Beste leden,

Sinds donderdag 1 mei is het zover: de nieuwe website van allesoverfilm.nl is live!
De URL is ongewijzigd gebleven en je kunt nog steeds alle eerder geplaatste recensies en artikelen teruglezen.

Op deze speciale pagina kun je de actuele status van het forum bekijken.
In het najaar wordt het weer mogelijk om te reageren en nieuwe berichten te plaatsen.
Houd deze pagina dus goed in de gaten voor de laatste updates over het forum.

Hopelijk tot snel!

Met vriendelijke groet,
Rogier

AllesOverFilm Forum

DVD (productie) op de PC
TP
The Pryde
kwaliteit gekopieerde dvd's (ook wetgeving-discussie)
Feb 07, 2005

Beste filmliefhebbers, Tegenwoordig is er een levendige handel met gekopieerde dvd's. Vele mensen vinden de kwaliteit minstens net zo goed als het origineel. Ben ik echt de enige die geen enkele gekopieerde dvd in zijn bezit heeft, omdat ik vind dat de kwaliteit gewoon minder is dan een originele dvd? Of het nu geluid of beeld betreft, ik heb het gevoel dat een originele dvd te allen tijde beter is dan een gekopieerde dvd. Hoe denken jullie hierover?

PP
Peter Porrio
Feb 07, 2005

Hier is al het nodige over gezegd op het forum. Ik kan niet anders concluderen dat ik het roerend met je eens ben. Alle DVD's in mijn kast zijn originelen.

Ik heb een aantal keer een kopie in mijn handen gehad van een film die ik zelf origineel heb. In een vergelijkende test was het verschil in met name de beeldkwaliteit, duidelijk te zien. Kartelachtige randjes om objecten heen en de kleuren waren minder mooi.

Daarnaast zijn kopieen veel gevoeliger voor krassen, deze resulteren bij mij in pakweg 10 laagwisselingen per film. Nee voor die troep heb ik mijn mooie set niet aangeschaft.

En zeg nu zelf: die originele hoezen staan toch veel mooier in de kast! :lol:

reply
0
AM
Axel de Mol
Feb 07, 2005

Het is bijna altijd het geval dat de dvd een beetje gecomprimeert moet worden wil het op een lege dvd passen. Dus er is bijna altijd een vorm van kwaliteitsverlies en die mensen die denken dat het even goed is moeten maar eens een echte dvd kopen. Dan komen ze er achter wat ze missen.

reply
0
T
Topgunn
Feb 07, 2005

Nou, die mensen blijven toch stug volhouden dat er geen verschil is, zijn veelal dezelfde mensen die zeggen dat een "standaard" mp3 dezelfde kwaliteit is als het origineel.

reply
0
R
Rops
Feb 07, 2005

Het gaat toch om de mate van compressie...

Sommige DVD's kunnen meteen op een DVD-5, zie je dus geen kwaliteitsverschil met het orgineel.

Andere DVD's moeten wel gecomprimeerd worden en dat kan je gaan zien. Vooral met DVD's met een DTS track ben je al 1GB kwijt aan audio, blijft er nog maar weinig over voor video.

reply
0
R
rkrijger
Feb 07, 2005

Topgunn wrote: Nou, die mensen blijven toch stug volhouden dat er geen verschil is, zijn veelal dezelfde mensen die zeggen dat een "standaard" mp3 dezelfde kwaliteit is als het origineel.

Wat een onzin. Het kan voorkomen dat, na weglating van oninteressante extra's en/of geluidssporen, je <4.7Gb overhoudt. Als je die brandt heb je dus geen extra's en/of onnodige geluidssporen EN geen kwaliteitsverlies.

Kun je rekenen?!? Dan kom je hier op uit!!!

reply
0
TP
The Pryde
Feb 07, 2005

Rops wrote: Het gaat toch om de mate van compressie...

Sommige DVD's kunnen meteen op een DVD-5, zie je dus geen kwaliteitsverschil met het orgineel.

Dus... dvd's die je op een DVD-5 kunt branden hebben totaal geen kwaliteitsverschil met het origineel?
Ben misschien iemand van de oude garde, maar ik kan me het gewoonweg niet voorstellen... een kopie is en blijft een kopie... maar misschien kun je mij met argumenten bijpraten :?:

reply
0
S
scheur
Feb 07, 2005

Ik kan zelf ook via iemand aan die gecopieerde troep komen, maar de films die ik erg goed vind koop ik uiteindelijk toch origineel.
Het voelt gewoon veel beter en alleen al die hoesjes vind ik een stuk mooier...... :wink:

reply
0
R
rkrijger
Feb 07, 2005

The Pryde wrote: Dus... dvd's die je op een DVD-5 kunt branden hebben totaal geen kwaliteitsverschil met het origineel?

Je maakt in dat geval een 1 op 1 copie.
Dus een "eentje" schrijf je als een "eentje"
en een "nulletje" schrijf je als een "nulletje"

Resultaat: copy is identief aan orgineel
Ofwel: geen kwaliteitsverlies!!!

Duidelijker kan ik volgens mij niet worden... :-)

reply
0
TP
The Pryde
Feb 07, 2005

rkrijger wrote:
The Pryde wrote: Dus... dvd's die je op een DVD-5 kunt branden hebben totaal geen kwaliteitsverschil met het origineel?

Je maakt in dat geval een 1 op 1 copie.
Dus een "eentje" schrijf je als een "eentje"
en een "nulletje" schrijf je als een "nulletje"

Resultaat: copy is identief aan orgineel
Ofwel: geen kwaliteitsverlies!!!

Duidelijker kan ik volgens mij niet worden... :-)

:D Thanks....... zit ik nog wel met 1 vraag... een kopie van een cd is volgens mij ook 1:1... desondanks hoor je, in ieder geval op mijn set, toch een, weliswaar miniem... maar toch, verschil met het origineel... nu moet ik zeggen, dat ik een bovengemiddeld audio-gedeelte heb... misschien dat het daar aan ligt :?:

reply
0
R
rkrijger
Feb 07, 2005

The Pryde wrote: :D Thanks....... zit ik nog wel met 1 vraag... een kopie van een cd is volgens mij ook 1:1... desondanks hoor je, in ieder geval op mijn set, toch een, weliswaar miniem... maar toch, verschil met het origineel... nu moet ik zeggen, dat ik een bovengemiddeld audio-gedeelte heb... misschien dat het daar aan ligt :?:

De 1tjes en 0tjes op copien zijn minder "diep" gebrand vergeleken met orginelen. Vandaar dat het lezen van een 1tje of een 0tje op een copie wel wat vaker de mist in gaat en dat er dus gerekend (geinterpoleerd) moet worden door de hardware. En dat beweer jij dus te kunnen horen. Wellicht. In dat opzicht kun je dus ook de copy DVD met de originele DVD vergelijken. En als "minder" beoordelen...

Maar ja, er zijn ook verschillen die je wel of niet hoort als je gordijnen wel of niet open hebt staan... :-)

reply
0
TP
The Pryde
Feb 07, 2005

rkrijger wrote:
The Pryde wrote: :D Thanks....... zit ik nog wel met 1 vraag... een kopie van een cd is volgens mij ook 1:1... desondanks hoor je, in ieder geval op mijn set, toch een, weliswaar miniem... maar toch, verschil met het origineel... nu moet ik zeggen, dat ik een bovengemiddeld audio-gedeelte heb... misschien dat het daar aan ligt :?:

De 1tjes en 0tjes op copien zijn minder "diep" gebrand vergeleken met orginelen. Vandaar dat het lezen van een 1tje of een 0tje op een copie wel wat vaker de mist in gaat en dat er dus gerekend (geinterpoleerd) moet worden door de hardware. En dat beweer jij dus te kunnen horen. Wellicht. In dat opzicht kun je dus ook de copy DVD met de originele DVD vergelijken. En als "minder" beoordelen...

Maar ja, er zijn ook verschillen die je wel of niet hoort als je gordijnen wel of niet open hebt staan... :-)

Duidelijk... overigens heb je met je laatste opmerking wel een klein beetje gelijk...wil je optimaal van muziek willen genieten, dan dien je je interieur wel aan te passen aan de opstelling van je audio...... en dat is bij mij ook gebeurt :D

reply
0
R
rkrijger
Feb 07, 2005

The Pryde wrote: Duidelijk... overigens heb je met je laatste opmerking wel een klein beetje gelijk...wil je optimaal van muziek willen genieten, dan dien je je interieur wel aan te passen aan de opstelling van je audio...... en dat is bij mij ook gebeurt :D

Accoord, maar dan wel met een "d" zeker?!? :D

reply
0
TP
The Pryde
Feb 07, 2005

rkrijger wrote:
The Pryde wrote: Duidelijk... overigens heb je met je laatste opmerking wel een klein beetje gelijk...wil je optimaal van muziek willen genieten, dan dien je je interieur wel aan te passen aan de opstelling van je audio...... en dat is bij mij ook gebeurt :D

Accoord, maar dan wel met een "d" zeker?!? :D

:lol: You are right :lol:

reply
0
R
rkrijger
Feb 07, 2005

No offense, maar als je zelfs je interieur op je video/audio-behoefte aanpast, dan zou ik toch verwachten dat je enigszins op de hoogte bent van de zaken die ik hier uit de doeken heb gedaan.

Ik ben zeer zeker geen (extreme) audiofiel, maar dit is voor mij gesneden koek...

Hoe zit dat?

Groeten,
Robin
(oprecht benieuwd)

reply
0
TP
The Pryde
Feb 07, 2005

rkrijger wrote: No offense, maar als je zelfs je interieur op je video/audio-behoefte aanpast, dan zou ik toch verwachten dat je enigszins op de hoogte bent van de zaken die ik hier uit de doeken heb gedaan.

Ik ben zeer zeker geen (extreme) audiofiel, maar dit is voor mij gesneden koek...

Hoe zit dat?

Groeten,
Robin
(oprecht benieuwd)

Hallo Robin,

Met de komst van de cd-speler, kwamen er indianenverhalen mbt de kwaliteit. "Immers een cd is digitaal en digitaal is per definitie top... dus waarom een dure cd-speler aanschaffen..." Naar mijn idee kwam een soortgelijke gedachte ook op bij de opkomst van cd-branders... "immers een kopie van een cd is een kopie van een digitale bron... en per definitie top..." Jij hebt een en ander uit de doeken gedaan, waar ik inderdaad van op de hoogte ben...

De topic die ik geplaatst heb, gaat in 1e instantie over de kwaliteit van gekopieerde dvd's... in feite heb ik deze geplaatst, met in het achterhoofd mijn verhaal over de cd-speler... PLUS... het feit, ik echt nog geen enkele gekopieerde dvd heb gezien, die excact dezelfde kwaliteit heeft als een originele dvd... ik was erg benieuwd hoe filmliefhebbers van www.allesoverfilm.nl dit ervaren... ik ben dus erg blij met jouw feedback... ook al ben ik wel enigszins op de hoogte over het wel en wee van digitaal...

reply
0
R
rkrijger
Feb 07, 2005

The Pryde wrote: Met de komst van de cd-speler, kwamen er indianenverhalen mbt de kwaliteit. "Immers een cd is digitaal en digitaal is per definitie top... dus waarom een dure cd-speler aanschaffen..."

Toch is ook hier het antwoord simpel: op een CD staan digitale geluidssignalen (bemonsterde signalen), deze moeten (om "gehoord" te kunnen worden) omgezet worden naar analoge signalen. Digitaal naar analoog converteren heet zoiets. Een dure CD-speler kan dit heel goed en een goedkope CD-speler doet dit veel minder goed.

Het is niet alleen een kwestie van goede software. Ook zaken zoals vooruitlezen, error-recovery, laser-balans, en leesgevoeligheid spelen hier een rol...

Euh, ik heb uit persoonlijke interesse begin jaren 90 (bij de opkomst van de CD) hier ooit uit gebreid studie naar gedaan...

reply
0
TP
The Pryde
Feb 07, 2005

rkrijger wrote:
The Pryde wrote: Met de komst van de cd-speler, kwamen er indianenverhalen mbt de kwaliteit. "Immers een cd is digitaal en digitaal is per definitie top... dus waarom een dure cd-speler aanschaffen..."

Toch is ook hier het antwoord simpel: op een CD staan digitale geluidssignalen (bemonsterde signalen), deze moeten (om "gehoord" te kunnen worden) omgezet worden naar analoge signalen. Digitaal naar analoog converteren heet zoiets. Een dure CD-speler kan dit heel goed en een goedkope CD-speler doet dit veel minder goed.

Het is niet alleen een kwestie van goede software. Ook zaken zoals vooruitlezen, error-recovery, laser-balans, en leesgevoeligheid spelen hier een rol...

Euh, ik heb uit persoonlijke interesse begin jaren 90 (bij de opkomst van de CD) hier ooit uit gebreid studie naar gedaan...

Ik vind het heel interessant allemaal... echter, in het verleden meer dan tegenwoordig... ook het aanschaffen van cd's gaat tegenwoordig in een lager tempo, dan in de jaren 90... 1 ding blijft wel (en dit is mijn bescheiden mening :wink: )en dat is een goed oor en oog voor kwaliteit...
Sluit me helemaal bij dit verhaal van je aan... er is en blijft verschil zitten tussen goedkopere en duurdere spelers... de opmerkingen die ik in mijn verhaal quote, komen dus ook niet van mij af... maar dat had je wel door :lol:

Nu terug on topic... ben jij gekopieerde dvd's tegen gekomen, die excact dezelfde kwaliteit hadden als originele dvd's? Ik echt niet hoor... of het beeld wat feller is of dat de ondertiteling wat van mindere kwaliteit is of dat het beeld toch iets minder scherp is.... ik weet niet wat allemaal... helemaal van dezelfde kwaliteit ben ik nog niet tegengekomen...

reply
0
R
rkrijger
Feb 07, 2005

The Pryde wrote: Nu terug on topic... ben jij gekopieerde dvd's tegen gekomen, die excact dezelfde kwaliteit hadden als originele dvd's?

Pfff, definieer kwaliteit.

Als je 1 op 1 een copie maakt, dan is (binnen normeringen) de data op orgineel en copie identiek. Dus van dezelfde kwaliteit.

En daarna kom je op het gebied van "hoe diep staan de 1tjes en 0tjes er in".

EN... in dat opzicht kan theoretisch de copie ook beter zijn dan het orgineel...

reply
0
TP
The Pryde
Feb 07, 2005

rkrijger wrote:
The Pryde wrote: Nu terug on topic... ben jij gekopieerde dvd's tegen gekomen, die excact dezelfde kwaliteit hadden als originele dvd's?

Pfff, definieer kwaliteit.

Als je 1 op 1 een copie maakt, dan is (binnen normeringen) de data op orgineel en copie identiek. Dus van dezelfde kwaliteit.

En daarna kom je op het gebied van "hoe diep staan de 1tjes en 0tjes er in".

EN... in dat opzicht kan theoretisch de copie ook beter zijn dan het orgineel...

Tot op heden ervaar ik een gekopieerde dvd als minder dan een originele dvd... vaak irriteer ik mij aan de "geblokte" ondertiteling of aan het beeld, dat in mijn beleving iets te fel (minder natuurlijk) is... in beide gevallen is het voor mij een schijfje van mindere kwaliteit...

Misschien dat ik in de toekomst anders denk/praat over gekopieerde dvd's... maar tot nu toe... geen gekopieerde dvd's in mijn collectie... (overigens bij voorkeur ook geen gekopieerde cd's in mijn collectie)...

reply
0
R
Rops
Feb 07, 2005

je hebt kopies en je hebt kopies...

Geblokte ondertitels ben ik nog nooit tegengekomen, vraag mij ook af hoe je dit doet (of het moeten ingebrande ondertitels zijn) en wat het oplevert (een ondertitel is ong 3 mb groot, levert dus geen ruimte op om hiermee wat te doen)

reply
0
T
Topgunn
Feb 07, 2005

Zou het kunnen dat bij het rippen, bijv. met DVDshrink er data, niet verloren, maar aangepast wordt? Ik bedoel je ziet toch dat er opnieuw "geencode" moet worden, gedurende dit proces kan het toch zijn dat de data er NIET helemaal precies hetzelfde gaat uitzien?
Dan is het toch logisch, dat er mensen zijn die verschillen kunnen waarnemen?

grtz

reply
0
C
Cloud
Feb 07, 2005

DVD's zijn een hobby voor mij, en ik tolereer geen rommel in de collectie!
Kopies degraderen heel mijn collectie.

Maar om even on topic te blijven.
Als je iets kopieert (zonder compressie) dan is de kwaliteit toch hetzelfde?
En compressie hoeft toch niet, je haalt gewoon alles eraf wat je niet nodig hebt.

reply
0
R
rkrijger
Feb 07, 2005

Cloud wrote: Maar om even on topic te blijven.
Als je iets kopieert (zonder compressie) dan is de kwaliteit toch hetzelfde?
En compressie hoeft toch niet, je haalt gewoon alles eraf wat je niet nodig hebt.

Daat staat ook zo ongeveer bovenin deze draad...

:-)

reply
0
P
PCMSCHOUTEN
Feb 07, 2005

Heb ooit eens een kopie van finding nemo gehad.Dit zou dus een dvd "rip"geweest zijn.Met het vergelijken van een orginele kwan de aap al gauw uit de mouw.Heb twee pioneer dvd,s dus vergelijken was simpel en de kopie was op alle fronten zichtbaar minder.

De kopie ging de vuilnisbak in .

Meer ervaring heb ik niet maar in mijn collectie alleen maar echt

(een kopie van LOTR is voor mij ondenkbaar)

reply
0
R
rkrijger
Feb 07, 2005

Ze zijn er wel, goeie copien. Maar, inderdaad, Finding Nemo en LOTR horen hier dus echt niet bij!!! :-)

reply
0
T
Topgunn
Feb 07, 2005

Laat een kenner eens antwoorden op mijn vraag? Want ik vind het op zich wel aanneemlijk klinken.

reply
0
R
rkrijger
Feb 07, 2005

Topgunn wrote: Zou het kunnen dat bij het rippen, bijv. met DVDshrink er data, niet verloren, maar aangepast wordt?

DVDShrink, haalt resolutie weg (data gaat verloren), maar om dat minder zichtbaar te maken, wordt de data opnieuw doorgerekend (ge-encode)...

Ben zelf geen voorstander van DVDShrink, gebruik altijd DVD2One in combinatie met selectie van alleen de hoofdfilm...

reply
0
T
Topgunn
Feb 07, 2005

Hoeft DVD2ONE NIET te reencoden? Ik neem aan dat er bij dit programma toch ook een of andere bewerking plaatsvind? Alleen al macrovision eraf halen, en je moet alweer een nieuwe bewerking erop los laten. Kijk feit blijft dat je niet KOPIEERT, maar RIPT. Bij KOPIEEREN zou ik me kunnen voorstellen dat dit echt 1 op 1 gebeurt, maar bij RIPPEN moet er toch echt een "nieuw" 1-tje worden geschreven.

Hoe werkt DVD2ONE dan? Misschien kan ik die voortaan beter gebruiken.

grtzs

reply
0
DG
Daan de G.
Feb 07, 2005

rkrijger wrote: Ze zijn er wel, goeie copien. Maar, inderdaad, Finding Nemo en LOTR horen hier dus echt niet bij!!! :-)

die van LOTR staan echter op 2 DVD's en de EE op 4 DVD's, dus geen kwaliteits verlies ( maar wel veel swappen haha :))

en nee, ik heb ook geen illegaal...

reply
0
P'W
Peter van 't Wout
Feb 07, 2005

F*ck gekopieerde dvd's! :nono:

reply
0
R
rkrijger
Feb 07, 2005

Topgunn wrote: Hoeft DVD2ONE NIET te reencoden?

DVD2One encode inderdaad niet opnieuw. Dat is ook het voordeel van dit programma. Nadeel is wel dat DVD2One alleen goeie resultaten oplevert als je niet teveel moet krimpen... Vuistregel is als je van >6Gb komt, dan NIET DVD2One gebruiken. DVD2One haalt wel (indien nodig) info weg. Maar door het weglaten van (onnodige geluidssporen) is dat (vaak) niet nodig...

Op www.dvd2dvd+r.be (of iets dergelijks) is leuke info te vinden

reply
0
R
rkrijger
Feb 07, 2005

Peter van 't Wout wrote: F*ck gekopieerde dvd's! :nono:

Helemaal mee eens! Ook vind ik: f*ck prijzen > €15 !! :nono:

reply
0
P
Pietse
Feb 07, 2005

Films die het voor mij waard zijn om te kopen koop ik dus ook origineel, voor de rest bied dvd-r een goede uitkomst, en dan met name de release date, die minimaal maanden eerder is dan de officiele date.

En de kwaliteit is best goed.

reply
0
MG
Mathieu Ghekiere
Feb 07, 2005

Ik heb nog maar 1 kopie staan in mijn hele dvd collectie: namelijk de bonus disc van Mulholland Drive. Ik zocht overal naar de special edition en die was gelijk nergens meer verkrijgbaar, behalve op sommige plekken voor 30 euro of 25 euro, maar ik vond die 45 minuten extras nu ook geen 15 extra euros waard.
Dus heb ik mij de originele gekocht, zonder extras, en dan die bonusdisc laten kopieren.

Voor de rest is alles origineel bij mij.
Ik ben filmliefhebber, en daarnaast zou ik later zelf graag gaan regisseren, dusja...
Trouwens ik hou van de goeie beeld en geluidskwaliteit en extras.
En als je al zolang spaart aan je collectie ben je uiteindelijk er ook veel trotser op. Ik heb toch dat gevoel...

reply
0
M
Mr_Parker
Feb 07, 2005

Persoonlijk heb ik geen kopietjes, ben liefhebber van het origineel.

Of er kwaliteits verlies is?
Soms wel en soms ook niet. Licht aan de manier waarop de kopie gemaakt is. Het is al enkele malen aangegeven dat de hoofdfilm niet altijd meer dan 4,7 Gb is. Dan zou je het zonder aanpassingen kunnen overzetten.

Daarnaast is er ook nog een andere vorm van illegale kopieen. Namelijk namaak dvd's. Hier niet zo benkend maar in azie wel. Daar heb je veel nieuwe films, die hier soms nog in de bios moeten komen, al op dvd voor 15 eurocent !! Niet gekopieerd maar geperst, dubbellaags, met "origineel ogend" hoesje. En de kwaliteit, voorzer ik enkele ervan gezien heb, schommeld. Sommige zijn niet van originele dvd's te onderscheiden, andere zijn duidelijk bios rips.

reply
0
HS
Harry stadman
Feb 07, 2005

Topgunn wrote: Nou, die mensen blijven toch stug volhouden dat er geen verschil is, zijn veelal dezelfde mensen die zeggen dat een "standaard" mp3 dezelfde kwaliteit is als het origineel.

:lol: :lol: :lol: :shock: :shock: :shock: :? :? :? :bier:

reply
0
S
sxblade
Feb 07, 2005

Het verschil in kwaliteit ligt helemaal van de kopie af.. je kunt met dvdshrink namelijk de video-stream comprimeren en dan wordt deze dus minder mooi.. de audio blijft trouwens gewoon zoals het origineel..

Een dvd is digitaal.. er staan gewoon bestanden op.. als je dvdshrink gebruikt en je comprimeert niet, dan ripped ie de bestanden gewoon van de originele dvd en gaat er helemaal niks verloren.. de kwaliteit is dan nog gewoon hetzelfde als het origineel..

nu moet je deze data dus branden op een dvdtje.. als je een dvd brandt dan onstaan er altijd wat foutjes bij het branden (vooral aan het einde van de dvd) maar deze zijn normaal gesproken niet erg (zolang het maar onder een bepaald niveau blijft).. Als je dus een goeie brander een kwalitatief goeie dvdr gebruikt en je de brandsnelheid niet al te snel insteld (sneller ontstaan er meer foutjes) dan is het onmogelijk om een verschil te zien tussen de kopie en het origineel..

ps. je hoeft tegenwoordig zelfs niks meer te rippen aangezien er al een poosje dual layer dvdrs op de markt zijn.. dit zijn ook gewoon dvd-9's en je kunt dus een exacte 1:1 kopie maken van welke film je ook maar wilt..[/i]

reply
0
HS
Harry stadman
Feb 07, 2005

sxblade wrote: Het verschil in kwaliteit ligt helemaal van de kopie af.. je kunt met dvdshrink namelijk de video-stream comprimeren en dan wordt deze dus minder mooi.. de audio blijft trouwens gewoon zoals het origineel..

Een dvd is digitaal.. er staan gewoon bestanden op.. als je dvdshrink gebruikt en je comprimeert niet, dan ripped ie de bestanden gewoon van de originele dvd en gaat er helemaal niks verloren.. de kwaliteit is dan nog gewoon hetzelfde als het origineel..

nu moet je deze data dus branden op een dvdtje.. als je een dvd brandt dan onstaan er altijd wat foutjes bij het branden (vooral aan het einde van de dvd) maar deze zijn normaal gesproken niet erg (zolang het maar onder een bepaald niveau blijft).. Als je dus een goeie brander een kwalitatief goeie dvdr gebruikt en je de brandsnelheid niet al te snel insteld (sneller ontstaan er meer foutjes) dan is het onmogelijk om een verschil te zien tussen de kopie en het origineel..

ps. je hoeft tegenwoordig zelfs niks meer te rippen aangezien er al een poosje dual layer dvdrs op de markt zijn.. dit zijn ook gewoon dvd-9's en je kunt dus een exacte 1:1 kopie maken van welke film je ook maar wilt..[/i]

aleen van films in eigen bezit maat. :wink: :lol: 8)

reply
0
J
JCL
Feb 07, 2005

Je kunt idd tegenwoordig als je een DL brander hebt alle DVD's en dan zie je het kwaliteit verschil onder normale omstandigheden niet meer. Heel misschien als je op een beamer kijkt maar het verschil is minimaal en dan ook echt minimaal.

reply
0
S
sxblade
Feb 07, 2005

Harry stadman wrote:

aleen van films in eigen bezit maat. :wink: :lol: 8)

hehe.. tjah.. moet je idd wel het origineel (iig tijdelijk) in je bezit hebben.. :lol:

JCL wrote: Je kunt idd tegenwoordig als je een DL brander hebt alle DVD's en dan zie je het kwaliteit verschil onder normale omstandigheden niet meer. Heel misschien als je op een beamer kijkt maar het verschil is minimaal en dan ook echt minimaal.

Wel als je op een beamer kijkt? haha.. dat is onzin.. op een beamer zou je het verschil zelfs nog minder snel moeten zien dan op een goeie tv..

maja.. zoals ik al zei.. je kunt geen verschil zien als er een goeie kwaliteits 1 op 1 kopie gemaakt is..

reply
0
B
Begbie
Feb 08, 2005

Ik heb zelf ook wel gekopieerde DVD's in mijn collectie, maar dat zijn meer de titels als 2F2F. Films zoals; Schinder's List, LotR e.d. wil ik echt origineel hebben, daar peins ik niet eens over.

Voor te branden gebruik ik:

1. DvDdecrypter;
2. CloneDvD

Met 'CloneDvD' heb je het voordeel, dat je alles los kunt selecteren, wat de kwaliteit ten goede kan komen. En een mooi pluspunt is, dat er een balk onderloopt, die in % aangeeft wat de kwaliteit is. 100% = geen kwaliteitsverlies en 76% = 24% procent kwaliteitsverlies et cetera..

Noot:

Een 1 op 1 kopie maken van een DVD(-5) is niet illigaal. De beveiliging wordt dan meegebrand. Een kopie maken van een DVD-9 via rippen, waar geen beveiliging op zit, is dus ook niet illegaal.

Een DVD rippen met beveiliging is wel illigaal, omdat je dan de beveiliging om moet zeilen om te kunnen rippen/ branden. En rippen moet je dus doen bij DVD-9 's (als je geen dual-layer brander hebt en dual schijfjes).

Hier wat meer info:

http://www.anti-piracy.nl/Opinie/Wat_mag_niet.html

reply
0
S
spielberg_rules
Feb 08, 2005

Persoonlijk vind ik het schandalig dat er op een forum als dit wordt gesproken over het kopieren van dvd's. Dit is illegaal en voor ieder die zich filmliefhebber noemt onverantwoord. Vandaar dat zo een discussie op dit forum niet thuis hoort. Schandalig!

reply
0
P
Pietse
Feb 08, 2005

Rustig maar hoor moraal riddertje, betaal jij maar lekker veel te veel euri's voor bout films.

reply
0
S
spielberg_rules
Feb 08, 2005

Als je iets wilt, moet je er maar voor betalen, dat lijkt me logisch. Voor de rest wil ik inderdaad niet verder de moraalridder uithangen, maar volgens mij is dit forum niet de gepaste plaats om over kopieren van dvd's te spreken. Dat is alles...

reply
0
R
rkrijger
Feb 08, 2005

Ik vind het (op zijn minst) ook al een beetje vreemd dat dit draadje niet allang is dichtgemikt. De crew is hier meestal heel erg kien op...

mvg
rdk

reply
0
V
VincentVega79
Feb 08, 2005

rkrijger wrote: Ik vind het (op zijn minst) ook al een beetje vreemd dat dit draadje niet allang is dichtgemikt. De crew is hier meestal heel erg kien op...

mvg
rdk

Er worden toch geen illegale dingen gedaan? Er wordt alleen over gediscussieerd of mag dat ook niet? Censuurlovertjes.....bah.

Enne dvd's kopieren is niet illegaal, lees er de wet maar op na. Neemt niet weg dat ik mijn dvd's ook origineel koop, maar als preview een kopietje gebeurt zo nu en dan ook wel eens.

reply
0
H
Herjan
Feb 08, 2005

rkrijger wrote: Ik vind het (op zijn minst) ook al een beetje vreemd dat dit draadje niet allang is dichtgemikt. De crew is hier meestal heel erg kien op...

mvg
rdk

We lezen ook wel mee, hoor! ;)

Even opmerking tussen door: a.u.b. geen name calling hier. Ik kom al termen tegen als "moraalriddertje" en "censuurlovertjes". Accepteer elkaar standpunten zonder te schelden!

reply
0
H
Herjan
Feb 08, 2005

By the way. Ik verplaats dit even naar een ander subforum, aangezien het hier niet om een filmdiscussie gaat.

reply
0
TP
The Pryde
Feb 08, 2005

VincentVega79 wrote:

mvg
rdk

Er worden toch geen illegale dingen gedaan? Er wordt alleen over gediscussieerd of mag dat ook niet? Censuurlovertjes.....bah.

Enne dvd's kopieren is niet illegaal, lees er de wet maar op na. Neemt niet weg dat ik mijn dvd's ook origineel koop, maar als preview een kopietje gebeurt zo nu en dan ook wel eens.

Een discussie voeren moet inderdaad kunnen... zolang we niets illegaals doen... en dat gebeurt lijkt me ook niet met deze topic
Als we ook kijken naar het allereerste bericht, dan zien we dat ik wilde weten hoe andere filmliefhebbers tegen gekopieerde dvd's aankijken... en evt. een discussie los wilde maken... niet meer en niet minder...

reply
0
P
pretorian22
Feb 08, 2005

ik ben zeker weten tegen gekopieerde dvd's!!! heb geen gekopieerde dvd in me collectie en die komt er niet ook. als ik een film koop die tegen blijkt te vallen doe ik hem gewoon weg.

kwaliteitsverlies is er 100% de meeste recordable dvd's zijn sowieso al van mindere kwaliteit dan originele dvd's vooral goedkopere dv'-spelers hebben niet voor nix vaker problemen om gekopieerde dvd's af te spelen. dat zegt toch iets over de leesbaarheid van de dvd's

maar zoals ook eerder gemeld de prijzen mogen van mij ook wel iets omlaag van dvd's hoor. 25 euro voor een 2-disc versie is soms normaal blijkbaar hooguit 20 vind ik. wacht meestal ook even met zulke tot ze onder de 20 komen tenzij het een hele goede film is.

maar om het kor samen te vatten. kopieren? nope zonde van me set dan kan ik net zo goed me yamaha inruilen voor kruidvat versterker ;-) inclusief dvd-speler en me breedbeeld voor 37cm tvtje misschien dat het dan nog meevalt ;-)

reply
0
R
rkrijger
Feb 08, 2005

pretorian22 wrote: ik ben zeker weten tegen gekopieerde dvd's!!

Goeiedag! Wat een onleesbare bijdrage. Mag ik het gebruik van een spellings-checker en van leestekens adviseren?

reply
0
J
JCL
Feb 08, 2005

spielberg_rules wrote: Persoonlijk vind ik het schandalig dat er op een forum als dit wordt gesproken over het kopieren van dvd's. Dit is illegaal en voor ieder die zich filmliefhebber noemt onverantwoord. Vandaar dat zo een discussie op dit forum niet thuis hoort. Schandalig!

Waarom? Ik ben geen film liefhebber. Ik ben veel en veel en veel meer HT liefhebber. Een film als LOTR kan me gestolen worden (hoewel :twisted: ) Ik ben er veel rouwiger om als Sony ES kapot gaat en B&W morgen niet meer bestaat dat beloof ik je!!!

reply
0
M
Mr_Parker
Feb 09, 2005

Even een kleine aanvulling op een paar eerdere berichten.

Een DVD9 hoeft niet op een daul-layer te passen.

Een Dual-layer schijfje gaat "maar" tot 8,5Gb en dus niet 9,4Gb wat een geperste DVD9 kan zijn. Als hij echt tot de rand gevuld wordt.

reply
0
P
Pietse
Feb 09, 2005

En dan nog een aanvulling, de kwaliteit van een geripte/gedownsampelde dvd-9, mits gebruik gemaakt van de betere programma's (geen shrink dus) is gewoon erg goed. Dus uitspraken dat gecopierde dvd's van slechte kwaliteit zijn is totale onzin.

En het grote voordeel is dat je de film maanden eerder kan zien !! en als hij dan goed is koop je hem toch alsnog origineel ?

Waar ik juist kwaad om wordt zijn de prijsafspraken in dat smerige dvd wereldje, maar daar hoor je niemand over.

reply
0
J
JCL
Feb 09, 2005

Pietse wrote: En dan nog een aanvulling, de kwaliteit van een geripte/gedownsampelde dvd-9, mits gebruik gemaakt van de betere programma's (geen shrink dus) is gewoon erg goed. Dus uitspraken dat gecopierde dvd's van slechte kwaliteit zijn is totale onzin.

En het grote voordeel is dat je de film maanden eerder kan zien !! en als hij dan goed is koop je hem toch alsnog origineel ?

Waar ik juist kwaad om wordt zijn de prijsafspraken in dat smerige dvd wereldje, maar daar hoor je niemand over.

Nou, misschien heb je daar wel een punt maar kijk eens naar CD's daar worden we mee afgezet!!! De DVD heeft wel in 5 jaar tijd de hele VHS uit de markt gedrukt en op prijs en kwaliteit. Als je voor een nieuwe DVD nog maar €10 betaald ga ik ze niet meer fikken!

reply
0
R
rkrijger
Feb 09, 2005

Pietse wrote: Waar ik juist kwaad om wordt zijn de prijsafspraken in dat smerige dvd wereldje, maar daar hoor je niemand over.

Goed punt! De prijsafspraken hebben (destijds) ook de CD-prijzen hoog gehouden en dat is inmiddels ook een doodssteek geweest voor deze industrie. Als "ze" zo doorgaan gaat het met de DVD dezelfde kant uit.

Al moet gezegd: de gemiddelde DVD is inmiddels wel goedkoper dan bij de introductie. Toen waren de DVDs zo'n HFl. 70,- tot HFl. 80,-

reply
0
J
JCL
Feb 09, 2005

rkrijger wrote:
Pietse wrote: Waar ik juist kwaad om wordt zijn de prijsafspraken in dat smerige dvd wereldje, maar daar hoor je niemand over.

Goed punt! De prijsafspraken hebben (destijds) ook de CD-prijzen hoog gehouden en dat is inmiddels ook een doodssteek geweest voor deze industrie. Als "ze" zo doorgaan gaat het met de DVD dezelfde kant uit.

Al moet gezegd: de gemiddelde DVD is inmiddels wel goedkoper dan bij de introductie. Toen waren de DVDs zo'n HFl. 70,- tot HFl. 80,-

€15 voor een 2 disk DVD kun je niets van zeggen. Alleen de speciale dingen zijn duur b.v. LOTR EE maar dan heb je ook wel wat bijzonders.

reply
0
PP
Peter Porrio
Feb 09, 2005

Pietse wrote:

Kwestie van goed rondkijken en pricewatches in de gaten houden. Ik vind persoonlijk €14,95 voor Top Gun SE niet veel geld. Zeker niet als je bedenkt dat ik een aantal jaren geleden Gladiator kocht voor 89,95 gulden. Dat is omgerekend ruim 40 euro!

Ter vergelijking: Een nieuwe film op een videoband (een wat?) kostte een paar jaar geleden nog 39,95 in guldens. Dat is omgerekend 18,13 euro en dan had je een product van matige kwaliteit en behoorlijk aan slijtage onderhevig.

Veel nieuwe films op DVD kun je voor rond of zelfs onder dit bedrag krijgen. En dan heb je ook nog eens een veel betere beeld- en geluidskwaliteit en extra's.

Wellicht zijn die prijsafspraken er wel, maar dan is het voor mij heel simpel, ik shop lekker ergens anders waar ik de desbetreffende DVD voor een aannemelijker prijs kan vinden.

reply
0
R
rkrijger
Feb 09, 2005

Pjotr wrote: Wellicht zijn die prijsafspraken er wel...

Euh, er is geen sprake van "Wellicht" hoor. Die afspraken ZIJN er! :-)

reply
0
H
Herjan
Feb 09, 2005

rkrijger wrote:
Pjotr wrote: Wellicht zijn die prijsafspraken er wel...

Blijkbaar wel ja. Ik zit nog steeds te wachten tot HP3 goedkoper wordt, maar ik zie nog steeds niks gebeuren. Normaal gesproken koop ik DVD's in het buitenland (had ik maar aandelen in DVDSoon...), maar de andere twee HP delen heb ik ook in het NL, dus wil ik deze ook...

Maar wat prijzen betreft: 't is toch apart dat ik in Canada minder dan de helft betaal vergeleken met Nederland? En dan worden ze ook nog eens thuis bezorgt en hoef ik niet naar een winkel toe (met moeite en parkeerkosten).

reply
0
PP
Peter Porrio
Feb 09, 2005

rkrijger wrote:

Ik gaf de brache het voordeel van de twijfel :wink:

reply
0
M
Mr_Parker
Feb 09, 2005

Pjotr wrote:
Kwestie van goed rondkijken en pricewatches in de gaten houden. Ik vind persoonlijk €14,95 voor Top Gun SE niet veel geld.

Dan had je de 13,09 euro (incl. btw) die ik ervoor betaald heb al helemaal niet meer veel. :lol:

Het is inderdaad goed rond kijken en dan zijn veel dvd's toch redelijk goedkoop te vinden.

Het verbaast me wel iedere keer dat een audio-cd duurder is dan een dvd. De productie van een dvd lijkt me th wel wat duurder, dus ook het maken / "opnemen" van de film (en niet alleen het persen van het schijfje) meegerekend. Maar de afzet markt (wat een dubbelzinnig woord in deze context zeg :lol: ) is wellicht wat groter. En er gaan meer mensen naar een film in de bios dan dat er mensen naar een concert gaan, dus dan enigzins weer wel te begrijpen.

reply
0
MG
Mathieu Ghekiere
Feb 10, 2005

Mr_Parker wrote:
Pjotr wrote:
Kwestie van goed rondkijken en pricewatches in de gaten houden. Ik vind persoonlijk €14,95 voor Top Gun SE niet veel geld.

Dan had je de 13,09 euro (incl. btw) die ik ervoor betaald heb al helemaal niet meer veel. :lol:

Het is inderdaad goed rond kijken en dan zijn veel dvd's toch redelijk goedkoop te vinden.

Het verbaast me wel iedere keer dat een audio-cd duurder is dan een dvd. De productie van een dvd lijkt me th wel wat duurder, dus ook het maken / "opnemen" van de film (en niet alleen het persen van het schijfje) meegerekend. Maar de afzet markt (wat een dubbelzinnig woord in deze context zeg :lol: ) is wellicht wat groter. En er gaan meer mensen naar een film in de bios dan dat er mensen naar een concert gaan, dus dan enigzins weer wel te begrijpen.

Hmm, ik ben akkoord als je zegt dat het je verbaast als een audio cd duurder wordt dan een dvd, maar ik vind het excuus van de afzetmarkt eigenlijk niet zo correct.
Ik blijf er gewoon bij: mochten ze audio cd's verkopen aan 10 euro, zouden de mensen er veel meer kopen en zouden ze veel meer winst boeken.
Simpel voorbeeld (enorm vereenvoudigd natuurlijk):

-Cd's aan 21 euro (zoveel heb ik nog betaald indertijd voor de OST Return of the King, schandalig, maar kom) : 5 mensen kopen de cd, 15 mensen kopieren hem vanwege de schandalig hoge prijs.
winst: 105 euro.

-Cd's aan 10 euro: 15 mensen kopen hem doordat die goeie muziek toch wel voor een deftige prijs te krijgen is, en 5 kopieren hem.
winst: 150 euro.

En dan nog klagen ze...
Nuja, ikzelf koop de muziek van groepen altijd, omdat er toch niet zo erg veel groepen zijn dat ik graag hoor, maar soundtracks kopieer ik vaak.
Als een soundtrack voor weinig geld te krijgen is (gisteren nog The Piano gekocht in Gent voor 8 euro) dan koop ik hem.
Maar 17-21 euro voor 50 minuten muziek is waanzinnig.
In vergelijking met 15 euro voor een film van 2 uur met extra's... Hmm, logica...

reply
0
R
rkrijger
Feb 11, 2005

Mathieu Ghekiere wrote: -Cd's aan 21 euro (zoveel heb ik nog betaald indertijd voor de OST Return of the King, schandalig, maar kom) : 5 mensen kopen de cd, 15 mensen kopieren hem vanwege de schandalig hoge prijs.

-Cd's aan 10 euro: 15 mensen kopen hem doordat die goeie muziek toch wel voor een deftige prijs te krijgen is, en 5 kopieren hem.

Wow! Dat is nog eens een stukje Keyens-theorie!

5 mensen kopen de 21 Euro-versie, hier zit per CD 15 Euro winst op: winst 75 Euro!!!

15 mensen kopen de 10 Euro-versie, hier zit per CD 5 Euro winst op:
winst 75 Euro!!!

Dus ja, het maakt geen flikker uit!!! :-)

reply
0
MG
Mathieu Ghekiere
Feb 18, 2005

rkrijger wrote:
Mathieu Ghekiere wrote: -Cd's aan 21 euro (zoveel heb ik nog betaald indertijd voor de OST Return of the King, schandalig, maar kom) : 5 mensen kopen de cd, 15 mensen kopieren hem vanwege de schandalig hoge prijs.

Wow! Dat is nog eens een stukje Keyens-theorie!

5 mensen kopen de 21 Euro-versie, hier zit per CD 15 Euro winst op: winst 75 Euro!!!

15 mensen kopen de 10 Euro-versie, hier zit per CD 5 Euro winst op:
winst 75 Euro!!!

Dus ja, het maakt geen flikker uit!!! :-)

Damn ik moet wel moe zijn geweest toen ik dat schreef... :D
Of misschien ligt het gewoon aan mijn rekenkundige capaciteiten of de afwezigheid ervan :wink:

Bottom Line: ik vind ze te duur :P

reply
0
R
rkrijger
Feb 18, 2005

Mathieu Ghekiere wrote: Damn ik moet wel moe zijn geweest toen ik dat schreef... :D
Of misschien ligt het gewoon aan mijn rekenkundige capaciteiten of de afwezigheid ervan :wink:

Bottom Line: ik vind ze te duur :P

My bottom line is: ik ben het met je eens!

reply
0
S
sxblade
Mar 08, 2005

Er wordt hier ook steeds gezeurd over illegaal dit en illegaal dat... het downloaden van muziek en films is in nederland op dit moment dus gewoon LEGAAL!!

Ikzelf studeer rechten en heb er pas een heel symposium over gehad.. software en games is wat anders, daar mag je geen kopieen van maken. Je mag hier dus nog wel naar hartelust films kopieeren, downloaden, lenen van je buurman etc.

PS. Dit is een feit en niet mijn mening ofzo. Ik ben zelf van mening dat als je een film goed vind dat je em gewoon origineel moet kopen.

reply
0
H
Herjan
Mar 09, 2005

sxblade wrote: Er wordt hier ook steeds gezeurd over illegaal dit en illegaal dat... het downloaden van muziek en films is in nederland op dit moment dus gewoon LEGAAL!!

Ikzelf studeer rechten en heb er pas een heel symposium over gehad.. software en games is wat anders, daar mag je geen kopieen van maken. Je mag hier dus nog wel naar hartelust films kopieeren, downloaden, lenen van je buurman etc.

PS. Dit is een feit en niet mijn mening ofzo. Ik ben zelf van mening dat als je een film goed vind dat je em gewoon origineel moet kopen.

Dat staat volgens mij ook al tientallen keren vermeld in deze en gelijksoortige threads. Dat het legaal is, is 1 ding. Of we toelaten dat er gediscussieerd wordt over hoe te branden e.d. een tweede.

P.S. Lenen van je buurman mag enkel als het om een legale versie gaat. Dus geen gedownloade en gebrande film of kopie van een film die je buurman heeft.

reply
0
NS
Nathan Strik
Mar 09, 2005

Zoals Herjan zegt, we hebben nu eenmaal de regel hier dat het "not done" is om over deze onderwerpen te spreken. Al is het 10x legaal.

Het is namelijk een ontzettend grijs gebied. Als we hier gaan uitleggen hoe je "legaal" DVD's leent van je buurman en kopieert, dan weet je ook hoe je vervolgens 100 stuks van deze kopie kan maken en door kan verkopen. En da's nie eg de bedoeling...

Bovendien leest Stichting BREIN ook forums. Waaronder deze.

reply
0
R
rkrijger
Mar 09, 2005

Nathan Strik wrote: Bovendien leest Stichting BREIN ook forums. Waaronder deze.

Bwoah, dat die mannen van BREIN niet iets beters te doen hebben joh!

Zoals het uitzoeken of er prijsafspraken gemaakt worden in de multimedia-branche! :-)

reply
0
AB
Alex van den Berg
Mar 09, 2005

Herjan Hakkers wrote: P.S. Lenen van je buurman mag enkel als het om een legale versie gaat. Dus geen gedownloade en gebrande film of kopie van een film die je buurman heeft.

O ja??

Lees nog maar eens goed de kleine lettertjes op DVD's...

Het is niet toegestaan om een DVD uit te lenen of te verhuren!
Alleen het bekijken in huiselijke kring is toegestaan.

Downloaden en kopieëren voor eigen gebruik zijn inderdaad niet illegaal...Maar de aanbieder is wél illegaal bezig.

Wanneer je een DVD aan een vriend/buurman/broer/neef/zwager uitleent, dan ben je dus illegaal bezig! Zeker wanneer je weet dat hij/zij er een kopie van maakt.

reply
0
AB
Alex van den Berg
Mar 09, 2005

rkrijger wrote:
Nathan Strik wrote: Bovendien leest Stichting BREIN ook forums. Waaronder deze.

Bwoah, dat die mannen van BREIN niet iets beters te doen hebben joh!

Zoals het uitzoeken of er prijsafspraken gemaakt worden in de multimedia-branche! :-)

Dat die dieven en helers niets beters te doen hebben joh!

Zoals het werken en geld verdienen om legaal DVD's te kopen. :roll:

reply
0
P
Pietse
Mar 09, 2005

Zoals het werken en geld verdienen om legaal DVD's te kopen.

Typisch allesoverfilm.nl om het antwoord te ontwijken.

reply
0
R
rkrijger
Mar 09, 2005

Alex van den Berg wrote: Dat die dieven en helers niets beters te doen hebben joh!

Zoals het werken en geld verdienen om legaal DVD's te kopen. :roll:

Cause and effect my dear...

Er worden prijsafspraken gemaakt, dus de prijs is te hoog...
De prijs is te hoog, dus er wordt gecopieerd...

I drink too much wine, i take a piss!

reply
0
AB
Alex van den Berg
Mar 09, 2005

Pietse wrote:

Zoals het werken en geld verdienen om legaal DVD's te kopen.

Typisch allesoverfilm.nl om het antwoord te ontwijken.

Hoezo? Maken wij prijsafspraken dan??

reply
0
AB
Alex van den Berg
Mar 09, 2005

rkrijger wrote: Er worden prijsafspraken gemaakt, dus de prijs is te hoog...

Ga eerst eens een beetje economie studeren voordat je iets dergelijks met een grote stelligheid beweert.
En als je dan bewijs hebt, dan zou ik meteen aangifte doen bij de NMA. ;)

reply
0
R
rkrijger
Mar 09, 2005

Nee natuurlijk niet, maar als je het probleem wilt aanpakken (je=BREIN). Begin dan bij de wortel. De wortel=de prijsafspraken!

Eens?

reply
0
R
rkrijger
Mar 09, 2005

Alex van den Berg wrote: Ga eerst eens een beetje economie studeren voordat je iets dergelijks met een grote stelligheid beweert.
En als je dan bewijs hebt, dan zou ik meteen aangifte doen bij de NMA. ;)

Pfff Alex, ga nou niet gekke Henkie spelen. Het bewijs van dergelijke afspraken is soms direct in de winkel te zien (winkels die allebei stuntten met EXACT dezelfde prijs van €18,43) en is meerdere malen gegeven door consumentenprogramma's zoals "Kassa", "Nova" (alhoewel, consumentenprogramma) of "Radar"!

reply
0
MT
mark t
Mar 09, 2005

rkrijger wrote: Eens?
Nee. Een prijs die jij te hoog vindt is geen excuus om een product op een illegale manier te bemachtigen. Ik vind ferrari's ook duur, en televisies, en computers, et cetera.
Zelfs als het te bewijzen is dat er verboden prijsafspraken gelden, dan is dat nog geen excuus. Alleen maar een reden voor mij om dure winkels te mijden.

reply
0
R
rkrijger
Mar 09, 2005

mark t wrote:
rkrijger wrote: Eens?
Nee.

Nee, hehe, dat snap ik ook wel. Het "eens?" was meer bedoeld voor "begin bij de wortel". Illegaal gedrag is natuurlijk geen vrijbrief voor ander illegaal gedrag. Zou lekker wezen!

Reageer nou eens op die wortel! :-)

reply
0
H
Herjan
Mar 09, 2005

Alex van den Berg wrote:
Herjan Hakkers wrote: P.S. Lenen van je buurman mag enkel als het om een legale versie gaat. Dus geen gedownloade en gebrande film of kopie van een film die je buurman heeft.

O ja??

Downloaden en kopieëren voor eigen gebruik zijn inderdaad niet illegaal...Maar de aanbieder is wél illegaal bezig.

Wanneer je een DVD aan een vriend/buurman/broer/neef/zwager uitleent, dan ben je dus illegaal bezig! Zeker wanneer je weet dat hij/zij er een kopie van maakt.

:oops: Ik zat er nog over te twijfelen... Heb ook de site van Brein nog nagekeken, maar daar stond op 't eerste gezicht niks op over uitlenen. Hmm... Ben ik dus toch nog illegaal bezig, want ik leen wel eens DVD's uit (gelukkig alleen aan personen die niet kopiëren).

reply
0
RH
Rob van Hout
Mar 09, 2005

rkrijger wrote: Het bewijs van dergelijke afspraken is soms direct in de winkel te zien (winkels die allebei stuntten met EXACT dezelfde prijs van €18,43) en is meerdere malen gegeven door consumentenprogramma's zoals "Kassa", "Nova" (alhoewel, consumentenprogramma) of "Radar"!

Behalve dat veel winkels tot dezelfde keten behoren (Van Leest, Fame en Free Record Shop bijvoorbeeld), is het ook zo dat winkels -met name met 'grote' titels- vaak hun prijzen aanpassen om niet onder te doen voor aanbiedingen bij andere zaken. Als bijv. een film voor 19,99 bij Blokker en AH in de schappen staat, dan zal de naastgelegen platenzaak zich wel twee keer bedenken om 24,99 te vragen.

Daarnaast vind ik dat DVD's inmiddels heel schappelijk geprijsd zijn. Ik betaal zelden meer dan 20 euro voor een film, en het gemiddelde ligt iets boven de 15 denk ik. Kwestie van een beetje bewust shoppen.

reply
0
AB
Alex van den Berg
Mar 09, 2005

rkrijger wrote: Reageer nou eens op die wortel! :-)

Welke wortel? De kip of het ei?

En trouwens... Ik heb wel wat beters te doen... ;)

reply
0
R
rkrijger
Mar 09, 2005

Alex van den Berg wrote: En trouwens... Ik heb wel wat beters te doen... ;)

Hondje... Staartje tussen zijn beentjes... Zielig... :-)

reply
0
AB
Alex van den Berg
Mar 09, 2005

rkrijger wrote:
Alex van den Berg wrote: En trouwens... Ik heb wel wat beters te doen... ;)

Hondje... Staartje tussen zijn beentjes... Zielig... :-)

Nee hoor... Maar er moeten ook centjes verdiend worden om DVD's te kopen :twisted:

Maar... daarnaast heb ik geen zin om te discusseren met iemand die niet weet waar hij het over heeft en die toch halsstarrig blijft vasthouden aan een mening alsof het een feit is ;)

reply
0
R
rkrijger
Mar 09, 2005

Alex van den Berg wrote: Maar... daarnaast heb ik geen zin om te discusseren met iemand die niet weet waar hij het over heeft en die toch halsstarrig blijft vasthouden aan een mening alsof het een feit is ;)

Argh! Dit vind ik flauw! Ik deponeer de stelling "dat je het illegaal copieren kunt aanpakken door de prijsafspraken aan te pakken waardoor de prijs gaat dalen, waardoor het copieren afneemt".

Elke reactie hierna gaat niet over deze stelling, maar over neveneffecten. En als ik daar dan op wijs ben ik halsstarrig?!?

Pffff... :?

reply
0
J
johanluijkman
Mar 09, 2005

rkrijger wrote: Argh! Dit vind ik flauw! Ik deponeer de stelling "dat je het illegaal copieren kunt aanpakken door de prijsafspraken aan te pakken waardoor de prijs gaat dalen, waardoor het copieren afneemt".

Elke reactie hierna gaat niet over deze stelling, maar over neveneffecten. En als ik daar dan op wijs ben ik halsstarrig?!?

Pffff... :?

Ik weet niet in hoeverre er sprake is van prijsafspraken. Het feit dat titels die net uitkomen, eerst erg duur zijn, en na twee maanden in de 3 voor 33 bak belanden, doet mij dit uiteraard wel vermoeden.

Ik denk wel dat je gelijk hebt, dat je het kopieren van DVD's vermindert, door prijzen lager te laten zijn. Ik denk niet dat je het in zijn geheel kunt uitbannen. Er zullen altijd mensen zijn die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten. Ik heb mijzelf ook wel eens schuldig gemaakt aan het kopieren van een film, maar weet je wat bij mij het grappige is? Na verloop van tijd ga ik me irriteren aan dat lelijke geprinte hoesje en de extra's die ik niet kan bekijken, omdat ik alleen de film heb gekopieerd. Resultaat is uiteindelijk dat ik dan toch het origineel ga kopen. Staat ook veel mooier in de kast! En zeker nu mijn DVD-speler regiovrij is en ik dus ook via internet kan aanschaffen, in het buitenland waar de prijzen met een beetje zoeken soms eng laag zijn.

Kopieen zijn leuk voor de kastvulling, maar voor de filmliefhebber c.q. verzamelaar gaat er wat mij betreft niets boven het origineel!

Ove die lage buitenlandse prijzen gesproken (ff offtopic), dat zou hier toch ook moeten kunnen, of komt dat omdat de Nederlandstalige markt maar een relatief klein afzetgebied is? Hmm, de vraag stellen is m al beantwoorden als ik het zo teruglees.

reply
0
R
rkrijger
Mar 09, 2005

johanluijkman wrote: Ik denk wel dat je gelijk hebt, dat je het kopieren van DVD's vermindert, door prijzen lager te laten zijn. Ik denk niet dat je het in zijn geheel kunt uitbannen. Er zullen altijd mensen zijn die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten.

Zowaar! Een constructieve bijdrage/reactie.

Natuurlijk niet van een crew-member, maar van een "normaal" member... :twisted:

reply
0
J
johanluijkman
Mar 09, 2005

rkrijger wrote:
johanluijkman wrote: Ik denk wel dat je gelijk hebt, dat je het kopieren van DVD's vermindert, door prijzen lager te laten zijn. Ik denk niet dat je het in zijn geheel kunt uitbannen. Er zullen altijd mensen zijn die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten.

Zowaar! Een constructieve bijdrage/reactie.

Natuurlijk niet van een crew-member, maar van een "normaal" member... :twisted:

Wat ik nog vergat toe te voegen is dat, bij lagere prijzen, ik waarschijnlijk eerder een "twijfel"DVD zal aanschaffen dan nu. Nu laat ik ze toch vaak nog maar ff liggen, omdat ie niet leuk genoeg is voor dat geld. Ik denk dat ik per saldo dan toch meer zou kopen dan nu.

P.S. Edit: Volgens mij gaat de hele discussie inmiddels al helemaal niet meer over de kwaliteit van gekopieerde DVD's. Maar ik vind deze discussie wel wat interessanter.

reply
0
R
rkrijger
Mar 09, 2005

johanluijkman wrote: Wat ik nog vergat toe te voegen is dat, bij lagere prijzen, ik waarschijnlijk eerder een "twijfel"DVD zal aanschaffen dan nu. Nu laat ik ze toch vaak nog maar ff liggen, omdat ie niet leuk genoeg is voor dat geld. Ik denk dat ik per saldo dan toch meer zou kopen dan nu.

Inderdaad! Dit geldt voor mij ook. "Twijfel"DVDs koop ik inderdaad nu niet voor €15-€25...

reply
0
G
Godbluff
Mar 09, 2005

Mischien is dit al eens helder uitgelegd maar ik had geen zin om de hele thread door te lezen.

1. is er sprake van een dvd-5 (enkellaags) dan maak je gewoon een 1:1 kopie. ER wordt niks opnieuw geencodeerd en de kwaliteit is identiek met het origineel.

2. het origineel is dvd-9 (dual layer) dan zijn er twee opties: de hoofdfilm alleen past nog op zonder hercoderen op een beschrijfbare dvd. Je hebt dan de keuze om geluidsporen of extra's weg te laten of te hercoderen.

3. De hoofdfilm is groter dan een dvd-5. In dit geval moeten er altijd gehercodeerd worden. Dit proces wordt volgens mij trouwens transcoderen genoemd. Dit heeft de maken met het feit dat alles in in mpeg-2 formaat staat terwijl bij encoderen bedoeld wordt dat je onafhankelijk van het bronmateriaal iets naar mpeg-2 omzet.
In de praktijk blijkt dat transcodering vanaf 75% van de originele een goed tot uitstekend resultaat geeft.

4. Je gebruikt een beschrijfbare duallayer disc. In dit geval kun je dus weer zonder kwaliteitsverlies een 1:1 kopie maken. De prijzen liggen op dit moment tussen de 5 en 9 euro dus vaak loont dit niet de moeite.

Wat betreft de verboden die de uitgever op de disc zet betreffende kopieren dat is niet meer dan een wens. ER bestaat nog steeds kopiewetgeving in nederland voor thuisgebruik die heel wat anders zegt.

Wat mezelf betreft ik heb ondertussen schat ik meer dan 750 originele dvd's maar voor sommige films boeit het me absoluut om het origineel te hebben. Bedenk ook dat je bij het maken van een kopie wat je leent in de bieb of videotheek je toch al weer twee keer kopieheffing betaald: een keer in het leenbedrag en een keer op de lege drager. Daarnaast betaal je natuurlijk ook kopieheffing op elke lege drager ook al zet je er alleen eigen materiaal op. Tenzij je je lege schijven uit duitsland haalt dan zijn ze zonder heffing.

Maar een ding is zeker: niets is zo mooi als tegen een rijtje originele hoezen te lopen.... :D

reply
0
F
FrankGuthrie
Mar 09, 2005

Veel maatschappijen/winkels grijpen de introductie van de special editions aan om de prijs van de 1 disc versies omhoog te te trekken. Schandalig duur! Dus ik ben niet tegen kopieren. Iedereen die ik ken doet het, behalve de mensen hier :roll:

Als de prijzen van DL DVD's omlaag gaan dan wil ik de meeste hier nog wel eens spreken. Ik vraag me toch af of de mensen die zo streng anti-DVD kopiëren zijn, vroeger nooit op videoband hebbben lopen kopiëren.

Toegegeven, Het staat minder mooi in je kast als er kopietjes tussen staan.

Niemand hier een gebrand CDtje? Niemand een programmaatje die gecracked is? Iedereen volle pond betaald voor windows/office? Geloof er niks van!

reply
0
R
rkrijger
Mar 09, 2005

FrankGuthrie wrote: Geloof er niks van!

Amen!
Ik denk dat je gelijk hebt!!!

reply
0
MS
Mark S
Mar 09, 2005

Wanneer houdt dit zinloze gehakketak nou eens op? NIEMAND beweert dat hier uitsluitend heilige boontjes rondlopen. GEEN ENKELE crew-member zal eender welk forumlid dan ook verbieden om kopietjes te maken. Het is gewoon beleid waar de crew voor heeft gekozen om iedere mogelijke verwijzing/hulp bij het downloaden/kopieren op dit (=hun) forum te ontmoedigen. Het zijn gewoon huisregels waar je je als bezoeker aan dient te houden. Net zoals bij jou thuis bepaalde regels gelden. Is dat nu echt zo moeilijk te snappen?

En is het nou ook zo moeilijk om in te zien dat de crew mede afhankelijk is van uitgeverijen en maatschappijen om dvd's te recenseren? Wat er ook in de wet staat, of wat er ook elders op Internet geroepen wordt, de maatschappijen die hun medewerking verlenen aan deze site zullen daar mee stoppen zodra dit forum in hun ogen een soort rovershol gaat worden. Het maakt voor de totale omzetschade geen zak uit of 5000 mensen 1 kopietje maken van een dvd, of dat 1 piraat 5000 illegale persingen laat maken. En als je kopieert, prima. En kom er dan gewoon eerlijk voor uit dat je in de ogen van de maatschappijen een dief bent, en ga je niet lopen verschuilen achter allerlei k*tsmoesjes, schijnargumenten en drogredenen om je gedrag te rechtvaardigen.

Je kunt blijven jammeren en drammen, daar schiet je echt helemaal niets mee op. Ga dan bij de maatschappijen lopen klagen over prijzen ipv hier steeds weer het aloude en overbekende klaagzangliedje af te draaien.

En als je denkt dat je het zelf beter kunt, begin dan zelf een website over kopieren/downloaden. Of begin zelf een (online) shop tegen goedkope prijzen. Dat laatste zal je vies tegenvallen!

reply
0
M
MickeyNL
Mar 09, 2005

Alex van den Berg wrote:

O ja??

Dit vind ik wel een interessante uitspraak, want ja wat de kleine lettertjes zeggen is wel leuk natuurlijk maar is het ook de wet? Lijkt me beter te weten wat de (NL) wet hierover zegt. Dus moet je in de auteurswet gaan kijken.

Art 1 zegt dat het auteursrecht een uitsluitend recht is van de maker (of zijn rechtverkrijgenden) om een werk van letterkunde, wetenschap of kunst openbaar te maken of te verveelvoudigen, behoudens beperkingen bij de wet gesteld.

Nu zegt art 10 lid 1 sub 10 dat een werk een filmwerk kan zijn, dus is valt het onder het auteursrecht (maar dat wisten we al).

Uitlenen valt onder openbaar maken van een werk (art 12), echter dit is het voor beperkte tijd en zonder een direct of indirect economisch of commercieel voordeel voor gebruik ter beschikking stellen door voor het publiek toegankelijke instellingen. (art 12 lid 3)

Dus uitlenen is hier het beschikbaar stellen van het werk door een winkel o.i.d, niet door een individueel persoon aangezien die geen publiek toegankelijke instelling is.

Beperkingen van het auteursrecht zijn hier niet nodig, dus is hier niet relevant.

Dus als ik zo de wet interpreteer, dan mag je gewoon de DVD uitlenen aan je buurman.

reply
0
G
Godbluff
Mar 09, 2005

Mark S wrote: Wanneer houdt dit zinloze gehakketak nou eens op? NIEMAND beweert dat hier uitsluitend heilige boontjes rondlopen. GEEN ENKELE crew-member zal eender welk forumlid dan ook verbieden om kopietjes te maken. Het is gewoon beleid waar de crew voor heeft gekozen om iedere mogelijke verwijzing/hulp bij het downloaden/kopieren op dit (=hun) forum te ontmoedigen. Het zijn gewoon huisregels waar je je als bezoeker aan dient te houden. Net zoals bij jou thuis bepaalde regels gelden. Is dat nu echt zo moeilijk te snappen?

En is het nou ook zo moeilijk om in te zien dat de crew mede afhankelijk is van uitgeverijen en maatschappijen om dvd's te recenseren? Wat er ook in de wet staat, of wat er ook elders op Internet geroepen wordt, de maatschappijen die hun medewerking verlenen aan deze site zullen daar mee stoppen zodra dit forum in hun ogen een soort rovershol gaat worden. Het maakt voor de totale omzetschade geen zak uit of 5000 mensen 1 kopietje maken van een dvd, of dat 1 piraat 5000 illegale persingen laat maken. En als je kopieert, prima. En kom er dan gewoon eerlijk voor uit dat je in de ogen van de maatschappijen een dief bent, en ga je niet lopen verschuilen achter allerlei k*tsmoesjes, schijnargumenten en drogredenen om je gedrag te rechtvaardigen.

Je kunt blijven jammeren en drammen, daar schiet je echt helemaal niets mee op. Ga dan bij de maatschappijen lopen klagen over prijzen ipv hier steeds weer het aloude en overbekende klaagzangliedje af te draaien.

En als je denkt dat je het zelf beter kunt, begin dan zelf een website over kopieren/downloaden. Of begin zelf een (online) shop tegen goedkope prijzen. Dat laatste zal je vies tegenvallen!

Nou dat is dus het hele punt: volgens de nederlandse wetgeving ben je helemaal geen dief! Alleen als je die kopietsje ook verkoopt.
Ik onderschrijf trouwens wel het argument betreffende de mening van allesoverfilm.nl.

reply
0
SD
steven van dijk
Mar 09, 2005

In deze discussie mis ik zeker iets, ik lees de recensies op dit forum en er is altijd commentaar op de dvd's een enkele uitzondering daargelaten.
Dan is de beeldverhouding niet goed, de dvd's in nederland bevatten te weinig xtra's, indies wordt altijd met de grond gelijk gemaakt etc.

Als je over kopieen/rippen begint dan schieten de meeste in de vlekken, brein kijkt mee, misschien moet je het niod eens bellen.
Laat iedereen in zijn waarde...anders stop je toch met deze site...
wat een gelul soms...

reply
0
MS
Mark S
Mar 09, 2005

steven van dijk wrote: In deze discussie mis ik zeker iets, ik lees de recensies op dit forum en er is altijd commentaar op de dvd's een enkele uitzondering daargelaten.
Dan is de beeldverhouding niet goed, de dvd's in nederland bevatten te weinig xtra's, indies wordt altijd met de grond gelijk gemaakt etc.

Ik geef de recensenten toch vaak gelijk in deze. DVD is een prachtmedium die vele mogelijkheden biedt en een grote meerwaarde kan hebben t.o.v. de film zelf. Dan is het toch ronduit jammer dat in het beste geval deze meerwaarde te weinig wordt benut (kan vaak ook een centen/rechtenkwestie zijn mbt de extra's), of in het slechtste geval de film zelf al wordt verkloot (verknipte aspect ratio, beroerde transfer).
In ieder geval is het de taak van een recensent om kritisch te zijn tegenover het aangebodene. Men laat zich in ieder geval niet verleiden om tot marketing-instrument van de uitgeverijen te worden ingezet.

reply
0
AB
Alex van den Berg
Mar 09, 2005

MickeyNL wrote:
Alex van den Berg wrote: [quote=Herjan Hakkers]P.S. Lenen van je buurman mag enkel als het om een legale versie gaat. Dus geen gedownloade en gebrande film of kopie van een film die je buurman heeft.

O ja??

Dit vind ik wel een interessante uitspraak, want ja wat de kleine lettertjes zeggen is wel leuk natuurlijk maar is het ook de wet? Lijkt me beter te weten wat de (NL) wet hierover zegt. Dus moet je in de auteurswet gaan kijken.

Art 1 zegt dat het auteursrecht een uitsluitend recht is van de maker (of zijn rechtverkrijgenden) om een werk van letterkunde, wetenschap of kunst openbaar te maken of te verveelvoudigen, behoudens beperkingen bij de wet gesteld.

Nu zegt art 10 lid 1 sub 10 dat een werk een filmwerk kan zijn, dus is valt het onder het auteursrecht (maar dat wisten we al).

Uitlenen valt onder openbaar maken van een werk (art 12), echter dit is het voor beperkte tijd en zonder een direct of indirect economisch of commercieel voordeel voor gebruik ter beschikking stellen door voor het publiek toegankelijke instellingen. (art 12 lid 3)

Dus uitlenen is hier het beschikbaar stellen van het werk door een winkel o.i.d, niet door een individueel persoon aangezien die geen publiek toegankelijke instelling is.

Beperkingen van het auteursrecht zijn hier niet nodig, dus is hier niet relevant.

Dus als ik zo de wet interpreteer, dan mag je gewoon de DVD uitlenen aan je buurman.[/quote]
Kijk... dat zijn argumenten... :)

Ik interpreteer het zo;
Een DVD uitlenen aan je buurman is geen probleem... zolang daar geen auteursrechtelijk beschermd materiaal opstaat... :D
Je wordt namelijk nooit eigenaar van het programmamateriaal, maar je krijgt bij aankoop van de schijf het recht om het materiaal onbeperkt te bekijken in huiselijke kring. Bij dat recht hoort tevens de plicht om ervoor te zorgen dat jouw exemplaar niet gebruikt wordt voor openbare verspreiding.
Deze informatie staat op de buitenkant van de verpakking zodat je daarvan op de hoogte behoort te zijn voordat de koopovereenkomst wordt gesloten.

Dat betekent dat je gerust gezellig samen met de buurman bij jou thuis naar de DVD kunt kijken (huiselijke kring), maar je mag de DVD niet aan de buurman meegeven (ongeoorloofde verspreiding). ;)

reply
0
T
thetramp
Mar 09, 2005

grappige thread... mensen die beweren verschil te zien tussen een kopie (1:1) en het originele...

DVDR/CDR werkt met ECC, dus ook al is een 1:1 kopie fysisch gezien zeker niet 1:1... toch wordt het wel zo uitgelezen...

Als je een verschil zou kunnen zien, zou dit betekenen dat wanneer je een *.txt file op cd/dvd zou zetten hier plots andere tekens zouden staan?

Verder ben ik van mening dat goede films een aankoop verdienen... Maar er kunnen verschillende goede redenen zijn om een kopie van een film te maken die je in bezit hebt.

Trouwens de enige reden dat er zoveel ophef is rond dit thema is dat er geen verschil is - beeld/audiokwaliteitsgewijs - tussen een kopie en het originele... Ik moet de eerste persoon nog tegenkomen die er om maalt wanneer ik een film van TV opneem... leve HDTV? ;)

Ik moet de eerste persoon nog tegenkomen die er om maalt wanneer ik van de radio een lied op cassette opneem...

reply
0
H
Herjan
Mar 10, 2005

thetramp wrote: Ik moet de eerste persoon nog tegenkomen die er om maalt wanneer ik een film van TV opneem... leve HDTV? ;)

Ik moet de eerste persoon nog tegenkomen die er om maalt wanneer ik van de radio een lied op cassette opneem...

Waarom zou iemand daar over malen? Beide is toegestaan. Vergelijk het maar met downloaden van een film. Je mag het alleen niet verspreiden. Dus je mag de film niet uploaden, het cassettebandje niet weggeven aan de buurman, etc.

reply
0
M
MickeyNL
Mar 10, 2005

Alex van den Berg wrote:
Ik interpreteer het zo;
Een DVD uitlenen aan je buurman is geen probleem... zolang daar geen auteursrechtelijk beschermd materiaal opstaat... :D

Ja, ok dat is logisch. Of je moet rechthebbende zijn van het materiaal.
Alex van den Berg wrote:
Je wordt namelijk nooit eigenaar van het programmamateriaal, maar je krijgt bij aankoop van de schijf het recht om het materiaal onbeperkt te bekijken in huiselijke kring. Bij dat recht hoort tevens de plicht om ervoor te zorgen dat jouw exemplaar niet gebruikt wordt voor openbare verspreiding.
Deze informatie staat op de buitenkant van de verpakking zodat je daarvan op de hoogte behoort te zijn voordat de koopovereenkomst wordt gesloten.

Klopt, je wordt nooit eigenaar van het werk (tenzij je de rechten koopt nl). Echter nu wordt het leuk. Kijk net op een paar verpakkingen van DVD's.

Bij DVD's uitgebracht door A-Film. Hier staat:

A-Film wrote: Alle rechten van de producent en van de eigenaar van de opgenomen werken zijn voorbehouden. Behoudens toestemming zijn duplicatie, verhuur, (door)verkoop en openbare uitvoering en/of uitzending verboden.

Dus hier staat geen uitlenen tussen. Dus van A-Film zou het mogen ;)

Bij andere maatschappijen zoals 20th Century Fox, Paramount, Indies staat echter wat anders:

20th Century Fox, Paramount, Indies wrote: Alle rechten voorbehouden. Behoudens toestemming van de rechthebbenden op deze beelddrager vastgelegde werken, films, uitvoeringen en fonogrammen te kopieren, verhuren, uitlenen en openbare vertoning verboden.

Dus hier staat wel uitlenen tussen, dus zou je kunnen hebben afgesproken om dit alles niet te doen, dus ook niet uitlenen. Echter wat verstaan zij onder uitlenen? De auteurswet verstond uitlenen als het beschikbaar stellen van een werk door voor een publiek toegankelijke instelling. En dat is een individueel persoon dus niet. Dus zou het volgens deze definitie van de auteurswet mogen...

Alex van den Berg wrote:
Dat betekent dat je gerust gezellig samen met de buurman bij jou thuis naar de DVD kunt kijken (huiselijke kring), maar je mag de DVD niet aan de buurman meegeven (ongeoorloofde verspreiding). ;)

In familie-, vrienden of geljk te stellen kringen (art 12 lid 4 Aw) mag iig de buurman bij jouw thuis (of bij hem thuis, als jij er maar bij bent) de DVD kijken, maar ik neig nog steeds te zeggen dat de buurman hem ook mag kijken als je er niet bij bent.

reply
0
H
Herjan
Mar 10, 2005

A-Film wrote: Alle rechten van de producent en van de eigenaar van de opgenomen werken zijn voorbehouden. Behoudens toestemming zijn duplicatie, verhuur, (door)verkoop en openbare uitvoering en/of uitzending verboden.

Dit is interessant! (Door)verkoop is dus verboden! Dus ons hele handelsforum zou illegaal zijn als het gaat om films van A-film? Want volgens 20th Century Fox, Paramount, Indies mag het weer wél:
20th Century Fox, Paramount, Indies wrote: Alle rechten voorbehouden. Behoudens toestemming van de rechthebbenden op deze beelddrager vastgelegde werken, films, uitvoeringen en fonogrammen te kopieren, verhuren, uitlenen en openbare vertoning verboden.

reply
0
R
rkrijger
Mar 10, 2005

Herjan Hakkers wrote: Dit is interessant! (Door)verkoop is dus verboden! Dus ons hele handelsforum zou illegaal zijn als het gaat om films van A-film?

Oef! Dat wordt veel werk om het uit te zoeken! :-)

reply
0
SD
steven van dijk
Mar 10, 2005

Herjan Hakkers wrote:

Dit is interessant! (Door)verkoop is dus verboden! Dus ons hele handelsforum zou illegaal zijn als het gaat om films van A-film? Want volgens 20th Century Fox, Paramount, Indies mag het weer wél:

Moet je dit onderwerp ook niet op slot doen net als je deed bij de discussie over the hunger.

reply
0
R
rkrijger
Mar 10, 2005

steven van dijk wrote: Moet je dit onderwerp ook niet op slot doen net als je deed bij de discussie over the hunger.

Touché!

Ik heb het massaal verwijderen en dichtmikken van threads (waaronder The Hunger-thread) door Herjan ook niet begrepen en velen met mij. Herjan heeft mij hierover niet ingelicht. Niet dat hij dat verplicht is maar als alle threads met teksten van elders dichtgemikt worden... Het was netjes geweest als hij het even gemotiveerd had.

Maar goed... No hard feelings verder!

reply
0
AB
Alex van den Berg
Mar 10, 2005

rkrijger wrote: het massaal verwijderen en dichtmikken van threads

Je bent niet alleen een irritantje die uit is op misplaatste discussies, maar je kunt nog verschrikkelijk overdrijven ook... :roll:

reply
0
EB
Eric van Ballegoie
Mar 10, 2005

Ik heb zojuist deze thread met veel belangstelling gelezen.

Bij deze een vraag aan de conspiracy-theorie aanhangers: Wie maakt er volgens jullie precies prijsafspraken met wie? Daar ben ik namelijk razend benieuwd naar...

reply
0
R
rkrijger
Mar 10, 2005

Alex van den Berg wrote: Je bent niet alleen een irritantje die uit is op misplaatste discussies, maar je kunt nog verschrikkelijk overdrijven ook... :roll:

Hmm, leg eens uit. Wanneer is een discussie "misplaatst"?!?

reply
0
R
rkrijger
Mar 10, 2005

Eric van Ballegoie wrote: Bij deze een vraag aan de conspiracy-theorie aanhangers: Wie maakt er volgens jullie precies prijsafspraken met wie? Daar ben ik namelijk razend benieuwd naar...

Ik heb geen idee of dat mij een conspiracy-theory aanhanger maakt, maar een tijdje geleden was op TV een consumentenprogramma dat ik met veel belangstelling heb gevolgd.

Ik meen dat het "Radar" of "Nova" was. Daarin werd bericht over de prijsafspraken tussen de grotere concerns. En of dat nou vLeest is, of FRS of iemand anders... Ik weet het niet meer precies. Het item bevatte beelden met een verborgen camera en copien van officiele documenten waarin dit bewijs geleverd werd. Wellicht als je even "googled' kom je het wel tegen...

Voor de rest heb ik in deze thread alleen een stelling op tafel gegooid "pak je illegaal copieren aan als je de prijsafspraken aanpakt"... En daar is, (ik meen) één serieuze reactie op geweest *en* een complete hetze... :cry:

reply
0
EB
Eric van Ballegoie
Mar 10, 2005

Misschien leuke info: Alle dvd-distributeurs geven voor een DVD een CAP, een Consumenten AdviesPrijs op, dit als richtprijs voor de retailer. Deze adviesprijs is geregeld aardig wat hoger dan de inkoopprijs, zodat de retail er een leuke marge aan overhoudt. Veel ketens (FTS, Van Leest, Media Markt) stunten vaaks als een titel net uitkomt en gaan dan onder de CAP zitten, soms zelfs onder de inkoopprijs (Media Markt heeft dit onder andere met LOTR gedaan). Dit is uiteraard bedoeld als lokkertje en na enige tijd gaan de prijzen weer omhoog naar de CAP. Dat heeft weinig tot niets met prijsafspraken te maken.

Dat DVD's na een aantal maanden in de 3-voor-33-euro bak liggen wil niet zeggen dat de retailers er voor die tijd veel te veel voor gevraagd hebben, na eental maanden verhuizen veel uitgevers titels naar het budgetlabel wat betekent dat de inkoopprijs ook omlaag gaat, en dus ook de CAP zakt.

Als er kartelvorming zou zijn, waarom zijn Nederlandse internetshops dan niet enorm veel goedkoper (goedkoper dan je zou verwachten gezien de lagere kosten van een internetshop) dan de grote winkelketens? Lijkt me een gat in de markt!

Wat betreft jouw stelling: Die snijdt alleen hout als er daadwerkelijkprijsafspraken zijn, en dat is volgens mij niet zo. Ik zie de lijstjes met inkoopprijzen en CAP prijzen geregeld voorbijkomen, en die liggen echt niet schrikbarend ver uit elkaar.

reply
0
R
rkrijger
Mar 10, 2005

Eric van Ballegoie wrote: Ik zie de lijstjes met inkoopprijzen en CAP prijzen geregeld voorbijkomen, en die liggen echt niet schrikbarend ver uit elkaar.

Zijn dat adviesprijzen voor in Nederland of zijn dat wereldwijde adviesprijzen?

Eric, wat is jouw mening: hoe kan het dat in sommige landen (misschien de meeste) de prijzen van DVDs structureel lager liggen dan hier? Voor mij persoonlijk was dat min of meer een "bewijs" voor prijsafspraken... Al gaat dit misschien te ver... :-)

reply
0
SD
steven van dijk
Mar 10, 2005

Alex van den Berg wrote:
rkrijger wrote: het massaal verwijderen en dichtmikken van threads

Je bent niet alleen een irritantje die uit is op misplaatste discussies, maar je kunt nog verschrikkelijk overdrijven ook... :roll:

Ik vind ook dat deze opmerking misplaats is, je mag toch kunnen zeggen wat je wilt op dit forum, zolang het niet kwetsend is vind ik dat je alles mag zeggen.
En het was mijn reaktie, omdat iemand van dvd crew een discussie op slot deed die vrij onschuldig was hoor.

reply
0
H
Herjan
Mar 10, 2005

Beste Steven, vragen en opmerkingen over beheer, beslissingen en acties van moderators kun je via PM aan ons kenbaar maken of via het forum Op- & Aanmerkingen op DVD.nl. Dus NIET in deze thread!

reply
0
EB
Eric van Ballegoie
Mar 10, 2005

rkrijger wrote: Zijn dat adviesprijzen voor in Nederland of zijn dat wereldwijde adviesprijzen?

Eric, wat is jouw mening: hoe kan het dat in sommige landen (misschien de meeste) de prijzen van DVDs structureel lager liggen dan hier? Voor mij persoonlijk was dat min of meer een "bewijs" voor prijsafspraken... Al gaat dit misschien te ver... :-)

Dat gaat om adviesprijzen voor Nederland. Dat de prijzen in andere landen lager liggen (volgens mij niet in de ons omringende landen) kan ik niet zomaar verklaren. Wellicht dat de uitgevers daar met minder marge tevreden zijn of dat mensen daar niet bereid zijn om er meer voor te betalen. Dat klinkt misschien raar, maar dat is iets waar meer markten last van hebben. Om een voorbeeld te noemen: In de UK betalen mensen makkelijk 40 - 50 pond per maand voor (digitale) televisie, terwijl wij hier al vinden dat onze kabel abonnementen van 15 Euro te duur zijn.. Klik eens hier voor de tarieven van Sky Digital bijvoorbeeld... Dat zou in Nederland niet kunnen.

reply
0
SD
steven van dijk
Mar 10, 2005

Herjan Hakkers wrote: Beste Steven, vragen en opmerkingen over beheer, beslissingen en acties van moderators kun je via PM aan ons kenbaar maken of via het forum Op- & Aanmerkingen op DVD.nl. Dus NIET in deze thread!

Beste Herjan, bedankt voor je opmerking, ik zal dat voortaan doen.

reply
0
R
rkrijger
Mar 10, 2005

Eric van Ballegoie wrote: Dat gaat om adviesprijzen voor Nederland. Dat de prijzen in andere landen lager liggen (volgens mij niet in de ons omringende landen) kan ik niet zomaar verklaren. Wellicht dat de uitgevers daar met minder marge tevreden zijn of dat mensen daar niet bereid zijn om er meer voor te betalen. Dat klinkt misschien raar, maar dat is iets waar meer markten last van hebben. Om een voorbeeld te noemen: In de UK betalen mensen makkelijk 40 - 50 pond per maand voor (digitale) televisie, terwijl wij hier al vinden dat onze kabel abonnementen van 15 Euro te duur zijn.. Klik eens hier voor de tarieven van Sky Digital bijvoorbeeld... Dat zou in Nederland niet kunnen.

Inderdaad: absurde prijzen voor digi-TV. Wat die DVD-prijzen betreft, het zou natuurlijk ook kunnen dat hier de prijzen wat hoger zijn omdat het volume (Nederland, klein kikkerlandje) lager is dan in bv UK, US of Dld...

reply
0
D
diederik
Mar 10, 2005

rkrijger wrote: hoe kan het dat in sommige landen (misschien de meeste) de prijzen van DVDs structureel lager liggen dan hier?

Als je 't over de VS hebt - kom ik zo op het volgende ;

- 'ontbreken' van / lage BTW (zoals bv geen btw in de meeste staten in de VS) : scheelt al 19%
- De dollar staat nu laag, maar houd rekening met een (ongeveer) 1:1 verhouding met prijsverlijkingen
- Zoals eerder vermeld is er een (veel) grotere afzetmarkt, productiekosten zijn in verhouding dan ook stukken lager.
- De Amerikanen hoeven de botox-vooraad van Connie niet te betalen

reply
0
H
Herjan
Mar 11, 2005

diederik wrote: - De Amerikanen hoeven de botox-vooraad van Connie niet te betalen

:lol: (y)

reply
0
EP
Erik Paauw
Mar 11, 2005

het gevoel wat een orginele dvd je geeft is veel mooier.
Je bent er dan echt trots op

reply
0
H
Herjan
Mar 11, 2005

Even titel van thread uitgebreid...

reply
0
TP
The Pryde
Mar 11, 2005

Herjan Hakkers wrote: Even titel van thread uitgebreid...

(y) Inderdaad handig :D

reply
0