-
Externe receiver met pre-out voor rear of fronts voor mogelijke 7.1.4 setup
Ondanks dat mijn bank tegen de muur staat wil ik toch proberen om een 7.1.4 setup te realiseren. Een 5.2.4 setup zou ook kunnen.
Nu is mijn vraag zouden jullie kiezen voor een 7.1.4 setup waarbij de bank tegen de muur staat, zat zelf te denken aan platte wandspeakers van Dali Oberon en deze te verwerken in een akoestisch schilderij. Nu heb ik een Denon 4800H en volgens mij heb ik dan een externe receiver nodig met pre-outs voor mijn rear's. Nu wil ik geen hele grote receiver en het liefst een budget receiver ( liefst platte receiver) hiervoor gebruiken hebben jullie tips?
Ik zou ipv een 7.1.4 ook kunnen gaan voor een 5.2.4 setup, ik heb nu een SVS Pro SB 2000 en dan zou ik er nog 1 bij moeten hebben, heb ook gedacht aan de PB maar deze schijnt weer meer voor films te zijn dan voor muziek?
Is het waar dat een home theater veel dynamischer klinkt met twee subwoofer's?
Wat zijn jullie tips, ideeën of adviezen hierover?
Ik ben nu wel erg tevreden hoor, maar is een hobby en dan blijf je altijd bezig en zoeken naar mogelijkheden
Bedankt alvast
-
Glorious Member
Om een goede 7.1(.4)-opstelling te kunnen maken heb je ruimte achter de bank nodig. Die ruimte is nodig om er voor zorgen dat de luidsprekers niet te dicht bij het gehoor worden geplaatst en dat ze ook kwa niveaus en afstraling beter in het geluidsbeeld passen. Ik denk dat het iig verstandig is om de bank iets naar voren te plaatsen, vaak kan 10cm al zorgen voor behoorlijke verbetering. Je kunt dan proberen de 'rears' en de 'rear-heights' iets anders te plaatsen, door ze bvb wat meer naar voren te draaien zodat het geluid minder gereflecteerd wordt.
Een extra sub zou een optie kunnen zijn, maar dit kan volgens mij alleen goed werken wanneer je 2 dezelfde subs hebt. Het kan dat je dan wat minder last hebt van staande golven, dat de lage tonnen meer in een bepaald gedeelte van de ruimte blijven of dat het geluid van de 'fronts' wat krachtiger wordt. Of het nut zal hebben, zou je zelf moeten proberen door te expermenteren. Plaats de sub bvb eerst onder de ene 'front' en daarna de andere of in een andere hoek van de kamer.
Laatst aangepast door Gerco Stuivenberg : 22-11-2024 om 10:12
Instellingen bij het plaatsen van berichten