PDA

Bekijk de volledige versie : Van NTSC naar PAL?!?



Nathan Strik
05-10-2001, 12:09
He, weet iemand trouwens hoe Amerikaanse TV-series van 30fps naar onze 25fps worden overgezet?

eisbaer
05-10-2001, 21:41
Ik neem dat aan dat zo'n serie ook gefilmd is met 24 fps en dat daarna de standaard omzetting naar ntsc heeft plaatsgevonden. Een pal versie zal dan ook een filmopname naar pal conversie zijn. Geen ntsc naar pal. Maar dit is slechts mijn vermoeden.

eisbaer

Eric van Ballegoie
06-10-2001, 12:49
Series worden niet met film geschoten maar vrijwel altijd gewoon op video. In de VS betekend dit dus 30 FPS (60 fields). Hoe dit precies wordt omgezet naar PAL is mij ook niet geheel duidelijk. Iemand een idee?

Nathan Strik
06-10-2001, 13:14
En Friends dan? (wordt gewoon met Panavision filmcamera´s opgenomen) of stellen ze die op 30fps in?!?

En The Simpsons, ik dacht dat alle animatie op 24 beeldjes per seconde werd gedaan....

Wie weet het antwoord?!?

de Maker
10-10-2001, 22:58
(sorry voor de lengte)

Voor zover ik weet worden de meeste series (behalve de echte meuk) écht gefilmd. Op film dus, met 24 beeldjes.
Voor de 'VS-TV' betekend dit dat bij elke seconde 6 beeldjes 'bijbedacht' moeten worden.
Nu wil het geval dat 24 (film) en 30 (ntsc) in de tafel van 6 zitten.

6*4=24 en 6*5=30, ofwel
6*4=24 en 6*(4+1)=30 !

Dit leverd (dus) geen problemen op met hakkelende beelden enzo, je krijgt gewoon twee beeldjes samengevloeid in 1 beeld, elke 4 frames 1 erbijbedacht. no problemo. ziet geen hond, want je oog is te traag. (zit je ook nog met drop frame en non-drop frame (om aan 29.97 fps te komen), maar dat gaat nu te ver).

van 30 (ntsc) beeldjes naar 25 (pal) is ook niet zo'n probleem, je laat er gewoon een paar weg, en de beeldjes links en rechts van het weglaten frame, worden als het ware samengevoegd. Wel een probleem, gaat een beetje hakkelen, maar het went.

andersom zijn er 2 manieren, die allebei op ongeveer hetzelfde uitkomen. Hakkelend, maar het went.

Het echte probleem is om van 24 (film) naar 25 (pal) fps te gaan. Hebben geen gemeenschappelijke noemer (deler?), en dus kun je niet makkelijk een beeldje erbij bedenken. 1 Per seconde zie je weer wel, in tegenstelling tot 6 per seconde. Het oog is een raar ding.

Van FILM naar PAL wordt dus als volgt opgelost: Schrik niet:
Een film die in de bios op 24 beeldjes per seconde doet, doet op video 25 beeldjes per seconde.
Niks erbij bedacht. Niks weggelaten.
De film loopt gewoon op 104.1666% van de originele film!

Nu hoor ik je zeggen: Maar dat hoor je! Schwarzenegger gaat piepen!

Je hebt misschien ook nooit gehoord dat radio 538 (bijvoorbeeld) op 105% (of zelfs 106?) uitzend..? hebben ze meer tijd over voor commercials. Je hoort het namelijk niet. (je oor is ook gek).

Het enige 'probleem' is dat de film in de VS soms een paar minuten langer duurt dan hier in PAL-landen.

Voordat je nu nooit meer regio 2 titels koopt, (op de regio 1 discs staat een film (meestal/altijd?) in 24 beelden op de DVD, is wel een voordeel), regio 1 (ntsc) heeft ook een nadeel: 720*480 tegenover 720*576 (PAL). Dat wil dus zeggen dat 'WIJ' lekker meer scherpte hebben. Dat heb IK liever dan een snelheidsverschil dat ik m'n hele leven nog nooit heb gemerkt.

Nathan Strik
10-10-2001, 23:32
Ik heb laatst een stukje van The Simpsons beeldje voor beeldje bekeken (wat je niet zoal doet als je je verveeld) en het blijkt inderdaad dat ze beeldjes hebben samengevoegd. Sommige beeldjes zijn namelijk dubbel...
Dat is raar, aangezien de bron vrijwel zeker 24 fps is. Maar de bron is hier duidelijk de NTSC master voor de TV. Voordeel is dus blijkbaar dat The Simpsons niet sneller loopt dan in de VS, maar we zitten met die rare dubbele beeldjes....

de Maker
10-10-2001, 23:42
Ja. Maar...

Bij een Cartoon als de Simpsons kan het zelfs zijn dat er gebruik gemaakt wordt van 18 frames. (zit ook in de tafel van 6!)
Is zeer gebruikelijk bij cartoons. Hoef je minder te tekenen. (luiheid, en het oog ziet het weer niet (of nauwelijks)
Soms gebruiken ze zelfs 12 of 15 fps. (15 is dan weer makkelijk te dubbelen naar 30) terwijl 12 weer in de tafel van 6 zit. (snappie nog?) Dit echter alleen bij de goedkope anime (heidi enzo)

Nathan Strik
11-10-2001, 19:04
Poeh, het wordt steeds ingewikkelder.

Ach ja, ik koop gewoon de regio 2 versies van The Simpsons.... daar is tenminste niet in gesneden.