PDA

Bekijk de volledige versie : Coax of glasvezel?



Major Woody
22-11-2002, 07:10
Wat is nu de beste manier om de DVD speler met de versterker te 'verbinden', via coax of glasvezel. Zelf gebruik ik nu de glasvezel, maar hier en daar lees ik op dvd.nl dat coax beter is. Wat is waar?

J.A
22-11-2002, 07:25
hoi,

Ik zou het echt niet weten, ze zijn beiden digitaal dus het enige verschil zou de kwaliteit v/d kabel kunnen zijn en de invloed van andere kabels (storing).

Gebruik zelf coax omdat op m'n sony dvd-speler alleen maar een digitale coax aansluiting zit:confused:


Voor m'n Xbox en PS2 gebruik ik wel glasvezel, en eerlijk gezegd hoor ik het verschil niet.


groeten,

Arjan

Dave
22-11-2002, 07:32
Je hoort er geen verschil tussen, dit kun je alleen meten (meen ik)

Point7
22-11-2002, 08:07
Wat is nu de beste manier om de DVD speler met de versterker te 'verbinden', via coax of glasvezel. Zelf gebruik ik nu de glasvezel, maar hier en daar lees ik op dvd.nl dat coax beter is. Wat is waar?

De verschillen zijn eerder theoretisch en zullen niet hoorbaar zijn.
Het maakt dus niet veel uit. Je kan gerust je glasvezeltje behouden.

Jochem Huijg
22-11-2002, 10:09
toch ff iets beter doorlezen, coax echt 10 x beter!!! maar dit wil niet zeggen dat glasvezel slecht is!

ltr

Major Woody
22-11-2002, 10:15
toch ff iets beter doorlezen, coax echt 10 x beter!!! maar dit wil niet zeggen dat glasvezel slecht is!

ltr

Wat bedoel je met 10x beter? Ligt ook vast aan de kabel (duur / goedkoop). Weet je ergens een site waar ik er meer over kan lezen?

Glasvezel lijkt mij het voordeel te hebben dat je geen last hebt van storing van apparatuur, of zit ik ernaast.

Jochem Huijg
22-11-2002, 11:32
kijk eens op htforum.nl, is een hele aparte afdeling over bekabeling

markie
22-11-2002, 11:38
toch ff iets beter doorlezen, coax echt 10 x beter!!! maar dit wil niet zeggen dat glasvezel slecht is!

ltr

Op de site van dolby staat een guide to home theater sound en daar staat nadrukkelijk in dat er GEEN verschil is tussen de kwaliteit van beide aansluitingen.

Ik heb er zelf geen ervaring mee dus kan er niet persoonlijk over oordelen.

gegroet,
mark

Jochem Huijg
22-11-2002, 11:56
dat is niet mijn persoonlijke ervaring, maar dat sluit ik niet uit. Het hangt natuurlijk ook van je systeem af....

Mike Philippens
22-11-2002, 12:15
dat is niet mijn persoonlijke ervaring, maar dat sluit ik niet uit. Het hangt natuurlijk ook van je systeem af....
Precies! In theorie hebben beide kabelsoorten hun voor en nadelen. Wellicht heffen die elkaar op. Desalniettemin kan een bepaalde DVD/Receivercombi erop ontworpen zijn om beter te werken met coax of met optisch.
Bij optisch moet het signaal bv 2x extra geconverteerd worden (van/naar een lichtpulsje) en bij coax kan de digitale stream rechstreeks van de DVD (bij wijze van spreke dan) naar de receiver stromen. Alleen heeft een coaxkabel weer last met demping en andere typische 'kabeltoestanden' die een optische kabel weer niet heeft. De optische aansluiting heeft echter een probleem met betrekking tot timing en kan daardoor minder goed klinken.
Let op dat het sleutelwoord kan is...het is theorie en op bepaalde systemen kan optisch beter klinken en op een andere klinkt een coax beter. Je moet natuurlijk wel proberen vergelijkbare kabels te testen. Dus niet een super standaard optisch dingetje vergelijken met een QED Qunex (of zoiets).
Laat je gehoor de scheidsrechter zijn en hou het in verhouding. Heb je een heel simpel systeem, ga dan geen kabels van €100 kopen, want dan zal het verschil waarschijnlijk minder goed of helemaal niet hoorbaar zijn. Kabels maken - als ze verschil maken - vaak een subtiel verschil en zijn niet de sleutel tot perfect geluid maar een onderdeel.

Major Woody
22-11-2002, 12:47
Precies! In theorie hebben beide kabelsoorten hun voor en nadelen. Wellicht heffen die elkaar op. Desalniettemin kan een bepaalde DVD/Receivercombi erop ontworpen zijn om beter te werken met coax of met optisch.
Bij optisch moet het signaal bv 2x extra geconverteerd worden (van/naar een lichtpulsje) en bij coax kan de digitale stream rechstreeks van de DVD (bij wijze van spreke dan) naar de receiver stromen. Alleen heeft een coaxkabel weer last met demping en andere typische 'kabeltoestanden' die een optische kabel weer niet heeft. De optische aansluiting heeft echter een probleem met betrekking tot timing en kan daardoor minder goed klinken.
Let op dat het sleutelwoord kan is...het is theorie en op bepaalde systemen kan optisch beter klinken en op een andere klinkt een coax beter. Je moet natuurlijk wel proberen vergelijkbare kabels te testen. Dus niet een super standaard optisch dingetje vergelijken met een QED Qunex (of zoiets).
Laat je gehoor de scheidsrechter zijn en hou het in verhouding. Heb je een heel simpel systeem, ga dan geen kabels van €100 kopen, want dan zal het verschil waarschijnlijk minder goed of helemaal niet hoorbaar zijn. Kabels maken - als ze verschil maken - vaak een subtiel verschil en zijn niet de sleutel tot perfect geluid maar een onderdeel.

Kijk, dat is een duidelijk verhaal. Dank je wel (y)

Johan van den D.
22-11-2002, 19:50
. Kabels maken vaak een subtiel verschil en zijn niet de sleutel tot perfect geluid maar een onderdeel. helemaal mee eens
vaak zijn het kleine verschillen die de ene kabel prettiger maken dan de andere kabel
echter uit eigen ervaring met mijn sub-kabel is dat er toch wel degelijk een vrij groot verschil tussen de kabels zat
het verschil tussen een redelijk goed geluid tot een zeer goed geluid
vooral in situaties waarin een sub het moeilijk krijgt
maar wat die optische of coax betref is er vrijwel geen verschil waarneembaar naar mijn idee
zelf gebruik ik een zeer goede optische kabel (vdhul)en is er totaal geen reden om dit te gaan veranderenhttp://216.40.249.192/mysmilies/contrib/xerx/MODhappyjaz.gif

Pieter
24-11-2002, 12:37
Een hele goeie coax klinkt beter dan een gemiddelde optische, andersom kan ik dat niet zeggen, ik heb gekozen voor een coax kabel (2 aderig puur zilver) klinkt allemaal wat voller maar surround blijft surround en klinkt ook goed op een toslink aansluiting.

Johan van den D.
24-11-2002, 12:41
ik heb gekozen voor een coax kabel (2 aderig puur zilver) B]en welke heb je dan,merk en type??
puur silver klink over het algemeen niet voller vandaar mijn vraag

BonzoDuck
24-11-2002, 12:55
Ik zou me er niet druk over maken. Mijn xbox heb ik optisch aangesloten, mijn pioeer 350 coax. Klinkt allebei prima!

Jochem Huijg
25-11-2002, 09:40
We hebben het hier ook niet over "prima", maar over hele subtiele verschillen die wel degelijk het verschil maken tussen een goed dan wel gemiddeld geluid

Pieter
25-11-2002, 10:00
Ik heb een Melody type V als coax kabel, ze klinken niet echt schel ze zijn overigens wel erg helder,/

Johan van den D.
25-11-2002, 17:30
Ik heb een Melody type V als coax kabel, ze klinken niet echt schel ze zijn overigens wel erg helder,/ dat helder wordt overigens ook vaak als schel beschouwd
maar nu weten we dus wel waar het over gaat
ikzelf kan dat merk(melody)niet kwa geluid dus ik neem maar van jou aan dat het een prettige kabel ishttp://smilies.networkessence.net/s/contrib/ruinkai/drinkA.gif