Moonage Daydream (David Bowie) bluray
Helaas is de eerder wel aangekondigde 4K release van Moonage Daydream (de David Bowie film) toch gecancelled, dus ik heb de bluray maar besteld:
https://i.ibb.co/Hx4mQG1/5053083255343.jpg
Dit is de Duitse versie die voor minder dan €15 te koop is, stukken minder dan de overige releases die al snel richting de €25 gaan. Hij heeft een zg. Wendecover dus die lelijke leeftijdsaanduiding ben je zo kwijt en het is dezelfde disc als de UK/NL versies, dus ook met NL subs en de originele Engelse Atmos track (dit was niet heel duidelijk te vinden dus heb de gok gewaagd)
De film is voor de echte Bowie-liefhebbers een must, ik denk dat non-fans of casual fans dit niks vinden, want het heeft maar een hele losse chronologische opbouw, bevat geen volledige nummers, maar wel veel (nieuwe) fragmenten en tussendoor stukjes interview uit met name de jaren '70. De periode 1997-2015 wordt vreemd genoeg geheel genegeerd. Een soort kunstzinnige collage eigenlijk, maar zeker geen biopic zoals Rocket Man of Bohemian Rhapsody. Bekijk de videoclips van Hallo Spaceboy en Under Pressure maar eens, en dat 135 minuten lang, en je krijgt een idee.
Is het jammer dat er geen 4K-uitgave is? Ja en nee. Ik heb de film ook in de bios gezien en nu weer op bluray dus, maar alleen de (nooit uitgebrachte) fragmenten van het Earls Court concert van de Stage tour in 1978 zijn echt full HD/4k (want op film geschoten). Die zien er wel fantastisch uit en de hoop is dat deze nog eens als losse uitgave worden uitgebracht. 99% van de overige beelden en fragmenten is niet eens HD. Dat was ook al bekend, want full HD opnames van Bowie zijn er gewoon niet; de man is gestopt met optreden voor het full-HD tijdperk (2003) en in de jaren '70 is er nauwelijks wat opgenomen op film (alleen die Earls Court dus, en Ziggy Stardust the motion picture, maar met slechte belichting/onscherp en op 16mm). Alles van Bowie tussen 1980 en 2003 is op video geschoten, en met 2 uitzonderingen ook in 4:3 (Reality Tour en Glastonbury uit 2003 en 2000 zijn als enigen in breedbeeld, maar geen HD bron dus). Verder een enkele videoclip op film, maar het meeste dus op SD video (of lager!). Jammer maar niks meer aan te doen. Toch een aanrader.