PDA

Bekijk de volledige versie : Het einde van de obsessie



Richard B.
19-11-2002, 20:41
Na ruim 2,5 jaar verzamelen en een collectie van 252 dvd's heb ik vandaag een mijpaal behaald: met het toevoegen van de 'ET Giftset' aan mijn collectie staan er voor het eerste op mijn lijstje 'komt binnenkort uit, high priority' geen titels meer. Wat dat betekend? Dat er de komende tijd geen dingen 'aanstaande' zijn die ik ECHT wil hebben. Op zich zijn er nog wel een aantal dvd's uit (precies 10) die ik nog wil aanschaffen, maar geen dingen waarop ik echt met een soort 'verzamelaarskoorts' zit/zat te wachten. Er zullen ongetwijfeld nog nieuwe releases aankomen waar ik erg naar uit zal kijken, maar toch is dit wel een apart moment in mijn dvd-verzamel-historie. Een heel vreemd idee: ik ben (bijna) uitverzameld! :confused:

Wat ik me afvroeg is of jullie ook denken dat er ooit een moment zal komen waarop het echte 'verzamelen' afgelopen zal zijn en het misschien hooguit een kwestie van 'aanvullen' wordt. Maw: wanneer houdt de obsessie op? Wanneer zul je het gevoel hebben dat je collectie compleet is?

Niels Simons
19-11-2002, 20:48
gaaf dat je je verslaving zo kan afbakenen.
ik koop bijna alles,ligt eraan hoe ik int geld zit op dat moment.
momenteel dus nog geen star wars 2 en lotr gekocht.

maar ik heb meer als 200 dvds nu,en ik begin er maar niet aan een lijst te maken van wat ik nog wil,die zou eindeloos worden...

in de verzameling zitten wel zon 50 titels die ik kwijt zou willen eigenlijk...

mazzel,niels

Ghast
19-11-2002, 20:49
Tja dont know, er zijn altijd wel titels die je wilt hebben, dat kunnen dus nieuwe zijn die nog uit moeten komen (terminator 3 bijvoorbeeld) maar ook zullen er titels uit komen in een betere uitvoering of titels die helemaal nog niet op dvd uit zijn gekomen (starwars 4 tm 6) etc etc.

MAW er zullen altijd wel titels zijn die je wilt hebben, zal alleen wel minder snel zijn dan je voorheen deed en das maar beter ook :)

Rob Technoid
19-11-2002, 20:52
Ik wou dat het bij mij zover was. Nu moet ik nog vaak keuzes maken en dingen laten staan omdat anders mijn maaltijden erg karig worden.

disone
19-11-2002, 20:56
In den beginne was ik helemaal los voor wat betreft kopen... Ik heb er zo'n 130 aangeschaft en opeens was het op. Elke keer dat ik met een dvd in m'n handen stond dacht ik:"Nee, ik haal m wel bij de videotheek." Waarom? Na aanschaf kijk ik sommige films eigenlijk niet meer. Alleen Disney's e.d. willen nog wel eens afgespeeld worden voor kinderen maar voor mij hoeft het niet zo meer. Films die ik goed vind probeer ik nu 2de hands te scoren, of soms via Play. Lekker voordelig. Echte hebbedvd's blijven er wel: LOTR, BoB, SWII en nog een paar, maar die koop ik steeds niet vanwege de prijs. 30-80 euro vind ik veel te veel. Zeker als ik weet dat ik ze toch maar eens in de 3-5 jaar kijk...

Wegdoen van de inmiddels verstoffende collectie is helaas geen optie. Ik kan geen boeken/platen/cd's (ook rom's of r's)/dvd's etc. wegdoen. Ik heb het gekocht en daarmee is het een soort "stukje van mezelf" geworden. Ik gooi al met pijn in m'n hart tijdschriften weg, laat staan een echt werk.

Het is niet hetzelde gevoel misschien, maar dat is mijn beleving met dvd's op dit moment. Boeken koop ik nog wel trouwens. CD's amper. Wellicht ben ik op dit moment dolende en zoek ik een nieuwe richting voor wat betreft audio-visuele kunst. Ik merk dat m'n smaak niet meer hetzelde is als 3 jaar geleden en kan dat een oorzaak zijn van m'n gevoel. Ook andere prioriteiten dan film kijken komen steeds meer naar boven. Wie weet wat morgen brengt... ;)

Matt D
19-11-2002, 21:03
Wat ik me afvroeg is of jullie ook denken dat er ooit een moment zal komen waarop het echte 'verzamelen' afgelopen zal zijn en het misschien hooguit een kwestie van 'aanvullen' wordt. Maw: wanneer houdt de obsessie op? Wanneer zul je het gevoel hebben dat je collectie compleet is?


was het maar waar, i am addicted for live, er komen ieder maand tonnen dvds uit die ik echt wil :( ik heb wel een heel ruime smaak, is voor mijn budget niet echt een goed iets

Rossi
19-11-2002, 21:20
Mijn 'verslaving' is ook anders geworden. Voorheen kocht ik alles wat ik ook maar een beetje leuk vond. Geld keek ik niet echt naar....een beetje kopen, kopen en nog eens kopen. Op den duur lukt dit gewoon niet meer....
Daarom ben ik gaan 'ruimen' in mijn collectie en dwing ik mezelf om alleen de echte toppers qua DVD beeld en geluid en de toppers qua film te kopen.....je komt dan uit op Star Wars, LOTR en veel muziek DVD's. Vooral die laatste zijn nu interessant omdat je die vaak wel meerdere keren luistert.
Dat was ook 1 van de grootste irritaties...er staat daar voor honderden euro's aan films en 25% had ik zelfs nog nooit bekeken. De andere 75% had ik 1x en een enkele titel 2x gekeken.

Alles waar ik niet meer naar keek en geen speciale band mee had heb ik de laatste tijd verkocht en op een paar na heb ik nu echt alleen nog maar wat ik vaker kijk of luister.

Richard B.
19-11-2002, 21:30
In den beginne was ik helemaal los voor wat betreft kopen... Ik heb er zo'n 130 aangeschaft en opeens was het op. Elke keer dat ik met een dvd in m'n handen stond dacht ik:"Nee, ik haal m wel bij de videotheek." Waarom? Na aanschaf kijk ik sommige films eigenlijk niet meer. Alleen Disney's e.d. willen nog wel eens afgespeeld worden voor kinderen maar voor mij hoeft het niet zo meer. Films die ik goed vind probeer ik nu 2de hands te scoren, of soms via Play. Lekker voordelig. Echte hebbedvd's blijven er wel: LOTR, BoB, SWII en nog een paar, maar die koop ik steeds niet vanwege de prijs. 30-80 euro vind ik veel te veel. Zeker als ik weet dat ik ze toch maar eens in de 3-5 jaar kijk...

Ik was vanaf het begin al heel erg kritisch bezig met verzamelen: ik had al meteen een soort 'lijst' in mijn hoofd van dingen die ik graag in mijn collectie wilde hebben. Voordeel: je koopt geen rotzooi. Nadeel: iedere keer dat je een van die titels tegenkomt dan bestaat er (in ieder geval bij mij) TOTAAL geen remming om eens iets niets te kopen. Dat waren hele dure tijden.. Nu ik het gevoel heb dat ik een 'waardige' bibliotheek van dvd's heb is het steeds makkelijker om te dure titels te laten liggen te wachten tot ze goedkoper zijn. Helemaal natuurlijk nu mijn lijstje echte met 'must haves' helemaal leeg is. :D



Wegdoen van de inmiddels verstoffende collectie is helaas geen optie. Ik kan geen boeken/platen/cd's (ook rom's of r's)/dvd's etc. wegdoen. Ik heb het gekocht en daarmee is het een soort "stukje van mezelf" geworden. Ik gooi al met pijn in m'n hart tijdschriften weg, laat staan een echt werk.

Ja, heel typisch is dat: ik zou zelf ook geen cd of dvd weg willen/kunnen doen. Achter elk ervan zit toch wel een bepaalde gedachte of een bepaald 'gevoel'. Dat soort media zijn gewoon heerlijk verzamelvoer en lenen zich perfect voor een vorm van 'eigen maken' wat ik in ieder geval met niets anders heb.



Het is niet hetzelde gevoel misschien, maar dat is mijn beleving met dvd's op dit moment. Boeken koop ik nog wel trouwens. CD's amper. Wellicht ben ik op dit moment dolende en zoek ik een nieuwe richting voor wat betreft audio-visuele kunst.


Nadat ik met dvd's 'begonnen' ben daalde mijn aanschaf van cd's ook tot een absoluut minimum. Nu is dat weer aan het bijtrekken maar ik merk dat ik veel en veel kritischer geworden ben met het uitbereiden van de collectie. Ook qua audio-cd's ben ik eigenlijk al praktisch uitverzameld..




Ik merk dat m'n smaak niet meer hetzelde is als 3 jaar geleden en kan dat een oorzaak zijn van m'n gevoel. Ook andere prioriteiten dan film kijken komen steeds meer naar boven. Wie weet wat morgen brengt... ;)

Wat betreft mezelf: ik denk dat er de komende jaren niet veel films zullen uitkomen die mijn smaak radicaal zullen veranderen. Daarom is het ook makkelijk om te zeggen dat het echte verzamelen is afgelopen en dat het nu slechts een kwestie van 'aanvullen' zal worden. Ik heb wel wat zich 'ontwikkelende' filmische interesses die er ongetwijfeld voor zullen zorgen dat ik 'andere' films op dvd ga opzoeken, maar dat zal er niet voor zorgen dat ik weer zo obsessief zal worden als ik in de begindagen was..

mark t
19-11-2002, 22:03
Er zullen altijd een heleboel mooie films blijven die ik nog niet gezien heb. Alleen al daarom denk ik niet dat ik ooit uitgekeken raak op films in het algemeen en op dvd's als medium die het me mogelijk maken m'n hobby te beleven.
Het kan inderdaad wel zo zijn dat ik alle films die ik ken en die ik wil hebben ook daadwerkelijk in m'n bezit heb. Maar dan zouden wel nog een aantal titels op dvd moeten verschijnen. En daarna begin ik aan de twijfelgevallen, de impuls-aankopen (waar ik nu eigenlijk ook al mee bezig ben) en het reikhalzend uitkijken naar 'de nieuwe kick' (bestaande films die ik nog niet ken en toekomstige films).

Maar naast de liefde voor films speelt het verzamel-aspect wel een belangrijke rol. Het 'uit-verzameld zijn' heeft wel iets tragisch, want er zit een kern van waarheid in het liedje van de Tröckener Kecks: De jacht is mooier dan de vangst...

Joost v.d. Ham
19-11-2002, 22:13
Ik moet zeggen dat ik mn echte wishlist die ik zo'n 8 maanden geleden maakte nu ook wel helemaal in mn kast staat (Moulin Rouge, Fight Club, Final Fantasy etc.) nu ben ik meer trilogieen, series en vervolgen (denk eraan om James Bond te gaan kopen, stuk voor stuk) aan het verzamelen. Nu beginnen ook de boxsets interessant te worden (Simpsons, Futurama, 24, BoB etc.)

Ik heb nog genoeg te verzamelen dus....
maar ik heb vaak zat dat ik in de stad ben en geen leuke aankoop kan vinden dus het word wel minder erg.

Glenn Smits
19-11-2002, 22:13
Wat ik me afvroeg is of jullie ook denken dat er ooit een moment zal komen waarop het echte 'verzamelen' afgelopen zal zijn en het misschien hooguit een kwestie van 'aanvullen' wordt. Maw: wanneer houdt de obsessie op? Wanneer zul je het gevoel hebben dat je collectie compleet is?

ik denk dat zo'n moment voor mij niet gauw komt. Ik loop achter op de werkelijkheid momenteel dus ik moet dingen aanschaffen die al een tijdje uit zijn. Ik zal de komende jaren denk ik ook geen voorsprong behalen. Er zijn ook altijd films waarvan ik denk, die moet in me collectie, ben je klaar met Arnold Schwarzenegger dan ga je over op disney, ben je daar klaar dan ga je over op nieuwe releases. (Ik zeg maar wat) Als je nou slim bent zeg je tegen jezelf dat je geen dvd's voor een tijdje mag aanschaffen, tot je een achterstand hebt en dan wordt het weer leuk. Ik moet alles van de laatste tijd nog kopen (Ice Age, Belle en het Beest, Monsters Inc, Panic Room, The Others, Starwars, Spiderman, Band of B, Lord of the rings S.E. met boekensteunen, E.T.)
Martins uitspraak wordt hier weer werkelijkheid. "Het verlangen is leuker als het hebben."

Werner
19-11-2002, 22:49
Ook uit praktische overwegingen ben ik de laatste tijd een beetje selectiever geworden aangaande wat ik nog zou willen hebben. Het spreekt vanzelf dat enkele titels nog ontbreken die nog steeds niet op DVD te vinden zijn - iedereen weet wel welke ik bedoel -, maar ik heb me toch voorgenomen om minder blinde aanschaffen te gaan doen. Mijn collectie zwalpt intussen ergens tussen de 400 en de 500 discs, afhankelijk hoe ik de multi disc-sets aanreken. Een X-Files Box als 1 tellen of als 7 tellen is namelijk heel verschillend he ;)

Eddy
19-11-2002, 22:50
Dat moment zal voor mij voorlopig nog niet komen, want ik heb nog teveel titels die ik graag zou willen aanschaffen. Dat zijn er vooral veel films uit het verre en het niet zo verre verleden, waarvan er nog heel veel niet op dvd zijn uitgebracht. En dan heb ik het vooral over R2 releases, want ik heb mijn Sony nog steeds niet multiregio. Maar er zijn überhaupt nog een hoop films die nog niet op dvd zijn verschenen, ik denk alleen al aan een film als Yeelen, een meesterwerkje uit Mali. Of bijvoorbeeld een film als Napoleon van Abel Gance, waar ik op dit forum voor het eerst over hoorde van Louis Bouduin. Aangespoord door zijn enthousiasme over deze film ben ik verder gaan speuren op het internet en nu weet ik zeker dat ik dit stukje topcinematografie absoluut in huis wil hebben(oké, ik geef het toe, wat Louis er over schreef was al voldoende genoeg om hem te willen :D). Maar zo kan ik nog wel meer titels noemen. En gelukkig dankzij een mooi forum als dit, met zijn vele cinefielen, heb ik nog veel meer mooie films leren kennen en zal ik dat ook blijven doen in de toekomst
Daarnaast is het zo dat mijn huidige collectie nog niet zo groot is, ongeveer een 120 films nu, dus ook tussen de huidige uitgebrachte films zit nog een hoop moois voor mij.
En als filmliefhebber kijk ik natuurlijk altijd uit naar de nieuwste films. En altijd hoop ik weer dat er pareltjes tussen zitten. En wat denk je, er zitten altijd weer pareltjes tussen!

Mark de Jong
19-11-2002, 22:57
Heb nou eigenlijk het gevoel al dat m'n collectie compleet is. Mis alleen nog een aantal titels: X-Files Seizoen 1 en 3, One Flew Over The Cuckoo's Nest S.E. and Shrek Special Limited Edition.
En dan nog wat toekomstige titels zoals de rest van de X-Files en Simpsons seizoenen, Austin Powers In Goldmember en Signs.
Maar over het algemeen is m'n collectie compleet (en is maar goed ook, kost veels te veel geld :D).

Rochan
19-11-2002, 23:03
Mijn verzamelwoede is ook nog niet over. Ik heb wel gelukkig al een flink aantal films die ik graag wilde hebben, maar er zijn nog genoeg titels die ik nog steeds wil kopen of waar ik op zit te wachten totdat ze uitkomen. Naast mijn Hollywood films, verzamel ik ook nog Bollywood films en daar zijn er ook een flink aantal van die ik nog moet aanschaffen. En aangezien ik toch wel een filmliefhebber ben, en er genoeg goede nieuwe films uitkomen, denk ik niet dat het snel bij mij zal overgaaan. En ik kan toch wel een film meerdere malen zien:D

Ronald Stiebolt
20-11-2002, 00:22
Ik heb er nu zo'n 600 met een wishlist van een kleine 400.
Tegen de tijd dat ik m'n wishlist heb 'ingehaald' schat ik dat ik vanwege de tussentijdse aankoop van nieuwe titels rond de 1.200 zal zitten. Dat zal voor mij wel het verzadigingspunt zijn.
Neemt niet weg dat ik naar alle waarschijnlijkheid de 'drang' zal houden om nieuwe titels te (blijven) kopen.

Concreet: een gebed zonder end.......

Edwin V
20-11-2002, 06:32
Iedere keer denk ik dat er minder DVD's gaan komen die ik wil hebben maar er komen er steeds meer. Voorlopig ben ik niet klaar maar de komende drie maanden geef ik waarschijnlijk wel wat minder uit als de afgelopen drie maanden.

Jelger
20-11-2002, 07:59
Er komen elke week wel een paar dvd's uit die ik wil hebben, en heb nog lang niet het gevoel dat mijn verzameling bijna compleet is;)

starbuck
20-11-2002, 08:43
Ik verzamel films en ben sinds de introductie van de dvd dan ook overgestapt van het verzamelen van vhs naar de dvd.

Ik verzamel dus films op dvd net zoals iemand anders postzegels of speelgoed-auto's.

Ik kan dus net zo blij zijn met een kale "dvd-gratis" als met een ultra special edition dvd.

Ik heb wel 110 verschillende redenen om een dvd aan te schaffen

*De film lijkt me goed

*de film heeft een genre die me aanspreekt ( western/s.f./maffia/musical/classic etc etc etc )

*er speelt een acteur/actrice mee waarvan ik alle films wil hebben.

*de filmlocatie spreekt me aan omdat ik er bijvoorbeeld geweest ben.

*een aparte uitvoering ( verpakking/gadget )

Een verzamelaar die dus nooit zijn collectie compleet zal hebben.

Dave
20-11-2002, 09:05
Bij mij is gelukkig delaatste ok nog lang... niet in zicht !
Ik ben de laatste tijd wel gelukkig kritischer gaan aanschaffen koop niet meer 1,2,3 een dvd let steeds meer op kwaliteit, release enz.

Serge
20-11-2002, 10:24
Ook bij mij beginnen de aankopen te minderen. Ik ben de laatste maanden heel wat selectiever geworden, niet enkel wat de technische kant van dvd betreft, maar ook op filmgebied. En ja, ook ik bezit een groot aantal dvd's ik graag van de hand zou willen doen. Moet daar eens werk van maken...

Sander Dubbeldam
20-11-2002, 10:34
ik heb geen echte obsessie dat ik elke dvd wil hebben die er uit komt. veel films die ik 1x heb gezien hoef ik echt een 2e keer niet te zien, bijvoorbeeld brotherhood of the wolf. ik ga toch snel voor de films die ik wel minimaal 2 a 3x zal gaan kijken. zo zullen er elk jaar wel films uitkomen die ik ga kopen omdat je die vaak wilt zien.

en spiderman deel 2 wil ik hebben en star wars 3 en deel 4,5,6. en en en dus ophouden zal het niet denk ik.:D

marcel
20-11-2002, 11:00
Dit is geen aanval op al diegene die nagenoeg alles kopen wat los en vast zit. (althans bijna dan)

Ik kan niet begrijpen dat bepaalde films in een verzameling MOETEN zitten.
Dit zal hoofdzakelijk wel met smaak en voorkeur te maken hebben.
Een voorbeeld hiervan is BTTF en The Godfather.
Allebei zijn niet aanwezig in mijn bescheiden verzameling en zullen er ook nooit in komen. (omdat het niet mijn film is)
Daarentegen komt wel alles waar maar Star Wars langs gegaan is in huis.
Dus wat drijft een verzamelaar zich tot het aanschaffen van bepaalde films???

Jaap Poot
20-11-2002, 11:01
Het is natuurlijk een vorm van verslaving en het is heerlijk om alles te volgen op het gebied van film en dvd.
Met bijna 280 stuks wordt de verzamelwoede wel iets minder, oftewel als excuus, ik wordt steeds kritischer en zal vaker eens een dvdtje huren i.p.v. kopen. Neemt niet weg dat er voor de toekomst alweer een aantal dvd's in the picture staan, zoals: XXX, minority report, indiana jones cyclus, red dragon, een aantal tv series, startrek nemesis. Moet ik nog doorgaan of zeggen jullie : oh ja ! die zou ik toch ook wel weer graag willen hebben. Kortom naarmate het aantal films stijgt zullen we mischien iets minder gaan kopen maar de echte blockbuster blijven toch wel gekocht worden. groetjes allemaal;)

Luther Hartog
20-11-2002, 11:11
Mijn 'verslaving' is ook anders geworden. Voorheen kocht ik alles wat ik ook maar een beetje leuk vond. Geld keek ik niet echt naar....een beetje kopen, kopen en nog eens kopen. Op den duur lukt dit gewoon niet meer....
Daarom ben ik gaan 'ruimen' in mijn collectie en dwing ik mezelf om alleen de echte toppers qua DVD beeld en geluid en de toppers qua film te kopen.....je komt dan uit op Star Wars, LOTR en veel muziek DVD's. Vooral die laatste zijn nu interessant omdat je die vaak wel meerdere keren luistert.
Dat was ook 1 van de grootste irritaties...er staat daar voor honderden euro's aan films en 25% had ik zelfs nog nooit bekeken. De andere 75% had ik 1x en een enkele titel 2x gekeken.

Alles waar ik niet meer naar keek en geen speciale band mee had heb ik de laatste tijd verkocht en op een paar na heb ik nu echt alleen nog maar wat ik vaker kijk of luister. helemaal met je eens, voor mij was het idem.

Cenobite
20-11-2002, 12:06
Ik lijd ook aan de DVD koop ziekte . Ik koop ook alles wat los en vast zit . van Slasher Horror tot Jeugd/Kinder films. Het problleem is dat een hoop R1 titels waarschijnlijk nooit hier uitkomen , dus het is kiezen of delen. Ik heb een hele breede smaak , dus dat helpt het ook niet echt beperken :D :D

Kevin Baeckelandt
21-11-2002, 11:42
Ik denk ook dat de DVD-ziekte een zeer besmettelijk virus is hier op het forum. Sinds ik frequent (iedere dag) op het forum ben is mijn collectie verdubbeld in de laatste 3 à 4 maanden naar meer dan 100 DVD's, en het einde is trouwens nog lang niet in zicht wat betreft de aanschaf van DVD's, vrees ik.

Tossie
21-11-2002, 11:44
Ik denk ook dat de DVD-ziekte een zeer besmettelijk virus is hier op het forum. Sinds ik frequent (iedere dag) op het forum ben is mijn collectie verdubbeld in de laatste 3 à 4 maanden naar meer dan 100 DVD's, en het einde is trouwens nog lang niet in zicht wat betreft de aanschaf van DVD's, vrees ik.

Same here. Altijd maar al die aanbiedingen zien. "€15, da's toch een koopie?". Ik zou ze beter niet kunnen zien...:(

Camille
21-11-2002, 16:56
Nee, ik denk dat die obsessie nog lang niet ten einde loopt.
Er zijn nog zo ontzettend veel films die k graag zou willen hebben.
Zoveel dat ik de titels niet eens weet:o :D

Ronald Stiebolt
21-11-2002, 21:48
Een aantal maanden geleden besloot ik uit te zoeken welke films ik absoluut in mijn collectie wilde. Dat waren er toen bijna 500. Nu zijn het er nog 'maar' zo'n 350.

Als je wilt weten welke films je nog zou willen is dit wellicht een goede tip:

Gebruik DVD-profiler, 'add title' en dan krijg je een lijst met zo'n 85.000 DVD-titels (al of niet uitgekomen). Ik heb heel deze lijst doorgeploegd (echt waar!) en ben zo aan m'n 'ultimate wishlist' gekomen. Je zult er versteld van staan hoeveel films je tegen komt waarvan je het bestaan inmiddels vergeten bent.

Let op: mocht je net zo'n neuroot zijn als ik en dus het bovenvermelde ook gaat doen adviseer ik je de landcode (onder settings) op 0 te zetten opdat je ALLE titels te zien krijgt.....

Ik ben razend benieuwd naar wie dit ook gaan doen dus laat ajb even weten (weet ik ook gelijk dat ik niet de enige DVD-gestoorde ben ;) )

Nicole Roques
21-11-2002, 22:00
Als ik jouw advies opvolg dan vrees ik dat ik over twee maanden teruggevonden wordt in een hoekje van mijn computerhok.
Er komt dan vast geen stom woord meer uit en ik spuug alleen nog van die kleine witte belletjes die langs een mondhoek traag naar beneden glijden.:D :D

Wat een mafketel:) :) 85.000 titels.
Wees blij dat je alle vergeten titels bent vergeten. Anders komt er nooit een eind aan je verzamelwoede;)

Ronald Stiebolt
21-11-2002, 22:04
Wat een mafketel:) :) 85.000 titels.

Nou zeg...... :(

't valt best wel mee, ik weet dat ik nu echt als een neuroot klink met teveel tijd, maar ik doe het toch maar: als je iedere dag een letter of 3/4 uit het alfabet doorloopt ben je met een week klaar. Kost je ca. een half uurtje per dag en geloof me (althans voor mij): ik vond het fun!

Edit: het kan nog erger: zodra ik m'n wishlist op 0 heb staan ga ik weer de hele lijst door.....

JayLunar
21-11-2002, 22:06
Gebruik DVD-profiler, 'add title' en dan krijg je een lijst met zo'n 85.000 DVD-titels (al of niet uitgekomen). Ik heb heel deze lijst doorgeploegd (echt waar!) en ben zo aan m'n 'ultimate wishlist' gekomen. Je zult er versteld van staan hoeveel films je tegen komt waarvan je het bestaan inmiddels vergeten bent.

Damn, alle 85000?!? Nou, daar heb je je Guiness World Record :p

Nicole Roques
21-11-2002, 22:08
Nee, ik ga er niet aan beginnen.

Wat ik heel leuk vind om te doen is allemaal oude top 40 lijsten bekijken en dan de liedjes die ik nog ken heel hard zingen.
(Mijn man is hier ook erg blij mee.....)
Cocktail trio, wie kent ze niet.....

Ronald Stiebolt
21-11-2002, 22:10
Cocktail trio, wie kent ze niet.....

En dan noem JIJ mij een mafketel? :D

JayLunar
21-11-2002, 22:10
'ultimate wishlist'
Hoe gek het ook klinkt met die 488 DVD's, ik vind je wishlist verre van compleet: er staan praktisch alleen maar Amerikaanse films in. Ik zou er 'like that' nog vele tientallen aan toe kunnen voegen...

Steven Maas
21-11-2002, 22:10
Gebruik DVD-profiler, 'add title' en dan krijg je een lijst met zo'n 85.000 DVD-titels (al of niet uitgekomen). Ik heb heel deze lijst doorgeploegd (echt waar!) en ben zo aan m'n 'ultimate wishlist' gekomen. Je weet ook dat er (zo goed als) dagelijks nieuwe titels worden toegevoegd? Mooi, dan neem ik aan dat je dan ook telkens opnieuw deze lijst doorploegt. :)

RobW
21-11-2002, 22:12
Ik denk dat mijn collectie beeindigd als ik alle Star Wars, Lord of the Rings en Matrix films op DVD heb.

Ronald Stiebolt
21-11-2002, 22:16
ik vind je wishlist verre van compleet

Is dat niet vreselijk subjectief? Mijn verzameling is voor mij en derhalve voel ik me niet geroepen om films aan te schaffen die iemand anders als een must beschouwd. Laat onverlet dat er natuurlijk nog zat buitenlandse juweeltjes zijn die vroeg of laat in m'n have- of wishlist zullen komen.


Originally posted by Steven Maas
[B]Je weet ook dat er (zo goed als) dagelijks nieuwe titels worden toegevoegd?

Vanzelfsprekend, zie mijn additionele 'bijdrage':


Originally posted by Ronald Stiebolt
[B]het kan nog erger: zodra ik m'n wishlist op 0 heb staan ga ik weer de hele lijst door.....

Lex v/d Moolen
21-11-2002, 22:19
Ik ben nog niet 'uitverzameld', maar de meeste voor mij 'must-haves' heb ik wel op DVD, en dat zijn ook titels die ik vaker zal gaan kijken. Maar ik heb er ook een aantal bij die ik misschien nooit meer zal kijken. Toch zal ik niet snel titels verkopen, liever nog ruilen. Maar nu zullen de volgende aanschaffen vaak bestaan uit nieuw uitgekomen films, en ik verwacht daarom dat de koopwoede iets gaat minderen. Iig dat is de verwachting.

JayLunar
21-11-2002, 22:19
[QUOTE]Originally posted by Ronald Stiebolt
Laat onverlet dat er natuurlijk nog zat buitenlandse juweeltjes zijn die vroeg of laat in m'n have- of wishlist zullen komen.
Dat is waar ik op doelde. Er zijn nog zodanig veel buitenlandse films die je goed zal vinden, dat het eigenlijk 'beyond subjectiviteit' is :)

Caledonians
07-10-2004, 13:33
Voor mij is het einde vooralsnog voorlopig niet inzicht. Heb nog altijd een wishlist waar zn 150 titels opstaan. Ik merk wel dat de 'high priority' lijst steeds moeilijker te samen stellen wordt. Heb nu al wel zn beetje alle titels die ik écht wil hebben in mn verzameling. Nu is het meer naast de 'high priority' films, dus films waarvan je zeker weet dat je ze goed vind, het ontdekken van die zogenaamde onbekende juweleetjes.

TheGodfather
07-10-2004, 13:45
Ik denk niet dat t einde voor mij voorlopig in zicht komt. deze maand krijg ik er nog minstens 5 binnen. daarbij komen er nog altijd nieuwe titels uit die ik wil hebben. tis erg, maar dat is met elke verslaving he ;)

Diana
07-10-2004, 13:52
Ook voor mij is het einde nog lang niet in zicht. Elke keer als mijn besteld lijst bijna leeg is, wordt hij op een wonderbaarlijke manier weer aangevuld.

Joost v.d. Ham
07-10-2004, 15:21
Voorlopig ben ik wel zo'n beetje "klaar" hier en daar een titeltje (vrijwel alleen niewe releases)....heb misschien drie titels gekocht de afgelopen twee maanden.. :shock:

Rotwang
07-10-2004, 15:56
Ik zie nog genoeg, maar merk wel ik het makkelijker kan laten om bij te kopen, eerst dacht je vaker, die MOET ik hebben en he die is goedkoop, maar tegenwoordig (en misschien komt het sinds ik HDTV en Blue Ray zag op de woonbeurs) dat ik denk tja, laat maar liggen, kan ik nog weleens kopen etc. Die drang word minder, het valt mij meer op hoeveel titels ik al heb (inmiddels zo'n 170)

Misschien een tijdelijk dipje, er komt ook lijkt het wel teveel uit.

Johan van den D.
07-10-2004, 16:02
Ook ik ben in principe klaar met het echte verzamel werk.
Sinds enige maanden is het slechts aanvullen van de collectie.

Wizz-Art
07-10-2004, 16:32
Ik heb geen echte wishlist, soms stuit ik op leuke titels en dan neem ik ze mee..ik koop nu vooral nieuwe releases en dat blijft gewoon zo :wink:

kazlatan
07-10-2004, 17:50
Als ik geen wishlist meer heb dan kun je echt zeggen dat uitverzameld ben. Ik denk vaak genoeg dat mijn wishlist nu alleen maar af zal nemen, maar vaak wordt het tegendeel bewezen.
Deze meneer hier is voorlopig zeker nog niet uitverzameld!

R Klemkerk
07-10-2004, 17:56
Ik wil ook gaan minderen. Ik heb nu vrijwel alles wat ik wil hebben. Net bij dvdsoon een paar pre-orders gecancelled en refund aangevraagd. Krijg nog 5 dingen binnen, en dan stop ik ff voor een tijdje!

Kheb nog genoeg te kijken en krijg het druk genoeg voor school! :)

Mark de Jong
07-10-2004, 18:00
Het wordt al iets minder...
De gift sets obsessie is eindelijk opgehouden... Wat een geld heeft dat gekost zeg :shock:
Nu ga ik nog wat 'normale' edities verzamelen. Maar niet meer zoveel als eerst (althans, dat probeer ik, en dat is altijd even afwachten :P).

Jaap22
07-10-2004, 18:07
Mijn obsessie is met de komst van werk een half jaar geleden alleen maar erger geworden, Meer geld in het laadje en nog zoveel films die ik aan wil schaffen.

In het begin keek ik alles ook dezelfde dag dat ik binnen kreeg. Nu heb ik een klein voorraadje met films die ik nog niet gezien heb. Ik merk dat ik dat wel prettig vind. Soms wil ik een film weer eens voor de zoveelste maal zien, maar soms heb ik ook zin in een 'nieuw' filmpje.

Het gaat wel lekker, er gaat wel veel geld in zitten, maar ik heb er eigenlijk geen problemen mee. Ik vind het wel goed zo. Op weg naar de 150, uiteraard niet ten koste van kwaliteit!

Kevin Baeckelandt
07-10-2004, 19:00
De laatste maanden merk ik van op dat ik steeds gerichter aankoop dan vroeger. Nieuwe titels koop ik bijna niet meer, wacht een aantal maanden tot de prijs 30-40% is gezakt. Een andere reden waarom mijn koopwoede is gedaald heeft te maken met de Belgische douane. Ik heb mij de eerste 4-5 maanden blauw betaald aan de Belgische staat :evil: . DVD's die ik kocht voor 14€ in Amerika moest ik opeens 10-12€ douanekosten op betalen. Ik heb wel nog een grote wishlist maar die hoef ik niet perse te hebben, ik heb de kunst onder de knie gekregen te wachten tot op het juiste moment.

Edwin Smouter
07-10-2004, 19:55
ik denk dat ik dat 'probleem' wat je beschrijft richard ook wel heb

ik denk ook dat de mensen die in 1 bepaalde filmhoek/stroming zitten en dan wel ver weg van het hollywood geweld op een gegeven moment alles hebben wat hun hartje begeert en klaar zijn

Fellini heeft niet zo veel films gemaakt zo ook de andere neo-realistische italiaanse regisseurs dus als ik alles heb ben ik 'klaar' met verzamelen

dan is het alleen nog maar afwachten of Criterion nog wat moois uit de hoge hoed toverd :D

martini
07-10-2004, 20:06
Mijn wishlist is nog steed errug lang. Zeker nu er in de maanden november en december een heleboel nieuwe releases komen.

Bambi
07-10-2004, 23:22
Bij mij is het momenteel ook meer het compleet krijgen van de collectie Disney met de nog te verschijnen releases. Allles wat op DVD van Disney is verschenen, staat bij mij in de kast. Verder heb ik weinig DVDs op de wishlist staan. In feite nog maar 1: LOTR-ROTK EE.
Wel staan er nog een aantal Disney's in de pre-order, maar dat is dus meer "om de collectie te completeren". Ik verwacht niet al te veel aanschaffen bij mij de komende tijd.

pavko
08-10-2004, 00:24
Ik doe het nu wat rustiger aan. De belangrijke titels heb ik nu, ik heb een flinke kijkachterstand, het geld is even naar andere doelen gegaan en de hause aan onmisbare releases voor dit jaar is alweer een beetje voorbij. Ik heb er nog wel een paar in bestelling staan (Kill Bill 2 LE, Shawshank Redemption LE R1, Clerks X, Ren & Stimpy Set, Eternal sunshine) en ook de Criterion van Short Cuts ga ik meteen bestellen. Maar daarnaast zal er voorlopig niet veel bijkomen

Fox Mulder
08-10-2004, 07:47
Ik verzamel voornamelijk horrorfilms. Op dat gebied is het laatste tijd best druk geweest. Ik heb onderstaande releases onlangs ontvangen of in de pre-order gezet. Dergelijke titels moet ik zo snel mogelijk hebben. Films van andere genres kunnen gerust ff wachten.

Candyman: SE (R1)
Children Of The Corn: Divimax SE (R1 Anchor Bay)
Christine: SE (R1)
Dawn Of The Dead: Ultimate Edition (R1 Anchor Bay)
Dawn Of The Dead 2004: Unrated Director's Cut (R1)
Dead & Buried (Anchor Bay R2 UK)
The Friday The 13th Collection (R1)
The Halloween Collection (Anchor Bay R2 UK)
Hellraiser: Lament Configuration Box Set (Anchor Bay R2 UK)
The Lost Boys: Special Edition (R1)
Return Of The Living Dead 2 (R1)
Shaun Of The Dead (R2 UK)
Sleepaway Camp Box Set (Anchor Bay R2 UK)

Major Goodvibes
08-10-2004, 10:08
Ik heb ook die mijlpaal bereikt, alleen wat eerder dan anderen. ik zit nu op 80 DVD's en over elke film ben ik echt enthousiast. Ik koop dan ook alleen DVD's van mijn favoriete films, en dan graag in de mooiste uitgave. Je begrijpt dat er dus veel regio 1 en UK uitgaves bij zitten. Ik wacht nog op de Hellraiser Lament configuration boxset en dan koop ik voorlopig niets meer... :lol:

Dennis V.
11-10-2004, 21:07
Ik merk zelf dat ik nu ongeveer wel uitverzameld ben; ik wacht alleen nog op releases van nieuwe delen uit series die ik al verzamel.

Gelukkig ben ik niet zo'n bizar grote filmliefhebber als de meeste van jullie, maar zo heel af en toe een filmpje kijken vind ik wel leuk. (eens per maand of zo ...)

Groet
Dennis 8)

Lex v/d Moolen
11-10-2004, 21:29
en ik verwacht daarom dat de koopwoede iets gaat minderen. Iig dat is de verwachting.Hummm, na bijna 2 jaar later moet ik bekennen dat van die stelling niets is uitgekomen... :oops:

pretorian22
11-10-2004, 21:33
ik heb nu bijna 300 dvd's en ben nog lang niet uitverzameld.....elke keer als ik in de winkels loop zie ik nog minstens tientallen dvd's die ik zou willen hebben en dat aantal groeit nog steeds..........denk dat het oneindig door blijft gaan tot de dvd eruit gaat :-)

Dva
11-10-2004, 21:34
Ach, bedenk dat roken een veel ongezondere verslaving is en nog veel meer kost aan 1 pakje per dag... :wink:

Paul H.
12-10-2004, 08:39
Ik probeer altijd de mindere titels uit me collectie te filteren. Want wil eigenlijk niet hoger komen dan 100 dvd-titels. En altijd op zoek blijven gaan naar de koopjes.

zetmoon
12-10-2004, 09:26
Volgend jaar barst Warner Bors. weer los met veel klassiekers:
-The band wagon
-Div. Errol Flynn films
-Div. Hitchcocks

Ook moeten de legndarische Astaire/Rogers films nog op DVD verschijnen.

Er komt de komende jaren nog zoveel moois uit zowel wat betreft nieuwe films
als oude films, dat er van "klaar" zijn met verzamelen nooit sprake kan zijn.

Anonymous
12-10-2004, 09:32
Op de een of andere manier heb ik veel te veel blinde aankopen gedaan, en die probeer ik nu weg te filteren ( net zoals Paul )

Er komen dit jaar nog wel films uit die ik graag wil hebben. LOTR EE Gift set, saving private ryan ( 4 dvd ) Troy, Rambo Trilogy en Reservoir Dogs Special Edition.

Verder kom ik er achter dat ik Disney Classics echt superleuk vind :) dus daar ben k ook maar aan begonnen.

godofgamblers
12-10-2004, 09:46
Heb de laatste tijd ook veel giftsets verkocht. Kosten heel veel terwijl ze niks aan de film toevoegen.

Alleen een paar hele goede giftsets heb ik/ koop ik nog.

Collectie nu zo'n 125 titels en dat vind ik best.

Simon

Hans De Bisschop
12-10-2004, 09:46
Mijn lijstje met titels die ik absoluut op DVD wil groeit eigenlijk nog dagelijks. Zowel Warner als MGM lijken begonnen te zijn aan uitgebreide restauratieprojecten op het gebied van de oudere films waarover ze beschikken. Erg leuk natuurlijk want daar zit natuurlijk prima spul tussen. Ik ben dus nog lang niet uitverzameld, zal trouwens ook nooit gebeuren als het van mij afhangt.

Al het goede uit straks 100 jaar filmgeschiedenis heb je maar in een paar jaar verzameld. Deels omdat er toch serieus wat werk door de studio's ingestoken wordt om die films te preserveren en zo optimaal mogelijk aan ons te kunnen presenteren.

Olivier vd D.
12-10-2004, 11:11
Mijn wishlist wordt ook steeds kleiner. Uiteindelijk zal ik enkel nog goeie nieuwe releases kopen. Eigenlijk wel een prettig idee dat ik minder zal gaan uitgeven naarmate mijn collectie groeit.

zetmoon
13-10-2004, 09:48
Wat we niet moeten vergeten natuurlijk is de opvolger van de huidige DVD,
de Blu-ray DVD.
Met een dunnere laserstraal, zodat er (veel) meer informatie op een schijf past,
waardoor er een (veel) hogere bitrate toegepast kan worden bij het digitaliseren
van een film.
De resolutie wordt dan ook die van HD-TV met het liefst 24 volle beelden per seconde,
zodat de films weer op de normale snelheid draaien.
De beeldkwaliteit zal dan ook weer veel beter worden.
Tenminste, in veel gevallen.
Sommige huidige DVD's zijn al zo goed dat je je nauwelijks kan voorstellen dat
het nog beter kan.

Net als nu bij de overstap van VHS naar DVD, zullen we dan weer de keuze moeten
maken welke DVD's we gaan vervangen door nieuwe Blu-ray versies.

In de praktijk betekent het dat toch weer veel mensen een "vervangings-fase" in gaan.
In het begin dacht ik ook dat ik niet al mijn films op VHS zou gaan kopen op DVD,
nu 3 jaar later heb ik dat toch wel heel veel gedaan.

Hans De Bisschop
13-10-2004, 10:08
Net als nu bij de overstap van VHS naar DVD, zullen we dan weer de keuze moeten maken welke DVD's we gaan vervangen door nieuwe Blu-ray versies.

Weinig tot geen.

pretorian22
13-10-2004, 10:14
ik ga geen enkele van mijn dvd's vervangen door blue ray.....vind de kwaliteit gewoon prima van dvd's en zonde van het geld om alle dvd's te gaan vervangen of zelfs maar een paar.

vraag me trouwens af of blue ray wel aan zal slaan omdat niemand zit te wachten nu net de dvd geaccepteerd is op weer een nieuw format

Dennis V.
13-10-2004, 10:24
ik ga geen enkele van mijn dvd's vervangen door blue ray.....vind de kwaliteit gewoon prima van dvd's en zonde van het geld om alle dvd's te gaan vervangen of zelfs maar een paar.

vraag me trouwens af of blue ray wel aan zal slaan omdat niemand zit te wachten nu net de dvd geaccepteerd is op weer een nieuw format

Hier ben ik het volledig mee eens !
Hulde aan de man die lulde (zal ik dan maar zeggen) :wink:

Groet
Dennis 8)

Olivier Laemont
13-10-2004, 10:31
Ik heb vorige week ook een drastische beslissing genomen. Mijn collectie is al heel uitgebreid (zo'n 500 stuks). Ben er echt blij mee, maar wil nu iets anders. Een plasma TV + een leuk HT-set. Ik zeg nu niet dat ik niets meer ga kopen: deze week bv. Troy en Kill Bill 2, maar dan zal het minderen. Er staan nog de Rambo-trilogie + LOTR: TROTK giftset op mijn wishlist, maar minder 'gewone' films.

Sparen dus, om mijn collectie nog beter tot z'n recht te laten komen. (y)

pretorian22
13-10-2004, 10:37
haha thnx :wink:

vind trouwens het ook niet te vergelijken met de overgang van vhs naar dvd.

hier zat zowel visueel als kwa audio een enorme vooruitgang in...

geloof best dat blue ray een verbetering is kwa opslagcapaciteit maar om nou gelijk te zeggen mensen vervang je dvd's voor deze "geweldige" verbetering...neuh :D :D

pavko
13-10-2004, 10:56
Laten onze geliefde filmmaatschappijen eerst maar eens de volledige capaciteit van een dvd leren te benutten. Geen idee waarom we eigenlijk genoegen nemen met minder dan Full-Bit-Rate DTS en minder dan perfect beeld....Totdat de fabrikanten het uiterste uit de dvd-standaard weten te persen is er ook geen enkele reden om naar blu ray te gaan....

Hayko de Boer
13-10-2004, 11:03
Wat ik bij veel anderen in deze thread ook terugzie: na een aantal jaren koop je vooral anders dvd's, je verlegt accenten ten opzichte van de jaren ervoor.

Persoonlijk ben ik begonnen een aantal jaar geleden om gewoon wat filmpjes die ik leuk vond op dvd te verzamelen. Ondertussen (en een 360 titels, boxen als 1 geteld) later koop ik meer selectief. Sommige titels verbind ik voor mezelf een bedrag aan dat ik ervoor over heb, zodat ik op sommige films wel een paar maandjes wacht. Andere moet ik meteen hebben zodra ze gereleasd zijn (en dan kijk ik ze soms maanden later, maar als ik 'm wil zien, dan staat ie in de kast!).

Ik koop veel meer boxsets dan in het begin, deze kosten wel een paar euro meer, maar dan reken ik het om: hoeveel uur kijkplezier heb ik ervan? Bijvoorbeeld 24 - seizoen voor 80 Euro kost je 4 Euro per uur.
Een aantal jaren later nog eens kijken, dan is het de helft.

Ook probeer ik collecties, bijvoorbeeld alle films van mijn favo acteurs op dvd, compleet te maken. Zo heb ik op 2 of 3 na (waaronder Rambo-box) alles van Stallone op regio 2 (wat dan ook gereleasd is).

Ook aanschaf van giftsets en merchandise is gegroeid.

Tot slot, sommige mensen ergeren zich eraan als ze films in het rek hebben staan die ze dan een jaar niet kijken. Zelf vind ik het juist leuk om iets te kunnen pakken dat ik nog niet ken. Blinde aanschaf op basis van acteurs, regiseur, genre en tips of revieuw hier op het forum komt regelmatig voor.

zetmoon
13-10-2004, 11:07
Blu-ray betekent dus meer dan 2 keer zoveel beeldlijnen, en volle beelden
in plaats van interlaced.

De verschillen zullen in sommige gevallen zeer groot zijn.
Aliasing zal verleden tijd zijn, bijvoorbeeld.

Warner bros. scan hun films al met een resolutie die 2 keer zo hoog is als
de huidige HD standaard.
Voor een gewone DVD wordt het beeld dan ge-downscaled naar PAL of NTSC.
Zij zijn dus echter wel voorbereidt op HD-TV en de opvolger daar weer van.

Ik zeg niet dat ik al mijn DVD's meteen ga vervangen, maar je zult zien dat toch
heel veel mensen dat gaan doen als ze eenmaal de kwaliteti gezien hebben.

Mensen stappen nu ook over op breedbeeld, plasma, LCD terwijl dat nog steeds
niet perse hoeft om van een DVD te genieten.

Men wil altijd beter als het beter kan.

Zeker echte freaks kopen nu ook SACD's e.d.

Seth__Gekko
13-10-2004, 12:08
Het is inderdaad maar wat een gek er voor over heeft.
Ach...goed wel om te zeggen dat je dvd verzameling geen hobby maar een obsessie is :)
:lol:

Dennis Kuijper
13-10-2004, 12:08
Nou ik ga denk ik ook niet veel vervangen,ben net van al me Vhs banden af,ik blijf niet aan de gang.Ik ben tevreden met het formaat dvd.En mijn verslaving voor dvd is nog lang niet voorbij.Er wacht nog een aardig lijstje,en heb je wat je wil dan ga je toch versies vervangen of je gaat giftsets kopen.

Marco Dubbeldam
14-10-2004, 16:55
Bij mij is het einde van de obsessie ook nog lang niet in zicht. In tegendeel, ik begin net :)
Heb nu een erg grote wishlist (tussen 75-100 titels) en als ik al die films heb gekocht, dan zal ik (waarschijnlijk) wel gaan minderen. Maar dat duurt nog wel een tijdje.... :D

Olivier vd D.
14-10-2004, 18:43
Bij mij is het einde van de obsessie ook nog lang niet in zicht. In tegendeel, ik begin net :)
Heb nu een erg grote wishlist (tussen 75-100 titels) en als ik al die films heb gekocht, dan zal ik (waarschijnlijk) wel gaan minderen. Maar dat duurt nog wel een tijdje.... :D
Same here....