De resultaten 1 tot 18 van 18 worden weergegeven.

Standaard Advies HT upgrade (TV & blue-ray aansluitingen)

Ik heb hier vroeger altijd erg goed HT advies gekregen, maar zie dat er helaas weinig wordt gepost in de afgelopen jaren. Ga het toch proberen...

Context:
    Ik heb vele jaren geleden een Denon AVR-1604 surround receiver gekocht met een Canton Movie 10 MX-II set (5.1). Ze zijn inmiddels denk ik bijna 20 jaar oud (time flies!), maar ik ben nog altijd blij met het geluid en vind het goed genoeg. Destijds was DTS het beste geluid en dat ondersteunt deze versterker.

Ik ben na mijn eerste HT aankoop de HT trends uit het oog verloren (blueray, dolby atmos, etc), maar wil nu mijn HT gaan upgraden met een OLED TV, want dat ben ik al jaren van plan vanwege de natuurlijke kleuren. Daarnaast wil ik een blue-ray speler kopen.

Mijn vragen:
    - Voor zover ik weet, heeft mijn oude Denon versterker geen HDMI aansluiting. Kan ik hem nog wel aansluiten op een nieuwe OLED TV? Bestaan er bijvoorbeeld Tulp > HDMI kabels of moet ik dit op een andere manier oplossen? Volgens mij heeft mijn Denon versterker ook een optische aansluiting, maar ik heb deze nooit eerder gebruikt. Nu gebruik ik nog een oude tulp->scart kabel die de Denon aansluit op een oude LCD TV
    - Dezelfde vraag mbt het aansluiten van de Denon versterker op een blue-ray speler. Hoe kan ik dat het beste doen? Gaat dat gewoon via een coax kabel net als een DVD speler?
    - Twijfel nog tussen een 55 of 65 inch TV. Mijn woonkamer is groot genoeg, maar de bank staat net zo ver van de TV als in de meeste woonkamers. Ik vermoed dat de meeste filmliefhebbers voor een 66 inch gaan als dat betaalbaar is? Zal even wennen zijn.
    - Nog tips voor specifieke blue-ray spelers met een goede prijs-kwaliteit verhouding? Liefst met goede upscaling, want ik ben helaas niet van plan om mijn hele DVD verzameling te vervangen met blueray.
    - Nog andere zaken waarop ik moet letten?

Alvast ontzettend bedankt.

Standaard

Ik zou voor een panasonic 4k blu ray speler gaan. Die heeft (afhankelijk van model) ook nog een optische uit. De meeste tv's ook nog wel. En goed in upscaling.

Een tv kan meestal.nietbgroot genoeg zijn. DVD op 65 inch? Misschien andere mensen met ervaring?
    Laatst aangepast door Mark van L. : 25-11-2024 om 17:12
    Formerleewarmer (Five StarTrader) en (SafeTrader)

LG OLED77G36LA, Marantz SR7015, Panasonic DP-UB9004
    Authentic Cinema, OPPO 203 UHD, speakers: Xanadu, Apple TV 4K

Standaard

Met een goede upscaler is dvd op 65” nog wel te doen. Ligt ook wel een beetje aan de dvd zelf, een oude of nieuwe titel. Oude titels staan vaak op een dvd5 met slechte encoding en die zien er vaak minder fraai uit. Recentere DVD’s zijn acceptabel, alhoewel niet te vergelijken met BD en 4K uiteraard. Voorderest zou ik zelf de reciever ook upgraden naar iets met HDMI. Al heeft die al 4K passthrough dan zit je al veel beter dan nu.

Standaard

Nieuwe Oled,die heeft een HDMI Earc aansluiting. Een nieuwe receiver zal die HDMI Earc aansluiting ook hebben. Daarmee kan je ook de nieuwere codecs zoals Dolby Atmos weergeven en je tv communiceert middels Earc ook met je receiver. Met optische aansluiting kan je geen Dolby Atmos weergeven. Voor Atmos moet je wel hoogte speakers hebben, indien je naar bijv. een 7.1 opstelling wilt. Maar ook voor 5.1 kan je natuurlijk de HDMI Earc poort gebruiken.
    Bij streamingsdiensten zit er wel verschil in de Atmos kwaliteit, ik vind het zelf niet veel voorstellen qua hoogtekanaal. Heb je een goede bron, zoals opgenomen op een blu-ray met Dolby Atmos opname, (James Bond, No time to Die of bijv. Mission Impossible Dead Reckoning), dan hoor ik wel goede Atmos weergave.
    Laatst aangepast door RHK : 26-11-2024 om 16:39
    *LG OLED 65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3* B&W 702S3* Klipsch R115-SW* Klipsch RP-504C* Hepta Spring* Hepta Bariton sub* Atmos Dali Alteco* RU Connected* Next box.

Standaard

Bedankt voor jullie reacties! Super behulpzaam.

Een 4k panasonic blueray speler (met HDMI en optische out) en een 65 inch OLED TV lijken me een goed plan. Wie weet vervang ik m'n oude versterker ook nog wel eens, maar op zich vind ik het geluid goed genoeg voor nu, dus dat kijk ik nog even aan.

Nog één vraag over upscaling, aangezien ik vaak nog een DVD zal kijken. Zit de kwaliteit van de upscaling vooral in de blueray speler, in de image processing van de TV of in beide (50/50)? Ik las dat de Sony Bravia QD-OLED A95L de beste upscaling heeft van alle OLED tv's, maar helaas ook verreweg de hoogste prijs. Denken jullie dat het een groot verschil zal zijn met de LG G4? Die krijgt ook goede reviews zag ik, maar blijkbaar minder goede upscaling en dat is nou net belangrijk, aangezien ik dus vaak DVD's op 65 inch wil kijken.

Als ik het goed begrijp dan kan ik de bluray speler (geluid) dus op mijn oude Denon versterker aansluiten met een optische kabel en de bluray speler (beeld) op de TV aansluiten met een HDMI kabel. Ik las ergens dat een blu ray speler soms ook de codecs heeft om HD geluid te creëren, die je dan via PCM naar je versterker kan sturen (die op zichzelf geen HD geluid kan creëren). Denken jullie dat een oude Denon versterker dan HD geluid afspeelt of wordt het dan toch 'gewone' DTS of Dolby Digital? Heb zelf geen ervaring met PCM.

Dank!

Standaard

Citaat Oorspronkelijk gepost door Shadow010 Bekijk bericht
    Bedankt voor jullie reacties! Super behulpzaam.

Een 4k panasonic blueray speler (met HDMI en optische out) en een 65 inch OLED TV lijken me een goed plan. Wie weet vervang ik m'n oude versterker ook nog wel eens, maar op zich vind ik het geluid goed genoeg voor nu, dus dat kijk ik nog even aan.

Nog één vraag over upscaling, aangezien ik vaak nog een DVD zal kijken. Zit de kwaliteit van de upscaling vooral in de blueray speler, in de image processing van de TV of in beide (50/50)? Ik las dat de Sony Bravia QD-OLED A95L de beste upscaling heeft van alle OLED tv's, maar helaas ook verreweg de hoogste prijs. Denken jullie dat het een groot verschil zal zijn met de LG G4? Die krijgt ook goede reviews zag ik, maar blijkbaar minder goede upscaling en dat is nou net belangrijk, aangezien ik dus vaak DVD's op 65 inch wil kijken.

Als ik het goed begrijp dan kan ik de bluray speler (geluid) dus op mijn oude Denon versterker aansluiten met een optische kabel en de bluray speler (beeld) op de TV aansluiten met een HDMI kabel. Ik las ergens dat een blu ray speler soms ook de codecs heeft om HD geluid te creëren, die je dan via PCM naar je versterker kan sturen (die op zichzelf geen HD geluid kan creëren). Denken jullie dat een oude Denon versterker dan HD geluid afspeelt of wordt het dan toch 'gewone' DTS of Dolby Digital? Heb zelf geen ervaring met PCM.

Dank!
    Welk apparaat voor de beste 'upscaling' zorgt is afhankelijk van de apparaten die jij op dat moment gebruikt en wat jouw voorkeur heeft. In de regel wordt het bepaald door de prijs van het apparaat, dus een duurder model zal betere processor hebben en dus voor een betere 'upscaling' zorgen dan een goedkoper model. Je kunt daarom vaak beter vertrouwen op jouw intuïtie, dan op cijfertjes en ervaring van anderen.

Veel 4K-spelers hebben 2 HDMI-uitgangen, dus je kunt de ene uitgang dan met de TV verbinden en de andere met de receiver/versterker.

Via een optische kabel het geluid alleen als SD(DD/DTS) of als 2.0(LPCM) naar een receiver/versterker gestuurd worden. Wanneer je het decoderen door een speler laat doen, kan deze het HD(DTS-HD/DD+/DTHD) alleen via HDMI als 5.1 of 7.1(MPCM) naar de receiver/versterker sturen. Het beste blijft nog steeds om het door een receiver/versterker te laten decoderen.

Wanneer jouw huidige receiver/versterker HDMI-aansluitingen (Versie 1.3/1.4) heeft en decoders voor Dolby TrueHD en DTS-HD, dan kun je er dus het beste voor zorgen dat de speler 2 HDMI-uitgangen heeft, zodat het iig HD blijft.
    Laatst aangepast door Gerco Stuivenberg : 28-11-2024 om 15:58
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

Standaard

Ik heb inmiddels de Sony Bravia QD-OLED A95L TV en Panasonic DP-UB824 EGK blu ray speler binnen. Beeld is prachtig, alleen ik loop nog tegen één probleempje aan bij het aansluiten en instellen.

Ik heb de Panasonic blue ray speler via HDMI met mijn TV verbonden (beeld) en via een optische kabel met mijn (wat oudere) Denon surround receiver en 5.1 surround speaker set (geluid). Deze receiver heeft geen HDMI en kan geen HD geluid afspelen, dus vandaar de optische kabel. Als ik een disc afspeel en op de 'playback info' knop druk op de afstandsbediening, dan staat er: 'DTS 3/2.1ch'. Het lijkt er dus op dat het geluid alleen in 2.1 formaat overkomt en niet in 5.1, alhoewel ik wel alle speakers hoor (op mijn receiver staat gewoon 'Dolby Digital' of 'DTS'). Ik heb al diverse audio instellingen in het menu van de blu ray speler geprobeerd te veranderen, maar ik krijg het niet voor elkaar. Heb ook de instructies uit de user manual opgevolgd, maar dat verandert niks. Ik vind het lastig om in te schatten of het puur het menu is dat het verkeerd aangeeft of dat ik inderdaad ergens geluidkwaliteit verlies. Ik wil natuurlijk wel genieten van het mooiste geluid.

Heeft iemand toevallig een idee waar het probleem zou kunnen zitten? Alvast bedankt!
    Laatst aangepast door Shadow010 : 24-12-2024 om 10:56

AllesOverFilm Forum Crew Avatar van Claudio Santulli
    Registratie datum
    May 2002

Standaard

3/2.1 is een 'oude' notering voor 5.1. Dus dat gaat gewoon goed.
    Creativity, it's all in the mind!
    So much to do, so little time...

That's no moon, it's a spacestation!
    We're gonna need a bigger boat!

www.electricdriver.eu
    www.santulli.nl

Standaard

Wat geeft het display van de receiver aan?

In de meeste gevallen geven receivers uit die generatie in het display met blokjes (L, R, C, SL, SR, LFE e.d.) aan welke kanalen deze ontvangt en met een indicator welke codec. Het kan zijn dat je voor de juiste informatie het DSP-programma 'Direct' oid moet kiezen.

Over het algemeen betekent "DTS 3/2.1ch" bij een speler dat het geluid als 5.1 uitgestuurd wordt. De "3" staat voor het aantal kanalen aan de voorkant en de "2" de achterkant. Wanneer het display van de receiver -bij het gebruik van het DSP-programma waarbij het geluid weergegeven wordt zoals het ontvangen is- aangeeft dat deze "DTS" ontvangt en je geluid via alle luidsprekers kunt horen, dan is het gewoon DTS 5.1 of -ES.
    Laatst aangepast door Gerco Stuivenberg : 24-12-2024 om 12:03
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

Standaard

Ahh, dat kllinkt inderdaad vrij logisch Werd even op het verkeerde been gezet door de schrijfwijze, want had dit nooit eerder gezien.

Bedankt voor de snelle reacties! Blij te horen dat alles klopt.

Standaard

Ik heb nog één laatste issue, die ik niet opgelost krijg.

Ik krijg het geluid van de Panasonic DP UB824EGK blu-ray speler niet gesynchroniseerd met het beeld, wat behoorlijk irritant is. Ik heb alle opties in het menu geprobeerd, maar zonder succes. Ik heb hier met andere TV ingangen en content (e.g. digitale kabel, chromecast) geen last van, dus het moet aan de blu ray speler zelf liggen.

In het menu van de blu ray speler zit een audio vertraging functie, waarbij je in miliseconden kan vertragen, maar het geluid loopt al achter, dus daar heb ik helaas niks aan. Het geluid zou sneller moeten (of het beeld langzamer). Ik heb een oude kalibratie DVD met een beeld / geluid timer en daarop is duidelijk te zien dat het geluid te traag is.

Ik heb de blu speler als volgt aangesloten:

• HDMI OUT: HDMI kabel naar EARC port van nieuwe Sony QD-OLED TV
    • OPTICAL OUT: Optische tosslink kabel naar oudere Denon surround receiver (die geen HDMI ingang heeft)

Ik gebruik exact dezelfde optische kabel van mijn TV (HDMI OUT) naar mijn Denon surround receiver (OPTICAL IN) om normale TV ook via mijn surround speakers te kunnen luisteren (in Dolby Prologic) en daar heb ik geen synchronisatie problemen mee. Het probleem lijkt dus niet in de kabel te zitten. Ik kan op deze manier eventueel wel een DVD of blu ray disc spelen en het geluid via de HDMI OUT naar mijn TV sturen, die dan het geluid vervolgens via de optische kabel weer naar mijn Denon receiver stuurt. Dan heb ik geen sync issues (terwijl het gek genoeg een veel langere route aflegt). Het geluid is dan echter geen Dolby Digital of DTS format meer, maar Dolby Prologic II, dus dat is echt verre van ideaal.

Ik heb de Panasonic helpdesk dezelfde vraag gestuurd, dus ben benieuwd waar ze mee komen, maar is er hier wellicht iemand met een goede oplossing voor dit probleem? Heb al op internet wat forums afgezocht, maar helaas niks bruikbaars kunnen vinden. Het makkelijkste is natuurlijk een nieuwe versterker kopen en de blu ray speler via HDMI aan te sluiten, maar ja, dat vergt weer een investering.

Bedankt!

PS: zou een HDMI > optical converter een oplossing kunnen zijn? Bijvoorbeeld deze op Amazon: https://www.amazon.com/dp/B07H94D77V...ing=UTF8&psc=1
    Laatst aangepast door Shadow010 : 02-01-2025 om 12:35

Standaard

Controleer of de speler een mogelijkheid heeft om het geluid te vertragen.

Dat het geluid wat bij de TV vandaan komt wel synchroon is heeft te maken met de vertraging door de processor van de TV. De TV weet hoeveel tijd er nodig is en past daarom zelf een vertraging toe om het geluid synchroon te krijgen met het beeld.

Wanneer de speler en de receiver geen mogelijkheden hebben om het geluid te vertragen, zal het alleen synchroon zijn via de optische uitgang van de TV. Je zal het dan waarschijnlijk alleen als Dolby of PCM kunnen horen, omdat de meeste TV's een half-gebakken (e)ARC hebben die vaak geen DTS kunnen herkennen. Ik hoop daarom dat jouw TV een uitzondering is.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

Standaard

Heeft u het probleem ook als u de Blu-ray speler op een gewone HDMI-ingang van de TV aansluit?
    Of als u de (e)arc functie uitzet, mits mogelijk?

Standaard

Soms wil de opstartvolgorde ook wel eens helpen. Ik zet altijd eerst de TV aan, daarna de AV-receiver en als laatste de UHD-/Blu-ray speler. Heb eigenlijk nooit synchronisatieproblemen met het geluid, tenzij het aan de disc zelf ligt.
    TV: Samsung UE55F8000 (3D) / Samsung UE49KS8000 (4K) | Blu-rayspeler: Oppo UDP-203 (4K/3D, regiovrij) / Panasonic DP-UB9004EG (4K/3D) | AV-receiver: Yamaha RX-A2080 Aventage / Yamaha RX-A880 Aventage | Luidsprekers: KEF KHT3005SE 5.1 / Dali Ikon 5 Mk2 | Surround koptelefoon: Sony MDR-HW700DS | Draadloze koptelefoon: Apple AirPods Max

Standaard

Net als @Marcel is mijn ervaring ook dat je eerst de TV aan moet zetten.Maar goed we hebben alle een ander set-up.

Standaard

Super bedankt voor al jullie suggesties. Het helpt enorm met oplossingen bedenken. Ik ben heel de dag bezig geweest en het is uiteindelijk gelukt! Heel blij mee.

Ik ging er altijd vanuit dat de optische kabel van de blu ray speler direct naar de versterker moest (net als mijn oude coax kabel van mijn DVD speler), maar ik krijg het geluid via die route nog steeds niet gesynchroniseerd. Geluid vertragen hielp niet, want het geluid moet juist sneller. De blu ray speler op een andere (niet e-arc) port aansluiten werkte niet. Eerst de TV aanzetten werkte niet. De helpdesk van Panasonic had ook geen goede suggesties, dus had had bijna opgegeven.

Echter zag ik opeens dat het geluid gewoon in Dolby Digital en DTS wordt doorgegeven als ik de optische kabel van mijn TV naar mijn versterker gebruik (die ik al gebruikte voor kabel TV en chromecast) en mijn TV geluid op 'audiosysteem' zet in plaats van 'tv speaker'. Dat had ik echt totaal niet verwacht, want het geluid komt aan via HDMI op mijn TV en moet dan vervolgens optisch naar de versterker. Als ik de instelling op 'tv speaker' heb staan, dan wordt het geluid in Dolby Prologic weergegeven net als op mijn oude setup. Dat had me op het verkeerde been gezet. Heb werkelijk alle geavanceerde functies geprobeerd in alle menu's en blijkt het uiteindelijk zo simpel te zijn

Ik had vanmiddag inmiddels al een duurdere Oehlbach optische kabel besteld om te kijken of dat misschien het probleem zou oplossen. Denken jullie dat dit de geluidskwaliteit nog ten goede kan komen of ga ik daar niks van merken? Hij komt morgen aan, maar ik kan hem ook weer retour sturen.

Nogmaals erg bedankt voor het meedenken! Wellicht helpt dit iemand ooit nog met hetzelfde probleem.

Standaard

Citaat Oorspronkelijk gepost door Shadow010 Bekijk bericht
    Ik ging er altijd vanuit dat de optische kabel van de blu ray speler direct naar de versterker moest (net als mijn oude coax kabel van mijn DVD speler), maar ik krijg het geluid via die route nog steeds niet gesynchroniseerd. Geluid vertragen hielp niet, want het geluid moet juist sneller. De blu ray speler op een andere (niet e-arc) port aansluiten werkte niet. Eerst de TV aanzetten werkte niet. De helpdesk van Panasonic had ook geen goede suggesties, dus had had bijna opgegeven.

Echter zag ik opeens dat het geluid gewoon in Dolby Digital en DTS wordt doorgegeven als ik de optische kabel van mijn TV naar mijn versterker gebruik (die ik al gebruikte voor kabel TV en chromecast) en mijn TV geluid op 'audiosysteem' zet in plaats van 'tv speaker'. Dat had ik echt totaal niet verwacht, want het geluid komt aan via HDMI op mijn TV en moet dan vervolgens optisch naar de versterker. Als ik de instelling op 'tv speaker' heb staan, dan wordt het geluid in Dolby Prologic weergegeven net als op mijn oude setup. Dat had me op het verkeerde been gezet. Heb werkelijk alle geavanceerde functies geprobeerd in alle menu's en blijkt het uiteindelijk zo simpel te zijn

Ik had vanmiddag inmiddels al een duurdere Oehlbach optische kabel besteld om te kijken of dat misschien het probleem zou oplossen. Denken jullie dat dit de geluidskwaliteit nog ten goede kan komen of ga ik daar niks van merken? Hij komt morgen aan, maar ik kan hem ook weer retour sturen.
    Geluid wat versneld moest worden i.p.v. vertraagd. Het werd dus door de speler te veel vertraagd?

Je hebt volgens mij geluk dat de audio-uitgang van jouw TV DTS via de optische kabel en eARC door kan sturen, want voor zover ik het een tijd geleden geprobeerd heb, kan mijn Panasonic alleen Dolby doorgeven. Ik hoop daarom dat meer TV's het door kunnen of gaan geven, zodat we binnenkort ook met TV's van andere merken kunnen genieten van een IMAX-film of met alleen IMAX-geluid.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

Standaard

Klopt, het beeld kwam eerder dan het geluid, dus het beeld was te snel of het geluid was te langzaam, net hoe je het bekijkt. Het geluid verder vertragen was dus geen optie, want dan werd het probleem alleen maar groter. Wellicht is de HDMI connectie sneller dan de optische kabel of iets dergelijks, geen idee. Ze komen beide uit de blu ray speler.

Via de TV omleiden werkt bij mij gelukkig, dus ben inderdaad blij dat hij ook DTS door kan sturen.

Nogmaals bedankt voor het meedenken!

Instellingen bij het plaatsen van berichten