020, 19:01
Ik denk dat je daar wel een goed gevulde middenklasser voor kunt kopen... :mrgreen: Als het beter is dan OLED, zullen de prijzen ook hoger worden dan de huidige 8K-OLED's en daar kun je al een leuk autootje voor kopen. :|

pretorian22
30-07-2020, 07:11
ja, ik wacht nog wel even dan hahaha. Microled wordt denk ik wel de volgende tv die ik koop, mits ze betaalbaarder worden. en dan een 88 inch scherm ofzo. 8K zie ik nu nog het nut niet van in. Op normale formaat tv's in ieder geval niet. Maar zal wel weer gemeengoed zijn over een jaar of 5.

Claudio Santulli
26-09-2020, 15:42
Niet heel fijn voor mij, maar dat weet je van te voren als je op de eerste rij wilt zitten; de 77GX6GLA heeft echt een flinke prijsdaling gekregen. Hij kost nu gemiddeld 5000 euro en dan zal er vast nog wat mogelijk zijn prijstechnisch... Corona-perikelen?

Koroshiya Ichi
07-10-2020, 18:15
Ik heb de C9 en zit met de volgende vraag:

Als ik een UHD kijk, dan probeer ik dat zoveel mogelijk in een totaal verduisterde ruimte te doen. Er is een optie om de Peak Brightness aan te passen naar Off, Low, Medium & High en vroeg mij af welke setting het beste is voor een verduisterde ruimte. Lees over het algemeen veel dat High wordt aangeraden, maar er staat meestal niet bij of dat voor een lichte of donkere ruimte geldt. Alle hulp is welkom en wordt zeer gewaardeerd :lol:.

Claudio Santulli
07-10-2020, 18:31
Ik heb hem op High staan om zo het maximaal haalbare nits te verkrijgen. Ik kijk ook het meest in het donker. Het is verder vooral persoonlijk. Vind je het te fel, dan zet je hem lager. Wil je dat hij automatisch dimt als het donker wordt, dan moet je het bij AI (X-serie) zoeken. Deze gebruikt de tv-sensor om het licht in je kamer te meten en het helderheidsniveau in te stellen. Maar ook dat heb ik uitstaan.. ik heb vrijwel alles uitstaan. :mrgreen:

Koroshiya Ichi
07-10-2020, 18:40
@Claudio:

Dank voor je snelle en uitgebreide reactie. Had hem eerst op Off staan voor HDR/DV, omdat ik dacht dat dat moest (onnodige artificiële boosting), maar vond UHDs er niet heel veel beter dan Blu-rays uitzien. Tot ik de stand op High zette en vervolgens een duidelijker verschil ten opzichte van Blu-rays zag. Een vriend van mij zei dat High te fel is voor een verduisterde ruimte en op Off moet, maar ik had zo mijn twijfels of dat wel klopt. Ben je dan niet juist één van de belangrijkste punten van HDR aan het teniet doen?

Claudio Santulli
07-10-2020, 23:05
@Claudio: Ben je dan niet juist één van de belangrijkste punten van HDR aan het teniet doen?
In principe wel, maar ik ben tegenwoordig meer van WYSIWYG. Vind je het mooi, dan is het mooi... ;-)

Claudio Santulli
17-10-2020, 22:56
Nieuwe technologie beloofd inbrandvrije OLED-schermen.
Plasmonics.

Zie de 'stop de fear of missing out'-video.


https://youtu.be/yxvsW-DH8KM

pretorian22
19-10-2020, 08:19
Heb gisteren toevallig op mijn bijna 4 jaar oude 65OLEDC6 een rood scherm gedraaid. Geen enkel vlekje te zien. Dus heb geluk blijkbaar. Gebruik hem om te gamen, netflix, youtube. Staat soms uren op schermen met logos en teksten.

Claudio Santulli
20-10-2020, 11:59
Het is inderdaad een beetje een lotto. Sommige schermen uit de 6- of 7-serie hebben al na een paar jaar last, andere weer niet. Bij mij ontstond het ook heel opeens de laatste tijd. Hopelijk heb je nog lang plezier van je scherm.

Johan1967
20-10-2020, 14:02
Heb gisteren toevallig op mijn bijna 4 jaar oude 65OLEDC6 een rood scherm gedraaid. Geen enkel vlekje te zien. Dus heb geluk blijkbaar. Gebruik hem om te gamen, netflix, youtube. Staat soms uren op schermen met logos en teksten.

Ouch. Had hier nog nooit van gehoord. Vanmiddag op mijn nog geen 3 jaar oude 55OLEDE6V eens geprobeerd. Zag verschillende logo's. Gelukkig zie ik niets, als ik TV of een film kijk.

Claudio Santulli
20-10-2020, 16:30
Bij mij was nota bene het Netfilx logo rechts onderin van de eigen LG's app die steeds prominenter aanwezig was. En ik kijk nog niet eens al heel lang of vaak Netfilx. Het probleem is dat wat je lokaal veel gebruikt afneemt in helderheid en dus donkerder is als de rest. Dus het Netflix- en YouTube-logo en daar waar de ondertitels continu worden weergegeven. Het gaat niet om langdurig iets statisch op je scherm vertonen, maar hoe vaak. Ik gebruikte mijn scherm tevens als pc-monitor en daar zag je na al die jaren niks van terug. Maar inderdaad, in 90% van wat je kijkt valt het niet eens echt op, alleen als veel rood (of kleuren opgebouwd uit rood) wordt getoond zie je het. De tendens is wel als je het eenmaal weet, je het sneller ziet. Ze zeggen dat vanaf de 8-serie dit probleem minder is, maar truckjes gaan het iets verbeteren, maar het blijft een nadeel van de organische aard van de techniek. Het moet dus nog maar blijken hoe de schermen er na een jaar of vier uit gaan zien. En het is ook bijna selectief. Het ene scherm heeft al snel last, de ander totaal niet. Ik denk dat plasma daar zelfs nog minder last van had. Toch weerhield het mij niet om weer voor OLED te gaan, maar dan is deze ontwikkeling wel heel goed, want MicroLED gaat voorlopig nog niet gebeuren, laat staan voor een acceptabel prijskaartje. OLED ontwaakt op deze manier uit zijn eeuwige ontwikkelingsstagnatie, want die was de laatste 5 jaar best vrij stoïcijns...

Mark van L.
20-10-2020, 19:59
Wat bedoelen jullie met een rood scherm draaien?

Johan1967
20-10-2020, 20:11
Wat bedoelen jullie met een rood scherm draaien?

Google maar eens op "red screen oled". Eerste resultaat is een filmpje op You Tube. Die op de televisie projecteren.

rogue
21-10-2020, 08:12
Als je nu geen last hebt, zou ik dat niet doen. Stel dat er iets is wat je dan ziet, dan ga je er wellicht heel de tijd op letten. Onwetendheid is in dit geval fijn, denk ik dan.

Claudio Santulli
21-10-2020, 09:31
Als je nu geen last hebt, zou ik dat niet doen. Stel dat er iets is wat je dan ziet, dan ga je er wellicht heel de tijd op letten. Onwetendheid is in dit geval fijn, denk ik dan.
So true... :mrgreen:

Mark van L.
21-10-2020, 11:19
Te laat...........RTL4 en NPO logo......

LG had me erom gevraagd in verband met de terugroep actie (voeding) om ook inbranding aan te geven.

Claudio Santulli
22-10-2020, 00:14
Te laat...........RTL4 en NPO logo......

LG had me erom gevraagd in verband met de terugroep actie (voeding) om ook inbranding aan te geven.
Ik ruik een (inruil)deal... :-)

Marcel Hoeve
22-10-2020, 07:55
Hebben alleen LG-toestellen last van deze inbrandverschijnselen na zo korte tijd of ook die van Panasonic, Philips, Sony etc.? Of zijn er op dit forum geen OLED-bezitters van deze merken? Ik vind dit allemaal wel behoorlijk kwalijk.

Claudio Santulli
22-10-2020, 08:37
Alle OLED-schermen komen van LG-Displays, dus in theorie wel. In de praktijk is het maar een deel wat uiteindelijk inbrandverschijnselen vertoond.

pretorian22
27-10-2020, 14:35
Het is inderdaad een beetje een lotto. Sommige schermen uit de 6- of 7-serie hebben al na een paar jaar last, andere weer niet. Bij mij ontstond het ook heel opeens de laatste tijd. Hopelijk heb je nog lang plezier van je scherm.

Ik hoop het ook, maar twijfel al een tijdje om deze op de slaapkamer op te hangen en een 77inch versie te halen voor de woonkamer. Ben naast film liefhebber een gamer in hart en nieren. Dus 2.1 hdmi en 4k/120 voor de PS5 en Xbox Series X zijn ook wel interessant :P

RHK
27-10-2020, 15:40
Zolang je binnen de 2 jaar zit, krijg je een nieuw paneel, daarna volgt een coulanceregeling. Ik zat gelukkig nog binnen de 2 jaar destijds.

Claudio Santulli
27-10-2020, 17:22
Ik hoop het ook, maar twijfel al een tijdje om deze op de slaapkamer op te hangen en een 77inch versie te halen voor de woonkamer. Ben naast film liefhebber een gamer in hart en nieren. Dus 2.1 hdmi en 4k/120 voor de PS5 en Xbox Series X zijn ook wel interessant :P

Zolang je er maar geen (nieuwe) receiver tussen hangt, want alle recente HDMI 2.1-receivers hebben een probleem met de chip (sommige tv's ook). Het verschil zit hem in 4K HDR 120fps compressed of decompressed datastream. De nieuwe consoles en RTX 3000- kaarten vergen decompressed data. Je raadt het al; de huidige chip biedt alleen compressed data. Sluit je je console of kaart rechtstreeks op een X-serie van LG dan gaat het goed. Voor de 9-serie is dat nog niet duidelijk, maar volgens mij wel. Het is niet dat dit softwarematig kan worden verholpen, maar alleen hardwarematig en de nieuwe chip moet nog ontwikkelt worden? Kan nog wel een jaar duren. :-( Nu sluit ik mijn huidige consoles ook direct op de tv aan en laat het geluid via eARC naar de receiver lopen, dus voor mij geen probleem straks, maar je zal maar net een nieuwe HDMI 2.1-receiver hebben gekocht? Early Adopter-issues. Mijn receiver krijgt straks wel een HDMI 2.1-upgrade, maar denk dat die nog even op zich laat wachten dus.

Hombre
28-10-2020, 11:04
Dit is misschien een interessant Youtube filmpje. Voorlopig dus even geen nieuwe receiver kopen?
En de eventueel beloofde upgrades kun je voorlopig wel vergeten....

HDMI 2.1 is broken: the wrong 2.1 chip on your AVR disables 4K120 on PS5, Xbox Series X and RTX 3000.
How did Denon, Marantz & Yamaha choose the wrong chip, and what can we do about it?

https://youtu.be/lCzitcu_ZRM

Als dit inderdaad waar is, dan heeft upgraden nu dus geen zin... :-(

pretorian22
29-10-2020, 07:22
Zolang je er maar geen (nieuwe) receiver tussen hangt, want alle recente HDMI 2.1-receivers hebben een probleem met de chip (sommige tv's ook). Het verschil zit hem in 4K HDR 120fps compressed of decompressed datastream. De nieuwe consoles en RTX 3000- kaarten vergen decompressed data. Je raadt het al; de huidige chip biedt alleen compressed data. Sluit je je console of kaart rechtstreeks op een X-serie van LG dan gaat het goed. Voor de 9-serie is dat nog niet duidelijk, maar volgens mij wel. Het is niet dat dit softwarematig kan worden verholpen, maar alleen hardwarematig en de nieuwe chip moet nog ontwikkelt worden? Kan nog wel een jaar duren. :-( Nu sluit ik mijn huidige consoles ook direct op de tv aan en laat het geluid via eARC naar de receiver lopen, dus voor mij geen probleem straks, maar je zal maar net een nieuwe HDMI 2.1-receiver hebben gekocht? Early Adopter-issues. Mijn receiver krijgt straks wel een HDMI 2.1-upgrade, maar denk dat die nog even op zich laat wachten dus.


Bedankt voor het advies! Had een aantal maanden geleden een Marantz SR7013 gekocht omdat de 7010 kuren kreeg. Had express niet gewacht op de nieuwe generatie, want zag ook dat er maar 1 hdmi 2.1 poort op zou komen te zitten en aangezien ik allebei de consoles wil had dit al geen nut.
Nu ik dat stuk van jouw lees ben ik helemal blij met die keuze. Zal waarschijnlijk ergens in de loop van volgend jaar de CX aanschaffen en dan de consoles maar idd op de tv zelf aansluiten en via ARC naar de receiver voor geluid :)

pretorian22
03-02-2021, 12:02
Gisteren de LG Oled77cx ontvangen thuis en aangesloten. Heb 5 weken een LG 75Nano996 gehad, maar deze in kunnen wisselen gelukkig nog. Had spijt namelijk dat ik mijn oude C6 hiervoor had ingeruild. Het 8K was niets van te zien en miste mijn kleuren en zwartwaardes. Om over die afschuwelijke backlight en clouding niet te spreken.

In gamemode ging local dimming uit. Gewoon vlekkerig over het scherm

Voor mij toch weer een oled en meteen een voldane zucht toen ik hem aanzette. Wat een heerlijk beeld heeft die CX. Ook de PS5 en XsX zien er schitterend uit. Voor mij nu echt never nooit rare utstapjes naar LED, nanoled of andere fantasieled. Irriteer me alleen maar anders

Een les geleerd weer dus. :)

Claudio Santulli
03-02-2021, 12:09
En met de recente updates is het sowieso ook DE gamestv, maar eigenlijk op alle vlakken. Veel plezier met je nieuwe tv. Goede afmeting ook. ;-)

pretorian22
04-02-2021, 07:43
Ja gamen was wel een belangrijk punt. Vooral nu met de lockdown en Corona ellende game ik meer dan normaal. In ieder geval schitterend beeld. Format wilde ik ook weer een stap groter dan de oude 65inch. Met gamen wat fijner van afstand naar de bank. Jammer dat ze alleen verdubbelen kwa prijs van 65 inch naar 77 inch.

Maar nu al zeer blij mee!

Marcel Hoeve
04-02-2021, 08:20
Zomaar een vraag: Gamen en OLED, gaat dat wel samen, vraag ik me af? Wordt altijd erg voor gewaarschuwd ivm image retention of nog erger: inbranden van statische informatie. Mensen die gamen doen dat meestal niet voor een half uurtje, maar soms uren achtereen.

Claudio Santulli
04-02-2021, 10:06
Ik heb op mijn vijf jaar oude OLED al mijn DVD.nl/allesoverfilm-berichten getikt. Kortom dagelijks als mijn main pc-monitor gebruikt en meerdere consoles op 'versleten'. En ik speel veel en langdurig (nu wat minder). 3x raden wat licht ingebrand was; het Netflix-logo van LG eigen app. DE reden dat ik mijn tv wegdeed, was om mijn vader te pleasen en omdat ik groter wou, maar het was nog niet direct nodig. Mijn vader heeft het nog niet eens door... :-)

Er is nu maar 1 scherm dat overweg kan met de nieuwste consoles en dat is de CX of GX.

Marcel Hoeve
04-02-2021, 11:05
Er is nu maar 1 scherm dat overweg kan met de nieuwste consoles en dat is de CX of GX.

Omdat? Kun je dat toelichten? Ik speel geen games, maar ben wel benieuwd waarom dat juist bij die typen dan geen probleem meer zou zijn.

Claudio Santulli
04-02-2021, 11:48
Dat heeft te maken met de mogelijkheden van de nieuwe consoles met HDMI 2.1, zoals 120Hrz, VRR enz..
Onderstaande video is een van de vele die dit bevestigen.


https://www.youtube.com/watch?v=xjee0qoDwJ4

Marcel Hoeve
04-02-2021, 13:29
Tja, "color accuracy" is niet echt een sterk punt van deze LG. Wat een sterke groenzweem ligt er over dat beeld, zeg. Echt storend. Ik weet dat je niet echt op dit soort videobeelden mag afgaan, maar de Samsung laat duidelijk het beste plaatje met de mooiste kleuren zien en is bovendien het scherpst van de drie. Zoals gezegd, ik doe niet aan gamen dus voor mij is deze info niet zo erg van belang, maar ik dacht de ze bij de CX-serie het probleem van de image retention hadden opgelost. Dus niet echt, zo blijkt.

Claudio Santulli
04-02-2021, 15:42
Ja, zoals je al zegt; afgaan op videobeelden is lastig, maar dit is maar een van de vele filmpjes. De algemene tendens is; er is geen betere. Dat gezegd hebbende, is het een momentopname, want in de loop van het jaar kan alles weer anders zijn. Er gebeurt veel op TV-gebied. Retentie zie ik nooit en is eerder iets van plasma, waar pixels nagloeien. Inbranden moet verbetert zijn, maar daar geloof ik zelf weinig van en dat moet dus over een jaar of 4 blijken, ook al zeggen ze dat dit na de 7-serie verbeterd is. Het probleem bij OLED is het organische, waar intensiteit van kleuren naar verloop afneemt, vooral op plekken waar kleuren meer gebruikt worden, zoals 'mijn' rode Netflixlogo. De perfecte tv bestaat niet en gaat nooit bestaan. Zowel OLED als LCD kennen gewoon hun sterke en zwakke plekken en het is voor een ieder om uit te maken wat zijn voorkeur heeft. Ik heb zowel OLED's als LCD's in huis. Mijn voorkeur gaat uit naar OLED, omdat ik gewoon het maximaal haalbare wil.

Marcel Hoeve
04-02-2021, 18:46
Precies, de technisch beste TV bestaat niet (of moet nog gemaakt worden). Men kan al veel meer op TV-gebied dan de fabrikanten laten zien, maar die brengen alle verbeteringen bewust mondjesmaat om hun verdienmodel niet te frustreren. Persoonlijk voorkeur bij de keuze speelt inderdaad een grote rol, en de bewering dat OLED beter is dan (Q)LED snijdt net zo weinig hout als het omgekeerde. Als jij met jouw keuze gelukkig bent, wie ben ik om dat tegen te spreken. Als voormalig plasma-bezitter en nu (Q)LED-eigenaar kan ik alleen maar zeggen dat mijn (Q)LED-TV's tot mijn grote verrassing een beeldkwaliteit hebben die vele malen beter is dan die van mijn oude plasma, op één punt na: kijkhoeken. Maar ja, ook daar wordt aan gewerkt...

Frenkel
05-02-2021, 01:05
Als jij met jouw keuze gelukkig bent,

Misschien een goed advies voor je zelf, laat het ook los.

Je komt heel vaak gefrustreerd en geforceerd over, ook andere in topics als Dolby Atmos, Blu-ray aankopen, Corona enz.
Dit omdat mensen andere voorkeuren en smaak hebben dan jij zelf.

Marcel Hoeve
05-02-2021, 11:15
Misschien een goed advies voor je zelf, laat het ook los.

Je komt heel vaak gefrustreerd en geforceerd over, ook andere in topics als Dolby Atmos, Blu-ray aankopen, Corona enz.
Dit omdat mensen andere voorkeuren en smaak hebben dan jij zelf.

Kom op zeg, nou breekt mijn klomp. Een forum is toch juist bedoeld om meningen te ventileren, te discussiëren, andere geluiden te laten horen. Het hoeft toch geen fanboys site te worden waarop alleen maar eensgezinden elkaar naar de mond praten en we voortdurend likes e.d. uitdelen? Dan zou het wel heel erg saai worden. Bovendien onderbouw ik veel van mijn meningen met objectieve en subjectieve argumenten. Daar kun je het mee eens zijn of niet, maar probeer niet iemand de mond te snoeren omdat zijn/haar mening niet de jouwe is.

Frenkel
05-02-2021, 11:54
Kom op zeg, nou breekt mijn klomp. Een forum is toch juist bedoeld om meningen te ventileren, te discussiëren, andere geluiden te laten horen. Het hoeft toch geen fanboys site te worden waarop alleen maar eensgezinden elkaar naar de mond praten en we voortdurend likes e.d. uitdelen? Dan zou het wel heel erg saai worden. Bovendien onderbouw ik veel van mijn meningen met objectieve en subjectieve argumenten. Daar kun je het mee eens zijn of niet, maar probeer niet iemand de mond te snoeren omdat zijn/haar mening niet de jouwe is.

Waar geef ik aan dat je mond moet houden ?.

Ik geef aleen aan dat je gefrustreerd over komt en moeite lijkt te hebben met andermans mening/keuze.
Elke keer kom je als er over OLED geschreven wordt Weer negatief uiten over OLED en hoe geweldig jouw Qled wel niet is.

pretorian22
08-02-2021, 13:49
Ik heb ruim 4 jaar een C6 gehad. Heb in de woonkamer altijd de huidige consoles aangesloten. Op die de Xbox One, PS4, wiiu en later de Switch
Nu de Xbox Series X, PS5 en Switch, vandaar dat ik een nieuwere wilde met 120hz ondersteuning en meteen VRR enz. En tevens maar een maatje groter.

Heb urenlang zitten gamen erop wanneer mijn vrije tijd dat toeliet. Tevens ook youtube en andere dingen. Nooit in die 4 jaar inbranding gehad. Dus maak me met de verbeterde techniek in de CX daar ook geen zorgen om.

Overigens heb ik bij mijn ma de Samsung Qled Q95T opgehangen aan de muur. Ze wilde geen draden en dus was de one connect handig en ramen meteen naast de televisie vandaar de voorkeur boven oled. Het is een schitterende tv, maar ik geef kwa kleuren de voorkeur aan Oled.

Tevens heb ik ook niets aan die tv. De nieuwe consoles hebben namelijk hdmi 2.1 nodig en heb een earc kanaal nodig. Aangezien de Q95 en q90 maar 1 hdmi 2.1 kanaal hebben houdt het op. heb namelijk de XsX en PS5 en dan 3e kanaal voor earc.