PDA

Bekijk de volledige versie : LF of HF



Robert Scheers
04-10-2001, 10:57
Kan iemand mij vertellen wanneer je de LF of de HF aansluiting achterop de speaker moet gebruiken ?
Robert

forzavado
04-10-2001, 11:07
Je bedoeld bi-wiring.
Je hebt waarschijnlijk geen versterker die LF en HF tonen apart doorgeven, aangezien je deze vraag stelt.
Heb je een A en B speakerkeuze op je versterker dan zou ik bijvoorbeeld de A uitgang op HF aansluiten en B op LF (of andersom maakt niets uit)
Heb je deze keuze niet dan kun je de kabels (uit die ene terminal)op één van de twee (bv. HF) aansluiten en vervolgens deze doorverbinden naar de andere (in dit geval LF). Bij de meeste speakers is zo'n verbindingsstukkie meegeleverd (zit er meestal al op). In dit geval maakt het dan ook niet veel uit of je HF of LF neemt, als je maar zorgt dat ze goed contact met elkaar maken.
Wat ook sommige mensen doen is op één terminal op de vesrterker twee kabels aansluiten en vervolgens deze in de HF en LF op de speaker aansluiten.
Bi-wiring is om te voorkomen dat de LF en HF tonen elkaar gaan beïnvloeden als electrisch signaal in de kabel (zit een heel erg ingewikkeld natuurkundig ondebouwd verhaal achter wat ik maar achterwege laat), daarom wordt dan ook aangeraden twee kabels te gebruiken en twee terminals op de speakers te gebruiken.
De keuze is uiteraard aan jou!