PDA

Bekijk de volledige versie : Onleesbare DVD’s/Blu-Rays/UHD’s



DarkElf
26-06-2021, 15:24
Het gaat over de A-film versie, in België aangekocht.
Ik heb in het verleden de film al een aantal keer kunnen bekijken zonder problemen.
Enkele dagen geleden in 4 spelers geprobeerd af te spelen en disc is onleesbaar geworden.

Nog iemand dit meegemaakt (al dan niet met A-film uitgave) ?

Marcel Hoeve
27-06-2021, 08:26
Nee, ik ken deze voor mij volslagen onbekende film niet, maar de titel van de film dekt dus duidelijk de lading niet. Deze is dus duidelijk niet Death Proof... Maar ik heb het tot nu toe nog niet meegemaakt dat één van mijn 3.000 Blu-rays niet wilde afspelen. Maar ik moet wel toegeven dat ik veel films niet meerdere keren bekijk.

theThinWhiteDuke
27-06-2021, 10:53
Nee, ik ken deze voor mij volslagen onbekende film niet,

Echt niet?
https://www.moviemeter.nl/images/cover/42000/42840.jpg?cb=1366925416

spookje8
27-06-2021, 11:55
Ik heb dit gehad bij een muziek blu ray (The prodigy) die ik via Marktplaats had gekocht. 3 verschillende spelers geprobeerd hem af te spelen (ook in min pc) maar niets, geen idee waarom. Er was aan de schijf niets te zien, was als nieuw. Heb hem teruggestuurd.

Groeten, Peter


Het gaat over de A-film versie, in België aangekocht.
Ik heb in het verleden de film al een aantal keer kunnen bekijken zonder problemen.
Enkele dagen geleden in 4 spelers geprobeerd af te spelen en disc is onleesbaar geworden.

Nog iemand dit meegemaakt (al dan niet met A-film uitgave) ?

kurtg
27-06-2021, 19:37
Tot nu toe 1 keer meegemaakt, ik had op amazon.co.uk de Bluray Deception gekocht. Maar was niet af te spelen. Achteraf gezien in de reviews dat er veel problemen met waren. Heb gewoon mijn geld terug gekregen.

Marcel Hoeve
27-06-2021, 21:14
Echt niet?

Nee, nooit van gehoord en nooit gezien, al is hij dan van Quentin ‘Tarantula’... En ook geen behoefte om te gaan kijken als ik deze poster zo zie. Misschien vindt de bewuste Blu-ray speler de film ook niks en weigert hij deze daarom af te spelen :lol:.

Pastichio Rocker
27-06-2021, 22:01
Dit heb ik met de Franse Metropolitan 2 disc release van Silent Hill gehad. Die wilde na een paar keer ook opeens niet meer afspelen. geen disc rot, maar een productiefout. Ik was overigens niet de enige met dit probleem, want het internet staat vol met klachten van mensen die hetzelfde hadden.

j0enne
28-06-2021, 11:43
Heb hetzelfde met de Nederlandse release van Eden Log, speelt niet af.

DarkElf
28-06-2021, 16:55
Nee, nooit van gehoord en nooit gezien, al is hij dan van Quentin ‘Tarantula’... En ook geen behoefte om te gaan kijken als ik deze poster zo zie. Misschien vindt de bewuste Blu-ray speler de film ook niks en weigert hij deze daarom af te spelen :lol:.

Wel de film is wel fantastisch naar mijn mening, met een car-chase op het einde die ronduit waanzinnig is met echt stuntwerk. De baddie is een super-rol van Kurt Russell die er duidelijk plezier in heeft.
Jammer dat ik hem niet meer kan afspelen, de film lijkt nu ook moeilijk te verkrijgen aan een degelijke prijs.
En A-Film lijkt niet meer te bestaan want hun site is al jaren niet meer bijgewerkt.

BigLebowski
28-06-2021, 17:57
A-Film is al wat jaartjes geleden over de kop gegaan inderdaad.

Pastichio Rocker
29-06-2021, 18:15
Als je er geen probleem mee hebt om de film zonder ondertiteling te kijken, dan kun je Duitse versie kopen. Die kost €9,- op Amazon.de.

.:Quadran:.
30-06-2021, 10:59
Dan ga ik dringend beginnen met het rippen van mijn A Film blu-ray's, hopelijk nog niet te laat... zal beginnen met deze.

Johan1967
30-06-2021, 11:39
Dan ga ik dringend beginnen met het rippen van mijn A Film blu-ray's, hopelijk nog niet te laat... zal beginnen met deze.

Zal dan niet alleen Blu-ray's van A-Film zijn, maar ook andere Blu-ray's die bij dezelfde fabriek zijn geperst.

korenjw
30-06-2021, 19:25
Mijn versie gisteren nog bekeken. Die deed het gelukkig nog prima. Keek wel pas voor de 2e keer.

DarkElf
06-07-2021, 20:25
Alhoewel het dik tegen mijn principes is heb ik de film gedownload en er nederlandse ondertitels bijgezet. Kwaliteitsverlies is verwaasloosbaar, film klinkt ook al fantastisch in standaard DTS geluid. Ik zie niet in waarom ik een tweede keer voor dezelfde film zou moeten betalen, en gratis omwisseling bij A-Film kan ook niet meer.
Het doet me wel stilstaan bij het feit dat eender welke film uit mijn collectie het volgende slachtoffer kan zijn.

.:Quadran:.
06-07-2021, 20:53
Het is er nog niet van gekomen, maar probeer hem vannacht een keer te rippen.

Staat al lang op mijn to do-lijst, maar het rippen van mijn cd-collectie neemt ondertussen al 4 jaar in beslag ;)

Misschien toch eens werk van maken...

Ik heb ook altijd gewacht op de komst van grote harde schijven :) Is ook een dure grap.

.:Quadran:.
06-07-2021, 20:57
Zou DFW in de toekomst deze films niet in 4K uitbrengen?
DFW ging normaal gezien de releases van A Film verder zetten.

Ik denk dat er voor Death Proof op UHD toch wel voldoende interesse zou zijn. Zelfs in deze moeilijke tijden voor fysieke dragers...

Lijkt me toch een film die veel verzamelaars opnieuw zouden kopen. Dat de blu-ray out of print is zal de verkoop ook wel helpen.

Werner
06-07-2021, 21:06
Alhoewel het dik tegen mijn principes is heb ik de film gedownload en er nederlandse ondertitels bijgezet.

Ik weet zo nog niet of dat in jouw geval illegaal is. Je hebt eerlijk betaald voor het product en je hebt het recht om een kopie voor jezelf te maken.

Johan1967
06-07-2021, 21:10
Zou DFW in de toekomst deze films niet in 4K uitbrengen?
DFW ging normaal gezien de releases van A Film verder zetten.

Ik denk dat er voor Death Proof op UHD toch wel voldoende interesse zou zijn. Zelfs in deze moeilijke tijden voor fysieke dragers...

Lijkt me toch een film die veel verzamelaars opnieuw zouden kopen. Dat de blu-ray out of print is zal de verkoop ook wel helpen.

Denk het niet. Ze hebben tot nu toe (voor zover ik weet) nog maar 2 UHD's uitgebracht (2018, Death Wish en Hitman's Bodyguard) die qua kwaliteit ook tegen vielen.

.:Quadran:.
06-07-2021, 23:06
De mijne gaat ook niet meer!

Mocht iemand een rip hebben van de BD op usb stick of zo wil ik gerust betalen. Nooit eerder meegemaakt!

.:Quadran:.
06-07-2021, 23:09
En Planet Terror ook al niet... Catastrofe....

.:Quadran:.
06-07-2021, 23:18
Heb in Duitsland de Grindhouse blu-ray dan maar gekocht.

NL ondertitels voor Plex zullen waarschijnlijk wel te vinden zijn.

Pastichio Rocker
06-07-2021, 23:27
De Grindhouse versie is wel wat korter dan de losse film.

https://www.movie-censorship.com/report.php?ID=5013

.:Quadran:.
06-07-2021, 23:28
Volver is wel opgestart ... nu aan het rippen.

.:Quadran:.
07-07-2021, 00:12
Ik kon er niet van slapen, en gros van mijn Afilm blu-ray's gechecked.

Enkel Death Proof & Planet Terror zijn onleesbaar.

De andere titels kan ik nog opstarten, o.a.:
- Into the Wild
- Million Dollar Baby
- The Expatriate
- Inside Llewyn Davis
- Jane Eyre
- Eternal Sunshine of the Spotless Mind
- Seraphim Falls
- Ain't Them Bodies Saints
- The Baader Meinhof Complex
- Volver


Alle out of print titels in mijn collectie zo snel mogelijk backuppen dus.

Ik zal nu toch al beter kunnen slapen, thanks for the wake up-call.

Mocht iemand nog een wondermiddel hebben tegen onleesbare discs, dan hoor ik het graag. Ze zijn nog als nieuw, geen krasje, geen vlekken,...

.:Quadran:.
07-07-2021, 00:14
De Grindhouse versie is wel wat korter dan de losse film.

https://www.movie-censorship.com/report.php?ID=5013

Thanks, dan ga ik de losse versie ook nog opzoeken.

Frenkel
07-07-2021, 00:37
Ik heb mijn A-Film ook maar eens gecheckt: Alexander Revisited, Mary and Max, en Million Dollar Baby.
Geen van de 3 titles heeft problemen, op verschillende spelers geprobeerd.

Ik denk dat het wel lost loopt en maak me niet echt zorgen

De Amerikaanse Lions Gate uitgaves uit de beginperiode van de Blu-ray zijn berucht vanwege afspeelproblemen, hiervan doet Rambo 3 het niet meer bij mij.
Verder heb ik een keer een probleem gehad met Madagascar 2, daarin zat een promotiesticker van Monsters vs Aliens waarvan de lijm week was geworden en die had de disc zelf aangetast.

Marcel Hoeve
07-07-2021, 08:16
Volgens mij ligt het echt aan de films zelf. "Death Proof", "Planet Terror"... Dan vraag je om problemen :twisted:

Pastichio Rocker
07-07-2021, 16:14
Thanks, dan ga ik de losse versie ook nog opzoeken.

Niet de Duitse Planet Terror blu-ray kopen, want die is gecensureerd. Death Proof niet.

DarkElf
07-07-2021, 19:56
En Planet Terror ook al niet... Catastrofe....

Oh man, ik controleer hier ook net mijn disc, wil hem niet meer lezen.
Dus zowel Death Proof als Planet Terror bij al zeker 2 mensen uit België !

.:Quadran:.
07-07-2021, 20:16
Public Enemy Number 1 - Mesrine (Part 1 & 2) ook zonder problemen kunnen backuppen.

Nu nog een ongecensureerde kopie van Planet Terror vinden.

Pastichio Rocker
07-07-2021, 21:06
Misschien de rest van de A-Film collectie ook maar eens checken?

Ik heb er 4, dus ik ben snel klaar. Zo maar eens doen.

Johan1967
07-07-2021, 21:39
Misschien de rest van de A-Film collectie ook maar eens checken?

Ik heb er 4, dus ik ben snel klaar. Zo maar eens doen.

Waarschijnlijk hebben meerdere maatschappijen hun discs bij dezelfde fabriek laten persen, dus misschien zijn er wel meerdere NL uitgave's met hezelfde probleem!.

Pastichio Rocker
08-07-2021, 00:23
Ze doen het alle 4 nog prima.

Johan1967
08-07-2021, 07:58
Ze doen het alle 4 nog prima.

Mijn punt is dat het geen zin heeft, om alleen maar films van één maatschappij te controleren.

Heeft het misschien iets te maken, met hoe films worden opgeborgen? Zelf heb ik alle cd's en films achter een kastdeur, maar zie ook wel eens bij 2e hands films en cd's, dat de rug helemaal is verkleurd. Die zullen de hele dag dus in de (volle) zon staan!

.:Quadran:.
08-07-2021, 10:57
Alles staat hier netjes opgeborgen.
Op gewone kamertemperatuur, uit de zon.

Het probleem doet zich enkel bij deze 2 schijven voor. En blijkbaar dus bij iedereen, exact deze 2 schijven.

Inmiddels hoopvol nieuws...

Ik heb de Tarantino blu-ray box van iemand kunnen lenen.
En daar blijkt de schijf wel nog te werken.

Momenteel aan het rippen, hopelijk geen errors.

Hij start allesinds op al mijn spelers.

.:Quadran:.
08-07-2021, 11:51
Het is gelukt om de schijf te rippen.

Johan1967
08-07-2021, 17:43
Alles staat hier netjes opgeborgen.
Op gewone kamertemperatuur, uit de zon.

Het probleem doet zich enkel bij deze 2 schijven voor. En blijkbaar dus bij iedereen, exact deze 2 schijven.

Zal dan binnenkort mijn exemplaren ook eens testen. Zal wel *** zijn als deze het ook niet doen. Onlangs de Amerikaanse versie's van beide films verkocht.

Rogier Burghout
09-07-2021, 22:55
Hier net Death Proof getest (steelbook versie) en die speelt perfect af. Geen enkel probleem te zien.

Seus
10-07-2021, 10:26
Hier net Death Proof getest (steelbook versie) en die speelt perfect af. Geen enkel probleem te zien.

Ik heb deze steelbook versie ook. Zal hem binnenkort toch eens gaan testen.

rvvnr1
17-07-2021, 11:45
Die van mij doet het ook niet meer :-(
Heb de reguliere versie.
Daarna Melancholia opgestart en die liep prima.

Vermoedelijk is er dus een tijd geweest dat de productie niet helemaal op orde was.
Ben zeer benieuwd welke titels en ongetwijfeld maatschappijen hier nog meer onder te lijden hebben.
Hier blijft t vast niet bij...

.:Quadran:.
17-07-2021, 15:02
Is er een NL versie van Planet Terror die wel nog werkt? Een repress of steelbook versie?

Ik ben begonnen met rippen van 1-2 titels per dag.

Eerst de discs van kleine maatschappijen + releases die out of print zijn.

Tot dusver zijn Death Proof en Planet Terror de enige die onleesbaar zijn.

Death Proof heb ik dan kunnen lenen van iemand die de Tarantino boxset heeft.

Deze zijn volgens mij allemaal geperst in opdracht van Entertainment One, terwijl de originele disc van AFilm was.

Marcel Hoeve
17-07-2021, 18:19
Ik ben begonnen met rippen van 1-2 titels per dag.
Eerst de discs van kleine maatschappijen + releases die out of print zijn.
.
Hoe kan je een Blu-ray of DVD die voorzien is van DRM-beveiliging in hemelsnaam kopiëren, ook al is het voor eigen gebruik? Dat zou technisch toch niet mogelijk moeten zijn?

rvvnr1
18-07-2021, 12:07
Death Proof heb ik dan kunnen lenen van iemand die de Tarantino boxset heeft.

Deze zijn volgens mij allemaal geperst in opdracht van Entertainment One, terwijl de originele disc van AFilm was.
Tot mijn verbazing had ik deze box ook in mijn collectie! :lol:
En daarin zit gelukkig een spelende versie van Death Proof.
Het is qua inhoud een exacte kopie van de disc van A-Film t/m hun opstartlogo aan toe.

Driekus
18-07-2021, 12:55
Hoe kan je een Blu-ray of DVD die voorzien is van DRM-beveiliging in hemelsnaam kopiëren, ook al is het voor eigen gebruik? Dat zou technisch toch niet mogelijk moeten zijn?

Ja dat zou ik ook wel eens willen weten..

rvvnr1
18-07-2021, 14:31
Ja dat zou ik ook wel eens willen weten..
Menen jullie dit echt serieus?

Iedereen met een computer, een dvd of blu-ray drive en de juiste software kan dit nl. al sinds eind vorige eeuw thuis doen...

Mark van L.
18-07-2021, 15:48
Ja dat zou ik ook wel eens willen weten..
Ik heb al mijn dvd's kunnen rippen naar mijn nas. Nooit iets gemerkt van een beveiliging.

DarkElf
20-07-2021, 20:19
Menen jullie dit echt serieus?

Iedereen met een computer, een dvd of blu-ray drive en de juiste software kan dit nl. al sinds eind vorige eeuw thuis doen...

Is met alles met beveiliging, hoe geavanceerd ook. Een dag nadat een beveiliging wordt gelanceerd, is het al gehackt of is het mogelijk om te omzeilen via software.

Marcel Hoeve
20-07-2021, 20:29
Menen jullie dit echt serieus?

Iedereen met een computer, een dvd of blu-ray drive en de juiste software kan dit nl. al sinds eind vorige eeuw thuis doen...

Daar noem je wel een paar essentiële voorwaarden: hoeveel computers zijn er tegenwoordig met een Blu-ray drive (ik ken ze niet)? En wat bedoel je met de 'juiste' software? Ik kan me daarbij wel een voorstelling maken... En dan wil ik het nog niet eens hebben over mijn persoonlijke bezwaren om dergelijke illegale kopieën te maken. Maar ja, dat is een discussie die niet in dit topic thuis hoort.

.:Quadran:.
21-07-2021, 00:54
Iedereen ript tegenwoordig toch zijn cd's en dvd's / blu-ray's naar een NAS om te streamen?
Bij Zapiti kan je zelfs 2 schijven inbouwen en ze verkopen zelfs een NAS die blu-ray's en dvd's ript.

De enige die hier iets te verwijten valt is A Film omdat deze minderwaardige schijven door de quality control zijn geraakt.

Alles wat op mijn NAS zet heb ik gekocht: meer dan 1500 blu-ray's & dvd's + 2000 cd's.

Dat je van dergelijke collectie een online / offline back maakt is toch normaal?

Eens de discs beginnen te rotten ben je anders alles kwijt.

Frenkel
21-07-2021, 05:08
Iedereen ript tegenwoordig toch zijn cd's en dvd's / blu-ray's naar een NAS om te streamen?

Eens de discs beginnen te rotten ben je anders alles kwijt.

Ik vind het een beetje een paniek reactie,

Ik heb duizenden DVD's Blu-ray's en 4K Blu-ray,s en als ik die allemaal moet gaan rippen ben ik meer dan duizend Euro's kwijt aan een Blu-ray drive, NAS, en harde schijven, die ook nog regelmatig moeten worden vervangen gezien harde schijven al zeker niet het eeuwige leven hebben.
En dat voor een paar promille van DVD's en Blu-ray's die niet meer afspeelbaar zijn na verloop van tijd.

Gewoon je CD,s DVD,s en Blu-ray's goed opbergen en in mijn ervaring is de kans wel heel erg klein dat er problemen ontstaan.
En mocht je ooit toch een foute disc aantreffen in je collectie dan is de kans groot dat ze, net als Death Proof en Planet Terror, elders nog gewoon verkrijgbaar zijn op Blu-ray, I-Tunes, en streaming diensten.

Dan heb ik al de tijd die het kost om honderden to duizenden schijfjes te rippen nog buiten beschouwing gelaten.

Marcel Hoeve
21-07-2021, 09:01
Iedereen ript tegenwoordig toch zijn cd's en dvd's / blu-ray's naar een NAS om te streamen?


Daar geloof ik helemaal niets van. Dat jij dat doet/hebt, prima, maar hoeveel film-/muziekliefhebbers hebben een NAS in huis, laat staan om dat allemaal te streamen? Ik stream zelf helemaal niets. Heb daar totaal geen behoefte aan, niet intern en niet via een On Demand (VOD)-dienst. Trouwens: In zo'n NAS zitten toch ook gewoon harde schijven (en dat moeten dan wel enorme zijn, van in totaal minstens 10 TB of meer als je alles daar ongecomprimeerd op wil zetten) en zo'n schijf kan toch ook kapot gaan? Het is schijnveiligheid (zoals met iedere backup die je maakt trouwens ook).

DVD Watcher
21-07-2021, 11:47
Ik dacht dat hier op het Forum niet gesproken mocht worden over kopieren, of over hoe je dat moet doen en met welke apparatuur en programma's etc ...? Of vergis ik me nu?

Rogier Burghout
21-07-2021, 11:56
Dat klopt, maar ik heb geen zin en tijd om alles te modereren. Zolang er geen links, namen van software of stappenplannen worden gedeeld ga ik in ieder geval niet ingrijpen. Ik denk dat we hier allemaal zo volwassen en verantwoordelijk kunnen zijn om dit soort info hier niet te delen.

Werner
21-07-2021, 12:12
Als ik al mijn schijven zou moeten rippen dan had ik een fortuin aan harde schijven nodig... Voor CD's heb ik dat wel gedaan, al was het alleen maar omdat in mijn auto alleen nog maar een USB-stick past en geen CD's meer. Maar ik heb ze wel allemaal origineel...

Hombre
21-07-2021, 13:16
Dat klopt, maar ik heb geen zin en tijd om alles te modereren. Zolang er geen links, namen van software of stappenplannen worden gedeeld ga ik in ieder geval niet ingrijpen. Ik denk dat we hier allemaal zo volwassen en verantwoordelijk kunnen zijn om dit soort info hier niet te delen.

Oke een poging om zo neutraal mogelijk antwoord te geven.
Als dit antwoord word verwijdert, zoek dan naar een ander forum (daar zijn er veel van) om te helpen. En het zal je verbazen wat je bv met de Standaard Winwows mediaplayer kan.

De thuiskopie in het Nederlands auteursrecht
Op grond van artikel 16b en 16c Auteurswet 1912 mag men enkele exemplaren van een werk maken voor eigen oefening, studie of gebruik. Dit heet een thuiskopie. Een dergelijke kopie mag niet aan derden ter beschikking worden gesteld. Het is niet vereist dat je het origineel zelf gekocht hebt om een thuiskopie van een werk te mogen maken.
Het downloaden uit illegale bron valt echter niet (meer) onder deze wetsartikelen. Hoewel onze wet altijd zo werd uitgelegd, heeft in april 2014 het Hof van Justitie bepaald dat een auteurswet geen downloaden uit illegale bron mag toestaan. Nederland heeft dus een downloadverbod.

Voor een thuiskopie op een drager, zoals een beschrijfbare CD of een harde schijf, van een muziekwerk is een vergoeding verschuldigd.
Deze moet de fabrikant van de (lege) drager betalen. De bekende “Heffing” die op onbespeelde dragers zit.

Edit: en dat bedoel ik dus: je laatste alinea is een stappenplan, en dat gaat dus een stap te ver.

.:Quadran:.
21-07-2021, 20:30
Het is gewoon overzichtelijk om je collectie op schijf te hebben. Ik heb 18tb schijven (in raid configuratie).
Mijn muziekcollectie heb ik altijd binnen handbereik.

Ik verkoop de geripte discs niet, dus ik voel me geen dief.
Alles zit hier mooi in de kast.

Bij muziekcd's beginnen de oude discs het wel te begeven.

En de beste cd-persingfabrieken zijn enkele jaren terug gesloten.

De releases van o.a. universal en tal van indie-labels worden nog gemaakt in één van de overblijvende fabrieken op schijven van mindere kwaliteit en met 0,0 quality control.

Er zijn dan tegenwoordig ook veel klachten over discs die vol errors staan, zelfs bij dure boxsets van The Kinks, Bobbie Gentry,...

.:Quadran:.
21-07-2021, 20:41
Het is gewoon overzichtelijk om je collectie op schijf te hebben. Ik heb 18tb schijven (in raid configuratie).
Mijn muziekcollectie heb ik altijd binnen handbereik.

Ik verkoop de geripte discs niet, dus ik voel me geen dief.
Alles zit hier mooi in de kast.

Bij muziekcd's beginnen de oude discs het wel te begeven.

En de beste cd-persingfabrieken zijn enkele jaren terug gesloten.

De releases van o.a. universal en tal van indie-labels worden nog gemaakt in één van de overblijvende fabrieken op schijven van mindere kwaliteit en met 0,0 quality control.

Er zijn dan tegenwoordig ook veel klachten over discs die vol errors staan, zelfs bij dure boxsets van The Kinks, Bobbie Gentry,...

Marcel Hoeve
22-07-2021, 16:42
Het is gewoon overzichtelijk om je collectie op schijf te hebben. Ik heb 18tb schijven (in raid configuratie).
Mijn muziekcollectie heb ik altijd binnen handbereik.

Bij muziekcd's beginnen de oude discs het wel te begeven.



Dat is een indrukwekkende hoeveelheid data, maar geen enkele garantie dat niet één of meerdere schijven het in de toekomst begeeft. Je zou alles moeten 'mirroren' zodat je altijd een. kopie hebt als één van de schijven de geest geeft. Heb je een RAID-0 of een RAID-1 configuratie? Ik heb in het verleden drie Windows-computers van Dell gehad (toch geen budgetmerk), maar alle drie de PC's gaven op een gegeven ogenblik de geest doordat de harde schijf (Western Digital) het opeens niet meer deed. Sindsdien koop/gebruik ik geen Windows-computers meer.

Mijn muziek-CD's doen het allemaal nog uitstekend, nog geen enkele hapering tegengekomen, ook niet bij CD's die al ruim 30 jaar oud zijn.

.:Quadran:.
24-07-2021, 21:41
Schijven zijn in raid + offline backup + originele discs.

Door verkoop van hifi / av apparatuur + enkele collectors items uit mijn muziekcollectie heb ik geen gekke kosten moeten doen.

+ ik leg iedere maand entertainment bedrag vast voor aankoop muziek film + bedrag voor toekomstige aankopen (tv, hifi, hd's,...).

Ik doe ook geen dure reizen, concerten,...

Zo hou ik alles binnen de perken ;)

Oakey
25-07-2021, 14:15
Voor muziek zie ik serieus het voordeel niet van rippen, daar heb je prima streaming services voor die ook nog eens een hogere kwaliteit leveren dan 16 bit. Het is alleen interessant voor die paar dingen die niet op streaming services staan.

Voor alleduide,ijkheid, ik ben zelf nog gewoon van de cd's en lp's. Ik rip alleen mijn muziek om het in de auto en op mijn telefoon onderweg te kunnen luisteen. Nooitin de huiskamer.

.:Quadran:.
25-07-2021, 15:03
Een groot deel verzamel-cd's, elektronische- en undergroundmuziek staat niet op streaming services.

Niet alle hi-res remasters zijn beter dan de niet geremasterde cd. Ik heb graag de keuze tussen zowel de cd-rips, hi-res downloads en streaming services.

Voor film is het ook eenvoudig. De schijfjes komen niet vet en bekrast terug na enkele maanden ;)

Voor hen is de content + gemak om niet te moeten zoeken, belangrijker dan de kwaliteit.

Ze kijken via google tv (bedraad, geen wifi) naar eigen collectie in plex of vlc, en kunnen met een klik ook overschakelen op youtube premium, netflix, disney+, streamz, amazon prime, starzplay, sooner,...

Oakey
25-07-2021, 17:16
Ieder zijn ding. Is ook een kwestie van hoeveel tijd je eraan kunt besteden natuurlijk om alles te rippen en op te slaan. Zonder RAID NAS opstelling is het sowieso zinloos want dat gaat een keer kapot en dan ben je alles kwijt.

The Workaholic
26-07-2021, 01:27
Dan ga ik dringend beginnen met het rippen van mijn A Film blu-ray's, hopelijk nog niet te laat... zal beginnen met deze.


Het is er nog niet van gekomen, maar probeer hem vannacht een keer te rippen.
Staat al lang op mijn to do-lijst, maar het rippen van mijn cd-collectie neemt ondertussen al 4 jaar in beslag
Misschien toch eens werk van maken...
Ik heb ook altijd gewacht op de komst van grote harde schijven Is ook een dure grap.

De mijne gaat ook niet meer!
Mocht iemand een rip hebben van de BD op usb stick of zo wil ik gerust betalen. Nooit eerder meegemaakt!

Ik kon er niet van slapen, en gros van mijn Afilm blu-ray's gechecked.
Enkel Death Proof & Planet Terror zijn onleesbaar.
………………….
Alle out of print titels in mijn collectie zo snel mogelijk backuppen dus.
Ik zal nu toch al beter kunnen slapen, thanks for the wake up-call.
Mocht iemand nog een wondermiddel hebben tegen onleesbare discs, dan hoor ik het graag. Ze zijn nog als nieuw, geen krasje, geen vlekken,...

Alles staat hier netjes opgeborgen.
Op gewone kamertemperatuur, uit de zon.
Het probleem doet zich enkel bij deze 2 schijven voor. En blijkbaar dus bij iedereen, exact deze 2 schijven.



Ik ben begonnen met rippen van 1-2 titels per dag.
Eerst de discs van kleine maatschappijen + releases die out of print zijn.
Tot dusver zijn Death Proof en Planet Terror de enige die onleesbaar zijn.



Alles wat op mijn NAS zet heb ik gekocht: meer dan 1500 blu-ray's & dvd's + 2000 cd's.
Dat je van dergelijke collectie een online / offline back maakt is toch normaal?
Eens de discs beginnen te rotten ben je anders alles kwijt.

2 Blu-rays blijken het niet meer te doen, dan maar 1500 Blu-rays rippen, 1-2 titels per dag, dus dan ben je al gauw 3 jaar verder, mits je dan al klaar bent met het rippen van je 2000 CDs waar je ook al 4 jaar mee bezig bent.


Dat je van dergelijke collectie een online / offline back maakt is toch normaal?
Ik denk niet dat dit normaal is, ik sluit me geheel aan bij onderstaande reactie:


Ik vind het een beetje een paniek reactie,

Ik heb duizenden DVD's Blu-ray's en 4K Blu-ray,s en als ik die allemaal moet gaan rippen ben ik meer dan duizend Euro's kwijt aan een Blu-ray drive, NAS, en harde schijven, die ook nog regelmatig moeten worden vervangen gezien harde schijven al zeker niet het eeuwige leven hebben.
En dat voor een paar promille van DVD's en Blu-ray's die niet meer afspeelbaar zijn na verloop van tijd.


Gewoon je CD,s DVD,s en Blu-ray's goed opbergen en in mijn ervaring is de kans wel heel erg klein dat er problemen ontstaan.
En mocht je ooit toch een foute disc aantreffen in je collectie dan is de kans groot dat ze, net als Death Proof en Planet Terror, elders nog gewoon verkrijgbaar zijn op Blu-ray, I-Tunes, en streaming diensten.


Dan heb ik al de tijd die het kost om honderden to duizenden schijfjes te rippen nog buiten beschouwing gelaten.



En .:Quadran:., hoeveel van de CD’s in jouw collectie zijn ondertussen al onleesbaar geworden ?

Oakey
26-07-2021, 08:09
En vergeet niet dat je alles daarna nog moet gaan beluisteren en bekijken 8-)

Marcel Hoeve
26-07-2021, 09:59
Ik ga er niet aan beginnen om backups van mijn Blu-rays, DVD's, CD's etc. te maken. Als er één een keer niet meer mocht willen afspelen, jammer dan. De wereld vergaat niet... Harde schijven zijn behoorlijk onbetrouwbaar wat betreft levensduur, ook van de bekende merken. SSD is een stuk beter (en sneller), maar heeft ook niet het eeuwige leven en is naar verhouding behoorlijk prijzig. Cloud is ook niet echt een oplossing als je heel veel materiaal hebt en bovendien schreeuwend duur (en traag). Kortom, leer ermee te leven en berg je materiaal netjes op (staand, niet te warm, niet te koud en op een donkere plek bij voorkeur). Want voor veel (minder populaire) films en series zijn streamingdiensten ook geen oplossing.

.:Quadran:.
26-07-2021, 19:10
Ik heb nog maar 1 keer een NAS-schijf moeten vervangen (na 5 jaar)
+ 1 keer een onbetrouwbare externe hd gehad ...

Nooit gegevensverlies gehad.

De oude cd's uit 80s tot 2010 zijn geen probleem.

Het is maar achteraf dat men 'minderwaardige' schijfjes is gaan gebruiken. En bij deze kost het al wat moeite om accurate of secure te rippen.

Na vele klachten is men bij Universal begonnen met schijfjes in de fabriek van Sony te persen. Maar deze is dan uiteindelijk gesloten wegens besparingen, en we zijn terug naar af...

Sindsdien koop ik meestal digitaal op qobuz of bandcamp (lossless of hi res).

En oude releases 2de hands op discogs.

Pastichio Rocker
26-07-2021, 19:11
In al die jaren dat ik blu-rays koop heb ik er twee gehad die niet meer wilden lezen: De Franse 2-Disc uitgave van Silent Hill en de Taiwanese uitgave van Ghost in the Shell: Innocence. Die tweede deed het waarschijnlijk niet meer vanwege een firmware update van mijn vorige speler.

De oplossing? Opnieuw gekocht in een andere uitgave. Ik ga toch niet mijn hele collectie rippen vanwege 2 defecte discs... :roll:

.:Quadran:.
26-07-2021, 23:16
Veel film- en muziekfans willen hun collectie gewoon kunnen streamen?

Het is soms gewoon praktischer, ook al is de beeld- en geluidskwaliteit vanaf schijf waarschijnlijk net iets beter.

Maar behalve de mensen op dit forum, ligt niemand wakker van die 1-2% betere beeldkwaliteit ;)

DVD Watcher
27-07-2021, 00:35
...En oude releases 2de hands op discogs.

Ik koop geen 2e hands films of cd's, want je weet nooit zeker hoe ze er uit zien & hoe ze het doen. Ze kunnen er wel bij vermelden in perfecte staat, maar dat hoeft niet zo te zijn. Ik koop alles nieuw, zodat ik weet dat de schijfjes ongeschonden zijn. Want je wil tenslotte goede schijven lijkt me.

.:Quadran:.
27-07-2021, 08:46
De cd's die ik koop zijn meestal OOP.

En je weet ook nooit welke uitgave je krijgt, dus als je specifieke uitgave wil is discogs the place to be :)

The Workaholic
27-07-2021, 20:59
De oude cd's uit 80s tot 2010 zijn geen probleem.
Het is maar achteraf dat men 'minderwaardige' schijfjes is gaan gebruiken. En bij deze kost het al wat moeite om accurate of secure te rippen.
Na vele klachten is men bij Universal begonnen met schijfjes in de fabriek van Sony te persen. Maar deze is dan uiteindelijk gesloten wegens besparingen, en we zijn terug naar af...
Sindsdien koop ik meestal digitaal op qobuz of bandcamp (lossless of hi res).
En oude releases 2de hands op discogs.
Maar toch iets concreter; hoe vaak heb je nu zelf geconstateerd dat een CD het niet meer deed ?

.:Quadran:.
27-07-2021, 21:20
Bij de recente cd's regelmatig discs met fouten die nauwelijks te rippen vallen. Zelfs bij dure boxsets.

Bij oudere discs van 'budgetlabels' zoals BR Music.

Oakey
28-07-2021, 06:34
Bij de recente cd's regelmatig discs met fouten die nauwelijks te rippen vallen. Zelfs bij dure boxsets.

Bij oudere discs van 'budgetlabels' zoals BR Music.
Ik heb een stuk of 3000 cd's (nog wel meer als je het aantal discs zelf telt) die ik regelmatig luister (niet allemaal natuurlijk, maar wel elke dag een stuk of 2, ook veel CD singles die ik nog draai vanwegede mixen) en als discs het niet doen (wat nauwelijks voorkomt) komt dat bij mij altijd door vingervlekken die weg te poetsen zijn of krassen. Nooit gehad dat een 'schone' cd niet speelt. En geen verschil tussen oude uit de jaren 80 of gloednieuwe. Nieuwe discs rip ik wel altijd en daar ook nog nooit gehad dat dat niet lukte.

Ligt het niet aan je cd-drive in je pc dan?
De cd foutcorrectie van mijn (nieuwe) Yamaha cd-speler is bijv ook wat minder dan die van mijn Sony 4K speler. Een disc met vingervlek speelt op de Sony goed af, op de Yamaha moet ik hem eerst schoonmaken. Hiervoor had ik een Denon cd speler, die speelde discs met het kleinste stofje erop al niet goed af (overslaan).

Bij dvd en bluray komt het zoals wel voor dat goed ogende discs helemaal niet meer herkend worden ('no disc', ook niet vaak maar wel af en toe).

.:Quadran:.
28-07-2021, 10:08
ik heb 4 verschillende dvd-rw & bd-rom drives voor pc (intern & extern). Bij alle drie zijn er problemen. dbpoweramp geïnstalleerd op 3 verschillende pc's, plus nog een oude bluesound vault 2.

De discs van o.a. BR Music ... die vervagen regelmatig.

Bij veel nieuwe discs van vooral Universal zit er veel vuil op de discs, na hevig poetsen lukt het meestal wel om de discs te rippen.
Maar niet altijd zonder errors / accurate / secure. Dan heb ik het zowel over standaard albums, compilaties en deluxe boxsets.

Afspelen doen ze wel op verschillende spelers van 'standaard cd', 'super audio cd-speler' en 'universele disc spelers' (oppo, marantz,...).

Maar het is ook geweten dat wanneer je een accurate rip van een cd op een cd-r gaat branden, deze meestal beter zou zijn dan de originele cd.

Zoals we al weten, draait het bij labels vooral om het geld... en momenteel is streaming lucratiever en cd's dus van minder belang.
Een cd verkoop je maar 1 keer, terwijl bij streaming is het bij iedere afspeelbeurt 'kassa kassa'. Voor de labels dan toch, de artiesten zelf is een ander verhaal :)

Veel cd's zijn ook OOP en gaan voor hoge bedragen, daar wil ik zeker een backup van.

En het is nu eenmaal makkelijk, en om eerlijk te zijn is er voor mij geen hoorbaar verschil tussen afspelen van cd en streaming eigen cd-rips.

The Workaholic
28-07-2021, 13:52
Bij veel nieuwe discs van vooral Universal zit er veel vuil op de discs, na hevig poetsen lukt het meestal wel om de discs te rippen.
Maar niet altijd zonder errors / accurate / secure. Dan heb ik het zowel over standaard albums, compilaties en deluxe boxsets.
Afspelen doen ze wel op verschillende spelers van 'standaard cd', 'super audio cd-speler' en 'universele disc spelers' (oppo, marantz,...).
Maar het is ook geweten dat wanneer je een accurate rip van een cd op een cd-r gaat branden, deze meestal beter zou zijn dan de originele cd.
Dus als ik het goed begrijp heb je geen problemen met het gewoon afspelen van CD,s, maar is het tegenwoordig moeilijker om ze te rippen/kopieren. Misschien is dat wel de bedoeling .... ;)

Ik zelf maak van nieuwe CD's wel eens een kopie/gebruiksexemplaar, omdat ze tegenwoordig in allerlei onhandige kartonnen hoesjes zitten, en veelvuldig gebruik leidt dan vroeg of laat tot beschadiging aan CD en/of hoes. De problemen die je beschrijft heb ik nog niet meegemaakt.

Ik heb zelf alleen maar DVD back-ups van oude veelal Amerikaanse 4:3 open matte versies van films. Die worden vrijwel niet meer uitgebracht, en dan zijn ze ook meteen regiovrij.

.:Quadran:.
28-07-2021, 14:12
Het heeft niets met kopieerbeveiliging te maken, de schijven van o.a. Universal zijn gewoon van slechtere kwaliteit.

Ik heb destijds hierover met iemand van de lokale Universal afdeling gecommuniceerd, en die heeft toen laten verstaan dat ze gingen overstappen naar de Sony-fabriek voor cd-productie. Nadien is het opnieuw een tijd beter geweest.

Dat de persoon in kwestie meteen wist wat ik bedoelde, zal wel betekenen dat ik niet de eerste was die zijn beklag deed. Ik was wel verbaasd dat ze de moeite deden om te antwoorden, wat bij de major labels niet altijd het geval was.

Maar sinds de sluiting van deze fabriek, zijn ze terug bij de vorige 'problematische' perserij.

Ik heb van bepaalde albums meerdere (vervang)exemplaren gehad, en allen hadden ze deze fouten.

Gelukkig waren deze boxsets even digitaal in promotie bij Qobuz, en heb ik daar een lossless 'download' gekocht.

Ook op bepaalde fora zoals Steve Hoffman was er een klacht over de slechte productiekwaliteit van deze cd's.

Deze zijn vuil (stof) en vettig... wanneer je ze in water probeert te wassen blijft er maar een kleverige substantie afkomen, en zijn ook vol stof (statisch). Na de wasbeurt en voorzichtig afdrogen met microvezel doekje (voor dslr camera, bril,...) is de 'vettige laag' weg maar zien de cd's er dof en vol krassen uit. Soms kan je ze dan wel foutloos rippen, maar niet altijd.

Bij 'normale' cd's heb je dit niet. Zelfs niet bij slecht onderhouden 2de hands-cd's.
Die gaan er na een wasbeurt meestal beter uit zien :)

Oakey
28-07-2021, 16:21
Ik zal er eens op letten bij cd's van Universal

The Workaholic
28-07-2021, 22:12
Een heel verhaal Wat ik in jouw verhaal nog steeds lees, is dat je het feit dat een CD moeilijk te rippen is, voor jouw een criterium is voor de productiekwaliteit. Dat de CD verder goed afspeelt doet er dan niet toe ? De CD die je meerdere malen tevergeefs hebt omgeruild, kon je die normaal in een CD speler afspelen ?

Het is overigens niet onverstandig om van “zeldzame” films of CDs een reservekopietje te maken. Hoe voorzichtig je er ook mee omgaat, als je een CD uit je handen laat vallen, en op een verkeerde manier stuitert, dan heb je wel een probleem. Of als je een CD/DVD in de speler wilt stoppen, en per ongeluk tegen de tray duwt, waardoor die ongevraagd het schijfje in onjuiste positie inslikt, en klem komt te zitten. Zeker met dubbelzijdige DVD’s, zoals die oude Amerikaanse DVDs waar ik het eerder over had, is dat vervelend.

Oakey
29-07-2021, 07:51
Klopt, een CD of DVD kan beschadigen. Maar toch geldt hier ook: als je digitale opslag met rips beschadigt (wat ook kan met een RAID NAS), heb je helemaal niets meer, en die opslag moet tegenwoordig zo groot zijn dat daarvan regelmatig een backupje maken in de cloud niet meer realistisch is.

Marcel Hoeve
29-07-2021, 07:59
Mijn ervaring is dat CD/DVD-spelers die soms in PC's gestopt worden, goedkope rommel van inferieure kwaliteit is. Het verbaast mij dan ook niets dat ze soms niet willen afspelen. Echte stand-alone CD/DVD-spelers van merken als Marantz, Pioneer, Sony etc. zijn echt stukken beter, maar ja, dan kun je niet 'rippen'. Ook externe CD/DVD-lezers die je aansluit op je PC zijn van de goedkopere soort die verhoudingsgewijs veel lawaai maken, wat niet echt een vertrouwenwekkende kwaliteitsindruk geeft. Zo heb ik er zelf één van LG voor bij mijn iMac, maar kwalitatief is dat niet bepaald een hoogvlieger.

Oakey
29-07-2021, 08:21
Hm, ik heb een Marantz en Denon stand alone speler gehad, beide hadden slechte foutcorrectie en waren na 3-4 jaar al kapot. Van de Denon zelfs in de garantieperiode de laser al eens vervangen. Mijn Sony en (nu) Yamaha stand alone cd speler zijn veel beter in dit opzicht en waren goedkoper. Met mijn eerste Philips cd speler heb ik de hele 90s gedaan.

Marcel Hoeve
29-07-2021, 09:56
Ik herken dat wel. De bouwkwaliteit van audiovisuele apparatuur in de jaren 80-90 van de vorige eeuw was mijlen beter dan die van tegenwoordig. Ik heb geen slechte ervaringen met Denon, Marantz e.d. gehad, maar je kunt inderdaad pech hebben. Maar de ingebouwde CD/DVD-spelers in PC's zijn echt goedkope, abominabel slechte rammelbakken tegenwoordig.

The Workaholic
30-07-2021, 00:36
Klopt, een CD of DVD kan beschadigen. Maar toch geldt hier ook: als je digitale opslag met rips beschadigt (wat ook kan met een RAID NAS), heb je helemaal niets meer, en die opslag moet tegenwoordig zo groot zijn dat daarvan regelmatig een backupje maken in de cloud niet meer realistisch is.
Als je mijn heel verhaal hebt gelezen, weet je dat ik geen voorstander ben van het back-uppen van hele collecties. De beste “back-up” is de CD/DVD of Bluray die je zelf gekocht hebt. Als dat schijfje er de brui aan geeft, blijft het bij dat ene schijfje. De levensduur daarvan is ook langer dan alle beschrijfbare digitale opslagmediums die er zijn. Wat ik wil zeggen is dat ik het op beperkte schaal kopieren om praktische redenen, of zeldzame items, niemand wil afraden.
De genoemde DVDs die ik zelf heb gebackupped, zijn er maar een stuk of 20. + nog 2 Made On Demand DVDs, vanwege eventuele comptabiliteitsproblemen, en zeldzaamheid. Die 2 films zijn desondanks inmiddels op Blu Ray verschenen, dus die back-ups zijn achteraf niet echt nodig gebleken.


Hm, ik heb een Marantz en Denon stand alone speler gehad, beide hadden slechte foutcorrectie en waren na 3-4 jaar al kapot. Van de Denon zelfs in de garantieperiode de laser al eens vervangen. Mijn Sony en (nu) Yamaha stand alone cd speler zijn veel beter in dit opzicht en waren goedkoper. Met mijn eerste Philips cd speler heb ik de hele 90s gedaan.

Ik herken dat wel. De bouwkwaliteit van audiovisuele apparatuur in de jaren 80-90 van de vorige eeuw was mijlen beter dan die van tegenwoordig. Ik heb geen slechte ervaringen met Denon, Marantz e.d. gehad, maar je kunt inderdaad pech hebben. Maar de ingebouwde CD/DVD-spelers in PC's zijn echt goedkope, abominabel slechte rammelbakken tegenwoordig.
Ook mijn ervaring, mijn eerste CD speler, een Technics uit 1992, wil maar niet kapot gaan, daarnaast heb ik wel al vele Philipsen versleten. Mijn huidige Pioneer doet het nog wel, maar werkt ook niet perfect.

Voor wat betreft de inferieure computer drives:
Bij een (stand-alone) CD speler is het de bedoeling dat de CD feilloos wordt afgespeeld, zonder onderbrekingen/haperingen. Als je een haperende CD dan vervolgens gaat rippen, zal dat misschien ook wel met haperingen en leesproblemen gepaard gaan, maar uiteindelijk wordt alle informatie netjes gerangschikt en opgeslagen en op een CD-r gebrand. Die kan dan weer zonder haperingen worden afgespeeld.


Maar het is ook geweten dat wanneer je een accurate rip van een cd op een cd-r gaat branden, deze meestal beter zou zijn dan de originele cd.
Als de leeseigenschappen van die CD-r beter aansluiten op je CD speler dan de leeseigenschappen van de originele CD is dit volgens mij inderdaad mogelijk.

Oakey
30-07-2021, 07:06
Als de leeseigenschappen van die CD-r beter aansluiten op je CD speler dan de leeseigenschappen van de originele CD is dit volgens mij inderdaad mogelijk.
Wat is beter in dit geval dan? De geluidskwaliteit is identiek, het gaat immers om een digitale kopie. Wel kan de kopie (eenmaal gedogitaliseerd) natuurlijk foutloos gebrand worden waardoor de cd-r geen leesproblemen heeft terwijl het origineel die wel had.

Backuppen op een cd-r is overigens een slecht idee want die zijn niet voor de eeuwigheid, heel gevoelig voor temperatuurschommelingen. Af en toe vind ik er nog 1 in een la of doos (keurig in de case natuurlijk) en 9 van de 10 keer kan ik hem niet meer inlezen.

The Workaholic
30-07-2021, 09:34
Klopt, de geluidskwaliteit is identiek, maar het kan beter afspelen, dat is inderdaad wat ik bedoelde.
Ik heb ook aangegeven dat de houdbaarheid van beschrijfbare media, zoals CD-r en harde schijven korter is dan je originele exemplaar.
Ik maak ook zelf CD’s en DVD’s met eigen opnames waar dan geen digitaal origineel van is (het overzetten van VHS en cassettebandjes), dan is het raadzaam om meerdere exemplaren te branden op verschillende merken. Als over 10 jaar blijkt dat een bepaald merk of batch van te korte levensduur is, dan heb je in ieder geval die van dat andere merk nog.
Degene die vroeger BASF cassettebandjes gebruikten, snappen wel wat ik bedoel.


Dat is een indrukwekkende hoeveelheid data, maar geen enkele garantie dat niet één of meerdere schijven het in de toekomst begeeft. Je zou alles moeten 'mirroren' zodat je altijd een. kopie hebt als één van de schijven de geest geeft.
Ook in dit geval is het geen verkeerd idee om dan harde schijven te gebruiken van 2 verschillende merken.

Oakey
25-08-2021, 18:15
Vandaag ook weer een bluray die niet meer afspeelt, de Duitse uitgave van Der Baader Meinhof Komplex. Nieuw gekocht in 2009 en werkelijk geen vuiltje of krasje te zien. “Geen disc” melding.

.:Quadran:.
25-08-2021, 21:17
Oh nee, ga straks mijn kopie eens checken.

.:Quadran:.
25-08-2021, 23:35
Het is me nog gelukt om de film te backuppen.

Maar de buitenkant van de schijf ziet er net zo uit als bij Death Proof. (gekarteld).

Alle schijven worden hier zorgvuldig bewaard, en zijn allemaal krasvrij.

Het ligt dus aan de 'minderwaardige schijven'.

Ook bij sommige titels van E Entertainment & DFW zouden data op de schijven 'vervagen' met de jaren.

Tot dusver enkel problemen gehad met Death Proof, maar van de OOP titels van (failliete) nl maatschappijen maak ik geleidelijk aan backups...

Oakey
26-08-2021, 15:14
Had laatst nog een bluray die niet afspeelde trouwens, Kylie X (UK versie). Ook "geen disc" melding op mijn beide blurayspelers. Wel jammer want deze is OOP. Verder heb ik nog a-ha Ending on a high note op bluray die niet afspeelt, maar daar kwam ik meteen na aankoop (tweedehands op amazon marketplace) achter en daar heb ik mijn geld van terug gekregen.

De DVD van Tina Live (in Arnhem) doet het ook niet meer (nieuw gekocht nadat deze verscheen). Die heb ik inmiddels weer opnieuw aangeschaft. In een ander topic meldde ik al dat ik de DVD van Fleetwood Mac's The Dance op marktplaats heb gekocht, maar dat bij twee verkopers deze niet meer bleek af te spelen (ik check dat altijd van te voren door te vragen of ze de disc willen controleren ivm laser rot). Heb uiteindelijk wel een goed exemplaar weten te bemachtigen.

Wat wel gek is dat ik nooit vastlopers of skippers ofzo heb. De discs spelen óf probleemloos af, óf helemaal niet. Op geen van bovenstaande bluraydiscs is overigens iets geks te zien: geen krassen, vuil, verkleuringen of vlekken.

Heb n.a.v. jouw bericht Quadran de disc van Baader Meinhof nog eens goed bekeken, en de buitenring is inderdaad "gekarteld", begrijp nu wat je bedoelt. Maar een bluray wordt ook van binnen naar buiten gelezen toch?

Bij mij staat alles ook in een dichte kast, niet in de zon, in de originele doosjes.

.:Quadran:.
15-11-2021, 10:39
Bij sommige oudere titels van E One vervagen de discs, alsof de data is weggeveegd.

Sommige kan ik nog backuppen.

Cellular kan ik nog wel afspelen maar niet meer backuppen (heb 2 kopies en beiden hetzelfde).

Mijn hobby voor het verzamelen van discs heeft toch wel een dieptepunt bereikt de laatste maanden.

Ik heb altijd uit 'idealisme' zoveel mogelijk de lokale discs proberen te kopen (ook als ze iets duurder waren) om onze hobby levende te houden, maar dat breekt nu met momenten toch zuur op. En als je dan ook nog ziet hoe weinig discruimte bepaalde titels innemen weet je ook hoe laat het is. Het is zeker niet altijd 4 x beter dan dvd :)

Marc0709
15-11-2021, 17:43
Vanmiddag heb ik ook een aantal discs van E-one/RCV geprobeerd en bij mij speelt de film Defiance niet meer af.... De overige films van E-One/RCV en DFW A-Film (death proof en planet terror) etc werken allemaal perfect.

Peter van santbrink
19-11-2021, 16:44
wilde gisteren toevallig Defiance (RCV) herkijken en bij mij geeft ie ook no disc error... kan me nog herinneren dat de Franse uitgave (https://www.blu-ray.com/movies/Les-Rivieres-Pourpres-Blu-ray/4456/) van Les Rivières Pourpres het bij mij ook nooit gedaan heeft (nieuw gekocht bij Amazon.fr),

DVD Watcher
19-11-2021, 20:54
Topic titel kan beter aangepast worden naar bv ''Schijven zijn niet meer leesbaar'' lijkt me, aangezien dit over veel meer schijven gaat dan de oorspronkelijke titel.

Scavenger
20-11-2021, 10:39
Met name Blu-ray schijfjes die in Frankrijk zijn geperst worden onleesbaar door problemen met de hars. Er is een Franse website en forum toegewijd aan defecte Blu-ray schijfjes http://bluraydefectueux.com

Mijn NL Back To The Future digipack uit 2010 met Franse schijfjes is onleesbaar geworden. Ook mijn Franse Beez uitgave van Sword of the Stranger is haast onleesbaar geworden.

freaky
20-11-2021, 18:08
Na het lezen hier, ook even mijn "Defiance" bluray gecontroleerd en ook bij mij is deze niet meer leesbaar...

korenjw
21-11-2021, 08:57
Idem, ook even Defiance getest en inderdaad niet meer leesbaar. Lekker dan...

Johan1967
21-11-2021, 10:43
Defiance van mij doet het nog.

Pastichio Rocker
21-11-2021, 19:49
Ik zie toevallig een bericht van een gebruiker op Moviemeter.nl die hier al in 2019 last van had.

https://www.moviemeter.nl/forum/11/7773#4817354

Die nieuwe layout daar werkt trouwens echt voor geen meter, maar dat terzijde.

Johan1967
22-11-2021, 21:16
Machete van EOne geeft ook problemen. Heb er 2, de een speelt probleemloos, de andere geeft problemen op 3 spelers.

Edit: Heb Entertainment One gemaild, of zij een verklaring hebben.

Pastichio Rocker
24-11-2021, 20:09
Geen problemen hier met Machete.

Roger B.
24-11-2021, 21:50
Hier ook geen problemen met Machete

korenjw
25-11-2021, 16:45
Bij mij speelt Machete op 3 verschillende spelers ook niet af. Bahhh,en dat vind ik nog zo'n leuke film.

Johan1967
25-11-2021, 17:21
Bij mij speelt Machete op 3 verschillende spelers ook niet af. Bahhh,en dat vind ik nog zo'n leuke film.

Mij is door WWE verzocht, mijn exemplaar op te sturen, om te testen.

korenjw
25-11-2021, 17:25
Mij is door WWE verzocht, mijn exemplaar op te sturen, om te testen.

Zou je ons daarvan op de hoogte willen houden? Dan kan ik ze ook mailen als ze met een goede oplossing komen.

freaky
25-11-2021, 20:49
Machete van EOne geeft ook problemen. Heb er 2, de een speelt probleemloos, de andere geeft problemen op 3 spelers.

Edit: Heb Entertainment One gemaild, of zij een verklaring hebben.

Wat is hun mail aub? Zou ook eens willen sturen.
Dit is reeds mijn 2de exemenplaar die niet werkt. American Psycho zelfde probleem.

Oakey
26-11-2021, 06:58
Hoe oud zijn die discs dan? Mijn niet spelende discs zijn al jaren oud (10 zeker). Garantie zit daar al lang niet meer op natuurlijk. Wij hier zijn de enige gekkies die die schijven zo lang in bezit hebben, de rest van NL heeft ze allang in de kliko gegooid. Zo’n product mag niet na 1 of 2 jaar defect gaan, maar na 10 jaar is het wel afgeschreven.

Maar benieuwd of het wat oplevert. Formeel moet je je trouwens bij de verkoper melden voor productgarantie ook als de normale garantie verlopen is, daar heb je een overeenkomst mee, niet met de fabrikant (iig volgens Nederlands consumentenrecht).

Johan1967
26-11-2021, 07:27
Maar benieuwd of het wat oplevert. Formeel moet je je trouwens bij de verkoper melden voor productgarantie ook als de normale garantie verlooen is, daar heb je een overeenkomst mee, niet met de fabrikant (iig volgens Nederlands consumentenrecht).

Verwacht ook niets. Neem aan dat ze de disc niet meer op voorraad hebben, en ik zie ze hem ook niet opnieuw uitbrengen. Wel ben ik benieuwd naar de oorzaak.

Heb gelukkig nog een werkend exemplaar, en ook nog de Engelse versie. Waar ik wel van baal, is dat ik begin dit jaar de Amerikaanse versie's van Death Proof en Planet Terror verkocht hebt.

Emailadres is customercare@wwentertainment.nl

Wim S.
29-11-2021, 07:29
Mijn versie bleek ook niet meer te werken, 1x gezien en na jaren in de kast te hebben gestaan toch weer eens kijken en Death Proof bleek het idd niet meer te doen. Ik vind dit niet kunnen, de disc maar in de kliko gegooid.

Oakey
29-11-2021, 07:51
Tja. Het is toch alsof je in 1988 gaat klagen dat een LP die je gekocht hebt in 1976 wel heel snel slijt…

korenjw
30-11-2021, 15:29
Tja. Het is toch alsof je in 1988 gaat klagen dat een LP die je gekocht hebt in 1976 wel heel snel slijt…

ik begrijp je punt op zich wel, maar volgens mij mag een consument er wel vanuit gaan dat data op een blu-ray disc niet vanzelf slijt. Een LP uit 1976 kun je nu ook nog gewoon afspelen, mits er netjes mee omgegaan is (en uiteraard slijt die wel na veelvuldig gebruik).

Ik heb de blu-ray disc éénmaal gekeken na aanschaf en erna netjes bewaard, dus op zich vind ik het best een kwalijke zaak. Ze hebben gewoon goedkope discs gebruikt, terwijl de consument daar geen weet van heeft.

Scavenger
30-11-2021, 17:43
ik begrijp je punt op zich wel, maar volgens mij mag een consument er wel vanuit gaan dat data op een blu-ray disc niet vanzelf slijt. Een LP uit 1976 kun je nu ook nog gewoon afspelen, mits er netjes mee omgegaan is (en uiteraard slijt die wel na veelvuldig gebruik).

Ik heb de blu-ray disc éénmaal gekeken na aanschaf en erna netjes bewaard, dus op zich vind ik het best een kwalijke zaak. Ze hebben gewoon goedkope discs gebruikt, terwijl de consument daar geen weet van heeft.
Het is een probleem met de hars die vervuild is geraakt, niet perse "goedkope schijfjes"

Ben nieuwsgierig naar de Mastering en Mould SID codes op de defecte schijfjes. Je kan daarmee achterhalen welke replicator gebruikt is.

Johan1967
17-12-2021, 11:39
Zou je ons daarvan op de hoogte willen houden? Dan kan ik ze ook mailen als ze met een goede oplossing komen.

Vandaag de Blu-ray van Machete retour ontvangen van WW Entertainmant:

Op onze apparaten de schijf gecontroleerd en daar speelt de disc niet af.
Zoals je op de foto kunt zien zitten er hele kleine beschadigingen op de disc, wij kunnen niet zeggen of het defect zijn daaraan ligt of dat dit een andere reden heeft. Helaas kunnen wij jou niet verder helpen hiermee en wij zullen de disc weer retour sturen.

Vreemd genoeg kan ik (op wat vingerafdrukken die men heeft achtergelaten) geen krassen ontdekken. Dus geen oplossing

korenjw
17-12-2021, 13:49
Bedankt voor je post. Daar komen ze makkelijk vanaf dan. Had mooi geweest als ze konden benoemen waardoor de disc het niet meer doet. Die krasjes zijn natuurlijk onzin.

DVD Watcher
17-12-2021, 16:09
Kan de topic titel niet beter aangepast worden met een algemene titel? Lijkt me wat handiger, nu het hier gaat over meerdere titels etc ....

Wellicht dat bijvoorbeeld Rogier (van de Crew) het kan aanpassen?

Rogier Burghout
17-12-2021, 18:01
Kan de topic titel niet beter aangepast worden met een algemene titel? Lijkt me wat handiger, nu het hier gaat over meerdere titels etc ....

Wellicht dat bijvoorbeeld Rogier (van de Crew) het kan aanpassen?

Done (y)

.:Quadran:.
17-12-2021, 19:40
En natuurlijk zijn de NL versies ook niet beschikbaar op de digitale platformen. Beschamend.

Machete 2 staat wel op itunes, maar eerste deel niet.
Ook geen Cellular... mijn 2 kopies zijn ook 'vervaagd', ze spelen voorlopig nog af, maar backup maken lukt niet meer.

Marcel Hoeve
18-12-2021, 08:24
De meeste films die hier genoemd worden vallen in de categorie B- en C-films. Ben benieuwd of deze problemen zich ook voordoen bij films die er echt toe doen...

Oakey
18-12-2021, 09:09
Ik vind Der Baader Meinhof Complex geen b of c film maar goed.

Bij de echte blockbusters zijn de meeste blurays alweer vervangen door nieuwe edities, 4K uhd’s of gewoon door streamingaanbod. Juist bij de ‘kleinere’ films waar niet ieder jaar een nieuwe editie van komt ben je langer afhankelijk van oude schijven, daarom zal het daarbij eerder aan het licht komen.

x-vision
20-12-2021, 22:15
Ook maar even mijn films nagekeken en bij geen enkele E1 BR-release problemen. Alles speelt nog prima; Machete, Drag me to hell, Kill Bill enz...

.:Quadran:.
03-01-2022, 15:49
Transsiberian van Paradiso is ook niet meer leesbaar.

De disc heeft ook de eerder vernoemde gekartelde randen.

Het ergste is dat het altijd titels betreft die niet digitaal beschikbaar zijn.

Johan1967
03-01-2022, 17:22
Transsiberian van Paradiso is ook niet meer leesbaar.

Mijn exemplaar doet het ook niet. En had hem nog niet eens bekeken (achterstand).

.:Quadran:.
03-01-2022, 17:52
De film staat wel op Sooner zie ik nu.

Maar dat is niet bepaald het meest stabiele streamingplatform, en ook geen info over beeld- en audiokwaliteit.

Pastichio Rocker
03-01-2022, 19:47
Transsiberian van Paradiso is ook niet meer leesbaar.

De disc heeft ook de eerder vernoemde gekartelde randen.

Het ergste is dat het altijd titels betreft die niet digitaal beschikbaar zijn.

Krijg de... Die van mij werkt ook niet meer. 'No Disc' zegt mijn Sony X800M2. En ja, ik zie ook gekartelde randen.

Gelijk maar even al mijn blu-rays van deze uitgever testen.

Edit: Arrietty werkt ook niet meer. De disc wordt nog herkend, maar afspelen ho maar. Ik heb 'm dus welgeteld 1x kunnen kijken! The Killer Inside Me werkt (nog) wel, maar voor hoe lang..? Deze jongens gaan net als DFW op de zwarte lijst.

Johan1967
04-01-2022, 12:02
Transsiberian van Paradiso is ook niet meer leesbaar.

Hier de (in ieder geval snelle) reactie van Paradiso

Dank voor je bericht en vervelend om te horen dat de Blu-ray niet meer lijkt te werken. Omdat wij dit probleem niet eerder hebben gehoord, is het helaas lastig een verklaring te geven waarom dit gebeurt. Bovendien hebben wij geen exemplaren meer in stock van deze Blu-ray.

Helaas kan ik je dus niet verder helpen.

Scavenger
04-01-2022, 13:10
Ben nieuwsgierig naar de Mastering en Mould SID codes op de defecte schijfjes. Je kan daarmee achterhalen welke replicator gebruikt is.
https://i.imgur.com/QGG83w0.jpg

The Workaholic
04-01-2022, 20:02
Hier de (in ieder geval snelle) reactie van Paradiso

Dank voor je bericht en vervelend om te horen dat de Blu-ray niet meer lijkt te werken. Omdat wij dit probleem niet eerder hebben gehoord, is het helaas lastig een verklaring te geven waarom dit gebeurt. Bovendien hebben wij geen exemplaren meer in stock van deze Blu-ray.

Helaas kan ik je dus niet verder helpen.Dit is dus de bekende standaard klantenservice-reactie : "U bent de eerste die hierover klaagt".

Pastichio Rocker
04-01-2022, 22:16
Ik heb ze op facebook aangesproken, maar nog geen reactie gekregen.

Maar ja, die discs zijn in de periode 2008-2010 uitgegeven, dus ik verwacht er niet veel van. Gewoon pech gehad.

Pastichio Rocker
05-01-2022, 18:39
De vervangende blu-ray (UK versie) van Arrietty is binnen. Nu Transsiberian nog.

.:Quadran:.
07-01-2022, 11:33
'Gewoon pech': als enkel jouw disc niet meer werkt.

Deze discs werken bij niemand meer!

Dat is geen pech, maar schandalig van hun kant!

Als je Transsiberian wil bekijken met nl ondertitels, ben je al verplicht een abonnement te nemen op Sooner. Want op iTunes vertikken ze het om de film te plaatsen.

Ik vermoed dat Paradiso deel uitmaakt van Sooner?

Marcel Hoeve
07-01-2022, 15:57
De vervangende blu-ray (UK versie) van Arrietty is binnen. Nu Transsiberian nog.
Bij mij doet Arrietty (NL-uitgave) het op beide UHD-spelers (Panasonic en Oppo) ook niet meer, hoewel aan het schijfje uiterlijk helemaal niets vreemds te zien is. Daarom ook maar in de UK voor weinig geld (£ 7.81) een vervangend exemplaar (https://www.amazon.co.uk/Arrietty-Blu-ray/dp/B005A50V0O) besteld. Wel balen, want dit hoort normaal gesproken niet te gebeuren.

Oakey
07-01-2022, 16:16
https://i.imgur.com/QGG83w0.jpg

Ik heb even gekeken bij mijn defecte bluray-discs (Baader Meinhof, Kylie X en a-ha Final Concert), maar daar staan geen IFTI-codes op. Alleen die streepjescodes zoals je die ook op de ring in jouw foto ziet, met (denk ik) een lang cijfer-nummer dat daarmee correspondeert. In de binnenring (waar op jouw foto de mouldcode staat) staat sowieso helemaal niets. Dit alles aan de achterkant (leesbare kant) van de disc, want de voorkant heeft een discvullende foto bijna tot aan het gat.

a-ha is van Universal, Kylie van Freemantle Music en Baader M. van Constantin.

Pastichio Rocker
07-01-2022, 20:51
Ik heb zowaar een reactie gekregen op mijn bericht op facebook!

Hoi Pastichio Rocker,

Wat vervelend! De dvd’s en blu-ray's van Paradiso Films lopen via het bedrijf Remain in Light. Zou je je klachten kunnen mailen aan Ive Verhaegen? Hij kan je zeggen of dit een bekend probleem is of wat de oplossing kan zijn. Hij is te bereiken via: ive@remaininlight.be Excuses voor de late reactie, onze Messenger wordt wat minder gecheckt dan bijvoorbeeld mail. Maar hopelijk kom je nu verder.

Gr, Charlotte

Van het weekend maar eens een mail sturen aan Ive van Remain in Light.

Pastichio Rocker
07-01-2022, 21:01
Bij mij doet Arrietty (NL-uitgave) het op beide UHD-spelers (Panasonic en Oppo) ook niet meer, hoewel aan het schijfje uiterlijk helemaal niets vreemds te zien is. Daarom ook maar in de UK voor weinig geld (£ 7.81) een vervangend exemplaar (https://www.amazon.co.uk/Arrietty-Blu-ray/dp/B005A50V0O) besteld. Wel balen, want dit hoort normaal gesproken niet te gebeuren.

Lullig, maar fijn om te horen dat ik niet niet de enige ben met dit probleem. Ik heb dezelfde Arrietty blu-ray van Amazon.nl gehaald voor zo'n €11,-.

Transsiberian heb ik vanmiddag binnengekregen van Amazon.de. Geen NL subs, maar dat is niet erg.

.:Quadran:.
07-01-2022, 22:23
Bedankt, ik ga dit weekend ook een berichtje sturen.

Pastichio Rocker
08-01-2022, 13:15
'Gewoon pech': als enkel jouw disc niet meer werkt.

Deze discs werken bij niemand meer!

Dat is geen pech, maar schandalig van hun kant!

Als je Transsiberian wil bekijken met nl ondertitels, ben je al verplicht een abonnement te nemen op Sooner. Want op iTunes vertikken ze het om de film te plaatsen.

Ik vermoed dat Paradiso deel uitmaakt van Sooner?

Ja, dat zou niet moeten gebeuren, maar het productieproces van blu-rays was in de begintijd ('06-'10) nog niet zo stabiel als nu. Zo had een bekend en vertrouwd boutique label als Criterion ook een 20-tal discs die het opeens niet meer deden, of die last hadden van het zogenaamde 'bronzing effect'.

Sooner ken ik niet, maar ik heb al een vervangende disc van Amazon.de gehaald.

j0enne
08-01-2022, 17:07
Bij mij spelen Eden Log en Midnight in Paris niet af.

Pastichio Rocker
08-01-2022, 18:18
Bij mij spelen Eden Log en Midnight in Paris niet af.

En nog een DFW / Paradiso Home Entertainment slachtoffer.

Ik denk dat ik mijn DFW blu-rays ook maar eens ga testen.

Edit: Ze doen het alle 13 gelukkig nog.

The Workaholic
09-01-2022, 02:18
In het algemene ''DFW: Dutch FilmWorks'' Topic! :
Ik zie hun uitgaves nog wel eens bij Boekenvoordeel staan, maar ik word er altijd een beetje verdrietig van hoe cheap die dingen eruit zien. Leuk als je geen eisen stelt aan je blu-rays en alleen de film wil zien.


Vaak goedkoop design, eco-case, weinig tot geen extras. Zoals ik al zei: leuk voor mensen die alleen de film willen hebben.

Maar toch blij dat ze het alle 13 nog doen: :lol:


En nog een DFW / Paradiso Home Entertainment slachtoffer.

Ik denk dat ik mijn DFW blu-rays ook maar eens ga testen.

Edit: Ze doen het alle 13 gelukkig nog.

Johan1967
09-01-2022, 09:37
Bij mij spelen Eden Log en Midnight in Paris niet af.

Midnight in Paris doet het nog bij mij. Southland Tales (ook Paradiso) getest, doet het ook nog.

Pastichio Rocker
09-01-2022, 12:15
In het algemene ''DFW: Dutch FilmWorks'' Topic! :



Maar toch blij dat ze het alle 13 nog doen: :lol:

Allemaal rond 2011-2015 gekocht, toen DFW nog wel eens wat moeite stak in het uitbrengen van een film op blu-ray.

Daar kun je nu niet meer van spreken en sinds hun jacht op downloaders heb ik ook geen enkele film meer van ze gekocht.

Oakey
09-01-2022, 14:17
Nog wel interessant om te vermelden wat het jaar van uitgifte was. Lijkt inderdaad vooral tot 2010 een probleem te zijn:
- Baader Meinhof 2008
- Kylie X 2009
- A-ga Final concert 2010

Roger B.
09-01-2022, 15:51
Baader Meinhof pas nog gekeken:doet het bij mij nog.

Seus
10-01-2022, 11:42
Ook een aantal blu-ray getest.

Doen het bij mij ook niet meer:

Transsiberian
Defiance

Doen het bij mij wel:

Baader Meinhof
Seraphim Falls
Planet Terror Steelbook

Eentje die volgens mij nog niet langs geweest is doet het niet meer: Fair Game met Sean Penn en Naomi Watts (2010 van Entertainment One).

Johan1967
10-01-2022, 12:19
- Baader Meinhof 2008
- Kylie X 2009
- A-ha Final concert 2010

Bedoel je niet KylieX2008? Is volgens mij de officiële titel.

Doen het bij mij alle 3 nog.

Johan1967
10-01-2022, 12:20
Eentje die volgens mij nog niet langs geweest is doet het niet meer: Fair Game met Sean Penn en Naomi Watts (2010 van Entertainment One).

Doe het bij mij nog.

Oakey
10-01-2022, 15:16
Baader Meinhof pas nog gekeken:doet het bij mij nog.

De duitse release dus ook?

Roger B.
10-01-2022, 15:27
De duitse release dus ook?
Nee.Nederlandse.

Oakey
10-01-2022, 16:38
Nee.Nederlandse.

De Duitse Concorde-release is degene die het niet meer doet.

Ik heb in mijn MyMovies app even gekeken wat ik van e-one heb, en dat bleek Twilight Saga Part 1 te zijn uit 2012, maar die doet het gewoon

Johan1967
10-01-2022, 17:01
Ik heb in mijn MyMovies app even gekeken wat ik van e-one heb, en dat bleek Twilight Saga Part 1 te zijn uit 2012, maar die doet het gewoon

Bedoel je "Twilight" of "The Twilight Saga: Breaking Dawn - Part 1". De 1e is van Warner en de 2e van Belga!

Oakey
10-01-2022, 17:19
Bedoel je "Twilight" of "The Twilight Saga: Breaking Dawn - Part 1". De 1e is van Warner en de 2e van Belga!
Breaking Dawn Part 1 ja, ik heb de UK versie, die is van e-one.
https://www.blu-ray.com/movies/The-Twilight-Saga-Breaking-Dawn-Part-1-Blu-ray/33464/

Roger B.
10-01-2022, 19:56
De Duitse Concorde-release is degene die het niet meer doet.

Ik heb in mijn MyMovies app even gekeken wat ik van e-one heb, en dat bleek Twilight Saga Part 1 te zijn uit 2012, maar die doet het gewoon
Ah, o.k.Dan had ik dat verkeerd begrepen.

.:Quadran:.
16-01-2022, 22:36
aangezien bij de meeste discs het probleem aan de buitenzijde van de schijf lijkt te zitten, zouden deze dan niet werken als je de 'gekartelde rand' bedekt zoals bij copy protected cd's destijds?

Pastichio Rocker
17-01-2022, 00:43
aangezien bij de meeste discs het probleem aan de buitenzijde van de schijf lijkt te zitten, zouden deze dan niet werken als je de 'gekartelde rand' bedekt zoals bij copy protected cd's destijds?

Dat lijkt me sterk aangezien de disc van binnen naar buiten wordt gelezen en het hier geen copy protection betreft.

Oakey
17-01-2022, 07:27
Dat lijkt me sterk aangezien de disc van binnen naar buiten wordt gelezen en het hier geen copy protection betreft.

Ik denk ook dat het door de hele schijf zit. De TOC zit sowieso aan de binnenring.

Nuffel
17-01-2022, 21:11
Ik weet dat niemand in de toekomst kan kijken, maar gaan jullie er algemeen vanuit dat het probleem zich
voordoet bij kleinere maatschappijen?
En dan uit een bepaalde periode? A-film, Paradiso, DFW, E one?

Of maw zijn discs die je nu koopt normaal probleemloos of beter als toen qua techniek en harsen?
En is dit enkel bij grote maatschappijen of ook bij kleinere volgens jullie?
Want DFW en E one brengen nog best wat uit.
Heel the walking dead reeks met NLO bvb is van E one.
Het zou stom zijn als zoiets binnenkort niet meer werkt.

Grt

Pastichio Rocker
17-01-2022, 22:12
Het lijkt voornamelijk te gaan om discs van een bepaald type die rond de periode 2007-2010 werden geproduceerd. Blu-Ray stond toen nog in de kinderschoenen, dus de productieprocessen waren toen nog niet zo gefinetuned als dat ze nu zijn. Elke filmuitgever zou er in principe mee te maken kunnen krijgen.

Oakey
18-01-2022, 07:50
In de toekomst kijken kan niemand. De informatiedichtheid van een 4K schijf is ook weer vele malen hoger dan een bluray, dus de kleinste oneffenheid of het kleinste foutje in het productieproces kan leiden tot een onleesbare disc op termijn. Het kan ook zijn dat problemen überhaupt pas na 10-12 jaar aan het licht komen, zoals nu met die oude schijven.

En hoe je ze bewaart maakt ook uit. Zo zie ik toch bij veel mensen blurays of dvd's in een stapeltje op de verwarming liggen bijvoorbeeld. En dan zijn er de vele digipacks en andere bijzondere cases, waarbij de disc zelf tegen het karton aan zit, dus zonder een rond 'veertje' zoals bij jewel cases en keep cases waardoor het beschreven deel van de disc los van de case is. Wat dat op de lange termijn doet is natuurlijk ook de vraag (nog los van het probleem dat je die vaak niet uit de case krijgt zonder de disc aan te raken, zo strak zitten ze er vaak in).

En op de hele lange termijn moeten de spelers zelf ook beschikbaar blijven. Zie laserdisc of HD DVD, op zich nog steeds leesbaar, maar er worden geen spelers meer gemaakt en werkende oude spelers zijn steeds moeilijker te vinden. Idem cassettespelers, worden niet meer nieuw gemaakt, behalve goedkope plastic prullen, en sowieso nooit meer met Dolby NR want die licenties worden niet meer verstrekt.

Het aanbod blurayspelers is nu al best beperkt, hoewel ik niet verwacht dat die snel helemaal niet meer gemaakt worden.

rvvnr1
18-01-2022, 15:00
Het lijkt voornamelijk te gaan om discs van een bepaald type die rond de periode 2007-2010 werden geproduceerd. Blu-Ray stond toen nog in de kinderschoenen, dus de productieprocessen waren toen nog niet zo gefinetuned als dat ze nu zijn.
Is een Blu-Ray niet gewoon een CD/DVD met een veel hogere datadichtheid?
Het nieuwe aan de Blu-Ray was nu juist het gebruik van andere kleur laser waardoor de putjes kleiner konden worden.
Heeft verder niet zoveel met het optimaliseren van het productieproces te maken, dat had men al lang geleerd bij CD en DVDs.
Eerder met gebruik van goedkopere materialen.

Oakey
12-05-2022, 20:33
En daar is er weer een die niet meer afspeelt, de A-Film bluray van Der Untergang :evil:
De disc heeft de inmiddels bekende ‘kartelrand’
Ik baal hier ontzettend van want Der Untergang staat in gare kwaliteit zonder surround op Netflix…

Ik ben wel een beetje klaar met films kopen zo.

Pastichio Rocker
12-05-2022, 21:53
Of geen blu-rays meer kopen van Paradiso, Remain in Light en A-Film.

Oakey
13-05-2022, 09:16
Of geen blu-rays meer kopen van Paradiso, Remain in Light en A-Film.

Nou ik koop sowieso bijna geen blurays meer maar vind het wel aardig er af en toe nog 1 te bekijken hoewel ik het meeste stream. Doe dat ook niet vaak, afgelopen jaar denk ik alleen alle Bond films bekeken (die prima afspelen) en daarnaast een heel stapeltje dat ik wilde kijken maar die het niet meer doen en die ook niet te streamen zijn. En van sommigen (Kylie X) zijn ook geen alternatieve uitgaven.

Mark van L.
13-05-2022, 11:22
Gelukkig nog steeds geen problemen met discs. Ook niet van genoemde merken.

Driekus
13-05-2022, 11:34
Nou ik koop sowieso bijna geen blurays meer maar vind het wel aardig er af en toe nog 1 te bekijken hoewel ik het meeste stream. Doe dat ook niet vaak, afgelopen jaar denk ik alleen alle Bond films bekeken (die prima afspelen) en daarnaast een heel stapeltje dat ik wilde kijken maar die het niet meer doen en die ook niet te streamen zijn. En van sommigen (Kylie X) zijn ook geen alternatieve uitgaven.

Kylie x concert is dat die doet het bij gewoon.

.:Quadran:.
02-08-2022, 10:19
Bij de originele BE/NL uitgaven van Mad Men S1 en S3 van AFilm zitten bij mij nu ook enkele onleesbare schijven (werden nooit afgespeeld, S3 zat zelfs nog in seal, destijds gehuurd).

Heb de 2015-2016 repress van DFW op de kop kunnen tikken, deze schijfjes werken voorlopig wel (is Afilm verpakking maar oude streepjescode is overplakt met nieuwe).

Ben alle series uitgegeven door NL/BE-distributeurs beginnen backuppen uit voorzorg ;)

spookje8
08-08-2022, 16:38
Ben mijn eerste blu-ray tegengekomen die niet meer afspelen wil.
Het gaat om de QFC-uitgave van Departures (A-film) Gelukkig heb ik ook een UK-uitgave die okay is.

Verder geeft Dirty Harry dvd uit de boxset afspeelproblemen (blijven hangen in een hoofdstuk etc) Schoonmaken met een doek levert weinig op.

groeten, Peter

Johan1967
08-08-2022, 17:22
Ben mijn eerste blu-ray tegengekomen die niet meer afspelen wil. Het gaat om de QFC-uitgave van Departures (A-film) Gelukkig heb ik ook een UK-uitgave die okay is.

Mijn exemplaar doet het ook niet meer. Slaat steeds enkele seconden over.

spookje8
09-08-2022, 13:57
Mijn exemplaar doet het ook niet meer. Slaat steeds enkele seconden over.

Ben benieuwd of er iets aan de schijf te zien is. Die van mij bekijk ik zodra ik hem terug heb.

Johan1967
09-08-2022, 17:22
Ben benieuwd of er iets aan de schijf te zien is. Die van mij bekijk ik zodra ik hem terug heb.

Aan de schijf kan ik niets zien.

Johan1967
10-08-2022, 08:52
Nog één die het niet doet: DOA: Dead or Alive van eOne.

Als ik de disc vergelijk met de A-Film release van Departure, komen ze allebei uit 2011, en ook is het nummer op de ring hetzelfde opgebouwd, beginnende met 545/546 en eindigend met S 10.

Tevens heeft de disc van DOA aan de binnenring en buitenring een goudkleurige gloed.

12821

Pastichio Rocker
13-08-2022, 08:28
Goudkleurige gloed is disc rot.

Johan1967
01-10-2022, 08:38
Eentje die volgens mij nog niet langs geweest is doet het niet meer: Fair Game met Sean Penn en Naomi Watts (2010 van Entertainment One).

Heb nu ook een exemplaar die het nier meer doet. Ter info: geen kartelrand.

.:Quadran:.
11-10-2022, 09:54
Scream 4 uit de boxset Ultimate Scream Collection van Entertainment One uit 2011 is onleesbaar geworden.

De losse release van Scream 4 heb ik wel kunnen backuppen en functioneert nog normaal.

Met Scream 3 uit boxset geen probleem.

Scream 1 en 2 lijken te werken, maar niet gebackupped omwille van de nieuwe 4K-releases.

Frank
11-10-2022, 11:13
De enige titel in mijn verzameling die (tot nu toe) niet meer wilde spelen was de UK-versie van Drag Me to Hell uitgebracht door Lionsgate. Ik heb deze vervangen door de Amerikaanse versie van Shout! Factory.

Johan1967
23-11-2022, 13:30
Transsiberian van Paradiso is ook niet meer leesbaar.

De disc heeft ook de eerder vernoemde gekartelde randen.

Het ergste is dat het altijd titels betreft die niet digitaal beschikbaar zijn.

Op Amazon NL is nu de Spaanse versie met Engelse ondertiteling € 3,93: https://www.amazon.nl/TRANSSIBERIAN-BD-AA-VV/dp/B09244ZD3C/ref=sr_1_18?fst=as%3Aoff&m=A17D2BRD4YMT0X&qid=1669209905&refinements=p_n_binding_browse-bin%3A16445726031%7C16445727031%7C16445733031%2Cp_ 6%3AA17D2BRD4YMT0X&rnid=16332313031&s=dvd&sr=1-18

Marc0709
26-03-2023, 11:21
Vanmiddag heb ik ook een aantal discs van E-one/RCV geprobeerd en bij mij speelt de film Defiance niet meer af.... De overige films van E-One/RCV en DFW A-Film (death proof en planet terror) etc werken allemaal perfect.

Wilde gisterenavond Planet Terror gaan kijken en ook deze schijf werkt niet meer op meerdere spelers. Vanmorgen de overige schijven van RCV/E-One, DFW en A-Film maar weer nagekeken en ook Machete doet het helaas niet meer.

Peter van santbrink
29-03-2023, 21:09
hier mijn eerste bijdrage :twisted: (getest met Oppo,)

The Book of Eli (https://www.blu-ray.com/movies/The-Book-of-Eli-Blu-ray/10508/)UK versie Entertainment One
(https://www.blu-ray.com/movies/Splice-Blu-ray/14902/)Splice UK versie Optimum Home Entertainment, DVD die er bij zit speelt wel gewoon af
The Road (https://www.blu-ray.com/movies/The-Road-Blu-ray/9825/) UK versie Icon Productions

Oakey
30-03-2023, 06:40
hier mijn eerste bijdrage :twisted: (getest met Oppo,)

The Book of Eli (https://www.blu-ray.com/movies/The-Book-of-Eli-Blu-ray/10508/)UK versie Entertainment One
(https://www.blu-ray.com/movies/Splice-Blu-ray/14902/)Splice UK versie Optimum Home Entertainment, DVD die er bij zit speelt wel gewoon af
The Road (https://www.blu-ray.com/movies/The-Road-Blu-ray/9825/) UK versie Icon Productions

Balen zeg, zijn ook weer films uit de periode 2010. Laten we hopen dat deze datum niet "opschuift", dus dat we over 3 jaar problemen hebben met de discs tot 2013... Maar blurays lijken idd veel gevoeliger dan dvd's voor deze problemen, terwijl het bij dvd vaak over laserrot ging (dat ik denk ik bij 1 titel ooit heb meegemaakt). Onze collecties ruimen zich zo wel vanzelf op :-(

Ondertussen spelen mijn cd's uit 1982 gewoon probleemloos af.

Rogier Burghout
30-03-2023, 07:41
Oh, toevallig heb ik The Road UK deze week gekocht via Marktplaats en die komt vandaag binnen, ik zal hem eens testen. The Book of Eli ook toevallig net gekocht, maar dan de Duitse versie en nieuw.

.:Quadran:.
30-03-2023, 08:05
Ik heb een backup gemaakt van de schaarsere blu-ray's, in het bijzonder van de lokale distributeurs.

Ook hier... 99,9% van mijn blu-ray's zijn nog als nieuw.
Geen krasje, geen vingers of vlekken, bewaard in best mogelijke omstandigheden.

Met cd's ook nog nooit gehad.

Al wordt het ook wel moeilijker om oudere cd's te rippen.

Tijdens digitaliseren is me opgevallen dat bepaalde cd's toch ook beginnen te vervagen. In het bijzonder de compilaties (uit jaren 80 + compilaties en cd's vanaf 2012).

Oakey
23-04-2023, 20:07
En weer eentje die niet meer afspeelt...

De Extended Cut van Stargate (de film), regiovrije US-uitgave van Lionsgate (streepjescode 0-12236-19155-1-80) :evil:
Bruine waas in het midden van de disc, geen kartelrand.

Als ik bluray.com moet geloven is dat een uitgave uit augustus 2006, 1 van de eerste blurays dan? Heeft ie het toch nog bijna 17 jaar volgehouden, langer dan menig VHS-tape :)
https://www.blu-ray.com/movies/Stargate-Blu-ray/133/

Maar het zijn dus niet alleen Europese/Duitse uitgaves die niet meer afspelen.

Geen idee wanneer ik deze film voor het laatst gekeken heb, is wel echt jaren geleden. Zal ook 1 van mijn eerste blurays zijn geweest, ik denk via cdwow gekocht.

[edit] Afspeelproblemen die lijken op wat ik had van deze disc worden al in 2009 gerapporteerd: https://forum.blu-ray.com/showthread.php?t=119837
Ik kwam ook niet meer langs het menu dat haperde met makroblocking. Maar de bruine waas duidt m.i. toch op laserrot. Ik heb hem in het verleden wel een aantal keer bekeken zonder problemen. Maar goed, nu de prullenbak in want niet meer kijkbaar.

.:Quadran:.
01-06-2023, 18:33
We kunnen Slumdog Millionaire aan het lijstje toevoegen.

Wie over een onleesbare kopie beschikt kan contact opnemen met (best naar beide adressen sturen): info@cineart.be en info@cineart.nl

jurgen42u
02-06-2023, 15:24
We kunnen Slumdog Millionaire aan het lijstje toevoegen.

Wie over een onleesbare kopie beschikt kan contact opnemen met (best naar beide adressen sturen): info@cineart.be en info@cineart.nl


Is het zeker dat alle bestaande kopies van SM dit gaan voorhebben, of enkel een zekere batch?

Oakey
02-06-2023, 18:41
Is het zeker dat alle bestaande kopies van SM dit gaan voorhebben, of enkel een zekere batch?
Even uitproberen zou ik zeggen.

De kans op een gratis vervangend exemplaar 14 jaar later acht ik zeer klein. Wettelijke garantie in de EU is 2 jaar en dan nog wat coulance een paar jaar erna, maar economisch zijn blurays na een paar jaar wel afgeschreven.

pjblack
07-06-2023, 08:33
We kunnen Slumdog Millionaire aan het lijstje toevoegen.

Wie over een onleesbare kopie beschikt kan contact opnemen met (best naar beide adressen sturen): info@cineart.be en info@cineart.nl

Had het er laatst over hier. Ze hebben echter nog niet gereageerd!!!

Inmiddels wel zie ander draadje.

Marcel Hoeve
21-07-2023, 10:46
Bij mij deed de Cinéart-versie van "Slumdog Millionaire" het ook niet meer, zo merkte ik onlangs, maar daar kon ik niet echt rouwig om zijn, want de beeldkwaliteit was echt ondermaats. Slecht contrast, zwart wat eerder donkergrijs was, enz. Ik heb daarom deze recent vervangen door de Engelse versie van 20th Century Fox Home Entertainment en vorige week bekeken, en het beeld is echt stukken beter! Contrast en zwartwaarden zijn nu wel goed, evenals de kleuren. Ja, je hebt alleen Engelse SDH-ondertitels, maar ondanks dat is het verhaal prima te volgen. Bovendien is het natuurlijk nog steeds een bijzonder goede film.

1340413405

Werner
21-07-2023, 10:53
Bij mij deed de Cinéart-versie van "Slumdog Millionaire" het ook niet meer, zo merkte ik onlangs, maar daar kon ik niet echt rouwig om zijn, want de beeldkwaliteit was echt ondermaats. Slecht contrast, zwart wat eerder donkergrijs was, enz. Ik heb daarom deze recent vervangen door de Engelse versie van 20th Century Fox Home Entertainment en vorige week bekeken, en het beeld is echt stukken beter! Contrast en zwartwaarden zijn nu wel goed, evenals de kleuren. Ja, je hebt alleen Engelse SDH-ondertitels, maar ondanks dat is het verhaal prima te volgen. Bovendien is het natuurlijk nog steeds een bijzonder goede film.

Ik heb dus exact hetzelfde gedaan. Voor Nederlandse ondertiteling zijn er oplossingen if you know what I mean.

Johan1967
25-07-2023, 07:27
Helaas weer een RCV titel (uitgegeven 2009) die door 2 spelers niet meer wordt herkend: Perfume: The Story of a Murderer.

Marc0709
25-07-2023, 14:03
Het aantal titels begint wel aardig op te lopen.... Bij mij doet die film het nog. Al heb ik die film wel pas een jaar geleden gekocht, dus wellicht een andere print run

Pastichio Rocker
25-07-2023, 16:26
Helaas weer een RCV titel (uitgegeven 2009) die door 2 spelers niet meer wordt herkend: Perfume: The Story of a Murderer.

DVD? Blu-ray?

Johan1967
25-07-2023, 17:09
DVD? Blu-ray? Blu-ray.

Johan1967
28-08-2023, 18:12
Helaas weer een eOne NL Blu-ray die door 2 spelers niet meer gelezen kan worden: The Lincoln Lawyer.

Nuffel
03-09-2023, 09:10
Slumdog Millionaire werkt nog perfect bij mij.
Ik heb de indruk dat het echt individueel te testen is.

freaky
04-09-2023, 05:45
Slumdog Millionaire werkt nog perfect bij mij.
Ik heb de indruk dat het echt individueel te testen is.

Gisteren ook eens getest uit nieuwsgierigheid en ook bij mij speelt hij niet meer.
De speler probeerd deze te lezen, maar zonder succes.

Thiver
06-02-2024, 19:46
Net zoals velen hier speelt ook mijn brd van Slumdog Millionaire (Cinéart) niet af. Ook 9 (A-Film) en Carol (Homescreen) worden direct uitgespuugd. :(

Pastichio Rocker
28-04-2024, 23:23
De enige titel in mijn verzameling die (tot nu toe) niet meer wilde spelen was de UK-versie van Drag Me to Hell uitgebracht door Lionsgate. Ik heb deze vervangen door de Amerikaanse versie van Shout! Factory.

Wilde 'm vanavond kijken, maar die van mij werkt ook niet meer. De disc komt niet verder dan het Lionsgate logo. :???:

Zojuist de Duitse versie maar aangeschaft.

rogue
29-04-2024, 08:53
Niet onleesbaar, maar meer een tip.
Robin Hood (de film uit 2010) wilde ook na het logo niet afspelen, maar nadat ik de internetconnectie van de speler uitzette wel. Blijkbaar wilde de disc verbinden met BDlive o.i.d. Het proberen waard als iets niet afspeelt zou ik zeggen.

Pastichio Rocker
29-04-2024, 12:01
Niet onleesbaar, maar meer een tip.
Robin Hood (de film uit 2010) wilde ook na het logo niet afspelen, maar nadat ik de internetconnectie van de speler uitzette wel. Blijkbaar wilde de disc verbinden met BDlive o.i.d. Het proberen waard als iets niet afspeelt zou ik zeggen.

Mijn blu-rayspeler is sowieso niet verbonden met internet. De tip om een usb-stick in de port te steken heb ik ook al geprobeerd.

Ik heb zitten Googlen en zag dat Lionsgate blu-rays berucht zijn vanwege diverse productiefouten en afspeelproblemen. Drag Me To Hell is er bv zoeentje die het bij meerdere mensen niet meer doet. Straks de rest van mijn Liongate blu-rays maar eens checken.

Pastichio Rocker
29-04-2024, 19:43
De rest van mijn Lionsgate blu-rays doen het gelukkig allemaal nog. Toch alweer de zesde disc in mijn collectie die niet meer wil afspelen...